eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.4هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
599 ویدیو
65 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوست دار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام:instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
زمینه های اقتصادی قیام کربلا 📆جلسه اول محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز حجت الاسلام محمدامین رضایی 🔻کربلا عنصر هویت شیعه است که بخاطر تقلیل و تحریف در روایت اصیل ما تصویر واقعی و کاملی از آن نداریم ♦️چند نمونه از روش ها و مواجهه هایی که موجب تحریف-تقلیل کربلا شده است 1⃣تاریخ گویی به جای امتداد گیری از تاریخ سه نوع تاریخ داریم ۱: تاریخ نقلی: صرف ذکر وقایع در گذشته ۲: تاریخ تحلیلی: مجموع حوادث پیرامون یک موضوع را بررسی کردن و یک تحلیل ارائه کردن ۳: فلسفه تاریخ: کشف قوانین عام حاکم بر تاریخ 🔸حضرت امیر ع در نامه ۳۱ نهج البلاغه: أَيْ بُنَيَّ، إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أَكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كَانَ قَبْلِي فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ پسرم درست است كه من به اندازه پيشينيان عمر نكرده ام، امّا در كردار آنها نظر افكندم، و در اخبارشان انديشيدم، و در آثارشان سير كردم تا آنجا كه گويا يكى از آنان شده ام، بلكه با مطالعه تاريخ آنان، گويا از اوّل تا پايان عمرشان با آنان بوده ام. 🔻تاریخ را باید عبرت وار خواند نه قصه وار، کربلا غالبا به صورت تاریخ نقلی بیان شده، لذا در سال۶۰ هجری جامانده است. 2⃣واقعه کربلا را از محرم ۶۱ نهایتا از سفر امام ع از مدینه بحث می‌کنند جنگ جهانی دوم ۱۹۳۹ محصول شکست آلمان عقده های فروخورده جوانان نازی آلمانی در جنگ جهانی اول۱۹۱۴ است. بعد دو دهه از جنگ جهانی اول هیتلر سربرآوردو جنگی راه انداخت که ۸۰ میلیون انسان کشته شدند از جهت اهمیت کربلا در جهان اسلام از جنس جنگ جهانی دوم در جهان بود. لدا برای وقایع و انسان های مثل کربلا و ابی عبدالله ع محرم باید از صدر اسلام تازمانی که واقعه کربلا به وقوع پیوست را بررسی کنیم 3⃣ امام حسین ع غالبا با لهوف روایت می‌شود در حالی که دو نوع روایت دیگر نیز وجود دارد ۱:خطبه منا که یک نوع تحلیل اجتماعی سیاسی از امام حسین ع است ۲:دعای عرفه که بُعد عرفانی و انسان شناختی امام را در بر دارد ♦️مقدمه دوم زمینه های اقتصادی قیام کربلا یک بُعد جدید و کاربردی است تعاریف معمول از اقتصاد: ۱. رابطه بین تولید - توزیع - مصرف ۲. رابطه بین تولید،تجارت و عرضه پول در یک منطقه یا کشور علم اقتصاد: تبیین و توصیف قوانین اقتصادی اندیشه و مکتب اقتصادی: بایدها و نبایدهای اقتصادی 🔹درباره موضوع سخنرانی ۱:زمینه اقتصادی قیام کربلا به صورت کلان یعنی در عصر خلفا و حکمرانی اموی چگونه اقتصاد رقم خورد که آن تبعیض فقر رقم خورد که امام حسین ع در خطبه منا گزارش می‌دهند ۲. در سطح خرد را در زمینه انگیزه های اقتصادی افرادی که در واقعه کربلا حضور داشتند مثل عمرسعد ♦️فصل اول وضعیت اقتصادی مکه در زمان جاهلیت شغل های موجود در مکه ۱: دامداری ۲. غارت ۳. برده داری ۴. تجارت( هاشم بن عبد مناف جد چهارم پیامبر بواسطه پیمان هایی که با پادشاه یمن، شام، عراق و...بست تجارت خارجی را بین مکه-یمن و شام برقرار کرد بسیار بسط داد. 🔻دو اقدام در جهت عدالت اقتصادی 1⃣پیامبرص: یا علی! عبدالمطّلب در عصر جاهلیت پنج سنّت را پایه گذاری کرد که در اسلام مورد تأیید قرار گرفت( سه اقدام اقتصادی بود) ۱. ازدواج فرزندان را با زنان پدرانشان حرام کرد؛ ۲. از گنجی که یافته بود، یک پنجم ( خمس ) آن را صدقه داد. ۳. پس از حفر چاه زمزم آن را (سقایة الحاج) نام گذاری کرد. ۴. دیه و غرامت کشتن یک انسان را صد شتر قرار داد. ۵. طواف به دور خانه خدا را هفت ( شوط ) قرار داد. 2⃣پیمان حلف الفضول در دفاع از مظلومان پیامبر در ۲۰ سالگی قبل از بعثت عضو این جنبش شد و در زمان حکومتش میگفت اگر دعوت شوم قبول میکنم ▪️تفصیل در صوت سخنرانی گوش کنید eitaa.com/m_amin_rezai/3606 @m_amin_rezai
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۳ 🔻در جنگ زیدبن حارث در سال۳ه-ق علیه کاروان تجاری قریش کل سرمایه کاروان۱۰۰ هزار درهم بود (المغازی،ج۱ص۱۹۸) ابن هشام کل ثروت قریش را ۵۰۰هزار درهم میداند -عثمان(۲۳تا۳۵ه-ق) فقط به دامادش مروان بن حکم خمس غنیمت آفریقا به مبلغ ۵۰۰ هزار دینار(سکه طلا) و۱۰۰ هزار درهم بخشید. 🔻مروان سال ۶۰ ه-ق خطاب به ولید:شبانه در پى حسين‌ بفرست اگر بایزید بيعت نكرداو را گردن بزن! جمله معروف "على الاسلام السلام اذ قدبُليت الامة براع مثل يزيد"در جواب تلاش مروان برای بیعت گرفتن گفته شد اینگونه کربلا محصول آقازاده های اشرافی صحابه پیامبر ص بود که و جامعه اسلامی رابه دست گرفته بودند @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ برنامه علامت عاشورا، در صیغه مونث با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان 📆 از چهارشنبه دهه اول محرم ساعت ۲۲:۳۰ و تکرار ۱۴ و ۱۷:۳۰ کاری از گروه معارف اسلامی شبکه دو سیما ☑️ @m_ghanbarian
جلسه_اول_خوانش_کتب.mp3
37.72M
🔻جمع خوانی کتب اقتصادی متفکرین مسلمان 📚نظری بر نظام اقتصادی اسلام(کاربردی) شهید بهشتی 📆جلسه اول، تیر۱۴۰۲ اقتصاد قانون اساسی(۱) -بررسی ظرفیت های اصل ۴۳ قانون اساسی -چرا آموزش و پروش و درمان باید رایگان باشد؟ ▪️برای شرکت در جلسات به @heidari_33 پیام دهید. 🎙 @m_amin_rezai
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زمینه های اقتصلدی قیام کربلا ج2.mp3
11.62M
▪️زمینه های اقتصادی قیام کربلا 📆جلسه دوم محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز -فصل دوم مکه، عصر پیامبر ص ملا و مترفین دشمنان مشترک انبیا -شعب ابی طالب و تحریم اقتصادی -عریف حیله ابن زیاد -ادله حق استقلال اقتصادی زنان دو راه درآمد حرام در مکه ۱: کسب با فحشا(صنعت پورن) ۲: ربا انواع ربا، فلسفه حرمت ربا 🔻خلاصه سخنرانی eitaa.com/m_amin_rezai/3615 🎙 @m_amin_rezai
♦️زمینه های اقتصادی قیام کربلا 📆جلسه دوم محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز حجت الاسلام محمدامین رضایی ▪️فصل دوم: مکه، عصر پیامبر ص پیامبر تبلیغ مخفیانه را آغاز کرد بعد از مدتی قریش به پیامبر صپیشنهاد پول زیاد کردند برای اینکه پیامبر ص از راهش دست بکشد( تطمیع شخص) قریش به بنی هاشم پیشنهاد دادند که در قبال چند برابر دیه پیامبر را تسلیم کنند( تطمیع قبیله) پیامبر را تهدید به مرگ کردند ( تهدید) 🔸دشمنان مشترک انبیا ملا( سلبریتی ها)و مترفین( سرمایه دارها) هدف انبیا: تقد عدالت از طریق جمهوریت لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط لا اله الا الله( توحید) نفی عبودیت غیر خدا، ملا و مترفین مکه چون می‌دانستند تحقق توحید و عدالت یعنی نفی آنها و اشرافیت به مخالفت برخواستند 🔹شعب ابی طالب، دوران سخت اقتصادی مسلمانان در صدر اسلام یکی از مفاد پیمان قریش در تحریم مسلمانان این بود هیچ کس به بنی هاشم چیزی فروخته نشود و ارتباط اقتصادی داشته باشد. ابولهب به کاروان ها پول میداد تا اجناس را به آنها گران تر بفروشند. ◀️بیت المال به صورت گروهی داده می‌شد یک نفر مسئول آن گروه- قبیله بود( عریف) ابن زیاد عرفا را تهدید اگر کسی از گروه شما برود بیت المال( یارانه) کل گروه حذف می‌شود 🔸خدیجه بانوی ثروتمند اسلام بر اساس بعض نقل ها ۸۰هزار شتر، ۴۰۰ کنیزان غلام داشت اما پایان عمر هیچ مالی نداشت، این فرق انسان ثروتمند با سرمایه دار است. پیامبر ص: ما نفعنی مال قطُ مثل ما نفعنی مال خدیجه( هیچ مالی مثل مال خدیجه به من نفع نرساند) 🔹ادله حق استقلال اقتصادی زنان ۱: ارث بردن (آیه ۷نسا) ۲: حق کسب (۳۲ نسا) ۳: مساله مهریه، حق شیر و هدیه... در اسلام اسلام زن حق اقتصادی دارد ولی تکلیف اقتصادی ندارد. در غرب غالبا زن مجبور است پا به پای مرد کارهای بعضا سخت کند. بخشی از جنبش های فمنیستی علیه این وضعیت است. دو راه درآمد حرام که قرآن در مکه به مبارزه با آن پرداخت 1⃣کسب با فحشا و زنا( صنعت پورن) در دوران جاهلیت بعضی به کنیزان خود مالیات می بستند و کنیزان را مجبور میکردند زنا کنند و حاصل کارشان را به آنها بدهند! وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَ( ۳۲نور) کنیزان خود را که می خواهند پاکدامن باشند، برای به دست آوردن متاع ناچیز و زودگذر زندگی دنیا به زنا وادار مکنید. 🔻جاهلیت مدرن تکرار جاهلیت اولی به اسم آزادی! آمریکا سالی ۱۳ میلیون دلار از این صنعت پول در می آورد. کشور اسپانیا، چین و... بخشی از درآمدشان از این صنعت است! در آمستردام هلند خیابانی اختصاص داده شده برای این کار، از کشورهای مختلف بعضا به زور و تطمیع دختران جوان تجارت می‌شوند تا در این خیابان با فحشا برای صاحبان خود پول کسب کنند! 2⃣مساله ربا 🔻۱:ربا درآیات و روایات 1: جنگ با خدا فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِ(179 بقره) 2: رباخوار حقیقتش دیوانه و شیطانی است الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ(275 بقره) امام صادق ع: دِرْهَمُ رِبا أَعْظَمُ عِنْدَ اللّه ِ مِنْ سَبْعينَ زِنْيَةً بِذاتِ مَحْرَمٍ فى بَيْتِاللّه ِ الْحَرامِ؛ يك درهم ربا نزد خداوند سنگين تر است از هفتاد بار زنا كردن با محارم در خانه خدا. [نورالثقلين، ج ۱، ص ۲۹۵، ح ۱۱۷۷] (سایر احادیث https://b2n.ir/h34344 ) 🔻۲:انواع ربا الف: ربای معاملی ( معماله کالا با کالا به شرط زیادی) با دو شرط 1: مکیل و موزون بودن2: از یک جنس باشد مثل گندم و جو، درهم دینا، در مورد پول اعتباری اختلاف است اگر به اعتبار پشتوانه اش بگیریم شامل این مورد میشود ب: ربای قرضی، قرض دادن