👈برشهایی از کتاب درآمدی بر علم اخلاق
قسمت اول:
چهار عامل شخصیتساز (۱)
اساساً شخصیت انسان را چهار چیز رقم میزند؛ منظور شخصیت است، نه شخص. انسان یک شخص است و دارای یک شخصیت. ما همه شخص هستیم؛ اما آن شخصیتی که انسان پیدا میکند، مرهون چهار چیز است:
1. اعتقادات و باورها
اعتقادات و باورها به انسان شخصیت میدهد. اگر کسی معتقد و مؤمن شود، احکامی دارد؛ مالش محترم میشود، خونش محترم میشود، عِرضش محترم میشود، ناموسش محترم میشود، جسمش پاک میشود، به او همسر میدهند، او را در قبرستان مسلمین دفن میکنند، فعلش را حمل بر صحت میکنند و... ؛ اینها از آثار آن اعتقاد است. پس اعتقاد، به انسان شخصیت میدهد؛ ازاینرو قرآن مجید در سوره مبارکه حجرات میفرماید: «این خداست که ایمان را در قلوب شما جای داده»؛ یعنی اگر شما الان مؤمن هستید و ایمان را دوست دارید، بدانید که مقدماتش را خداوند فراهم کرده است.[1]
2. اعمال و رفتار
امر دومی که شخصیتساز است، عمل انسان است. باید توجه داشت این عمل و رفتار است که به ایمان و اعتقاد نیز بها و ارزش میدهد؛ بنابراین خدای متعال در قرآن مجید، معمولاً اعتقاد را با عمل ذکر میکند:
ـ ...الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ...؛[2]
ـ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا؛[3]
ـ ...يوْمَ يأْتي بَعْضُ آياتِ رَبِّکَ لا ينْفَعُ نَفْساً إيمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ في إيمانِها خَيْراً...؛[4]
در آیه سوم، دو گروه را زیانکار معرفی کرده است:
1- کسانی که در دنیا ایمان نیاوردهاند:
میدانید که در قیامت، همه انسانها مؤمن میشوند؛ کافر هم مؤمن میشود. کسی که در دنیا ایمان نیاورده، در قیامت ایمانش به درد نمیخورد.
2- کسی که در دنیا ایمان داشته، ولی عمل صالح انجام نداده باشد:
چون تنها اعتقاد کارساز نیست؛ انسان باید اهل عمل هم باشد و خداوند متعال، بهشت را به بها میدهد نه به بهانه؛ به عمل میدهد و نه به اعتقاد بدون عمل.
همچنین در سوره مبارکه ابراهیم میفرماید: به اهل ایمان بگو که در قیامت، نمیتوانند سود و نفعی به دست بیاورند و سازوکارهای دنیوی، مثل بیع و معامله و دوستی و رفاقت، کارساز نیست و در همین دنیا لازم است نماز بخوانند و انفاق کنند:
به بندگان من که ایمان آوردهاند بگو: نماز را برپا دارند و از آنچه به آنها روزى دادهایم، پنهان و آشکار، انفاق کنند؛ پیش از آنکه روزى فرا رسد که نه در آن خریدوفروش است، نهدوستى (نه با مال میتوانند از کیفر خدا رهایى یابند، و نه با پیوندهاى مادى).[5]
در سوره مبارکه حاقه نیز که از سورههای مکی است، میفرماید: شما در قیامت عرضه میشوید و هیچ چیزی مخفی نمیماند. بعد از آنکه به بهشتیان گفته میشود: بخورید و بیاشامید، به آنان گوشزد میکند که این نعمتها به خاطر کارهایی است که در دنیا انجام دادید:
كُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنيئاً بِما أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخالِيَةِ؛
بخورید و بیاشامید گوارا، در برابر اعمالى که در ایّام گذشته انجام دادید.[6]
بنابر آیات یادشده و آیات متعدد دیگر، آنچه در قیامت باعث نجات میشود، ایمان و عمل انسان است.
البته قرآن معمولاً عمل را با وصف صالح میآورد که نشان از لزوم کیفیت عمل دارد.
در روایات نیز تأکید فراوانی بر پیوند ایمان و عمل شده است. حدیثی هست که هم به امام حسین ع و هم به حضرت صادق ع نسبت داده شده است. در صدر این حدیث میفرمایند:
هر کسی تقوا داشته باشد، خداوند او را از حالتی که ناخوشایندش است، به آنچه دوست دارد برمیگرداند؛ یعنی یکی از آثار تقوا، رفع مشکلات و رسیدن به آرزوهاست. در ذیل حدیث، امام ع بهشت را محصول عمل و تلاش معرفی نموده و فریبکاری و خدعه و نیرنگ را غیرمؤثر معرفی کرده است. به متن حدیث که امام ع آن را خطاب به یکی از اصحابشان نوشتند، توجه کنید:
همانا تو را به تقواى الهى سفارش میکنم؛ زیرا خداوند براى هر [کس] که تقوا داشته باشد، ضمانت کرده است که او را از وضع بدش به وضعى گرداند که دوست دارد، و او را ازآنجاکه حساب نمیکند، روزى بخشد.
مبادا تو از کسانى باشى که بر بندهها از گناهان آنها میترسد و از کیفر گناه خود آسوده است؛ زیرا خداوند عزّوجلّ درباره بهشتش فریب نمیخورد و آنچه نزد اوست، جز با اطاعتش به دست نمیآید؛ إنشاءاللَّه.[7]
آری، خداوند از انسان عمل میخواهد و بهشت را به بها و ارزش و کار میدهد، نه به بهانه!
ادامه دارد...
پانوشت:
[1]. حجرات، 7.
[2]. در پنجاه آیه، از جمله شعراء، آیه 227 ایمان و عمل صالح، در کنار هم آمده است.
[3]. کهف، 107.
[4]. انعام، 158.
[5]. ابراهیم، 31.
[6]. الحاقه، 24.
[7]. روضه کافی، ج8 ، ص49؛ تحف العقول، ص240.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110?
13.PDF
1.74M
جلد ۱۳ الصحیح من سیره النبی الاعظم صلی الله علیه و آله
تالیف سید جعفر مرتضی عاملی
موضوع تمام این جلد در موضوع افک است.
علی قربانی
جلد ۱۳ الصحیح من سیره النبی الاعظم صلی الله علیه و آله تالیف سید جعفر مرتضی عاملی موضوع تمام ا
قضیه افک و نظر عمر در مورد عایشه
هفتم ذی القعده، سالروز بزرگداشت
ام احمد بن موسی علیهم السلام
مادر شاهچراغ
همسر امام کاظم علیه السلام
زن عاقله و مومنه و پرهیزکاری که امام اسرار و امانات خود را نزد او به امانت می گذاشت.
علي قرباني:
#انحراف_در_مهدویت
#آیا_ظهور_مقدمه_سازی_میخواهد ؟
مقدمه سازی کلمه ای است که بار معنایی خاصی را در بر دارد.
و به چند نوع می توان تصور نمود:
۱_گاهی مقدمه سازی به صورت علت و معلول است.
مثل اینکه بگوییم:
علت گرم شدن خانه روشن بودن بخاری است.
پس اگر بخاری خاموش بود خانه گرم نمی شد.
اگر کسی ادعا نماید که
فلان کار ما علت ظهور امام زمان علیه السلام است. و اگر ما این کار را نمی کردیم حضرتش ظهور نمی کردند.
این یعنی احتیاج حضرت به مقدمه سازی ما.
و تا زمانی که ما علت را به وجود نیاوریم معلول حاصل نمیشود.
انحطاط این اعتقاد فاسد از آموزه مهدوی روشن تر از آن است که بخواهیم دلیلی ذکر نماییم.
چنانچه امام صادق عليه السلام فرمودند:
كسى كه معتقد باشد كه امام به آنچه در دست مردم است احتياج دارد كافر شده است.
📚منبع:
الكافي (ط - الإسلامية)، ج۱، ص۵۳۷
۲_گاهی مقدمه سازی به صورت شرط و مشروط است.
مثل اینکه کسی بگوید:
شرط روشن ماندن آتش وجود اکسیژن است.
پس اگر اکسیژن نباشد؛آتشی نخواهد بود.
اگر کسی ادعا نماید که
فلان کار ما شرط ظهور امام زمان علیه السلام است. و اگر ما این کار را نمی کردیم حضرتش ظهور نمی کردند.
این یعنی احتیاج حضرت به مقدمه سازی ما!!!
و تا زمانی که ما شرط را به وجود نیاوریم مشروط حاصل نمیشود.
و این نیز در آموزه های مهدوی باطل است.
رسول الله صلىالله عليهوآله فرمودند:
مَهدى از ما اهل بيت است و خداوند امر(ظهور) او را #يك_شبه اصلاح میكند.
و در بسیاری از روایات مهدویت امر #ظهور_به_قیامت_تشبیه_شده که به صورت #ناگهانی رخ خواهد دهد؛ و امر ناگهانی نیازمند مقدمه سازی نیست.
در روايتي ديگر كميت شاعر، از امام باقر عليه السلام در مورد وقت ظهور امام دوازدهم مي پرسد
قُلتُ:
فَمَتی یَخرُجُ یَابنَ رَسولِ اللّهِ؟
قالَ:
لَقَد سُئِلَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله عَن ذلِکَ، فَقالَ:
«إنَّما مَثَلُهُ کَمَثَلِ السّاعَةِ لا تَأتیکُم إلّا بَغتَةً».
گفتم: ای فرزند پیامبر خدا!
او کِی خروج میکند؟
فرمود: «از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در این باره پرسیدند، فرمود: "مَثَل او، مانند قیامت است
📚منبع
کفایة الأثر: ص ۲۴۸، بحار الأنوار: ج ۳۶ ص ۳۹۰ ح ۲. دانشنامه امام مهدی عجلالله فرجه بر پایه قران، حدیث و تاریخ - جلد ۸، صفحه ۸۹
و در دسته ای از روایات این گونه آمده است که خداوند امر فرج را یک شبه محقق خواهد نمود.(بدون مقدمه)
المهدي منا أهل البيت ، يصلح الله له أمره في ليلة.
📚منبع:
كمال الدين وتمام النعمة، ص۱۵۲
از این مطالب بطلان بافته های برخی ها که گفته اند:
قبل از ظهور امام زمان علیه السلام #ظهور_صغری!! رخ خواهد داد، واضح میگردد.
#یاداشتهای_علی_قربانی
#مهدویت
#مقدمه_ظهور
#ظهور_صغری
#علی_قربانی
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