4_5839475142375248149.mp3
17.21M
شرح جامع الاسرار جلسهٔ بیستم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری(زیدعزه)
🔸عناوین:
(1:00) اثبات وجود حقیقتی ثابت در عالم
(4:00) مفهوم صفت، اسم ، نام
(6:00) اسماء جلال و جمال
(7:00) تعاریف مختلف از اسماء جلال
(10:00) فقط انسان، مظهر جمیع اسماء است
↩️(11:00) علت اطاعت و عصیان انسانها
(12:00) منظور از آدم و تعلیم اسماء به او در آیه (و علم الادم اسماء کلها)
(16:00) آدم شخصی و آدم نوعی
↩️(18:00) شباهت و تفاوت انسانها با انسان کامل
(25:00) اشاره آیات قرآن به اینکه انسانها دارای اسماء جلال و جمال هستند
(27:00) مقام روح ، مقام نفس، مقام قلب
(29:00) غیبت امام زمان(عج) تا چه زمان ادامه دارد؟
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
┄═•✺🔹﷽🔹✺•═┄
▪️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّیقَةِ فاطِمَةَ الزَّکِیَّةِ حَبیبَةِ حَبیبِکَ وَنَبِیِّکَ وَاُمِّ اَحِبّآئِکَ وَاَصْفِیآئِکَ الَّتِى انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلى نِسآءِ الْعالَمینَ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ.
▪️شهادت مظلومانه حضرت صدیقه کبری، #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها بر همگان تسلیت و تعزیت باد.
🆔@moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
⭐️🌙⭐️
🌙⭐️
⭐️
الهی!
ناتوانم و در راهم و گردنههای سخت در پیش است و رهزنهای بسیار در کمین و بار گران بردوش.
یا هادي، ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ﴾
⭐️
🌙⭐️
⭐️🌙⭐️
🆔 @moravej_tohid
🌐 http://www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
✨🕊✨🕊✨🕊✨🕊✨
#هوالحکیم
#مهدی_موعود_جلد_اول (ترجمه جلد ۱۳ بحارالانوار)
#باب_اول:
#ولادت_با_سعادت_حضرت_مهدی_عج_و_احوال_مادربزرگوارش
مولف گوید که: در بعض مولفات اصحاب روایتی دیدم، که صورتش این است: خبر داد به من هارون بن مسلم به شش واسطه، ایشان از امام علی النقی ع و امام حسن عسکری ع روایت کرده اند، که: "زمانی که خدای تعالی اراده آفرینش آدم نمود، نازل گرداند قطرهای از آب بهشت به ابر و از آن بر میوهای میافتد، پس آن را حجت زمان میخورد. وقتی که در رحم قرار گرفت بعد از چهل روز صداها را میشنود، و چهار ماه که از مدت حمل گذشت بر بازوی راست او نوشته میشود.
(و تمت کلمت ربک صدقا و عدلا لا مبدل لکلماته و هو السمیع العلیم). پس زمانی که متولد شد، به امر خدا قیام میکند، و عمودی از نور در پیش چشم او نصب میشود، که هر کجا به خلائق و اعمال ایشان نگاه میکند، امر الهی در این عمود بر او نازل میگردد، و به هر جا که رود عمود پیش چشم او هست."
✨🕊✨🕊✨🕊✨🕊✨
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
خیال خال تو با خود به خاک خواهم برد
که تا ز خال تو خاکم شود عبیرآمیز
#حافظ
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
#زندگینامه
#علامه_شیخ_حمیدرضا_مروجی_سبزواری
(دامت برکاته)
#قسمت_سوم
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
👇👇👇👇👇👇👇
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
#هوالحکیم
#زندگینامه
#قسمت_سوم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد
شیخنا الاستاد، خودشان، در مورد ورودشان به عرصهی عرفان سرگذشتی را تعریف میکردند بدین ترتیب:
«در درجهی نخست این شوق به عرفان و ورود به این عرصه در خاندان پدری من توارثی است و ذوق شعری و ادبی و گرایشات عرفانی در میان آباء و اجداد من شدید بوده است و نوشتهجات و اشعار فراوانی از آنها به جا مانده که تقریباً همهی آنها را جمع آوری نموده و در مجموعهای گرد آوردهام که به عنوان میراثی در خاندان خودمان باقی بماند. لذا خود من نیز از سنین ۷ و ۸ سالگی میل شدیدی به مطالعه و شعر پیدا کردم که تا زمانی که دیپلم گرفتم در کتابخانههای سبزوار، دواوین شعرای بزرگ ایران و آثار مهم عرفانی و رمانهای معروف نویسندگان اروپا و آثار ادبی مهم دنیا را خواندم.
