eitaa logo
سیر مطالعاتی کتب ویژه شهید مطهری
1.3هزار دنبال‌کننده
9 عکس
1 ویدیو
2 فایل
در این کانال کتب کمتر خوانده شده علامه شهید مرتضی مطهری به زبان ساده تدریس می‌شود. ارتباط با مدرس: @N313mohajer
مشاهده در ایتا
دانلود
در کتاب آموختیم👇 🔥آتش و پرستش 💥یکی از مسائل مهم و قابل توجه درباره نظام فکری و اعتقادی و عملی زرتشتیان مقارن ظهور اسلام، مسئله تقدیس و تعظیم و پرستش آتش است. این کار از قدیم‌ترین دوران باستانی سابقه دارد و تا به امروز ادامه یافته است. ⚡️اگر سخن بوعلی سینا را در فصل هفتم از فن دوم طبیعیات شفا مأخذ قرار دهیم، آتش‌پرستی به دنبال فکر دوگانگی هستی و فلسفۀ خیر و شر و نور و ظلمت پدید آمده است. ولی اگر توجیه محققان جدید را بپذیریم که مدعی هستند سابقۀ آتش‌پرستی از دوران طبیعت‌پرستی است و در آن دوران بشر هرچیز مفید را به خاطر اینکه بیشتر فایده برساند و هر چیز مضر را به خاطر اینکه از شرّش مأمون بماند می‌پرستیده است؛ بشر قبل از اینکه به مسئله خیر و شر به صورت فلسفی توجه پیدا کند؛ یعنی قبل از آنکه هر موجودی را ممزوجی از دو عنصر خیر و شر و نور و ظلمت بداند، آتش می‌پرستیده است. 🌗در آن ادوار اشیاء را به دو دستۀ مهم تقسیم می‌کرده است. یک دسته را خوب و دستۀ دیگر را بد می‌دانسته است و احیاناً برای هر نوع از این انواع، خدایی قائل بوده و آن خدا را خوب یا بد می‌‌دانسته است. و اما اینکه در هر موجودی دو عنصر تشخیص دهد و هر مرکّبی را ممزوجی از ضدّین بداند مربوط است به دوره‌هایی که فکر بشر تکامل بیشتری یافته است. ✨به هر حال قدر مسلّم این است که تقدیس و تعظیم آتش در میان آریاییان سابقۀ زیادی دارد و از هر عنصر دیگر بیشتر مورد توجه بوده است. 💢مطلبی که قابل توجه است این است که عکس‌العمل زرتشت در مقابل این عمل چه بوده است؟ آیا زرتشت این کار را نهی ‌کرده و بار دیگر بعد از او رواج یافته و عملاً جزء، بلکه رکن دین زرتشتی قرار گرفته است یا زرتشت با تعظیم و تقدیس آتش به همان شکلی که بوده مخالف نبوده است؟ اگر روایات خود زرتشتیان و مخصوصاً اوستای موجود را ملاک قرار دهیم، زرتشت با این کار موافق بوده است. در دورۀ ساسانی، زرتشتیان به نام «آتش‌پرستان» شناخته می‌شدند. 💢زرتشتیان از یک طرف به پیروی از سنت قدیمی، معمولاً هرجا سخن از تقدیس و تعظیم آتش به میان می‌آمد کلمۀ پرستش و عبادت را به کار می‌بردند و از طرف دیگر برای اینکه خود را از حملات مسلمین نجات دهند به جای کلمۀ پرستش و عبادت از قبله‌قراردادن آتش سخن به میان می‌آوردند. چکیده صص ۲۱۰ تا ۲۱۶ ادامه دارد... 🖌در این کانال آثار کمتر خوانده شده علامه شهید مرتضی مطهری را می‌خوانیم و می‌آموزیم. 👇👇 @shahidmotahari_asar
KhadamatMoteghabel26.mp3
11.67M
📘کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» 🖇جلسه بیست و ششم 📌از صفحه ۲۳۷ تا ۲۴۵ نقد بر نگاه غلطی که بر تفسیر شعر شعرای فارسی با استفاده تمثیل ها و استعارات بوده است تا آغاز بررسی وضعیت اجتماعی ایران پیش از ظهور اسلام 🖌در این کانال آثار کمتر خوانده شده علامه شهید مرتضی مطهری را می خوانیم و می آموزیم. 👇👇 @shahidmotahari_asar
در کتاب آموختیم👇 🙇معبود یا محراب عبادت 🔹مسئله ثنویت که پیش‌تر درباره آن گفته شد، مربوط است به کیفیت توجیه بشر از هستی و جهان و آفرینش. فکر ثنوی در مقابل فکر توحیدی است؛ اعم از توحید ذاتی و توحید افعالی. 🔥تقدیس و تعظیم آتش ربطی به توجیه کلی جهان هستی ندارد و با مسئله توحید ذاتی یا افعالی مربوط نیست؛ این مسئله به توحید در عبادت مربوط می‌شود. ❓صورت بحث این است که قطع نظر از مسئله توحید ذاتی و افعالی و قطع نظر از اینکه زرتشتیان از نظر توجیه جهان ثنوی بوده یا نبوده‌اند، از نظر پرستش چه وضعی داشته‌اند؟ فرضاً از نظر توجیه جهان و هستی یعنی از نظر توحید در ذات و خالقیت موحد بوده‌اند، آیا از نظر عمل یعنی از نظر عکس‌العمل پرستشی بشر در مقابل پدیدآورندۀ هستی، روشی توحیدآمیز داشته‌اند یا شرک‌آمیز؟ ✅توحید ذاتی و توحید در خالقیت مستلزم توحید در عبادت نیست. اعراب جاهلیت نیز از آن نظر غالباً موحد بوده‌اند. قرآن می‌فرماید اگر از آن‌ها پرسیده شود آفرینندۀ آسمان‌ها و زمین کیست، خواهند گفت خدا. آن‌ها بت‌ها را خالق و آفریننده نمی‌دانستند؛ بلکه معبود می‌دانستند. غالب بت‌پرستان جهان چنین بوده‌اند. 🔥عبادت زرتشتیان از قدیم‌الایام در آتشکده و در پیشگاه آتش بوده است. ماهیت این عمل چیست؟‌ آیا این‌ها واقعاً اهورامزدا را در حضور آتش می‌پرستیدند، یا خود آتش را؟ بعضی خیال کرده‌اند که لازمۀ شرک در عبادت این است که آن چیزی که پرستش می‌شود در نظام آفرینش از نظر خلق و ایجاد مقامی داشته باشد و چون زرتشتیان چنین مقامی در نظام آفرینش برای آتش قائل نبوده‌اند پس مشرک نبوده‌اند. اگر چنین است پس اعراب جاهلیت هم مشرک نبوده‌اند؛ زیرا آنان نیز عملی که برای خدا باید صورت گیرد را برای بت‌ها انجام می‌دادند. چکیده صص ۲۱۶ تا ۲۱۸ ادامه دارد... 🖌در این کانال آثار کمتر خوانده شده علامه شهید مرتضی مطهری را می‌خوانیم و می‌آموزیم. 👇👇 @shahidmotahari_asar
در کتاب آموختیم👇 ❌مقایسه تقدیس آتش با خواندن نماز به سمت کعبه، مقایسۀ غلطی است. 🕋هیچ مسلمانی حتی اگر عامی باشد، وقتی برای نماز به سوی کعبه می‌ایستد در خاطرش خطور نمی‌کند که می‌خواهد با این عمل کعبه را تعظیم و تکریم و تقدیس کند. رو به کعبه‌ایستادن تنها مبتنی بر یک حکمت و فلسفۀ اجتماعی است و آن این است که اولاً مسلمانان از لحاظ جهتی که در حین انجام عمل عبادت انتخاب می‌کنند یکی باشند، تفرقه و تشتت نداشته باشند. ثانیاً نقطه‌ای که برای وحدت انتخاب می‌کنند همان‌جا باشد که اولین‌‌بار در جهان برای پرستش خدای یگانه ساخته شد که این خود نوعی احترام به عبادت خدای یگانه است. 🔥عبادت زرتشتیان به اقرار خودشان، تقدیس و تعظیم خود آتش است. چگونه ممکن است تعظیم و تقدیس آتش، عبادت اهورامزدا محسوب شود؟ ✅هر توجه یا خضوع نسبت به چیزی عبادت نیست. اما خضوع نسبت به چیزی اگر جنبۀ تقدیس پیدا کند عبادت است. 🔶فرق تواضع و تعظیم در این است که مفهوم و معنی تواضع اعلام کوچکی خود است و مفهوم و معنی تعظیم، اعلام عظمت و احترام دیگری است. ✅و اما اگر خضوع انسان در برابر چیزی به‌عنوان تقدیس و تنزیه و اعلام مبرابودن آن چیز از نقص باشد، این عبادت است و برای غیرخدا جایز نیست. زیرا تنها موجودی که مبرا از نقص است و شایستۀ تقدیس است، ذات احدیت است. ⬅️تسبیح و تقدیس دوگونه است؛ لفظی و عملی. 1️⃣تسبیح لفظی به این است که انسان با یک جملۀ لفظی معبود خود را تقدیس کند. مثلاً «الحمدلله»، «سبحان‌الله». 2️⃣اما تقدیس عملی این است که انسان عملی انجام دهد که مفهوم آن عمل قدوسیت موجودی است که آن عمل برای او صورت گرفته است؛ مثل رکوع و سجود و قربانی. ⚡️البته عمل مانند لفظ صراحت ندارد. ممکن است همین اعمال به قصد تعظیم صورت گیرد و در این صورت عبادت نیست و خود عمل هم مقدس شمرده نمی‌شود؛ یعنی یک عمل عادی است. اما اعمالی که در مقابل بت و آتش و... صورت می‌گیرد جنبه تقدیس پیدا می‌کند؛ زیرا به قصد تقدیس آن‌ها صورت می‌گیرد. 🔅آنچه زرتشتیان در مورد آتش انجام می‌دهند تقدیس است، نه تواضع و نه تعظیم ساده و نه قبله‌قراردادن. ✳️تقدیس و تنزیه‌بودن یک عمل کافی است برای اینکه عبادت شمرده شود، خواه توأم با اعتقاد صریح به مقام ربوبیت مطلقه یا رب‌النوعی باشد یا نباشد. ✳️گذشته از این، زرتشتیان برای آتش مقامی کمتر از رب‌النوع قائل نبوده و نیستند؛ برای آتش روحانیت و تأثیر معنوی و قدرت ماوراءالطبیعی قائل بوده و هستند. چکیده صص ۲۱۸ تا ۲۲۳ ادامه دارد... 🖌در این کانال آثار کمتر خوانده شده علامه شهید مرتضی مطهری را می‌خوانیم و می‌آموزیم. 👇👇 @shahidmotahari_asar
در کتاب آموختیم👇 💢در مجلۀ «هوخت» ارگان انجمن زرتشتیان تهران، مقاله‌ای به قلم «موبد اردشیر آذرگشسب» تحت عنوان «رد اتهامات» نوشته شده و ادعا شده است که زرتشتیان هیچ‌‌گاه آتش‌پرست نبوده و نیستند. ❇️در آن مقاله می‌نویسد: «ما با آوردن آیاتی از کتاب‌های آسمانی ثابت خواهیم کرد که خداوند تبارک و تعالی خود نورالانوار و منبع فروغ‌های گوناگون است و زرتشتیان با روآوردن به سوی آتش و نور در حین ستایش‌، در حقیقت به وسیلۀ نور با خدا راز و نیاز می‌نمایند و از او استمداد می‌جویند. و این موضوع به هیچ‌وجه به یکتاپرستی آن‌ها خللی وارد نمی‌سازد؛ کمااینکه پیروان سایر مذاهب نیز در حین خواندن نماز رو به سوی قبله می‌کنند و کسی آن‌ها را بدین سبب خاک‌پرست نمی‌خواند و نمی‌داند.» ✅در جواب ایشان عرض می‌کنیم که آری خداوند متعال نورالانوار است؛ اما نه به این معنی که ما اشیاء را به دو قسم نورها و ظلمت‌ها تقسیم کنیم و خداوند را تنها نور آن‌ها بدانیم، نه نور ظلمت‌ها. خداوند نورالانوار است به این