eitaa logo
مبانی معرفتی مهدویت
39 دنبال‌کننده
7 عکس
1 ویدیو
7 فایل
﷽🔸شرح کتاب مبانی معرفتی مهدویت 🔻استاد صالحی @Salehy 📌جلسات هفتگی طلبگی، شنبه‌ها ساعت19:30 🔰 گروه مباحثه ایتا https://eitaa.com/joinchat/1394672184C863b542e9e 📌کانال صوت جلسات در بله https://ble.ir/mhsalehi 📌تلگرام https://t.me/+uLR5qS0aUNFlYzk0
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْـــمِ اللّٰهِ الرَّحْمــٰنِ الرَّحِيــمِ
هُوَ اَلثَّانِي عَشَرَ @Sania_Ashar مِنَ اَلْعِتْرَةِ اَلتَّاسِعُ مِنْ وُلْدِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ هُوَ اَلشَّمْسُ اَلطَّالِعَةُ مِنْ مَغْرِبِهَا يَظْهَرُ عِنْدَ اَلرُّكْنِ وَ اَلْمَقَامِ فَيُطَهِّرُ اَلْأَرْضَ وَ يَضَعُ مِيزَانَ اَلْعَدْلِ فَلاَ يَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً https://hadith.inoor.ir/hadith/315042 هُوَ اَلثَّانِي عَشَرَ مِنَ اَلْأَئِمَّةِ اَلْهُدَاة https://hadith.inoor.ir/hadith/245610 « م ح م د » بْنُ اَلْحَسَنِ وَ هُوَ فِي وَسَطِهِمْ شَبِيهُ اَلْكَوْكَبِ اَلدُّرِّيِّ هَذَا اَلَّذِي بَيْنَهُمْ كَالْكَوْكَبِ اَلدُّرِّيِّ هُوَ اَلْقَائِمُ اَلْمَهْدِيُّ يَهْدِي أُمَّتَكَ إِلَى اَلْإِيمَانِ وَ يُخْرِجُهَا مِنَ اَلضَّلاَلَةِ وَ اَلطُّغْيَانِ أَمْلَأُ بِهِ اَلْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً. https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/387258 @Sania_Ashar
بِسْـــمِ اللّٰهِ الرَّحْمــٰنِ الرَّحِيــمِ 🔸شرح کتاب « مبانی معرفتی مهدویت »، اثر 🔻مدرس: استاد صالحی @Salehy 📚 فایل PDF کتاب👇 🌐 eitaa.com/sania_ashar/7 🔈 صوت جلسات و مستندات در ایتا👇 🌐 eitaa.com/sania_ashar/8 🔸 📌جلسات هفتگی طلبگی: شنبه‌ها، ساعت 19:30 🔰گروه مباحثه در ایتا https://eitaa.com/joinchat/1394672184C863b542e9e 🔹 📌کانال صوت جلسات در بله 🌐 https://ble.ir/mhsalehi 📌کانال بایگانی صوت در تلگرام 🌐 https://t.me/+uLR5qS0aUNFlYzk0 🔸 ✅ کانال مبانی معرفتی مهدویت | هُوَ الثَّانِیَ عَشَرَ مِنَ الأَئِمَّةِ الهُدَاة 🔸 @Sania_Ashar
کتاب مبانی معرفتی مهدویت - استاد طاهرزاده .pdf
21.78M
🔸کتاب مبانی معرفتی مهدویت 🔻 اثر متن محوری در جلسات مهدویت 📌نسخه Word و اندروید از کتاب 🌐 https://lobolmizan.ir/book/68 🔸 نرم‌افزار حیات طیبه (مجموعه آثار استاد اصغر طاهرزاده) 🌐 eitaa.com/SalehiApps/87 🔸 ✅ کانال مبانی معرفتی مهدویت | هُوَ الثَّانِیَ عَشَرَ مِنَ الأَئِمَّةِ الهُدَاة 🔸 @Sania_Ashar
