eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
649 دنبال‌کننده
131 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
(آيه ٨٩) -سوگند و كفّارۀ سوگند! در اين آيه در بارۀ سوگندهايى كه در زمينۀ تحريم حلال و غير آن خورده مى‌شود، بطور كلى بحث كرده و قسمها را به دو قسمت تقسيم مى‌كند: نخست مى‌گويد: «خداوند شما را در برابر قسمهاى لغو مؤاخذه و مجازات نمى‌كند» (لا يُؤاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمانِكُمْ) . منظور از سوگند لغو چنانكه مفسران و فقها گفته‌اند، سوگندهايى است كه داراى هدف مشخص نيست و از روى اراده و تصميم سرنمى‌زند. قسم دوم از سوگندها، سوگندهايى است كه از روى اراده و تصميم و بطور جدّى ياد مى‌شود، در بارۀ اين نوع قسمها، قرآن در ادامۀ آيه چنين مى‌گويد: «خداوند شما را در برابر چنين سوگندهايى كه گره آن را محكم كرده‌ايد مؤاخذه مى‌كند و شما را موظف به عمل كردن به آن مى‌سازد» (وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَيْمانَ) . البته جدّى بودن سوگند به تنهايى براى صحت آن كافى نيست بلكه بايد محتواى سوگند لااقل يك امر مباح بوده باشد و بايد دانست كه سوگند جز به نام خدا معتبر نيست. بنابراين اگر كسى به نام خدا سوگند ياد كند واجب است به سوگند خود عمل كند و اگر آن را شكست كفاره دارد. «و كفارۀ چنين سوگندى (يكى از سه چيز است: نخست) اطعام ده نفر مسكين» (فَكَفّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكِينَ) . منتها براى اين كه بعضى از اطلاق اين حكم چنين استفاده نكنند كه مى‌توان از هر نوع غذاى پست و كم‌ارزشى براى كفاره استفاده كرد، تصريح مى‌كند كه «اين غذا بايد لااقل يك غذاى حد وسط بوده باشد كه معمولا در خانوادۀ خود از آن تغذيه مى‌كنيد» (مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ) . دوم: «پوشاندن لباس، بر ده نفر نيازمند» (أَوْ كِسْوَتُهُمْ) . البته ظاهر آيه اين است كه لباسى بوده باشد كه بطور معمول تن را بپوشاند و بر حسب فصول و مكانها و زمانها تفاوت پيدا مى‌كند. در اين كه آيا از نظر كيفيت حد اقل كافى است و يا در اينجا نيز بايد حد وسط مراعات شود، به مقتضاى اطلاق آيه هر گونه لباس كافى است. سوم: «آزاد كردن يك برده» (أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ) . اما ممكن است كسانى باشند كه قدرت بر هيچ يك از اينها نداشته باشند و لذا بعد از بيان اين دستور مى‌فرمايد: «آنهايى كه دسترسى به هيچ يك ندارند بايد سه روز، روزه بگيرند» (فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيّامٍ) . سپس براى تأكيد مى‌گويد: «كفارۀ سوگندهاى شما اين است كه گفته شد» (ذلِكَ كَفّارَةُ أَيْمانِكُمْ إِذا حَلَفْتُمْ) . ولى براى اين كه كسى تصور نكند با دادن كفاره، شكستن سوگندهاى صحيح حرام نيست مى‌گويد: «سوگندهاى خود را حفظ كنيد» (وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ) . و در پايان آيه مى‌فرمايد: «اين چنين خداوند آياتش را براى شما بيان مى‌كند، تا شكر او را بگذاريد و در برابر اين احكام و دستوراتى كه ضامن سعادت و سلامت فرد و اجتماع است، او را سپاس گوييد» (كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 553 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا عَقَّدْتُمُ الْأَيْمَانَ ۖ فَكَفَّارَتُهُٓ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ ۖ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ۚ ذَٰلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ ۚ وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ ۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 🍀 ترجمه: خدا شما را به خاطر سوگندهای لغوتان مجازات نمی ‌كند، ولی به سبب شكستنِ‌ سوگند هایی كه به طور جدّی و با قصد خورده ‌اید، مؤاخذه می ‌كند؛ پس كفّاره شكستن‌ این‌ گونه سوگندها، طعام دادن به ده نفر مسكین از غذاهای متوسّطی است كه به خانواده خود می‌ خورانید، یا لباس پوشاندن بر آن ده نفر، یا آزاد كردن یک برده. و كسی كه قدرت هیچ یک را نداشته باشد كفّاره‌‌اش سه روز روزه است. این است كفّاره سوگندهایتان زمانی كه سوگند خوردید و آن را شكستید. لازم است سوگندهای خود را حفظ كنید. این گونه‌ خدا آیاتش را برای شما بیان می‌كند تا سپاس گزارید. 