eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
647 دنبال‌کننده
133 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٩٩﴾ سپس از همان جایی که مردم روانه می شوند [به سوی منی،] روانه شوید، و از خدا آمرزش بخواهید؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۹۹) ثُمَّ = سپس أَفِيضُوا = کوچ‌ کنید مِنْ حَيْثُ = از هر کجا که أَفَاضَ النَّاسُ = کوچ‌ کردند مردم وَاسْتَغْفِرُوا اللهَ = و طلب مغفرت کنید خدا را إِنَّ اللهَ = همانا خدا غَفُورٌ = بسیار بخشنده رَحِيمٌ = مهربان 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٩٩) -باز در ادامه همين معنى مى‌فرمايد: «سپس از آنجا كه مردم كوچ مى‌كنند (از مشعر الحرام به سوى سرزمين منى) كوچ كنيد» (ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النّاسُ) . در روايات آمده است كه قبيلۀ قريش در جاهليت امتيازات نادرستى براى خود قائل بودند از جمله اين كه مى‌گفتند: ما نبايد در مراسم حجّ به عرفات برويم زيرا عرفات از حرم مكه بيرون است. قرآن در آيۀ فوق خط بطلان بر اين اوهام كشيد و به مسلمانان دستور داد همه با هم در عرفات وقوف كنند و از آنجا همگى به سوى مشعر الحرام و از آنجا به سوى منى كوچ كنند. و در پايان دستور به استغفار و توبه مى‌دهد مى‌فرمايد: «از خدا طلب آمرزش كنيد كه خداوند آمرزنده و مهربان است» (وَ اسْتَغْفِرُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ) . و طلب آمرزش كنيد از آن افكار و خيالات جاهلى كه مخالف روح مساوات و برابرى حجّ است. در اين بخش از آيات به سه موقف حجّ اشاره شده، عرفات كه محلى در ٢٠ كيلومترى مكه است سپس وقوف در مشعر الحرام-يا مزدلفه-و سوم سرزمين منى كه محل قربانى و رمى جمرات و پايان داده به احرام و انجام مراسم عيد است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 182 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
نكته‌ها: ١-نخستين موقف حجّ- زائران خانۀ خدا بعد از انجام مراسم عمره راهى مراسم حجّ مى‌شوند و نخستين مرحله همان وقوف در عرفات است-در نامگذارى سرزمين عرفات به اين نام ممكن است اشاره به اين حقيقت باشد كه اين سرزمين محيط بسيار آماده‌اى براى معرفت پروردگار و شناسايى ذات پاك اوست و به راستى آن جذبۀ معنوى و روحانى كه انسان به هنگام ورود در عرفات پيدا مى‌كند با هيچ بيان و سخنى قابل توصيف نيست تنها بايد رفت و مشاهده كرد- همه يكنواخت، همه بيابان نشين، همه از هياهوى دنياى مادى و زرق و برقش فرار كرده در زير آن آسمان نيلى و در آن هواى پاك از آلودگى گناه، در آنجا كه از لابلاى نسيمش صداى زمزمۀ جبرئيل و آهنگ مردانۀ ابراهيم خليل و طنين حياتبخش صداى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله شنيده مى‌شود در اين سرزمين خاطره‌انگيز كه گويا دريچه‌اى به جهان ماوراى طبيعت در آن گشوده شده انسان نه تنها از نشئۀ عرفان پروردگار سرمست مى‌شود و لحظه‌اى با زمزمۀ تسبيح عمومى خلقت هماهنگ مى‌گردد بلكه در درون وجود خود، خودش را هم كه عمرى است گم كرده و به دنبالش مى‌گردد پيدا مى‌كند و به حال خويشتن نيز عارف مى‌گردد. آرى! اين سرزمين را «عرفات» مى‌نامند چه اسم جالب و مناسبى! ٢-مشعر الحرام: دوّمين موقف حجّ- «مشعر» از مادۀ «شعور» است در آن شب تاريخى (شب دهم ذى الحجه) كه زائران خانۀ خدا پس از طى دوران تربيت خود در عرفات به آنجا كوچ مى‌كنند و شبى را تا به صبح روى ماسه‌هاى نرم در زير آسمان پرستاره در سرزمينى كه نمونۀ كوچكى از محشر كبرى و پرده‌اى از رستاخيز بزرگ قيامت است. آرى! در چنان محيط بى‌آلايش و با صفا و تكان دهنده در درون جامۀ معصومانه احرام و روى آن ماسه‌هاى نرم انسان جوشش چشمه‌هاى تازه‌اى از انديشه و فكر و شعور در درون خود احساس مى‌كند و صداى ريزش آن را در اعماق قلب خود به روشنى مى‌شنود آنجا را «مشعر» مى‌نامند! برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 183 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 ثُمَّ أَفِيضُواْ مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ الْنَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيم ٌ 🍀 ترجمه:سپس از همانجا كه مردم كوچ مى كنند، كوچ كنید و از خداوند طلب آمرزش نمایید كه همانا خداوند آمرزنده ى مهربان است. 🌷 :کوچ کنید ، حرکت دسته جمعی پس از توقف در مکانی 🌷 :از همان جا 🌷 :یعنی طلب آمرزش 🌷 :آمرزنده 🌷 :مهربان 🌺 در روایات آمده که قبیله قریش در جاهلیت می گفتند:ما نباید در مراسم به عرفات برویم زیرا عرفات از حرم مکه بیرون است. قرآن در این آیه به مسلمانان دستور داد همه با هم در عرفات توقف کنند و از آنجا همگی به سوی مشعر الحرام و از آنجا به سوی سرزمین منا کوچ کنند. (ثم أفيضوا من حيث أفاض الناس:سپس از همان جا که مردم کوچ می کنند ، کوچ کنید) در حج انسان از كفش، كلاه، لباس، همسر ومسكن خود مى گذرد و قطره اى مى شود كه به دریا ملحق شده است. و ذكر خداوند، بهترین اعمال عرفات و مشعر است. گرچه در این سرزمینها اصل توقف، شرط است و هیچ عمل دیگرى واجب نیست، امّا در این آیات، ما را به ذكر خدا و یاد سوابق پرخطا و اشتباه خود و طلب آمرزش درباره گذشته ى خویش دعوت مى كند. مگر مى توان در سرزمینى كه اولیاى خدا اشک ریخته اند بى تفاوت نشست.(و استغفروا الله إن الله غفور رحيم:و از خداوند طلب آمرزش کنید که همانا خداوند آمرزنده مهربان است) 🔹پيام های آیه 199 سوره بقره 🔹 ✅ ، تحت هر نام وعنوانى، ممنوع است. «افیضوا من حیث افاض النّاس» ✅ حركت دسته جمعى، دارد. «افیضوا من حیث افاض الناس» ✅ هرگز مأیوس نشویم، گذشته ها هرچه باشد چاره ساز است. زیرا او غفور و رحیم است. «واستغفروا انّ اللَّه غفور رحیم» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
199» ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ سپس از همانجا كه مردم كوچ مى‌كنند، كوچ كنيد و از خداوند طلب آمرزش نماييد كه خداوند آمرزنده‌ى مهربان است. ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 200 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002200.mp3
390.1K
فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا ۗ فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ ﴿٢٠٠﴾ پس هنگامی که مناسک [حجّتان] را انجام دادید، پس خدا را آن گونه که پدرانتان را یاد می کنید یا بهتر و بیشتر از آن یاد کنید. پس گروهی از مردم [کوتاه فکر] می گویند: پروردگارا! به ما در دنیا [کالای زندگی] عطا کن. و آنان را در آخرت هیچ بهره ای نیست. (۲۰۰) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا ۗ فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ ﴿٢٠٠﴾ پس هنگامی که مناسک [حجّتان] را انجام دادید، پس خدا را آن گونه که پدرانتان را یاد می کنید یا بهتر و بیشتر از آن یاد کنید. پس گروهی از مردم [کوتاه فکر] می گویند: پروردگارا! به ما در دنیا [کالای زندگی] عطا کن. و آنان را در آخرت هیچ بهره ای نیست. (۲۰۰) فَإِذَا قَضَيْتُمْ = پس زمانی که به پایان رسانیدید مَنَاسِكَكُمْ = عبادت هایتان ( جمع مَنسَک ) فَاذْكُرُوا اللهَ = پس یاد کنید خدا را كَذِكْرِكُمْ =مانند یاد کردن شما آبَاءَكُمْ = پدرانتان أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا = یا شدیدتر( بیشتر ) در یاد کردن فَمِنَ النَّاسِ = پس بعضی از مردم مَنْ يَقُولُ = کسی است که می گوید رَبَّنَا آتِنَا = پروردگارا بده ما را فِي الدُّنْيَا = در دنیا وَمَا لَهُ = و نیست برای او فِي الْآخِرَةِ = در اخرت مِنْ خَلَاقٍ = هیچ بهره و نصیب معین 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
آيه ٢٠٠- شأن نزول: در حديثى از امام باقر عليه السّلام مى‌خوانيم كه: در ايام جاهليت هنگامى كه از مراسم حجّ فارغ مى‌شدند در آنجا اجتماع مى‌كردند و افتخارات نياكان خود را بر مى‌شمردند (و افتخارات موهومى براى خود بر مى‌شمردند) آيه نازل شد و به آنها دستور داد كه به جاى اين كار (نادرست) ذكر خدا گويند و از نعمتهاى بى‌دريغ خداوند و مواهب او ياد كنند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 183 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير: اين آيه همچنان ادامۀ بحثهاى مربوط به حجّ است نخست مى‌گويد: «هنگامى كه مناسك (حجّ) خود را انجام داديد ذكر خدا گوييد همان گونه كه پدران و نياكانتان را ياد مى‌كرديد بلكه از آن بيشتر و برتر» (فَإِذا قَضَيْتُمْ مَناسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللّهَ كَذِكْرِكُمْ آباءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْراً) . منظور از اين تعبير اين نيست كه هم نياكانتان را ذكر كنيد و هم خدا را، بلكه اشاره‌اى است به اين واقعيت كه اگر آنها بخاطر پاره‌اى از مواهب لايق يادآورى هستند پس چرا به سراغ خدا نمى‌رويد كه تمام عالم هستى و تمام نعمتهاى جهان از ناحيۀ اوست صاحب صفات جلال و جمال و ولى نعمت همگان است. «ذكر خدا» در اين جا تمام اذكار الهى بعد از مراسم را شامل مى‌شود. در اينجا مردم را به دو گروه تقسيم مى‌كند مى‌فرمايد: «گروهى از مردم مى‌گويند خداوندا! در دنيا به ما نيكى عطا فرما ولى در آخرت بهره‌اى ندارند» (فَمِنَ النّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 183 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