01 شرح کتاب مبانی معرفتی مهدویت (اثر استاد طاهرزاده) - استاد صالحی .mp3
55.64M
❇️ جلسه ۱ 🔸شرح 🗂 سرفصلهای ارائه شده: 🔹معرفی منابع مختلف قابل استفاده برای دوره معرفتی مهدویت 🔸مستندات اشاره‌شده درجلسه👇 🌐 eitaa.com/sania_ashar/9 📌کانال صوت جلسات در بله 🔹 https://ble.ir/mhsalehi 🔸 ✅ کانال مبانی معرفتی مهدویت | هُوَ الثَّانِیَ عَشَرَ مِنَ الأَئِمَّةِ الهُدَاة 🔸 @Sania_Ashar
لزوم وجود حجت در زمين در هر عصر و زمان .pdf
15.67M
🔸جزوه « لزوم وجود حجت در زمين، در هر عصر و زمان » 🔻متن جلسات ۱ و ۲ از « دوره تفصیلی ۱۰۵ جلسه‌ای مهدویت » 🔸 ✅ کانال مبانی معرفتی مهدویت | هُوَ الثَّانِیَ عَشَرَ مِنَ الأَئِمَّةِ الهُدَاة 🔸 @Sania_Ashar
بحث بسیار عالی و کاربردی از 🔸از جلسه 321 دروس شرح اصول کافی 👇 🌐 https://eitaa.com/osoolkafi/18 🔻در طی ٢٧ جلسه بحث حقیقت دوره غیبت، ذیل «بَابٌ نَادِرٌ فِي حَالِ الْغَيْبَةِ» ارائه شده است (از جلسه 321 تا جلسه 347) 🔸 ✅ کانال مبانی معرفتی مهدویت | هُوَ الثَّانِیَ عَشَرَ مِنَ الأَئِمَّةِ الهُدَاة 🔸 @Sania_Ashar
social-mahdaviat-01.mp3
40.77M
🔸صوت دوره ۵ جلسه فشرده مهدویت 🔸 ✅ کانال مبانی معرفتی مهدویت | هُوَ الثَّانِیَ عَشَرَ مِنَ الأَئِمَّةِ الهُدَاة 🔸 @Sania_Ashar
@ جزوه مهدویت 96 اردویی .pdf
2.01M
🔸جزوه مختصر « مهدویت » 🔻مختصر جهت ارائه در اردوی دانشجویی 🔹تنظیم شده از مباحث مختلف مهدویت ارائه شده توسط 🔸 ✅ کانال مبانی معرفتی مهدویت | هُوَ الثَّانِیَ عَشَرَ مِنَ الأَئِمَّةِ الهُدَاة 🔸 @Sania_Ashar
درسنامه امام شناسی قرآنی - استاد وکیلی .pdf
17.35M
🔸 کتاب «امام‌شناسی قرآنی» 🔻معرفی شده در جلسه ١ شرح مبانی معرفتی مهدویت 🔸 🔸تذکر علمی: 📌در استفاده از این کتاب توجه به چند نکته علمی (در نقد بخشی از کتاب) مهم است: 🔻در عین عالی بودن نوع طرح مطالب امام‌شناسی توسط استاد وکیلی در این کتاب، اما در بخش «علم امام در کودکی» در این کتاب، نظرات استاد وکیلی منعکس نشده، و در آن بخش نظرات آقای عليرضا صادقی بیان شده است! و متأسفانه مطالب خطایی در این بخش نوشته شده است: ⚠️ نظرات اشتباه آقای صادقی در این👇 صفحات کتاب (درس‌های 11 و 12) : 🔻ص206 تا 214: در مورد صفات بشری امام، که جهات نقص صفات بشری را هم به امام نسبت می‌دهد! 😳 مثلا اینکه در هنگام تولد از علم و دانایی و ریشه تمام کمالات و خیرات محروم است!! 😳🤦🏻‍♂️ و می‌نویسد که امام در هنگام تولد فقط قابلیت تحصیل مقام ولایت را دارند و نه فعلیت آن را!! 😳 🤦🏻‍♂️ و برای فعلیت آن باید با خودبینی و خودخواهی و خودپرستی و تمایلات نفسانی‌شان مبارزه و مجاهده کنند!! 