eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_117L.mp3
4.18M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۰ و ۴۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 117 🔖 آیات: ۴۰ و ۴۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۰ بقره: «یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم واوفوا بعهدی اوف بعهدکم وایای فارهبون» ای فرزندان اسرائیل! نعمتهایی را که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید! و به پیمانی که با من بسته‌اید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم. (و در راه انجام وظیفه، و عمل به پیمانها) تنها از من بترسید! ✅ آیه ۴۱ بقره: «وآمنوا بما انزلت مصدقا لما معکم ولا تکونوا اول کافر به ولا تشتروا بآیاتی ثمنا قلیلا وایای فاتقون» و به آنچه نازل کرده‌ام [قرآن‌] ایمان بیاورید! که نشانه‌های آن، با آنچه در کتابهای شماست، مطابقت دارد؛ و نخستین کافر به آن نباشید! و آیات مرا به بهای ناچیزی نفروشید! و تنها از من بترسید! 1⃣از معصوم پرسیدند چرا خدا دعای ما را اجابت نمیکند؟ فرمود چون شما به وفا نکردید او نیز به عهدش وفا نمیکند یعنی چون از ته دل دعا نکردید و به دیگران نیز در کنار خدا امید داشتید او نیز دعایتان را اجابت نکرد. 2⃣قرآن به مومنین گوید شما زودتر از اهل کتاب بیاورید (ولا تکونوا اول کافرٍ به) چون شما دو بینه و دلیل دارید (قرآن و تورات و انجیل) اما آنها تنها یک بینه دارند (تورات و انجیل) اگر آنها زودتر کافر شوند سنت را پایه گذاری کرده و بقیه هم پیروی میکنند. 3⃣گفتیم که اینها، دو عهد نیستند بلکه است مانند بیع و خرید و فروش که در آن هر طرف یک تعهد و عهد دارد و تنها درصورتی که طرف مقابل به عهدش وفا کند این طرف نیز مکلف به خواهد شد (اوفوا بالعقود/بالعهود) 4⃣از نگاه قرآن، دنیا است یعنی بازاری است که در آن، انسان در هر لحظه، کالایی را میبازد و باید در برابرش کالای بهتری بگیرد و این سرمایه اصلی که در هر لحظه از انسان کم میشود وی است. قرآن به انسان گوید آیا به شما بگویم که چگونه تجارت کنید که نجات یابید؟ (هل ادلّکم علی تجارة تنجیکم) یعنی قرآن را در دنیا مفروض گرفته و تنها روش تجارت را به انسان واگذارده است. کسی نمیتواند بگوید من نمیخواهم معامله کنم چون ذات دنیا، تجارت است. 5⃣انسان هر لحظه سرمایه میدهد و چیزی کسب میکند. مهم این است که خریدار این سرمایه‌ی عمر، «خدا» است یا «هوس»! اگر بد تجارت کرد تجارتش سود نمیدهد (فما ربحت تجارتهم). باختن سرمایه در اصل، همان است. 6⃣در یهود و مسیحیت، (تحریف تورات و انجیل) در کنار (غلط رفتار کردن دانشمندان به عنوان الگوی اهل کتاب) ممکن بود اما در اسلام، «تحریف علمی» قرآن ممکن نیست. قرآن نیز مکرر در مکرر روی عمل و رفتار دانشمندان اهل کتاب تاکید میکند زیرا عملشان غالبا میان مردم تبدیل به میشود اما عمل دیگر مردم، سنت نمیشود. 7⃣از نگاه قرآن، چیزی که گذراست قلیل است و چیزی که دائمیست بزرگ و زیاد است. پس را بطور کلی، قلیل میداند. 8⃣حقیقت دنیا، است. اینطور نیست که کسی چیزی بدهد و دنیا را بدست بیاورد بلکه انسان، خود را میدهد و دنیا میگیرد. این خرید و فروش اعتباری نیست که پول بدهد و فرشی بگیرد! یعنی چیزی که جدای از خداست بدهد (پول و کار) و چیزی که جدای از خداست بگیرد (فرش). بلکه خود را میدهد و جهنم (حقیقت دنیا) میگیرد پس آتش از درون انسان میجوشد زیرا خودش را فروخته و گوشه ای از وجودش را با حقیقت دنیا یعنی جهنم جایگزین کرد. دنیا نیز، آسمان و زمین نیست زیرا اینها «آیات خدا» هستند بلکه «من»، مقام، مال و غیره که انسان به آن مغرور میشود، همان دنیا است. 9⃣پیامبر خودش را به خدا فروخت و در برابرش، رضوان و توکل گرفت. پس این تجارت مثل تجارت دنیوی نیست که از باشد بلکه حقیقت است. 0⃣1⃣بدترین ظلم را به انسانها، احبار و رهبان اهل کتاب کردند که حقیقت کتب الهی تورات و انجیل را بخاطر حفظ مال و دنیوی نگفتند پس قرآن گوید اینها مورد لعنت تمام انسانها هستند. 1⃣1⃣اینطور نیست که اگر انسان ایمان نیاورد تنها چیزی بدست نیاورده باشد بلکه خود را در برابر کفر داده است و صفحه وجود خود را با کفر پر میکند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_118L.mp3
3.9M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۰ و ۴۱ و ۴۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 118 🔖 آیات: ۴۰ و ۴۱ و ۴۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۰ بقره: «یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم واوفوا بعهدی اوف بعهدکم وایای فارهبون» ای فرزندان اسرائیل! نعمتهایی را که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید! و به پیمانی که با من بسته‌اید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم. (و در راه انجام وظیفه، و عمل به پیمانها) تنها از من بترسید! ✅ آیه ۴۱ بقره: «وآمنوا بما انزلت مصدقا لما معکم ولا تکونوا اول کافر به ولا تشتروا بآیاتی ثمنا قلیلا وایای فاتقون» و به آنچه نازل کرده‌ام [قرآن‌] ایمان بیاورید! که نشانه‌های آن، با آنچه در کتابهای شماست، مطابقت دارد؛ و نخستین کافر به آن نباشید! و آیات مرا به بهای ناچیزی نفروشید! و تنها از من بترسید! ✅آیه ۴۲ بقره: «ولا تلبسوا الحق بالباطل وتکتموا الحق وانتم تعلمون» و حق را با باطل نیامیزید! و حقیقت را با اینکه می‌دانید کتمان نکنید! 1⃣خطاب بنی اسراییل در ابتدای آیه، خطاب تشریفی است و گوید ای پسران یعقوب، راه یعقوب را طی کنید که خدا او را بزرگ می‌داند. 2⃣ایرانیان نه جزو بنی اسراییلند و نه بنی ابراهیم اما خداوند اینهارا فرزندان ابراهیم میداند زیرا پیامبران، پدران مومنینند و امت، فرزندان پیامبر محسوب میشود. هر کس مسلمان است فرزند معنوی ابراهیم خلیل است. «اب» غیر از والد است که غالبا برای پدر صلبی استفاده میشود لذا اب را برای پدر و استاد و بزرگ یاد میشود. 3⃣در ابتدای آیه قبل یعنی «ایای فارهبون» سه نکته بود که یاد شد حال در آیه بعد «ایای فاتقون» نیز نکاتیست. انسان تا راهب و ترسا نباشد نمی‌پرهیزد پس اول رهبت را گفت بعد تقوا. کسی که اهل ترس نیست اهل تقوا و پرهیز نخواهد بود پس ترس مقدمه تقواست. 4⃣قرآن به بنی اسراییل گوید حق را با لباس باطل نپوشانید تا اینکه مردم تنها لباس را ببینند و ملبوس یعنی حق را نبینند. کتمان شهادت نشان از این دارد که قلب آنقدر گناه کرده که مریض شده است. 5⃣صدر میتواند مرحله ای بالاتر از قلب باشد. آنکه گناه میکند در حقیقت قلب انسان است که مریض هم میشود. قلبی که خدا گناهکار و مریض میداند روح آدمیست نه قلب فیزیکی که همه حیوانات هک دارند. 6⃣علی (ع) گوید حق را با مردم نشناس بلکه محقق باش و حق را بشناس و آنگاه انسانها و گفته ها را با حق بسنج و ببین درست و حقند یا باطل. 7⃣مهمترین خطر برای اسلام، یهود بود و مهمترین کار یهود در این خطرآفرینی، تحریف بود. نقشه ای که یهودیان در صدر اسلام برای نابودی اسلام کشیدند این بود که گفتند بروند میان مسلمانان و در ابتدای روز اسلام بیاورند و در انتهای روز بگویند از اسلام چیزی ندیدیم و دوباره به دین خود برگردند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آیت الله جوادی آملی: گاهی به تعبیر قرآن کریم، یک نفر به اندازه یک ملت است... #بهشتی ازین گونه افراد بود. ⏳ تیر ماه ۱۳۶۰ 💎 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_119L.mp3
4.43M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۳ و ۴۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 119 🔖 آیات: ۴۳ و ۴۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۳ بقره: «واقیموا الصلاة وآتوا الزکاة وارکعوا مع الراکعین» و نماز را بپا دارید، و زکات را بپردازید، و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید (و نماز را با جماعت بگزارید). ✅آیه ۴۴ بقره: «أتامرون الناس بالبر وتنسون انفسکم وانتم تتلون الکتاب افلا تعقلون» آیا مردم را به نیکی (و ایمان به پیامبری که صفات او آشکارا در تورات آمده) دعوت می‌کنید، اما خودتان را فراموش می‌نمایید؛ با اینکه شما کتاب (آسمانی) را می‌خوانید! آیا نمی‌اندیشید؟ 1⃣خداوند به بنی اسراییل دستور اقامه نماز و زکات داد. همچنین میفرماید محرومین نیز وقتی به رسیدند نماز و زکات را اقامه میکنند.خداوند در مورد بنی اسراییل گوید ما شما مستضفان را حاکم بر زمین کردیم لذا مصداق حکومت مستضعفان را حکومت پس از استضعاف تحت ستم فراعنه میداند. 2⃣قرآن، استعانت به نماز و ارتباط با خدا را باعث ادامه یافتن میداند «استعینوا بالصبر و الصلاة» لذا نماز را تنها امری فردی نمیداند. حتی نشانه هایی چون سلام آخر نماز، نشان میدهد اصلِ نماز، به جماعت است نه فرادا «السلام علیکم و رحمة الله» 3⃣خداوند گاهی نماز را به ارکانش نشان میدهد مثلا وقتی خواست بیان کند که نشانه ایمان در چهره شان است، گوید پیشانیشان علامت است. امر به رکوع و سجود، کنایه از امر به نماز است. سجده یک عبادت مستقل است مثل سجده شکر و آیات سجده دار، اما رکوع عبادت مستقلی نیست لذا بالاترین رکن نماز است. 4⃣ و ، از شئون «حکومت اسلامی» است و خداوند اینرا برای حکومت پیامبر واجب کرد. خداوند نمی‌گوید معروف را درس دهید یا توصیه کنید بلکه گوید «امر» کنید. امر نیز با و حاکمیت همراه است. کسی میتواند دیگران را امر به معروف کند که اول خودش را ساخته باشد. اگر خودش را فراموش کرد خدا را فراموش کرده است و برعکس. 5⃣انسان دو «خود» دارد. قرآن در مورد کسانی که به جبهه نرفتند یکبار گوید: اینها «خود» را فراموش کردند یکبار هم گوید: اینها فقط به فکر «خود» هستند. این دو «مرتبه» از است که یک مرتبه یا گیاهی و یک مرتبه است. اگر فقط به فکر خوردن و پوشیدن بود هنوز در مرحله نباتیست و وارد مرحله حیوانی نشده است. 6⃣قرآن کتاب ادب است و جز نمیگوید لذا وقتی گوید افرادی که پیرو هوسند مانند حیواناتند و حتی از آنها بدترند یعنی حقیقت این افراد که در قیامت نشان داده میشود حیوان است نه انسان. 7⃣جهل در برابر است نه علم، پس انسان عالم هم میتواند «جاهل» باشد لذا خداوند به علمای بنی اسراییل گفت شما جاهلید و عاقل نیستید. «علم هدف نیست» بلکه نردبانیست برای رساندن انسان به مقام . اگر کسی به فکر تهذیب نفس نبود عاقل نیست، نه اینکه عالم نباشد. 8⃣باید «اهل معروف» بود نه سخنران برای معروف. منافق کسیست که خود را فراموش کرده است. لذا کسی که دیگران را امر به معروف کرد و خود عامل به آن نبود است و باید حواسش باشد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_120L.mp3
4.57M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۴ و ۴۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 120 🔖 آیات: ۴۴ و ۴۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۴۴ بقره: «أتامرون الناس بالبر وتنسون انفسکم وانتم تتلون الکتاب افلا تعقلون» آیا مردم را به نیکی (و ایمان به پیامبری که صفات او آشکارا در تورات آمده) دعوت می‌کنید، اما خودتان را فراموش می‌نمایید؛ با اینکه شما کتاب (آسمانی) را می‌خوانید! آیا نمی‌اندیشید؟ ✅ آیه ۴۵ بقره: «واستعینوا بالصبر والصلاة وانها لکبیرة الا علی الخاشعین» از صبر و نماز یاری جوئید؛ (و با استقامت و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید؛) و این کار، جز برای خاشعان، گران است. 1⃣یکی از سوالات خدا از بنی اسراییل که منحصر به آنها هم نیست این است که چرا شماری دیگران را (کار نیکی) میکنید که خود انجام نمیدهید؟ آنچه در این جمله بد است «عمل نکردن به آن نیکی» است نه امر دیگران به آن امر نیک. لذا گوید چرا خودتان عمل نمیکنید- نه اینکه چرا آن را به دیگران امر میکنید. 2⃣پس کسی که به امر نیکی عمل نمیکند باز هم اش راجع به امر دیگران به آن امر نیک از بین نرفته است بلکه خودش هم باید به آن امر عمل کند. از معصوم پرسیدند آیا ما باید به تمام معروفها عمل کنیم تا بتوانیم دیگران را امر به معروف کنیم؟ فرمودند همین که باشید و به آن اهمیت دهید برای امر به معروف کافیست. 3⃣پس ، شرط امر به معروف نیست و لذا در امام جماعت عدالت لازم نیست و اگر برخی معاصی را انجام داد باز هم موظف به و است. علاوه بر این، برای وجود شرط عدالت در امر به معروف هیچ نص یا دلیلی نداریم. 4⃣علاوه بر اینکه اگر امر به چیزی میکنیم باید خودمان هم عامل باشیم، نباید چیزی را که نمیخواهیم عمل کنیم را بگوییم (لم تقولون ما لا تفعلون) نمونه این مورد، منافقانند که در صدر اسلام نمیخواستند به بروند اما میگفتند میرویم. این ربطی به بحث امر به معروف و نهی از منکر ندارد بلکه مربوط به است که میخواهند خود را مومن نشان دهند درحالیکه عملاً نمیخواهند. اما مورد اول تنها ناشی از است. 5⃣در مورد اخیر گوید داشته باشید یعنی اول نیت خود را پاک کنید و دروغ نگویید و سپس ٫حسن_فعلی داشته باشید و کار خوب کنید. در مورد امر به معروف هم اگر شخص به چیزی که عمل نمیکند امر کند چون عالم به خیر است دو گناه دارد زیرا خودش به جهت علم به معروف، به جهنم میرود و دیگری را با امر به آن به بهشت میبرد اما اگر امر نکرد و خودش هم جاهل به خیر بود یک گناه بیشتر ندارد اما حتی با این اوصاف نیز توصیه به امر به معروف شده است. 6⃣اگر کسی نداند که باید به گفته اش عمل کند، وی ضعیف است و اگر بداند و عمل نکند وی ضعیف است که غالبا مورد دوم پیش می آید. 7⃣اگر کسی دید که وقتی مطلب جالبی میبیند سریع آنرا مینویسد یا یاد میگیرد تا به بقیه بگوید، معلوم میشود آنرا برای دیگران آموخته نه برای ! اما اگر تا مطلبی دید ابتدا خودش متاثر شد معلوم است که وارد مرحله تهذیب نفس شده است و دیگران را هم هدایت خواهد کرد. 8⃣امام علی گوید اگر کسی میخواهد پیشوای دیگران شود اول خودش را کند و سپس بجای حرف زدن سعی کند با رفتارش پیشوای دیگران و هدایتگر آنها باشد. آنگاه امیرالمومنین کسانی را که امر میکنند و عمل نمیکنند را لعنت کرد که منظورش توبیخ است نه امر به معروف. 9⃣در آیه بعد به بنی اسراییل گوید حال که به حکومت رسیدید در برابر مشکلات فراوانی که بر راهتان خواهد بود از خدا بواسطه «صبر» و «نماز» وکمک بگیرید. در برابر مشکلات همان صبر است لذا استقامت کنید و نماز بخوانید که خدا کمکتان میکند چون همه کاره شما، خداست و شما هیچ توانی در برابر سختی ها نداشته و ندارید. 0⃣1⃣در «لا اله الا الله وحده وحده وحده» تکرار وجود ندارد بلکه جهات سه گانه وحدت را گوید که شامل ، و است یعنی جز خدا هیچ چیز نیست و همه چیز از اوست چه وجود موجودات، چه صفاتشان و چه افعالشان.. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_121L.mp3
4.38M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۵ و ۴۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 121 🔖 آیات: ۴۵ و ۴۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۵ بقره: «واستعینوا بالصبر والصلاة وانها لکبیرة الا علی الخاشعین» از صبر و نماز یاری جوئید؛ (و با استقامت و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید؛) و این کار، جز برای خاشعان، گران است. ✅ آیه ۴۶ بقره: «الذین یظنون انهم ملاقو ربهم وانهم الیه راجعون» آنها کسانی هستند که می‌دانند دیدارکننده پروردگار خویشند، و به سوی او بازمی‌گردند. 1⃣مردم عادی از چند جهت در زحمتند: هم باید مصایب و را تحمل کنند، هم باید را انجام دهند و هم عده ای مستکبران بر اینها میتازند. 2⃣حال برای آسان شدن از این مشکلات، چون تمام قدرت از آن خداست پس تنها مستعین و تکیه گاه، خداست. به خداوند یعنی تقرب و نزدیکتر شدن به خداوند، زیرا هر چه به مبدا قدرت نزدیکتر شویم کارها برای ما آسانتر میشود. تقرب با «عبادت» است و مهمترین عبادت، و است. 3⃣یک سری تکالیف از سوی خداوند بر بنی اسراییل بار شد مثل حفظ دین و نفروختن آن به ثمن قلیل. حال راه آسان شدن تکالیف، بوسیله صبر و نماز است. 4⃣انسان هر درجه که به خدا نزدیک میشود در همان لحظه پاداشش را میگیرد نه اینکه تا انتهای راه باید برود تا خدا در آخرت به او پاداش دهد بلکه تنها پاداش نهایی و بالاتر در آخرت داده میشود. 5⃣نمازی که بوسیله آن انسان از خدا مدد دریافت میکند نماز است نه هر نمازی، زیرا قرآن گوید نماز برای انسان سنگین است مگر برای خاشعین. تنها انسان خاشع، خاکسار و دلشکسته است که در میتواند پیروز باشد برعکس جنگ بیرونی که در آن باید به مستکبران تازید. 6⃣یکی از برجسته ترین مصادیق ، روزه است. این، تطبیق صبر است نه تفسیر واژه صبر. انجام صدقات واجب، است و حل مساله محرومیت محرومان، . 7⃣برطرف کردن محذورات دینی انسان، از طریق است (ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر) و حل مشکلات زندگی مادی با . حدیث شریفی داریم که گوید کسی که همیشه بیاد خداست دائم الصلاة است و گویا همیشه در نماز است و دایم الصلاة بودن، چاره حل مشکلات زندگیست. 8⃣اکثریت مردم بخاطر ترس از جهنم به تکالیف عمل میکنند پس یک نعمت بزرگیست که سوره الرحمان نیز این را بعنوان «نعمت» و رحمت، گوشزد میکند. اگر جهنم نبود اکثریت مومنین و موحدین اهمیتی نمیدادند و گمراه میشدند. 9⃣نمازگذار کسیست که به عهدش وفا میکند و به شهاداتش اهمیت میدهد و مراقب نمازهایش هست پس کار سختی است و تنها از انسان متواضع و «خاکسار» ممکن است و چنین انسانی بر مشکلات فائق خواهد آمد. لذا برای کفار و منافقین، نماز خواندن بسیار سخت است چون اخلاصی ندارند و باید ریا کنند چون خشوعی در برابر خدا ندارند. 0⃣1⃣آنچه انسان را خاضع میکند، و مرگ است و این تنها عامل است. ممکن نیست کسی یاد احتضار باشد و خاشع در برابر خدا نشود. قیامت آنچنان قوی است که گمان به وجود آن هم انسان را شدیدا خاضع خواهد کرد چه برسد به آنکه مومن به آخرت یقین دارد! لذا آیه مورد بحث، و گمان به دیدار خداوند در آخرت را نیز برای خاشع شدن کافی میداند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_122L.mp3
4.85M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۷ و ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 122 🔖 آیات: ۴۷ و ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۷ بقره: «الذین یظنون انهم ملاقو ربهم وانهم الیه راجعون» آنها کسانی هستند که می‌دانند دیدارکننده پروردگار خویشند، و به سوی او بازمی‌گردند. ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. 1⃣ نعمت به نعمت برمی گردد. نعمت از بالا تنزل میکند پس در آیه با لفظ «علی» آمده است. گوید ما شما بنی اسراییل را بر عالمین برتری دادیم. اما بعدا گوید بخاطر کفران نعمت فراوان، ما اختلاف دائمی را بین بنی اسراییل تا قیامت قرار دادیم. 2⃣فرمود از روزی بپرهیزبد که هیچ چیز از شما پذیرفته نمیشود و هیچ مالی نیز قبول نیست و و عوامل غیبی هم به درد شما نخواهد خورد چون قهر خدا قابل تمثیل نیست و کسی فکر آنرا نیز نمیتواند بکند. 3⃣برخی آیات در مورد شدت عذاب آن جهانند که شبیهی ندارد. برخی آیات در این موردند که هیچ چیزی از انسان پذیرفته نمیشود. در دنیا هم و جانشین راه دارد مانند روزه که جانشین کفاره اطعام فقرا است و هم در دنیا راه دارد مانند عفو قاتل از قصاص، اما در آخرت توبه و عفو و غیره راه ندارد و تنها مجازات است. 4⃣کافر در قیامت ظالم بودنش مشخص میشود لذا نیکان به فکر آنها نخواهند بود زیرا خدا به نیکان این اجازه را نمی دهد. غیر نیکان نیز درگیر گناهان خودند و به دیگری فکر نمیکنند. لذا احدی در قیامت بدون خدا سخن نمیگوید پس هیچ کس به فکر دیگری نیست. 5⃣آنقدر قیامت سخت است که قرآن گوید اگر به انسان دو زمین هم بدهند همه را می دهد تا از آن عذاب برهد اما از او پذیرفته نمیشود. وی حتی حاضر به دادن زن و فرزندش نیز هست اما قبول نمیشود. البته مساله در قیامت بطور کلی نفی نشده است بلکه در آیه ۱۲۳ بقره گوید شفاعت به حال او نافع نخواهد بود نه اینکه شفاعتی نمیشود. 6⃣انسانی که در دنیا کافر بود کفر در درونش رسوخ کرده پس در قیامت هم به زبان توحید سخن نمیگوید و به فرشتگان و مومنین گوید به خدایتان بگویید ما را ببخشد! نه اینکه بگوید به خدایمان بگویید که مارا ببخشد. 7⃣در آخرت، انسان گناهکار از دیگران استمداد می طلبد اما آدم خوب حق پرسیدن حال انسانهای گناهکار را ندارد و انسان بد نیز آنقدر درگیر دردها و عذابهای خود است که حال دوستان گناهکار خود را نمی پرسد لذا کسی جواب آرامش بخشی به او نمی دهد اما پاسخهای آزرده کننده خواهد شنید.. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_123L.mp3
4.27M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۷ و ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 123 🔖 آیات: ۴۷ و ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۷ بقره: «الذین یظنون انهم ملاقو ربهم وانهم الیه راجعون» آنها کسانی هستند که می‌دانند دیدارکننده پروردگار خویشند، و به سوی او بازمی‌گردند. ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. 1⃣معمولا هدایت پیامبران بصورت بود که حضرت موسی نیز با بنی اسراییل چنان کرد. حال در دنیا اگر انسان گناه کرد هم وجود دارد هم ممکن است و هم امکان بوسیله دادن مال هست اما هیچکدام از اینها در آخرت وجود ندارد. 2⃣در آخرت، دِین کسی را بر گردن دیگری نمیگذازند.گفتیم که در دنیا هم راه دارد، هم ، هم و هم (معادل) مثلا اگر کسی بعنوان کفاره مال نداشت روزه بگیرد تا معادلش شود اما در آخرت هیچ راه دیگری نیست. (آیات گوناگونی در این مورد است که در صوت بیان شده است.) 3⃣قرآن گوید اگر انسان در آخرت مالک تمام جهان و مثل آن باشد و بخواهد همه را بدهد و بجای جهنم به بهشت برود از او پذیرفته نمیشود چون در آخرت بطور کلی، پذیرفته نمیشود. 4⃣تا اینجا بحث از ضمانت مالی بود اما در مورد و احوال پرسی در قیامت آیات دیگریست. خوب اجازه احوال پرسی ندارد و بد هم درگیر گرفتاریهای خود است. (و لا یسأل حمیم حمیماً) حمیم، دوست گرم و صمیمی است. صمیمی یعنی پُر و بدون خلل. 5⃣در مورد کفالت، آیه بعد گوید در قیامت مجرم حاضر است کفیل بدهد و نجات پیدا کند اما قبول نمیشود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_124L.mp3
4.12M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 124 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. 1⃣برای انظار مردم بهترین چاره، یادِ است. لذا خداوند تذکر میدهد که ، گرفتار حمل بار خود است و نمی تواند بار دیگری را حمل کند و دیگری هم سنگینی بار گناه وی را حمل نخواهد کرد. حال که خسته از بار سنگین است اگر از دیگری بخواهد بار سنگینش (حِمْل) را حمل کند حمل نخواهد کرد. 2⃣در بین علل امکانی تنها مساله بحث دارد. یک آیه گوید شفاعت به حال شخص گناهگار، نافع نیست نه اینکه اصلا در آخرت شفاعتی نیست درحالیکه برای افزایش درجه متقین، شفاعت نافع است. پس شفاعت را بطور کلی رد نمیکند. 3⃣آیه دیگر گوید اگر کسی بخواهد شفاعت کند اجازه داده نمیشود پس میخواهد. در آیه بعدی بطور کل «بیع و خُلّت و شفاعت» نفی میشود. اطلاق آیه آخر توسط آیات دیگر مقید میشود مثلا آیه ۲۵۴ بقره صراحت دارد اگر شخص بخواهد شفاعت کند باید خدا را داشته باشد که نشان می دهد شفاعت در قیامت، موجود و حق هست. 4⃣در مورد شفاعت بتها، (معتقدین به دوگانگی خدا) که جهان قیامت را اصلا قبول نداشتند میگفتند ، خدای واحد است اما خدای موجودات کوچکتر همچون انسان در دنیا بتها هستند که نزد خدای اصلی، شفیع انسانند در حالیکه خدا هیچگاه این شفاعت را نپذیرفته و گفته خدای واحد، تنها خالق و مدیر دنیا و آخرت است و بتها نه «مالک مستقل» چیزی هستند نه «شریک» اویند، نه «ظهیر» و پشتیبان و کمک خدا هستند و نه و آبرودارند نزد خدا. 5⃣پس بطور کلی: اولا اصل شفاعت در آخرت، حق است، ثانیا عده ای به اذن خدا حق شفاعت دارند و این شفاعت ظهور است. 6⃣شفاعت، یک امر به شفیع نیست بلکه شفاعت خداست زیرا تنها شفیع ذاتی، خداست چنانکه تمام عزت به دست خداست و دیگر افراد عزیز، مظهر عزت خدا هستند. (القوة لله جمیعاً) 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_125L.mp3
4.33M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 125 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ 1⃣گفتیم که غیر از خلّت و عفو و ... است و در قیامت با اذن خداوند ممکن است. حال باید گفت مساله شفاعت در حل «نیازهای طبیعی» نیست مانند نیاز به آب که تنها با آب خوردن حل میشود بلکه در «مسائل اجتماعی»، مساله شفاعت مطرح میشود مانند نیاز به دیگران برای حل یک مشکل. 2⃣شفاعت هم در و اجتماعی ممکن است مانند قوانین بشری و هم در ، اما لسان قرآن گوید در آخرت، شفاعت در مسائل تکوینی و «قابلیت قابل» است نه در مسائل قراردادی، زیرا قیامت مانند دنیا نیست که در آن جزای قراردادی باشد همچون مجازات عدم وفای به یک قرارداد یا «تبعیت از قانون بشری»، بلکه حقیقت همه چیز ظهور میابد و لذا جز تکوین چیز دیگری نیست. 3⃣محققینِ بت‌پرست دلایلی بر بت‌پرستی آوردند که خدا همه را رد کرد. آنها میگفتند ما چون به خدای واحد با قدرت نامحدود دسترسی نداریم و آنرا نمیشناسیم بت را بعنوان خدا ساخته تا واسطه فیض خدا بر ما باشد و لذا از آنها «فیض» را میخواهیم. اما این مظهر در طول مدت، در نظر مردم استقلال پیدا میکرد. 4⃣خدا در برابر آن استدلال بت‌پرستها گفت این بتها را اولا خودتان ساخته اید و ثانیا این بتها هیچ قدرتی ندارند ثالثا خدا باید به این کار داده باشد که آنهم نداده است. باید متذکر شد که بت پرستان تنها دنیا را قبول داشتند و بتها را نیز تنها برای حل مشکلات دنیایشان میساختند. اینها «وحی» را نیز قبول نداشتند. 5⃣استدلال دوم بت‌پرستها این بود که خدای واحد، مدبر کل هستیست و تدبیر جزییات هستی همچون زمین یا آسمان به بتها سپرده شده است. پیامبر در پاسخ فرموده که اگر تدبیر کل جهان با خدا باشد چگونه ممکن است تدبیر جزییاتی چون زمین یا دریا با خدایی دیگر باشد؟! 6⃣قرآن گوید بتها یا موجه نزد خدا نیستند که هیچ، اما اگر هستند نیاز به خدا دارند که این اذن نیست و اگر هم اذن داده باشد شما مشرکین باید قابل و صالح باشید که چون مشرکید قابل و شایسته شفاعت نیستید زیرا خدا را اصلا نمیبخشد. پس هم استقلال را بتها گرفت و هم استحقاق به شفاعت را از مشرکان بت پرست. 7⃣شفیع ممکن است کاری بکند که کاملتر شود یا اینکه بیشتر شود لذا از هر دو جهت این توانایی را دارد. شفیع گاهی اوصاف فاعل را مطرح میکند همچون ذکر عزت و قدرت خدا، گاهی نیز اوصاف قابل را مطرح میکند همچون فقر و حقارت انسان، نه اینکه حیثیت خود شفیع مطرح شود بلکه خود را ضمیمه فاعل یا قابل میکند تا فاعل و قابل را به هم نزدیک کند. 8⃣در اینجا وقتی امام خود را به قابل ضمیمه میکند مثلا میگوید این بنده ات که نزدت می آید، نه عبدی ساده که «عبد ذلیل» است و آنگاه شفیع و قابل با هم نزد محکمه الهی می روند که خدا راحتتر میپذیرد. یا مثلا امام خود را ضمیمه الله میکند و صفت کرامت و رحمانیت خدا را مطرح میکند و گوید یا «ذی الجلال و الاکرام» تا وقتی بنده برای عفو نزد خدا آمد با خدای کریم و رحیم روبرو شود نه با خدای قادر. 9⃣لذا شفیع جز دو کار نمیکند که آن اعتماد به برخی صفات فاعل یا اعتماد به برحی صفات قابل است و لذا اصلا به خود به خدا اعتماد و تکیه نمیکند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_126L.mp3
4.51M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 126 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ 1⃣مساله الزاما یک مساله عقلی همچون معاد نیست که عقلا وجودش، ضروری باشد بلکه نقل است که آن را توضیح داده است. شفاعت به معنای «ابطال قانون» نیست که یک امر گناه از گناه بودن خارج شود یا به معنای «عدم اجرای مجازات» باشد که اگر مجازات بر کسی باشد آنرا بدون مجازات گذارد بلکه کاری میکند که شخص ناقص به کمال میرسد و از استحقاق مجازات و عذاب خارج میشود. 2⃣درباره نماز باران نیز این نماز باعث میشود که آسمان باران را پیدا میکند نه اینکه بدون حرکت ابر و وزش باد و‌... باران بیاید بلکه این وسایل را خدا فراهم میکند لذا خدا کارها را از راه «علل و اسباب» انجام میدهد نه اینکه بر خلاف همه باران بیاید. همین امر در مورد مساله شفاعت نیز اجرا میشود و قانون لغو نمیشود. 3⃣اگر قابل به نصابی رسید از بهره مند میشود حال شفاعت همانند انسان را تطهیر کرده و به این نصاب میرساند نه اینکه قوانین یا اجرای آنها ملغی شود. پس اشکالات عقلی شفاعت بدینگونه برطرف میشود و «امکان شفاعت» اثبات میشود. یعنی با اینکه شخص آلوده است وارد بهشت شود اما یعنی انسان پاک شود و وارد بهشت گردد و شفاعت، تخصص است. 4⃣شخص همه کارها را در دنیا انجام میدهد و تنها ظهورش را در قیامت میبیند لذا کارهای دنیای انسانها مثل بخشش ها، بزرگ کردن فرزند صالح و غیره میتواند امکان در قیامت را برایشان فراهم گرداند. پس اینطور نیست که شخص گنهکار باشد و بیجهت مورد شفاعت قرار گیرد. اگر «امکان عقلی» اثبات شد چگونگیش را نقل نشان میدهد. ⁉️شبهه۱: رفع عقاب یا عدل است یاظلم. اگر باشد پس عقاب ظلم است اما خدا که ظلم نمیکند. اگر رفع عقاب است چرا انبیا با شفاعت دنبال این کار هستند؟ پاسخ: عقاب و رفع آن اصلا نقیض هم نیستند. اصل عقاب، عدل است و رفع عقاب، فضل و است. و البته احسان از عدل بالاتر است. ⁉️شبهه۲: شفاعت با در تعارض است. سنت الهی، قانون گذاری و مجازات کردن ناقض قانون است. آیه قرآن گوید برای سنت الهی، تبدیل و تحویلی نیست و تغییر نمیکند. پاسخ: سنت الهی را «عقل» شناسایی نمیکند لذا چگونه میتوان گفت شفاعت جزو سنت وی نیست؟ آیا تنها قهر خدا سنت است؟! هر چه سنت باشد را خدا بیان میکند و این سنن تغییر نمیکنند. حتی گذشت از کسی که توبه نکرده نیز طبق قرآن سنت و جزو غفاریت وی محسوب شده است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_127L.mp3
4.55M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 127 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ شبهه 1⃣: وقتی مطرح است که حاکم، علمش تغییر پذیر باشد و شافع، علم او را نسبت به وضعیت شخص و مصلحت، کامل کند. حال که «اراده الهی» همیشه تابع است پس عدم علم در او راه ندارد. لذا کار خیر، پاداش و کار شر، جزا خواهد داشت. 🔺پاسخ: اولا اینها در است نه ذاتیه. ثانیا خداوند، علمش ازَلیست اما معلوماتش مرتب در تغییر است. لذا از ازل میداند معلوماتش را که در تغییر است چگونه اراده کند. مثلا میداند که در کدام شرایط و زمان، شخص گناه میکند و در کدام زمان و شرایط، شافع، شفاعتش میکند و اینگه آیا پذیرفته میشود یا خیر. 🔺لذا این ارادات همگی فعلی هستند و صفت فعلی خدایند اما وی در ازل میداند که نظام را باید چگونه اداره کرد. متغیر نیست بلکه متغیر است. علم و اراده ذاتی خدا تغییر نمیکند بلکه اراده جزیی و فعلیش که روزانه است تغییر میکند. مانند باریدن باران که حادثه ایست به جهت انجام نماز باران اما خدا از ازل همه چیز را میداند اما امروز اراده بارش میکند. 🔻خلاصه اینکه میتوان اراده های روزانه را جزیی و متغیر دانست اما علم به ارادات که به کل به صورت واحد و مرتبط به هم باز میگردد از ازل مشخص و غیر متغیر دانست. مثلا پزشک پس از دیدن بیماری میداند که بیمار در سال اول چه دارویی باید مصرف کند و در سالهای بعد چه داروهایی لذا در شروع هر سال آن دارویی که از ابتدا میدانسته را تجویز میکند لذا این اراده فعلی با علم ازلی غیر متغیر، مخالف نیست. شبهه 2⃣: شفاعت باعث نقض غرض است. هدف آفرینش است و انبیا هم برای بشارت و انذار آمده اند حال شفاعت باعث نقض این اهداف است. 🔺پاسخ: شفاعت باعث ایجاد و انگیزه است. اگر شفاعت برای گروهی خاص از گناهان یا گروه خاصی از گناهکاران بود نقض قرض بود اما حال که هم بخشش و هم قهر خدا همگی مبهم است پس انسانها همیشه حواسشان باید جمع باشد. 🔺 او «اولیای الهی» را نیز در بین مردم مخفی کرده تا انسانها کسی را تحقیر نکنند. همچنین، «شبهای قدر» را در بین سه شب مخفی کرده تا قدر هر سه شب را بدانند لذا خفا باعث است نه تجری و جرات پیدا کردن. اگر شفاعت و توبه نباشد انسان میگوید حال که گناهکارم و باید بسوزم چرا بیشتر گناه نکنم؟ لذا احتمال شفاعت و بخشش او را از ناامیدی نجات میدهد. شبهه 3⃣: شفاعت باعث هتک حرمت و است. 🔺پاسخ: زمانی اینطور است که ما بدانیم برای کدام گناه و کدام شخص است حال که همگی مبهمند تنها ٫رجا(امید) ایجاد میشود نه تجری(جرات). گفت اگر کسی نماز را سست شمرد مورد شفاعت واقع نمیشود. ❎علامه این اشکال را مطرح میکنند اما نمیگویند که چه کسی این اشکال را قبلا بیان کرده است زیرا ما این بوده که حرف و اشکال را میگفته و پاسخ میداده نه اینکه روی گوینده تاکید کند. 🔺انسان همیشه باید بین باشد نه اینکه مطمئن باشد به بخشش خدا چون خدا گفته شفاعت به غیر شیعیان نمیرسد نه اینکه همه شیعیان مورد شفاعت قرار میگیرند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_128L.mp3
5.01M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 128 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ 1⃣در مورد سوال این است که شفاعت چیست؟ سپس آیا شفاعت ممکن است؟ سپس شافع و مشفوع له و غیره که هستند؟ 2⃣سه نوع آیه در مورد شفاعت داریم. یا وجود شفاعت را بکلی نفی میکنند. یا گویند شفاعت بحال کفار نافع نیست. و یا گویند شفاعت جز به اذن خدا ممکن نیست. دسته دوم و سوم آیات، طایفه اول از آیات را که در مورد نفی مطلق شفاعت بود را مقید کرده و استثنا میزند. 3⃣گاهی استثنا، بجهت تاکید مستثنی منه است نه اینکه حقیقتا چیزی از مستثنی منه جدا کند. مثلا در سوره اعلی خداوند به پیامبر گوید تو هرگز آیات الهی را فراموش نخواهی کرد مگر اینکه خدا بخواهد! (سنقرئک فلا تنسی الا ما شاء الله) حال آنکه خدا هم هیچوقت نمیخواهد دینش را به دست کسی بدهد که آیاتش را فراموش میکند. پس در اصل بخش دوم آیه هم تاکید بر عدم امکان فراموشی در پیامبر است. 4⃣در مثال قبل باید دانست که «دلیل فراموشی» در انسان است که در پیامبر چنین چیزی راه ندارد. (مانند داستان موسی و خضر که موسی فرمود فراموشیش بدلیل نفوذ شیطان اتفاق افتاد.) 5⃣در مثال دیگر قرآن گوید بهشتیان در بهشت جاودانند مگر خدا بخواهد! درحالیکه خدا نمیخواهد آنها را از بهشت خارج کند زیرا خودش آنها را در آنجا اسکان داده لذا این استثنا تنها تاکید مستثنی منه است. 6⃣ با جمع، این مثالها برخی گفته اند که طایفه سوم از آیات شفاعت نه مقید طایفه اول از آیات که تاکید آن است. 🔺پاسخ: اولا آیه ای گوید شفاعت شافعین به حال اینها نافع نیست. یعنی شافعینی هستند که میکنند اما بحال منحرفین نافع نیست پس شفاعت وجود دارد. لذا طایفه دوم از شدت طایفه اول کاسته که شفاعت را کلا رد میکرد تا به طایفه سوم نزدیک شود. طایفه سوم نیز نهایتا طایفه اول را مقید کرده است. آیه همچنین گوید گروهی که از شفاعت شافعین نفع نمیبرند، هستند. 🔺ثانیاً لسان آیات طایفه دوم نیز اصلا با لسان آیاتی که در آنها استثنا برای تاکید مستثنی منه است یکی نیست. (و لا یشفعون الا لمن ارتضی) این آیات گویند شفاعت ممکن نیست مگر برای انسانهای مرضی خدا و به . مگر انسانهای مرضی خدا وجود ندارد که استثنا را تاکید بدانیم؟! 🔴🔴 با آمدن قرآن بود که دارای قواعد و سازماندهی شد وگرنه شعر عرب در جاهلیت، جز ذوق چیزی نبود. لذا اگر امروز به این روز سیاه افتاده اند که برای ادبیات عرب باید حتما به اشعار جاهلی مراجعه کنیم تنها بخاطر «مهجور شدن قرآن» در حوزه هاست. ادبیات عرب قبل از قران مدون نبود و وحی هم نبود لذا چرا باید به آن استناد کرد؟! 8⃣آیه مورد بحث ما گوید: غیر از خدا، نه بالاستقلال مالک چیزی هستند اولاً، نه بالاشتراک مالکند ثانیاً، نه ظهیر و دستیار خدا هستند ثالثاً. این سه مورد را کرده اما مورد چهارم یعنی شفاعت غیر خدا، برعکس سه مورد دیگر، در قرآن شده است. 9⃣شبهه: شفاعت، است نه رفع العقاب. یعنی پیامبران می آیند انذار و تبشیر میکنند تا انسانها گناه نکنند تا به بهشت روند نه اینکه وقتی گناه کردند، شافعان بیایند گناه را از دوش شخص بردارند. 🔺پاسخ: «توبه» بهترین شفاعت است و برای است. یعنی شخص در معرض گناه است اما در دنیا زمینه خوبی را فراهم کرده که بنابر این زمینه، خدا گناهانشان را میبخشد. 0⃣1⃣مفسرانی که خواستند شفاعت را انکار کنند آیات شفاعت را جزو کردند و سپس گفتند ما متشابه را نمیدانیم! درحالیکه اولا نهایتاً متشابهی در قرآن نیست ثانیاً اگر هم بود قرآن گوید آیات متشابه را باید در تطبیق با آیات محکم به تبدیل کرد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190