پول و مشروط کردن پس دادن با اضافه، آنچه در فضای اقتصادی دنیا امروز ترویج دارد این نوع رباست 🔻۳:فلسفه حرمت ربا 🔹1: برای کار تولیدی و تجارت پول اولیه لازم است( مال التجاره) اینجا سه نهاد میشود متصور شد الف: قرض، اصل مال برای مالک، ضرر و نفع کامل برای قرض گیرنده است ب: مضاربه، سود شراکت بین سرمایه گذار و کارگر(عامل) ضرر فقط برای صاحب سرمایه؛ البته حقیقتا عامل هم چون وقت گذاشته و چیزی کسب نکرده ضرر کرده است ج: ربا، سود در هر صورت برای صاحب پول و ضرر فقط برای عامل است به علاوه زحمت و وقتی که گذاشته، و این حقیقتا ظالمانه است 🔻2: به تعبیر غزالی ما هو دورالاثمان فی التجاره؟ نقش پول چیست و جرا به وجود آمد؟ تاریخ اقتصاد میگوید برای تسهیل خرید و فروش، ربا خروج از این فلسفه ابتدایی به وجود آمدن پول و تبدیل پول به عاملی برای خلق پول است بدون اینکه کاری کنیم ▪️نکات کامل را در صوت گوش دهید eitaa.com/m_amin_rezai/3614 @m_amin_rezai
(۳) 🔻در جنگ زیدبن حارث در سال۳ه-ق علیه کاروان تجاری قریش کل سرمایه کاروان۱۰۰ هزار درهم بود (المغازی،ج۱ص۱۹۸) ابن هشام کل ثروت قریش را ۵۰۰هزار درهم میداند -عثمان(۲۳تا۳۵ه-ق) فقط به دامادش مروان بن حکم خمس غنیمت آفریقا به مبلغ ۵۰۰ هزار دینار(سکه طلا) و۱۰۰ هزار درهم بخشید. 🔻مروان سال ۶۰ ه-ق خطاب به ولید:شبانه در پى حسين‌ بفرست اگر بایزید بيعت نكرداو را گردن بزن! جمله معروف "على الاسلام السلام اذ قدبُليت الامة براع مثل يزيد"در جواب تلاش مروان برای بیعت گرفتن گفته شد اینگونه کربلا محصول آقازاده های اشرافی صحابه پیامبر ص بود که و جامعه اسلامی رابه دست گرفته بودند @m_amin_rezai
زمینه های اقتصادی قیام کربلا ج3.mp3
9.42M
▪️زمینه های اقتصادی قیام کربلا 📆جلسه سوم محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز فصل سوم مدینه عصر پیامبر ص(۱) ۱:شرایط جغرافیایی مدینه تسلط یهودیان مدینه بر کشاورزی و تجارت مشکلات شدید اقتصادی مسلمانان ۲:اقدامات اقتصادی پیامبر در جهت تحقق عدالت اقتصادی مساله خودکفایی مسلمانان در مقابل یهودی ها ۳:کلان مساله های اقتصادی عصر پیامبر و دین اسلام ▪️الف: بازار اسلامی تاسیس و مدیریت بازار مساله نفی دلالی و اصالت کار در اسلام مساله قیمت گذاری در بازار سه جواب به طرفداران بازار آزاد 🔻خلاصه سخنرانی eitaa.com/m_amin_rezai/3630 eitaa.com/m_amin_rezai/3631 @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️قطعه جدید محسن چاوشی با حال‌وهوای محرم 🔻حسین جان ع، هزار چهارصد سال یک تاریخ به گونه ای برایت گریه می‌کنند چونان ایل و قبیله ای که به تازگی جوان از دست داده است... @m_amin_rezai
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️سلام و رحمت و عرض قبولی عزاداری ها، در این کانال زمینه های اقتصادی قیام کربلا گذاشته میشه اما برای اینکه سير بحث کامل مشخص بشه پیشنهاد میشه در صورت تمایل صوت سخنرانی را گوش کنید یا فیلم سخنرانی که با لایو ایتا ذخیره میشه را نگاه کنید. علاوه بر متن به صورت برای صفحه اینستاگرام طراحی شده از این به بعد اینجا هم بارگزاری میشه اگر کسی خواست استفاده کنه. اگر کسی از عزیزان در ساخت میتونه کمک کنه پیام بده. از همه عزیزان التماس دعای ویژه دارم. @m_amin_rezai
