‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
ایمان مذهبی در انسان نیروی مقاومت می آفریند تلخی ها را شیرین می گرداند انسان با ایمان میداند هر چیزی
از نظر چنین فردی دیگر مرگ نیستی و فنا نیست
انتقال از دنیای فانی و گذرا به دنیای باقی و پایدار، و از جهانی کوچکتر به جهانی بزرگتر است
مرگ منتقل شدن از جهان عمل و کشت است به جهانِ نتیجه و محصول،
از این رو چنین فردی نگرانیهای خویش را از مرگ و کوشش در کارهای نیک که در زبان دین "عمل صالح" نامیده میشود برطرف می سازد...
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
از نظر چنین فردی دیگر مرگ نیستی و فنا نیست انتقال از دنیای فانی و گذرا به دنیای باقی و پایدار، و از
از نظر روانشناسان مسلم و قطعی است که اکثر بیماری های روانی که ناشی از ناراحتی های روحی و تلخی های زندگی است
در میان افراد غیر مذهبی دیده می شود افراد مذهبی به هر نسبت که ایمان قوی و محکم داشته باشند از این بیماری ها مصونترند
از این رو یکی از عوارض زندگی عصر ما که در اثر ضعف ایمان های مذهبی پدید آمده است افزایش بیمار ها و بیماری های روانی و عصبی است...
مکتب یا ایدئولوژی چیست؟!
و چگونه تعریف می شود؟!
چه ضرورتی است که انسان به عنوان یک فرد و یا به عنوان عضو یک جامعه پیرو یک مکتب باشد؟
و به یک ایدئولوژی بپیوندد؟
و ایمان داشته باشد؟
آیا وجود یک ایدئولوژی برای فرد یا جامعه انسان ضروری است؟؟
ادامه #بحث بالا🔥
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
مکتب یا ایدئولوژی چیست؟! و چگونه تعریف می شود؟! چه ضرورتی است که انسان به عنوان یک فرد و یا به عنو
مقدمه اینجا لازم است
فعالیت های انسان دو گونه است:
١_ التذاذی ٢_ تدبیری
فعالیتهای التذاذی همان فعالیتهای سادهای است که انسان تحت تاثیر مستقیم غریزه و طبیعت و یا عادت که طبیعت ثانوی است برای رسیدن به یک لذت و یا فرار از یک رنج انجام میدهد.
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
مقدمه اینجا لازم است فعالیت های انسان دو گونه است: ١_ التذاذی ٢_ تدبیری فعالیتهای التذاذی همان فعا
مثلاً تشنه می شود و به سوی ظرف آب دست می برد که گزنده می بیند و پا به فرار میگذارد
میل شدید به سیگار پیدا می کند و سیگار آتش میزند
این گونه کارها کارهایی است موافق و ملایم با میل و مستقیماً با لذت و رنج سر و کار دارد
کار لذت آور با نوعی جاذبه، انسان را به سوی خود می کشد و کار رنجآور با نوعی دافعه انسان را از خود دور می سازد...
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
مثلاً تشنه می شود و به سوی ظرف آب دست می برد که گزنده می بیند و پا به فرار میگذارد میل شدید به سیگ
فعالیتهای تدبیری کارهایی است که خود آن کارها جاذبه یا دافعه ای ندارد و غریزه و طبیعت انسان را به سوی آن کارها نمی کشند ولی از آنها دور نمی سازد
انسان به حکم عقل و اراده به خاطر مصلحتی که در آنها نهفته است و یا به خاطر مصلحتی که در ترک آنها می بیند آنها را انجام میدهد یا ترک میکند...
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
فعالیتهای تدبیری کارهایی است که خود آن کارها جاذبه یا دافعه ای ندارد و غریزه و طبیعت انسان را به سوی
یعنی علت غایی و نیروی محرک و برانگیزاننده انسان مصلحت است
(و لذت را طبیعت تشخیص می دهد و مصلحت را عقل)
لذت برانگیزاننده میل است
و
مصلحت برانگیزاننده اراده، انسان از کارهای التذاذی در حین انجام کار لذت می برد ولی از کارهای مصلحتی لذت نمی برد اما از تصور اینکه گامی به سوی مصلحت نهایی_که خیر و کمال و یا لذتی در آینده است، نزدیک میشود خرسند می گردد..
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
یعنی علت غایی و نیروی محرک و برانگیزاننده انسان مصلحت است (و لذت را طبیعت تشخیص می دهد و مصلحت را عق
فرق است میان کاری که لذت بخش و مسرت آفرین باشد
با کاری که لذتی نمی بخشد و احیانا رنج آور است
ولی انسان با رضایت و خرسندی آن رنج را تحمل میکند
کارهای مصلحتی در اثر دوردست بودن نتیجه، لذت آور و بهجت زا نیستند
اما رضایتبخش هستند
لذت و رنج از مشترکات انسان و حیوان است اما رضایت و خرسندی و یا کراهت و نارضایتی از مختصات انسان است...
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
فرق است میان کاری که لذت بخش و مسرت آفرین باشد با کاری که لذتی نمی بخشد و احیانا رنج آور است ولی
همچنان که آرزو داشتن از مختصات بشر است
رضایت و کراهت و آرزو در قلمرو معقولات و در حوزه تفکرات بشر واقعند نه در حوزه حواس و ادراکات حسی او...
ادامه دارد..
قَدْ نَرَۍٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِے السَّمَاء...
وقتی که دلت تنگ میشود...
به آسمان نگاه کن.
ما نگاه منتظرانهی تورا میبینیم!
-سوره بقره ، آیه ١۴۴