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. در اين آيه درباره قسم هايى كه در زمينه تحريم حلال و غير آن یاد مى ‌شود، بطور كلّى بحث كرده و قسم ها را به دو قسمت تقسيم مى‌ كند: نخست مى‌ فرماید: «لا يُؤاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمانِكُمْ: خدا شما را به خاطر قسم های لغوتان مجازات نمی کند» منظور از قسمِ لغو، چنانكه مفسّران و فقها گفته ‌اند قسم هایی است كه داراى هدف مشخّص نيست و از روى اراده و تصميم سر نمى ‌زند. 🌸 قسمت دوّم از قسم ها، قسم هایی است كه از روى اراده و تصميم و بطور جدّى ياد مى ‌شود، درباره اين نوع قَسَمها، قرآن در ادامه آيه چنين مى‌گويد: «وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَيْمانَ: ولی به سبب شکستن قسم هایی که به طور جدی و با قصد خورده اید، مؤاخذه می کند» البتّه جدّى بودن قسم به تنهايى براى صحّت آن كافى نيست بلكه بايد محتواى قسم لااقل يک امر مباح بوده باشد و بايد دانست كه سوگند جز به نام خدا معتبر نيست. بنابراين اگر كسى به نام خدا سوگند ياد كند است به سوگند خود عمل كند و اگر آن را شكست دارد. و كفارهچنين سوگندى يكى از سه چيز است: 1⃣ : «فَكَفّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكِينَ: پس کفاره اش، طعام دادن به ده نفر مسکین» اما براى اين كه بعضى چنين استفاده نكنند كه مى‌توان از هر نوع غذای كم ‌ارزشى براى كفّاره استفاده كرد، تصريح مى ‌كند كه اين غذا بايد لااقل يک غذاى حدّ وسط بوده باشد كه معمولاً در خانواده خود از آن تغذيه مى‌كنيد «مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ: ار غذاهای متوسطی است که به خانواده خود می خورانید» 2⃣ : «أَوْ كِسْوَتُهُمْ: یا لباس پوشاندن بر آن ده نفر» البتّه ظاهر آيه اين است كه لباسى بوده باشد كه بطور معمول بدن را بپوشاند و بر حسب فصل ها و مكان ها و زمان ها تفاوت پيدا مى ‌كند. در اين كه آيا از نظر كيفيّت حدّاقل كافى است و يا در اينجا نيز بايد حدّ وسط مراعات شود، به مقتضاى اطلاق آيه هر گونه لباس كافى است. 3⃣ : «أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ: یا آزاد کردن یک برده» 4⃣ : امّا ممكن است كسانى باشند كه قدرت بر هيچ يک از اين ها نداشته باشند و لذا بعد از بيان اين دستور مى‌ فرمايد: «فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيّامٍ: و کسی که قدرت هیچ یک را نداشته باشد کفاره اش سه روز روزه است» 🌸 سپس براى تأكيد مى‌ فرمايد: «ذلِكَ كَفّارَةُ أَيْمانِكُمْ إِذا حَلَفْتُمْ: این است کفاره قسم هایتان زمانی که قسم خوردید و آن را شکستید» ولى براى اين كه كسى تصوّر نكند با دادن كفّاره، شكستن سوگندهاى صحيح حرام نيست مى‌ فرماید: «وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ: و قسم های خود را حفظ کنید» و در پايان آيه مى ‌فرمايد: «كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ: این گونه خدا آیاتش را برای شما بیان می کند تا سپاس گزارید» 🔹 پیام های آیه ۸۹ سوره مائده 🔹 ✅ دین آسان است و برای قسم های غیر جدی، کفاره قرار نداده است. ✅ قوانین اسلام در مسیر فقرزدایی است و احکام فردی اسلام با مصالح جامعه هماهنگ است. ✅ از هر فرصتی برای آزادی بردگان استفاده کرده است حتی برای جبران و کفاره برخی اعمال، دستور به آزادی برده داده است. ✅ برای نام مقدس ، ارزش قائل شویم یا قسم نخوریم یا حتما عمل کنیم یا با پرداخت کفاره جبران کنیم. ✅ عمل کردن به بهترین شکر است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
صدا ۰۰۲-۱۲.m4a
23.81M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 90 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
005090.mp3
372.9K
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿٩٠﴾ ای اهل ایمان! جز این نیست که همه مایعات مست کننده و قمار و بت هایی که [برای پرستش] نصب شده وپاره چوب هایی که به آن تفأل زده می شود، پلید و از کارهای شیطان است؛ پس از آنها دوری کنید تا رستگار شوید. (۹۰) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿٩٠﴾ ای اهل ایمان! جز این نیست که همه مایعات مست کننده و قمار و بت هایی که [برای پرستش] نصب شده وپاره چوب هایی که به آن تفأل زده می شود، پلید و از کارهای شیطان است؛ پس از آنها دوری کنید تا رستگار شوید. (۹۰) يَا أَيُّهَا = ای الَّذِينَ آمَنُوا = کسانی که ایمان آورده اید إِنَّمَا الْخَمْرُ = این است و جز این نیست که شراب وَالْمَيْسِرُ = و قمار وَالْأَنْصَابُ = بتان ( جمع نُصُب ) وَالْأَزْلَامُ = چوبه های بخت آزمایی رِجْسٌ = پلیدی مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ = از عمل شیطان فَاجْتَنِبُوهُ = پس پرهیز کنید آن را لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ = شاید رستگار شوید 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٩٠) شأن نزول: در تفاسير شيعه و اهل تسنن شأن نزولهاى مختلفى در بارۀ اين آيه ذكر شده است كه تقريبا با يكديگر شباهت دارند از جمله اين كه در «مسند احمد» و «سنن ابى داود» و «نسائى» و «ترمذى» چنين نقل شده است كه: عمر (كه طبق تصريح تفسير فى ظلال جلد سوم، صفحۀ ٣٣، علاقۀ شديدى به نوشيدن شراب داشت) دعا مى‌كرد، و مى‌گفت: خدايا بيان روشنى در مورد خمر براى ما بفرما، هنگامى كه آيۀ ٢١٩، سورۀ بقره (يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ. . .) نازل شد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آيه را براى او قرائت كرد ولى او باز به دعاى خود ادامه مى‌داد، و مى‌گفت: خدايا بيان روشنترى در اين زمينه بفرما، تا اين كه آيۀ ٤٣ سورۀ نساء (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى) نازل شد، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آن را نيز بر او خواند، باز به دعاى خود ادامه مى‌داد! تا اين كه آيۀ مورد بحث كه صراحت فوق العاده‌اى در اين موضوع دارد، نازل گرديد، هنگامى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آيه را بر او خواند، گفت: انتهينا انتهينا! «از نوشيدن شراب خوددارى مى‌كنيم، خوددارى مى‌كنيم» ! برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 554 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير: حكم قطعى در بارۀ شراب و مراحل تدريجى آن-همانطور كه در ذيل آيۀ ٤٣ سورۀ نساء اشاره كرديم، شرابخورى و ميگسارى در زمان جاهليت و قبل از ظهور اسلام فوق العاده رواج داشت و به صورت يك بلاى عمومى درآمده بود، تا آنجا كه بعضى از مورّخان مى‌گويند عشق عرب جاهلى در سه چيز خلاصه مى‌شد: شعر و شراب و جنگ! روشن است كه اگر اسلام مى‌خواست بدون رعايت اصول روانى و اجتماعى با اين بلاى بزرگ عمومى به مبارزه برخيزد ممكن نبود، و لذا از روش تحريم تدريجى و آماده ساختن افكار و اذهان براى ريشه‌كن كردن ميگسارى كه به صورت يك عادت ثانوى در رگ و پوست آنها نفوذ كرده بود، استفاده كرد، به اين ترتيب كه نخست در بعضى از سوره‌هاى مكّى اشاراتى به زشتى اين كار نمود، ولى عادت زشت شرابخوارى از آن ريشه‌دارتر بود، كه با اين اشاره‌ها ريشه‌كن شود، لذا هنگامى كه مسلمانان به مدينه منتقل شدند و نخستين حكومت اسلامى تشكيل شد، دومين دستور-آيۀ ٢١٩، سورۀ بقره-در زمينۀ منع شرابخوارى به صورت قاطع‌ترى نازل گشت، آشنايى مسلمانان به احكام اسلام سبب شد كه دستور نهايى-همين آيۀ مورد بحث-با صراحت كامل و بيان قاطع كه حتى بهانه‌جويان نيز نتوانند به آن ايراد گيرند نازل گردد. در اين آيه با تعبيرات گوناگون ممنوعيت اين كار مورد تأكيد قرار گرفته، تا جايى كه شرابخوارى در رديف بت‌پرستى و قمار و ازلام و از اعمال شيطانى و پليد قلمداد شده است مى‌فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد شراب و قمار و بتها و ازلام (يك نوع بخت‌آزمايى) پليدند و از عمل شيطانند از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ) . «انصاب» بتهايى كه شكل مخصوصى نداشتند و تنها قطعه سنگى بودند و قرار گرفتن شراب و قمار هم رديف آن نشانگر خطر بسيار زياد شراب و قمار است به همين دليل در روايتى از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مى‌خوانيم: شارب الخمر كعابد الوثن: «شرابخور همانند بت‌پرست است» . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 555 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا