🔴 دومین جلسه کرسیهای علمی -- ترویجی در زمستان ۱۴۰۱
🕉 آيا آیین هندو در زمرة اهل کتاب است؟ آیا اهل کتاب بودن منحصر به چهار دینی است که نامشان در قرآن كريم تصریح شده است؟ آيا از نظرگاه کلامی میتوان آیین هندو را در شمار «من له شبهة کتاب» تلقي كرد.
🕉 سخنران در اين نشست علمي ميكوشد نشان دهد با آنكه نام آيين هندو در قرآن كريم نيامده است اما ميتواند اهل كتاب باشد يا دستكم از منظر الاهیات، وحی و پیامبری و آخرتشناسی، اگرچه در ظاهر شرکآمیز و خرافی است، اما در واقع عميقاً توحیدي است و بسياري از باورهاي آن به اديان توحيدي شبيه و مانند است. بنابراين دستكم ميتواند از مصاديق من له شبهه كتاب باشد.
🕉 این نشست علمي به زودي با حضور دو ناقد يكي كارشناس فقهي و ديگري كارشناس دينپژوهي برگزار خواهد شد.
☎️ دبیرخانه کرسیهای علمی -- ترویجی دانشگاه ادیان و مذاهب
@ACRURD
🖋 اطلاعيه شماره ۳
🔴 طرحنامه ارسالی به دبيرخانه یا باید از پيش در یکی از مجلات دارای اعتبار علمی ــ پژوهشی یا علمی ــ ترویجی به چاپ رسیده باشد و نسخهای از مقاله چاپ شده و صفحه شناسنامه مجله (يا لينك مقاله) به همراه طرحنامه ارسال شود، يا پروپوزال به شكل كامل نوشته و ارائه شود، وگرنه طرحنامه مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.
☎️ دبيرخانه کرسیهای علمي ــ ترويجي دانشگاه اديان و مذاهب
@ACRURD
🔴 دومین جلسه کرسیهای علمی -- ترویجی در زمستان ۱۴۰۱
🕉 آيا آیین هندو در زمرة اهل کتاب است؟ آیا اهل کتاب بودن منحصر به چهار دینی است که نامشان در قرآن كريم تصریح شده است؟ آيا از نظرگاه کلامی میتوان آیین هندو را در شمار «من له شبهة کتاب» تلقي كرد.
🕉 سخنران در اين نشست علمي ميكوشد نشان دهد با آنكه نام آيين هندو در قرآن كريم نيامده است اما ميتواند اهل كتاب باشد يا دستكم از منظر الاهیات، وحی و پیامبری و آخرتشناسی، اگرچه در ظاهر شرکآمیز و خرافی است، اما در واقع عميقاً توحیدي است و بسياري از باورهاي آن به اديان توحيدي شبيه و مانند است. بنابراين دستكم ميتواند از مصاديق من له شبهه كتاب باشد.
🕉 این نشست علمي با حضور دو ناقد يكي كارشناس فقهي و ديگري كارشناس دينپژوهي دوشنبه رأس ساعت ۱۰ در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار خواهد شد.
☎️ دبیرخانه کرسیهای علمی -- ترویجی دانشگاه ادیان و مذاهب
@ACRURD
🖋 اطلاعیه شمار ۴
🔴 تعداد کرسیهایی که هر عضو میتواند در طول سال برگزار کند نامحدود است، و حداکثر امتیازی که میتوان در طول سال برای ارتقاء کسب کرد، ۳۰ امتیاز است که رقم چشمگیری است.
🔴 با ما همراه باشید
☎️ دبيرخانه کرسیهای علمی ــ ترويجی دانشگاه اديان و مذاهب
@ACRURD
🔴 سومین جلسه کرسیهای علمی -- ترویجی در زمستان ۱۴۰۱
🔴 در قوانين امروزه، توجه به مقصد و غایات، به یکی از اصول اساسی در قانونگذاری تبدیل شده است. قوانین اساسی که در حقیقت غایات و مقاصد یک جامعه را نمایندگی میکنند رکن رکین قانونگذاری را تشکیل میدهند و تمام قوانین جزئی در سایه این قوانین اساسی وضع و جعل میشوند.
🔴 سخنران جلسه معتقد است وجود چنین احکام و قوانینی در فقه و اجتهاد اسلامی که در حقیقت نوعی قانونگذاری الاهی برای اداره حیات بشری است، امری قابل پیشبینی است، اما وقتی به تاریخ فقه و اجتهاد امامی نگاه میکنیم توجه چنداني به این شیوه از اجتهاد نمييابيم. وي معتقد است، با اين همه، با نگاهی دقیقتر به تراث امامی، ریشههاي این نوع اجتهاد را خواهیم یافت، که اگر بتوانیم نگرانیهایی همچون افتادن به ورطه قیاس و اجتهاد رأی را برطرف کنیم میتوان این روش از اجتهاد را تقویت کرده، اجتهاد امامی را به این سو سوق دهيم.
🔴 سخنران اين جلسه با پژوهش در تاریخ اجتهاد امامی ميكوشد كه ریشههاي این نوع اجتهاد، كه آن را «اجتهاد تعلیلمحور» ميخواند، نشان دهد. وي ضمن وارسي مفاهیم تعلیلی بهکاررفته در کتب روایی و فقهی، تفاوتهای اجتهاد تعلیلی ــ مناطی و قیاسهای فقهی را تبیین میکند و با مروری بر مشهورترین آراء فقهی مرتبط با اجتهاد تعلیلی میکوشد مفهومی نوین از اجتهاد تعلیلمحور به دست دهد.
👥 این مجلس علمي به زودي با حضور ناقد فقهی برگزار خواهد شد.
🔴 با ما همراه باشید
☎️ دبیرخانه کرسیهای علمی -- ترویجی دانشگاه ادیان و مذاهب
@ACRURD
🖋 اطلاعیه شمار ۵
🔴 اعضای هیئت علمی میتوانند مقالات علمی -- پژوهشی به چاپ رسیده خود را از نو در قالب کرسیهای علمی -- ترویجی ارائه داده و از امتیاز جدید برخوردار شوند. کافی است طرحنامه ویژه کرسیهای علمی -- ترویجی را پر کرده، به پیوست مقاله یا لینک دانلود آن، به دبیرخانه کرسیهای علمی -- ترویجی دانشگاه ادیان ارسال کنند.
🔴 هر جلسه علمی -- ترویجی بارآور ۲ تا ۴ امتیاز برای ارائهدهنده و ناقد است.
🔴 با ما همراه باشید
☎️ دبيرخانه کرسیهای علمی ــ ترويجی دانشگاه اديان و مذاهب
@ACRURD
💠 فقه مقاصدی، حلقه اتصال اسلام سنّتی با اسلام روشنفکری
🔹 به بهانه انتشار کتاب «رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد»
✍ به قلم: سیّدعلی بطحائی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📚 انتشار کتاب «رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد» پژوهشِ حجه الاسلام والمسلمین سیّد ابوالحسن نوّاب را می توان در راستای تعمیق، توسعه و تداوم ایده امام موسی صدر در ارائه مقاله «روح الشریعه الاسلامیه و واقع التشریع الیوم فی العالم الاسلامی» در هشتمین کنگره «التعرف علی الفکر الاسلامی» در سال ۱۹۷۳م/۱۳۵۱شمسی الجزایر دانست. ارائه آن مقاله سبب شد تا امام موسی صدر به عنوان «نجم مؤتمر» معرفی شود و بر همین اساس می توان این اثر را به عنوان «نجم آثار» و پژوهش های دانشگاه ادیان ومذاهب در سال ۱۴۰۱ معرفی کرد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به معرفی این نظریه و مفاد این کتاب خواهیم پرداخت.
📚 شریعت، از ارکان اصلی دین است که از طرفی به آموزه های آسمانیان چنگ زده و از سویی دیگر با نیازهای سیّال زمینیان پیوند خورده است. شریعت اسلام هدفمند است و احکام آن داراى مقاصد و عللى است. در موارد متعددی در منابع دینى مقاصد و علل احکام شرعی اشاره شده است. عقل، بناى عقلا، شئون بیان نصوص قرآن و روایات، از راه هاى تشخیص مقاصد شریعت شمرده شده است. رابطه تنگاتنگ شریعت و مقاصد این پرسش را ایجاد مىکند که مجتهد در مقام استنباط تا چه حدّ می تواند به مقاصد تکیه کند؟
📚 مهمترین کارکرد اجتهاد پویا وتمایز آن با اجتهاد راکد دقیقاً در کاربست نظریه تعلیل گرایی و نسبت سنجی میان قوانین ثابت و متغییر در بستر تعلیل گرایی و فقه المقاصد نهفته شده است. رسالت اصلی اجتهاد تعلیل گرا، نو به نوکردن احکام دین در پرتو مقتضیات زمانه و ارائه نسخه ای کارآمد از فقه در دنیای معاصر است. از جهت تشبیه معقول به محسوس، گزافه نیست اگر اجتهاد تعلیل گرا را به عنوان قلب «فقه نظام ساز» معرفی کرد.
