021-01.02.18.mp3
9.07M
#المیزان_ابراهیمی
متن خوانی تفسیر المیزان
محسن ابراهیمی
جلسه بیست و یکم
جلد1/سوره حمد/ ادامه «اهدنا الصراط المستقیم»
یکشنبه 01.02.18
@rooz_fiq
022-01.02.23.mp3
15.92M
#المیزان_ابراهیمی
متن خوانی تفسیر المیزان
محسن ابراهیمی
جلسه بیست و دوم
جلد1/سوره حمد/ ادامه «اهدنا الصراط المستقیم»/ برتری اصحاب صراط مستقیم بر سایر مومنین
جمعه 01.02.23
@rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان_ابراهیمی متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه بیست و دوم جلد1/سوره حمد/ ادامه «اهد
خلاصه جلسه:
علامه بیان کردند که بر اساس آیات قرآن انسان ها در یک تقسیم بندی به سه گروه: مومنین، مغضوب علیهم و ضالّین تقسیم می شوند و اصحاب صراط مستقیم قاعدتا از دسته مومنین هستند.
از آنجایی که دسته مومنین، غیر از ضالین هستند و ضلال و ظلم و شرک از جهت مصداقی، تلازم دارند، در نتیجه مومنین که در مقابل ضالین هستند، هیچ ظلم و شرک و ضلال در آنها وجود ندارد و توحید خالص را علما و عملا دارند.
اما در آیه محل بحث یکی از ویژگی های اصحاب صراط مستقیم "انعمت علیهم" است و در آیه "و من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم .. و حسن اولئک رفیقا" بر اساس آیه قبل از این آیه "من یطع الله و الرسول" همان کسانی هستند که ایمان تام و توحید کامل دارند و بریّ از شرک و ظلم و ضلال اند اما در عین حال مصداق "انعم الله علیهم" نیستند بلکه به قرینه "مع" و "رفیقا" همراه و مصاحب آنها هستند.
علامه نتیجه میگیرند که ایمان تام بالاترین مقام نیست و اصحاب صراط مستقیم، مقامی بالاتر از مقام مومنینی که ایمان تام و خالص دارند، دارا هستند و بر اساس آیه "یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات" تفاوت مومنین به ایمان تام و اصحاب صراط مستقیم در نوعی از علم به خداوند است.
در نتیجه بالاترین مقام انسان، کامل شدن ایمان او نیست بلکه با اضافه شدن نوعی از علم، مقام او بالاتر میرود و داخل در اصحاب صراط مستقیم می شود و از نبیین و صدیقین و شهداء و صالحین میگردد.
رزقناالله و ایاکم
@rooz_fiq
023-01.02.31.mp3
11.38M
#المیزان_ابراهیمی
متن خوانی تفسیر المیزان
محسن ابراهیمی
جلسه بیست و سوم
جلد1/سوره حمد/ تفاوت صراط مستقیم و سبیل
شنبه 01.02.31
@rooz_fiq
024-01.03.04.mp3
10.8M
#المیزان_ابراهیمی
متن خوانی تفسیر المیزان
محسن ابراهیمی
جلسه بیست و چهارم
جلد1/سوره حمد/ ادامه تفسیر صراط مستقیم
چهارشنبه 01.03.04
@rooz_fiq
087-01.03.04.mp3
17.09M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
ادات استیناف تا پایان ادات
جلسه هشتاد و هفتم
01/03/04
@rooz_fiq
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ویدئو؛
◀️ متن و حاشیه کنگره #شهدای_روحانی در ۳ دقیقه
✳️ نسخه با كيفيت
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
آیت الله جوادی آملی.mp3
2.07M
🎙 | آثار و برکات #نمازشب در بیان آیتالله جوادی آملی
@HawzahNews
025-01.03.15.mp3
10.72M
#المیزان_ابراهیمی
متن خوانی تفسیر المیزان
محسن ابراهیمی
جلسه بیست و پنجم
جلد1/سوره حمد/ ادامه تفسیر صراط مستقیم
یکشنبه 01.03.15
@rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان_ابراهیمی متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه بیست و پنجم جلد1/سوره حمد/ ادامه تفس
در ابتدای این جلسه نکته ای قابل توجه در مورد توجه و اهمیت #مدعا های بزرگان علوم مختلف بیان شد.
088-01.03.15.mp3
11.14M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
جمله و انواع آن
جلسه هشتاد و هشتم
01/03/15
@rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
در ابتدای این جلسه نکته ای قابل توجه در مورد توجه و اهمیت #مدعا های بزرگان علوم مختلف بیان شد.
🤔#من_قال های ارزشمند
▪️از ابتدای کار علمی میآموزیم که "انظر الی #ماقال و لاتنظر الی #من_قال" و "نحن ابناء #الدلیل"
▪️اما گمان میکنم که این مطلب در عین صحت و درستی، مربوط به جایی است که شخصی حرف جدیدی را مستدلّا به ادله اثبات کرده و آن شخص جایگاه بالایی در علم ندارد و یا اینکه میخواهیم رایی را به عنوان اعتقاد خود اتخاذ کنیم.
▪️اما به نظر می رسد که در مقام گرداوری و تحقیق و پژوهش، حداقل برخی از #من_قال ها جایگاه ویژه دارند.
▪️مثلا بوعلی و صدرا و علامه طباطبایی در فلسفه و شیخ طوسی و علامه و محقق در فقه و شیخ و آخوند در اصول و علامه طباطبایی در تفسیر و محیی الدین و امام و مولوی در عرفان (رحمت الله علیهم اجمعین) از بزرگان رشته های خود هستند.
▪️گاهی ایشان مدعایی را بدون دلیل و یا با دلیل ناکافی ارائه میکنند. به نظر می رسد یک پژوهشگر علم لازم است که در هنگام مواجه با چنین مواردی - هر چند نمیتواند آن نظریه را بدون دلیل اتخاذ کند - نمیتواند آن مطلب را انکار کند بلکه باید بررسی کند که چه چیزی سبب شده که این شخص، چنین نظری بدهد و نظر او را مبدئی برای تحقیقات خود قرار دهد و بلکه بتواند از آن مدعا الهام بگیرد و بلکه دلیل اثبات کننده ای بر آن مدعا اتخاذ کند.
▪️این مطلب را از برخی عبارات شهید خصوصا آنجا که رشد فلسفه و عرفان اسلامی را به قران و روایات نسبت میدهند و از روش تدریس و بیانات استاد فرحانی الهام گرفتم و بلکه آموختم.
✍محسن ابراهیمی ۰۱/۰۳/۱۶
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
026-01.03.16.mp3
10.22M
#المیزان_ابراهیمی
متن خوانی تفسیر المیزان
محسن ابراهیمی
جلسه بیست و ششم
جلد1/سوره حمد/ ادامه تفسیر صراط مستقیم
دوشنبه 01.03.16
@rooz_fiq
089-01.03.16.mp3
14.94M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
جملات دارای محل و بدون محل
جلسه هشتاد و نهم
01/03/16
@rooz_fiq
090-01.03.22.mp3
18.93M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
اسماء عدد
جلسه نودم
01/03/22
@rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
#بدائه_النحو_ابراهیمی بدائه النحو محسن ابراهیمی اسماء عدد جلسه نودم 01/03/22 @rooz_fiq
آخرین جلسه از تدریس متن کتاب بدایه النحو
الحمدلله
🔴صوت جلسات تدریس کتاب بدایه النحو را که در سال تحصیلی 1400-1401 ارائه شد، می توانید از لینک زیر دانلود فرمایید:
💠محدوده: کل کتاب
👈تعداد جلسات: 90 (مجموعا: 45ساعت)
👉https://ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/mebrahimi/bedae-alnahv-1400/
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
027-01.04.04.mp3
16.68M
#المیزان_ابراهیمی
متن خوانی تفسیر المیزان
محسن ابراهیمی
جلسه بیست و هفتم
جلد1/سوره حمد/ پایان بحث صراط مستقیم
شنبه 01.04.04
@rooz_fiq
028-01.04.05.mp3
10.22M
#المیزان_ابراهیمی
متن خوانی تفسیر المیزان
محسن ابراهیمی
جلسه بیست و هشتم
جلد1/سوره حمد/ بحث روایی
یکشنبه 01.04.05
@rooz_fiq
#المیزان
💠علم، مزیّت اصحاب صراط مستقیم بر سایر انسان ها
✅أن مزية أصحاب الصراط المستقيم على غيرهم، و كذا صراطهم على سبيل غيرهم، إنما هو بالعلم لا العمل، فلهم من العلم بمقام ربهم ما ليس لغيرهم، إذ قد تبين مما مر: أن العمل التام موجود في بعض السبل التي دون صراطهم، فلا يبقى لمزيتهم إلا العلم، و أما ما هذا العلم؟ و كيف هو؟ فنبحث عنه إن شاء الله في قوله تعالى: «أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها»: الرعد- 17. و يشعر بهذا المعنى قوله تعالى: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»: المجادلة- 11، و كذا قوله تعالى: «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ»: الملائكة- 10، فالذي يصعد إليه تعالى هو الكلم الطيب و هو الاعتقاد و العلم، و أما العمل الصالح فشأنه رفع الكلم الطيب و الأمداد دون الصعود إليه تعالى، و سيجيء تمام البيان في البحث عن الآية.
📚المیزان ج1 ص37 - تفسیر سوره حمد
@rooz_fiq
❗️تابستان تعطیل نیست❗️
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
029-01.04.06.mp3
10.56M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه بیست و نهم
جلد1/سوره حمد/ ادامه بحث روایی
دوشنبه 01.04.06
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
#المیزان
💠سوره حمد، مشتمل بر همه معارف قرآنی
📍أنها مشتملة على جميع المعارف القرآنية على إيجازها و اختصارها فإن القرآن على سعته العجيبة في معارفه الأصلية و ما يتفرع عليها من الفروع من أخلاق و أحكام في العبادات و المعاملات و السياسات و الاجتماعيات و وعد و وعيد و قصص و عبر، يرجع جمل بياناتها إلى التوحيد و النبوة و المعاد و فروعاتها، و إلى هداية العباد إلى ما يصلح به أولاهم و عقباهم، و هذه السورة كما هو واضح تشتمل على جميعها في أوجز لفظ و أوضح معنى.
📚المیزان، ج1 تفسیر سوره حمد
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2