از سنین ۱۴ و ۱۵ سالگی بود که این کشش عرفانی در من به طور قوی ظهور کرد. در مهمانیهای خانوادگی وقتی اعضای خانواده دور هم جمع میشدند با آنکه همسن و سالان من جدا از بزرگسالان دور هم مینشستند و به صحبتها یا بازیهای رایج بین همسالان خود میپرداختند، من به اتاقی که کتابخانهی عمو یا عمهی من در آنجا بود میرفتم و با کتابها مشغول میشدم. مثنوی را باز میکردم و تا جایی که حضرت شیخ محمد بلخی اصل داستان را نقل نموده بود میخواندم و میفهمیدم ولی از آنجا که وارد میشد که نتایج عرفانی و قرآنی و تبیین باطنی از بطون قرآن را بیان فرماید، نمیفهمیدم و از این مطلب به شدّت آزرده میشدم و آرزو میکردم که روزی خداوند قدرت فهم این حقایق را به من بدهد. یا غزلیّات حافظ را میخواندم و میدانستم که حضرت شیخ شمسالدین شیرازی منظورش از چشم و اَبرو و خط و خال چیزهای دیگری است ولی نمیفهمیدم و از این جهت نیز آزرده خاطر بودم. بسیار شائق و آرزومند بودم که بر فلسفهی الهی و حکمت متعالیّه و مبانی عرفان و تصوف مسلط شوم و مسائل عرفانی و مسائلی که مربوط به بطون قرآن و معرفةاللّه و معرفت اسماءالله و حقایق ملکوتی مربوط به عالم آفرینش میشد به طور عمیق و استدلالی و شهودی دریابم و بر آنها احاطه یابم.
۱۷ یا ۱۸ سال بیش نداشتم که دچار بحرانها و سرگشتگیهای روحی شدیدی شده بودم و خلائی عظیم را در خود میدیدم و بیشتر اوقات در تنهایی و خلوت میگذراندم:
دی خواجه را از نیم شب بیماریی پیدا شدهست
تا صبح بر دیوار ما بیخویشتن سر میزدهست
چرخ و زمین گریان شده وز نالهاش نالان شده
دمهای او سوزان شده گویی که در آتشکدهست
بیماریی دارد عجب نی درد سر نی رنج تب
چاره ندارد در زمین کز آسمانش آمدهست
چون دید جالینوس را نبضش گرفت و گفت او
دستم بهل دل را ببین رنجم برون قاعدهست
صفراش نی سوداش نی قولنج و استسقاش نی
زین واقعه در شهر ما هر گوشهای صد عربدهست
نی خواب او را نی خورش از عشق دارد پرورش
کاین عشق اکنون خواجه را هم دایه و هم والدهست
گفتم خدایا رحمتی کارام گیرد ساعتی
نی خون کس را ریختهست نی مال کس را بستدهست
آمد جواب از آسمان کو را رها کن در همان
کاندر بلای عاشقان دارو و درمان بیهدست
این خواجه را چاره مجو بندش منه پندش مگو
کان جا که افتادست او نی مفسقه نی معبدهست
تو عشق را چون دیدهای از عاشقان نشنیدهای
خاموش کن افسون مخوان نی جادوی نی شعبدهست
ای شمس تبریزی بیا ای معدن نور و ضیا
کاین روح باکار و کیا بیتابش تو جامدست
میدانستم که این خلاء وحشتناکی که در روح من ایجاد شده نه با پول و ثروت پر میشود، نه با مقامی از مقامهای دنیوی، نه با علمی از علوم رایج در حوزهها و یا دانشگاهها، و فقط روحی بینهایت لازم است که همچون شتری عظیم الجثّه وارد خانهی کوچک و محقر این مرغ خانگی شود:
مرغ خانه اُشتری را بیخرد
رسم مهمانان به خانه میبرد
چون به خانهی مرغ اُشتر پا نهاد
خانه ویران گشت و سقفش اوفتاد
و این غزل حضرت مولانا را بسیار دوست داشتم که:
در درون من درآ ای آن که از من، منتری
تا قمر را وانمایم کز قمر روشنتری
اندر آ در باغ تا ناموس گلشن بشکند
ز آنک از صد باغ و گلشن خوشتر و گلشنتری
تا که سرو از شرم قدت قد خود پنهان کند
تا زبان اندرکشد سوسن که تو سوسنتری
وقت لطف ای شمع جان مانند مومی نرم و رام
وقت ناز از آهن پولاد تو آهنتری
چون فلک سرکش مباش ای نازنین کز ناز او
نرم گردی چون زمین گر از فلک توسنتری
زان برون انداخت جوشن حمزه وقت کارزار
کز هزاران حصن و جوشن روح را جوشنتری
زان سبب هر خلوتی سوراخ روزن را ببست
کز برای روشنی تو خانه را روشنتری
به راستی در کجا میتوانستم به چنین روحی دست پیدا کنم، و این روح متعلق به کدام جسم بود، و این جسم در کدام خانه زندگی میکرد، و این خانه درکدام شهر بود؟»
ادامه دارد ...
