هو
روزی یکی صوفی از مریدان شیخ ابوسعید ابوالخیر در گذر با سگی روبرو شد و عصایش بر سگ زد و دست سگ را شکست. سگ که از کار صوفی غمگین و زار شُد، شکایت نزد ابوسعید بُرد و از ان صوفی گِلِه کرد... شیخ صوفی را بازخواست و به او گفت: ای مرد بی وفا، آیا انسان با یک حیوان زبان بسته اینگونه رفتار میکند؟ صوفی پاسخ داد که سگ خود را به جامه من مالید و جامه ام نجس شد، از همین رو او را زدم، وگرنه که زدن من از روی بازی و سرگرمی نبود...اما سگ آرام نگرفت و پاسخ قانعش نکرد. پس ابوسعید که نا آرامی سگ را دید به او گفت: بگو چه مجازاتی برایش می خواهی تا من همینک او را مجازات کنم که تو خشنود گردی، و خشمت را به روز قیامت مگذاری... سگ پاسخ داد: من چون دیدم که او صوفی است و لباس مردان خدا را بر تن دارد، نزدش آمدم و به خود ترسی راه ندادم. مجازات او باید این باشد که جامه مردان را از تن او به در آوری تا دیگران نیز مانند من فریب لباسش را نخورند و از شر او در امان باشند! و بدان که با این کار خلقی را تا قیامت از دست او اسوده کرده ای....
الهی نامه
شیخ #عطار نیشابوری
کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
عزیزالدین نسفی قدس سره:
📝بعضی از اهل وحدت میگویند که سالکان بر دو قسمند:یک قسم ارضی و یک قسم سماوی؛ یعنی قسمی سیر و سلوک در ارض میکنند و قسمی طیران و جولان در سما میکنند.مرکب سالکان ارضی، ذکر است و مرکب و براق سالکان سماوی فکر است.بعضی دیگر از اهل وحدت میگویند که مرکب سالکان ارضی مجاهده است و براق سالکان سماوی، مشاهده است
📚کشف الحقایق،رسالهٔ سوم،ص۱۳۸
@AGLOESHG
یکی از بهترین شواهدی که دلالت دارد بر اینکه ظهور این طایفه [صوفیه] از تعلیم و تربیت ائمه شیعه سرچشمه میگیرد ، این است که همه این طوایف (که در حدود بیست و پنج سلسله کلی و هر سلسله منشعب به سلسله های فرعی متعدد دیگر است) به استثنای یک [یا دو] طایفه ، سلسله طریقت و ارشاد خود را به پیشوای اول شیعه منتسب میسازند. و دلیل ندارد که ما این نسبت را تکذیب نموده و به واسطه مفاسد و معایبی که در میان [بعضی از] این طایفه شیوع پیدا کرده ، اصل نسبت و استناد را انکار کنیم یا حمل به دکان داری بنماییم. زیرا سرایت فساد در میان طایفه ای از طوایف مذهبی ، دلیل بطلان اصل انتسابشان نیست و اگر بنا شود شیوع فساد در میان طایفه ای دلیل بطلان اصول اولی شان باشد باید خط بطلان به دور همه مذاهب و ادیان کشید و همه طبقات گوناگون مذهبی را محکوم به بطلان نمود و حمل به دکان داری و عوام فریبی کرد.
رسالت تشیع در دنیای امروز (گفتگویی دیگر با هانری کربن) صفحه ۹۴
علامه سید محمد حسین طباطبایی
@AGLOESHG
نظرعلامه مجلسی درباره زیارت جوادیه.pdf
155.2K
زیارت جوادیه امام رضا علیه السلام
به نقل علامه مجلسی(ره)
@AGLOESHG
قال امیر المومنین علی علیهالسلام: ان لله تعالی شراباً لاولیائه، اذا شربوا (منه) سکروا، و اذا سکروا طربوا، و اذا طربوا طابوا، و اذا طابوا ذابوا، و اذا ذابوا خلصوا، و اذا خلصوا طلبوا، و اذا طلبوا وجدوا، و اذا وجدوا وصلوا، و اذا وصلوا اتّصلوا، و اذا اتّصلوا لا فرق بینهم و بین حبیبهم.
جامع الاسرار و منبع الانوار ص ۳۶۳
@AGLOESHG
ای گزیده مر خدایت یا امیرالمؤمنین/خوانده نفس مصطفایت یا امیرالمؤمنین!
از نسیم باد نوروزی نشاید کرد یاد/پیش خُلق جانفزایت یا امیرالمؤمنین!
آنچه عیسی از نفس می کرد رمزی بود و بس/از لب معجزْنمایت یا امیرالمؤمنین!
خاطر همچون من شوریده خاطر کی کند/وصف ذات کبریایت یاامیرالمؤمنین!
با همه بالانشینی عقلِ کل نابرده راه/زیر شادروان رایت یا امیرالمؤمنین!
گر بُدی بالاتر از عرش برین جای دگر/گفتمی آنجاست جایت یا امیرالمؤمنین!
مدح اگر شایسته ذات تو باید گفت و بس/کیست تا گوید ثنایت یا امیر المؤمنین!
آنچه تو شایسته آنی ز روی عزّ و جاه/کس نداند جز خدایت یا امیرالمؤمنین!
ما همه از درگه لطفت گدایی می کنیم/ای همه شاهان گدایت یا امیرالمؤمنین!
فهم انسانی چه داند عزّت کار تو را/کآفرینش بر نتابد بار مقدار تو را
(بند اول از هفت بند مولانا حسن کاشی در مدح امیرالمؤمنین ارواحنا فداه)
نقل بزم قدسیان
@AGLOESHG