هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
032-1400.08.29-s112.mp3
11.46M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
فاعل/ ص112
جلسه سی و دوم
شنبه 1400/08/29
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
018-1400.09.01-s160.mp3
14.04M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص160/ ادامه تنبیه سوم
جلسه هیجدهم
دوشنبه 1400/09/01
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
033-1400.09.01-s116.mp3
12.09M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
میتدا و خبر/ ص112
جلسه سی و سوم
دوشنبه 1400/09/01
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
019-1400.09.01-s162.mp3
9.18M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص162/ شبهه وجوبیه اجمال نص
جلسه نوزدهم
دوشنبه 1400/09/01
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
034-1400.09.01-s119.mp3
9.97M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
میتدا و خبر/ ص119
جلسه سی و چهارم
دوشنبه 1400/09/01
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
020-1400.09.02-s165.mp3
9.36M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص165/ شبهه وجوبیه تعارض نصین
جلسه بیستم
سه شنبه 1400/09/02
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
038-1400.09.03-s123.mp3
9.97M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
اصول در میتدا و خبر/ ص123
جلسه سی و پنجم
سه شنبه 1400/09/03
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
036-1400.09.04-s124.mp3
16.21M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
ادامه اصول در مبتدا و خبر/ ص124
جلسه سی و ششم
چهارشنبه 1400/09/04
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🔆 مدرسه مجازی المرسلات با همکاری مجموعۀ آموزشی صُدا برگزار می کند:
🌀کارگاه ادبیات کاربردی و تطبیقی (مهارت های متن خوانی و ترجمه)
🔰استاد محمدمهدی مقدسی
🔵 مرحله اول (دوره عمومی): مباحث مقدماتی و آموزش تطبیقی روش ملکه سازی و کابرد عملی قواعد ادبی
♦️در این دوره:
✅ مباحث مقدماتی دربارۀ مراحل یادگیری ادبیات و اهداف هر مرحله
✅ شیوۀ صحیح تجزیه و ترکیب جهت ملکه سازی قواعد
✅ آموزش کاربردی مهارت های متن خوانی و ترجمه
در چهار جلسه تبیین می گردد.
🔵 مرحله دوم (دوره تخصصی): اگرچه تسلط بر قواعد و برخورداری از مهارت های عمومیِ متن خوانی در متون تخصصی ضروری است؛ اما هر متن تخصصی دارای ویژگی ها و خصوصیات اختصاصی است که جهت استفاده بهتر از آن متن تسلط بر این قواعد لازم و ضروری است؛ لذا کارگاه های متن خوانی با محوریت عناوین تخصصی برگزار می گردد.
⚠️ توجه: جهت شرکت در این کارگاه ها گذراندن دورۀ عمومی ضروری است.
🔹کسانی که در این مرحله شرکت می کنند در گروه های ۵ نفره گروه بندی می شوند و کارگاه ها به محوریت یکی از عناوین ذیل برگزار می شود:
✅ کارگاه صرف
✅ کارگاه نحو
✅ جمع بندی و متن خوانی کتاب سیوطی
✅ بایدها و نبایدهای کتاب مغنی و شیوۀ تحصیل آن
✅ آموزش متن خوانی و ترجمه کتب تخصصی شامل:
🔹 منطق
🔹 لمعه
🔹 اصول فقه مظفر
🔹 رسائل
🔹 مکاسب
🔹 کفایه
✅ آموزش متن خوانی و حل تمرین کتب حوزه خواهران
✅ جمع بندی و حل تمرین عربی معاصر
⏰#مهلت ثبت نام: چهارشنبه 10آذر
⭕️⭕️کلاس های مرحله اول از شنبه 13آذر به صورت #مجازی آغاز می شود.
┄┅┅═❅❅🔅🔆🔅❅❅═┅┅┄
🔴 لینک ثبت نام مرحله اول
┄┅┅═❅❅🔅🔆🔅❅❅═┅┅┄
#ادبیات_کاربردی #کارگاه_ادبیات
#دوره_های_کوتاه_مدت #مدرسه_مجازی_المرسلات
@soda96 @almorsalaat
@majazi_almorsalaat
♨️جهت کسب اطلاعات بیشتر در کانال زیر عضو شوید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
هدایت شده از المرسلات
837.2K
#مشاوره_مجازی
⁉️#سوال_شما| سلام علیکم. خداقوت. بابت کانال و مجموعه خوب #المرسلات⚘👌.
آقای ابراهیمی! سیر مطالعاتی #منطق و #فلسفه از نظر استاد علی #فرحانی به چه صورتی هست؟! ممنون میشم راهنمایی کنید.
✅#پاسخ_مشاور حجتالاسلام ابراهیمی را #بشنوید
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
021-1400.09.04-s167.mp3
9.95M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص167/ ادامه شبهه وجوبیه تعارض نصین
جلسه بیست و یکم
پنجشنبه 1400/09/04
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
022-1400.09.04-s169.mp3
11.1M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص169/ شبهه وجوبیه موضوعیه
جلسه بیست و دوم
پنجشنبه 1400/09/04
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
#یادداشت| ما همه عاشق اوییم چه کوچک چه بزرگ
حضرت امام (ره)، در مواضع متعددی از آثار خود برهانی را بر اساس گزاره ای فطری، بر اثبات خداوند متعال، اقامه میکنند. تقریبا بهترین جایی که این برهان را تقریر میفرمایند و آن را منتسب به استاد خود، مرحوم شاه آبادی میکنند، در کتاب شریف چهل حدیث است.
برهان ایشان، از جمله براهین تنبیهی است. چون این برهان متخذ از احکام بدیهی فطرت است.
این برهان دارای دو مقدمه است:
صغری: هر انسانی عاشق کمال مطلق است (این گزاره فطری و در واقع اساس فطریات است)
کبری: هر عشقی، نیازمند به معشوق است.
نتیجه اینکه معشوق (کمال مطلق) موجود است.
این برهان از آیه "قضی ربک الا تعبدوا الا ایاه" نیز بدست می آید.
این برهان، معمولا از حیث نتیجه آن و یا از حیث بدیهی بودن اثبات خداوند متعال و یا از جهات معرفت شناسی مورد توجه قرار میگیرد.
به نظر بنده، آنچه اهمیت بیشتری دارد، صغرای این برهان است.
حضرت امام در تبیین صغری با مثالهای مختلفی، اثبات می کنند که ما در تمام افعال خود فقط و فقط به دنبال خداوند متعال هستیم.
هر حرکتی میکنیم، هر کاری که انجام میدهیم، هر کتابی که میخوانیم، هر حرفی که میزنیم، ازدواج که میکنیم، هر پیامی که میخوانیم و وقتی که میخوابیم و.... در همه اینها به دنبال خدای متعال میگردیم.
بالجمله ما تکوینا یک معشوقی داریم که در همه حال به دنبال او میگردیم. هر چند که گاهی غفلت میکنیم و گمان میکنیم که به دنبال چیز دیگری هستیم.
گمان میکنم که توجه به این مطلب که تمام افعالمان برای رسیدن به یک معشوق (خداوند متعال) است، اهمیت بالا و تاثیرات زیادی میتواند داشته باشد.
انشالله که روزی مصداق حقیقی معشوق را بپرستیم.
✍محسن ابراهیمی ۰۰/۹/۵
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
037-1400.09.06-s127.mp3
12.91M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
ادامه اصول در مبتدا و خبر/ ص127
جلسه سی و هفتم
شنبه 1400/09/06
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
023-1400.09.06-s170.mp3
9.16M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص170/ ادامه شبهه وجوبیه موضوعیه
جلسه بیست و سوم
شنبه 1400/09/06
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
038-1400.09.07-s133.mp3
9.14M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
نواسخ/ افعال ناقصه/ ص133
جلسه سی و هشتم
یکشنبه 1400/09/07
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
039-1400.09.08-s136.mp3
8.8M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
نواسخ/ افعال ناقصه/ ص136
جلسه سی و نهم
دوشنبه 1400/09/08
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
024-1400.09.07-s172.mp3
10.41M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص172/ ادامه شبهه وجوبیه موضوعیه
جلسه بیست و چهارم
یکشنبه 1400/09/07
@majazi_almorsalaat
#یادداشت|از موارد نادر ایستادگی شیخ در مقابل مشهور
امروز در ضمن مطالعه عبارت شیخ به مطلبی برخورد کردم که ذکر آن خالی از لطف نیست.
در روش شناسی اجتهادی ایشان خصوصا در کتاب مکاسب معروف است که ایشان به قول مشهور قدمای از فقها بلکه حتی شهرتی که میان برخی از اعاظم متأخرین همچون شهید ثانی و محقق کرکی و علامه حاصل شود، اعتنای زیادی می کنند و حتی به خاطر شهرت، دست از ظاهر روایت بر می دارند کما اینکه در مسئله لزوم معاطات چنین کردند.
اما در رسائل در بحث شبهه موضوعیه وجوبیه، پس از اینکه نظر خود را بر اساس ادله بیان می کنند که در اینجا هم برائت جاری است، یک مسئله فقهی را مورد بررسی قرار می دهند. ج2 ص170
آن مسئله فقهی دوران بین اقل و اکثر در قضاء فوائت است. ایشان می فرمایند که باید به اقل عمل کنیم اما در جانب اکثر چون از مصادیق شبهه موضوعیه وجوبیه است، برائت جاری می شود.
ایشان پس از بیان ادله می فرمایند که مشهور بین الاصحاب بل المقطوع از زمان مفید (ره) الی الشهید الثانی (ره) این است که قائل به احتیاط (وجوبی در صورت تمکن و ظنی در صورت عدم تمکن و از باب رخصت) شده اند.
اما شیخ با این وجود که چنین شهرت محکم و پرقدرتی وجود دارد، از نظر خود کوتاه نمی آیند و بر دیدگاه خود که برائت است، اصرار می ورزند و حتی توجیه قابل قبولی هم برای عبارات آنها بیان نمی کنند.
به نظر می رسد که عملکرد شیخ در این مسئله، در شناخت روش اجتهادی ایشان قابل توجه باشد و باید ببینیم که آیا می توان توجیهی برای این رویکرد شیخ یافت یا خیر؟
✍️محسن ابراهیمی 00/09/09
#فقه #اصول #رسائل #مکاسب
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
026-1400.09.09-s175.mp3
9.16M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص174/ ادامه شبهه وجوبیه موضوعیه
جلسه بیست و پنجم
دوشنبه 1400/09/08
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
025-1400.09.08-s174.mp3
9.17M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص175/ ادامه شبهه وجوبیه موضوعیه
جلسه بیست و ششم
سه شنبه 1400/09/09
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
درباره خواندن فلسفه و بدایه حاج آقا فرحانی.mp3
3.21M
#مشاوره_مجازی
⁉️#سوال_شما| یه سوال مشاورهای هم دارم. بنظر حضرتعالی بنده برای شروع فلسفه چه سیری رو باید طی کنم؟ منطق رو تا حد قابل قبولی (نه کامل) خوندم و الان برای فلسفه آیا صوتهای بدایه حاج آقا رو گوش بدم یا چیز دیگه ای قبلش بخونم؟ و اگر بدایه بخونم به چه کیفیتی باید باشه؟
✅#پاسخ حجت الاسلام ابراهیمی را بشنوید
💠ارتباط با مشاورین:
eitaa.com/majazi_almorsalaat/2382
#مدرسه_مجازی_المرسلات #فلسفه
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
1.33M
#مشاوره_مجازی
⁉️#سوال_شما| سلام علیکم و رحمه الله. استاد میخواستم نظر حضرتعالی و احیانا دیگر اساتید بزرگوار درمورد چگونگی استفاده از شروح مختلف و کتب هم عرض در علوم حوزوی اعم از ادبی و غیر ادبی بدونم. مثلا اینکه فرد کنار هدایه، مبادی العربیه هم بخونه یا کنار سیوطی شرح ابن عقیل هم بخونه و مثلا برای کتاب های دیگر مثل کفایه و مکاسب از شروح متعدد استفاده کنه، آیا اصلا این کار مطلوبه؟ اگر نه، علتش چیه؟ همچنین برای انتخاب شروح چه چیزی رو معیار قرار بده؟
✅#پاسخ حجتالاسلام ابراهیمی را بشنوید.
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
040-1400.09.10-s137.mp3
12M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
نواسخ/ ادامه افعال ناقصه/ ص137
جلسه سی و چهلم
دوشنبه 1400/09/10
@majazi_almorsalaat
#یادداشت| آیا قضا تابع اداست یا محتاج به امر جدید؟
برخی معتقدند که قضا تابع اداست به این معنا که همان امری که وجوب ادا را بیان می کند، برای اثبات وجوب قضا در صورت عدم اتیان در وقت، کافی است.
دلیل دیدگاه ایشان این است که میگویند مثلا در امر بالصلاه فی الوقت، تعدد مطلوب وجود دارد. مطلوب اول اصل نماز است لابشرط از وقت. و مطلوب دوم نماز در وقت مشخص است. لذا اگر مطلوب اول از دست رفت و مکلف نماز را در وقت امتثال نکرد، مطلوب دوم باقیست و باید خارج وقت انجام شود.
برای اثبات تعدد مطلوب بودن امر به اداء دو راه وجود دارد: یا اینکه به نحوی از ظهور امر اداء، وجوب قضا استفاده شود؛ به این صورت که امر به اداء فی الوقت، ظاهر در دو مطلوب باشد (اصل واجب و واجب فی الوقت). راه دوم اینکه به نحوی به حکم عقل، تعدد مطلوب اثبات شود.
برخی دیگر معتقدند که از امر به اداء وجوب قضا در خارج وقت، بدست نمی آید. بلکه شارع باید امر جدیدی برای وجوب قضا انشاء کند. لذا میگویند که قضا تابع ادا نیست.
در این دیدگاه نیز دو مبنا وجود دارد. برخی میگویند که امر جدید کاشف است از اینکه امر به اداء به صورت تعدد مطلوب بوده است و برخی همچون شیخ اعظم در رسائل معتقدند که امر به قضا، امری مستقل است و امر به اداء، به صورت وحدت مطلوب است.
یکی از ثمرات تفاوت مبنا در امر به قضا، در مسئله دوران بین اقل و اکثر در تعداد نمازهای فوت شده است.
اگر قضا تابع ادا باشد (به دلیل تعدد مطلوب بودن) و یا اگر امر جدید به قضا، کاشف از تعدد مطلوب باشد، در این صورت استصحاب عدم اتیان و همچنین قاعده اشتغال جاری می شود و بنا بر اکثر گذاشته می شود (و بلکه به گفته مرحوم مظفر اصلا در این فروض فوت و به تبع، قضا صدق نمی کند، چون امر به اصل صلاه، فعلی است) اما اگر تابع اداء نباشد و امر جدید نیز مستقل از امر اول باشد، استصحاب و اشتغال جاری نمی شود و بنا بر اقل گذاشته می شود و در اکثر برائت جاریست.
✍️محسن ابراهیمی ۰۰/۰۹/۱۲
#اصول_فقه #رسائل
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2