4_314991351005446601.pdf
841.1K
43.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه #شوکران
۱. دکتر غلامرضا اعوانی
۲. دکتر مهدی محقق
۳. دکتر سید عبدالله انوار ✔️
۴. دکتر مهدی گلشنی
۵. دکتر کریم مجتهدی
۶. دکتر احمد مهدوی دامغانی
۷. پروفسور کریستین بونو
دكتر سید عبدالله انوار، حکیم، نسخهشناسی، پژوهشگر تاریخ، ریاضی دان و متخصص متون کهن ریاضی.
معرفی برخی از آثار:
شرح و ترجمه کتاب شفای بوعلیسینا (۲۲ جلد).
شرح و ترجمه شرح اشارات خواجه نصير.
شرح و تفسير «حكمة الإشراق» قطبالدين شيرازى.
ترجمه مدخل متافيزيك هایدگر.
شرح «التحصيل» بهمنيار.
تعليقه مفصل بر دانشنامه علايى ابن سينا.
ترجمه مقاصد الفلاسفة امام محمد غزالى.
ترجمه تهافت الفلاسفة امام محمد غزالى.
ترجمه شرح تلويحات شيخ اشراق.
ترجمه و شرح منطق الملخص امامفخر رازى.
شرح و تعليقه درة التاج علامه قطبالدين شيرازى.
شرح و تعليقه بر مصنفات بابا افضل كاشى نوشآبادى.
شرح موسيقى الكبير فارابى.
شرح فرائد الأصول شيخ مرتضى انصارى.
شرح متافيزيك ارسطو.
شرح و تفسير قضاياى منطقى و بررسى آراى خواجه نصير طوسى.
بررسى آراى مربوط به قياسهاى منطقى و جهت در قياسات.
ترجمه جستارهاى فلسفى وينگنشتاين.
ترجمه حكومت الهى، اثر سنت توماس آكويناس.
تصحيح و تعليقه بر أساس الاقتباس خواجه نصيرالدين طوسى در منطق.
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
امام جعفر صادق علیه السّلام :
لَنَا حَالاَتٌ مَعَ الله هُوَ فِیهَا نَحنُ وَ نَحنُ فِیهَا هُوَ وَ مَعَ ذَلِک هُوَ هُوَ وَ نَحنُ نَحنُ
کلمات مکنونه فیض کاشانی،کلمه ی پنجاهم
نورٌ علی نور ، ص ۱۶۰
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
🔴 سیاسی-استعماری بودن برخی مخالفت ها با فلسفه در #حوزه_علمیه
علامه #حسینى_طهرانى :
در حوزه هاى علميّه #شيعه و #معتزله، بحث حكمت و فلسفه دارج و رائج بود؛ به خلاف #اشاعره كه بحث در مطالب عقليّه نمی كردند. فلهذا متكلّمين شيعه در طىّ بيش از هزار سال هميشه مظفّر و پيروز بودهاند و علماء و فقهائى را همچون ...
روى اين اساس، بحث #تفسير ى قرآن كريم و تدريس حكمت و فلسفه و علوم عقليّه و حوزه هاى #عرفان و #اخلاق از لوازم لا تنفكّ اين حوزه هاى فقهيّه به شمار می آمد.
بارى اين حوزه ها گرم ابحاث قرآنى و تفسيرى و اخلاقى و عرفانى و حكمى و فلسفى بودند درست تا انقلاب مشروطيّت؛
در اين حال #استعمار كافر سعى كرد تا
اوّلًا
نجف را از پايگاه علمى و فقهى بودن بيندازد و حوزه ها را متفرّقاً به جاهاى ديگر نقل دهد.
و ثانياً
تدريس #قرآن و تفسير و علوم عقليّه و فلسفيّه را از حوزه هاى شيعه براندازد تا علماى آنان را همچون اشاعره از عامّه و #اخباریون و حشويّون ظاهرگرا و بدون مغز و محتوا بنمايد،
تا در برابر آنان كسى نايستد و قيام نكند و قدرت بحث و تفكير و مسائل عقليّه و علميّه در حوزه ها پائين آيد.
و با نقشه ها و دسيسه هاى مزوّرانه فائق شد.
روح مجرد ، ص ۱۰۶
@AGLOESHG
🔹️نقل است که سلطان بایزید بسطامی(قدس سره) را دوازده نوبت از بسطام بیرون کردند که او ملحد و زندیق است،و هر باری که از بسطام بیرون می رفت،می فرمود:
خوشا شهری که ملحدش بایزید باشد.
و اکنون همه معتقد و مرید گور آن بزرگند
زیرا که تا در حالت حیات صوری بود خلق را مناسبتی با ایشان نبود،اکنون که روح بزرگوارش به عالم علوی پیوسته و در قبرش به غیر از سنگ و خاک نیست و خلق را از جهت کثافت و جهل مناسبتی با سنگ و کلوخ است،مرید گور اویند.
📚الله شناسی،ج۱ص۱۸۴
مرحوم علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی(قدس سره)
@AGLOESHG
فلسفه و عرفان
برنامه #شوکران ۱. دکتر غلامرضا اعوانی ۲. دکتر مهدی محقق ۳. دکتر سید عبدالله انوار ✔️ ۴. دکتر مهدی گ
#شوکران با حضور دکتر سید عبدالله انوار
43.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه #شوکران
۱. دکتر غلامرضا اعوانی
۲. دکتر مهدی محقق
۳. دکتر سید عبدالله انوار
۴. دکتر مهدی گلشنی ✔️
۵. دکتر کریم مجتهدی
۶. دکتر احمد مهدوی دامغانی
۷. پروفسور کریستین بونو
دكتر مهدی گلشنی، فیزیکدان، بنیانگذار گروه فلسفه علم، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران،از برگزیدگان چهره ماندگار در عرصهٔ فیزیک.
معرفی برخی از آثار:
فیزیک (ترجمه از هالیدی - رزنیک).
قرآن و علوم طبیعت.
تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر.
از علم سکولار تا علمی دینی.
فیزیک امروز (ترجمه از کتاب اوهانیان).
علم و دین و معنویت در آستانه قرن بیست و یکم.
خداباوری و دانشمندان معاصر غربی.
آیاعلم می تواند دین را نادیده بگیرد؟
القرآن و معرفة الطبیعة.
من العلم العلمانی الی العلم الدینی.
هل العلم یستغنی عن الدین.
The Holy Qur'an and the Science of Nature.
From Physics to Metaphysics.
Can Science Dispense with Religion?
Issues in Islam and Science
English translation of the first five Chapters of the Qur'an.
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
فصل ممیز حکمت متعالیه با دیگر مسلک های فلسفی.mp3
3.72M
قِوام حکمت متعالیه به چیست؟
آیا حکمت متعالیه همان مسلک های قبل است و تلفیقی از آنها، یا یک مسلک جداگانه است؟؟
#اصالت_وجود
#استاد_عبودیت
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
🔹 لا تُعْجِبْکَ طنطنةُ الرّجل!
در إرشاد القلوبِ ديلمی، روایت زیبایی از حضرت امام امیرالمؤمنین – علیه الصّلوة و السّلام – ذکر شده که متناسب با محتوای «نغمات و ألحان» است:
خَرَجَ [أمیرُ المؤمنینَ] ذَاتَ لَيْلَةٍ مِنْ مَسْجِدِ الْكُوفَةِ متوجّهاً إِلَى دَارِه، وَ قَدْ مَضَى رُبُعٌ مِنَ اللَّيْلِ، وَ مَعَهُ كُمَيْلُ بْنُ زِيَادٍ، وَ كَانَ مِنْ خِيَارِ شِيعَتِهِ وَ مُحِبِّيهِ. فَوَصَلَ فِي الطَّرِيقِ إِلَى بَابِ رَجُلٍ يَتْلُو الْقُرْآنَ فِي ذَلِكَ الْوَقْتِ وَ يَقْرَأُ قَوْلَهُ تَعَالَى: أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً يَحْذَرُ الآخِرَةَ وَ يَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ، بِصَوْتٍ شَجِيٍّ حَزِينٍ.
فَاسْتَحْسَنَ ذَلِكَ كُمَيْلٌ فِي بَاطِنِهِ وَ أَعْجَبَهُ حَالُ الرَّجُلِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَقُولَ شَيْئاً. فَالْتَفَتَ إِلَيْهِ ع وَ قَالَ: يَا كُمَيْلُ! لَا تُعْجِبْكَ طَنْطَنَةُ الرَّجُلِ، إِنَّهُ مِنْ أَهْلِ النَّارِ، وَ سَأُنَبِّئُكَ فِيمَا بَعْدُ!
فَتَحَيَّرَ كُمَيْلٌ لِمُشَافَهَتِهِ لَهُ عَلَى مَا فِي بَاطِنِهِ وَ شَهَادَتِهِ لِلرَّجُلِ بِالنَّارِ مَعَ كَوْنِهِ فِي هَذَا الْأَمْرِ وَ فِي تِلْكَ الْحَالَةِ الْحَسَنَةِ ظَاهِراً فِي ذَلِكَ الْوَقْتِ. فَسَكَتَ كُمَيْلٌ مُتَعَجِّباً مُتَفَكِّراً فِي ذَلِكَ الْأَمْرِ وَ مَضَى مُدَّةٌ مُتَطَاوِلَةٌ إِلَى أَنْ آلَ حَالُ الْخَوَارِجِ إِلَى مَا آلَ وَ قَاتَلَهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ كَانُوا يَحْفَظُونَ الْقُرْآنَ كَمَا أُنْزِلَ وَ الْتَفَتَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى كُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ هُوَ وَاقِفٌ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ السَّيْفُ فِي يَدِهِ يَقْطُرُ دَماً وَ رُؤُوسُ أُولَئِكَ الْكَفَرَةِ الْفَجَرَةِ مُحَلَّقَةٌ عَلَى الْأَرضِ. فَوَضَعَ رَأْسَ السَّيْفِ مِنْ رَأْسِ تِلْكَ الرُّؤُوسِ وَ قَالَ: يَا كُمَيْلُ! أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً، إِي هُوَ ذَلِكَ الشَّخْصُ الَّذِي كَانَ يَقْرَأُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ فَأَعْجَبَكَ حَالُهُ!
فَقَبَّلَ كُمَيْلٌ مُقَدَّمَ قَدَمَيْهِ وَ اسْتَغْفَرَ اللهَ فَصَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى مَجْهُولِ الْقَدْرِ. (إرشاد القلوبِ إلی الصّواب، ج2، ص226؛ نیز ر.ک: بحار الأنوار، ج33، ص399)
📎از تمامیِ دوستان و همراهان عزیز استدعا دارم که در مورد «... و علی مجهول القدر» اظهار نظر فرمایند می توانید از دوستان و...کمک بگیرید (توضیح مختصر)
@phmsadra
@AGLOESHG
آیت الله سید جلال الدین آشتیانی:
بنده از باب امتثال امر کسی که اطاعت از او را واجب میدانم [امام خمینی] در نامهای.. از آقایان [تفکیکی] خواهش کردم که شما الهیات و اسفار و شرح فصوص قیصری را مطالعه و برای ما درس بدهید و افاضات شما را ضبط خواهیم کرد. اگر شما از عهده تدریس این دو کتاب برآمدید آنگاه حق دارید اشکال کنید. و اگر نتوانستید از عهده تدریس الهیات اسفار و فصوص برآیید عقلاً و شرعاً حق مخالفت و اعتراض ندارید..
حامل نامه به آقای ملائی گفته بود: «نامه را به آقایان رساندم سکوت اختیار کردند!»
بعدا آقای ملائی به استاد فرمودند عجب کار حساب شدهای انجام دادید!
استاد آشتیانی فرمودند: شخص امام به من گفتند که این کار را انجام دهم.
ایشان در ادامه میفرمایند:
پس از سکوت آقایان تفکیکی [و اظهار عجز از تدریس اسفار و فصوص] حامل نامه [آقای سیدان] پیغام داد که من حاضرم در موضوع معاد با نویسنده این نامه بحث کنم!
بنده عرض کردم: حاضرم در معاد بحث کنم ولی نه پا در هوا! بلکه باید از اول سِفْر نفس اسفار که در نحوۀ ظهور نفس و تحقق آن از عالم غیب به عالم شهادت و ماده است بحث کرده، و به دلایل تجرّد نفس پرداخت، و بعد در نحوه وجود آن بعد از مرگ و عود آن به بدن در قیامت و آخرت گفتگو کرد..
کسی حق اعتراض به ملاصدرا - که خود از متصلبان در معاد جسمانی است - را دارد که حاضر شود از اول سفر نفس تا آخرت مبحث معاد جسمانی را تقریر نماید. ولی اگر در همان صفحه اول سفر نفس متوقف شد و نتوانست مطلب کتاب را درک نماید شرعاً در این باب محکوم به سکوت است. این گوی و این میدان!
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
50.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه #شوکران
۱. دکتر غلامرضا اعوانی
۲. دکتر مهدی محقق
۳. دکتر سید عبدالله انوار
۴. دکتر مهدی گلشنی
۵. دکتر کریم مجتهدی ✔️
۶. دکتر احمد مهدوی دامغانی
۷. پروفسور کریستین بونو
دكتر کریم مجتهدی، فیلسوف ایرانی و استاد بازنشسته گروه فلسفه در دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چهره ماندگار فلسفه.
معرفی برخی از آثار:
فلسفه نقادی کانت.
فلسفه در قرون وسطی.
فلسفه تاریخ.
دکارت و فلسفه او.
پدیدارشناسی روح بر حسب نظر هگل.
دونس اسکوتوس و کانت به روایت هیدگر.
سیدجمالالدین اسدآبادی و تفکر جدید.
فلسفه و تجدد.
نگاهی به فلسفههای جدید و معاصر در جهان غرب (مجموعه مقالات).
دربارهٔ هگل و فلسفه او (مجموعه مقالات).
فلسفه و فرهنگ.
داستایفسکی: آثار و افکار.
افکار کانت.
آشنایی ایرانیان با فلسفههای جدید غرب.
فلسفه و غرب (مجموعه مقالات).
فلسفه در آلمان.
مدارس و دانشگاههای اسلامی و غربی در قرون وسطی.
افکار هگل.
لایب نیتس و مفسران فلسفه او.
فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب.
سهروردی و افکار او (تأملی در منابع فلسفه اشراق).
افلاطونیان متأخر (از ادریوس تا ویکتور کوزن).
فیلسوف دانشجو است.
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
#صلوات خاصه محیی الدین و المله و الشریعه،شیخ اکبر #ابن_عربی(قدس سره)بر سیدالشهدا،(صلوات الله علیه)
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّة العُلیا ، المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا ، مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ ، سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ ، شَخصِ العرفانِ ، عَینِ العیانِ ، نور الله و سِرِّه الأتَمِّ ، المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ ، نُقطَةِ دائرةِ الأزلِ و الأبَدِ ، المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ ، فاتِحة کِتابِ الشهادة ، والی وِلایة السِیادة ، الاحدیة الجَمع الوُجودی ، الحَقیقِة الکُلیَّة الشُّهُودی ، کَهفِ الإمامةِ ، صاحِبِ العَلامةِ ، کَفیلِ الدّینِ ، الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ ، الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ ، إنسانِ العَینِ ، ُلغَزِ الإنشاء ، مَضْمونِ الإبداعِ ، مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ ، مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق ، المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین ، أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه.
درود و تحيّات بى شائبه خداوند و فرشتگان و حمل كنندگان عرش او و جميع عالم آفرينش علوى و سفلى بر آن ذات پاك و گوهر تابناك باد كه در ميان افراد كائنات با همت علياى خود متوحّد و در مقامات قرب حق، مقام شهود و رضاى حق تعالى همواره حاصل و تكيه گاه آن حضرت است.
او مركز عالم وجود و حقيقت واجد و باطن موجود است شخص مجسم معرفت و حقيقت آشكار و نور حضرت كردگار سرّ اتمّ الهى و دارای كمال اعظم غير متناهى مركز دايره ازل و ابد كه در اولية وجود متلبّس است بلباس تشخّص. الف احد آغاز كتاب ناسوت شهادت. والى ولايت ملكوت سيادت. در مقام جمع الجمع وجودى صدرنشين محفل احديت. در منزل فرق الفرق شهودى، حقيقت كليه موجود بهر كثرت. كهف امامت صاحب علامت، نگهبان دين وارث مختصات حضرت سيد المرسلين. خود، رتبه آن ذات پاك بالاتر از رفعت افلاك است و بيرون از عالم زمان و خارج از فضاى مكان و در معنى چشم بيناى حقيقت هستى را انسان. چگونه شرح اين حقيقت توانم داد كه لغز و معماى عالم ايجاد است و حاصل مضمون نشأة ابداع ذوق،بخشنده اذواق و به شوق آورنده اشواق، مطلب احباب و مقصد عشاق. منزه است از هرگونه نقص و شين بنام نامى و لقب گرامى ابى عبد اللّه الحسين روحنا له الفداء.
منبع:المناقب ابن عربی
@AGLOESHG
🔹️اکثر افرادی که موفق به نفی خواطر شده اند و توانسته اند ذهن خود را پاک و صاف نموده و از خواطر مصفا کنند و بالاخره سلطان معرفت برای آنان طلوع نموده در یکی از این دو حال بوده:
اول در حین تلاوت قرآن مجید و التفات به خواننده آن،که چه کسی در حقیقت قاری قرآن است و در آن وقت بر آنان منکشف می شده که قاری قرآن خداست جل جلاله.
دوم از راه توسل به حضرت اباعبدالله علیه السلام.
زیرا آن حضرت را برای رفع حجاب و موانع طریق نسبت به سالکین راه خدا عنایتی عظیم است.
📚رساله شریف لب اللباب در سیر و سلوک اولی الالباب،ص۱۵۰
مرحوم علامه طهرانی(قدس سره)
@AGLOESHG
4_5798486353914103915.pdf
1.24M
4_5992382338959410096.mp3
2.79M
مناظره عقل و عشق
#خواجه_عبدالله_انصاری
محسن ایزدیار
فانیا یوسف زاده
کاری از آوای عشق
@AGLOESHG
نور خدا.mp3
1.96M
39.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه #شوکران
۱. دکتر غلامرضا اعوانی
۲. دکتر مهدی محقق
۳. دکتر سید عبدالله انوار
۴. دکتر مهدی گلشنی
۵. دکتر کریم مجتهدی
۶. دکتر احمد مهدوی دامغانی ✔️
۷. پروفسور کریستین بونو
دکتر احمد مهدوی دامغانی، الهی دان، متخصص در ادبیات عرب، استاد پیشین دانشگاه تهران و دانشگاه هاروارد آمریکا.
تالیفات
۱. از علی آموز اخلاص عمل (تهران، تیر، ۱۳۷۹ ش)
۲. رساله دربارهٔ خضر (تهران، کتاب مرجع، ۱۳۸۹ش)
۳. شاهدخت والاتبار شهربانو (تهران، دعا، ۱۳۸۹ش)
۴. در باغ روشنایی (تهران، سخن، ۱۳۸۲) گزیدهٔ حدیقة الحقیقة
۵. گزیدهای از شعر سعدی به زبان عربی (کویت، منشورات البابطین، ۲۰۰۰ م)
کتب تحقیقی:
۱. کشف الحقائق نَسَفی، تحقیق و تحشیه (تهران، علمی فرهنگی، ۱۳۵۹ش)
۲. المَجدی فی أنساب الطّالبیّین، تحقیق (قم، مکتبة آیةاللّٰه العظمیٰ مرعشی نجفی، ۱۳۶۸ ش)
۳. نَسمةالسَّحر بذکر من تشیَّع و شعر، تصحیح (تهران، وزارت خارجه، ۱۳۸۴ش)
۴. دیوان خازن (عبداللّٰه بن احمد خازن) تصحیح و تحقیق (تهران. میراث مکتوب. ۱۳۹۴ ش)
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG