فلسفه و عرفان
برنامه #شوکران ۱. دکتر غلامرضا اعوانی✔️ ۲. دکتر مهدی محقق ۳. دکتر عبدالله انوار ۴. دکتر مهدی گلشنی
در دقیقه ۳۷ برنامه شوکران با حضور دکتر اعوانی به این مطلب اشاره شد که مقام معظم رهبری «حفظه الله» به استاد اعوانی فرمودند که از دکتر سید حسین #نصر بخواهید، مطلبی در مورد امام خمینی «قدس سره» بنویسند.
علی الظاهر این مطلب تحت عنوان «امام خمینی و عرفان نظری» نوشته شده است که در پست بعدی به آن اشاره میشود.
@AGLOESHG
48.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه #شوکران
۱. دکتر غلامرضا اعوانی
۲. دکتر مهدی محقق✔️
۳. دکتر عبدالله انوار
۴. دکتر مهدی گلشنی
۵. دکتر کریم مجتهدی
۶. دکتر احمد مهدوی دامغانی
۷. پروفسور کریستین بونو
دكتر مهدى محقق، ادیب و مجتهد معاصر، رئیس دپارتمان مطالعات اسلامى دانشگاه مک گیل كانادا، رئیس هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگى، استاد ممتاز ادبیات و فلسفه دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسى در ایران و مصر، بنیان گذار دایره المعارف تشیع و عضو سابق هیئت امنای بنیاد دایره المعارف بزرگ اسلامى، داراى نشان درجهٔ یک ادب فارسی.
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
💠جای فلسفه در مسجد است
اگر چنانچه فلسفه حساب خودش را از حوزه جدا نکند - یعنی همان دعوای قدیمی و سنتىِ علوم عقلی و علوم نقلی تشخص پیدا نکند - بهتر است. مثلاً امام (رضوان الله تعالی علیه) صبح و عصر به مسجد سلماسی میآمد و درس میگفت - صبح فقه میگفت، عصر هم اصول میگفت - مرحوم آقای طباطبائی هم پیش از ظهر در همان مسجد فلسفه میگفت؛ فقط تفاوتش این بود که امام آنجا مینشست، آقای طباطبائی اینجا مینشست؛ جایشان فرق داشت. هر دو، روی زمین مینشستند - هم امام روی زمین مینشست، هم آقای طباطبائی - و درس میگفتند؛ آن هم در «مسجد». واقعاً چه اشکالی دارد که ما درس فلسفه را در مسجد آقای بروجردی بگوئیم؟ بزرگان فلسفهی ما - آقای جوادی، آقای مصباح، آقایان دیگر - آنجا فلسفه بگویند؟ فلسفه را باید به عنوان یک علم دینىِ محض به حساب آورد. خب، جایش کجاست؟ جایش در مسجد است.
گذشتگان ما هم همین جور بودند. خب، شما ملاحظه کنید مرحوم فخرالمحققین اجازهی روایتی میگیرد از سید حیدر آملی، و به او اجازهی روایتی میدهد، با چه تجلیلی. سید حیدر یکی از آن قلندرهای درجهی یک عرفان است، لیکن فخرالمحققین آنجور از او تجلیل میکند. مرحوم علامهی حلی (رضوان الله علیه) شرح «حکمتالعین» دارد. خود ایشان هم شاگرد کاتبی است، شرح «حکمتالعین» هم دارد. به نظر من باید برگردیم به همین مبنا و همین معنا. این که ما بگوئیم فقه، مجرد از فلسفه، یک قداستی دارد؛ فلسفه هم دامن خودش را منزه نگه میدارد که داخل وادی فقه و اصول و حدیث و اینها نیفتد، درست نیست؛ اینها همهاش یکی است، یک هدف دارد. یا مثلاً کلام. همین طور که آقایان فرمودند، کلام مسئلهی مهمی است. امروز شبهات کلامی، حرفهای کلامی، مباحث جدید کلامی، که هرگز فکرش نمیشد، آمده وارد ذهنیات جامعهی ما شده. خب، باید روی اینها بحث شود؛ و جایش مسجد است.
🔹بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
@AGLOESHG
🔸دکتر ابراهیمی دینانی:
🔹آقای آشتیانی جمع متناقضات بود. خیلی تنها بود. تنها زندگی کرد و تنها از دنیا رفت. ازدواج هم نکرد. با این حال اجتماعیترین مرد هم بود.
🔸آن وقت که ما در قم طلبه بودیم و ایشان هم در قم بود، یعنی در زمان ریاست حضرت آیت الله بروجردی اعلی الله مقامه، کمتر کسی می توانست خدمت آقای بروجردی برود. ما طلبه ها هم که اصلا راه به آنجا نداشتیم. تنها طلبه ای که هر وقت می خواست پیش آقای بروجردی می رفت آقای آشتیانی بود. او با آقای بروجردی رفیق بود. حالا آقای بروجردی یک مرجع اعلا و پیرمرد، و آقای آشتیانی یک طلبه جوان! او در عین حال که با آیت الله بروجردی رفیق بود، با بالخیر، آفتابه دار مدرسه فیضیه هم رفیق بود!
🔹ایشان فقه می دانست، اصول را خوب می دانست، ادبیات را خوب می شناخت و یکی از خوش خط ترین آدم های روزگار ما بود، ولی با این همه عاشق فلسفه بود.
🔸مرحوم آشتیانی قلندر بود. امروزه شما قلندری را در دراویش و خانقاه ها می بینید که البته هیچ کدامشان هم قلندر نیستند و فقط اظهار قلندری می کنند. مرحوم آشتیانی مردی بود که اسارت فکری نداشت. قلندر بود. آزاد بود. خودش می اندیشید.
@AGLOESHG
🔸حکیم محقق استاد سید جلال الدین آشتیانی راجع به حوزه علمیه مشهد و برخورد با فلسفه و معقول در این حوزه، دلگیر و دلتنگ بودند و می گفتند: برخی مرا خیلی اذیت کرده و می کنند به نحوی که مجبور شده ام هر از چند گاهی، درس و بحث را از مسجدی به مسجد دیگر منتقل کنم.
🔹چون دیدم اینها دست از سرم برنمی دارند قلم را برداشته و در «کیهان اندیشه» به جانشان افتادم.
🔸چند تا مطلب که نوشتم آمدند گفتند: آتش بس! گفتم باشد، دیگر نه شما و نه ما. حالا دیگر ساکت شده اند و ما را به حال خودمان گذاشته اند.
در محضر بزرگان، محسن غرویان ص 26.
@AGLOESHG
روزی در سال ۱۹۶۶ در همایشی دربارهٔ تشیع که در دانشگاه استراسبورگ برگزار شده بود فرصتی دست داد که هانری کربن و من در نیایشگاه سن اُدیل (St. Odile) در نزدیکی استراسبورگ بر بالای تپه ای مشرف به جنگل سیاه (Black forest) آلمان کنار هم باشیم. کربن دستش را بر شانهٔ من گذاشت و گفت: دوست عزیزم! می دانی جوان که بودم درست از همین جاده به سوی آلمان سرازیر شدم تا بروم و هایدگر را ببینم اما از زمانی که فلسفهٔ ایرانی ملاصدرا ، سهروردی و مانند اینهارا شناختم ، دیگر فلسفهٔ هایدگر از چشمم افتاد چرا که در هایدگر وجود با مرگ پایان می پذیرد اما ملاصدرا کسی است که در می یابد وجود راستین و ناب آنجاست که هستی آدمی پایان می پذیرد.
در جستجوی امر قدسی (گفتگوی رامین جهانبگلو با سید حسین نصر) صفحه ۹۰
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با او باش پادشاهی کن
@AGLOESHG
#بشر_حافی
🔹 ﻧﻘﻞ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺸﺮ ﺑﺮ ﮔﻮﺭﺳﺘﺎﻥ ﮔﺬﺭ ﮐﺮﺩ.
ﮔﻔﺖ: ﻫﻤﻪ ﺍﻫﻞ ﮔﻮﺭﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﯾﺪﻡ، ﺑﺮ ﺳﺮ ﮐﻮﻩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﻐﺒﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﮔﺮ ﻣﻨﺎﺯﻋﻪ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ، ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﮐﺴﯽ ﻗﺴﻤﺖ ﮐﻨﺪ ﭼﯿﺰﯼ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﺑﺎﺭ ﺧﺪﺍﯾﺎ! ﻣﺮﺍ ﺷﻨﺎﺳﺎ ﮔﺮﺩﺍﻥ ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﭼﻪ ﺣﺎﻝ ﺍﺳﺖ؟
ﻣﺮﺍ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﺮﻭ ﻭ ﺑﭙﺮﺱ.
ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪﻡ.
ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﯾﮏ ﻫﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﯼ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺩﯾﻦ ﺑﺮ ﻣﺎ ﮔﺬﺭ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﻗﻞ ﻫﻮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺣﺪ ﺑﺮﺧﻮﺍﻧﺪ، ﻭ ﺛﻮﺍﺏ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺩﺍﺩ.
ﯾﮏ ﻫﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﻣﺎ ﺛﻮﺍﺏ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ. ﻫﻨﻮﺯ ﻓﺎﺭﻍ ﻧﮕﺸﺘﻪ ﺍﯾﻢ.
#تذکره_الاولیاء
@AGLOESHG
وبلاگ گروه علمی حکمت ادبی «حلقه سفر»
گروه های علمی مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم
آدرس اینترنتی:
http://hekmatadab.blogfa.com/
آدرس سروش گروه:
https://what.sapp.ir/safarhekmat
4_314991351005446601.pdf
841.1K
43.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه #شوکران
۱. دکتر غلامرضا اعوانی
۲. دکتر مهدی محقق
۳. دکتر سید عبدالله انوار ✔️
۴. دکتر مهدی گلشنی
۵. دکتر کریم مجتهدی
۶. دکتر احمد مهدوی دامغانی
۷. پروفسور کریستین بونو
دكتر سید عبدالله انوار، حکیم، نسخهشناسی، پژوهشگر تاریخ، ریاضی دان و متخصص متون کهن ریاضی.
معرفی برخی از آثار:
شرح و ترجمه کتاب شفای بوعلیسینا (۲۲ جلد).
شرح و ترجمه شرح اشارات خواجه نصير.
شرح و تفسير «حكمة الإشراق» قطبالدين شيرازى.
ترجمه مدخل متافيزيك هایدگر.
شرح «التحصيل» بهمنيار.
تعليقه مفصل بر دانشنامه علايى ابن سينا.
ترجمه مقاصد الفلاسفة امام محمد غزالى.
ترجمه تهافت الفلاسفة امام محمد غزالى.
ترجمه شرح تلويحات شيخ اشراق.
ترجمه و شرح منطق الملخص امامفخر رازى.
شرح و تعليقه درة التاج علامه قطبالدين شيرازى.
شرح و تعليقه بر مصنفات بابا افضل كاشى نوشآبادى.
شرح موسيقى الكبير فارابى.
شرح فرائد الأصول شيخ مرتضى انصارى.
شرح متافيزيك ارسطو.
شرح و تفسير قضاياى منطقى و بررسى آراى خواجه نصير طوسى.
بررسى آراى مربوط به قياسهاى منطقى و جهت در قياسات.
ترجمه جستارهاى فلسفى وينگنشتاين.
ترجمه حكومت الهى، اثر سنت توماس آكويناس.
تصحيح و تعليقه بر أساس الاقتباس خواجه نصيرالدين طوسى در منطق.
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
امام جعفر صادق علیه السّلام :
لَنَا حَالاَتٌ مَعَ الله هُوَ فِیهَا نَحنُ وَ نَحنُ فِیهَا هُوَ وَ مَعَ ذَلِک هُوَ هُوَ وَ نَحنُ نَحنُ
کلمات مکنونه فیض کاشانی،کلمه ی پنجاهم
نورٌ علی نور ، ص ۱۶۰
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
🔴 سیاسی-استعماری بودن برخی مخالفت ها با فلسفه در #حوزه_علمیه
علامه #حسینى_طهرانى :
در حوزه هاى علميّه #شيعه و #معتزله، بحث حكمت و فلسفه دارج و رائج بود؛ به خلاف #اشاعره كه بحث در مطالب عقليّه نمی كردند. فلهذا متكلّمين شيعه در طىّ بيش از هزار سال هميشه مظفّر و پيروز بودهاند و علماء و فقهائى را همچون ...
روى اين اساس، بحث #تفسير ى قرآن كريم و تدريس حكمت و فلسفه و علوم عقليّه و حوزه هاى #عرفان و #اخلاق از لوازم لا تنفكّ اين حوزه هاى فقهيّه به شمار می آمد.
بارى اين حوزه ها گرم ابحاث قرآنى و تفسيرى و اخلاقى و عرفانى و حكمى و فلسفى بودند درست تا انقلاب مشروطيّت؛
در اين حال #استعمار كافر سعى كرد تا
اوّلًا
نجف را از پايگاه علمى و فقهى بودن بيندازد و حوزه ها را متفرّقاً به جاهاى ديگر نقل دهد.
و ثانياً
تدريس #قرآن و تفسير و علوم عقليّه و فلسفيّه را از حوزه هاى شيعه براندازد تا علماى آنان را همچون اشاعره از عامّه و #اخباریون و حشويّون ظاهرگرا و بدون مغز و محتوا بنمايد،
تا در برابر آنان كسى نايستد و قيام نكند و قدرت بحث و تفكير و مسائل عقليّه و علميّه در حوزه ها پائين آيد.
و با نقشه ها و دسيسه هاى مزوّرانه فائق شد.
روح مجرد ، ص ۱۰۶
@AGLOESHG
🔹️نقل است که سلطان بایزید بسطامی(قدس سره) را دوازده نوبت از بسطام بیرون کردند که او ملحد و زندیق است،و هر باری که از بسطام بیرون می رفت،می فرمود:
خوشا شهری که ملحدش بایزید باشد.
و اکنون همه معتقد و مرید گور آن بزرگند
زیرا که تا در حالت حیات صوری بود خلق را مناسبتی با ایشان نبود،اکنون که روح بزرگوارش به عالم علوی پیوسته و در قبرش به غیر از سنگ و خاک نیست و خلق را از جهت کثافت و جهل مناسبتی با سنگ و کلوخ است،مرید گور اویند.
📚الله شناسی،ج۱ص۱۸۴
مرحوم علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی(قدس سره)
@AGLOESHG
فلسفه و عرفان
برنامه #شوکران ۱. دکتر غلامرضا اعوانی ۲. دکتر مهدی محقق ۳. دکتر سید عبدالله انوار ✔️ ۴. دکتر مهدی گ
#شوکران با حضور دکتر سید عبدالله انوار
43.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه #شوکران
۱. دکتر غلامرضا اعوانی
۲. دکتر مهدی محقق
۳. دکتر سید عبدالله انوار
۴. دکتر مهدی گلشنی ✔️
۵. دکتر کریم مجتهدی
۶. دکتر احمد مهدوی دامغانی
۷. پروفسور کریستین بونو
دكتر مهدی گلشنی، فیزیکدان، بنیانگذار گروه فلسفه علم، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران،از برگزیدگان چهره ماندگار در عرصهٔ فیزیک.
معرفی برخی از آثار:
فیزیک (ترجمه از هالیدی - رزنیک).
قرآن و علوم طبیعت.
تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر.
از علم سکولار تا علمی دینی.
فیزیک امروز (ترجمه از کتاب اوهانیان).
علم و دین و معنویت در آستانه قرن بیست و یکم.
خداباوری و دانشمندان معاصر غربی.
آیاعلم می تواند دین را نادیده بگیرد؟
القرآن و معرفة الطبیعة.
من العلم العلمانی الی العلم الدینی.
هل العلم یستغنی عن الدین.
The Holy Qur'an and the Science of Nature.
From Physics to Metaphysics.
Can Science Dispense with Religion?
Issues in Islam and Science
English translation of the first five Chapters of the Qur'an.
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
فصل ممیز حکمت متعالیه با دیگر مسلک های فلسفی.mp3
3.72M
قِوام حکمت متعالیه به چیست؟
آیا حکمت متعالیه همان مسلک های قبل است و تلفیقی از آنها، یا یک مسلک جداگانه است؟؟
#اصالت_وجود
#استاد_عبودیت
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
🔹 لا تُعْجِبْکَ طنطنةُ الرّجل!
در إرشاد القلوبِ ديلمی، روایت زیبایی از حضرت امام امیرالمؤمنین – علیه الصّلوة و السّلام – ذکر شده که متناسب با محتوای «نغمات و ألحان» است:
خَرَجَ [أمیرُ المؤمنینَ] ذَاتَ لَيْلَةٍ مِنْ مَسْجِدِ الْكُوفَةِ متوجّهاً إِلَى دَارِه، وَ قَدْ مَضَى رُبُعٌ مِنَ اللَّيْلِ، وَ مَعَهُ كُمَيْلُ بْنُ زِيَادٍ، وَ كَانَ مِنْ خِيَارِ شِيعَتِهِ وَ مُحِبِّيهِ. فَوَصَلَ فِي الطَّرِيقِ إِلَى بَابِ رَجُلٍ يَتْلُو الْقُرْآنَ فِي ذَلِكَ الْوَقْتِ وَ يَقْرَأُ قَوْلَهُ تَعَالَى: أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً يَحْذَرُ الآخِرَةَ وَ يَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ، بِصَوْتٍ شَجِيٍّ حَزِينٍ.
فَاسْتَحْسَنَ ذَلِكَ كُمَيْلٌ فِي بَاطِنِهِ وَ أَعْجَبَهُ حَالُ الرَّجُلِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَقُولَ شَيْئاً. فَالْتَفَتَ إِلَيْهِ ع وَ قَالَ: يَا كُمَيْلُ! لَا تُعْجِبْكَ طَنْطَنَةُ الرَّجُلِ، إِنَّهُ مِنْ أَهْلِ النَّارِ، وَ سَأُنَبِّئُكَ فِيمَا بَعْدُ!
فَتَحَيَّرَ كُمَيْلٌ لِمُشَافَهَتِهِ لَهُ عَلَى مَا فِي بَاطِنِهِ وَ شَهَادَتِهِ لِلرَّجُلِ بِالنَّارِ مَعَ كَوْنِهِ فِي هَذَا الْأَمْرِ وَ فِي تِلْكَ الْحَالَةِ الْحَسَنَةِ ظَاهِراً فِي ذَلِكَ الْوَقْتِ. فَسَكَتَ كُمَيْلٌ مُتَعَجِّباً مُتَفَكِّراً فِي ذَلِكَ الْأَمْرِ وَ مَضَى مُدَّةٌ مُتَطَاوِلَةٌ إِلَى أَنْ آلَ حَالُ الْخَوَارِجِ إِلَى مَا آلَ وَ قَاتَلَهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ كَانُوا يَحْفَظُونَ الْقُرْآنَ كَمَا أُنْزِلَ وَ الْتَفَتَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى كُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ هُوَ وَاقِفٌ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ السَّيْفُ فِي يَدِهِ يَقْطُرُ دَماً وَ رُؤُوسُ أُولَئِكَ الْكَفَرَةِ الْفَجَرَةِ مُحَلَّقَةٌ عَلَى الْأَرضِ. فَوَضَعَ رَأْسَ السَّيْفِ مِنْ رَأْسِ تِلْكَ الرُّؤُوسِ وَ قَالَ: يَا كُمَيْلُ! أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً، إِي هُوَ ذَلِكَ الشَّخْصُ الَّذِي كَانَ يَقْرَأُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ فَأَعْجَبَكَ حَالُهُ!
فَقَبَّلَ كُمَيْلٌ مُقَدَّمَ قَدَمَيْهِ وَ اسْتَغْفَرَ اللهَ فَصَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى مَجْهُولِ الْقَدْرِ. (إرشاد القلوبِ إلی الصّواب، ج2، ص226؛ نیز ر.ک: بحار الأنوار، ج33، ص399)
📎از تمامیِ دوستان و همراهان عزیز استدعا دارم که در مورد «... و علی مجهول القدر» اظهار نظر فرمایند می توانید از دوستان و...کمک بگیرید (توضیح مختصر)
@phmsadra
@AGLOESHG