eitaa logo
انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی حوزه علمیه جامعه الزهرا سلام الله علیها
411 دنبال‌کننده
441 عکس
92 ویدیو
48 فایل
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 🧠 انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعة الزهرا سلام الله علیها
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 *معرفی کتاب* *« _جعل عمیق_ »* ✅ موضوع جعل عمیق، اکنون و در دنیایی که در آن زیست می‌کنیم، یکی از مباحث چالش‌برانگیز و حساس به حساب می‌آید. جعل عمیق، در واقع ترکیبی از کلمه‌های «یادگیری عمیق» و «جعل» بوده و تکنیکی برای ترکیب تصویر انسان مبتنی بر هوش مصنوعی است... 🔍 [اطلاعات بیشتر](https://csri.ac.ir/article/98753-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AC%D8%B9%D9%84-%D8%B9%D9%85%DB%8C%D9%82.html?t=%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA) 📌 گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
بسمه تعالی با سلام و عرض تسلیت ایام سوگواری سیدو سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام)؛ ✍️رهبر معظم انقلاب: در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت نمی‌شود با همان ابزارهای چهل سال قبل کار کرد باید ابزارها متناسب با زمان باشند اما آنچه تغییر نمی‌کند جبهه‌بندی‌هاست. ۱۴۰۲/۳/۱۴ 🔰معاونت آموزش حوزه‌های علمیه خواهران استان قم با مشارکت بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهراس و حوزه های علمیه خواهران قم و اداره کل اساتید مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور برگزار می‌کند: 🔻موضوع: وبینار ضرورت موضوع‌شناسی و بهرمندی اساتید از هوش مصنوعی 👌ویژه اساتید حوزه‌های علمیه خواهران 🗓زمان: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ⏱ساعت: ۱۰ تا ۱۲ 🎤 مدرس: حجه‌الاسلام‌والمسلمین صفایی عضو هیئت مدیره موسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی 🔻مزایای حضور در نشست علمی: ▫️اعطای گواهینامه معتبر حضور در وبینار ▫️اولویت ثبت نام در وبینارهای آتی اساتید لینک ثبت نام :@Amoozesh_ostan 📲لینک حضور مجازی در وبینار ویژه ثبت‌نام‌کنندگان: https://vcm.whc.ir/b/ny6-hw9-jur-bqz 🌐 لینک آزمون وبینار متعاقباً اعلام می‌گردد ان شاءالله توفیق میزبانی از همه اساتید معزز در این وبینار را داریم لیکن در نهایت احترام به استحضار می رساند گواهی حضور فقط به ثبت نام شدگان در بازه زمانی اعلام شده، اعطا می گردد. ◈◈◈ جعلکم الله من خیر انصار ولیه فی غیبته و حضرته 🇮🇷 کانال بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهراس حوزه های علمیه خواهران
⭕️ با وجود هیاهوها در قم، آشنایی با فلسفه هوش مصنوعی نزدیک به صفر است! 🔹دکتر مهدی همازاده میگوید: پروژه های بین رشته ای در هوش مصنوعی با مشارکت مهندسان و فیلسوفان در داخل ایران بسیار کم تعریف میشود در حالی که در خارج از کشور اینطور نیست و اگر به هندبوک کمبریج در حوزه هوش مصنوعی مراجعه کنید فصول فلسفی و کاربردی در هوش مصنوعی در تعامل با هم نوشته شده اند. 📌متن کامل خبر: 🔗 https://ainews.ir/?p=16914 —————————
🔸 نشست علمی آگاهی: فیزیک کوانتوم و فلسفه ذهن 🔰 گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه ۱۸ مردادماه۱۴۰۲، ساعت ۱۰ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/quantum-3 🆔 @iictchannel