▪️ 📆جلسه اول محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز حجت الاسلام محمدامین رضایی 🔻خلاصه سخنرانی( متن) eitaa.com/m_amin_rezai/3607 🔻صوت سخنرانی(جلسه اول) eitaa.com/m_amin_rezai/3606 @m_amin_rezai
(بخش اول) ♦️زمینه های اقتصادی قیام کربلا 📆جلسه سوم محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز حجت الاسلام محمدامین رضایی eitaa.com/m_amin_rezai/3618 فصل سوم، مدینه، عصر پیامبرص 🔻۱: شرایط جغرافیایی مدینه اقتصاد مدینه بر خلاف مکه مبتنی بر کشاورزی بود. اما زمین های مرغوب مدینه دست یهودی ها بود. تجارت در مدینه بیشتر در حد مسائل داخلی است که مهمترین بازار مدینه بنی قینقاع دست یهودیان بود صنعت در مدینه به علت یکجانشینی و توسعه کشاورزی رشد خوبی داشت. مدینه دارای چراگاه های معروفی برای پرورش اسب و شتر و... بود منطقه بنی زرعابه، غابه، ذی الجد چند چراگاه معروف مدینه بود. بعدا پیامبر برای پرورش اسب‌های جهادها، شترهای زکات از این چراگاه ها استفاده کرد. در زمان خلیفه سوم اکثر چراگاه های مدینه در اختیار بنی امیه قرار گرفت( انحصار منابع تولید) 🔻۲: شرایط اقتصادی مسلمانان بعد هجرت مسلمانان تا سال پنجم دچار مشکلات اقتصادی جدی بودند. اصحاب صفه که بعضی تا ۴۰۰ نفر ذکر کردند مثل ابوذر، سلمان، بلال و.. از مسلمانان مهاجر که مسکن، غذا، لباس و..‌نداشتند. بعضی از روزها مسلمانان غذای کافی نداشتند به خصوص که واردات گندم از شام در انحصار یهودی ها بود 🔻۳: اقدامات اقتصادی پیامبر ص در جهت رفع مشکلات اقتصادی و از بین بردن فقر ۱: ترویج احسان و کمک به همدیگر به ویژه به فقرا با صدقه و... ۲: اشتغال زایی از طریق پیوند مهاجرین با انصار برای همکاری در کشاورزی، تجارت ۳: نهضت سواد آموزی ۴: ترویج و تشویق افراد به تجارت برای شکستن تجارت از انحصار یهودی ها ۵: توسعه زمین های کشاورزی به خارج از مدینه از دو طریق الف: آشتی بین اوس و خزرج( قبل از این بخاطر عدم امنیت بیشتر زمین های داخل مدینه کاشت میشد) ب: قانون احیای زمین. پیامبرص: من امروز ارضا لیست لابد فهو احق (زمین در اسلام مبتنی بر احیا و حیازت هست نه خرید و فروش، فقط اختلاف هست بین فقها با احیا طرف مالک زمین می‌شود یا حق تصرف پیدا میکند. با این نگاه اساسا فئودالیسم شکل نمیگیرد) بعد از غزوه بنی نضیر زمین های مرغوب بیشتری به مسلمانان رسید. پیامبر ص بعضی زمین ها را فقط به مهاجرین بخشید. مجموع کارها تقریبا موجب خودکفایی مسلمانان در مواد غذایی گندم و...شد. ۶: زکات، غنائم، جزیه، خراج و...که جداگانه توضیح خواهیم داد ☑️ کلان مساله های اقتصادی عصر پیامبر و ظرفیت های اسلام برای تحقق عدالت اقتصادی ▪️الف: بازار بازار مدینه بنی قینقاع برای یهودی ها بود. پیامبر ابتدا با آنها پیمان بست تا همکاری دوطرفه داشته باشند. عهد شکنی ها و اذیت و آزارهای یهودی ها پیامبر را به سمت تاسیس بازار مسلمان ها کشید. بازار چند مرتبه تغییر کرد من جمله در کنار مسجد پیامبر تاسیس شد. پیامبر با انتخاب یک نقطه استراتژیک برای بازار ضربه جدی به یهودی ها زد و آن ها را عصبانی کرد. مکان طوری طراحی شده بود کاروان های تجاری از شام ابتدا به بازار مسلمان ها می‌رسیدند. در این موقعیت بود که آیات و احادیث زیادی مثل ویل للمطففین، و اوفو الکیل و... در جهت منطق مدیریت تجارت و بازار در اسلام صادر شد 🔸اصالت کار و نفی دلالی! پیامبر ص مسلمانان را به کار تشویق میکردند تا حدی که وقتی متوجه شدند جوانی بیکار هست فرمودند: وسقط من عینی ( از چشمم افتادی) در مقابل با کارهای فیک مثل دلالی، ربا( که بیشتر یهودی ها در مدینه انجام میدادند) مبارزه شدید میکردند 🔹دو نمونه فقهی ۱: تلقی رکبان: وقتی خبر آمدن کاروان های تجاری به گوششان خارج میشد از شهر خارج می‌شدند و اجناس را می‌گرفتند و در داخل بازر مدینه با قیمت بیشتر می‌فروختند. پیامبر ص از این کار نه میکرد( بعضی فقها حرمت و بعصی کراهت برداشت کردند) در این موقعیت کار اصلی را آن تاجر انجام داده اما سودش به جیب کسی دیگر میرفت. (تحريرالوسيلة، امام خمینی ره ،ج۱،ص۶۲۴؛ جواهر الکلام ج۲۶، ص۲۹۸) ۲: شرکت وجوه. صور مختلفی در فقه دارد به این صورت که در تجارت یک نفر نه کاری انجام دهد نه سرمایه ای بگذارد بلکه صرفا آبرو و اعتباری خرج کند و از این طریق سود ببرد. فقها این معماله را باطل و سودش را حرام می‌دانند. چون عملا شخص کاری انجام نداده است (جواهرالکلام،ج۲۲ص ۴۷۰) 🔻ادامه در یادداشت بخش دوم ▪️تفصیل مطالب را درصوت سخنرانی گوش کنید eitaa.com/m_amin_rezai/3618 @m_amin_rezai
( بخش دوم) ♦️زمینه های اقتصادی قیام کربلا 📆جلسه سوم محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز حجت الاسلام محمدامین رضایی eitaa.com/m_amin_rezai/3618 ▪️قیمت مشخص کردن در بازار بعد از تشکیل بازار در مدینه بعضی از پیامبر ص خواستند قیمت هم مشخص ایشان این کار را انجام نداد و در بعضی روایت هست که بدعت خواند( روایات باب تسعیر) بعضی از معتقدین به بازار آزاد از این استفاده کردند که ببینید پیامبر ص مثل آدم اسمیت کشف قیمت‌ها را برعهده دست پنهان بازار گذاشته و خودش ورود نکرده است! این شبهه این است 1⃣ اسلام برای بایع، مبیع، بیع شرایطی مقرر کرده است. 🔻۱: بایع و مشتری( متبایعین) که بلوغ، رشد و سفیه نبودن شرط است 🔻۲:ثمن و مثمن( مبیع، کالا) یکی از شرایط معامله صحیح این است مبیع مالیت داشته باشد یعنی برایش منفعت حلال عقلایی بشود تصور کرد( رجوع کنید به مکاسب شیخ انصاری) لذا در اقتصاد اسلامی شراب، خوک، مواد الکلی و...اساسا مالیت ندارند و داخل بازار اسلامی قرار نمیگیرند. 🔸شراب و مواد الکلی بخش قابل توجهی از اقتصاد دنیا را در بر میگیرد( در اروپای شرقی میانگین۱۷ لیتر برای هر نفر در سال) صنعت پورن در ۲۰۱۲ در جهان گردش مالی آن ۱۸۶ ملیارد دلار بوده، سهم آن در اقتصادهای اول دنیا مثل چین و آمریکا و.. بالاست.( آمار b2n.ir/f27025) لذا در اقتصاد اسلامی علاوه بر نظارت بر بازار( مخالف نظر آدام اسمیت) اساسا اجازه نمیدهد بعضی از جنس ها به عنوان کالا وارد باز شود و اساسا برایش مالیت قائل نیست. شیخ انصاری در مکاسب محرمه( ج۱ مکاسب شیخ انصاری) فهرستی از این امور را ذکر کرده است.علاوه بر این بر خلاف نئولیرالیسم که همه چیز را سرمایه ای میکند اسلام(قانون اساسی)بخشی از خدمات اجتماعی مثل آموزش و درمان را به جای واگذار کردن به بازار وظیفه حاکمیت میداند. 🔻۳: بیع( فرایند خرید فروش) اسلام بعضی بیع ها مثل معامله ربوی، غرری در اشکال مختلف مثل قمار و..‌.اساسا باطل میداند. درباره معاملات ربوی که در اقتصاد امروز جهان بخاطر اینکه بدهی قبل از تولید قرار گرفته ( رجوع به کتاب نامه های اقتصادی به دخترم) ربا اصل و اساس اقتصاد دنیا را تشکیل داده در نگاه اسلامی معامله ربوی معادل زنا با محارم در خانه خداست! قمار که امروز بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان را شامل میشود در اسلام کاملا مذموم است. اقتصاد لیبرال که معالمه ربوی را می پذیرید یا شراب، خوک و... را کالا میداند که تاثیر زیادی در gdp تولید ناخالص ملی کشورها دارد با اقتصادی که اساسا اینها را جز بازار خود نمیداند این بازار هر دو یکی هستند؟ یا ماهیتا ما دو بازار داریم؟ 2⃣پیامبر بر بازار نظارت داشت. از غش نهی شدید میکرد و با احتکار مبارزه میکرد. امیرالمؤمنین ع:فَامْنَعْ [مِنَ] اَلاِحْتِكَارِ فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَ مَنَعَ مِنْهُ»؛ از احتكار جلوگیری کن چرا که پیامبر از آن منع کرد پيامبر ص: مَن جَمعَ طَعاما يَتَربّصُ بهِ الغَلاءَ أربَعينَ يَوما فقد بَرِئَ من اللّه ِ و بَرِئَ اللّه ُ مِنهُ هر کس خوراكى را به اميد گران شدن چهل روز انبار كند از خداوند برى شده و خدا نيز از او برى و بيزار است 3⃣ بخشی از فقها فتوا دادند اگر رها شدن بازاربواسطه احتکار و...به اجحاف به مشتری بینجامد باید حاکمیت ورود کند 🔻 صاحب مفتاح الکرامه: اگر فروشنده قیمت را ظالمانه تعیین کند؛ حاکم شرع، به قیمت‌گذارى می‌پردازد، زیرا این کار فروشنده موجب ضرررسانى به دیگران است که شرع، آن‌را نپذیرفته است. (مفتاح الکرامه، ج ‌۴، ص ۱۰۹.) 🔻امام خمینى: قیمت‌گذارى، در ابتدا جایز نیست؛ لیکن اگر فروشنده اجحاف کند، به ناچار باید قیمت را کاهش دهد، وگرنه حاکم شرع، او را ناچار می‌کند که کالا را به قیمت آن سرزمین یا به صلاح‌دید حاکم، بفروشد. پس روایات دلالت کننده بر جایز نبودن قیمت‌گذارى، شامل این قبیل نمونه‌ها نمی‌شوند؛ زیرا در این حال، قیمت نگذاشتن، به احتکار منجر می‌شود، همان گونه که اگر فروشنده براى فرار از فروش کالا، قیمت را چنان تعیین کند که هیچ کس نتواند آن‌را بخرد، بدون اشکال حاکم شرع، حقّ تصمیم‌گیرى دارد و آن روایات، شامل این حالت نمی‌شود. (کتاب البیع، ج ‌۳، ص ۶۱۳) ⬅️با در نظر گرفتن همه این موارد در بازار اسلامی به دوش قیمت واگذار شده به خریدار و فروشدا لذا پیامبر در قیمت گذاری ورود نمی‌کرد. ببینید چه فاصله ای است بین آنچه در روایات باب تسعیر و منع قیمت گذاری ذکر شده با آنچه آدم اسمیت و طرفداران بازار آزاد طرح می‌کنند. همسان دیدن این دو و سو استفاده از آن خصوصا در جامعه سرمایه داری حقیقتا ظلم به پیامبر ص و مردم است. ▪️تفصیل مطالب را در صوت سخنرانی گوش کنید. eitaa.com/m_amin_rezai/3618 @m_amin_rezai
35.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔻درباره حوادث بزرگ نمی‌توان صرفا با بررسی چند ماه و سال قبل از آن حادثه به تحلیل درست رسید. عاشورا درجهان اسلام از جنس جنگ جهانی دوم در جهان است. ▪️برشی از جلسه اول سخنرانی: زمینه های اقتصادی قیام کربلا eitaa.com/m_amin_rezai/3606 محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز @m_amin_rezai