💠 چنانچه جریان شناسان تصریح کرده اند: «التقاط» و «مُدگرایی» دو آسیب روشنفکری هستند. این دو آفت، بیماری صنفی روشنفکرانند؛ چنانچه «سِل» بیماری حرفه ای معدن کاران و «کرونا» بیماری صنفی مدافعان سلامت. اسلام سنّتی با حرکت در ظِلّ فقه المقاصد می تواند این دو آفت روشنفکری را به حداقل برساند.
📚 اتّخاذ رویکرد تعلیل مداری در شریعت همچنین می تواند زمینه همگرایی و تفاهم بیشتر دو جریان روشنفکر و سنّتی را فراهم آورد. اگر مدّتها پیش تقریری جامع از تعلیل گرایی در اجتهاد ارائه می شد؛ شاید زمینه تعارض دو طیف اسلام شناس به حداقل می رسید. اینجاست که می توان جایگاه تعلیل مداری در جریان شناسی اجتهاد را در مرتبه «التیّار بین التیّارین» معرفی کرد. امروزه سخن گفتن از المنزله بین المنزلتین واصل بن عطا رنگ و لعابی ندارد و شاید برترین مصداق منزله بین المنزلتین در دوران معاصر را در منزلت تعلیل گرایی بین دو طیف سنّتی و روشنفکر معرفی کرد. فقه المقاصد - چنانچه در این اثر منقح شده است- به عنوان حلقه پیوند عمیق بین دو جریان روشنفکری وسنّتی است و موجب همپوشانی بیشتر این دو جریان خواهد شد.
📚 هر چند روشنفکران می توانند ارتباط خوبی با داده های این کتاب برقرار کنند؛ ولی سبک و سیاق نظریه پردازی کتاب «رویکرد تعلیل گرایی در اجتهاد» بر طبق استانداردهای استدلال فقه سنّتی یا جواهری است.
مطالعه کامل یادداشت⬅️↙️
yun.ir/m0s41c
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
-----------------------
🔴 به بهانه برگزاری کرسی علمی -- ترویجی فقه المقاصد با ارائه دکتر سید ابوالحسن نواب، بزودی . . .
🔴 باما همراه باشید
☎️ دبیرخانه کرسیهای علمی -- ترویجی دانشگاه ادیان -- معاونت پژوهشی
http://eitaa.com/ACRURD
🔴 چهارمین جلسه کرسیهای علمی -- ترویجی در زمستان ۱۴۰۱
🔴 جدایی از مناظر متفاوتی قابلبحث و از آن جمله از منظر کنش متقابل میان نهاد خانواده، ساختار جنسیت و کنشگران اجتماعی است. نهاد خانواده مکان بازتولید ساختار جنسیت و ساختار جنسیت از منابع با اهمیت حفظ صورت سنتی خانواده در تقسیمات جنسیتی است. ساختاري كه امروزه دستخوش تحولات معنایی عميق شده، و به تبع آن، خانواده نیز به چالش کشیده شده است.
🔴 هم کنشگران اجتماعی و هم زنان و مردان، دریافتهاي متفاوتی از جنسیت، نقشهای جنسیتی و زندگی خانوادگی دارند که زمینهساز جدایی در برخی از زوجین است.
🔴 سخنران اين جلسه میکوشد نشان دهد که دلایل تشکیل و ازهمگسست زندگی خانوادگی در ضمن برهمکنش نهاد خانواده، ساختار جنسیت، و واکنش متفاوت زنان و مردان نسبت به آنها قابل بررسی است. به این ترتیب واقعه اجتماعی جدایی در سهگانهی نهاد خانواده، تاکیدات جنسیتی مورد نظر آن و عدم تطابق آن با تصویر ذهنی کنشگران اجتماعی از ازدواج و زندگی خانوادگی مورد بررسی قرار میگیرد.
🔴 این مجلس علمی بزودی برگزار شده، مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
🔴 با ما باشید
☎️ دبیرخانه کرسیهای علمی -- ترویجی دانشگاه ادیان و مذاهب
@ACRURD
🖋 اطلاعیه شمار ۶
🔴 کرسیهای علمی به دو دسته علمی -- ترویجی و تخصصی تقسیم شدهاند. و کرسیهای تخصصی نیز به سه دسته نقد، نوآوری، و نظریهپردازی دستهبندی شدهاند.
🔴 اهمیت هر کرسی علمی را میتوان از روی میزان امتیازهای اختصاص داده شده به هریک و میزانی که هر عضو میتواند کسب کند دریافت:
ارائه کرسی علمی -- ترویجی ۲ تا ۴ امتیاز
ارائه کرسی تخصصی نقد ۲ تا ۴ امتیاز
ارائه کرسی علمی نوآوری. ۲ تا ۷ امتیاز
ارائه کرسی علمی نظریهپردازی ۳ تا ۱۲ امتیاز
🔴 با ما همراه باشید
☎️ دبيرخانه کرسیهای علمی ــ ترويجی دانشگاه اديان و مذاهب
@ACRURD
🖋 اطلاعیه شمار ۷
🔴 کرسیهای ترویجی باید دربردارنده یک دستاورد علمی جدید و مهم در رشته تخصصی فرد متقاضی باشد و کیفیت علمی آن در کمیته دستگاهی به تصویب برسد. برای این کرسیها در آییننامه ارتقاء اعضای هیئت علمی ۲ تا ۴ امتیاز منظور گردیده است.
🔴 خواهشمند است این پیام را به اطلاع سایر همکاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود برسانید.
🔴 با ما همراه باشید
☎️ دبيرخانه کرسیهای علمی ــ ترويجی دانشگاه اديان و مذاهب
@ACRURD
🔴 دومین جلسه کرسیهای علمی -- ترویجی در زمستان ۱۴۰۱
🔹 فردا🔹
🔴 دومین کرسی علمی -- ترویجی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب فردا برگزار میشود:
عنوان: اهل کتاب بودن پیروان آیین هندو
ارائهکننده: دکتر محمد روحانی
ناقد کارشناس فقهی: دکتر محمدرضا جباران
ناقد کارشناس دینپژوهی: استاد خلیل قنبری
دبیر جلسه: هادی ولیپور
زمان: دوشنبه، ۲۴ بهمن ۱۴۰۱. ساعت ۱۰ تا ۱۲
مکان: سالن کنفرانس شهید بهشتی، دانشگاه ادیان
🔴 با ما همراه باشید
☎️ دبیرخانه کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره دانشگاه ادیان و مذاهب
#کرسیهای_ترویجی
#ادیان_شرق
#نظریه_کلامی
#نظریه_فقهی
#دینپژوهی
آدرس کانالهای کرسیهای علمی دانشگاه ادیان 👇👇👇
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/acrurd
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/acrurd
🔴 گزارش تصویری جلسه نقد و بررسی نظریه اهل کتاب بودن پیروان آیین هندو، با حضور
🔺ارائهکننده: دکتر محمد روحانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان، گروه ادیان و عرفان دانشکده عرفان
🔻ناقد: دکتر محمدرضا جباران، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گروه اخلاق پژوهشکده نظامهای اسلامی
🔻ناقد: استاد خلیل قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان، گروه ادیان شرق دانشکده ادیان
🔺دبیر جلسه: هادی ولیپور
☎️ دبیرخانه کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره دانشگاه ادیان و مذاهب
🔴 با ما باشید
#کرسیهای_ترویجی
#ادیان_شرق
#نظریه_کلامی
#نظریه_فقهی
#دینپژوهی
آدرس کانالهای کرسیهای علمی دانشگاه ادیان 👇👇👇
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/acrurd
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/acrurd
چكيده اهل كتاب.doc
69.6K
🔴 خلاصه بحث نظریه اهل کتاب بودن پیروان آیین هندو به همراه نقد و نظر
☎️ دبیرخانه کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره دانشگاه ادیان و مذاهب
🔴 با ما باشید
#کرسیهای_ترویجی
#ادیان_شرق
#نظریه_کلامی
#نظریه_فقهی
#دینپژوهی
آدرس کانالهای کرسیهای علمی دانشگاه ادیان 👇👇👇
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/acrurd
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/acrurd
🔴 سومین جلسه کرسیهای علمی -- ترویجی در زمستان ۱۴۰۱
🔹 همین چهارشنبه🔹
🔴 سومین کرسی علمی -- ترویجی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب این هفته برگزار میشود:
عنوان: فقه المقاصد یا فقه تعلیلی
ارائهکننده: آیتالله دکتر سید ابوالحسن نواب
ناقد کارشناس فقهی: حجةالاسلام دکتر رضا اسلامی
دبیر جلسه: هادی ولیپور
زمان: چهارشنبه، ۳ اسفند ۱۴۰۱. ساعت ۱۵ تا ۱۷
مکان: سالن کنفرانس شهید صدر، دانشگاه ادیان
🔴 با ما همراه باشید
☎️ دبیرخانه کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره دانشگاه ادیان و مذاهب
#سومین_کرسی_ترویجی
#مذاهب_اسلامی
#اسلام
#نظریه_فقهی
آدرس کانالهای کرسیهای علمی دانشگاه ادیان 👇👇👇
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/acrurd
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/acrurd