معنی که هستی مساوی نور است و ظلمت مساوی عدم. پس خداوند نور همه چیز است:‌ «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ» (سوره نور، آیه۳۵). در این جهت نور حسی از قبیل آتش و آفتاب و چراغ با سنگ و کلوخ تفاوتی نمی‌کند. چنین نیست که اگر رو به سوی آتش کنیم، رو به سوی خدا کرده‌ایم و اگر رو به سوی خاک کنیم، این‌طور نیست. ایشان نور را واسطه راز و نیاز با خدا قرار داده‌اند؛ اما یکتاپرستی این است که انسان آنگاه که رو به سوی خدا می‌آورد، هیچ‌چیز را وسیله و واسطۀ روآوردن قرار ندهد: «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ» (سوره بقره، آیه ۱۸۶) ✅آری، انسان پس از آنکه خدا را شناخت و به خدا روی آورد، اولیای خدا را که مراحل عبودیت را گذرانده‌اند واسطه استغفار و دعا قرار می‌دهد تا خداوند گناهانش را به لطف و کرم خود ببخشاید. اتفاقاً بعثت انبیا برای همین است که بشر را به سرچشمۀ برکات و نعمات آشنا کنند. ✅در ضمن قیاس‌گرفتن تقدیس آتش با رو به کعبه ایستادن در حین نماز و عبادت خدا قیاس مع‌الفارق است. چکیده صص ۲۲۱ تا ۲۲۶ ادامه دارد... 🖌در این کانال آثار کمتر خوانده شده علامه شهید مرتضی مطهری را می‌خوانیم و می‌آموزیم. 👇👇 @shahidmotahari_asar
در کتاب آموختیم👇 ♻️نظام اجتماعی ✅برای اینکه تأثیر اسلام را در ایران بررسی کنیم، لازم است نظام اجتماعی آن روز ایران را که اسلام آن را دگرگون ساخت و نظام دیگری را حاکم کرد نیز بررسی کنیم. 🔶جامعۀ اجتماعی ایران ساسانی، جامعۀ طبقاتی و صنفی بوده و اصول و نظامات طبقاتی به شدیدترین وجهی در آن اجرا می‌شده است. 💢البته نظام طبقاتی را ساسانیان اختراع نکرده‌اند؛ بلکه از دورۀ هخامنشیان و اشکانیان معمول و مجری بوده است. ساسانیان این نظام را تجدید و تأیید و تقویت کردند. ⬅️«کریستین سن» در فصل هفتم کتاب خود با عنوان «نهضت مزدکیه»، احوال اجتماعی ایرانیان، طبقات جامعه، خانواده و حقوق مدنی ایران را به عنوان مقدمه مورد بحث قرار می‌دهد. می‌گوید: «جامعۀ ایرانی بر دو رکن قائم بود: مالکیت و خون (نژاد). بنا بر نامۀ «تنسر» حدودی بسیار محکم، نجبا و اشراف را از عوام الناس جدا می‌کرد. امتیاز آنان به لباس و مرکب و سرای و بستان و زن و خدمتکار بود... به علاوه طبقات از حیث مراتب اجتماعی درجاتی داشتند؛ هر کس را در جامعه درجه و مقامی ثابت بود. و از قواعد محکم سیاست ساسانیان یکی این را باید شمرد که هیچ‌کس نباید خودهان درجه‌ای باشد فوق آنچه به مقتضای نسبت به او تعلق می‌گیرد...» در شاهنامه فردوسی که منابعش همه ایرانی و زرتشتی است، داستان معروفی آمده است که به طور واضح نظام طبقاتی عجیب و طبقات بسته و مقفّل آن دوره را نشان می‌دهد؛ نشان می‌دهد که تحصیل دانش نیز از مختصات طبقات ممتاز بوده است. ⬅️بحث دیگر درباره نظامات اجتماعی ایران مربوط است به رژیم حکومت ساسانیان. حکومت ساسانیان، استبدادی محض بوده است. آنان خود را آسمانی‌نژاد و مظهر خدا می‌دانستند و از مردم به کمتر از سجده راضی نمی‌شدند و مردم با این وضع خو گرفته بودند. چکیده صص ۲۴۳ تا ۲۵۰ ادامه دارد... 🖌در این کانال آثار کمتر خوانده شده علامه شهید مرتضی مطهری را می‌خوانیم و می‌آموزیم. 👇👇 @shahidmotahari_asar
سلام بر شما... دبیرستانی بودم که با کتب شهید مطهری آشنا شدم. وقتی به موضوعات مهم‌تری فکر می‌کردم اما جوابی برایش نداشتم. وقتی احساس می‌کردم مغزم خالی است و اصلا نمی‌دانم چخ مهم هست چه نیست. وقتی شروع به خواندن کتب کردم. یک به یک... دنیای جدیدی با عمقی خاص به رویم گشوده شد. به چشمم می‌دیدم چه چیزهای زیادی برایم بی‌ارزش میشود و چه چیزهای پنهانی برایم بزرگ و مهم و آشکار می‌شود. شاید کتاب دهم دیگر واقعا آدم سابق نبودم... هرچه می‌خواندم احساس می‌کردم بیشتر نمی دانم و با این همه ندانستن تا امروز به چه شکل زندگی کردم؟! شاید اصلا زندگی نکرده بودم فرصت دنیا را که فرصت رشد و تعالی است... بزرگترین معلم خود را ایشان می‌دانم. معلمی که تازه با آشنا شدن او فهم پیدا کردم که معلمان دیگر را هم بشناسم و به سمتشان گرایش پیدا کنم... همین شد که نیت کنم و تصمیم بگیرم که تا می‌توانم این آثار و اندیشه‌های جامع و کامل و بی‌انحراف ایشان را به دیگران هم منتقل کنم. از بچه‌های دبیرستان تا دانشگاه تا مدرسان مدارس و دانشگاه‌ها تلاش کردم این استاد بزرگ و این اندیشه‌های بنیادین را به دیگران هم منتقل کنم که به معنی واقعی کلمه نظام فکری ساز و شخصیت ساز است. الحمدلله که خداوند ایشان را به ما بخشید که رهبر فرزانه فرمودند: اگر ایشان زنده بود بی شک بعد از امام، رهبر ایشان بود. و امام خمینی فرمود: ایشان عصاره وجود من بود و آثارش بی استثنا خوب است. الحمدلله که ایشان را شناختیم و آثارش را در اختیار داریم و هنوز فرصت داریم از این معلم خاص و بزرگ و متفاوت با واسطه بهره‌مند شویم... غرق در رحمت الهی باشند که در کمترین زمان بهترین معلمی را کردند برای نسل بشر و امروز آثارشان به زبان مختلفی در دنیا هم منتشر است... امید که ما را ببینند و برای عاقبت بخیری و موثر بودن همه با برای نسل بشر دعا کنند... هدیه به روح بلند و ملکوتی ایشان صلوات بر محمد و آل محمد را نثار می‌کنیم و از ایشان می‌خواهیم برای جامعه‌مان دعا کنند که رنج بی‌مطالگی و کم مطالعه بودن افراد را می بینیم و می‌بریم... ان شاء الله بتوانیم گروه گروه ناشر اندیشه‌هایی باشیم که معجزه وار افکار را به سمت حق و حقیقت گرایش می‌دهد و افراد را به سمت رشد و بالندگی هدایت می‌کند. ان شاء الله که لیاقت داشته باشم این کانال را ادامه دهم... 🖌در این کانال آثار کمتر خوانده شده علامه شهید مرتضی مطهری را می‌خوانیم و می‌آموزیم. 👇👇 @shahidmotahari_asar
🟢 استاد شهید مطهری: به افرادی که خیلی استاد دیده‌اند اعتقاد ندارم 🔹 در میان علما افرادی که خیلی استاد دیده‌اند، من به اینها هیچ اعتقاد ندارم. به همین دلیل اعتقاد ندارم که خیلی استاد دیده‌اند، همان که برایشان باعث افتخار است. مثلًا می‌گویند فلان کس سی سال به درس مرحوم نائینی رفته یا بیست و پنج سال متوالی درس آقا ضیاء را دیده است. عالمی که سی سال یا بیست و پنج سال عمر یکسره درس این استاد و آن استاد را دیده، او دیگر مجال فکر کردن برای خودش باقی نگذاشته است. دائماً می‌گرفته؛ تمام نیرویش صرف گرفتن شده، دیگر چیزی نمانده برای آنکه با نیروی خودش به مطلبی برسد. 🔸 مغز انسان، درست حالت معده انسان را دارد. معده انسان باید غذا را از بیرون به اندازه بگیرد و با ترشحاتی که خودش روی غذا می‌کند آن را بسازد. باید معده اینقدر آزادی و جای خالی داشته باشد که به آسانی بتواند غذا را زیر و رو کند، اسیدها و شیره‌هایی را که باید، ترشح کند و بسازد. ولی معده‌ای که مرتب بر آن غذا تحمیل می‌کنند و تا آنجا که جا دارد به آن غذا می‌دهند، دیگر فراغت، فرصت و امکان برایش پیدا نمی‌شود که این غذا را درست حرکت بدهد و بسازد. آنوقت می‌بینید اعمال گوارشی اختلال پیدا می‌کند و عمل جذب هم در روده‌ها درست انجام نمی‌گیرد. 🔸 مغز انسان هم قطعاً همین جور است. در تعلیم و تربیت باید مجال فکر کردن به دانش‌آموز داده بشود و او به فکر کردن ترغیب گردد. ما در میان استادهای خودمان، آن استادهایی را می‌دیدیم ابتکار دارند که زیاد معلم ندیده بودند. 📗 استاد مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص۱۹ 🔻 eitaa.com/motahari_ir @shahidmotahari_asar
« یک ملت زمانی به بلوغ می رسد که انتخاب کند، حتی اگر غلط هم انتخاب کند باز هم بهتر از انتخاب نکردن است. در غیر این صورت آن ملت هیچگاه به بلوغ نمیرسد و همیشه در معرض سقوط است.» ✨ علامه شهید مرتضی مطهری @shahidmotahari_asar
🔔یک_خبر_جدید 📚تجربه یک دوره سیر مطالعاتی آثار استاد شهید علامه مرتضی مطهری 📌جلسه مقدماتی: حضوری 🔅موضوع: ضرورت و اهمیت این مطالعات، معرفی و هزینه دوره و فرایند برگزاری. 🎁 هزینه این جلسه: ندارد. 📒 گروه سنی ۱۸ تا ۲۶ سال صوت جلسات در اختیار کسانی که امکان حضور ندارند، قرار خواهد گرفت. 👏به همت و پشتیبانی دوستان و علاقه‌مندان 📌مکان: میدان هروی، خیابان مکران جنوبی 🕓 زمان: فردا یکشنبه ۱۴مرداد ساعت ۱۶ تا ۱۸ 🔻ظرفیت: بسیار محدود؛ نشانی دقیق به افرادی که از طریق پشتیبان تماس بگیرند، ارسال می‌شود. @nargesahmadi_1403 🔻🔻🔻 @manebabarname @shahidmotahari_asar
📚سیر مطالعاتی آثار استاد شهید مطهری به زبان ساده 🧕 ✍مدرس: نرگس مهاجر زمان: یکشنبه‌ها ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ مکان: بلوار ارتش؛ شهرک شهید محلاتی 💡این جلسات به شکل و برگزار خواهد شد. 📌جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر با پشتیبان پیام دهید: @babarname_admin 🔸این دوره از یکشنبه ۲۵ شهریور آغاز خواهد شد. 📚📚📚📚 @manebabarname @shahidmotahari_asar