بسم الله الرحمن الرحیم
🌹#تفسیر_قران #جلسه_782
🌹#آیه_۵۱ #سوره_أنعام
🌸 وَأَنْذِرْ بِهِ الَّذِينَ يَخَافُونَ أَنْ يُحْشَرُوٓا إِلَىٰ رَبِّهِمْ ۙ لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
🍀 ترجمه: و به وسیله آن [قرآن] كسانی كه از محشور شدن به سوی پروردگارشان می ترسند، هشدار ده كه آنان را به غیر از خدا یاور و شفیعی نخواهد بود؛ شاید که تقوا پیشه کنند.
🌷 #أنْذِرْ: هشدار ده
🌷 #يَخَافُون: می ترسند
🌷 #يُحْشَرُوٓا: جمع می شوند
🌷 #رَبِّهِمْ: پروردگارشان
🌷 #لَيْسَ_لَهُمْ: برای آنها نیست
🌷 #مِنْ_دُونِه: به غیر از او
🌷 #وَلِيّ: یاور
🌷 #شَفِيعٌ: شفاعت کننده
🌷 #لَعَلَّهُمْ_يَتَّقُونَ: شاید که تقوا پیشه کنند
🔴 این آیه همانند سایر آیات سوره أنعام در #مکه نازل شده است. این آیه در شأن موالی و فقرای عرب امثال عمار یاسر و ابوذر غفاری و مقداد اسود و صهیب و بلال و خباب و سالم و مهجع و نمرة بن قاسط و عامر بن فهیرة و ابن مسعود نازل گردیده است که #خدا به پیامبر خود می فرماید اینان را به قرآن و وحی که به تو فرستادیم هشدار ده و آگاه ساز.
🌸 در اين آيه به #پيامبر_اسلام «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» دستور مى دهد «وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذِينَ يَخافُونَ أَنْ يُحْشَرُوا إِلى رَبِّهِمْ: و به وسیله آن [قرآن] کسانی که از محشور شدن به سوی پروردگارشان می ترسند، هشدار ده» يعنى كسانى كه تا اين اندازه چشم قلب آنها گشوده است كه احتمال مى دهند حساب و كتابى در كار باشد، در پرتو اين احتمال، و ترس از مسئوليّت، آمادگى براى پذيرش حقّ يافته اند.
🌸 اين گونه افراد بيدار دل از آن روز قیامت مى ترسند كه غیر از #خدا پناهگاه و شفاعت كننده اى وجود ندارد «لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفِيعٌ: آنان را به غیر از خدا یاور و شفیعی نخواهد بود» «لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ: شاید که تقوا پیشه کنند» #تقوا یعنی با پرهیز از گناهان و پرهیز از مخالفت با خدا ، خدا را برای خود حفظ کنید.
🔹 پیام های آیه ۵۱ سوره أنعام 🔹
✅ آمادگی افراد، شرط تأثیر گذاری هدایت پیامبران است.
✅ اعتقاد به معاد، کلید تقواست.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
صدا ۰۰۲-۱۰-۲--۱-۲-۲-۱.m4a
13.54M
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_انعام
#آیه_51
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_انعام
آیه ی 52
#نغمه_حجاز_بیات
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
006052.mp3
574.4K
وَلَا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ مَا عَلَيْكَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ ﴿٥٢﴾
و آنان که بامدادان و شامگاهان پروردگارشان را می خوانند [و با این خواندن] خشنودی او را می خواهند، از خود مران. نه چیزی از حساب [عمل] آنان بر عهده توست، و نه چیزی از حساب [کار] تو بر عهده آنان است تا آنان را برانی و [به سبب راندنشان] از ستمکاران باشی. (۵۲)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَلَا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ مَا عَلَيْكَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ ﴿٥٢﴾
و آنان که بامدادان و شامگاهان پروردگارشان را می خوانند [و با این خواندن] خشنودی او را می خواهند، از خود مران. نه چیزی از حساب [عمل] آنان بر عهده توست، و نه چیزی از حساب [کار] تو بر عهده آنان است تا آنان را برانی و [به سبب راندنشان] از ستمکاران باشی. (۵۲)
وَلَا تَطْرُدِ = و طرد نکن
الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ = کسانی که میخوانند پروردگارشان را
بِالْغَدَاةِ = صبحگاه
وَالْعَشِيِّ = و شامگاه
يُرِيدُونَ وَجْهَهُ = میخواهند ذات او را
مَا عَلَيْكَ = نیست بر تو
مِنْ حِسَابِهِمْ = از حساب ایشان
مِنْ شَيْءٍ = هیچ چیزی
وَمَا مِنْ حِسَابِكَ = و نیست از حساب تو
عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ = بر ایشان هیچچیزی
فَتَطْرُدَهُمْ = پس (تا ) طرد كنى ايشان را
فَتَكُونَ = پس باشی
مِنَ الظَّالِمِينَ = از ستمکاران
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٥٢)
شأن نزول:
در مورد نزول اين آيه و آيۀ بعد نقل شده: جمعى از قريش از كنار مجلس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گذشتند در حالى كه «صهيب» و «عمّار» ، «بلال» و «خباب» و امثال آنها از مسلمانان كمبضاعت و كارگر، در خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بودند. آنها از مشاهدۀ اين صحنه تعجب كردند. گفتند: اى محمد! آيا به همين افراد از جمعيت قناعت كردهاى؟ اينها هستند كه خداوند از ميان ما انتخاب كرده! ما پيرو اينها بوده باشيم؟ هر چه زودتر آنها را از اطراف خود دور كن، شايد ما به تو نزديك شويم و از تو پيروى كنيم. آيه نازل شد و اين پيشنهاد را به شدت رد كرد. بعضى از مفسران اهل تسنن مانند نويسندۀ «المنار» حديثى شبيه به اين شأن نزول نقل كرده و سپس اضافه مىكند: «عمر بن خطاب» در آنجا حاضر بود، و به پيامبر پيشنهاد كرد چه مانعى دارد كه پيشنهاد آنها را بپذيريم؟ و ما ببينيم اينها چه مىكنند. آيات فوق پيشنهاد او را نيز رد كرد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 598
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير:
مبارزه با فكر طبقاتى-در اين آيه به يكى ديگر از بهانهجوييهاى مشركان اشاره شده و آن اين كه آنها انتظار داشتند پيامبر صلّى اللّه عليه و آله امتيازاتى براى ثروتمندان نسبت به طبقۀ فقير قائل شود، بىخبر از اين كه اسلام آمده تا به اين گونه امتيازات پوچ و بىاساس پايان دهد، لذا آنها روى اين پيشنهاد اصرار داشتند كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله اين دسته را از خود براند، اما قرآن صريحا و با ذكر دلايل زنده پيشنهاد آنها را نفى مىكند، نخست مىگويد: «كسانى را كه صبح و شام پروردگار خود را مىخوانند و جز ذات پاك او نظرى ندارند، هرگز از خود دور مكن» (وَ لا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ) . در حقيقت آنها روى يك سنت ديرين غلط امتياز افراد را به ثروت آنها مىدانستند، و معتقد بودند بايد طبقات اجتماع كه بر اساس ثروت به وجود آمده همواره محفوظ بماند، و هر آيين و دعوتى بخواهد زندگى طبقاتى را بر هم زند، و اين امتياز را ناديده بگيرد، در نظر آنها مطرود و غير قابل قبول است. در جملۀ بعد مىفرمايد: «دليلى ندارد كه اين گونه اشخاص با ايمان را از خود دور سازى، براى اين كه نه حساب آنها بر توست و نه حساب تو بر آنها» (ما عَلَيْكَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَ ما مِنْ حِسابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ) . «با اين حال اگر آنها را از خود برانى از ستمگران خواهى بود» (فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظّالِمِينَ) . قرآن پاسخ مىدهد به فرض اين كه آنها چنين بوده باشند، ولى حسابشان با خداست، همين اندازه كه ايمان آوردهاند و در صف مسلمين قرار گرفتهاند، به هيچ قيمتى نبايد رانده شود، و به اين ترتيب جلو بهانهجوييهاى اشراف قريش را مىگيرد.
يك امتياز بزرگ اسلام-
مىدانيم در مسيحيت كنونى دايرۀ اختيارات رؤساى مذهبى به طرز مضحكى توسعه يافته تا آنجا كه آنها براى خود حق بخشيدن گناه قائل هستند، و به همين جهت مىتوانند كسانى را با كوچكترين چيزى طرد و تكفير كنند، و يا بپذيرند. قرآن در آيۀ فوق و آيات ديگر صريحا يادآور مىشود كه نه تنها علماى مذهبى، بلكه شخص پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نيز حق طرد كسى را كه اظهار ايمان مىكند، و كارى كه موجب خروج از اسلام بشود، انجام نداده، ندارد. آمرزش گناه و حساب و كتاب بندگان تنها به دست خداست، و هيچ كس جز او حق دخالت در چنين كارى ندارد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 599
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