eitaa logo
علی قربانی
54 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
347 ویدیو
369 فایل
راه ارتباطی @alig110
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه نجوا.mp3
4.53M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 حجت الاسلام علي قربانی ⏪ (روز هجدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲) 💢موضوع: تفسیر آیات امامت (تفسیر آیه ی نجوا) ⏱زمان: ۲۰ دقیقه ⭕️حجم: ۴ مگابایت ‌┏━━✨💐💐✨━━┓ @ALIG09149246694 ┗━━✨💐💐✨━━┛
✅نکته ای باریک تر از مو: خداوند حکیم قرآنی در کمال اتقان به سوی مردم فرو فرستاده و امر نموده تا همگان در آن تَدَبُّر نمایند، مرحوم مدرس افغانی (از ادبای معاصر شیعه) در دروس خود می گفتند: خداوند متعال در قرآن کریم آیات تکراری (لغو) ندارد، بلکه آنچه از جملات تکراری دیده می شود مشحون از نکات بلاغی دقیق می باشد (که در شرح کتاب مطول بحث مفصلی نموده ام). خوانندگان گرامی به دو آیه مشابه توجه نمایید: 👈آیه اول: (آیه ۳۱سوره اسراء) وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُم إنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْءًا كَبِيرًا. فرزندان خود را از بيم تنگدستي نكشيد. اين ما هستيم كه آنان و شما را روزي مي دهيم . يقينا كشتن آنان گناهي است بزرگ ! 👈آیه دوم: (آیه ۱۵۱ سوره انعام) وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ ۖ اولاد خود را از بیم فقر نکشید، ما شما و آنها را روزی می‌دهیم. 🤔اکنون به تفاوت الفاظ به کار برده شده در دو آیه دقت کنید و در آن تدبّر نمایید. از خودتان سوال کنید؛ چرا خداوند در آیه اول فرمود: ما فرزندانتان را و شما را روزی می دهیم. اما در آیه ی دوم فرمود: ما شما را و فرزندانتان را روزی می دهیم. تقدم روزی دادن به فرزندان بر پدر و مادر در آیه ی اول چه علتی دارد؟ و عکس شدن آن حکم در آیه دوم چه وجهی می تواند داشته باشد؟ برخی ها چنین پاسخ دادند: زیرا در آیه اول شخصِ (پدر و مادر) الان فقیر نیستند، و اکنون بچه به دنیا آورده اند و می ترسند که اموالِ خود را خرج اولاد کنند و در آینده فقیر گردند، فلذا خداوند روزی دادن به فرزندان را مقدم بر روزی دادنِ پدر و مادر ذکر نموده و چنین فرموده است: [نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُم] اما در آیه دوم شخص در زمان حال فقیر است و به خاطر فقر فعلی، فرزند خود را که به دنیا آمده می کشد و برای همین خداوند متعال در آیه دوم روزی دادن به پدر را مقدم بر روزی دادن بر فرزند ذکر نموده است. [نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ ۖ] این نکته، با کمی تَدَبُّر در استخدام دو لفظ [خَشْيَةَ إِمْلاقٍ] و [مِنْ إِمْلَاقٍ] در آیات فوق فهمیده می شود. ┏━━✨💐💐✨━━━┓ @ALIG09149246694 ┗━━✨💐💐✨━━━┛
🔹 «نار» باطنِ ولایتِ طاغوت است؛ در روایت آمده: «وَلَايَةُ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ هِيَ النَّارُ». «خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ»، یعنی طلبِ رهایی از محیطِ ولایت طاغوت. نجات از «نار» با ولایت امام ممکن می‌شود (فَإِنَّ اَللَّهَ فَكَّ رِقَابَكُمْ مِنَ اَلنَّارِ بِوَلاَيَتِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ). 🔹 بنی‌امیه هزار ماه در آتش جهنّم دمیدند و شعله‌ورش کردند. اولیای طاغوت می‌خواهند ما را در این آتش اسیر کنند. رزق ماه رمضان و رزق ، عِتق من‌ النّار (رهایی از این آتش) و رسیدن به حقیقت ولایت است. رزق حقیقیِ ماه رمضان همین است.