😳 نعوذ بالله 🤦🏻‍♂️ 🔻همچنین در ص214: در مورد کمالات امام و کسب آن بعد از تولد! (نه موهبتی بودن افاضه آن) 😳 🔻و نیز در ص217: ولی‌الله هم روزی مانند ما دچار انانیت و انیت بوده و در دام دوبینی اسیر و دربند!! 😳 🔸 🔸در حالی که امام تمام استعدادش در همان ابتدا دفعتا به فعلیت و شکوفایی می‌رسد، چون مانع وهم و خودبینی و انانیت هرگز در او نیست که مانع جریان یافتن فیض الهی و شکوفایی و فعلیت استعدادش شود. 🔸 ✅ کانال مبانی معرفتی مهدویت | هُوَ الثَّانِیَ عَشَرَ مِنَ الأَئِمَّةِ الهُدَاة 🔸 @Sania_Ashar
شرح زیارت جامعه کبیره ترجمه شموس الطالعه آیت الله حسین همدانی درود آبادی مترجم محمدحسین نائیجی. مشخصات نشر: قم: مسجد مقدس جمکران، ۱۳۸۴. لینک: ⚡
شرح زیارت جامعه کبیره 
متن در بازار کتاب قائمیه https://www.ghbook.ir/Book/944 🔻 خرید https://ketabejamkaran.ir/745/الشموس-الطالعه/ 🔸 ✅ کانال مبانی معرفتی مهدویت | هُوَ الثَّانِیَ عَشَرَ مِنَ الأَئِمَّةِ الهُدَاة 🔸 @Sania_Ashar
02 شرح کتاب مبانی معرفتی مهدویت (اثر استاد طاهرزاده) - استاد صالحی .mp3
49.52M
❇️ جلسه ٢ 🔸شرح 🗂 سرفصلهای ارائه شده: 🔹امام زمان، قلب عالم هستی 🔹امام زمان، یک حقیقت معنوی 🔹شناخت امام، شناخت یک حقیقت 🔹امام، واسطه فیض بین خدا و مخلوقات 🔸مستندات اشاره‌شده درجلسه👇 🌐 eitaa.com/sania_ashar/25 📌کانال صوت جلسات در بله 🔹 https://ble.ir/mhsalehi 🔸 ✅ کانال مبانی معرفتی مهدویت | هُوَ الثَّانِیَ عَشَرَ مِنَ الأَئِمَّةِ الهُدَاة 🔸 @Sania_Ashar
تفسیر أطيب البيان، ج١۰ ص١۰٩ نيز از شواهد اينكه على ( ع ) استاد جبرئيل بود كه دارد جبرئيل بر پيغمبر نازل شده بود امير المؤمنين وارد شد جبرئيل برخاست و احترام گذاشت حضرت سببش را پرسيد عرض كرد: موقعى كه خداوند مرا خلق فرمود خطاب رسيد « من انا و من انت؟ » من ندانستم چه جواب بگويم نور على حاضر شد و فرمود بگو: « انت الرب الجليل و انا العبد الذليل » https://ablibrary.net/#/reading/booklist/17165/111 🔸
البراهين القاطعة في شرح تجريد العقائد الساطعة، ج٣ ص٣١١ و ٣١٢ ومنها : ما روي عن صاحب مدينة الحكمة : أنّ جبرئيل عليه السّلام كان جالسا عند النبيّ صلّى اللّه عليه وآله فدخل عليّ عليه السّلام فقام له جبرئيل عليه السّلام فقال النبيّ صلّى اللّه عليه وآله لجبرئيل : « أتقوم لهذا الفتى ؟ » فقال جبرئيل : إنّ هذا له عليّ حقّ التعليم ، فقال صلّى اللّه عليه وآله : « كيف ذلك التعليم يا جبرئيل ؟ » فقال : لمّا خلقني الله تعالى سألني : من أنت ؟ وما اسمك ؟ ومن أنا ؟ وما اسمي ؟ فتحيّرت في ردّ الجواب ، وبقيت ساكتا ، ثمّ حضر هذا الشابّ في عالم الأنوار ، وعلّمني الجواب ، فقال هذا : « قل : أنت الربّ الجليل ، وأنا العبد الذليل ، واسمي جبرئيل » ؛ ولهذا قمت إجلالا له وعظّمته . فقال النبيّ : « كم عمرك يا جبرئيل ؟» فقال : إنّ للّه نجما يطلع من العرش في كلّ ثلاثين ألف سنة مرّة واحدة ، وقد شاهدته طالعا ثلاثين ألف مرّة ، فقال له رسول الله صلّى اللّه عليه وآله : « إذا رأيت ذلك النجم هل تعرفه ؟ » فقال : كيف لا أعرفه ؟! فقال النبيّ لعليّ : «خذ العمامة من جبهتك» فلمّا كشفها و رآها جبرئيل عليه السّلام رأى ذلك النجم في جبهة عليّ « 1 » . ___ ( 1 ) . « الأنوار النعمانيّة » 1 : 15 . 🌐 https://ablibrary.net/#/reading/booklist/8367/312 🔸نرم‌افزار اندرویدی کتابخانه مکتبه اهل البیت علیهم السلام 🔸
🔸حدیثی درباره آفرینش عقل، در بیان آیت الله بهجت 🔸 🔸آیت الله ری‌شهری: 🔻 در ملاقاتى كه در تاريخ ۲۶ / ۸ / ۱۳۷۹ با آية اللّه محمّد تقى بهجت داشتم ، ايشان ضمن اشاره به اين كه برخى از روايات ، نياز به سند ندارند و قوّت متن آنها گواه حُجّيت آنهاست ، فرمودند : مثل روايتى كه درباره خلقت عقل نقل شده و من بدان يقين دارم و در كتب متأخّرين ديده ام ؛ ولى يادم نيست كجا ديده ام. متن حديث اين است : ⚡لمّا خَلَقَ الله الْعَقْلَ ، قالَ لَهُ: أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ، فَقالَ لَهُ: مَنْ أَنَا وَ مَنْ أَنْتَ؟ قالَ: أَنَا أَنَا، وَ أَنْتَ أَنْتَ. ثمّ قالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ فَقالَ لَهُ: مَنْ أَنَا وَ مَنْ أَنْتَ؟ 💥قالَ: أَنْتَ الربُ الْجَلیلُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذلیلُ. وقتى خداوند ، خرد را آفريد، به وى فرمود: «بيا» . پس آمد . آن گاه فرمود: «من كيستم و تو كيستى؟» . گفت: من منم و تو تو! آن گاه به وى فرمود: «پشت كن» . او نيز پشت كرد . آن گاه به وى فرمود: «من كيستم و تو كيستى؟» . گفت : من بنده خوارم و تو پروردگار بزرگ هستى . وقتى عقل در مقابل نور قرار مى گيرد، احساس مى كند كه خود، چيزى است. نمى داند او آينه دار نور حق ـ تعالى ـ است و خود ، چيزى ندارد و لذا مى گويد: «من منم، و تو تو!»؛ امّا وقتى ادبار كرد، در تاريكى محض قرار مى گيرد و مى فهمد كه هيچ ندارد. از اين رو مى گويد: 💥« أَنْتَ الربُ الْجَلیلُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذلیلُ » 🔸 بعد اضافه فرمودند: «آيا اين روايت، احتياج به سند دارد؟! اين ، توحيد و ارشاد به حكم عقل است» . همچنين از اين جانب خواستند كه منبع اين روايت را پيدا كنم ؛ ليكن به رغم تلاش هاى فراوان ، تاكنون مصدرى براى آن يافت نشده است، نه از كتب قدما و نه از كتب متأخّران . https://hadith.net/post/42648/آفرینش-عقل/ 🔸 🔖پاورقی در سایت آیت الله بهجت: 🔻 تا آنجا که ما تفحص کرده‌ایم، عین این روایت در «الجواهرالسَنیة» و غیر آن نیامده است، ولی مشابه آن در جوامع روایی آمده است. از جمله ر.