eitaa logo
فلسفه و عرفان
5.2هزار دنبال‌کننده
508 عکس
219 ویدیو
349 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
...از غلط ایمن شوند و از ذهول بانگ مه غالب شود بر بانگ غول ماه بی گفتن چو باشد رهنما چون بگوید شد ضیا اندر ضیا چون تو بابی آن مدینه علم را چون شعاعی آفتاب حلم را باز باش ای باب بر جویای باب تا رسد از تو قشور اندر لباب باز باش ای باب رحمت تا ابد بارگاه ما له کفوا احد... ❇️ستایشی که مولانا از حضرت مولی المَوالی امام علی بن ابی طالب در مثنوی شریف دارد، علی التَّحقیق بالاترین نمونهٔ مدیح آن حضرت در تاریخِ ادبیاتِ جهانِ اسلام است. ما غالباً نمی‌اندیشیم که حجم نود و نُه درصدِ مدایح آن حضرت مقداری وصف چشم و ابروی معشوق خیالی و موهوم است یا اغراق‌های آزاردهنده. مدیح حضرت، بدان زیبایی و ژرفی که مولانا از آن سخن می‌گوید نه در فارسی و نه در عربی، در هیچ‌ جا، دیده نشده است. استاد محمدرضا شفيعی كدكنی غزلیات شمس تبریز، جلد اول، ص۴۵ @AGHLOESHG
🔸 اهمیت آثار مولانا و سنائی و عطار 🔹فقیه عارف مولانا محمد تقی مجلسی در آثار خود از جمله روضة المتقین، لوامع صاحبقرانی، شرح صحیفه سجادیه و شرح خطبة البیان مکرر به اشعار حکیم سنائی استشهاد فرموده و از او با عنوان «عارف ربّانی حکيم سنايی قدّس سرّه» نام برده و انس با اشعار او را توصیه نموده است. 🔸و در مجلد آخر شرح فقيه فرموده: «وروي أنّ من الشعر لحكما، وهو ما يكون في التوحيد والمدح والمنقبة والزهد والمواعظ، كأشعار الحكيم الغزنوي والحكيم الرومي والحكيم العطّار». «فينبغي أن يصحب في السير من كتب الحكماء الإلهيين من المثنوي و الحديقة وأمثالهما؛ ليكون سيره سفراً إلی الله تعالی، ويتفكّر في آلائه ونعمائه وحسن بلائه؛ ليخرج به عن مشابهة من هم كالأنعام بل هم أضلّ. (روضة المتقين ج 4 ص 278). 🔹در لوامع نيز فرموده: «از حضرت اميرالمؤمنين صلوات الله عليه منقول است كه فرمودند كه ترويح كنيد نفوس خود را به حكمت های تازه؛ به درستى كه نفوس را كلال و ماندگی دست می ‌دهد چنان كه بدن را دست می ‌دهد، و از اين جمله است اشعار محقّقان مثل حكيم غزنوی و حكيم رومی و عطّار و غير ايشان». (لوامع صاحبقرانی ج 4 ص 566). @AGHLOESHG
🔸 توسل مجرّب به حضرت زینب (س): 🔹مرحوم آیة الله سید محمد باقر موحد ابطحی همواره به این ختم سفارش می فرمودند و بسیاری از مؤمنین از این ختم نتیجه های شگفتی گرفته اند: 🔸 با حضور قلب و طهارت 25 مرتبه می گویی: یا زینب بنت امیرالمؤمنین. 🔹سپس 510 مرتبه بگو: یا حیّ یا قیّوم. 🔸 و بعد این شعر را بخوان: عفیفه دوسرا حیا، زینب! حیا و عصمت [و] ناموس کبریا زینب! به حق جدّ و پدر، مادر و برادر تو به پاره جگرِ مجتبی برادر تو به آن وداعِ حسینت به ظهر عاشورا بخواه حاجت ما را تو از خدا، زینب! مفاتیح السماء، آیة الله سجادی اصفهانی ص 370. @AGLOESHG
yazdanpanah-vahdat-va-kasrat-1.mp3
11.48M
کثرت از دیدگاه عرفان اسلامی استاد و استاد فایل اول @AGLOESHG
yazdanpanah-vahdat-va-kasrat-2.mp3
28.13M
کثرت از دیدگاه عرفان اسلامی استاد و استاد فایل دوم @AGLOESHG
🔴 ✅مرحوم شهید مطهری در جلد اول شرح مبسوط منظومه گوید : بعضی ها مانند ملاصدرا در مقابل احدی به اندازه محیی الدین خضوع ندارند یعنی امثال ابوعلی سینا را در مقابل محیی الدین هیچ می شمارند . ✅یا مثلا علامه طباطبایی معتقدند که : در اسلام هیچ کس نتوانسته است یک سطر مانند محیی الدین بیاورد . ✳️آدرس : شرح مبسوط منظومه ج 1 ص 238 @AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت امیرالمومنین علی «سلام الله علیه » می‌فرماید: العلم نقطة کَثرها الجاهلون. عوالی اللئالی، ج۴، ص۱۲۹. حقائق الایمان، ص۱۶۷. شرح احقاق الحق، ج۳۲، ص۵۱. کشف الخفاء، ج۲، ص۷۹. تفسیر ابن‌عربی، ج۲، ص۳۰۵. ینابیع المودة لذوی القربی، ج۱، ص۲۱۳. تاج العروس، ج۲۰، ص۱۵۳. @AGLOESHG
هو هر فیضی که به عالم می رسد بواسطهٔ مقام قطبیت و غوثیت است و همه از مجرای وی می رسد، وی چون مرآتی است که در مرکز عالم نهاده اند هم مواجه حق است و هم مواجه خلق،به رویی که در حق دارد فیض می گیرد و به رویی که در خلق دارد فیض می رساند. اشعة اللمعات، ص۱۲۳ عبدالرحمن جامی @AGLOESHG
4_5981155260087928646.pdf
583.5K
مفهوم "دوش" در سخن عارفان منصور پایمرد @AGLOESHG