📌تفاوت بین دانش توصیفی و دانش دستوری را نمیدانند؛ اقتصاد اسلامی را انکار میکنند!
وقتی میگوئیم اسلامْ اقتصاد دارد، مقصودمان این نیست که مثلاً روش محاسبه نرخ تورم در فلان آیه و یا روش محاسبه منحنی فلاکت در فلان آیه است؛ (اینها مباحث اقتصاد توصیفی است).
اقتصاد توصیفی بر عهده آیات و روایات نیست؛ آنچه وظیفه قرآن و حدیث است، اقتصاد دستوری است.
برخی از دوستان چون اساساً فرق بین دانشهای دستوری و توصیفی را نمیدانند و احتمالاً در طول عمرشان هم با این اصلاحها برخورد نکردهاند، سعی میکنند با توسل به مثالهایی، وجود اقتصاد در اسلام را انکار کنند.
(استاد هادوی تهرانی، درس خارج فقه مکتب و نظام اقتصادی اسلام، ۱۳ مهر ۱۳۹۹)
#فقه_حکومتی
#فقه_الاقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
🆔️ @rajaaei_ir
📌وجود همه مؤلفههای اصلی یک مکتب اقتصادی در آیات و روایات
مگر اختلاف سوسیالیسم و سرمایهداری، به عنوان دو مکتب مهم اقتصادی، بر سرِ محاسبه نرخ تورم یا محاسبه سود و زیان است که برخی با استناد به نبود این مباحث در آیات و روایات، وجود اقتصاد اسلامی را انکار میکنند؟!
آن چیزهایی که عامل اصلی اختلاف سوسیالیسم و سرمایهداری است و درباره آنها بحث دارند، اسلام درباره همه آنها نظر دارد؛ مثل بحث مالکیت یا نقش دولت در اقتصاد.
مثلاً سرمایهداری میگوید: اقتصاد آزاد بدون نقش دولت، سوسیالیسم میگوید: اقتصاد دولتی بدون بازار آزاد، اسلام میگوید: نه آن و نه این؛ اسلام نقش خاصی برای دولت ترسیم میکند و برای این نقش، امکانات و وسایلی هم در نظر میگیرد.
این اقتصاد است دیگر.
(استاد هادوی تهرانی، درس خارج فقه مکتب و نظام اقتصادی اسلام، ۱۳ مهر ۱۳۹۹)
#فقه_حکومتی
#فقه_الاقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
🆔️ @rajaaei_ir
📌انکار اقتصاد اسلامی؛ نتیجه ناآگاهی از اسلام و عدم شناخت مؤلفههای شکلدهنده یک مکتب اقتصادی
اگر شما نظامهای اقتصادی دنیا را حتی در حد یک مطالعه اجمالی مطالعه بفرمائید، میبینید آن چیزی که محل بحث سیستمهای اقتصادی است، در اسلام در قالب آیات و روایات مختلف بیان شده است.
من در سال ۱۳۶۸ و در مقاله "ساختار کلی اقتصاد اسلامی در قرآن"، که اکنون به صورت کتاب چاپ شده است، فقط به استناد قرآن و بدون استفاده از احادیث، ساختار کلی اقتصاد اسلامی را توضیح دادهام.
(استاد هادوی تهرانی، درس خارج فقه مکتب و نظام اقتصادی اسلام، ۱۳ مهر ۱۳۹۹)
#فقه_حکومتی
#فقه_الاقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
🆔️ @rajaaei_ir
📌انکار اقتصاد اسلامی، جفای به اسلام است
امروز در برخی مقالات اقتصادی غرب، خودشان اذعان میکنند که اقتصاد نمیتواند صددرصد آزاد باشد و دولت باید نقش داشته باشد، همانطور که نمیتواند صددرصد دولتی باشد و بازار باید نقش داشته باشد.
این، اعلام ورشکستگی نظری سوسیالیسم و سرمایهداری است. البته اینها (در توجیه این شکست تئوریک) میگویند که ما پیشرفت کردهایم و دیدگاههایمان را تعدیل کردهایم؛ ولی اسلام ۱۴۰۰ سال قبل، این دیدگاه را مطرح کرده است. حالا ما بگوئیم که اسلامْ اقتصاد ندارد و آنها اقتصاد دارند، خیلی جفاست به اسلام.
(استاد هادوی تهرانی، درس خارج فقه مکتب و نظام اقتصادی اسلام، ۱۳ مهر ۱۳۹۹)
#فقه_حکومتی
#فقه_الاقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
🆔️ @rajaei_ir
📌خطرناکتر از منکران اقتصاد اسلامی، کسانی هستند که به زبان طرفدارند، ولی باور ندارند و کارشکنی میکنند.
بعضی از دوستان ما اینقدر صداقت و صراحت دارند که بگویند اسلامْ اقتصاد ندارد؛ هرچند این نظر نادرست است. ولی متأسفانه عدهای هم هستند که نه اینقدر صداقت ندارند و اینقدر صراحت؛
میگویند اسلام اقتصاد دارد، اما در واقع باور ندارند؛
میگویند اسلام اقتصاد دارد، اما در واقع دنبال این هستند کاری بکنند که اقتصاد اسلامی تحقق خارجی پیدا نکند؛
میگویند اسلام اقتصاد دارد، ولی زیرآب هر نوع اندیشهای را که بتواند اقتصاد اسلامی را به نحو جدی مطرح کند، میزنند.
اینها خطرناکاند که به اسم طرفداری از اقتصاد اسلامی جلوی رشد آن را میگیرند.
(استاد هادوی تهرانی، درس خارج فقه مکتب و نظام اقتصادی اسلام، ۱۳ مهر ۱۳۹۹)
#فقه_حکومتی
#فقه_الاقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
🆔️ @rajaaei_ir
تربیت و حکمرانی|مرتضی رجائی
برملا شدن راز معرفیِ برخی کتابهای غیر دینی در کتاب الذریعه شماره ۱۳۸ مجله بخارا به بزرگداشت علامه
این مطلب را دیشب در کانال منتشر کردم.
صبح یکی از همراهان کانال مطلبی را از "کانال روزنه" @rozaneebefarda برایم فرستاد که در آن، ضمن نقل این مطلب، نویسنده با نگارش یک حاشیه بر یادداشت من، در بخشی از آن، تعریضی به یکی از دانشمندان برجسته کتابشناسی وارد کرده بود:
"...بررسی سوابق سیاسی و فکری فرزندان صاحب الذریعه، در ردیابی این قبیل تحریفات، بسیار راهگشاست!
شوربختانه جناب #رضا_مختاری که برای احیای برخی تراث، از جمله الذریعه بودجه های زیادی جذب کرده، نتوانسته این وظیفه را به انجام رساند."
پس از مطالعه اجمالی این مطلب و برای احترام به زحمت این دوست گرامی که مطلب آن کانال را برایم فرستاده بود، و البته شاید از سرِ ذوق زدگی، آن را در کانال منتشر کردم.
ساعتی بعد، یک دوست خیرخواه که تجربه و تخصص قابل قبولی در کتابشناسی و تصحیح نُسخ دارد، یادداشتی برایم فرستاد که بخشی از آن از این قرار است:
"...حرف این بنده خداهم درباره تصحیح وچاپ جدید الذریعة..
مشخصه که کاملا از روی عدم اطلاع دقیق هست!
یک کتاب ۱ جلدی ۳۰۰-۴۰۰ صفحه ای
تصحیح وچاپش کلی کار میبره
چه برسه به الذریعة
که ۳۰ جلد هست
و سرتاسر - و ای بسه جمله به جمله- نیاز به آدرس دهی داره
و کلی هم تعلیقه و تکمله براش نوشته شده که باید همه ش ملاحظه بشه!
مگه کار یه روز دو روزه!..."
با تذکر این دوست ناصحم، که خداوند خیرش دهد، مطلب را دقیقتر خواندم. در این نگاه دوباره، به این نتیجه رسیدم که انتشار این مطلب برایمن (تأکید میکنم برای من)، خلاف تقوا بوده است. بی درنگ مطلب را پاک کردم، به امید آنکه خداوند هم این لغزش را از پرونده عملم پاک کند.
ان شاء الله در اولین فرصت، از حجت الاسلام مختاری هم عذرخواهی میکنم و حلالیت خواهم طلبید.
🆔️ @rajaaei
💢 نقدی بر یک مصاحبه عرفی
✔️ استاد عبدالحسین خسروپناه، در یازدهمین نشست هماندیشی «فقه حکومتی» مطرح کرد🔻
🔹 اینکه بگوییم «اقتصاد دنیا بر عقلاء بنا شده» که ظاهراً مقصودشان سیره عقلاست، سخن دقیقی نیست. گمان رفته تنها یک سیره عقلا وجود دارد.
🔹 اینکه «اشاره کردند به کتاب مکاسب شیخ»، استاد علوی بروجردی قطعاً حضور ذهن دارند که کتاب مرحوم شیخ سه بخش است. در همین مکاسب وقتی بحث میکند، عقلانیت سرمایهداری را قبول دارد؟ شیخ در همین مکاسب خیلی مواقع حتی سیره متشرعه را قبول نمیکند چه برسد به عقلا! میگوید گرفتار تسامح و تساهل هستند.
ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/811629
🎥 کلیپ واکنش استاد خسروپناه به سخنان استاد علوی بروجردی👈 https://b2n.ir/437255
#اقتصاد_اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad