🔸 در تاریخ تجدد، گریختن به امر موهوم در همه انسانها به ظهور آمد، منتها متفکران متوجه این امر (وضع تهیِ فعالیتهای بشر جدید) هستند.
🔹 یعنی متوجه تهی بودن پناه بشرِ جدید که همان مفهوم گرایی به جای حقیقت گرایی است، میباشند.
🔸 تفکر جناب ملاصدرا و هایدگر زمینهای جهت اندیشیدن به نیست انگاری و نحوه عبور از آن است که غفلت از ریشه نیستانگاری که همان غفلت از هستی است عملاً زندگی را همچنان سرد و بیروح نگه داشته است...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 نیچه، افلاطون را نخستین فیلسوف نیستانگاری میخواند که با عالم مُثُل حجابی بر خاک کشیده و بشر را از حقانیت وجود خود بیگانه کردهاست. همان کاری که بودا در مشرق بدان دست یازیده بود.
🔹 نیچه بدینسان دفتر تاریخ سه هزارساله حکمت شرقی و فلسفه غربی را میشوید تا عالمی دیگر طرح افکنده شود و انسان در خاک به تجربهای از زمان باقی دست یابد.
🔸 ازاینپس بحران عصر مدرن آغاز شد. هرگونه فلسفهی عقلی اصیل به پایان رسید. ایمان دینی و نظامات کلیسایی نیز چون سنت فلسفی نمیتوانست منشأ اثر گردد.
🔹 تکنولوژی و سیبرنتیک قائممقام فلسفه ۲۵۰۰ ساله غرب شد. شرق نیز حکمت معنوی خود را در کلمات بیگانه از روح و معنا گم کرد و زائر زیارتگاههای پرت غرب که همان نظام تکنیک و شگفتیهای آن بود، شد.
🔸 و نزاع بین عقل و وحی اکنون به نزاع پوزیتیویست ها و نوکانتیها با فیلسوفان اگزیستانسیالیسم، که در جستجوی راهی برای حیات انسان در جهانی بودند که تهی از معنایی معقول شده بود، تبدیل گردید.
🔹 پس باید تفکر به بازاندیشی در سیره سنت فلسفی و دینی در آنچه باز نیندیشیده مانده بود فراخوانده میشد.
🔸 این فراخوانی در پرتو تفکر معنوی شرق در آثار بیسابقه پساز رنسانس چون «تجلی امر قدسی» رودولف اوتو و سیر به وجود و ساحت قدس در آثار هایدگر آغاز راهی نو برای تفکر بود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر محمد مددپور
📗 کتاب حکمت دینی و یونانزدگی در عالم اسلامی
🔖 صفحه ۱۳
🔸 هگل در اوج متافیزیک، روح یا انسان را در اصطلاح بیقراری میخواند که برای رسیدن به قرار در طول تاریخ، جنگها کرده، خونها ریخته و جانها تقدیم کرده.
🔹 این مرگ در فلسفه هگل بسیار جدی است. مدرنیته در واقع بر همه کشتگان تاریخ سوار است. این قرار را که پس از بیقراری رخ میدهد، هگل آزادی مطلق مینامد یعنی آنجایی که گویی سفر تمام شد، آزادی مطلق روی میدهد و این، غایت نظر گرفتن است برای کل تاریخ.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر سید محمدتقی چاوشی
🎙 درسگفتار فلسفه و سفر
🔸 نسبت میان تفکر و عمل آدمیان بسیار پیچیده و دشواریاب است. بهطورکلی میتوان گفت که هر دوران تاریخی با اصول فکری خاصی قوام یافته است
🔹 و این اصول کموبیش فکر و رأی و عمل و رفتار مردمان دوران را نیز راه میبرد و تا زمانیکه استحکام دارد، حتی بر همهچیز و همه کار نظارت میکند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۸۱
🔸 با حضور در جهان جدید است که انسان میتواند از همه میراث گذشته خود به خوبی استفاده کند تا در آیندهای که در پیش است حاضر شود.
🔹 انسان موجودی است تاریخی و اگر نتواند گذشته خود را در آینده آن هم با هویت تاریخِ آینده حاضر کند، به نحوی گرفتار نوعی نیستانگاری خواهد شد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 رنسانس بشر را به خاک و شکوه و جلال این جهان میخواند و جمال عهد یونان را میستود و قدسیان را هم در خاک نه در افلاک میجست.
🔹 پساز این، فضای هندسی "کوپرنیکوسی" و دین اصلاحشده عقلی "لوتری" و "کالوَنی" بهرغم عقل ستیزی صوری آنان و جهان ماشینی و نفس خودآگاه دکارت، در تاریخ ۴۰۰ ساله غرب به جان آزموده شد.
🔸 روح تجدد یافته تفکر یونانی-رومی با دکارت رسمیت یافت. هر آنچه با عقل جزوی تحققپذیر نبود چونان بتهای چهارگانه «بیکنی» باید طرد میشد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر محمد مددپور
📗 کتاب حکمت دینی و یونانزدگی در عالم اسلامی
🔖 صفحه ۱۳
🔸 اگر حکمت متعالیه یک مسئله جدی برای مرحوم بیدآبادی میشود چون متوجه افولی است که باید دوباره بازخوانی شود تا بتواند یک آیندهای را ببیند.
🔹 چرا دلسوزترین افراد جامعه راه حکمت و فلسفه را در پیش گرفتند؟... چون متوجه همین بیفکر شدنی هستند که مصائب ساز است
🔸 و این افراد به نوعی خاص وارد میشوند که ورود روشنفکرانه ندارند و توجهی به طرح مباحث انتزاعی نیز ندارند بلکه جوری حرکت میکنند که گویی وجود دیگری میخواهد سربربیاورد و گویی آن تفکر منشأ یک تحول وجودی است...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
📍جلسه "در محضر آقامحمد بیدآبادی"
🔸 علم [جدید] و دین نه یک زبان دارند و نه از یک سنخ اند.
🔹 برگرداندن زبان دین به زبان علم با هر نیتی که انجام شود، به خرابی دین میانجامد.
🔸 احساس و درک دینی با فهم علمی بهکلی تفاوت دارد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 فرهنگ خرد و آزادی
🔖 صفحه ۱۰۳
🔸 بشر امروز کجا میتواند خواب و رؤیای روحانی و رحمانی داشته باشد، در حالی که ظرف خیالش، پایمال هرج و مرج معرفتی است و با هیچ حقیقتی روبهرو نیست؟
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 اگر عالَم اسلامی ساختید، اگر جامعه اسلامی ساختید، علم اسلامی هم دارید. نه اینکه اول علم اسلامی بسازید بعد جامعه اسلامی بسازید.
🔹 این دو اگر تقدم و تأخر نداشته باشند، همزمان با هم به وجود میآیند. یعنی [اول باید] تفکر اسلامی تجدید بشود...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۷۰۹
🔸 اگر جهان ما، همان زبان ما است. بنابراین آیا باز هم میتوان متوهمانه، زبان را صرفا ابزاری برای بیانِ نیاز ها دانست؟
🔹 هیدگر میگفت: جهان، یکی از ویژگی های ساختارهای تشکیل دهنده ی اگزیستانسیالِ دازاین است.
🔸 در بخش دیگری از هستی و زمان میگفت: زبان هم یکی دیگر از امکاناتِ وجودی یا اگزیستانسیال دازاین است.
🔹 بنابراین زبان و جهان، مقومات اصلی دازاین میباشند. اما جالب آن که زبان از جهان و دازین هم فراتر میرود.
🔸 تا جایی که زبان میشود پناه گاهِ دازاین و حتی برتر و بالاتر "خانهی وجود" و این دازاین، شبانِ آن پناهگاه !!!
🔹 "زبان، خانهی وجود است، و در پناهِ آن، آدمی سُکنی میگزیند، و متفکران شبانِ این پناهگاه اند"
🔸 و ما آن حضور را در کلمات مولایمان علی علیه السلام میتوانیم احساس کنیم، از آن جهت که آن حضرت در جهانی حاضر شدند که تا قیام قیامت حضور خود را در آن حس میکردند و ذیل او آیا این شهید مرتضی آوینی نیست که خود را در جهان انقلاب اسلامی با کلماتش حاضر کرده؟
🔹 آیا ما با چنین رویکردی با نهج البلاغه مواجه هستیم؟ مسئله قرآن که جای خود دارد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 بزرگی هایدگر در مقام فیلسوف در این است که ما را چنان از بداهتها خارج میکند که نمیتوانیم بیتفاوت از کنار او بگذریم و نسبتبه او بیموضع باشیم.
🔹 به تعبیر خود هایدگر، آنچه برای اندیشه مهم است، صرفا نو بودن مسالهاش نیست، بلکه اتفاقا مساله درصورتی مساله اصیل فلسفی است که به قدمت خود فلسفه، کهنه باشد و نو بودنش را در امکان طرح هرباره خود بیابد و اینکه مساله چنان کلی و فراگیر باشد که درعین اینکه انتزاعیترین مساله است، انضمامیترین و عینیترین نیز باشد.
🔸 بهنظرم بزرگی هایدگر در همین نکته نهفته است، خواه با نتایج و پاسخهایش موافقت داشته باشیم یا نه.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر احمد رجبی
09 عالم طلبگی.mp3
32.95M
🎧 عالَم طلبگی
🔸 جلسه نهم
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۶۷ دقیقه
🗓 ۲ بهمن ۱۴۰۲
➕لینک جلسه قبل:
eitaa.com/varastegi_ir/781
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🎧 عالَم طلبگی 🔸 جلسه نهم 🎙 حجتالاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۶۷ دقیقه 🗓 ۲ بهمن ۱۴۰۲ ➕لینک جلسه قبل:
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ در افق توحید است که جای مردم مشخص میشود.
▪️ علت تأکید بر حضور مردم.
▪️ در مدار مرسوم زندگی، وجود کسی پیدا نیست بلکه افراد به حیث تخصصشان در موقعیتها هستند.
▪️ پای توحید که به میان بیاید پای وجود به میان آمدهاست.
▪️ وجه وحدت همه ما وجود ماست نه تخصصهای ما.
▪️ با یافتن توحید در زمان، در نسبت یگانگی با مردم قرار میگیریم.
▪️ معمولاً فکر میکنیم با مردم بودن یعنی رفع گرفتاریهای آنها (مثل کار خیریهها) .
▪️ یگانگی با مردم غیر از ترحم و دلسوزی است.
▪️ ما برای خودمان «کار ویژه»ی رفع گرفتاری مردم تعریف میکنیم نه اینکه وجود آنها را ببینیم.
▪️ در توحید، احیای وجود آدمهاست.
▪️ وظیفه دینی یعنی تکلیف در افق دین، نه در افق سازمانها و...
▪️ انقلاب با «عزمی برای استقلال» پیشآمد.
▪️ دنیای امروز ما را به وهمیات دعوت میکند.
▪️ استکبار، مجال زندگی را از ما گرفته است.
▪️ دعوای ما با استکبار صرفاً بحث عقیدتی نیست.
▪️ رفتار ما باید تغییر کند یا نگاه ما؟
▪️ راز هویت یافتن و حضور در عالَم طلبگی، سلوک در تقدیر توحیدی زمانه است.
▪️ زندگی در عالَم کثرت با ما چه میکند؟
▪️ به حیث وجودی در نسبت با همهچیز قرار گرفتن در افق انقلاب اسلامی.
▪️ نگاه ما بهکار علمی در طلبگی چگونه است؟
▪️ عالِم شویم یا پژوهشگر؟
▪️ عالَم توحیدی یعنی نسبت شما با امور مختلف از ارادهی شما برنمیآید بلکه به اراده الهی است.
▪️ اراده به اراده الهی یعنی پا شدن در نسبتی که فراخوانده شدهای.
▪️ عالَم طلبگی عالَمی است که در آن بهدنبال این هستی که انتخابی «پیش» بیاید.
▪️ بزرگان حوزه، جلب نظر رحمت الهی کردهاند.
▪️ طلبگی عالَمی است که در افق توحیدی پیش میآید.
▪️ آدمها فکر میکنند اگر جای دیگری -غیر از این موقعیتی که الان هستند- رفته بودند، موفق بودند درحالیکه بحث سر جای دیگری نیست بلکه بحث سر حضور در عالَم و افق توحیدی است.
▪️ گم شدن درک توحیدی در حجاب زمانه.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 به راستی ما با چه قصدی خانه میسازیم. یعنی چه امر ما را به ساختن یک آپارتمان یا خانه سوق میدهد؟ امروز ما تابع مصلحتهای روزگار خانه میسازیم و خانه را نه امروز و نه هیچ وقت دیگر با مصلحت اندیشی نمیساختند...
🔹 پس خانه اصلا ساخته نمیشود برای سکنا و جمع شدن و تعلق... بلکه باید در بازار خرید و فروش تعین پیدا کند.
🔸 خانهای هم که در بازار خرید و فروش میشود به هیچ عالمی تعلق ندارد بلکه خانه مردمی است که سرگردان دیار غربتند.
🔹 اگر در زمان ما سازندگان و خریداران و فروشندگان خانه وضع بازار را در نظر میگیرند این گناه سازندگان این خانهها نیست و به ملاحظات خانه سازی در این روزگار ربطی ندارد بلکه به عالمی برمیگردد که زمین محل سکنی گزیدن آدمی نیست.
🔸 بیجهت هم نیست که ما در بهشت فضای مجازی بدون اینکه در زمین کاری داشته باشیم ساعتها مشغول در فضای مجازی هستیم.
🔹 در چنین عالمی است که دیگر خرید و فروش خانه یک تجارت محسوب میشود.
🔸 اگر امروز خانه، دیار کینه توزی و کدورت و جدایی آدمها از هم نباشد، خانه غربت و تنهایی است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 حمید محمدی
🔸 راحتیهای پوچ و بیثمر، این است راز نیستانگاری، راز بودنهای سرد و بیثمر به جهت فرار از رفتن که شأن حضور به سوی حقیقت است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 هر انقلابی با رؤیای عدالت به وجود میآید و برای اینکه وجهی از این رؤیا را تحقق بخشد، ناگزیر باید با توجه به شرایط و امکانها راهی را برای رسیدن به عدالت بیابد.
🔹 ماندن در رؤیای پیشاز انقلاب و تقدیس آن رؤیا و فکر و رأی و عمل خود را درست و کامل دانستن و نیندیشیدن به پرسش چه میتوان و چه باید کرد و غفلت از اینکه انقلاب به کجا میرود، ممکن است به رکود، سستی، اهمالکاری، پریشانی، پژمردگی، ناامیدی، فساد، خشونت و خدای نکرده به شکست و نابودی در تاریخ بینجامد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۷۳۰
🎙 حجتالاسلام نجات بخش:
🔸 اگر «انتظار» نباشد، آدمی هضم روزمرگی میشود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 فروید جایی گفته است تمدن غرب سه جراحت شدید بر خودشیفتگی انسان وارد کرده:
🔹 جراحتی که کوپرنيک وارد آورد و آن اینکه زمین مرکز کائنات نیست که سیاره کوچکی است رها شده در فضایی لایتناهی؛
🔸 جراحتی که داروین با فرضیه انسان (اشرف مخلوقات!) از نسل میمون است، وارد کرد؛
🔹 و جراحتی که خود فروید با توضیح اینکه سرچشمه رفتار و انتخاب انسان نه عقلانیت و آگاهی که همه چیز بر ناخودآگاه استوار است وارد آورد.
🔸 تحقیر سهگانه انسان: تحقیر کیهانشناختی، تحقیر زیستشناختی و تحقیر روانشناختی؛
🔹 شما فکر میکنید این تحقیرها و جراحتها باعث تواضع انسان مدرن شد؟ نه! خود را جای خدا نشاند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 وحید یامین پور
🔸 چون بی تعلقیم در انتظار خطری هم نیستیم. اینجا است که به استقبال هیچ چیزی نمیرویم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 حمید محمدی
🔸 چه اندازه زیباست سقوطی که ناگهان خود را در دریایی بیابیم که حاضرشدن در تسبیحی است شناور.
«من چه غم دارم که ویرانی بُوَد
زیر ویران، گنجِ سلطانی بُود»
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 ما از صفویه به بعد وارد یک شرایط تاریخی شدیم که مجال تفکر نبود. ما در صفویه به تمدن رسیدیم. وقتی ما به تمدن میرسیم دیگر پرسشی بوجود نمیآید. چون تقریبا همه چیز مشخص و روشن است و مجالی برای تفکر بوجود نمیآید
🔹 و این جا چون با یک بیپرسشی مواجه میشویم، ضعفها دیگر خودش را نشان نمیدهد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
🔸 وقتی انسان متوجه باشد افقی در مقابلش گشوده شده است، تازه این اولِ ماجرا خواهد بود زیرا باید «رفتن» را تمرین کند. و اینجا است که مییابد پاهایش چه اندازه سنگین است...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 من در دفاع از فلسفه کاری که توانستم، کردم؛ اما غلبه با کسانی بود که به جای فلسفه، حرفهای عادی و مشهور پیش آوردند و در این میدان بود که من شکست خوردم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔸 عدهای منطق و اصول فلسفه یونان را گیرند و خواهند که با متن این اصول، یونانیت را با استدلال کنار زنند.
🔹 اینها متکلمینی مثل اشعریاند، ولی باز هم گرفتارند و غربزدههای غیر مضاعف سلبیاند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 سید احمد فردید