ک: اصول کافی، ج۱، ص۱۰، ۲۱، ۲۶ و ۲۸؛ من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۳۶۹ و... از منابع خاصه و المعجم الکبیر، ج۸، ص۲۸۳؛ نظم دررالسمطین، ص۱۱۲؛ کنزالعمال، ج۳، ص۳۸۳ و... از منابع عامه. 📌در محضر بهجت، ج۱، ص۷۹ https://bahjat.ir/fa/content/477 🔸
🔸 روایات در مورد عطر گل نرگس 🔸  [بحارالانوار - مجلد ۵۹، صفحه ۲۹۹]  وَ قَالَ صلی الله علیه و آله: . ⚡ شَمُّوا النَّرْجِسَ وَ لَوْ فِی الْیَوْمِ مَرَّةً وَ لَوْ فِی الْأُسْبُوعِ مَرَّةً وَ لَوْ فِی الشَّهْرِ مَرَّةً وَ لَوْ فِی الدَّهْرِ مَرَّةً وَ لَوْ فِی السَّنَةِ [۱] مَرَّةً فَإِنَّ فِی الْقَلْبِ حَبَّةً مِنَ الْجُنُونِ وَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصِ وَ شَمُّهُ یَقْلَعُهَا. ---------- [۱]: ۱. هذه الجملة مقدّمة فی المصدر. 🔸🔸🔸  [بحارالانوار - مجلد ۱۲، صفحه ۴۲]  سن، المحاسن أَبِی عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ زَکَرِیَّا بْنِ یَحْیَی رَفَعَهُ إِلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ علیهما السلام . ⚡ أَنَّ هَاتِفاً یَهْتِفُ بِهِ [۱] فَقَالَ: ⚡ یَا عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ أَیَّ شَیْ ءٍ کَانَتِ الْعَلَامَةُ بَیْنَ یَعْقُوبَ وَ یُوسُفَ؟ . ⚡ فَقَالَ لَمَّا قُذِفَ إِبْرَاهِیمُ علیه السلام فِی النَّارِ هَبَطَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلُ علیه السلام بِقَمِیصِ فِضَّةٍ [۲] فَأَلْبَسَهُ إِیَّاهُ فَفَرَّتْ عَنْهُ النَّارُ وَ نَبَتَ حَوْلَهُ النَّرْجِسُ فَأَخَذَ إِبْرَاهِیمُ علیه السلام الْقَمِیصَ فَجَعَلَهُ فِی عُنُقِ إِسْحَاقَ فِی قَصَبَةِ فِضَّةٍ وَ عَلَّقَهَا إِسْحَاقُ فِی عُنُقِ یَعْقُوبَ وَ عَلَّقَهَا یَعْقُوبُ فِی عُنُقِ یُوسُفَ (علیهما السلام)، وَ قَالَ لَهُ إِنْ نُزِعَ هَذَا الْقَمِیصُ مِنْ بَدَنِکَ عَلِمْتُ أَنَّکَ مَیِّتٌ أَوْ قَدْ قُتِلْتَ، فَلَمَّا دَخَلَ عَلَیْهِ إِخْوَتُهُ أَعْطَاهُمُ الْقَصَبَةَ وَ أَخْرَجُوا الْقَمِیصَ فَاحْتَمَلَتِ الرِّیحُ رَائِحَتَهُ فَأَلْقَتْهَا عَلَی وَجْهِ یَعْقُوبَ بِالْأُرْدُنِّ فَقَالَ: «إِنِّی لَأَجِدُ رِیحَ یُوسُفَ لَوْ لا أَنْ تُفَنِّدُونِ» [۳] . ---------- [۱]: فی نسخة: إن هاتفا هتف به. [۲]: استظهر فی الهامش أن الصحیح: بقمیص فی قصبة. [۳]: لم نجده. م. 