eitaa logo
مفاتیح القرآن
138 دنبال‌کننده
82 عکس
11 ویدیو
3 فایل
مهمترین کار برای تدبر و فهم آیات قرآن، یادگیری معنای کلمات قرآن است. ادمین https://eitaa.com/Biran121 آرمین دو: @Hamidbey1
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺هنر نمایی خداوند 🌺 🌴🌴🌴ﻭَﺍﻟﻨَّﺨْﻞَ ﺑَﺎﺳِﻘَﺎﺕٍ ﻟَّﻬَﺎ ﻃَﻠْﻊٌ ﻧَّﻀِﻴﺪٌ ﻭ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺑﻠﻨﺪ ﺧﺮﻣﺎ ﺑﺎ ﺧﻮﺷﻪ ﻫﺎﻱ ﭘﺮ ﻭ ﺑﺮ ﻫﻢ ﭼﻴﺪﻩ. «١٠ ق»🌴🌴🌴 ✅«باسقات»؛ به معناى بلند و برافراشته ✅«طلع»؛ در اصل دلالت بر ظهور و بروز می‌کند ، ظهوری است که همراه با بالا آمدن است. چنانکه «طلوع» خورشید زمانی است که خورشید بالا می‌آید و خود را نمایان می ‌سازد؛ و «طَلع» به شکوفه‌های درخت خرما ویا اولین میوه‌های این درخت می‌گویند از این جهت که در بالای درخت واقع شده و بر کل درخت مشرف است. ✅«نضید»؛ به معناى روى هم افتاده و انبوه است. 👌خداوند روی درخت خرما خیلی مانور می دهد و جریان نخل را جداگانه مطرح کرد؛ چون درخت‌ها با درخت خرما فرق مي‌کنند که اين حتماً بايد تلقيح بشود تا ميوه بدهد، و با توجه به منافع اقتصادی آن برای مردم سرزمین وحى ، ملموس ترین نماد، براى هدایت و درس آموزى ، عرب عصر نزول است. لذا حضرت فرمود: اكرموا عمّتكم النّخلة: اكرام كنيد عمه خودتان درخت خرما را. عمه تعبير نمود. @qurnwords
🌺🌺 بیماری مهلک اجتماعی🌺🌺 🌸🌸"وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ....(ﻣﺘﻜﺒﺮﺍﻧﻪ ﺭﻭﻱ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺑﺮﻣﮕﺮﺩﺍﻥ لقمان ۱۸) 🌸🌸  ✅صَعْر؛ نوعی بیمارى است كه شتر به آن گرفتار می شود و گردنش كج می شود. در اینجا یعنی روی بر گرداندن از روی تکبر . ✅خَدَّ ؛ صورت  ✅لقمان به فرزندش می گوید: تو بر اساس بیماری اخلاقی تكبّرکه ناشی از خیال و عقده و جهل است گردنت را به مردم كج نكن یعنی هنگامی که مردم به تو در امور دانش و تجربه و دارائی و مقامت ابراز حاجت می کنند  از انان با کج کردن گردن، روی بر مگردان و یا به آنان نیم رخ نگاه نکن؛ چرا که روی گرداندن از حاجت مومن و یا نیم رخ سخن گفتن،  تحقیر او حساب می شود. ✅فروتنی اگر چه در مقابل همگان جز کافران حربی  ارزش دارد اما قران فروتنی در برابر دو گروه را بسیار مورد توجه قرار داده: 🔰️یکی در برابر پدر و مادر که فرمود: "وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا"(اسراء ۲۴) و این فروتنی  نباید از روی جبران گذشته و یا ترحم باشد بلکه از روی مهر ورزی و عشق بازی باشد. 🔰️طائفه دوم مومنان هستند که در قرآن حتی بر پیامبر نیز لازم شمرده: "وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ" ( شعرا ۲۱۵) @qurnwords
🌺کوچ مقدس و سرنوشت ساز🌺 🌸 🌸🌸«ثم افیضوا من حیث افاض النّاس (199بقره)» 🌸🌸🌸 ✅فیض یعنی پر شدن و جاری شدن ،افاضه یعنی در جریان امری قرار گرفتن ،افاضه در اینجا به معنی کوچ کردن است. ارتباط کوچ کردن با فیض این است که کوچ کردن هم یک جاری شدن انسانها از جایی به جای دیگر است، افاضتم یعنی کوچ کنید. ✅👈چرا خداوند می فرماید که باهم حرکت و افاضه کنید؟ این اجتماع همگانی برای چیست؟ مسلمان نقاط مختلف دنیا، در یک نقطه گرد هم بیایند که چه کنند؟ به صورت همدیگر نگاه کنند و بعد از چند روز هم به اوطان خود برگردند؟! این جمع شدن به چه معنی است؟ 🔰جواب این است که جمع شدن افرادی از همه‌ی ملتها در یک نقطه، آن هم یک نقطه‌ی مقدّس، فقط می‌تواند یک فایده و یک معنا داشته باشد. آن فایده و معنا این است که دور هم جمع شوند تا درباره‌ی سرنوشت امّت اسلامی تصمیم‌گیری کنند و در این مجمع یک قدم خوب برداشته شود و کاری سازنده و مثبت صورت گیرد. @qurnwords
🌺🌺آرامش در دل اضطراب🌺🌺 🌸🌸🌸ﻭَﺍﺗْﺮُﻙِ ﺍﻟْﺒَﺤْﺮَ ﺭَﻫْﻮﺍً ﺇِﻧَّﻬُﻢْ ﺟُﻨﺪٌ ﻣُّﻐْﺮَﻗُﻮﻥَ « دخان ٢٤» ﻭ ﺩﺭﻳﺎ ﺭﺍ ﺁﺭﺍم ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺑﮕﺬﺍﺭ ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﻏﺮﻕ ﺷﺪﮔﺎﻧﻨﺪ. 🌸🌸🌸 ✅ﻛﻠﻤﻪ" ﺭﻫﻮﺍ" ﺑﻪ معنای ساکن، آرام و وسیع است . یعنی از ﺩﺭﻳﺎ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﮕﺬﺭ. 🌊👈چرا با آرامش از راه دریا بگذر و غم رسیدن دشمن را نخور؟ زیرا قطعا لشکر دشمن غرق می شوند(ﺇِﻧَّﻬُﻢْ ﺟُﻨْﺪٌ ﻣُﻐْﺮَﻗُﻮﻥ) . یک بشارت و قوت قلبی به حضرت موسی ع است. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺍﺯ ﺩﺭﻳﺎ ﻋﺒﻮﺭ ﻛﺮﺩ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﺎ ﻋﺼﺎ ﺑﺮ ﺁﺑﻬﺎ ﺑﺰﻧﺪ ﺗﺎ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﻭّﻝ ﺑﺎﺯ ﮔﺮﺩﺩ ﺗﺎ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﻟﺸﮕﺮﺵ ﺍﺯ ﻫﻤﻴﻦ ﺭﺍﻩ ﺩﺭﻳﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﺗﻌﻘﻴﺐ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻴﺎﻳﻨﺪ، و دوباره مشکلات قبلی بوجود بیاید، ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ فرمود ﻛﻪ ﺩﺭﻳﺎ ﺭﺍ ﻫﻢ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﺭﺍﻫﻲ ﺧﺸﻚ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ ﺑﺎﻗﻲ ﺑﮕﺬﺍﺭ که پرونده فرعون و پیروانش برای همیشه می بندیم و ﺍﺯ ﺣﺎﻝ و روز ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻫﻠﺎﻛﺖ ﭼﻪ ﻭﺿﻌﻲ ﺩﺍرند گزارشی به حضرت موسی ع داد که باعث آرامش آن حضرت شد. 👌پیام آیه در یک کلام این است که در مسیر و سبک زندگی الهی ، هرگز بن بست وجود ندارد و لو برای ما قابل درک نباشد و از طرفی باز کردن بن بست ها و گره های کور زندگی همراه با یک نوع قوت قلب و آرامش الهی نسبت به دوستانش است . @qurnwords
🌺🌺افکار جاهلی نسبت به انفاق🌺🌺 🌸🌸ﻭَﻣِﻦَ ﺍﻟْﺄَﻋْﺮَﺍﺏِ ﻣَﻦ ﻳَﺘَّﺨِﺬُ ﻣَﺎ ﻳُﻨﻔِﻖُ ﻣَﻐْﺮَﻣﺎً ﻭَﻳَﺘَﺮَﺑَّﺺُ ﺑِﻜُﻢُ ﺍﻟﺪَّﻭَﺁﺋِﺮَ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺩَﺁﺋِﺮَﺓُ ﺍﻟﺴَّﻮْءِ ﻭَﺍﻟﻠَّﻪُ ﺳَﻤِﻴﻊٌ ﻋَﻠِﻴﻢٌ «٩٨ توبه» ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﺑﺎﺩﻳﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥ، ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، (ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻧﻔﺎﻕ ﻳﺎ ﺿﻌﻒ ﺍﻳﻤﺎﻥ،) ﺿﺮﺭ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪﻫﺎﻱ ﺑﺪ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﻲ ﻛﺸﻨﺪ. ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪ ﺑﺪ ﺑﺎﺩ! ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ. 🌸🌸 ✅«ﻣَﻐﺮَم»، ﺍﺯ «ﻏﺮﺍﻣﺖ»، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱِ ﻣﻠﺎﺯﻣﺖ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﺑﺪﻫﻜﺎﺭ ﻭﻃﻠﺒﻜﺎﺭ ﻛﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ، «ﻏَﺮﻳﻢ» ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﻭ ﺑﻪ ﺑﺪﻫﻜﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﻣﻠﺎﺯم ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺁﻥ ﺑﺪﻫﻲ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ، «ﻣَﻐﺮم» ﮔﻮﻳﻨﺪ. ✅«ﺩَﻭﺍﺋﺮ السوء»، ﺟﻤﻊ «ﺩﺍﺋﺮﺓ»، ﺣﻮﺍﺩﺛﻲ تلخی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻃﺮﻑ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. 🔰بعضی از اعراب باديه‌نشين، از نظر افکار دینی آنقدر ضعیف و از حقیقت دور بودند که آنچه را که خدای سبحان به عنوان وجوه شرعي، مثل خمس و زکات مقرّر کرده است ، غرامت و تاون می شمارند. در حالی که اينها غنائم الهي‌اند و خداي سبحان به ازای آن چندين برابر را عطا مي‌کند .اما آنها اين ها را غرامت و نوعی خسارت تلقّي مي‌کردند و مي‌گفتند: آيا ما بايد غرامت بپردازيم؟ در جهان به اصطلاح مدرن هم متاسفانه این تفکر جاهلی هنوز طرفدارانی دارد و رگه هایی از آن هم کم و بیش در بین جامعه هم وجود دارد وقتی سخن از امور مالی اسلام مثل خمس یا ...می آید برای فرار از واقیعت همین حرفها را به شکل دیگر مطرح می کند که ما مگر مالیات نمی دهیم اینها دیگه چی اند؟!!... @qurnwords
🌺🌺🌺پیامد ناسپاسی🌺🌺🌺 🌺 ﻓَﺄَﻋْﺮَﺿُﻮﺍْ ﻓَﺄَﺭْﺳَﻠْﻨَﺎ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺳَﻴْﻞَ ﺍﻟْﻌَﺮِمِ ﻭَﺑَﺪَّﻟْﻨَﺎﻫُﻢ ﺑِﺠَﻨَّﺘَﻴْﻬِﻢْ ﺟَﻨَّﺘَﻴْﻦِ ﺫَﻭَﺍﺗَﻲْ ﺃُﻛُﻞٍ ﺧَﻤْﻂٍ ﻭَﺃَﺛْﻞٍ ﻭَﺷَﻲْ ءٍ ﻣِّﻦ ﺳِﺪْﺭٍ ﻗَﻠِﻴﻞٍ «١٦ سبا» ﭘﺲ (ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺷﻜﺮ، ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ) ﺭﻭﻱ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ، ﻭ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﻴﻞ ﻭﻳﺮﺍﻧﮕﺮ ﻋَﺮِم ﺭﺍ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻭ ﺩﻭ ﺑﺎﻏﺴﺘﺎﻥ (ﭘﺮ ﻣﺤﺼﻮﻝ) ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺑﺎﻍ ﺑﺎ ﻣﻴﻮﻩ ﻫﺎﻱ ﺗﻠﺦ ﻭ ﺷﻮﺭﮔﺰ ﻭ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺍﺯ ﺩﺭﺧﺖ ﺳﺪﺭ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ. 🌺 ✅«ﻋَﺮِم» ﻳﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻭ «ﺳﻴﻞ ﺍﻟﻌَﺮِم» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺳﻴﻞ ﺑﻨﻴﺎﻥ ﻛﻦ، ﻳﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺳﺪّ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻲ ﺳﻴﻠﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﻜﺴﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺳﺪّ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺍﻓﺘﺎﺩ. ✅«ﺧَﻤﻂ» ﮔﻴﺎﻩ ﺗﻠﺦ ✅«ﺍَﺛﻞ» ﺩﺭﺧﺖ ﮔﺰ ﻭ ﺧﺎﺭﺩﺍﺭ 🔰👈 ﻣﺮﺩم ﺳﺒﺎ ﺍﺯ ﺷﻜﺮ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﻭ ﻛﻪ ﺑﺪﺍﻥ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺭﻭﻱ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪﻧﺪ، ﻭ ﻣﺎ ﻫﻢ ﻛﻴﻔﺮﺷﺎﻥ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻳﻌﻨﻲ ﺳﻴﻞ ﻋﺮم ﺭﺍ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﻫﻤﻪ ﺷﻬﺮ ﻭ ﺑﺎﻏﺎﺕ ﻭ ﻣﺰﺍﺭﻉ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻏﺮﻕ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺁنها ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﺗﻠﺦ ﻭ ﺑﻮﺗﻪ ﺳﺪﺭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﺮ ﺩﺭ ﺁﻭﺭﺩ. ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺑﺠﺎﻯ ﺁﻥ ﻫﻤﻪ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺧﺮم ﻭ ﺳﺮﺳﺒﺰ، ﻣﺸﺘﻰ ﺩﺭﺧﺖ ﺑﻴﺎﺑﺎﻧﻰ ﻭﺣﺸﻰ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻛﻢ ﺍﺭﺯﺵ که ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺭﺧﺖ ﺳﺪﺭ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻛﻢ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ ﺑﺎﻗﻰ ﻣﺎﻧﺪ. ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺳﻪ ﻧﻮﻉ ﺩﺭﺧﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻭﻳﺮﺍﻥ شده ﺑﺎﻗﻰ ﻣﺎﻧﺪ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺳﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺨﺸﻰ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺯﻳﺎﻧﺒﺨﺶ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺑﻌﻀﻰ ﺑﻰ ﻣﺼﺮﻑ، ﻭ ﺑﻌﻀﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻛﻢ ﻣﻨﻔﻌﺖ ﺑﻮﺩ . 👌علتش " ﺫﻟِﻚَ ﺟَﺰَﻳْﻨﺎﻫُﻢْ ﺑِﻤﺎ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍ ..." ﻛﻠﻤﻪ" ﺫﻟﻚ" اشاره به یک قانون الهی دارد که هر کسی دارای نعمت شد ، و به جای شکر نعمت کفران و ناسپاسی کرد، خداوند جزای کفران را به سختی خواهد دارد. @qurnwords
🌺🌺راز نجات از اندوه ها🌺🌺 🌸🌸ﻓَﺎﺳْﺘَﺠَﺒْﻨَﺎ ﻟَﻪُ ﻭَﻧَﺠَّﻴْﻨَﺎﻩُ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻐَﻢِ ّ ﻭَﻛَﺬَ ﻟِﻚَ ﻧُﻨﺠِﻲ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ «٨٨ انبیاء» ﭘﺲ ( ﺩﻋﺎﻱ ) ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻭ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ، ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ. 🌸🌸 ✅ نُنْجِي؛ نجات میدهیم ، سخن از «نُجيب»(اجابت) نیست بلکه سخن از نجات است. 👌ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺭﻣﺰ ﻧﺠﺎﺕ ﻳﻮﻧﺲ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻳﻮﻧﺲ ﺑﺎ ﮔﻔﺘﻦ ﺫﻛﺮ «ﻟﺎ ﺇﻟﻪ ﺇﻟﺎّ ﺃﻧﺖَ ﺳُﺒﺤﺎﻧَﻚَ ﺇﻧّﻲ ﻛُﻨﺖُ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻈﺎﻟِﻤِﻴﻦَ» ﺍﺯ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﻭ ﺗﻨﮕﻨﺎ ﻧﺠﺎﺕ ﻳﺎﻓﺖ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻣﺰ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻧﺠﺎﺕ ﻫﺮ ﻣﺆﻣﻦ ﺍﻧﺪﻭﻫﻨﺎﻛﻲ ﺍﺳﺖ. ما هر مؤمني که گرفتار بشود و در خطر بيفتد به او نمي ‌گوييم بايد در خطر باشي، اگر از ما کمک بخواهد، حتماً او را از خطر مي‌ رهانيم. اين نظير خواستن مال و جاه و مقام و رياست و مانند آن نيست که بگوييم مصلحت شما نيست؛ اين نجات است نجات يقيناً مصلحت است. کسي در آستانه خطر قطعي است نظير يونس(س) ، اگر خالصانه خدا را خواست، خدا در قرآن مي‌ فرمايد: كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنينَ نه «نُجيبُ»! سخن از اجابت دعا نيست تا ما بگوييم اجابت طبق روايات اقسامي دارد؛ گاهي مصلحت نيست که خود آن شيء را انجام بگیرد، ما به جای آن یا مشکلي از مشکلات ديگر را حل مي‌کنیم یا سيئه‌اي از سيئات او را مي‌بخشیم يا حسنه‌اي بر حسنات او مي‌افزايیم. @qurnwords
🌺🌺اعمال بی محتوا و سبک🌺🌺 🌸🌸🌸ﻭَﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍْ ﺃَﻋْﻤَﺎﻟُﻬُﻢْ ﻛَﺴَﺮَﺍﺏٍ ﺑِﻘِﻴﻌَﺔٍ ﻳَﺤْﺴَﺒُﻪُ ﺍﻟﻈَّﻤْﺌَﺎﻥُ ﻣَﺂءً ﺣَﺘَّﻲ ﺇِﺫَﺍ ﺟَﺂءَﻩُ ﻟَﻢْ ﻳَﺠِﺪْﻩُ ﺷَﻴْﺌﺎً ... «٣٩ نور» ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺳﺮﺍﺑﻲ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺑﻴﺎﺑﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﻛﻪ ﺗﺸﻨﻪ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺁﺏ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺭﺩ، ﺗﺎ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎم ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺁﻥ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭼﻴﺰﻱ ﻧﻤﻲ ﻳﺎﺑﺪ.🌸🌸🌸 ✅" ﺳﺮﺍﺏ" ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺷﻴﺒﻰ است ولی در اصطلاح ﺑﻪ ﺗﻠﺎﻟﺆﻯ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﻭﺭ ﺩﺭ ﺑﻴﺎﺑﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺳﺮﺍﺷﻴﺒﻰ ﻫﺎ ﻧﻤﺎﻳﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺁﺏ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﭼﻴﺰﻯ ﺟﺰ ﺍﻧﻌﻜﺎﺱ ﻧﻮﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻧﻴﺴﺖ . ✅ﻛﻠﻤﻪ «ﻗِﻴﻌﺔ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﺴﻄﺢ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺑﻴﺎﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .کویر ✅«ﻇَﻤﺄﻥ» ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﻋﻄﺸﺶ ﺯﻳﺎﺩ ﺑﺎﺷﺪ. 🔰آیه در مقام بیان تشبیه اعمال کفار به بیابان خشک و بی آب است که دور نمایی از آب وسر سبزی دارد. کافر ، مثل آدم تشنه‌اي است که حرف زمين‌شناسان و چشمه‌شناسان را گوش نداده، سرابي که در کرانه افق است و او به خيال اينکه آب است به دنبال آن سراب رفته، تمام سعي و کوشش خود را کرده که به آب برسد، وقتي به پايان افق رسيد ، می بیند که خبري از آب نيست. در قیامت هم وقتی حقیقت برایش روشن می شود، می‌بيند که دستش خالي است. آن زمان می فهمد که گوش ندادن به راهنمایان چه پیامدی سخت دارد و اعمالی که آورده سبک و بی وزن اند که مثل سراب جز وهم و خیال نبوده و براي سراب کسي ترازو وضع نمي‌کند. @qurnwords
🌺🌺🌺 مردم شناسی🌺🌺🌺 🔰ورود به قرآن کریم هم‌چون کار در آزمایش‌گاه است و به تامل و ابزار نیاز دارد. همهٔ واژه‌های قرآن کریم دارای کد و شماره است و از آن می‌توان دانش‌های بسیاری به دست آورد؛ مثلا در سوره ناس که در آخرین سوره قرآن قرار دارد، کلمه ناس چندبار تکرار شده است که هر کدام معنا و مفهومی جداگانه دارند هرچند معنی لغوی "ناس" به معنای مردم است. 🔰کلمه «ناس» در سه آيه اول ﴿رَبِّ النَّاسِ ٭ مَلِكِ النَّاسِ ٭ إِلهِ النَّاسِ﴾ به معنای عموم مردم است که شامل همه افراد جامعه از هر تیپ و گرایش فکری می شود؛ چه مومن چه کافر و... 🔰اما ناس در وسط سوره ( في‏ صُدُورِ النَّاس)ِ فقط افرادی را شامل می شود که از طرف دشمنان جن و انس مورد حمله قرارگرفته اند و چه بسا مورد اصابت تیر های شیطان قرار گرفته اند و قلب که حرم الهی است، شیطان در آن نفوذ کرده است. اما اولیای الهی که شیطان تسلط و سلطنت بر آنها ندارد جز این تیپ انسانها نیستند. 🔰 يک بار ناس در آيه پاياني آمده (مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ) که این ناس و این چنین افراد خودشان در رديف جن، و شیاطین هستند و سمت و نقش اصلی آنها وسوسه‌ گری است. خداوند دستور می دهد در سه آیه اول که همه به خداوند پناه ببرید چه اولیای الهی و چه توده مردم، اما در گروه و تیپ دوم جای پناهندگی به خدا بیشتر احساس می شود؛ چون شیطان در دل رخنه کرده، اما گروه و تیپ سوم خودشان شیطان مجسم هستند و باید از آنها فرار کرد زیرا با فکر و اراده انسان کار دارد . هر سه نوع در کلمه ناس اشتراک دارند ولی در معنا و عمل فاصله از کجا تا کجاست. !!!! @qurnwords
🌸علت کلام خدا بودن قرآن🌸 ✅﴿قُلْ﴾؛ اين چنين بگو! ✅حضرت هم اين ﴿قُلْ﴾ را که وحي است و کلام الهي است آن را هم ذکر کرده است تا روشن بشود که صدر و ساقه اين کتاب نوراني «کلام الله» است، نه چيزي کم شد و نه چيزي زياد. ✅خود حضرت نگفت ﴿يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ﴾ بلکه خود حضرت فرمود: قل یاایها الکافرون @qurnwords
🔰«ستّارالعيوب» یعنی اگر خداوند بخواهد آبروي کسي را حفظ کند، طرزی آبروش را حفظ مي‌کند که کسی کنارش ايستاده است، متوجه نشود؛ مثل عالم خواب که دو نفر کنار هم خوابیده اند ولی اصلا از خواب دیگری خبر ندارند .. 🔰ما هم باید این صفت عیب پوشی را در مقیاس کمتر در زندگی بکار بگیریم تا مظهر آن شویم. @qurnwords
انواع شر الف؛ شرّ بيروني که درسوره فلق چند نمونه را نام می برد(شب تاریک ، جادو گران و حسود) . ب؛ شرّ دروني یکی است که به تنهایی یک سوره را به خود اختصاص داده است و آن  وسوسه های شیطانی هستند که با فکر و اراده کار دارد. اول با وهم  و خیال مي‌انديشد بعد با انگيزه و اراده تصميم می گیرد . یعنی اول در انديشه  اثر منفی مي‌گذارد، آن را ويران تبدیل به یک انسان خيالي و توهمی مي‌کند که همیشه با واقعیت های زندگی فاصله ها دارد سپس دست به کار های مجرمانه می زند!! @qurnwords
🌺🌺عاقبت دنیا طلبی🌺🌺 🌸ﺇِﻧَّﺂ ﺃَﺭْﺳَﻠْﻨَﺎ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺻَﻴْﺤَﺔً ﻭَ ﺍﺣِﺪَﺓً ﻓَﻜَﺎﻧُﻮﺍْ ﻛَﻬَﺸِﻴﻢِ ﺍﻟْﻤُﺤْﺘَﻈِﺮِ «٣١ قمر» (ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﻳﻦ ﺟﻨﺎﻳﺖ) ﻣﺎ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﺍﻱ ﻣﺮﮔﺒﺎﺭ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺜﻞ ﮔﻴﺎﻩ ﺧﺸﻚ ﻭ ﺧﺮﺩﺷﺪﻩ ﺍﻱ ﮔﺸﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺻﺎﺣﺐ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﻳﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻏﻞ ﻣﻲ ﺭﻳﺰﺩ.🌸 ✅«ﻫﺸﻴﻢ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﮔﻴﺎﻩ ﺧﺸﻚ ﻭ ﺧﺮﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ مثل کاه. هاشم يعني تکه تکه کننده هشيم و گیاهان خشک. ✅«ﻣُﺤﺘﻈِﺮ» ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﭼﻬﺎﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﺧﺸﻚ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. رمه دار، «حظيره»؛ يعني انبار علف‌ هاي خشک ،کاهدان 🔰 ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﺎﺑﻮﺩﻯ ﻗﻮم ﺳﺮﻛﺶ ثمود، ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ لشکر کشی نکرد، ﺗﻨﻬﺎ با ﻳﻚ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﮔﻮﺷﺨﺮﺍﺵ، ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ آنها را ﺩﺭ ﻫﻢ ﻛﻮﺑﻴﺪ ﻭ تکه تکه ﻛﺮﺩ، ﻗﺼﺮﻫﺎ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﺁﺑﺎﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻤﭽﻮﻥ" ﺣﻈﻴﺮﻩ" ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻥ ﺷﺪ، ﻭ ﺍﺟﺴﺎﺩ ﺑﻴﺠﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻢ ﺷﻜﺴﺘﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﻴﺎﻩ ﺧﺸﻚ ﻛﻮﺑﻴﺪﻩ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺯﻳﺮ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎﻯ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻥ ﻣﻰ ﺭﻳﺰﻧﺪ ﺩﺭﺁﻣﺪ. خداوند با یک انفجار یا یک دیوار صوتی خانه و کاشانه آنها به مثل کاه ریز ریز کرد و با صدای رسا فرمود: پايان كار عده‌اي مثل كاهي است كه كشاورزِ محتظِر آنرا قطعه قطعه می کند، پس آخر دنيا و دنياطلب كاه است. لذا مي‌بينيم که كساني كه دلباخته دنياي‌اند سرانجام زردچهره منزوي خواهند شد. @qurnwords
🌺عذاب الهی وقت نمی شناسد🌺 🌸🌸🌸ﻭَﻛَﻢ ﻣِّﻦ ﻗَﺮْﻳَﺔٍ ﺃَﻫْﻠَﻜْﻨَﺎﻫَﺎ ﻓَﺠَﺂءَﻫَﺎ ﺑَﺄْﺳُﻨَﺎ ﺑَﻴَﺎﺗﺎً ﺃَﻭْ ﻫُﻢْ ﻗَﺂﺋِﻠُﻮﻥَ «٤ اعراف» ﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﺑﺎﺩﻱ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﻫﻞ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﺍ (ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﻛﻔﺮﺷﺎﻥ) ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻛﺮﺩﻳﻢ. ﭘﺲ ﻗﻬﺮ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺷﺐ ﻳﺎ ﺭﻭﺯ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻏﺸﺎﻥ ﺁﻣﺪ. 🌸🌸🌸 ✅«ﻗَﺮﻳﺔ»، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﺮﻛﺰ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻣﺮﺩم ، ﭼﻪ ﺷﻬﺮ، ﭼﻪ ﺭﻭﺳﺘﺎ است. ✅«ﺑﻴﺎﺕ» ﻭ ﺗﺒﻴﻴﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺷﺒﻴﺨﻮﻥ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺩﺷﻤﻦ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺍﺳﺖ. ✅ «ﻗﺎﺋﻠﻮﻥ» ﺍﺯ «ﻗﻴﻠﻮﻟﺔ»، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺧﻮﺍﺏ ﻳﺎ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﻧﻴﻤﺮﻭﺯ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻗﺎﻟﻪ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﭘﺲ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺟﻨﺲ ﻓﺮﻭﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﺎﺏ ﺍﺳﺖ، ﭼﻮﻥ ﺧﺮﻳﺪﺍﺭ، ﺍﺯ ﻧﮕﺮﺍﻧﻲ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺭﺍﺣﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. 🔰 این آیه سخن از ﺳﻨﺘﻲ در میان است ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﺸﺮﻛﻴﻦ امت های ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺟﺎﺭﻱ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﻭﻗﺘﻲ ﻣﺮﺩم ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺍﻭﻟﻴﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﻫﻠﺎﻙ ﺷﺎﻥ ﻣﻲ ﺳﺎﺧﺘﻪ است ،آن هم زمانی که در آرامش و استراحت اند و از نگرانی ها و عذاب هاخیالشان راحت است. خداوند هم در همان زمانی که آنها آرامش مردم به هم می ریختند ، آرامش آنها را به هم می ریزد . لذا ﻧﻔﺮﻣﻮﺩ: " ﻟﻴﻠﺎ ﺍﻭ ﻧﻬﺎﺭﺍ" بلکه ﻓﺮﻣﻮﺩ : " ﺑَﻴﺎﺗﺎً ﺃَﻭْ ﻫُﻢْ ﻗﺎﺋِﻠُﻮﻥَ" . @qurnwords
🌴🌴راه رفتنی 🌴🌴🌴 🌺 چله گیری راه حضرت موسیٰ ع است که به اربعین کلیمی مشهور است؛ چون موسای کلیم اوّل ذی‌قعده تا ده ذی‌حجه مهمان خدا در کوه طور بود و چهل شبانه‌روز فقط ذکر می‌گفت، ناله می‌کرد، مذاکره می‌کرد، مناجات می‌کرد: وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیْلَةً ... این راه به روی همه باز است و راه رفتنی است که در مقیاس کوچکتری هر کسی می تواند برود و از برکات ویژه آن برخوردار شود بخصوص مناجات شبانه چون اصل مناجات در شب موضوعیت دارد و فرمود: لیله🌺🌺🌺
🌺بعد عقلی و عاطفی ورود به قیامت🌺 💥💥ﻳَﻮْمَ ﺗَﺮَﻭْﻧَﻬَﺎ ﺗَﺬْﻫَﻞُ ﻛُﻞُّ ﻣُﺮْﺿِﻌَﺔٍ ﻋَﻤَّﺂ ﺃَﺭْﺿَﻌَﺖْ ﻭَﺗَﻀَﻊُ ﻛُﻞُّ ﺫَﺍﺕِ ﺣَﻤْﻞٍ ﺣَﻤْﻠَﻬَﺎ ﻭَﺗَﺮَﻱ ﺍﻟﻨَّﺎﺱَ ﺳُﻜَﺎﺭَﻱ ﻭَﻣَﺎ ﻫُﻢ ﺑِﺴُﻜَﺎﺭَﻱ ﻭَﻟَﻜِﻦَّ ﻋَﺬَﺍﺏَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺷَﺪِﻳﺪٌ «٢ حج» ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺁﻥ (ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻱ ﺑﺰﺭﮒ) ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛﻨﻴﺪ (ﭼﻨﺎﻥ ﺗﺮﺱ ﻭ ﻭﺣﺸﺖ ﻭﺟﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ) ﻫﺮ ﺷﻴﺮ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﻱ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺷﻴﺮ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﻱ ﺟﻨﻴﻦ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺳﻘﻂ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﻣﺴﺖ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻲ، ﻭﻟﻲ ﻣﺴﺖ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﺳﺖ.💥💥 ✅ ﺫﻫﻮﻝ" یعنی ﺑﺎ ترس ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﮕﺬﺭﻱ ﻭ ﺑﺮﻭﻱ. ✅" ﺣﻤﻞ"- ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺳﻨﮕﻴﻨﻲ ﻭ ﺛﻘﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﺩﻣﻲ ﺩﺭ ﺑﺎﻃﻦ ﺣﻤﻞ ﻛﻨﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺩﺭ ﺷﻜﻢ. ✅"مرضعه " یعنی زنی که در حالت شیر دادن است. 📓 قیامت چیست ؟ روزی است که چندین حادثه سخت را به همراه دارد؛ يكي از بعد عاطفی و احساسی است که به حساسترین لحظه آن می پردازد. اشاره به خانم ها که منبع احساس و عاطفه اند و آن زمانیکه یا بار دارند یا در حالت شیر دادن اند . آیه به هر دو مورد اشاره می کند، از جمله هر زن بارداری از شدّت اين حادثه بارش را به زمين مي‌اندازد و هر زنِ شيردهي که از شیر دادن بچه شیر خوار خود غافل می شود . زنان شيرده دو حال دارند؛ یک وقت اين زن شيرده ، بچه‌اي دارد ولی پستان در كام بچه نگذاشته است یا در خواب است و یا... این وصف را (مرضع )می گویند؛ ولی( مرضعه) که در آیه آمده زن شيرده ای که بچه را در دامن گرفته و پستان را در كامش گذاشته و دارد شير مي‌دهد. قرآن اين حالت را كه مادر به اين بچه اش خیلی دلبسته است را مطرح می کند و در این حالت از وحشت عذاب از بچه اش غافل می شود. بعد دوم که آیه مطرح می کند، بعد عقلی است. آفت عقل مستی است که عقل را از کار می اندازد آیه ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: اینها ﻣﺴﺖ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ولی حالت مستی را دارند و حرکات ناموزون مست ها را انجام می دهند . یعنی ﻋﻘﻠﻬﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ که ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩند ناشی ﺍﺯ ﺷﺮﺍﺏ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﻋﺬﺍﺏ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ. به هرحال ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺳﺨﺖ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﻫﻢ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﺭﺍ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ و ﻫﻢ ﻋﻘﻞ ﺭﺍ نابود می کند و انسان را به مرز حیوان می رساند. @qurnwords
شما در برابر آینه اگر خندان باشی چهره‌ای خندان می‌بینی و اگر گریان باشی چهره‌ای گریان را تماشا می‌کنی؛ این دنیا هم آینه‌وار است، از این‌رو شما همان می‌بینی که هستی و انجام می‌دهی. « هر دست که دادند همان دست گرفتند» این فرمولی است که قرآن کریم دارد و می‌گوید: " إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا " یعنی اگر خوبی کنی خوبی می‌بینی و اگر بدی کنی بدی می‌بینی."📚 (اسراء/7)
✅ ﻭ ﻣﺎ (ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم) ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺭﻭﻱ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺧﺎﻙ ﻭ ﺯﻣﻴﻨﻲ ﺑﻲ ﮔﻴﺎﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ. ✅«ﺻَﻌﻴﺪ» ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﻭ ﻣﻄﻠﻖ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ✅ «ﺟُﺮُﺯ»، ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻲ ﮔﻴﺎﻩ ﺍﺳﺖ. 👌ما در آستانه معاد ،این کوه ها و هرچه روی زمین است می کوبیم و دره ها را به زمین مسطح تبدیل و این گل ها و درخت ها را خشک می کنیم؛ یعنی هر بهاری یک خزانی دارد ... ✅نتیجه ؛ خزان در کنار بهار عمر ماست!
🌺🌺علت هلاک مستکبران🌺🌺 🌸 🌸🌸ﻗَﺎﻝَ ﻟَﻘَﺪْ ﻋَﻠِﻤْﺖَ ﻣَﺂ ﺃَﻧﺰَﻝَ ﻫَﺆُﻟَﺎ ءِ ﺇِﻟَّﺎ ﺭَﺏُّ ﺍﻟﺴَّﻤَﻮَﺍﺕِ ﻭَﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﺑَﺼَﺂﺋِﺮَ ﻭَﺇِﻧِّﻲ ﻟَﺄَﻇُﻨُّﻚَ ﻳَﺎ ﻓِﺮْﻋَﻮْﻥُ ﻣَﺜْﺒُﻮﺭﺍً «١٠٢ اسرا» ﻣﻮﺳﻲ ﮔﻔﺖ: ﻗﻄﻌﺎً ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ (ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ) ﺭﺍ ﺟﺰ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺷﻤﺎ ﻧﻔﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﻱ ﻓﺮﻋﻮﻥ! ﻫﻠﺎﻙ ﺷﺪﻩ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻢ.🌸🌸🌸 ✅" ﻣﺜﺒﻮﺭ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﺛﺒﻮﺭ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻫﻠﺎﻛﺖ ﺍﺳﺖ. ✅حضرت ﻣﻮﺳﻲ ع خطاب به ﻓﺮﻋﻮﻥ ﮔﻔﺖ: ﺗﻮ به ﺧﻮبی ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻲ (ﻟَﻘَﺪْ ﻋَﻠِﻤْﺖَ)که این معجزات روشن مثل؛ ﻳﺪ ﺑﻴﻀﺎ ﻭ ﻋﺼﺎ ﻭ ﻗﺤﻄﻰ ﻭ ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻣﻴﻮﻩ ﻫﺎ ﻭ ﺛﻤﺮﺍﺕ ﻭ ﻃﻮﻓﺎﻥ ﻭ ﻣﻠﺦ ﻭ ﺷﭙﺶ ﻭ ﻗﻮﺭﺑﺎﻏﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺧﻮﻥ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻋﺎﺩﻯ ﭘﺪﻳﺪ ﻧﻴﺎﻣﺪﻩ ﺍست و همه برای روشن شدن حق از باطل است . اگر باطل مشخص شد و کسی بخواهد در آن قرار بگیرد هلاک خواهد شد و تو فرعون هلاکت ات حتمی است .زیرا حق برایت روشن شده و در جبهه باطل قرار گرفتی. بنابراین ﻫﺮﻛﻪ ﺣﻖّ ﺭﺍ ﺑﻔﻬﻤﺪ، ﺍﻣّﺎ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻭﺭﺯﺩ، ﻫﻠﺎﻙ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. @qurnwords
بعضی از معارف الهی که درک آن برای اکثریت مردم مشکل است، خداوند در قرآن تعبیر" اکثرهم لا یعلمون" آورده است . مثلا اکثر مردم در مورد رزق بیشتر به فکر و زور و بازوی خود می نازند تا قدرت الهی ! به این دلیل می فرماید: بیشتر مردم این حقیقت را نمی‌دانند که ملاک روزی و سررشته‌ی روزی دست خداست و خداست که روزی رابرای انسانها باز می‌کند و می‌بندند و چقدر تقدیرات الهی در آن تأثیر دارد، این را بیشتر مردم نمی‌دانند. لذا این نوع ادبیات توهین نیست بلکه بیان واقیعت هاست.
✅ " ﻣﻨﺎﺯﻝ" ﺟﻤﻊ" ﻣﻨﺰﻝ" ﺑه معنی ﻣﻨﺰﻝ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻇﺎﻫﺮﺍ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ" ﻣﻨﺎﺯﻝ" ﻧﻘﺎﻁ ﺑﻴﺴﺖ ﻭ ﻫﺸﺖ ﮔﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎﻩ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ 28 ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﻃﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ✅" ﻋﺮﺟﻮﻥ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺳﺎﻗﻪ ﺷﺎﺧﻪ ﺧﺮﻣﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﻨﮕﻴﻨﻲ ﺑﺮﮔﻬﺎ ﻣﻌﻤﻮﻟﺎﺧﻤﻴﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﻭﺧﻤﻴﺪﮔﻲﺍﺵ شبیه ﻫﻠﺎﻝ ﻗﻮﺳﻲ می شود. 🌴 تشبیه ماه به عرجون ؛ هر دو نازک ، زردِ کم رنگ و فرسوده به نظر می‌رسند. طی کردن این منازل در ظرف یک ماه یک تقویم طبیعی برای بشر به ارمغان می آورد. در زمان سابق با یک نگاه انداختن به ماه، می‌گفتند که چندم ماه است. طبق ماه حساب و کتاب می کردند؛ یعنی نه تنها روزه و حج و سایر عبادات، بلکه به انسان حساب نشان می داد؛مثلا سرسید قسط بانک ، اجاره ، یا وعده‌ای که به هم داده بودند . چیزی که با سواد و بی سواد به راحتی با آن می فهمیدند. علت اینکه الآن کاری به ماه نداریم، ‌چون ما عادت به ساعت، ‌تلویزیون و تقویم کرده‌ایم. ﺍﻳﻦ ﻧﻈﺎم دقیق وﻋﺠﻴﺐ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻧﻈﻢ می دهد ﻭ ﻧﻈﻢ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺩﻗﻴﻖ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﭘﺬﻳﺮ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻳﻦ ﺗﻘﻮﻳﻢ ﺩﻗﻴﻖ ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ ﻭ ﺳﺎﻟﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﻤﻴﻦ ﻫﺪﻑ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
وقتی خدا می‌فرماید: اوست که باید این مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها را از بین ببرد، یعنی شخص یا جامعه‌ای که به‌خاطرِ گناه گرفتارِ بلا شده، اگر توبه کند و بازگردد، بلا قطعا رفع می‌شود. ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ" ﻳﻤﺴﺴﻚ" ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ" ﺧﻴﺮ" ﻭ" ﺷﺮ" ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﻣﺲ" ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺘﻰ ﻛﻮﭼﻜﺘﺮﻳﻦ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺷﺮﻯ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﻭ ﻣﻤﻜﻦ ﻧﻴﺴﺖ. پس برای برطرف کرونا باید به مدد الهی توجه داشت.
🌺نقش انذار در اصلاح جامعه 🌺 🌸🌸🌸ﻳﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟْﻤُﺪَّﺛِّﺮُ (١) ﻗُﻢْ ﻓَﺄَﻧْﺬِﺭْ (٢) ﻫﺎﻥ ﺍﻱ ﺭﻭﭘﻮﺵ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ (١) ﺑﺮﺧﻴﺰ ﻭ ﺍﻧﺬﺍﺭ ﻛﻦ (٢).🌸🌸 🌸 ✅«مدثر» از «دثار» به معناى لباس بلندى است كه روى ساير لباس‌ها به تن مى‌كنند و يا به هنگام خواب روى خود مى‌كشند. (در مقابل «شِعار» كه لباس زير است.) 👌در قرآن، دو مرتبه كلمه‌ «قُمِ» آمده كه هر دو خطاب به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله است، يكى براى نماز شب و خودسازى‌ «قُمِ اللَّيْلَ» و ديگرى براى ارشاد و جامعه سازى. «قُمْ فَأَنْذِرْ» 👌برای اصلاح جامعه و موحد کردن مردم باید از ترس آتش جهنم شروع کرد و گرنه همش از بشارت گفتن جامعه اصلاح نخواهد شد. اینجا هم خداوند اولین دستور خود را بر محور ترساندن آغاز کرده است . مردم را از آتش بترسان. لذا شعار رسول اكرم(صلّي الله عليه و آله و سلّم) در آغاز رسالت، يك شعار اقتصادي نبود كه عده‌اي از محرومين و پابرهنه‌ها به دور او جمع بشوند يا شعار طرفداري از امنيت نبود كه رنج‌ديده‌ها و زجركشيده‌ها و مظلومين، دور او جمع بشوند. همه اين مسائل را دين در برداشت و دارد؛ اما آن شعار اصلي‌اش، مسئله توحيد بود كه همه با او مخالفت كردند؛ هم ظالم با اين شعار مخالفت كرد هم مظلوم، هم غني و هم فقير، هم رنج‌كشيده و هم رنج‌دهنده، زيرا اين رسوبات جاهلي و اين عقيدهٴ كُهن، در اينها طبيعت ثانيه شد و دست‌برداشتن از اين طبيعت سخت بود. وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) كار را از ريشه شروع كردند، فرمودند همه مشكلات شما شرك است، بايد از شرك نجات پيدا كنيد و همه سعادتها در توحيد است بايد موحّد باشيد. امروز هم این همه مشکلات اقتصادی ، فرهنگی ، امنیتی و سیاسی ریشه در ضعف توحید افراد و مسئولین دارد. تا زمانی که زیر میزی و رو میزی ،باند بازی و قبیله گرایی و دست اندازی به بیت المال هست ،زبان خوش و سخنرانی جواب نمی دهد و باید با شمشیر انذار و عدالت دست غارت گران را از چپاول کوتاه کرد. زیرا ریشه همه اینها عدم اعتقاد به حساب و کتاب است. @qurnwords
🌷کلید محوری تدبر در سوره فیل در آیه اول است. وقتی خداوند می فرماید: «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ» ديدي پروردگار تو با اصحاب فيل چه کرد؟ یعنی سوال از چگونه انجام گرفتن فعل و کار خداوند است. دیدی که خداي متعال فعلش را چگونه با اصحاب فيل و لشکر ابرهه‌ انجام داد؟ 🌷موضوع سوال؛ درگیری کار خداوند با کار ابرهه است. کار ابرهه طرح ویرانی یا انتقال کعبه از مکه را در سر می پروراند و با تکبر زیاد به پیروزی اطمینان داشت ولی از نقشه و کید الهی به کلی غافل بود. نتیجه غفلتش ، شکست مفتضحانه بود. «أَلَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ» ديدي خداي متعال کيد آن‌ها را در تذليل قرار داد؟ خلاصه کید و برنامه آنها هر چه بود یا ویرانی کعبه یا انتقال آن ، خداوند با نهایت ذلت نه تنها خنثی کرد بلکه گم کرد (تضلیل و ضلالت) مثل؛ اينکه انسان مطلبي یا کتابي را گم کند . این گوش مالی تلخ ابرهه باعث شد که آن سال مبدا تاریخ عرب شود و عام الفیل نام بگیرد. 🌷با این که در این جریان هم فیل ها نابود شدند و هم فیل سوران از بین رفتند ولی خداوند روی اصحاب فیل قدرت نمایی کرده تا هم سطح فکری آنها را بیان کند که در حد حیوان(فیل مصاحبت) داشتند و هم فیل موضوعیت ندارد بلکه اصحاب فیل ، اصحاب قدرت ، اصحاب تزویر و صاحبان زر باید با خواری گم و گور شوند.