بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_454
🌹#آیات_181_182 #سوره_آل_عمران
🌸 لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَآءُ سَنَكْتُبُ مَا قَالُواْ وَقَتْلَهُمُ الْأَنْبِيَآءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِيقِ (181) ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيد (182)
ِ
🍀 ترجمه: همانا خداوند سخن كسانى را كه گفتند: خدا فقیر است و ما توانگریم، شنید. آنچه آنان گفتند و به ناحق كشتن پیامبران توسط آنها را، خواهیم نوشت و به آنان خواهیم گفت: عذاب آتش سوزان را بچشید (181) آن (عذاب) به سبب چیزی است که دست های شما از قبل فرستاده و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمکار نیست (182)
🌷 #سمع: شنید
🌷 #قول: سخن
🌷 #سنکتب: خواهیم نوشت
🌷 #ذوقوا: بچشید
🌷 #عذاب_الحریق: عذاب آتش سوزان
🌷 #ظلام: ستمکار
🌷 #عبید: بندگان
🔴 #شأن_نزول_آیه: در تفاسیر مى خوانیم كه رسول خدا صلى الله علیه وآله نامه اى به یهود بنى قینقاع نوشت و آنان را به ایمان، نماز، زكات و انفاق، دعوت كرد. وقتى این نامه به دست دانشمند یهودیان به نام «فتحاص» در محل تدریس او رسید، رو به شاگردان و حاضران كرد و با استهزا گفت: طبق این دعوت، خدا فقیر است و ما غنى هستیم. او از ما قرض مى خواهد و وعده ى ربا و اضافه مى دهد! که این آیه در پاسخ آنان نازل شد.
🌸 اگر #خداوند می فرماید: انفاق کنید به این خاطر است که می خواهد انسان ها بخشنده و کریم باشند ولی یهودیان حرفی را زدند که نباید می زدند لقد سمع الله قول الذین قالوا إن الله فقير و نحن أغنيآء: همانا خداوند سخن کسانی را که گفتند: #خدا فقیر است و ما توانگریم، شنید. این سخن ریشه در جهل و نادانی آنها دارد. سپس می فرماید: سنکتب ما قالوا و قتلهم الأنبيآء بغير حق: آنچه آنان گفتند و به ناحق کشتن پیامبران توسط آنها را خواهیم نوشت. می فرماید: خواهیم نوشت یعنی #خداوند زود گناه آدم ها را نمی نویسد یعنی به آدم ها فرصت می دهد شاید پشیمان شوند و توبه کنند.
🌸 #یهودیان زمان رسول خدا صلى الله علیه وآله چون به رفتار نیاكان خود در مورد قتل انبیا راضى بودند، خداوند نسبت قتل را به آنان هم مى دهد. سپس می فرماید: و نقول ذوقوا عذاب الحریق: و به آنان خواهیم گفت: عذاب آتش سوزان را بچشید. اگر یهودیان از آن فرصت #توبه و #پشیمانی استفاده نکنند عذابی سوزان در انتظار آنهاست و آن #عذاب ریشه در رفتار خودشان دارد. كه مى فرمايد: ذلك بما قدمت أيديكم: آن ( عذاب) به سبب چیزی است که دست های شما از قبل فرستاده. این شما بودید که به خود ستم کردید و أن الله ليس بظلام للعبيد: و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمکار نیست.
🔹 پيام های آیات181و182سوره آل عمران 🔹
✅ #خدا همه ى گفته ها را مى شنود، پس هر حرفى را بر زبان نیاوریم.
✅ #جهل و #غرور، مرز و نهایت ندارد، تا آنجا كه بشر ناتوان نیازمند مى گوید: خداوند فقیر است و ما غنى هستیم.
✅ همه ى گفتارها و رفتارها ثبت مى شود.
✅ #ملاک ارزیابى گفتار و رفتار، از هركسی كه باشد، حقّ است. حتّى كشتن پیامبران چون ناحق است مورد كیفر واقع مى شود.
✅ #انسان در انجام عمل آزاد است، لذا كارها به خود او نسبت داده مى شود.
✅ #پاداش و #كیفر الهى، بر طبق عدالت و بر اساس اعمال آزادانه و آگاهانه خود انسان است.
✅ كیفرهاى الهى، ظلم خدا بر بشر نیست، بلكه ظلم بشر بر نفس خویشتن است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
AUD-20220221-WA0014.
1.79M
لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَاءُ سَنَكْتُبُ مَا قَالُوا وَقَتْلَهُمُ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ ﴿۱۸۱﴾
محققاً خدا سخن کسانی را که گفتند: «خدا نیازمند است و ما بی نیازیم»، شنید. بی تردید آنچه را گفتند، و [نیز] کشتن پیامبران را از روی ستم [در پرونده اعمالشان] می نویسیم، و [روز قیامت] می گوییم: عذاب سوزان را بچشید. (۱۸۱)
ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ ﴿۱۸۲﴾
این [عذاب] به خاطر فسق و فجور و گناهانی است که خود پیش فرستادید، و گرنه خدا به بندگان ستمکار نیست. (۱۸۲)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_ال_عمران
#آیه181و182
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_آل_عمران
آیه ی 183
#نغمه_بیات
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
003183.mp3
634.6K
الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّى يَأْتِيَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ قُلْ قَدْ جَاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿۱۸۳﴾
کسانی که گفتند: خدا به ما سفارش کرده است که به هیچ پیامبری ایمان نیاوریم تا برای ما [به نشانه صدق نبوتش] یک قربانی بیاورد که آن را آتش [غیبی] بسوزاند، بگو: پیش از من پیامبرانی دلایل روشن و آنچه گفتید برای شما آوردند؛ اگر راستگویید، پس چرا آنان را کشتید؟ (۱۸۳)
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
*«الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّىٰ يَأْتِيَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ ۗ قُلْ قَدْ جَاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ» { ۱۸۳ - آل عمران }*
کسانی که گفتند: خدا به ما سفارش کرده است که به هیچ پیامبری ایمان نیاوریم تا برای ما [به نشانه صدق نبوتش] یک قربانی بیاورد که آن را آتش [غیبی] بسوزاند، بگو: پیش از من پیامبرانی دلایل روشن و آنچه گفتید برای شما آوردند؛ اگر راستگویید، پس چرا آنان را کشتید؟ (۱۸۳)
الَّذِينَ = کسانی که
قَالُوا = گفتند
إِنَّ = همانا
اللَّهَ = خداوند
عَهِدَ = سفارش کرد
إِلَيْنَا = به ما
أَلَّا نُؤْمِنَ (اَمْن) = اینکه ایمان نیاوریم
الا= ان+لا
لِرَسُولٍ = برای فرستاده ای
حَتَّىٰ = تا اینکه
يَأْتِيَنَا = بیاورد برای ما
بِقُرْبَانٍ (قُرب) = یک قربانی.
قُرْبَانٍ «مصدر است» به معنای قربانی کردن؛ «چون موجب قرب به خدا می شود خواه ذبح حیوان، خواه نماز و صدقه»
تَأْكُلُهُ = می خورد آن را
النَّارُ = آتش (به نشانه ی قبولی)
قُلْ = بگو
قَدْ = به تحقیق
جَاءَكُمْ = آمدند سوی شما
رُسُلٌ = پیامبرانی
مِنْ = از
قَبْلِي = قبل من
بِالْبَيِّنَاتِ (بَيْن) = با معجزه ها (نشانه ها).
رُسُل «جمع رسول» فرستادگان
وَبِالَّذِي = و با آنچه
قُلْتُمْ (قَوْل) = گفتید
فَلِمَ = پس برای چه
قَتَلْتُمُوهُمْ = کشتید آنها را.
لِمَ= لِ+مَ به معنای برای چه، چرا.
إِنْ = اگر
كُنْتُمْ = هستید
صَادِقِينَ = راستگو (اگر راست می گویید)
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير:
بهانه جويى يهود-يهود، براى اين كه از قبول اسلام، سر باز زنند، بهانههاى عجيبى مىآوردند از جمله همان است كه در شأن نزول، به آن اشاره شد، آنها مىگفتند: «خداوند از ما پيمان گرفته كه دعوت هيچ پيامبرى را نپذيريم، تا براى ما قربانى بياورد كه آتش، آن را بخورد» (الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللّهَ عَهِدَ إِلَيْنا أَلاّ نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتّى يَأْتِيَنا بِقُرْبانٍ تَأْكُلُهُ النّارُ) . سپس مىافزايد: در پاسخ اين بهانه جوييها به آنها «بگو: گروهى از پيامبران بنى اسرائيل پيش از من آمدند و نشانههاى روشنى با خود آوردند و حتى چنين قربانى براى شما آوردند اگر راست مىگوييد چرا به آنها ايمان نياورديد و چرا آنها را كشتيد» اشاره به زكريا و يحيى و جمع ديگرى از پيامبران بنى اسرائيل است كه به دست خود آنان به قتل رسيدند (قُلْ قَدْ جاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّناتِ وَ بِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 357
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_455
🌹#آیات_183_184 #سوره_آل_عمران
🌸 أَلَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّى يَأْتِيَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ قُلْ قَدْ جَآءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِى بِالْبَيِّنَاتِ وَ بِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (183) فإن كذبوك فقد كذب رسل من قبلك جاءوا بالبينات و الزبر و الكتاب المنیر (184)
🍀 ترجمه: كسانى كه گفتند: همانا خداوند از ما پیمان گرفته كه به هیچ پیامبرى ایمان نیاوریم، مگر آنكه یک قربانى براى ما بیاورد، كه آتش آن را بخورد! بگو: قطعاً پیامبرانى قبل از من، با دلايلى روشن و با همین (پیشنهادى) كه گفتید، براى شما آمدند، پس اگر راست مى گویید چرا آنان را كشتید؟ (183) پس اگر تو را تکذیب کردند قطعاً انبیای قبل از تو که همراه با دلایل روشن و نوشته ها و کتاب روشنگر آمده بودند هم تکذیب شدند. (184)
🌷 #عهد: پیمان
🌷 #الأ_نؤمن: ايمان نياوريم
🌷 #يأتينا: براى ما بیاورد
🌷 #قربان: در اصل به معنی نزدیک شدن است و آن هر کار خیری است که آدمی به وسیله آن به خدا نزدیک می شود. ذبح حیوانات حلال گوشت در مناسبت های دینی هم قربان گفته می شود.
🌷 #تأكله: آن را بخورد
🌷 #النار: آتش
🌷 #رسل: پیامبران
🌷 #بینات: دلایل روشن
🌷 #صادقین: راست می گویید
🌷 #کذبوک: تو را تکذیب کردند
🌷 #کذب: تکذیب شد
🌷 #زبر: جمع زبور است کتاب حکمت و اخلاق را زبور می گویند.
🌷 #منیر: روشنگر
🔴 #شأن_نزول_آیات: جمعی از بزرگان یهود به حضور پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم رسیدند و گفتند: تو ادعا می کنی که خداوند تو را به سوی ما فرستاده و کتابی هم بر تو نازل کرده است، در حالی که #خداوند در تورات از ما پیمان گرفته است به کسی که ادعای نبوت کند، ایمان نیاوریم مگر اینکه برای ما حیوانی را قربانی کند و آتش (صاعقه ای) از آسمان بیاید و آن را بسوزاند اگر تو نیز چنین کنی ما به تو ایمان خواهیم آورد این دو آیه نازل شد و به آنها پاسخ گفت.
🌸 #یهود برای اینکه #اسلام را قبول نکنند، بهانه های عجیبی می آوردند از جمله همان است که در شأن نزول در بالا به آن اشاره شد. ألذين قالوا إن الله عهد إلينا ألا نؤمن لرسول حتى يأتينا بقربان تأكله النار: کسانی که گفتند: همانا خداوند از ما پیمان گرفته که به هیچ پیامبری ایمان نیاوریم، مگر آنکه یک قربانی برای ما بیاورد، که آتش آن را بخورد! #خداوند در پاسخ این بهانه جویی ها به پیامبر اسلام می فرماید: قل قد جآءكم رسل من قبلى بالبينات و بالذى قلتم فلم قتلتموهم إن کنتم صادقین: بگو: قطعاً پیامبرانی قبل از من، با دلایلی روشن و با همین (پیشنهادی) که گفتید، برای شما آمدند، پس اگر راست می گویید چرا آنان را کشتید؟
🌸 گروهی از پیامبران بنی اسرائیل قبل از #پیامبر اسلام آمدند و معجزه ها و دلایل روشن هم آوردند و حتی چنین قربانی هم انجام دادند اما یهودی ها باز به آنها ایمان نیاوردند و حتی جمعی از پیامبران مانند حضرت یحیی علیه السلام را به قتل رساندند. سپس می فرماید: فإن کذبوک فقد کذب رسل من قبلك جاءوا بالبينات و الزبر و الكتاب المنیر: پس اگر تو را تکذیب کردند این چیز تازه ای نیست زیرا انبیاى قبل از تو نیز که همراه با دلایل روشن و نوشته ها و کتاب روشنگر آمده بودند هم تکذیب شدند.
🔹 پيام های آیات183و184سوره آل عمران 🔹
✅ فرار از #پذیرش_حقّ را با عناوین مذهبى توجیه نكنید.
✅ #یهود، موسى را آخرین پیامبر نمى دانستند، بلكه مى گفتند: عهد خدا با ما آن بوده است كه پیامبر بعدى، چنین و چنان باشد.
✅ انسانى كه روحیه ى استكبارى پیدا كرد، هم به #خدا تهمت مى زند؛ «انّ اللّه عهد الینا» و هم تسلیم هیچ پیامبرى نمى شود؛ «ألاّ نؤمن لرسول» و هم توقّع دارد كه معجزه ها، مطابق تمایلات و خواسته هاى او باشد.
✅ #قربانى_حیوان، تاریخى بس طولانى دارد.
✅ سوابق هر گروه و ملّتى، بهترین گواه بر صدق یا كذب ادّعاى آنهاست.
✅ بهانه تراشى #مخالفان، در طول تاریخ شبیه هم است.
✅ #رضایت بر گناهِ نیاكان، سبب شریک شدن در جرم آنان است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