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
4_5953901459211819850.mp3
4.05M
✨«سِرِّ عصمت پیامبران»
🎤در محضر
#علامه_مروجی_سبزواری(دامت برکاته)
🔽 برگرفته از
#اسرار_روزه_جلسهٔ_هفتم
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
📜جرعهای از بحر عمیق حکمت پهلوانی اثر گرانسنگ علّامه مروّجی سبزواری(طالعمره)
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
☜ «لینک خرید کتاب»
https://moravejtohid.com/product-category/book/
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
4_5845743672913564041.mp3
28.5M
🎥#معاد جلسهٔ سی و پنجم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری (ابقاهالله)
🗓 ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
🔻 عناوین:
(01:00) خلاصه جلسات گذشته
(01:00) قیامت، برگشت از عالم ماده به عالم صورت
(03:00) انسان در همین دنیا در عالم خیال زندگی میکند
(12:00) دو نوع صورتهای خیالی
(17:00) تفاوت صورتهای خیالی عالم ماده و قیامت
(20:00) نکتهای از فتوحات مکیه در خصوصیت قوه خیال (تابعیت حق از عبد در خالقیت قوه خیال)
(27:00) تشابه انسان به خدا در مرتبه خیال
(32:00) تابعیت خدا از انسان کامل در خالقیت کن فیکونی در عالم حس و عالم خیال
(33:00) منظور از تابعیت خداوند
(41:00) قیامت، ظهور سلطنت قوه خیال
(45:00) ظاهر و باطن صورتگری قوه خیال
(48:00) قیامت، رجوع از ظاهر قوه خیال به باطن قوه خیال
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
┄═•✺🔹﷽🔹✺•═┄
✍عن الرَّيّانِ بنِ الصَّلتِ: أنشَدَنِي الرِّضا عليهالسّلام لعبدِ المُطَّلِبِ:
يَعِيبُ اَلنَّاسُ كُلُّهُمْ زَمَاناً
وَ مَا لِزَمَانِنَا عَيْبٌ سِوَانَا
نَعِيبُ زَمَانَنَا وَ اَلْعَيْبُ فِينَا
وَ لَوْ نَطَقَ اَلزَّمَانُ بِنَا هَجَانَا
وَ إِنَّ اَلذِّئْبَ يَتْرُكُ لَحْمَ ذِئْبٍ
وَ يَأْكُلُ بَعْضُنَا بَعْضاً عِيَاناً
لَبِسْنَا لِلْخِدَاعِ مُسُوكَ طِيبٍ
وَ وَيْلٌ لِلْغَرِيبِ إِذَا أَتَانَا
به نقل از ريّان بن صلت: حضرت رضا عليهالسّلام اين ابيات را از عبدالمطّلب براى ما خواند:
تمامِ مردم از زمانه ايراد مى گيرند،
حال آن كه زمانه را عيبى جز ما نيست.
ما از زمانهٔ خود ايراد میگيريم، حال آن كه عيب در خودِ ماست.
و اگر زمانه زبان داشت، ما را هَجو میكرد.
گرگ، گوشتِ گرگ را نمیخورد،
ولى ما آشكارا يكديگر را میخوريم.
فريبكارانه پوستهاى فريبا بر تن میكنيم
و واى بر غريبى كه نزد ما آيد!
📚عيون أخبار الرِّضا، ج ۲، ص ۱۹۰
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
4_5931432054334952357.mp3
3.65M
✨«تعقُل عنِ اللّه»
🎤در محضر
#علامه_مروجی_سبزواری(دامت برکاته)
🔽 برگرفته از
#شرح_حدیث_معراج_جلسهٔ_سی_و_هفتم
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #محبت
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
⭐️🌙⭐️
🌙⭐️
⭐️
الهی!
از نماز و روزهام توبه کردم؛ به حق اهل نماز و روزهات توبهٔ این نااهل را بپذیر!
الهی!
همه از گناه توبه میکنند، و حسن را از خودش توبه ده!
الهی!
شکرت که پیر ناشده استغفار کردم، که استغفار پیر استهزا را ماند.
⭐️
🌙⭐️
⭐️🌙⭐️
🆔 @moravej_tohid
🌐 http://www.moravejtohid.com
#الهی_نامه_آیت_الله_حسن_زاده_آملی
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
✨🕊✨🕊✨🕊✨🕊✨
#هوالحکیم
#مهدی_موعود_جلد_اول(ترجمه جلد ۱۳ بحارالانوار)
#باب_اول ص: ۱۸۶
#ولادت_با_سعادت_حضرت_مهدی_عج_و_احوال_مادرش
✨ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ «ﻛﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ» ﺍﺯ ﻣﻌﻠﻰ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ:
ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﺴﻜﺮﻯ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺯُﺑَﻴﺮﻯ ﺑﻘﺘﻞ ﺭﺳﻴﺪ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻣﻬﺪﻯ ﻣﻮﻋﻮﺩ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ، ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﻧﻈﺮ ﺭﺣﻤﺖ ﺣﻖ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ به اﻭﻟﻴﺎﺋﺶ ﺩﺭﻭﻍ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻣﺮﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺸﺖ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﻯ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﺪ. ﻭﻟﻰ ﺍﻭ ﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﻛﺸﺘﻪ ﮔﺸﺖ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻓﺮﺯﻧﺪﻯ ﺑﻨﺎﻡ (ﻡ ﺡ ﻡ ﺩ) ﺑﻤﻦ ﻣﻮﻫﺒﺖ ﻛﺮﺩ.
ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺩﺭ ﻏﻴﺒﺖ ﺷﻴﺦ ﻃﻮﺳﻰ ﻫﻢ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻛﻤﺎﻝﺍﻟﺪﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ میکند ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺷﺐ ﻧﻴﻤﻪ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺳﺎﻝ ۲۵۵ ﻣﺘﻮﻟﺪ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺍﻣﺎﻡ
ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﺭ ﺑﺰﺍﺩ ﺩﻭ ﺯﺍﻧﻮ ﻧﺸﺴﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﻣﺒﺎﺭک ﺑﺴﻮﻯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺖ ﻋﻄﺴﻪﺍﻯ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻟﺤَﻤﺪُ لله ﺭَﺏّ ﺍﻟْﻌﺎﻟَﻤﻴﻦَ ﻭَ صَلّی ﺍلله ﻋَﻠﻰ محمد ﻭَ ﺁﻟِﻪ ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺣﺠﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺍﮔﺮ ﺑﻤﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ میدادﻧﺪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺗﺮﺩﻳﺪﻯ ﺑﺮﻃﺮﻑ میشد!»
✨🕊✨🕊✨🕊✨🕊✨
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
🕯غزلخوانی حضرت استاد علّامه مروّجی سبزواری
از سِرّ وحدت دم زدم هذا جنون العاشقین
کونین را بر هم زدم هذا جنون العاشقین
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
#زندگینامه
#علامه_شیخ_حمیدرضا_مروجی_سبزواری
(دامت برکاته)
#قسمت_چهارم
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
👇👇👇👇👇👇👇
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
#هوالحکیم
#زندگینامه
#قسمت_چهارم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد:
«حدود ۱۷ یا ۱۸ سال بیش نداشتم که بعضی روزها به منزل عالم بزرگ سبزوار مرحوم آقا سید فخرالدین افقهی رضوان الله تعالی علیه میرفتم. او از ساعت ۹ تا ۱۰ برای طلاب بحثی فقهی داشت و بعد از آن رفت و آمد عمومی بود و در آخر که مردم میرفتند ۸-۷ نفری از خواص مینشستند و صحبتهای خاصتری مطرح میشد. من هم آرام و ساکت در گوشهای مینشستم و به صحبتهایشان گوش میدادم. من میدیدم که پیرمردی لاغر اندام و نحیف در گوشهای مینشیند و با کسی صحبت نمیکند. یک روز فرزند مرحوم افقهی (که مردم سبزوار ایشان را حاج آقا فخر خطاب میکردند) از اصفهان، که در حوزهی علمیهی آنجا تحصیل میکرد، برای تعطیلات به سبزوار آمده بود، و او تعریف میکرد که: در اصفهان استادی دارم به نام آقای اشنی (بر وزن اخوی) که نزد او حکمت و فلسفه میخوانم. چهار سال پیش که به اصفهان رفتم خدمت او مشغول تحصیل شدم، از او درخواست کردم که به من ذکری بدهد، و او دفع الوقت میکرد و حالا بعد از چهار سال به من ذکری داده که «یا حیّ» است. تا این کلمه از دهان او خارج شد ناگاه مثل این که برقی شدید بر بدن آن پیرمرد متصل شده باشد، تکان شدیدی خورد. ولی کسی جز من متوجه تکان او نشد. او به سرعت خودش را جمع و جور کرد و در جای خود قرار گرفت، و من نیز بسیار فکرم مشغول شد که چرا او در اثر شنیدن این کلمه دچار چنین عکس العملی شد. از سوی دیگر فهمیدم که از اهل دل و اهل سِرّ میباشد. و باید قلبش باز باشد، چرا که وقتی قلب باز است تا اسمی از اسماءالله بر او بخورد این طور منفعل شده و بیاختیار عکس العمل نشان میدهد. در حالی که دیگران که در آن جلسه بودند، همه آدمهای متشرعی بودند، ولی شریعتمدارانی که شریعت را با عقلشان دانسته بودند، نه این که با قلبشان چشیده باشند. آری در وجود هر انسان، عقل، کدخدای وجود انسان است، و قلب، کدبانوی وجود او. عقل جای اسلام است و این که انسان تسلیم شود در مقابل ربّ واحد و تسلیم شود در مقابل حقیقت کلمهی لاالهالاالله، اما قلب جای ایمان است به ربّ واحد، و تا این زن، ایمان به حقیقت کلمه نیاورد، اسلام آن مرد و تسلیم او در مقابل ربّ واحد فایدهی چندانی ندارد. اسلامِ عقل، انسان را تا بهشت جسمانی و حیوانی بالا میبرد، ولی ایمان قلب، او را تا بهشت روحانی و بهشت ذات بالا میبرد و اگر انسانی خوشبخت و بختیار بود که مورد عنایت ولیّی از اولیاء خدا واقع شد و صیغهی طلاق آن کدبانوی قلب را جاری کرد و او را از حبالهی نکاح عقل جزئی و وهم خارج کرد، (که انسان مادام که در مرتبهی طبیعت و حیوانیت زندگی میکند، همین عقل جزئی سلطان و فرماندهی قوای وجود اوست و قلب نیز تحت فرمان این عقل است، و سایر قوا فرزندان این زن و شوهرند) و قلب را از مرتبهی طبیعت بالا کشید و به منزل عقل قدسی وارد کرد و او را به نکاح عقل قدسی درآورد، در اینجاست که قلب ایمان به حقیقت کلمه میآورد و با تمام وجود تسلیم ربّ واحد میگردد و این جاست که: «دین انسان کامل میگردد، و نعمت خدا بر انسان تمام میگردد، و خدا از چنین اسلامی -که اسلام قلب باشد- راضی است».
( اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً )»
[حضرت استاد رسالهای مفصل در مورد همین مسالهی اسلام و ایمان و موقعیت این زن و مرد وجود انسان، و این سیر قلب که جوهر سیال وجود انسان است، در مراتب عقل جزئی و عقل قدسی و روح قدسی و سرّ و خفی و اخفاء که جواهر ثابتهی وجود انسان هستند، نگاشتهاند به نام حکمت حیّ.]
◀️ ادامه دارد ...
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
4_5931432054334952352.mp3
4.15M
قال الصادق علیه السلام:
✨«أَلْقَلْبُ حَرَمُ اللّهِ»
🎤در محضر
#علامه_مروجی_سبزواری(دامت برکاته)
🔽 برگرفته از
#اسرار_روزه_جلسهٔ_هفتم
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #محبت
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
4_5845743672913564052.mp3
25.74M
🎥#معاد جلسهٔ سی و ششم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری(ابقاه الله)
🗓۱۳۹۲/۰۷/۱۵
🔻 عناوین:
(02:00) صور فاعلی و انفعالی قوه خیال
(07:00) خیال، قوه همیشه فعال
(09:00) ارادی بودن افعال وجودی انسان
(13:00) صور باطنی قوه خیال (یحشر الناس علی صورة نیاتهم)
(17:00) علت غفلت انسان از صور باطنی قوه خیال
(20:00) فرازی از اسفار ملا صدرا در مورد ماهیت بهشت و جهنم :
↩️(21:00) باطن خیالی و عقلانی اعمال
↩️(27:00) خصوصیات بهشت جسمانی
↩️(30:00) عظمت و وسعت قوه خیال انسان
↩️(36:00) ماهیت جهنم
↩️(39:00) علت زیبایی عالم
↩️(41:00) صاحب مقام رضا
↩️(44:00) رضای عوام و رضای خواص
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•