🔸🔸🔸  [بحارالانوار - مجلد ۵۹، صفحه ۳۲۴]  وَ لَا یُؤَخَّرُ شَمُّ النَّرْجِسِ فَإِنَّهُ یَمْنَعُ الزُّکَامَ فِی مُدَّةِ أَیَّامِ الشِّتَاءِ 🔸🔸🔸  [بحارالانوار - مجلد ۷۳، صفحه ۱۴۷]  مکا، [مکارم الأخلاق] رَوَی الْحَسَنُ بْنُ الْمُنْذِرِ رَفَعَهُ قَالَ: . ⚡ لِلنَّرْجِسِ فَضَائِلُ کَثِیرَةٌ فِی شَمِّهِ وَ دُهْنِهِ وَ لَمَّا أُضْرِمَتِ النَّارُ لِإِبْرَاهِیمَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ فَجَعَلَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَرْداً وَ سَلَاماً أَنْبَتَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فِی تِلْکَ النَّارِ النَّرْجِسَ، ⚡ فَأَصْلُ النَّرْجِسِ مِمَّا أَنْبَتَهُ اللَّهُ تَعَالَی فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ. 🔸🔸🔸  [بحارالانوار - مجلد ۹۳، صفحه ۲۷۴]  ع، [علل الشرائع] ابْنُ الْمُتَوَکِّلِ عَنِ السَّعْدَآبَادِیِّ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنْ دَاوُدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَیْضِ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ قَالَ: . ⚡ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَنْهَی عَنِ النَّرْجِسِ لِلصَّائِمِ، فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَلِمَ؟ قَالَ لِأَنَّهُ رَیْحَانُ الْأَعَاجِمِ. وَ ذَکَرَ مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا: ⚡ أَنَّ الْأَعَاجِمَ کَانَتْ تَشَمُّهُ إِذَا صَامُوا وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ یُمْسِکُ مِنَ الْجُوعِ [۲] . ---------- [۲]: ۲. علل الشرائع ج ۲ ص ۷۱ و تراه فی الکافی ج ۴ ص ۱۱۲ و ۱۱۳. 🔸🔸🔸  [بحارالانوار - مجلد ۹۳، صفحه ۲۷۵]  ⚡وَ لَا بَأْسَ لِلصَّائِمِ بِالْکُحْلِ وَ الْحِجَامَةِ وَ الدُّهْنِ وَ شَمِّ الرَّیْحَانِ خَلَا النَّرْجِسِ وَ اسْتِعْمَالِ الطِّیبِ مِنَ الْبَخُورِ وَ غَیْرِهِ مَا لَمْ یَصْعَدْ فِی أَنْفِهِ فَإِنَّهُ رُوِیَ أَنَّ الْبَخُورَ تُحْفَةُ الصَّائِمِ... 🔸🔸🔸  [جامع احادیث الشیعه - مجلد ۹، صفحه ۲۳١]  ۶۵۷ (۹) المقنعة ۵۶ - ولا بأس بشم الریحان کله ویکره شم النرجس خاصة للصائم وذلک أن ملوک الفرس کان لهم یوم فی السنة یصومونه وکانوا فی ذلک الیوم یعودون النرجس ویکثرون من شمه لیذهب عنهم العطش فصار کالسنة لهم فنهی آل محمد صلی الله علیهم عن شمه خلافا علی القوم وان کان شمه لا یفسد الصیام. 🔸🔸🔸