eitaa logo
فلسفه و عرفان
5.3هزار دنبال‌کننده
511 عکس
224 ویدیو
349 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان https://eitaa.com/joinchat/2338127993C01d7a60817 درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه و عرفان
🌀۲_عرفان عملی مجموعه برنامه‌هایی است که سالک در عمل به آنها می‌پردازد تا منازل و مقامات را بپیماید و
📜✨۳_معرفتی که در پی مشاهده و مکاشفه حقایق هستی که محصول مجاهدات و ریاضات سالک است، دست می‌یابد و با عنصر تعبیر بازتاب زبانی می‌یابد، عرفان نظری نام دارد، و آن را علم حقیقت یا حقایق یا علم مکاشفه و مشاهده و... می‌خوانند. 🔷 چهار محور اساسی در عرفان نظری بدین قرارند: 1⃣ اولاً از سنخ معرفت است؛ 2⃣ ثانیاً محتوای آن هستی‌شناسی است؛ 3⃣ ثالثاً روش آن شهودی است؛ رابعاً به تعبیر و ترجمه زبانی درآمده است. ⚖تمایزعرفان نظری با فلسفه: 🔸عرفان نظری با وجود شباهت‌هایش با فلسفه، از سه جهت با آن متمایز است: ⚡️حقیقت عرفان نظری، معرفت شهودی است و فلسفه معرفت حصولی؛ ⚡️هستی‌شناسی عرفانی با هستی‌شناسی فلسفی نوعاً متفاوت است؛ ⚡️روش بنیادین عرفان نظری شهود و روش فلسفه برهان و استدلال است. Theoretical mysticism is the knowledge acquired through witnessing and unveiling the truths of existence as a result of the seeker's spiritual efforts and struggles. This knowledge, when expressed linguistically through interpretation, is called theoretical mysticism, also referred to as the science of reality, the science of truths, or the science of unveiling and witnessing. The four fundamental aspects of theoretical mysticism are as follows: first, it belongs to the domain of knowledge; second, its content pertains to ontology; third, its method is based on intuitive perception; and fourth, it is expressed and interpreted in linguistic terms. Despite its similarities with philosophy, theoretical mysticism is distinguished from it in three main ways: first, the essence of theoretical mysticism is intuitive knowledge, whereas philosophy is based on acquired knowledge; second, mystical ontology differs in nature from philosophical ontology; and third, the foundational method of theoretical mysticism is intuitive perception, while philosophy relies on reasoning and argumentation. العرفان النظري هو المعرفة التي تتحقق من خلال مشاهدة وكشف حقائق الوجود كنتيجة لمجاهدات السالك وجهوده الروحية. هذه المعرفة، عند التعبير عنها بلغة بشرية من خلال التفسير، تُسمى العرفان النظري، ويُطلق عليها علم الحقيقة أو الحقائق أو علم المكاشفة والمشاهدة وغير ذلك. المحاور الأربعة الأساسية للعرفة النظرية هي كما يلي: أولاً، هي من نوع المعرفة؛ ثانياً، مضمونها هو علم الوجود (الأنتولوجيا)؛ ثالثاً، منهجها يعتمد على الشهود؛ رابعاً، يتم تفسيرها وترجمتها إلى لغة مفهومة. رغم تشابه العرفان النظري مع الفلسفة، إلا أنه يتميز عنها بثلاثة أمور رئيسية: أولاً، حقيقة العرفان النظري هي المعرفة الشهودية، بينما الفلسفة تعتمد على المعرفة الحصولية؛ ثانياً، علم الوجود العرفاني يختلف نوعاً ما عن علم الوجود الفلسفي؛ ثالثاً، المنهج الأساسي للعرفان النظري هو الشهود، بينما تعتمد الفلسفة على البرهان والاستدلال.     🔹🔹🔹🔹🔹 🌐ما را در کانال فلسفه و عرفان دنبال کنید: 🔗 تلگرام 🔗 ایتا
هو 🌨هین، خیره خیره می‌نگر اندر رخ صفراییم/هر کس که او مکی بود داند که من بطحاییم زان لاله روی دلستان روید ز رویم زعفران/هر لحظه زان شادی فزا بیش است کارافزاییم مانند برف آمد دلم، هر لحظه می‌کاهد دلم/آن جا همی‌خواهد دلم زیرا که من آن جاییم هر جا حیاتی بیشتر مردم در او بی‌خویشتر/خواهی بیا در من نگر کز شید جان شیداییم آن برف گوید دم به دم: «بگدازم و سیلی شوم/غلطان سوی دریا روم، من بحری و دریاییم» تنها شدم، راکد شدم، بُفسردم و جامد شدم/تا زیر دندان بلا چون برف و یخ می‌خاییم چون آب باش و بی‌گره! از زخم دندان‌ها بجه/من تا گره دارم یقین می‌کوبی و می‌ساییم برف آب را بگذار هین، فقّاع‌های خاص بین/می‌جوشد و بر می‌جهد که تیزم و غوغاییم هر لحظه بخروشان‌ترم، برجسته و جوشان‌ترم/چون عقل بی‌پر می‌پرم، زیرا چو جان بالاییم بسیار گفتم ای پدر، دانم که دانی این قدر/که چون نیم بی‌پا و سر، در پنجهٔ آن ناییم گر تو ملولستی ز من، بنگر در آن شاه زمن/تا گرم و شیرینت کند آن دلبر حلواییم ای بی‌نوایان را نوا، جان ملولان را دوا/پران کنندهٔ جان، که من از قافم و عنقاییم من بس کنم بس از حنین، او بس نخواهد کرد از این/من طوطیم عشقش شکر، هست از شکر گویاییم 📜غزلیات شمس 🔹غزل شماره ۱۳۸۷ 🤲مدد یا مولاتنا و سیدتنا فاطمه المعصومه @AGLOESHG|عقل و عشق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀وحدت وجود از مسلّمات ما اهل بیت است در ایامی که در نجف اشرف، نزد استاد خود مرحوم رضوان الله علیه کسب فیض می‌نمودیم، روزی پس‌ از نماز صبح نشسته بودم، در حالت توجه و خلسه()، به خدمت حضرت علی بن جعفر رضوان الله علیه رسیدم، آن حضرت به من نزدیک شد به اندازه ای که نَفَس آن حضرت گویا به صورتم می خورد و صدای نفس او را می‌شنیدم. در آن حال فرمود: «مسأله وحدت و توحید در وجود () از اصولِ مسلّمه‌ و اوّلیه‌ی ما اهل بیت است». ✍مهرتابان، صفحه ۴۳۲ و ۲۲۱ 💢کانال فلسفه و عرفان 👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
🌀بزرگترین و تخصصی ترین گروه فلسفه و عرفانباحضور اساتید و فضلای اهل فن https://eitaa.com/joinchat/2338127993C01d7a60817 لینک گروه رو فقط در اختیار اهل علم قرار دهید
هو 🔹شعری از مولانا جلالدین بلخی در شان امام مهدی علیه السلام ای غایبِ ازین مَحْضَر ، از مات سَلامُ اللّهْ/وِیْ از همه حاضرتَر ، از مات سَلامُ اللّه ای نورِ پَسَندیده ، وِیْ سُرمهٔ هر دیده/اَحْسَنْت زِهی مَنْظَر ، از مات سَلامُ اللّه ای صورتِ روحانی ، وِیْ رَحْمَتِ رَبّانی/بر مؤمن و بر کافر ، از مات سَلامُ اللّه چون ماهِ تمام آیی ، وانگاه زِ بامْ آیی/ای ماهْ تو را چاکَر ، از مات سَلامُ اللّه ای غایبِ بَس حاضر ، بر حالِ همه ناظِر/وِیْ بَحْرِ پُر از گوهر ، از مات سَلامُ اللّه ای شاهِدِ بی‌نُقصان ، وِیْ روحْ زِ تو رَقصان/وی مستی تو در سر ، از مات سَلامُ اللّه ای جوششِ میْ از تو ، وِیْ شِکَّرِ نِی از تو/وَزْ هر دو تویی خوش‌تَر ، از مات سَلامُ اللّه شَمسُ الْحَقِ تبریزی در لَخْلَخه آمیزی/هم مُشکی و هم عَنْبَر ، از مات سَلامُ اللّه 🌸 میلاد با سعادت اعلیحضرت همایونی مولانا صاحب العصر والزمان (عج) مبارک باد🌸 🔹کانال معراج العقول https://eitaa.com/NOOR_255
هو عارف عظیم الشأن شیخ أکبر محیی الدین ابن عربی در باب 366 کتاب مستطاب «فتوحات مکیه» در مقام معرفی امام‌زمان‌عج می فرمایند: «أنّ لله خلیفه یخرج من عترة رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم من ولد فاطمه یواطی اسمه اسم رسول الله جدّه الحسین بن علی بن أبی طالب یبایع بین الرکن و المقام یشبه رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم فی الخلق بفتح الخاء و ینزل عنه فی الخلق بضم . در ادامه می فرماید: أسعد الناس به أهل الکوفه». «همانا برای خداوند خلیفه و جانشینی است که خروج می کند. او از عترت رسول الله و از پسران فاطمه‌ می‌باشد که نامش با نام رسول الله مطابقت دارد 🌿جدّ او است. مردم با او در بین رکن و مقام بیعت می کنند در خلقت و خلق ظاهر با رسول الله شباهت دارد و در خُلقش از او پایین تر است». این عبارات در همه‌ی نسخه های کتاب فتوحات مکیه حتی چاپ های کنونی وجود دارد. ذکر چند نکته مهم: فرمایشات حضرت شیخ در اینجا از جهات مختلفی با عقیده ی اهل سنّت در مورد قائم تفاوت دارد و مطابق با نظر شیعه می باشد: ۱. شیعیان حضرت را از فرزندان حضرت صدیقه سلام‌الله‌علیها و از نسل امام حسین علیه‌السلام می‌دانند. که شیخ نیز همین فرمایش را دارند. ۲. فرمود سعادت‌مند‌ترین مردم در زمان ظهور حضرت اهل کوفه هستند. شیخ بهایی در کتاب اربعین خود این عبارت را از شیخ اکبر نقل می کند و به فقراتی از آن در مورد شیعه بودن حضرت شیخ استدلال می کند من جمله به این قسمت که شیخ فرموده سعادت مند ترین مردم در زمان ظهور او مردم اهل کوفه هستند. چرا که این اعتقاد از مختصات شیعیان است که می‌گویند: آفتاب امامت آن حضرت از مکه طلوع و از آنجا به کوفه رفته و کوفه را مقر حکومت خود قرار می دهند. 📜«مِعراجِ العُقُول»🕯 https://eitaa.com/NOOR_255
Almousavi-Mustafa-Shabaniyah-Munajat.mp3
29.95M
هو مناجات شعبانیه مناجات بی‌نظیر عرفانی... زاهد و عُجب و نماز و من و مستی و نیاز... تا تو را خود ز میان با که عنایت باشد... - قدس الله سره- 📜«مِعراجِ العُقُول»🕯 https://eitaa.com/NOOR_255
14.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀ماموران تزار روسی اصرار می‌کردند به ستارخان که" پرچم سفید بالای خانه‌ات بزن تا از تعرض نیروهای روس در امان باشی" 💯ستارخان گفت: من زیر بیرق ابالفضل العباسم؛ من زیر بیرق هیچ کس دیگر نمیروم @AGLOESHG|عقل و عشق