eitaa logo
تدریس‌علوم‌اسلامی|محمداسدی
1.2هزار دنبال‌کننده
120 عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارائه علوم اسلامی به روش نوین مدرّس: محمد اسدی شناسه ایتا: 🆔 @Asadi14 پیوستن به ایتا : 1️⃣ https://eitaa.com/joinchat/4214030464Cc6c3c05b85 پیوستن به آپارات: 2️⃣ https://aparat.com/M.Asadi14 پیوستن به تلگرام: 3️⃣ https://t.me/+wqCajC8q1FYyMDRk
مشاهده در ایتا
دانلود
یادآوری از درس دهم منطق
. بسم اللـه الرحمن الرحیم .
💠 پرسش چهارم: ❓ با توجه به تقسیم قضایای شرطیه به لحاظ زمان و احوال کدام گزینه صحیح است. 🔸الف: «إِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآن‏»¹. این قضیه مهمله است. 🔸ب: «مَنْ يَرْحَم الْيَوْمَ فَهُوَ رَحِيم‏»². این قضیه محصوره جزئیه است. 🔸ج: «مَثَلُ الدُّنْيَا مَثَلُ مَاءِ الْبَحْرِ كُلَّمَا شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشَانُ ازْدَادَ عَطَشاً حَتَّى يَقْتُلَه‏»³. این قضیه شخصیه است. 🔸د: « قَدْ يَكُونُ الْيَأْسُ إِدْرَاكاً إِذَا كَانَ الطَّمَعُ هَلَاكاً»⁴. این قضیه محصوره کلیه است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. وسائل الشيعة، ج‏۶، ص ۱۷۱. ۲. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام(ابن شهر آشوب)، ج‏۳، ص ۳۷۴. ۳. تحف العقول، ص ۳۹۶‌. ۴. نهج البلاغة (صبحي صالح)، نامه ۳۱، ص ۴۰۴. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس یازدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس یازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام
. «راهنمایی برای پرسـش چهارم» دیـــگـه خیــلی راحــت شـــد ‌ باید جواب درســت رو بدونید پـــس پاســــخ صـحیـــح رو به @asadi100 ارسال کنید .
پاسخ پرسش چهارم : پاسخ صحیح گزینه «الف» است. ✍️ توضیح: ✅ ‌در گزینه الف، عبارت «إِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآن‏» ، قضیه مهمله است. زیرا زمان و حال قضیه محصور و مقید به هیچ زمانی نشده است و فقط وقوع جزاء، متوقف بر وقوع شرط خواهد بود. ترجمه روایت: پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله: «هنگامى كه فتنه ها چون پاره هاى شب تار بر شما مشتبه شود، به قرآن روى بياوريد». ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❌ در گزینه ب («مَنْ يَرْحَم الْيَوْمَ فَهُوَ رَحِيم‏»)، کلمه «الْيَوْمَ‏» اشاره به «امروز» دارد و قرینه بر شخصیه بودن قضیه است. ترجمه روایت: امیرالمومنین علیه السلام به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می‌فرماید: «هرکسی امروز با کودک یتیم مهربانی کند ، پس به حقیقت او رحیم خواهد بود.» فَاطِمُ بِنْتَ السَّيِّدِ الْكَرِيمِ بِنْتَ نَبِيٍّ لَيْسَ بِالزَّنِيمِ‏ قَدْ جَاءَنَا اللَّهُ بِذَا الْيَتِيمِ مَنْ يَرْحَم الْيَوْمَ فَهُوَ رَحِيمٌ‏ مَوْعِدُهُ فِي جَنَّةِ النَّعِيمِ حَرَّمَهَا اللَّهُ عَلَى اللَّئِيمِ‏ بر در نبينى بينوا يك مسكين ايستاده مى نالد زار و غمين‏ دارد شكايت با خدا آن كمين هر كه كند خير بگردد سمين ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❌ در گزینه ج («مَثَلُ الدُّنْيَا مَثَلُ مَاءِ الْبَحْرِ كُلَّمَا شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشَانُ ازْدَادَ عَطَشاً حَتَّى يَقْتُلَه‏») ، کلمه «كُلَّمَا» ، به معنی «هر زمانی که ، همواره» می‌باشد و قرینه بر این است که قضیه محصوره کلیه است. ترجمه روایت: امام صادق عليه السلام : «حكايت دنيا، حكايت آب درياست كه هر زمان که تشنه از آن بيشتر بنوشد ، تشنه تر مى شود تا سرانجام ، او را بكُشد.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❌ در گزینه د(« قَدْ يَكُونُ الْيَأْسُ إِدْرَاكاً إِذَا كَانَ الطَّمَعُ هَلَاكاً») ، کلمه « قَدْ يَكُونُ» ، به معنی «گاهی اوقات» می‌باشد و قرینه بر این است که قضیه محصوره جزئیه است. همچنین متذکر می‌شویم که جایگاه شرط و جزاء عوض شده است و اصل آن بدین صورت است: (« إِذَا كَانَ الطَّمَعُ هَلَاكاً ، قَدْ يَكُونُ الْيَأْسُ إِدْرَاكاً »). ترجمه روایت: امام على عليه السلام : «بعضی اوقات هنگامی که طمع مايه هلاكت است، قطع اميد مايه رسيدن به مقصود (غايت) است.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام
. بسم اللـه الرحمن الرحیم .
💠 پرسش پنجم: ❓ با توجه به تقسیم قضایای شرطیه به لحاظ رابطه مقدم و تالی، کدام گزینه صحیح است. 🔸الف: «لَوْ كَانَ لِرَبِّكَ شَرِيكٌ لَأَتَتْكَ رُسُلُهُ‏»¹. قضیه شرطیه متصله اتفاقیه است. 🔸ب: «إنَّ الانسانَ إمّا أن یکون إماماً أو عاصیاً للهِ»². قضیه شرطیه منفصله مانعة الخلو است. 🔸ج: «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً»³. قضیه شرطیه منفصله مانعة الجمع است. 🔸د: «يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فيهِمْ حُسْناً»⁴. قضیه شرطیه منفصله حقیقیه است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. نهج البلاغة (صبحي صالح)، نامه ۳۱، ص ۳۹۶/ترجمه: «اگر براى پروردگارت شريكى بود، پيامبران آن شريك به سويت مى‏آمدند». ۲.ترجمه عبارت: «انسان یا امام معصوم از گناه است و یا عاصی در اوامر الهی است». ۳. سوره انسان، آیه ۳/ترجمه: «ما راه را به او نشان داديم يا سپاس گزار خواهد بود يا ناسپاس». ۴.سوره کهف، آیه ۸۶/ترجمه: «اى ذوالقرنين! يا [اين قوم‏ را] عذاب مى‏كنى و يا در ميانشان شيوه‏‌اى نيك در پيش مى‏گيرى». ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس یازدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس یازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام
. یادآوری تقسیم قضیه شرطیه تقـــدیم بـه همــراهان گرامــی جهت پاسخگویی به پرسش ۵ 👇👇👇👇👇👇
. خودتان را محک بزنید پاسـخ صحیـح خود را به ID زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi100 .