4_5909058122286104942.pdf
694.3K
🔺متن کامل دعای جوشن کبیر به همراه ترجمه فارسی
هدایت شده از علی
آیه انذار.mp3
4.7M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 حجت الاسلام علي قربانی ⏪ (روز نوزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲) 💢موضوع: تفسیر آیات امامت (تفسیر آیه ی انذار) ⏱زمان: ۲۰ دقیقه ⭕️حجم: ۴/۴ مگابایت ‌┏━━✨💐💐✨━━┓ @ALIG09149246694 ┗━━✨💐💐✨━━┛
یعقوب.mp3
11.88M
شور ترکی به مناسبت شهادت حضرت امیر مومنان علی علیه السلام از مداح اهل بیت علیهم السلام زنده یاد کربلایی یعقوب حیدری
آیه مباهله.mp3
3.47M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 حجت الاسلام علي قربانی ⏪ (روز بیستم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲) 💢موضوع: تفسیر آیات امامت (تفسیر آیه ی مباهله) ⏱زمان: ۱۵ دقیقه ⭕️حجم: ۳/۳ مگابایت ‌┏━━✨💐💐✨━━┓ @ALIG09149246694 ┗━━✨💐💐✨━━┛
ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت امیر مومنان علی علیه السلام شما عزیزان را به مطالعه مقاله‌ای در فضائل ابوالائمة حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام جلب می‌نماییم 💠نگاهی به حدیث «النظر الی وجه علی عليه السلام عبادة» از جهت سند و دلالت 💥روایت های متواتری در منابع شیعه و اهل تسنن وجود دارد به این مضمون که «نگاه به صورت امیرمؤمنان علی علیه السلام عبادت است.» ‼️اما با توجه به یقینی بودن حدیث متواتر در نزد تمام عقلای عالم، برخی ها از نواصب در اصل صدور این روایت تشکیک نموده اند و برخی دیگر در مورد علتِ مضمون و دلالت آن تردید نموده اند. 🔆پس در اینجا دو بحث مطرح است: ⁉️1. صحت صدور و اعتبار این گزاره ی روایی چه اندازه است؟ که در آن بحث، اثبات خواهیم نمود که روایت «النظر الی وجه علی علیه السلام عبادة». هجده طریق دارد که به حد تواتر رسیده است. ❓2.علت عبادت بودن نگاه به صورت حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام چیست؟ و اینکه آیا چنین مطلبی می توان از جهت مفهوم و معنا صحیح باشد یا خیر؟ که در بحث دوم از دلالت این حدیث گفتگو می‌کنیم و شبهات مطرح شده در مورد متن حدیث را پاسخ می‌گوییم. ✍🏻 علی قربانی امیرآبادی 📌 جهت مطالعه این مقاله و فایل پی دی اف آن کلیک نمائید👇 https://b2n.ir/m00189
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 حجت الاسلام علي قربانی 💢موضوع: بررسی گزاره های تاریخی روائی در مورد سفارشات امیر مومنان علی علیه السلام نسبت به قاتل خود ابن ملجم مرادی لعنه الله علیه جلسه اول: https://t.me/ALIG09149246694/2059 جلسه دوم: https://t.me/ALIG09149246694/2069 جلسه سوم: https://t.me/ALIG09149246694/2070 جلسه چهارم: https://t.me/ALIG09149246694/2071 جلسه پنجم: https://t.me/ALIG09149246694/2072 ┏━━✨💐💐✨━━━┓ @ALIG09149246694 ┗━━✨💐💐✨━━━┛
⫸ابوالفرج إصفهاني، دانشمند پرآوازه و مقبول نزد اهل سنت، در كتاب مقاتل الطالبيين با سند صحيح نقل كرده است: حدثني محمد بن الحسين الأشناني، قال: حدثنا أحمد بن حازم، قال: حدثنا عاصم بن عامر، وعثمان بن أبي شيبة، قالا: حدثنا جرير، عن الأعمش، عن عمرو بن مرة، عن أبي البختري، قال: لما أن جاء عائشة قتل علي عليه السلام سجدت. أبوالبختري گفته: 《وقتي خبر شهادت علي عليه السلام به عائشه رسيد، سجده كرد.》 📚الاصفهاني، مقاتل الطالبيين، اسم المؤلف: أبو الفرج علي بن الحسين (متوفاي356هـ)، ج1، ص11، طبق برنامه الجامع الكبير. ✅سند اين روايت كاملا صحيح و تمام راويان آن ثقه هستند.
خوشحالی عایشه از خبر شهادت امیرالمومنین(علیه‌ السلام) ابن سعد در الطبقات الکبرى و طبری و ابوالفرج اصفهانی و بلاذری و ابن اثیر و ... نقل کرده‌اند: «سفیان بن امیه، خبر کشته شدن على (علیه‌ السلام) را به حجاز برد، وقتى این خبر به عایشه رسید گفت: «فأَلقتْ عَصاها واستقرَّ بها النَّوى * کما قرَّ عیناً بالإیابِ المُسافِرُ. 📚[ الطبقات الکبری، ابوعبدالله محمد بن سعد بن منیع الزهری(م230ق)، تحقیق: علی محمد عمیر، قاهره، مکتبة الخانجی، ج3، ص38/ و تاریخ الرسل و الملوک (تاریخ الطبری)، ابوجعفر محمد بن جریر بن یزید بن کثیر طبری آملی(م310ق)، بیروت، دار الکتب العلمیة، ج3، ص15؛ و تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، دارالتراث، چاپ دوم، 1387ق، ج5، ص150/] 📌ترجمه : عصایش را انداخت و سرجاى خودش آرام گرفت. هم‌چنان که چشم‌ها در هنگام بازگشت مسافر روشن مى‌شود.» این بیت شعر، ضرب المثلی است که از زمان جاهلیت بر جاى مانده 📖[این بیت از ابیات معقر بن أوس ابن حمار البارقى(م580میلادی) از شعرای عصر جاهلی است. تاریخ الطبری، دارالتراث، پیشین، ج7، ص648] و زمانی استفاده مى‌شود که بعد از سختى و اندوه زیاد، گشایش و راحتى و شادى نصیب انسان شود. چنان‌که عصا را در زمان سختی و ناتوانی به‌دست می‌گیرند و «انداختن عصا» نشان‌دهنده‌ی آن است که دیگر به عصا نیازی ندارد؛ چراکه ضعف و مشکلش برطرف شده. پس «انداختن عصا» کنایه است، از اطمینان قلب و آسودگى خاطر که وقتى شخصى در مکان معینى، قلبش آرام و فکرش آسوده شود، گفته می‌شود: «القى عصاه». مقصود عایشه از گفتن این ضرب المثلِ شعری، آن بود که بگوید: از بابت على که سبب مشکلات و اندوهم بود، خیالم آسوده شد و دلم آرام گرفت، و همیشه منتظر چنین خبرى بودم، مانند کسى‎که انتظار مسافرى را داشته باشد، که با آمدن مسافر چشم‌هایش روشن و قلبش آرام‏ گردد! آنان در ادامه می‌نویسند: «[عایشه پس از خواندن آن بیت ضرب‌المثل] پرسید: قاتل علی کیست؟ گفتند: مردی از قبیله مراد. عایشه شعری خواند که مضمون آن چنین است: «او (علی) اگر چه در موقع مرگ از ما دور بود، ولی زنده باد جوانی که مژده‌ی مرگ او را به ما داد و مسرورمان کرد.» ⛔️گفتار عایشه به گوش زینب دختر ام سلمه رسید و او به عایشه اعتراض کرد و گفت: «أ لعلیٍ تقولین هذا؟ عایشه! آیا درباره علی این‌چنین سخن می‌گویی؟! و خبر کشتن او را برای خود وسیله سرور می‌دانی؟! عایشه به عنوان عذرتراشی گفت: من دیگر فراموش‌کار شده‌ام، هر وقت مطلبی را فراموش کردم تذکر دهید.» 📖الأخبار الموفقيات للزبير بن بكار، الزبير بن بكار بن عبد الله القرشي الأسدي المكی(م256ق)، تحقيق: سامی مكی العانی، بیروت، عالم الكتب، چاپ دوم، 1416ق-1996م، ص42، رقم:59. سید مرتضی می‌نویسد: [این جواب عایشه به زینب در واقع] مسخره کردن زینب و نوعی ظاهرسازی به‌خاطر ترس از طعنه زدن زینب است، و بدیهی و روشن است که فراموش‌کار در غرض‌هایی که مطابق مرادش باشد، ضرب المثل به شعر نمی‌زند؛ پس آوردن این ضرب المثل، جز از قصد و از روی آگاهی نبوده است. 📗الشافی فی الإمامة، أبوالقاسم علی بن الحسين بن موسیٰ الموسوی المعروف بالشريف المرتضى و علم الهدی، محقق: السيد عبد الزهراء الحسينی الخطيب، طهران، موسسة الصادق، ج4، ص356
🔥 مکان قبر ابن ملجم ملعون 🔹 ابن بطوطه سیاح معروف می‌نویسد: ✍ ورأيت بغربي جبانة للكوفة موضعاً مسوداً شديد السواد في بسيط أبيض فأخبرت أنه قبر الشقي ابن ملجم وأن أهل الكوفة يأتون في كل سنة بالحطب الكثير فيوقدون النار على موضع قبره سبعة أيام . 🔸 هنگامی که به کوفه مسافرت کردم، در غرب جبانه کوفه، در زمینی سرتاسر سفید، زمینی بسیار سیاه دیدم و از روی کنجکاوی علت آن را پرسیدم، و چون به تحقیق مشغول شدم مردم آن دیار گفتند: اینجا قبر ابن ملجم سنگدل و مفلوک، [قاتل حضرت امیر المومنین علیه السلام]، است و عادت اهل کوفه این است که هر سال هیزم زیادی در سر قبر ابن ملجم جمع می‌کنند و به مدت هفت روز آن‌ها را در این مکان می‌سوزانند. 📚 رحلة، تالیف ابن بطوطة، صفحه ۲۲۹، چاپ دار احیاء العلوم