فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️قطعه جدید محسن چاوشی با حالوهوای محرم
🔻حسین جان ع، هزار چهارصد سال یک تاریخ به گونه ای برایت گریه میکنند چونان ایل و قبیله ای که به تازگی جوان از دست داده است...
@m_amin_rezai
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️سلام و رحمت و عرض قبولی عزاداری ها، در این کانال #خلاصه_سخنرانی زمینه های اقتصادی قیام کربلا گذاشته میشه اما برای اینکه سير بحث کامل مشخص بشه پیشنهاد میشه در صورت تمایل صوت سخنرانی را گوش کنید یا فیلم سخنرانی که با لایو ایتا ذخیره میشه را نگاه کنید. #خلاصه_سخنرانی علاوه بر متن به صورت #عکس_نوشته برای صفحه اینستاگرام طراحی شده از این به بعد اینجا هم بارگزاری میشه اگر کسی خواست استفاده کنه. اگر کسی از عزیزان در ساخت #کلیپ میتونه کمک کنه پیام بده. از همه عزیزان التماس دعای ویژه دارم.
@m_amin_rezai
#خلاصه_سخنرانی #عکس_نوشته
▪️#زمینه_های_اقتصادی_قیام_کربلا
📆جلسه اول
محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز
حجت الاسلام محمدامین رضایی
🔻خلاصه سخنرانی( متن)
eitaa.com/m_amin_rezai/3607
🔻صوت سخنرانی(جلسه اول)
eitaa.com/m_amin_rezai/3606
@m_amin_rezai
#خلاصه_سخنرانی (بخش اول)
♦️زمینه های اقتصادی قیام کربلا
📆جلسه سوم
محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز
حجت الاسلام محمدامین رضایی
eitaa.com/m_amin_rezai/3618
فصل سوم، مدینه، عصر پیامبرص
🔻۱: شرایط جغرافیایی مدینه
اقتصاد مدینه بر خلاف مکه مبتنی بر کشاورزی بود. اما زمین های مرغوب مدینه دست یهودی ها بود.
تجارت در مدینه بیشتر در حد مسائل داخلی است که مهمترین بازار مدینه بنی قینقاع دست یهودیان بود
صنعت در مدینه به علت یکجانشینی و توسعه کشاورزی رشد خوبی داشت.
مدینه دارای چراگاه های معروفی برای پرورش اسب و شتر و... بود منطقه بنی زرعابه، غابه، ذی الجد چند چراگاه معروف مدینه بود. بعدا پیامبر برای پرورش اسبهای جهادها، شترهای زکات از این چراگاه ها استفاده کرد. در زمان خلیفه سوم اکثر چراگاه های مدینه در اختیار بنی امیه قرار گرفت( انحصار منابع تولید)
🔻۲: شرایط اقتصادی مسلمانان بعد هجرت
مسلمانان تا سال پنجم دچار مشکلات اقتصادی جدی بودند. اصحاب صفه که بعضی تا ۴۰۰ نفر ذکر کردند مثل ابوذر، سلمان، بلال و.. از مسلمانان مهاجر که مسکن، غذا، لباس و..نداشتند. بعضی از روزها مسلمانان غذای کافی نداشتند به خصوص که واردات گندم از شام در انحصار یهودی ها بود
🔻۳: اقدامات اقتصادی پیامبر ص در جهت رفع مشکلات اقتصادی و از بین بردن فقر
۱: ترویج احسان و کمک به همدیگر به ویژه به فقرا با صدقه و...
۲: اشتغال زایی از طریق پیوند مهاجرین با انصار برای همکاری در کشاورزی، تجارت
۳: نهضت سواد آموزی
۴: ترویج و تشویق افراد به تجارت برای شکستن تجارت از انحصار یهودی ها
۵: توسعه زمین های کشاورزی به خارج از مدینه از دو طریق
الف: آشتی بین اوس و خزرج( قبل از این بخاطر عدم امنیت بیشتر زمین های داخل مدینه کاشت میشد)
ب: قانون احیای زمین. پیامبرص: من امروز ارضا لیست لابد فهو احق
(زمین در اسلام مبتنی بر احیا و حیازت هست نه خرید و فروش، فقط اختلاف هست بین فقها با احیا طرف مالک زمین میشود یا حق تصرف پیدا میکند. با این نگاه اساسا فئودالیسم شکل نمیگیرد)
بعد از غزوه بنی نضیر زمین های مرغوب بیشتری به مسلمانان رسید. پیامبر ص بعضی زمین ها را فقط به مهاجرین بخشید. مجموع کارها تقریبا موجب خودکفایی مسلمانان در مواد غذایی گندم و...شد.
۶: زکات، غنائم، جزیه، خراج و...که جداگانه توضیح خواهیم داد
☑️ کلان مساله های اقتصادی عصر پیامبر و ظرفیت های اسلام برای تحقق عدالت اقتصادی
▪️الف: بازار
بازار مدینه بنی قینقاع برای یهودی ها بود. پیامبر ابتدا با آنها پیمان بست تا همکاری دوطرفه داشته باشند. عهد شکنی ها و اذیت و آزارهای یهودی ها پیامبر را به سمت تاسیس بازار مسلمان ها کشید. بازار چند مرتبه تغییر کرد من جمله در کنار مسجد پیامبر تاسیس شد. پیامبر با انتخاب یک نقطه استراتژیک برای بازار ضربه جدی به یهودی ها زد و آن ها را عصبانی کرد. مکان طوری طراحی شده بود کاروان های تجاری از شام ابتدا به بازار مسلمان ها میرسیدند.
در این موقعیت بود که آیات و احادیث زیادی مثل ویل للمطففین، و اوفو الکیل و... در جهت منطق مدیریت تجارت و بازار در اسلام صادر شد
🔸اصالت کار و نفی دلالی!
پیامبر ص مسلمانان را به کار تشویق میکردند تا حدی که وقتی متوجه شدند جوانی بیکار هست فرمودند: وسقط من عینی ( از چشمم افتادی) در مقابل با کارهای فیک مثل دلالی، ربا( که بیشتر یهودی ها در مدینه انجام میدادند) مبارزه شدید میکردند
🔹دو نمونه فقهی
۱: تلقی رکبان: وقتی خبر آمدن کاروان های تجاری به گوششان خارج میشد از شهر خارج میشدند و اجناس را میگرفتند و در داخل بازر مدینه با قیمت بیشتر میفروختند. پیامبر ص از این کار نه میکرد( بعضی فقها حرمت و بعصی کراهت برداشت کردند) در این موقعیت کار اصلی را آن تاجر انجام داده اما سودش به جیب کسی دیگر میرفت. (تحريرالوسيلة، امام خمینی ره ،ج۱،ص۶۲۴؛ جواهر الکلام ج۲۶، ص۲۹۸)
۲: شرکت وجوه. صور مختلفی در فقه دارد به این صورت که در تجارت یک نفر نه کاری انجام دهد نه سرمایه ای بگذارد بلکه صرفا آبرو و اعتباری خرج کند و از این طریق سود ببرد. فقها این معماله را باطل و سودش را حرام میدانند. چون عملا شخص کاری انجام نداده است (جواهرالکلام،ج۲۲ص ۴۷۰)
🔻ادامه در یادداشت بخش دوم
▪️تفصیل مطالب را درصوت سخنرانی گوش کنید
eitaa.com/m_amin_rezai/3618
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#خلاصه_سخنرانی ( بخش دوم)
♦️زمینه های اقتصادی قیام کربلا
📆جلسه سوم
محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز
حجت الاسلام محمدامین رضایی
eitaa.com/m_amin_rezai/3618
▪️قیمت مشخص کردن در بازار
بعد از تشکیل بازار در مدینه بعضی از پیامبر ص خواستند قیمت هم مشخص ایشان این کار را انجام نداد و در بعضی روایت هست که بدعت خواند( روایات باب تسعیر) بعضی از معتقدین به بازار آزاد از این استفاده کردند که ببینید پیامبر ص مثل آدم اسمیت کشف قیمتها را برعهده دست پنهان بازار گذاشته و خودش ورود نکرده است! #جواب این شبهه این است
1⃣ اسلام برای بایع، مبیع، بیع شرایطی مقرر کرده است.
🔻۱: بایع و مشتری( متبایعین) که بلوغ، رشد و سفیه نبودن شرط است
🔻۲:ثمن و مثمن( مبیع، کالا)
یکی از شرایط معامله صحیح این است مبیع مالیت داشته باشد یعنی برایش منفعت حلال عقلایی بشود تصور کرد( رجوع کنید به مکاسب شیخ انصاری) لذا در اقتصاد اسلامی شراب، خوک، مواد الکلی و...اساسا مالیت ندارند و داخل بازار اسلامی قرار نمیگیرند.
🔸شراب و مواد الکلی بخش قابل توجهی از اقتصاد دنیا را در بر میگیرد( در اروپای شرقی میانگین۱۷ لیتر برای هر نفر در سال)
صنعت پورن در ۲۰۱۲ در جهان گردش مالی آن ۱۸۶ ملیارد دلار بوده، سهم آن در اقتصادهای اول دنیا مثل چین و آمریکا و.. بالاست.( آمار b2n.ir/f27025)
لذا در اقتصاد اسلامی علاوه بر نظارت بر بازار( مخالف نظر آدام اسمیت) اساسا اجازه نمیدهد بعضی از جنس ها به عنوان کالا وارد باز شود و اساسا برایش مالیت قائل نیست. شیخ انصاری در مکاسب محرمه( ج۱ مکاسب شیخ انصاری) فهرستی از این امور را ذکر کرده است.علاوه بر این بر خلاف نئولیرالیسم که همه چیز را سرمایه ای میکند اسلام(قانون اساسی)بخشی از خدمات اجتماعی مثل آموزش و درمان را به جای واگذار کردن به بازار وظیفه حاکمیت میداند.
🔻۳: بیع( فرایند خرید فروش) اسلام بعضی بیع ها مثل معامله ربوی، غرری در اشکال مختلف مثل قمار و...اساسا باطل میداند. درباره معاملات ربوی که در اقتصاد امروز جهان بخاطر اینکه بدهی قبل از تولید قرار گرفته ( رجوع به کتاب نامه های اقتصادی به دخترم) ربا اصل و اساس اقتصاد دنیا را تشکیل داده در نگاه اسلامی معامله ربوی معادل زنا با محارم در خانه خداست! قمار که امروز بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان را شامل میشود در اسلام کاملا مذموم است. اقتصاد لیبرال که معالمه ربوی را می پذیرید یا شراب، خوک و... را کالا میداند که تاثیر زیادی در gdp تولید ناخالص ملی کشورها دارد با اقتصادی که اساسا اینها را جز بازار خود نمیداند این بازار هر دو یکی هستند؟ یا ماهیتا ما دو بازار داریم؟
2⃣پیامبر بر بازار نظارت داشت. از غش نهی شدید میکرد و با احتکار مبارزه میکرد.
امیرالمؤمنین ع:فَامْنَعْ [مِنَ] اَلاِحْتِكَارِ فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَ مَنَعَ مِنْهُ»؛ از احتكار جلوگیری کن چرا که پیامبر از آن منع کرد
پيامبر ص: مَن جَمعَ طَعاما يَتَربّصُ بهِ الغَلاءَ أربَعينَ يَوما فقد بَرِئَ من اللّه ِ و بَرِئَ اللّه ُ مِنهُ
هر کس خوراكى را به اميد گران شدن چهل روز انبار كند از خداوند برى شده و خدا نيز از او برى و بيزار است
3⃣ بخشی از فقها فتوا دادند اگر رها شدن بازاربواسطه احتکار و...به اجحاف به مشتری بینجامد باید حاکمیت ورود کند
🔻 صاحب مفتاح الکرامه: اگر فروشنده قیمت را ظالمانه تعیین کند؛ حاکم شرع، به قیمتگذارى میپردازد، زیرا این کار فروشنده موجب ضرررسانى به دیگران است که شرع، آنرا نپذیرفته است. (مفتاح الکرامه، ج ۴، ص ۱۰۹.)
🔻امام خمینى: قیمتگذارى، در ابتدا جایز نیست؛ لیکن اگر فروشنده اجحاف کند، به ناچار باید قیمت را کاهش دهد، وگرنه حاکم شرع، او را ناچار میکند که کالا را به قیمت آن سرزمین یا به صلاحدید حاکم، بفروشد. پس روایات دلالت کننده بر جایز نبودن قیمتگذارى، شامل این قبیل نمونهها نمیشوند؛ زیرا در این حال، قیمت نگذاشتن، به احتکار منجر میشود، همان گونه که اگر فروشنده براى فرار از فروش کالا، قیمت را چنان تعیین کند که هیچ کس نتواند آنرا بخرد، بدون اشکال حاکم شرع، حقّ تصمیمگیرى دارد و آن روایات، شامل این حالت نمیشود. (کتاب البیع، ج ۳، ص ۶۱۳)
⬅️با در نظر گرفتن همه این موارد در بازار اسلامی به دوش قیمت واگذار شده به خریدار و فروشدا لذا پیامبر در قیمت گذاری ورود نمیکرد. ببینید چه فاصله ای است بین آنچه در روایات باب تسعیر و منع قیمت گذاری ذکر شده با آنچه آدم اسمیت و طرفداران بازار آزاد طرح میکنند. همسان دیدن این دو و سو استفاده از آن خصوصا در جامعه سرمایه داری حقیقتا ظلم به پیامبر ص و مردم است.
▪️تفصیل مطالب را در صوت سخنرانی گوش کنید.
eitaa.com/m_amin_rezai/3618
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
35.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ_سخنرانی
🔻درباره حوادث بزرگ نمیتوان صرفا با بررسی چند ماه و سال قبل از آن حادثه به تحلیل درست رسید.
عاشورا درجهان اسلام از جنس جنگ جهانی دوم در جهان است.
▪️برشی از جلسه اول سخنرانی: زمینه های اقتصادی قیام کربلا
eitaa.com/m_amin_rezai/3606
محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز
#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 پیام رهبر انقلاب در پی جسارت به ساحت قرآن مجید در سوئد:
📢 اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن مجید مورد اتفاق همه علمای اسلام است
🔹 حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثهای تلخ و توطئهآمیز و خطر آفرین خواندند و تاکید کردند: اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاههای قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثهای تلخ و توطئهآمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملتهای مسلمان و بسیاری از دولتهای آنان را به سوی خود جلب کرده است.
وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاههای قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئهگران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزونتر و انوار هدایت آن درخشانتر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه
سیدعلی خامنهای
۳۱ تیرماه ۱۴۰۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازگشت || محمدامین رضایی
#خلاصه_سخنرانی ♦️زمینه های اقتصادی قیام کربلا 📆جلسه دوم محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز حجت الاس
#عکس_نوشته #خلاصه_سخنرانی
▪️ #زمینه_های_اقتصادی_قیام_کربلا
جلسه دوم( صوت)
http://eitaa.com/m_amin_rezai/3614
خلاصه جلسه دوم(متن)
eitaa.com/m_amin_rezai/3615
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ
🔻تبلیغ در کلام منحصر نیست و کلام در تریبون های یک طرفه؛ "خلق موقعیت" برای "کسب تجربه" جز بهترین نوع تبلیغ ها برای نسل فعلی است. اثر یک سفر اربعین، تجربه کردن جهانی نو مبتنی بر قواعد جدیدی است که معلوم نیست سخن و قلم بتواند یک دهم آن ارزش ها را انتقال بدهد. اگر چه نهادینه شدن حجاب ترکیب اندیشه(معرفت) و انگیزه(احساس) در شخص و جامعه است اما قرار دادن افراد در این موقعیت ها بعضا میتواند در هر دو ساحت اثرگذار باشد و انسان را با لایه های درونی خود آشنا کند. این آغازِ تغییری شگرف در انسان است. از مصادیق کار تمیز فرهنگی یعنی تکثیر این خلق موقعیت ها برای تجربه کردن، تشکر از مجریان این اقدام فرهنگی خوب.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🎥#کلیپ
▪️وقتی جامعه طبقاتی شد آن جوانی که میاد توی خیابان و معترض هست بخاطر تبعیضه؛ درد او درد ما هم هست، ما قرار نیست هر چیزی را توجیه کنیم!
☑️برشی از سخنرانی زمینه های اقتصادی قیام کربلا
#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
جلسه چهارم .mp3
10.4M
▪️زمینه های اقتصادی قیام کربلا
📆جلسه چهارم
محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز
فصل چهارم:مدینه،عصر پیامبرص (۲)
ب: منابع دولت اسلامی
۱: زکات
کارکرد زکات در از بین بردن فقر
۲: جزیه
۳: فیئ
۴: غنائم
۵: انفال
انواع زمین در اسلام
مساله انفال در عصر غیبت و مساله مسکن
چگونه سو استفاده از این منابع در عصر خلفا جامعه را طبقاتی کرد؟
ج: عقود مالی و ظرفیت های فقهی عدالت اقتصادی
🔻خلاصه سخنرانی
eitaa.com/m_amin_rezai/3649
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai