eitaa logo
فلسفه و عرفان
5.2هزار دنبال‌کننده
506 عکس
219 ویدیو
349 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹️نقل است که سلطان بایزید بسطامی(قدس سره) را دوازده نوبت از بسطام بیرون کردند که او ملحد و زندیق است،و هر باری که از بسطام بیرون می رفت،می فرمود: خوشا شهری که ملحدش بایزید باشد. و اکنون همه معتقد و مرید گور آن بزرگند زیرا که تا در حالت حیات صوری بود خلق را مناسبتی با ایشان نبود،اکنون که روح بزرگوارش به عالم علوی پیوسته و در قبرش به غیر از سنگ و خاک نیست و خلق را از جهت کثافت و جهل مناسبتی با سنگ و کلوخ است،مرید گور اویند. 📚الله شناسی،ج۱ص۱۸۴ مرحوم علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی(قدس سره) @AGLOESHG
43.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه ۱. دکتر غلامرضا اعوانی ۲. دکتر مهدی محقق ۳. دکتر سید عبدالله انوار ۴. دکتر مهدی گلشنی ✔️ ۵. دکتر کریم مجتهدی ۶. دکتر احمد مهدوی دامغانی ۷. پروفسور کریستین بونو دكتر مهدی گلشنی، فیزیکدان، بنیانگذار گروه فلسفه علم، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران،از برگزیدگان چهره‌ ماندگار در عرصهٔ فیزیک. معرفی برخی از آثار: فیزیک (ترجمه از هالیدی - رزنیک). قرآن و علوم طبیعت. تحلیلی از دیدگاه‌های فلسفی فیزیکدانان معاصر. از علم سکولار تا علمی دینی. فیزیک امروز (ترجمه از کتاب اوهانیان). علم و دین و معنویت در آستانه قرن بیست و یکم. خداباوری و دانشمندان معاصر غربی. آیاعلم می تواند دین را نادیده بگیرد؟ القرآن و معرفة الطبیعة. من العلم العلمانی الی العلم الدینی. هل العلم یستغنی عن الدین. The Holy Qur'an and the Science of Nature. From Physics to Metaphysics. Can Science Dispense with Religion? Issues in Islam and Science English translation of the first five Chapters of the Qur'an. کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
فصل ممیز حکمت متعالیه با دیگر مسلک های فلسفی.mp3
3.72M
قِوام حکمت متعالیه به چیست؟ آیا حکمت متعالیه همان مسلک های قبل است و تلفیقی از آنها، یا یک مسلک جداگانه است؟؟ کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
🔹 لا تُعْجِبْکَ طنطنةُ الرّجل! در إرشاد القلوبِ ديلمی، روایت زیبایی از حضرت امام امیرالمؤمنین – علیه الصّلوة و السّلام – ذکر شده که متناسب با محتوای «نغمات و ألحان» است: خَرَجَ [أمیرُ المؤمنینَ] ذَاتَ لَيْلَةٍ مِنْ مَسْجِدِ الْكُوفَةِ متوجّهاً إِلَى دَارِه، وَ قَدْ مَضَى رُبُعٌ مِنَ اللَّيْلِ، وَ مَعَهُ كُمَيْلُ بْنُ زِيَادٍ، وَ كَانَ مِنْ خِيَارِ شِيعَتِهِ وَ مُحِبِّيهِ. فَوَصَلَ فِي الطَّرِيقِ إِلَى بَابِ رَجُلٍ يَتْلُو الْقُرْآنَ فِي ذَلِكَ الْوَقْتِ وَ يَقْرَأُ قَوْلَهُ تَعَالَى:‏ أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً يَحْذَرُ الآخِرَةَ وَ يَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ،‏ بِصَوْتٍ شَجِيٍّ حَزِينٍ. فَاسْتَحْسَنَ ذَلِكَ كُمَيْلٌ فِي بَاطِنِهِ وَ أَعْجَبَهُ حَالُ الرَّجُلِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَقُولَ شَيْئاً. فَالْتَفَتَ إِلَيْهِ ع وَ قَالَ: يَا كُمَيْلُ! لَا تُعْجِبْكَ طَنْطَنَةُ الرَّجُلِ، إِنَّهُ مِنْ أَهْلِ النَّارِ، وَ سَأُنَبِّئُكَ فِيمَا بَعْدُ! فَتَحَيَّرَ كُمَيْلٌ لِمُشَافَهَتِهِ لَهُ عَلَى مَا فِي بَاطِنِهِ وَ شَهَادَتِهِ لِلرَّجُلِ بِالنَّارِ مَعَ كَوْنِهِ فِي هَذَا الْأَمْرِ وَ فِي تِلْكَ الْحَالَةِ الْحَسَنَةِ ظَاهِراً فِي ذَلِكَ الْوَقْتِ. فَسَكَتَ كُمَيْلٌ مُتَعَجِّباً مُتَفَكِّراً فِي ذَلِكَ الْأَمْرِ وَ مَضَى مُدَّةٌ مُتَطَاوِلَةٌ إِلَى أَنْ آلَ حَالُ الْخَوَارِجِ إِلَى مَا آلَ وَ قَاتَلَهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ كَانُوا يَحْفَظُونَ الْقُرْآنَ كَمَا أُنْزِلَ وَ الْتَفَتَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى كُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ هُوَ وَاقِفٌ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ السَّيْفُ فِي يَدِهِ يَقْطُرُ دَماً وَ رُؤُوسُ أُولَئِكَ الْكَفَرَةِ الْفَجَرَةِ مُحَلَّقَةٌ عَلَى الْأَرضِ. فَوَضَعَ رَأْسَ السَّيْفِ مِنْ رَأْسِ تِلْكَ الرُّؤُوسِ وَ قَالَ: يَا كُمَيْلُ!