درآمدی به نظام حکمت صدرایی-ج2.pdf
8.74M
📖درآمدی به نظام حکمت صدرائی
✍نوشته : عبدالرسول عبودیت
🔹جلد دوم
کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
درآمدی به نظام حکمت صدرایی-ج3.pdf
26.45M
📖درآمدی به نظام حکمت صدرائی
✍نوشته : عبدالرسول عبودیت
🔹جلد سوم
کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
👆این ۳جلدکتاب سابقا ارسال شده بود دوستان دانلود کنند و در آرشیو ذخیره کنند
امیدواریم در این دولت مشکلات ایتا برطرف شود
4_5773747509792868450.mp3
20.29M
#صوت
▫️استاد: حجةالاسلام دكتر پارسانیا
موضوع: فلسفه علوم اجتماعی
🔶 موضوعات:
➖تاثیر متافیزیک بر علوم
➖تفاوت فلسفه و علم
➖معانی فلسفه
➖فلسفه به معنای متافیزیک
https://eitaa.com/AGLOESHG
May 11
4_5943062452110363628.mp3
864.4K
💠 مسافرت برای رشد در آن سو
🎙 علامه حسن زاده آملی (ره)
🔻 آقایان داریم خداحافظی می کنیم ،
ای بسا که خبر به شما رسیده : حسن زاده مسافرت کرد.
آه و ناله ای ندارد که...
هست...
نظام عالم است و ما هم از پس پرده خبر نداریم...
خدا نکند ندارد که...
چرا نکند؟
اینجا باشیم برای چه؟
دار خلود نیست.
دار حرکت است.
#رحلت
#مرگ
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈•
کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
🌐 پیام تسلیت آیتالله جوادی در پی ارتحال آیتالله حسنزاده |
🔻آیتالله #جوادی آملی طی پیامی، ارتحال مرحوم آیتالله حسنزاده آملی را تسلیت گفت.
متن این پیام بدین شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَا لله وإنّا إلیه راجعون
ارتحال غمبار و اسفبار عالم ربانی، حکیم متأله، جامع معقول و منقول، صاحب مآثر سنگین و آثار گرانقدر، حضرت آیتالله حسنزاده آملی را به محضر مبارک حضرت بقیةالله ارواح من سواه فداه و جامعۀ روحانیت و حوزههای علمیه و همه شاگردان و دستپروردگان آن حکیم راحل و عموم مردم بزرگ و بزرگوار آمل و بیت شریف ایشان تسلیت عرض میکنم.
حکیم و عارف کمنظیر، حضرت آیتالله حسنزاده آملی جامع عقل نظر و عقل عمل بود؛ هم در مسائل علمی از چهار راه استفاده کرد، هم در مسائل عملی از چهار راه بهره برد؛ راههایی که انسان میتواند از آن راهها به فیض علمی برسد چهارتاست و راههای عملی که می تواند از آن راههای عملی به فوز الهی بار یابد چهارتاست.
خدای سبحان از دو راه به بندهاش فیض علمی و فوز عملی میرساند: یکی به وسیلۀ رهبران الهی، یکی بلاواسطه؛ هم به واسطه رهبران الهی کتاب و حکمت را تعلیم میکند و هم بر اساس «هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ»، «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» و مانند آن، بلاواسطه فیض علمی را القاء میکند؛ اگر کسی بخواهد با خدا راز و نیاز کند و ارتباطی برقرار کند، آن نیز دو راه دارد: یا با توسل به انبیا و اولیا و رهبران الهی است یا بلاواسطه است؛ انسان میتواند بدون واسطه بگوید یا الله، با واسطه هم می تواند بگوید یا الله. اگر کسی خواست با خدا رابطه برقرار کند چه فیض علمی و چه فوز عملی، دو راه دارد یکی مع الواسطه، یکی بی واسطه و اگر کسی خواست فیضی از خدا و فوزی از خدا، علماً و عملاً به او برسد، آن هم دو راه دارد، گاهی بلا واسطه فیض الهی میرسد گاهی مع الواسطه. این بلاواسطه، در علوم عقلی اثباتش آسان نیست؛ ولی در عرفان کاملاً محقق است و حکیم و عارف گران سنگی مثل آیتالله حسنزاده آملی، هم راه عقل را هم راه شهود را به خوبی پیمود و توانست از این چهار راه، هم حرف خودش را به خدا برساند، هم فیض و فوز خدا را دریافت کند.
زندگی سراسر فخر این حکیم الهی در آن اربعینگیریهای او، در آن روزههای متصل و مرتبط ماه رجب و شعبان و رمضان او، در آن سحرخیزیهای ممتد او، در آن نالهها و گریههای او که گفت: «تا جان به لب نرسید جام به لب نرسید» گذشت. از این کارها زیاد داشت، از این نالهها زیاد داشت، از این گریهها زیاد داشت، از این شبزندهداریها زیاد داشت، از این تعلیم و تربیتهای خالصانه زیاد داشت؛ شاگردانی تربیت کرد که هم اکنون به فیض الهی از اساتید سرآمد حوزهها هستند و موفقاند و کتابهای گراسنگی چه کتابهای درسی، چه کتابهای مرجعی، یا تألیف کرد یا تصنیف کرد یا تحقیق کرد و آثار گذشتگان را احیا کرد. هم در عرفان، هم در فلسفه، هم در نجوم، هم در ریاضیات، هم در تفسیر، هم در حدیث، انسان جامعی شد که توانست انسانهایی تربیت کند، توانست آثاری به یادگار بگذارد، شاگردانی تربیت کند و دوستانی را بپروراند که از محضر او فیض و از مکتب او فوز، از بنان او فیض و از بیان او فوز دریافت کنند؛ لذا ارتحال آن بزرگوار بسیار غمبار است.
امیدوارم ذات اقدس الهی به عنوان عطیهای الهی، این سانحه و این سوگ سنگین را بر همگان آسان کند که بتوانند تحمل کنند و این بار سنگین را بکشند، روح پرفتوح آن حکیم الهی، آن منجم، آن ریاضیدان، آن عارف، آن فقیه، آن مفسر و آن محدث را با انبیای الهی محشور کند و صبر جمیل به عموم بازماندگان، شاگردان، کسانی که از کتابهای او فیضی بردند و میبرند و از محضر و مکتبشان استفاده کردهاند، خصوصاً مردم بزرگ و بزرگوار آمل که متأسفانه وضع حالم مساعد نیست که در مراسم تشییع و در مراسم بزرگداشت این حکیم در کنار آنها شرکت کنم، عنایت فرماید. به طایفۀ محترم ایشان به دوستان ایشان به شاگردان ایشان و به بیت شریف ایشان تسلیت عرض میکنم، علوّ منزلت آن حکیم راحل را از خدا مسئلت میکنم و صبر جمیل و اجر جزیل عموم بازماندگان را از ذات اقدس الهی مسئلت میکنم؛ امیدواریم خدای سبحان حشرشان را با انبیا و اولیا قرار بدهد و دلهای داغدیدهها را تسلی بخشد.
غفر الله لنا و لکم
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔔 چند حکایت شیرین از علاقه و اهتمام استاد حسنزادهٔ آملی به کتاب
🎙 حاج شیخ حسن رمضانی
🔹 «یادم هست كه در محضر ایشان [: آیةالله حسنزاده]، یك بندهخدایی روی عدم التفات، استکان چای را گذاشت بر روی کتابی. آقا نبودید که برخورد ایشان را ببینید! با تعجّب و عصبانیّت فرمود: روی كتاب؟ خب بگذار آنطرف! چرا روی کتاب؟ آن بندهخدا گفت: مواظبم آقا. فرمود: كاری به مواظبت ندارم، اصلاً چرا گذاشتید؟ كتاب مگر چیز معمولی است؟!
🔸 یك وقتی با ایشان رفتیم صحّافی برای تجلید دو جلد كتاب که از آثار محییالدّین عربی را فهرست کرده بودند. ایشان به آن بندهخدای صحّاف فرمود: آقا مواظب باش که فقط و فقط جلد كنید، نمیخواهم که بُرِش بزنید. آن آقا گفت: نمیشود، ما كه اهل فن هستیم معتقدیم که كتاب باید دست بیاید تا بتوانیم شیرازه كنیم و این امر بدون برش ممکن نیست. ایشان فرمود: نه نمیخواهد برش بزنید، فقط جلد بسازید. او هم میگفت: نمیشود.
▫️ من فضولی كردم و گفتم: آقا ما این را از شما یاد گرفتیم كه سخن اهل فن را باید شنید. تا این را گفتم، ایشان فرمود: شما جوان، آن آقا هم جوان، منِ پیرمرد را گیر آورده و اینجا دوره كردید، هر كاری میخواهید بكنید، ولی جلوی چشم من نكنید. آقای صحّاف گفت: باشد. كتاب را گرفت و برد که برش بزند، ایشان صدا زد و فرمود: كم برش بزن، خیلی كم، به اندازهٔ حداقلّ ممكن، حاشیهٔ كتاب را از بین نبرید، من میخواهم جایی باشد برای نوشتن. گفت: چشم. رفت به طرف آخر مغازه، یك برش از این طرف و یك برش از آن طرف و یك برش از قسمت ثالث زد و كلّ حاصل آن برش را در دستش مچاله کرد و رو کرد به ایشان و گفت: آقا اینقدر من برش زدم. فرمود: من نمیتوانم نگاه كنم، به من نشان نده. ایشان حتی تحمّل برش کتاب را نداشت. اینها برای ما افسانه است!
🔹 گاهی میدیدیم افراد، كتابها را مُثله میکردند و چهار پنچ ورق از کتاب را میگذاشتند و میآوردند سرِ درس. ایشان به شدّت ناراحت میشد و میفرمود: چرا كتاب را مُثله كردید؟ شما نمیدانید كتاب بغل كردن چقدر لذّت دارد؟ چرا از این لذّتها محرومید؟!
📚 (منبع: خبرنامهٔ مجمع عالی حکمت، ش۵، ص۲۶؛ نیز ر.ک: تشنهٔ دانش، ص۸۷ - ۸۸)
#حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/AGLOESHG
متن ۵۳ کتاب از علامه حسن زاده آملی ( apkbook.blog.ir).rar
16.84M
👆👆متن ۵۳ جلد از کتاب های فیلسوف و عارف ذوفنون مرحوم علامه #حسن_زاده_آملی رحمهالله علیه
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال فلسفه و عرفان
---------------------------------
💠 @AGLOESHG
---------------------------------
16.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 اگر خدا از ما سؤال کند...
🔸 پيش عقل سليم همان طور كه تصديق بى تصوّر، از اغلاط و قبايح اخلاقيه به شمار می آيد، تكذيب بى تصوّر نيز همين طور، بلكه حالش بدتر و قبحش افزون است.
🔹 اگر خدای تبارك وتعالی از ما سؤال كند كه شما كه مثلاً معنى وحدت وجود را به حسب مسلک حكما نمی دانستيد و از عالم آن علم و صاحب آن فن اخذ نكرديد و تعلّم آن علم و مقدّمات آن را نكرديد، برای چه كوركورانه آنها را تكفير و توهين كرديد؟ ما در محضر مقدّس حق چه جوابى داريم بدهيم جز آن كه سر خجلت به زير افكنيم؟!
🔸 و البته اين عذر پذيرفته نيست كه من پيش خود چنين گمان كردم.
🔹هر علمی كه مبادی و مقدّماتی دارد كه بدون علم به مقدمات، فهم نتيجه ميسور نيست، خصوصاً مثل چنين مسئله دقيقه كه پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقيقت و مغزای آن به حقيقت معلوم نشود.
🔸چيزی را كه چندين هزار سال است حكما و فلاسفه در آن بحث كردند و موشكافى نمودند، تو می خواهی با مطالعه يک كتاب يا شعر مثنوی مثلاً با عقل ناقص خود ادراک كنى! البته نخواهی از آن چيزی ادراک كرد.
اربعین حدیث امام خمینی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال فلسفه و عرفان
---------------------------------
💠 @AGLOESHG
---------------------------------