سوال:
چرا خداوند ستمگران را فوری عقاب نمیکند؟
پاسخ:
عن أبیجعفر (علیه السلام)، قال قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): قَالَ جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) قُلْتُ یَا رَبِّ تَدَعُ فِرْعَوْنَ وَ قَدْ قَالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلی فَقَالَ إِنَّمَا یَقُولُ هَذَا مِثْلُکَ مَنْ یَخَافُ الْفَوْتَ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- امام باقر (علیه السلام) فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) میفرماید: جبرئیل عرض کرد: «خداوندا! فرعون را رها میکنی، درحالیکه گفت: أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَی»؟! خداوند میفرماید: «این سخن را کسی میگوید که همانند تو باشد و هراس داشته باشد که فرصت را از دست دهد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۳۵۰
📚 بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۲۹/ نورالثقلین/ البرهان
⬅️امام سجاد علیه السلام:
الإمامُ زينَ العابدينُ عليه السلام ـ في دُعائهِ يَومَ الأضحى و الجُمعَةِ ـ :
و قَد عَلِمتُ أنَّهُ لَيسَ في حُكمِكَ ظُلمٌ ، و لا في نَقمَتِكَ عَجَلَةٌ ، و إنّما يَعجَلُ مَن يَخافُ الفَوتَ ، و إنَّما يَحتاجُ إلَى الظُّلمِ الضَّعيفُ ، و قَد تَعالَيتَ يا إلهي عَن ذلكَ عُلُوّا كَبيرا .
امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعاى روز قربان و جمعه ـ فرمودند :
هر آينه مى دانم كه نه در حكم و داورى تو ستمى روا مى شود و نه در خشم و
كيفر رسانيت شتابى است؛ زيرا كسى شتاب مى كند كه مى ترسد [فرصت ]از دستش برود و كسى احتياج به ستم كردن دارد كه ناتوان است، و تو اى خداى من! بسى برتر و والاتر از اين امور هستى.
📚منبع:
الصحيفة السجّاديّة : ص 207 الدعاء 48 .
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
✅مسوولان بهوش باشید
✅اگر به فکر آخرتتان نیستید لا اقل به فکر دنیای خود باشید:
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- قَالَ قَالَ مُوسَی: (علیه السلام) أَمْهَلْتَ فِرْعَوْنَ أَرْبَعَمِائَهًِْ سَنَهًٍْ وَ هُوَ یَقُولُ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَی وَ یَجْحَدُ رُسُلَکَ وَ یُکَذِّبُ بِآیَاتِکَ. فَأَوْحَی اللَّهُ تَعَالَی إِلَیْهِ أَنَّهُ کَانَ حَسَنَ الْخُلُقِ سَهْلَ الْحِجَابِ فَأَحْبَبْتُ أَنْ أُکَافِیَهُ.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- موسی (علیه السلام) گفت: «آیا به فرعون چهارصد سال مهلت دادی درحالیکه میگوید؛ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلی، و پیامبران و فرستادگانت را انکار میکند و آیات و نشانههایت را تکذیب میکند»؟ خداوند به موسی وحی کرد: «او در دنیا رفتارش خوب بود و حجابی آسان داشت دیدنش آسان بود و به این خاطر خواستم به او مهلت بدهم».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۳۵۰
📚 بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۲۸
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
#فضائل_امیرالمؤمنین
💢 آیهای که فقط #امیرالمؤمنین علیه السلام به آن عمل کرد.
🔻 #آیه_نجوا به مسلمانان خطاب میکند که قبل از نجوا با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم، باید #صدقه پرداخت کنند. بر اساس روایات غیر از امیرالمؤمنين عليهالسلام، دیگر مسلمانان از انجام این دستور خودداری کردند. به همین دلیل در آیه بعد، خداوند ضمن توبیخ مسلمانان، وجوب پرداخت صدقه به هنگام نجوای با پیامبر صلى الله عليه و آله و سلم را نسخ کرد.
🔸حال این کلام مهم را ببینید:
«اگر گفته شود: در دستور به دادن صدقه قبل از نجوا با پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و همچنین منسوخ شدن این دستور قبل از عمل #صحابه به آن، چه فایدهای نهفته است؟
میگویم: در این کار علاوه بر بیان رحمت خداوند بر بندگان و آشکار کردن منت خداوند بر آنها، برتری، تفاوت و تمایز یک ولیّ از اولیاء الهی - به وسیلهی فضیلتی که خداوند آن را فقط به او اختصاص داده و دیگران را از آن محروم کرده - نهفته است، و این ولیّ خدا، همان علی علیه السلام است.»
کلامی از عَلَمُ الدين أبوالحسن علي بن محمد السخاوی از علمای اهلسنت قرن ششم و هفتم (۵۵۸_۶۴۳ ق) در بحث نسخ آیهی نجوا.
"فإن قيل: أي فائدة في الأمر بهذه الصدقة؟ ونسخها قبل العمل بها؟ قلت: تعريف العباد برحمة الله لهم وإظهار للمنَّة عليهم، وتمييز لولي من أوليائه بفضيلة لم يجعلها لغيره، وهو عليٌّ عليه السلام"
📜 نسخه نفیس جمال القراء _ابو الحسن السخاوي، نگهداری شده در کتابخانه أسعد أفندی ترکیه، شماره ۱۵
💥ببینید و انتشار دهید
🚩کانال حقیقت شيعه
🆔 @hagigatshia14
#شیعه_میپرسد
⁉️آیا #ابوبکر و #عمر_بن_خطاب و #عثمان قصد داشتند پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله را #ترور کنند؟
💥ببینید و انتشار دهید
🚩کانال حقیقت شيعه
🆔 @hagigatshia14
17.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ #حدیث_قرطاس
🎥خط بطلانی بر مذهب #سقیفه
🔻با اینکه #عمر_بن_خطاب در برای جلوگیری از نوشتن #وصیت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله گفت #حسبنا_کتاب_الله پس چگونه علمای اهل سنت به خودشان اجازه دادند که کتاب حدیثی بنویسند؟
🔊 #آیت_الله_غیب_غلامی
💥ببینید و انتشار دهید
🚩کانال حقیقت شيعه
🆔 @hagigatshia14
💢 آیهای که فقط امیر المؤمنین علیه السلام به آن عمل کرد.
🔸آیه نجوا به مسلمانان خطاب میکند که قبل از نجوا با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم، باید صدقه پرداخت کنند. بر اساس روایات غیر از امیر المؤمنين عليه السلام، دیگر مسلمانان از انجام این دستور خودداری کردند. به همین دلیل در آیه بعد، خداوند ضمن توبیخ مسلمانان، وجوب پرداخت صدقه به هنگام نجوای با پیامبر صلى الله عليه و آله و سلم را نسخ کرد.
🔸حال این کلام مهم را ببینید:
«اگر گفته شود: در دستور به دادن صدقه قبل از نجوا با پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و همچنین منسوخ شدن این دستور قبل از عمل صحابه به آن، چه فایدهای نهفته است؟
میگویم: در این کار علاوه بر بیان رحمت خداوند بر بندگان و آشکار کردن منت خداوند بر آنها، برتری، تفاوت و تمایز یک ولیّ از اولیاء الهی - به وسیلهی فضیلتی که خداوند آن را فقط به او اختصاص داده و دیگران را از آن محروم کرده - نهفته است، و این ولیّ خدا، همان علی علیه السلام است.»
کلامی از عَلَمُ الدين أبوالحسن علي بن محمد السخاوی از علمای اهلسنت قرن ششم و هفتم (۵۵۸_۶۴۳ ق) در بحث نسخ آیهی نجوا.
فإن قيل: أي فائدة في الأمر بهذه الصدقة؟ ونسخها قبل العمل بها؟
قلت: تعريف العباد برحمة الله لهم وإظهار للمنَّة عليهم، وتمييز لولي من أوليائه بفضيلة لم يجعلها لغيره، وهو عليٌّ عليه السلام
📜 نسخه نفیس جمال القراء _ابو الحسن السخاوي، نگهداری شده در کتابخانه أسعد أفندی ترکیه، شماره ۱۵
@kashani1395