eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
647 دنبال‌کننده
133 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ (۶) فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِم بِعِلْمٍ وَمَا كُنَّا غَآئِبِينَ (۷) 🍀 ترجمه: پس قطعاً از مردمى كه (پیامبران) به سویشان فرستاده شدند، سؤال و بازخواست خواهیم كرد و قطعاً از خود پیامبران (نیز) خواهیم پرسید (۶) پس بى‏ شک از روى علم برایشان بازگو خواهیم كرد، و ما غایب و بى‏ خبر نبودیم (۷) 🌷 : پس بی شک سوال خواهیم کرد 🌷 : فرستاده شد 🌷 : به سویشان 🌷 : فرستادگان، پیامبران 🌷 : پس بی شک بازگو خواهیم کرد 🌸 این آیات در نازل شده اند. در آيه قبل سخن از مجازات دنيوى ستمكاران در ميان بود، در اين آيات از مجازات اخروى آنها بحث مى‌ كند نخست به عنوان يک قانون عمومى مى‌ فرمايد: «فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ: پس قطعا از مردمی که پیامبران به سویشان فرستاده شدند، سوال و بازخواست خواهیم کرد» نه تنها از آنها سؤال مى‌ شود از پيامبرانشان نيز پرسیده می شود كه رسالت خود را چگونه انجام دادند که می فرماید: «وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ: و قطعا از خود نیز خواهیم پرسید» بنابراين، هم رهبران مسؤولند و هم پيروان، هم پيشوايان و هم تابعان، منتها چگونگى مسؤوليتهاى اين دو گروه متفاوت است. 🌸 سپس براى اين كه كسى تصوّر نكند كه سؤال از امّت ها و پيامبرانشان دليل بر اين است كه چيزى از علم مخفى مى‌ ماند، با صراحت و تأكيد آميخته با قسم مى‌ گويد: «فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ وَ ما كُنّا غائِبِينَ: پس بی شک از روی علم برایشان بازگو خواهیم کرد و ما غایب و بی خبر نبودیم» ✅ سؤال براى چيست؟ ما مى‌دانيم همه چيز را مى‌ داند و اصولاً در همه جا حاضر و ناظر است. با اين حال چه نيازى به سؤال دارد كه انبيا و امّت ها را عموماً و بدون استثنا مورد بازپرسى قرار دهد؟ پاسخ اين كه: اگر سؤال براى استعلام و درک واقعيّت چيزى باشد، در مورد كسى كه عالِم است معنى ندارد. ولى اگر منظور توجّه دادن خود شخص و اتمام حجّت به او و امثال آن بوده باشد، هيچ مانعى ندارد، درست مثل اين كه ما به شخص فراموشكارى خدمت هاى زياد كرده‌ ايم، و او به جاى خدمت مرتكب خيانت هايى شده و همه اين مسائل پيش ما روشن است، او را مورد بازپرسى قرار داده و مى‌ گوييم آيا ما اين همه به تو خدمت نكرديم؟ و آيا تو حقّ اين خدمات را ادا كردى؟ اين سؤال براى كسب علم نيست، بلكه براى تفهيم طرف است. 🔹 پيام های آیات ۶ و ۷ سوره اعراف 🔹 ✅ در روز ، هم از رهبران سؤال مى‏شود، هم از امّت‏ها (جنّ و انس)، هم از نیكان، هم از بدان، هم از علما وهم از پیروان آنها ✅ سؤال در ، نوعى استشهاد و اقرار گرفتن و توبیخ است و گاهى نیز تقدیر و تشكّر، وگرنه چیزى از خدا پنهان نیست تا با سؤال، رفع ابهام شود. ✅ ، دقیق است. ✅ علم با حضور و نظارت خود اوست و واسطه‏ اى در كار نیست. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
صدا ۰۰۲-۴۷.m4a
38.65M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 8 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
007008.mp3
219.6K
وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ ۚ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٨﴾ میزان [سنجش اعمال] در آن روز حق است؛ پس کسانی که اعمال وزن شده آنان سنگین و با ارزش باشد، رستگارند. (۸) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ ۚ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٨﴾ میزان [سنجش اعمال] در آن روز حق است؛ پس کسانی که اعمال وزن شده آنان سنگین و با ارزش باشد، رستگارند. (۸) وَالْوَزْنُ = و سنجیدن يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ = در آن روز حق است فَمَنْ ثَقُلَتْ = پس کسی که سنگین شد مَوَازِينُهُ = وزن شده هایش ( جمع میزان ) فَأُولَٰئِكَ = پس ان گروه هُمُ الْمُفْلِحُونَ = ایشانند رستگاران 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٨) -در اين آيه براى تكميل بحث رستاخيز، اشاره به مسألۀ «سنجش اعمال» مى‌كند كه نظير آن در سوره‌هاى ديگر قرآن از جمله در سورۀ مؤمنون آيۀ ١٠٢ و ١٠٣ و سورۀ قارعه آيۀ ٦ و ٨ آمده است. نخست مى‌گويد: «مسألۀ توزين اعمال در آن روز حق است» (وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ) . آنچه مسلم است اين است كه در روز رستاخيز اعمال انسان با وسيلۀ خاصى سنجيده مى‌شود نه با ترازوهايى همانند ترازوهاى دنيا، و چه بسا آن وسيله همان وجود انبياء و امامان و افراد صالح بوده باشد، و در رواياتى كه از طرق اهل بيت عليهم السّلام به ما رسيده است اين مطلب به خوبى ديده مى‌شود. حتى در اين جهان نيز دوستان خدا مقياس سنجشند، ولى از آنجا كه بسيارى از حقايق در اين عالم در پردۀ ابهام مى‌ماند و در روز قيامت كه-به مقتضاى وَ بَرَزُوا لِلّهِ الْواحِدِ الْقَهّارِ (ابراهيم/٤٨) -روز بروز و ظهور است؛ اين واقعيتها آشكار مى‌گردد. در پايان آيه مى‌فرمايد: «كسانى كه ميزانهاى (عمل) آنها سنگين است، همان رستگارانند» (فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 2، صفحه 27 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