🔷 مهلت ارسال مقاله به همایش بین‌المللی قرآن و علوم شناختی تمدید شد 📌 محورهای همایش: ✅ هوش مصنوعی و قرآن ✅ فلسفه ذهن و قرآن ✅ انسان‌شناسی شناختی و قرآن ✅ روان‌شناسی شناختی و قرآن ✅ عصب‌شناسی شناختی و قرآن ✅ زبان‌شناسی شناختی و قرآن ✅ علوم رایانه‌ای و قرآن ✅ زبان‌شناسی رایانشی و قرآن 📅 مهلت ارسال مقاله به این همایش تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ تمدید شد 💢 کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 iict.ac.ir/qoranolom 📱شماره تماس دبیر اجرایی همایش: 09109669086 (آقای استادمیرزا) 🆔 @iictchannel
🖊 مجموعه مقالات نخستین کنفرانس فضای سایبر منتشر شد و از طریق لینک‌های زیر قابل دریافت است: 📘 کتاب کامل (مناسب برای چاپ و صحافی): http://file.cysp.ir/conf/2022/proc/cysp2022proc.pdf 📒 قسمت مقالات انگلیسی: http://file.cysp.ir/conf/2022/proc/cysp2022proc-en.pdf 📗 قسمت مقالات فارسی: http://file.cysp.ir/conf/2022/proc/cysp2022proc-fa.pdf 🌐 http://cysp2022.ut.ac.ir 🆔 @cysp_conf
💢 دومین کنفرانس ملی فضای سایبر، از نهم تا یازدهم آبان ۱۴۰۲ در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. برای دریافت اطلاعیه‌های این رویداد، در کانال کنفرانس عضو شوید: https://eitaa.com/joinchat/3452829881Cbd0fc42858 🌐 http://cysp.ut.ac.ir 🆔 @cysp_conf
💢 محورهای مقالات «دومین کنفرانس ملی فضای سایبر» 🔸 چارچوب نظری و مفهومی زیرساخت فضای سایبر 🔸 تئوری سیستم‌ها و سیستم‌های سایبرنتیکی 🔸 دانش سایبرنتیک و شاخه‌های دانش سایبرنتیک 🔸 فلسفه‌ی فضای سایبر، دیدگاه‌های فلسفی به فضای سایبر 🔸 سیستم‌های مدیریت اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت 🔸 جامعه‌ی اطلاعاتی 🔸 روابط میان فضای ویرچوآل و فضای اکچوآل 🔸 فضای سایبر و انسان 🔸 حکمرانی فضای سایبر، حکمرانی بر فضای سایبر، حکمرانی با فضای سایبر، حکمرانی در فضای سایبر 🔸 جنگ سایبری، جنگ در فضای سایبر، جنگ به‌وسیله‌ی فضای سایبر 🔸 قدرت سایبری، فضای سایبر و حاکمیت 🔸 فرهنگ سایبری، فضای سایبر و فرهنگ، فضای سایبر و رسانه 🔸 اقتصاد سایبری، فضای سایبر و اقتصاد 🔸 حقوق سایبری، فضای سایبر و قانون 🔸 روان‌شناسی سایبری 🔸 فضای سایبر و هوش مصنوعی، کلان‌داده‌ها و یادگیری ماشینی 🔸 سیستم‌های سایبر-فیزیکی و اینترنت اشیاء، انقلاب صنعتی چهارم 🔸 سایبرنتیک کوانتومی، فضای سایبر کوانتومی، محاسبات و ارتباطات کوانتومی 🔸 کاربردهای سایبری 🔸 فضای سایبر و اینترنت 🔸 فضای سایبر، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی 🔸 امنیت سایبری، فضای سایبر و امنیت 🔸 بلاکچین (زنجیره‌ بلوکی)، رمزارزها، ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) 🔸 سیستم اعتبار اجتماعی 🔸 واقعیت ویرچوآل و واقعیت افزوده، متاورس و زندگی دوم 🔸 سایر موضوعات مرتبط برای دریافت اطلاعیه‌های این رویداد، در کانال کنفرانس عضو شوید: https://eitaa.com/joinchat/3452829881Cbd0fc42858 🌐 http://cysp2023.ut.ac.ir 🆔 @cysp_conf
💢 مهلت ارسال مقاله به دومین کنفرانس ملی فضای سایبر تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ تمدید شد. برای دریافت اطلاعیه‌های این رویداد، در کانال کنفرانس عضو شوید: https://eitaa.com/joinchat/3452829881Cbd0fc42858 🌐 http://cysp2023.ut.ac.ir 🆔 @cysp_conf
🔹روابط میان فضای ویرچوآل و فضای اکچوآل سان تزو، فیلسوف و استراتژیست چینی، در کتاب «هنر جنگ» چنین می نویسد: خود را بشناس. دشمن خود را بشناس. زمین و سرزمینی را که درآن به پیکار خواهی رفت، بشناس. این آگاهی به تو قدرت پیروزی در هزار جنگ را می دهد. سرعت، شاکله پیروزی است. امروز که ما در حال نبرد در میدان رزم آینده، در فضای سایبر و فضای مجازی هستیم، شناخت هریک از این جبهه های نبرد، برای هر انسانی که قصد نبرد در این میدان را دارد، یک ضرورت و لازمه پیروزی است. نبردگاه فضیلت جهان مجازی، مهم ترین نبردگاه برای شناخت فضای سایبر و جهان حاکم بر آن است. برای شناخت بیشتر این دو دنیا باید با کلمات و اصطلاحات حاکم بر آن، کمی آشنا شد. مجازی یاVirtual، از کلمه لاتین VIRTUS به معنی برتری، قدرت، فضیلت که به صورت کلّی، به هر چیز اطلاق می شود که داری فضیلت برتری بر بعد فیزیکی یا طبیعت است. در مقابل فضای ویرچوآل، محیط واقعی یاActual قرار دارد که ریشه آن، کلمه لاتین actus، به معنی فعّال، مربوط به عمل، واقعی و موجود است. به فضایی که این محیط ویرچوآل را به محیط اکچوال مرتبط می کند، «فضای سایبر» می گویند. کلمه Cyber از واژه یونانی KUBERNETES به معنای سکان دار و کنترل کننده ساخته شده است؛ زیرا ذات سیستم سایبر در کنترل سیستم و ایجاد قدرت برتری و تحمیل توان و اراده خود بر غیر است. این اصطلاح که بیشتر برای علوم رایانه به کار برده می شود، برای تعریف بعد غیر فیزیکی رایانه ها به کار می رود. این ابعاد شامل اطّلاعات، کنترل پردازش و ارتباطات است. https:/hawzah.net/fa/ Magazine/View/4227/8278/110663/فضای-سایبر-و-سرگرمی
📢📢📢📢📢 🔻حمایت از طرح های پژوهشی در زمینه آسیب های اجتماعی پیرو تفاهم نامه جامعه الزهرا (س) و کمیته امداد، جهت حمایت از پژوهش هایی که در زمینه آسیب های اجتماعی نوشته شده است؛ کسانی که در زمینه موضوعات زیر، مقاله، پایان نامه و یا رساله دارند، با ارسال آن از حمایت های خوبی برخوردار خواهند شد: 1-کودک همسری 2-طلاق 3-تحکیم و تقویت بنیان خانواده 4-ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار 5-کودکان بازمانده از تحصیل 6-دانش آموزان ترک تحصیل کرده 7-راهکارهای قانونی صیانت از حقوق زنان سرپرست خانوار (حضانت فرزند و ...) 8-خانواده های سرپرست زندانی 9-حاشیه نشینی 10-مهاجرت از روستاها 11-دختران در محدوده تجرد قطعی (بازمانده از ازدواج) معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها
🔻فضای سایبر و فرهنگ دکتر استیون بست و دکتر داگلاس کلنر از «دانشگاه کالیفرنیا»، با بررسی وضعیت اجتماعی و فرهنگی جوانان آمریکایی در دو دهه گذشته (1990- 2010 م. ) طی مقاله ای در سال 2013 م. به نقش فضای سایبر در تغییر فرهنگ در این رده سنّی در این دو دهه پرداختند. اینترنت، تکنولوژی رایانه و ابزارهای ارتباط جمعی و به ویژه نحوه جریان اطّلاعات، تصوّرات ما از انواع مختلف فرهنگ را تغییر داده اند. در این شرایط، نسل جوان باید مهارت هایی را بیاموزد تا در این دوره بتواند از این ظرفیت ها برای بقا در جامعه سایبری استفاده کند. https:/hawzah.net/fa/Magazine/View/4227/8278/110663/فضای-سایبر-و-سرگرمی
🔰ضمن اعتذار از نقص فنی ایجاد شده و با اذعان به سنجش تمامی نیازها و فراهم نمودن زیرساخت های لازم، به جهت استقبال فراوان اساتید از این برنامه، امکان برگزاری وبینار در تاریخ وعده داده شده میسر نشد. 🔹️با مساعدت استودیو مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، وبینار هوش مصنوعی فردا ساعت ۱۰:۳۰ بصورت آنلاین برگزار خواهد شد. 🌐لینک حضور: http://live.whc.ir/qom ♻️ان شاءالله توفیق میزبانی از همه اساتید معزز در این وبینار را داریم لیکن در نهایت احترام به استحضار می رساند گواهی حضور فقط به ثبت نام شدگان در بازه زمانی اعلام شده، اعطا می گردد. 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
❗️ثبت‌نام تا ۲۰ مرداد تمدید شد: 🔸 با همکاری مرکز هنر و رسانه معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می شود: 🔰دوره آموزش مقدماتی و ✅ ۱۵ جلسه به مدت ۳۰ ساعت + ارائه گواهینامه معتبر 🔹 سرفصل های دوره آموزشی: - یادگیری ماشین و مسائل آماری - شبکه های عصبی و یادگیری آسان - انواع داده های انبوه رسانه ای، صوت، ویدیو و متن - داده کاوی و کاربرد های رسانه ای - پردازش صوت و تصویر و کاربردهای رسانه ای - علوم انسانی و هوش مصنوعی ⭕️ شرایط شرکت در دوره: - حداقل مدرک سطح دو حوزه علمیه و یا کارشناسی مرتبط - سن زیر ۴۰ سال - پذیرش پس از انجام مصاحبه و بررسی رزومه 🔺 ثبت نام تا ۲۰ مرداد در لینک زیر: 🌐 https://itsetad.ir/?p=4093 پاسخگویی به سوالات: 🆔 @itsetad @qomirib
▪️سلام و احترام خدمت پژوهشگران و همراهان گرامی ضمن عرض تسلیت و آرزوی قبولی طاعات عزاداران و عاشقان حسینی 🔉در نظر داریم در جهت و موضوع شناسی دانش «علوم شناختی و مبانی هوش مصنوعی»، مطالب کلیدی را به طور اجمالی در گروه مطرح کرده و ریزموضوعات و چالش‌های پژوهشی را در قالب در خلال این مطالب به نقد و بررسی بگذاریم. همراهی و نقد و نظرات شما عزیزان می تواند در تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز و استخراج نتایج پژوهشی راهگشا باشد. 🧠انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعه الزهرا
✡️ دین جدید؛ گام شیطانی بعدی هوش مصنوعی 1️⃣ ، عضو مجمع جهانی اقتصاد و استاد تاریخ دانشگاه عبری اورشلیم، گفت که در چند سال آینده می‌تواند با «بازنویسی کتاب مقدس»، ادیان را اصلاح کند! 2️⃣ وی اضافه کرد: 👈 هوش مصنوعی حتی می‌تواند یک بنویسد. در طول تاریخ، ادیان آرزوی داشتن کتابی را داشتند که توسط یک هوش فوق‌بشری، توسط یک موجود غیرانسانی نوشته شده باشد... هر دینی ادعا می‌کند همهٔ کتاب‌های دیگر ادیان را انسان‌ها نوشته‌اند، اما کتاب ما، نه، نه، نه، از هوش مافوق بشری آمده است. 3️⃣ او سپس یک وعدهٔ شوم داد: 👈 در چند سال آینده، ممکن است ادیانی وجود داشته باشند که واقعاً درست باشند. فقط به دینی فکر کنید که آن توسط یک هوش مصنوعی نوشته شده است. این می‌تواند چند سال دیگر به واقعیت تبدیل شود… 4️⃣ هراری مدت‌هاست رویای چنین دنیایی را در سر می‌پروراند که با سلطهٔ کامل اداره می‌شود. هراری هم‌چنین ادعا می‌کند که در طیّ یک یا دو دهه، الگوریتم‌هایی می‌توانند برای تعیین نوجوانانی که دربارهٔ خود سردرگم هستند، عمل کند!! 5️⃣ به‌عبارت دیگر، یووال نوح هراری، «روشنفکر» تیپیکالِ این روزها است که از طریق که او و امثال او را تبلیغ و ترویج می‌کنند، ایده‌های تاریک و دیستوپیایی (پادآرمانشهری) اربابان بالادستی خود، از جمله (مؤسس و ایده‌پرداز اصلی مجمع جهانی اقتصاد) و و را به افکار عمومی القاء می‌کند. https://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-sect/20363
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔸 صوت کامل نشست علمی آگاهی: فیزیک کوانتوم و فلسفه ذهن 🎙 با حضور: 📅 چهارشنبه ۱۸ مردادماه۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🔻هوش مصنوعی چیست؟ هوش مصنوعی همان کامپیوتر نیست بلکه به عنوان هوش یک ماشین یا کامپیوتر تعریف می شود که آن را قادر می سازد تا توانایی های انسان را تقلید یا پایه سازی کند. هوش مصنوعی از فناوری ‌های متعددی استفاده می‌ کند که ماشین ‌ها را برای حس کردن، درک، برنامه‌ ریزی، عمل و یادگیری با سطح هوشی مشابه انسان تجهیز می ‌کند. اساسا سیستم‌ های هوش مصنوعی محیط‌ های مختلف را درک می‌ کنند، اشیا را تشخیص می ‌دهند، در تصمیم‌ گیری کمک می‌ کنند، مشکلات پیچیده را حل می ‌کنند، از تجربیات گذشته درس می ‌گیرند و الگو ها را تقلید می ‌کنند. این توانایی ‌ها برای انجام کار هایی مثل رانندگی ماشین یا تشخیص چهره برای باز کردن قفل صفحه ‌نمایش دستگاه با هم ترکیب می ‌شوند. گستره هوش مصنوعی در مجموعه ای از فناوری ها مثل یادگیری ماشینی ، پردازش زبان طبیعی، بینایی کامپیوتری و غیره توسعه یافته است. چنین فناوری ‌های پیشرفته ‌ای به سیستم‌ های کامپیوتری اجازه می ‌دهند تا زبان انسان را بفهمند، از نمونه ها یاد بگیرند و پیش ‌بینی کنند. با این که هر فناوری به طور مستقل در حال تکامل است، اما زمانی که در ترکیب با سایر فناوری ‌ها، داده‌ ها، تجزیه و تحلیل و اتوماسیون استفاده شود، می ‌تواند کسب ‌و کار ها را متحول کند و به آن ها کمک کند تا به اهداف شان چه بهینه ‌سازی زنجیره ‌های تامین و چه افزایش خدمات مشتری باشد، دست یابند. 🖇️انجمن علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعه الزهرا
🖋️اجزای اصلی هوش مصنوعی هوش دارای مفهوم وسیع تری است که این یعنی توانایی عمیق تری برای درک محیط اطراف دارد . با این حال، برای این که بتواند به عنوان هوش مصنوعی به حساب آورده شود، باید تمام اجزایش با یکدیگر در ارتباط باشند. این اجزا عبارتند از: 1-یادگیری ماشین (Machine Learning) : یادگیری ماشین یک برنامه کاربردی هوش مصنوعی است که به طور خودکار از مجموعه تجربیات قبلی بدون نیاز به برنامه‌ نویسی خاصی یاد می‌ گیرد و بهبود می ‌یابد. 2– یادگیری عمیق (Deep Learning) : یادگیری عمیق زیرمجموعه ای از یادگیری ماشین است که با پردازش داده ها با کمک شبکه های عصبی مصنوعی یاد می گیرد. 3- شبکه‌های عصبی (Neural Network ): شبکه‌ های عصبی؛ سیستم ‌های کامپیوتری هستند که بر اساس ارتباطات عصبی در مغز انسان مدل ‌سازی می‌ شوند و یادگیری عمیق را امکان‌ پذیر می ‌سازند. 4- رایانش شناختی (Cognitive Computing) : هدف رایانش شناختی بازآفرینی فرآیند تفکر انسان در یک مدل کامپیوتری است. و به دنبال تقلید و بهبود تعامل بین انسان و ماشین با درک زبان انسان و معنای تصاویر است. 5- پردازش زبان طبیعی ( Natural Language Processing ) : NLP ابزاری است که به کامپیوتر ها اجازه می دهد تا زبان و گفتار انسان را درک، شناسایی تفسیر و تولید کنند. 6- بینایی کامپیوتری (Computer Vision) : بینایی کامپیوتری از یادگیری عمیق و شناسایی الگو برای تفسیر محتوای تصویر (نمودار، جداول ، تصاویر پی ‌دی‌ اف و ویدئو ها) استفاده می ‌کند. 🖋️انجمن علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعه الزهرا https://eitaa.com/joinchat/2086404562C648de22045
برگرفته از کتاب«فلسفه هوش مصنوعی» دکتر محمودخاتمی: تعریف هوش مصنوعی از مجموعه آراء اهل فن چنین برمی‌آید که هوش مصنوعی قابل تعریف واقعی و دقیق نیست و لذا باید به همین بسنده کنیم که هوش مصنوعی ناظر به مجموعه مطالعات و کاربردهایی است که هدف آن ارائه توانایی‌هایی است مانند: کسب اطلاعات، ادراک، استدلال، تصمیم گیری و غیره که معمولاً به هوش انسانی نسبت داده می‌شوند. با این معنی، هدف هوش مصنوعی تقلید حالات و رفتار هوشمندانه انسان و باز تولید عملکرد متناظر انسان از طریق برنامه‌های رایانه‌ای است. با اینکه چنین تعریفی مقبول نظریه پردازان و طراحان هوش مصنوعی و سامانه‌های هوشمند است، اما مغالطه‌ای در بن قیاس آن با هوش انسان نهفته است که به ادنی التفاتی ظاهر می‌شود. (اولاً) تعاریف هوش مصنوعی مبتنی بر توانایی انتزاعی حل مسئله به منظور تقلید از رفتار انسان از دیدگاه منطقی_شناختی است و نه از نظر تجربی_احساسی. لذا این تعاریف از هوش مصنوعی ناظر به برخی توانایی‌های هوش طبیعی است مثلاً شامل هوش هیجانی و فطری نمی‌شود. (ثانیاً) تعاریف هوش مصنوعی فاقد عنصر استقلال ذاتی و درونی هوش است. شبیه سازی داده‌ها از طریق رفتار انسانی تقلید شده توسط فناوری معادل توانایی تفکر از روی تئوری و عمل تجربه شده توسط انسان نیست. (ثالثاً) این تعاریف از هوش مصنوعی شامل یکی از مهم‌ترین وجوه عملی هوش انسان که عبارت است از تشخیص حسن و قبح ذاتی عقلی نمی‌شود آنچه هوش مصنوعی حداکثر انجام می‌دهد حسن و قبح برنامه‌ریزی شده است.(صفحه ۳۶-۳۸) 🖋️انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعه الزهرا (س) https://eitaa.com/joinchat/2086404562C648de22045
برگرفته از کتاب«فلسفه هوش مصنوعی» دکتر محمود خاتمی: 🔻انواع هوش مصنوعی هرچند این تقسیم بندی تنها تقسیم بندی انواع هوش مصنوعی نیست اما معروف‌ترین و کارآمدترین آنهاست: الف. هوش مصنوعی ضعیف هوش ضعیف به سامانه‌های هوشمند اطلاق می‌شود که برای انجام طیف وسیعی از مشکلات برنامه‌ریزی شده‌اند اما در محدوده عملکردهای محدود و از پیش برنامه‌ریزی شده و تعیین شده عمل می‌کنند. هوش مصنوعی ضعیف فقط به نظر می‌رسد که فکر می‌کند اما به هیچ وجه آگاهی ندارد و معطوف به آن هم نیست. این هوش مصنوعی فقط بر اساس قوانینی که برای آن برنامه‌ریزی شده است عمل می‌کند و مقید به آن است و نمی‌تواند فراتر از این قوانین باشد. غرض از هوش مصنوعی ضعیف این است که ماشین‌ها بتوانند حل مسائل و وظایف پیچیده مدل سازی را انجام دهند. از حیث انجام وظایف در این سطح، ماشین می‌تواند هوشمندانه رفتار کند، اما نه به گونه‌ای که انسان هوشمند آن وظایف را انجام می‌دهد و رفتار می‌کند. ب.هوش مصنوعی قوی هوش مصنوعی قوی به سامانه‌های هوشمند اطلاق می‌شود که هوش انسانی را نشان می‌دهند. هوش مصنوعی قوی شکلی نظری از هوش ماشینی است که از این دیدگاه حمایت می‌کند که ماشین‌ها واقعاً می‌توانند هوشیاری انسان را با تقلید و در مقایسه با انسان توسعه دهند. هوش مصنوعی قوی به ماشین‌ها یا برنامه‌های اطلاق می‌شود که ادعا می‌شود می‌توانند به تنهایی و بدون دخالت انسان وظایف پیچیده را انجام دهند، بدین منظور هوش مصنوعی قوی مجهز به الگوریتم پیچیده‌ای می‌شود تا سامانه ها را در موقعیت‌های مختلف هدایت کند و ماشین‌های قدرتمند و البته هوشمند بتوانند بدون تعامل انسانی عمل کنند. بر این اساس ادعا شده است که در این حالت سیستم های مجهز به هوش مصنوعی از هوش و ذهنی برخوردار اند که مانند هوش و ذهن انسان درک فکر و قصد دارند. لذا هوش مصنوعی قوی مدعی انجام فرایندهای شناختی و رفتارهای هوشمندی شبیه آنها در انسان است. به این ترتیب هوش مصنوعی قوی به دنبال تقلید از فرایندهای شناختی و رفتاری انسان و بازسازی و بازنمود آنها به صورت مصنوعی و به شکل ماشینی است. بحث‌های متاخر درباره هوش مصنوعی عمدتاً درباره هوش مصنوعی قوی است و لذا مکاتب و رهیافت‌های موجود همه ناظر به هوش مصنوعی قوی‌اند. (صفحات ۴۰-۴۳) 🖋️ انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی https://eitaa.com/joinchat/2086404562C648de22045
🤔 ما می‌تونیم کمک‌تون کنیم! ⏺ این چیزیه که ربات‌ها توی اجلاس هوش مصنوعی گفتن! ⏺ در جریان اجلاس AI for Good Global Summit در ژنو، پنلی از ربات‌های انسان‌نمای مجهز به هوش مصنوعی معتقد بودن که به طور بالقوه می‌تونن جهان رو مؤثرتر از انسان‌ها اداره کنن. ⏺ با این حال، ربات‌ها همچنین محدودیت‌های فعلی‌شون رو در درک احساسات انسانی بیان کردن. ⏺ ربات‌ها که در کنفرانس در کنار متخصصان این حوزه گرد هم اومده بودن، در مورد پتانسیل هوش مصنوعی برای پرداختن به مسائل مهم جهانی مثل تغییرات آب و هوا و مراقبت‌های اجتماعی بحث کردن. ⏺ در حالی که بعضی از ربات‌ها از تنظیم مقررات جهانی قابلیت‌های هوش مصنوعی حمایت می‌کردن، بعضی دیگه اون رو محدودیتی برای پتانسیلشون می‌دونستن. ⏺ به طور کلی، این پنل بر نیاز به شفافیت و ایجاد اعتماد بین انسان‌ها و ماشین‌ها تأکید کرد.
حکم تکلیفی در فقه امامیه.pdf
722.7K
یکی از موضوعات چالشی در فقه هوش مصنوعی «حکم تکلیفی به کار گیری هوش مصنوعی به عنوان قاضی» است. در این مقاله که برگرفته از پایان نامه است به روش پرسشنامه ایی نظر چند تن از مراجع جمع آوری و توصیف و تشریح شده است. این مقاله که به قلم فاطمه طباطبایی و الهه بینش به نیا نگاشته شده می تواند زمینه تحقیقات بیشتر در این زمینه را فراهم کند.
🔻یکی از مباحث چالشی مطرح در فلسفه هوش مصنوعی، امکان تحقق هوش مصنوعی قوی است. 🔸در این مورد برخی از اساتید منکر امکان این ادعا هستند زیرا جسم مصنوع را غیر از جسم طبیعی می دانند. 🔸برخی اساتید مانند دکتر سادات منصوری، مدیر گروه فلسفه ذهن موسسه امام خمینی(ره)، تحقق هوش مصنوعی قوی را بر اساس مبانی حکمت متعالیه و با نگاه پیش از علم ممکن می دانند و در این نظر استاد امینی نژاد نیز با ایشان هم نظر هستند. 🔸برخی دیگر از اساتید همچون استاد قائمی نیا، مدیر گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،حکمت متعالیه را در پاسخ به این سوال مسکوت می دانند و معتقدند با نظر به آرا فلسفه صدرایی نمی توان به این سوال پاسخ داد. 🖋️ انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعه الزهرا (س)
noormags-بررسی_فلسفی_امکان_تحقق_هوش__مصنوعی_قوی_با_توجه_به_دیدگاه_های_مختلف_در_مسئلۀ_ذهن_-1031605.pdf
650.1K
در این مقاله که به قلم دکتر مینایی دانشمند برتر سال و استاد هوش مصنوعی دانشگاه علم و صنعت و دکتر مطلبی رئیس پژوهشکده فضای مجازی در سال ۱۳۹۳ نگاشته شده به بررسی امکان تحقق هوش مصنوعی قوی پرداخته شده است. در این مقاله اساتید بزرگوار امکان هوش مصنوعی قوی رو در رویکرد پیوندگرایی از نظر مبانی حکمت متعالیه ممکن می دانند.