‏ أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً، إِي هُوَ ذَلِكَ الشَّخْصُ الَّذِي كَانَ يَقْرَأُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ فَأَعْجَبَكَ حَالُهُ! فَقَبَّلَ كُمَيْلٌ مُقَدَّمَ قَدَمَيْهِ وَ اسْتَغْفَرَ اللهَ فَصَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى مَجْهُولِ الْقَدْرِ. (إرشاد القلوبِ إلی الصّواب، ج‏2، ص226؛ نیز ر.ک: بحار الأنوار، ج‏33، ص399) 📎از تمامیِ دوستان و همراهان عزیز استدعا دارم که در مورد «... و علی مجهول القدر» اظهار نظر فرمایند می توانید از دوستان و‌...کمک بگیرید (توضیح مختصر) @phmsadra @AGLOESHG
🔸حضرت آیة الله : 🔹اساتید ما کسی را که کتاب «اقبال الأعمال» سید بن طاوس را نداشت رفیق خود نمی دانستند. 🔸هر مقدار آن را که مطالعه کردنی است مطالعه کنید، و هر اندازه از آن را که عمل کردنی است - هر مقدار حال دارید - عمل کنید. (فریادگر توحید ص 186). @AGLOESHG
آیت الله سید جلال الدین آشتیانی: بنده از باب امتثال امر کسی که اطاعت از او را واجب می‌دانم [امام خمینی] در نامه‌ای.. از آقایان [تفکیکی] خواهش کردم که شما الهیات و اسفار و شرح فصوص قیصری را مطالعه و برای ما درس بدهید و افاضات شما را ضبط خواهیم کرد. اگر شما از عهده تدریس این دو کتاب برآمدید آنگاه حق دارید اشکال کنید. و اگر نتوانستید از عهده تدریس الهیات اسفار و فصوص برآیید عقلاً و شرعاً حق مخالفت و اعتراض ندارید.. حامل نامه به آقای ملائی گفته بود: «نامه را به آقایان رساندم سکوت اختیار کردند!» بعدا آقای ملائی به استاد فرمودند عجب کار حساب شده‌ای انجام دادید! استاد آشتیانی فرمودند: شخص امام به من گفتند که این کار را انجام دهم. ایشان در ادامه میفرمایند: پس از سکوت آقایان تفکیکی [و اظهار عجز از تدریس اسفار و فصوص] حامل نامه [آقای سیدان] پیغام داد که من حاضرم در موضوع معاد با نویسنده این نامه بحث کنم! بنده عرض کردم: حاضرم در معاد بحث کنم ولی نه پا در هوا! بلکه باید از اول سِفْر نفس اسفار که در نحوۀ ظهور نفس و تحقق آن از عالم غیب به عالم شهادت و ماده است بحث کرده، و به دلایل تجرّد نفس پرداخت، و بعد در نحوه وجود آن بعد از مرگ و عود آن به بدن در قیامت و آخرت گفتگو کرد.. کسی حق اعتراض به ملاصدرا - که خود از متصلبان در معاد جسمانی است - را دارد که حاضر شود از اول سفر نفس تا آخرت مبحث معاد جسمانی را تقریر نماید. ولی اگر در همان صفحه اول سفر نفس متوقف شد و نتوانست مطلب کتاب را درک نماید شرعاً در این باب محکوم به سکوت است. این گوی و این میدان! کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
50.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه ۱. دکتر غلامرضا اعوانی ۲. دکتر مهدی محقق ۳. دکتر سید عبدالله انوار ۴. دکتر مهدی گلشنی ۵. دکتر کریم مجتهدی ✔️ ۶. دکتر احمد مهدوی دامغانی ۷. پروفسور کریستین بونو دكتر کریم مجتهدی، فیلسوف ایرانی و استاد بازنشسته گروه فلسفه در دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چهره ماندگار فلسفه. معرفی برخی از آثار: فلسفه نقادی کانت. فلسفه در قرون وسطی. فلسفه تاریخ. دکارت و فلسفه او. پدیدارشناسی روح بر حسب نظر هگل. دونس اسکوتوس و کانت به روایت هیدگر. سیدجمال‌الدین اسدآبادی و تفکر جدید. فلسفه و تجدد. نگاهی به فلسفه‌های جدید و معاصر در جهان غرب (مجموعه مقالات). دربارهٔ هگل و فلسفه او (مجموعه مقالات). فلسفه و فرهنگ. داستایفسکی: آثار و افکار. افکار کانت. آشنایی ایرانیان با فلسفه‌های جدید غرب. فلسفه و غرب (مجموعه مقالات). فلسفه در آلمان. مدارس و دانشگاههای اسلامی و غربی در قرون وسطی. افکار هگل. لایب نیتس و مفسران فلسفه او. فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب. سهروردی و افکار او (تأملی در منابع فلسفه اشراق). افلاطونیان متأخر (از ادریوس تا ویکتور کوزن). فیلسوف دانشجو است. کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG