eitaa logo
یا علی مدد حیدر
270 دنبال‌کننده
504 عکس
364 ویدیو
267 فایل
ارتباط با ما @A110_F135 لینک دعوت https://eitaa.com/joinchat/2153054208C936e9b12da
مشاهده در ایتا
دانلود
👇ادله عقلی و نقلی بر ایمان ابوطالب علیه السلام👇 ✅[1] مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إيمانِهِ إِلاَّ مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإيمانِ (نحل106) كسانى كه بعد از ايمان كافر شوند- بجز آنها كه تحت فشار واقع شده‏اند در حالى كه قلبشان آرام و با ايمان است. این آیه در حق عمار یاسر نازل شده است که ایمان خود را کتمان می کرد. ابوطالب علیه السلام قبل از نزول این آیه از پیشتازان تقیه بود و همواره پیامبر ص را یاری می داد كان أبو طالب ممن عاين براهين النبي ، صلى الله عليه وسلم ، وصدق بمعجزاته ولم يشك في صحة نبوته (عمدة القاري ج 8 ص 182) بررسی روایت بخاری أَنَّهُ لَمَّا حَضَرَتْ أَبَا طَالِبٍ الوَفَاةُ جَاءَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَوَجَدَ عِنْدَهُ أَبَا جَهْلِ بْنَ هِشَامٍ، وَعَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِي أُمَيَّةَ بْنِ المُغِيرَةِ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِأَبِي طَالِبٍ: " يَا عَمِّ، قُلْ: لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، كَلِمَةً أَشْهَدُ لَكَ بِهَا عِنْدَ اللَّهِ " فَقَالَ أَبُو جَهْلٍ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي أُمَيَّةَ: يَا أَبَا طَالِبٍ أَتَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ عَبْدِ المُطَّلِبِ؟ فَلَمْ يَزَلْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَعْرِضُهَا عَلَيْهِ، وَيَعُودَانِ بِتِلْكَ المَقَالَةِ حَتَّى قَالَ أَبُو طَالِبٍ آخِرَ مَا كَلَّمَهُمْ: هُوَ عَلَى مِلَّةِ عَبْدِ المُطَّلِبِ، وَأَبَى أَنْ يَقُولَ: لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ(صحيح البخاري (2/ 95) نکته اول : مِلَّةِ عَبْدِ المُطَّلِبِ و دین عبدالمطلب علیه السلام توحید ابراهیمی بوده ملة عبد المطلب ملة الآباء والأجداد: {إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِمْ مُقْتَدُونَ} [الزخرف:23]. (شرح سنن أبي داود للعباد ،342/ 56، بترقيم الشاملة آليا). واقعه شکست سپاه ابرهه ، مؤید دیگریست. نکته دوم: اگر ابو طالب علیه السلام ، طبق روایت فوق صحیح بخاری ، لا اله الله را نگفت چون تقیه همچنان باید باشد چرا که وقتی ابوجهل و عبد الله بن امیه بن مغیره در مجلس هستند طبق قول بن جوزی در ذیل آیه 106 سوره نحل ، الإكراه على كلمة الكفر يبيح النطق بها مجبور شدن بر گفتن کلمه کفر، گفتن آن را جايز مي کند (زاد المسير في علم التفسير ط- أخرى ، 4/ 496). مدعیان کفر ابوطالب علیه السلام حدیثی دیگر بیاورند که ابوجهل و عبد الله بن امیه آنجا حضور نداشته باشند. ✅[2] اگر واقعا ابوطالب علیه السلام کافر بوده چرا از پیامبر صلوات الله علیه و آله حمایت می کرد و بنی هاشم را به تبعیت از آن حضرت تشویق می کرد كان أبو طالب ممن عاين براهين النبي ، صلى الله عليه وسلم ، وصدق بمعجزاته ولم يشك في صحة نبوته (عمدة القاري ج 8 ص 182) قال عند موته يا معشر بني هاشم صدقوا محمد تفلحوا (تفسير النسفي = مدارك التنزيل وحقائق التأويل ، 2/ 649) ✅[3] فرق بین دو عمو : ابوطالب علیه السلام 👈از جان و مال حامی پیامبر هست و دیگران را هم تشویق به تبعیت از آن حضرت می کند و ابوجهل لعنة الله علیه👈شدیدا با پیامبر صلوات الله علیه و آله دشمنی دارد. و أبو لهب هو ابن عبد المطلب‏ عم النبي صلّى اللّه عليه و سلّم و كان شديد المعاداة له.(حاشيه محيى الدين شيخ زاده على تفسير القاضى البيضاوى ج‏8 /713). ادامه مطلب
👇ادله عقلی و نقلی بر ایمان ابوطالب علیه السلام👇 اول مطلب ✅[4] آیه " إِنَّكَ لا تَهْدي مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدين‏ (قصص56) "از باب "وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى‏ (انفال 17)" هست که ناظر به هدایت دلالی و توفیقی و خلق هدایت هست. (عناية القاضى و كفاية الراضى ج‏1 295؛ أقوال القاضي عياض في التفسير ص: 7؛ مشارق الأنوار على صحاح الآثار،2/ 267 ؛ الشفا بتعريف حقوق المصطفى - وحاشية الشمني، 1/ 241). [5] طبق فرمایش نبی رحمت صلوات الله علیه و آله : کسی که به یتیم رسیدگی کند در بهشت هست كَافِلُ اليَتِيمِ فِي الجَنَّةِ (صحيح البخاري ،7/ 53) و همه می دانند که بعد از جناب عبد المطلب علیه السلام کفیل حضرت رسالت ، عمویشان ابوطالب علیه السلام بوده است و قتی کسی جایگاهش بهشت برین هست نمی تواند کافر از دنیا برود خصوصا اینکه کفیل خود حضرت بوده باشد. ✅[6] اشعار ابوطالب علیه السلام ، نشان موحدی اش می باشد 💚ألَمْ تَعْلَمُوا أَنَّا وَجَدْنَا مُحَمَّدًا 💚نبِيًّا كَمُوسَى خُطَّ فِي أَوَّلِ الْكُتُبِ آيا ندانستيد كه ما محمد را پيغمبر يافتيم مانند موسى که[اوصافش]در ابتداى كتاب‏هاى آسمانى نوشته شده است. وَأَنَّ عَلَيْهِ فِي الْعِبَادِ مَحَبَّةً ... وَلَا خَيْرَ مِمَّنْ خَصَّهُ اللَّهُ بِالْحُبِّ و همانا برای او نزد بندگان محبت هست و برتری(خیر=اخیر) غیر از آنکه خدا او را به حب مخصوصش کند نیست. (سيرة ابن هشام ت السقا،1/ 352) 💚لقَدْ عَلِمُوا أَنَّ ابْنَنَا لَا مُكَذَّبٌ 💚 لدَيْنَا وَلَا يُعْنَى بِقَوْلِ الْأَبَاطِلِ (سيرة ابن هشام ت السقا ،1/ 280) دانستند که پسر ما (يعنى: محمد صلى الله عليه و آله) نزد ما تکذیب نشد و به گفته یاوه گویان توجه نمی شود. 💚وأَبْيَضَ يُسْتَسْقَى الغَمَامُ بِوَجْهِهِ 💚ثمَالُ اليَتَامَى عِصْمَةٌ لِلْأَرَامِلِ (صحيح البخاري ،2/ 27) او روشن چهره ای( آبرومندی) است که ابرها به خاطر او می بارند، او پناهگاه یتیمان و حافظ بیوه زنان و مانع از رسیدن ضرر به ایشان است. بخاری در كتاب صحیح اش آورده که ابوطالب گفته : « وَأَنَا أَنْظُرُ إِلَى وَجْهِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَسْتَسْقِي، فَمَا يَنْزِلُ حَتَّى يَجِيشَ كُلُّ مِيزَابٍ من به چهره پیامبر صلوات الله علیه و آله نگاه می کردم در حالی که طلب باران می کرد هنوز [ از منبر ] پائين نيامده بود، که آب از همه ناودانها سرازير مي شد» و سپس بيت دوم شعر(وَ أَبْيَضَ يُسْتَسْقَى الْغَمَامُ بِوَجْهِهِ‏ ثِمَالُ الْيَتَامَى عِصْمَةٌ لِلْأَرَامِل‏) را آورده است . ✅[7] پیامبر صلوات الله علیه و آله برای اسلام آوردند مادر ابی هریره دعا می کنه اللَّهُمَّ اهْدِ أُمَّ أَبِي هُرَيْرَةَ ، اون وقت واسه اسلام آوردن عمویش دعا نمی کند؟!!! (سير أعلام النبلاء ط الرسالة،2/ 593) ✅[8] مگر می شود وحشی (لعنه الله)قاتل حمزه سیدالشهداء علیه السلام ، اسلام بیاورد ولی ابوطالب حامی پیامبر کافر از دنیا برود وكيف قَبِلَ الوحشي قاتِلَ حمزة لمَّا أسلم ؟ (تفسير القشيري ج 1 ص 181). ✅[9] آری به بغض علی بن ابی طالب علیه السلام یک روز پدر [حضرت ابو طالب علیه السلام]را کافر می کنند و روز دیگر (عاشورای 61 هق) خون فرزندش حسین بن علی علیه السلام فرزند رسول خدا صلوات الله علیه و آله را مباح می دارند. ✅[10] عباراتی از بن ابی الحدید ❇️وهو شيخ قريش ورئيسها وذو شرفها ، يمدح ابن أخيه محمداً ، وهو شاب قد ربي في حجره وهو يتيمه ومكفوله ، وجار مجرى أولاده ابوطالب بزرگ و رئیس و چهره شناخته شده قریش بود فرزند برادرش (حضرت رسول صلوات الله علیه و آله) را در جوانی حضرت رسالت مدح می کرد و سرپست ایشان در کودکی بود و حضرت رسالت را همچون فرزند خود می دانست. ❇️زمانی که جایگاه خواب حضرت رسالت شناخته می شد ابوطالب علیه السلام زیاد نگرانی می کرد ❇️سید و بزرگِ حصر شدگان در شعب ابی طالب و رئیس و پیر آنان ، ابوطالب بن عبد المطلب بود ابوطالب همان سرپرست و حامی پیامبر صلوات الله علیه و آله بود (شرح نهج البلاغة ج 14ص 36) 💚 ما مات إلا مسلماً . در ایمان ابوطالب اختلاف هست امامیه و اکثر زیدیه می گویند مسلمان از دینا رفته است و همچنین برخی از بزرگان معتزله مثل شیخ ابوالقاسم بلخی و ابوجعفر اسکافی و.. اکثر اهل حدیث و عامه از بزرگان بصریین و غیر اینها می گویند ر دین قومش از دنیا رفته (ص37) [برسی حدیث بخاری و دین عبد المطلب] ❇️اخرج منها ، فقد مات ناصرك (ج 1ص 25و ج4ص 78) در روایت آمده که زمانی که ابوطالب از دنیا روفت وحی بر پیامبر صلوات الله علیه و آله رسید که از مکه خارج شو چرا که ناصر و یاورت از دنیا رفت ✳️نکته👈پیغمبر خاتم صلوات الله علیه و آله سالی که در آن حضرت ابوطالب علیه السلام و حضرت خدیجه سلام الله علیها از دنیا رفتند را عام الحزن اعلام کردند
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک عدوهم
www.aqaed.com-faq.exe
8.1M
تحميل جميع الأسئلة والأجوبة العقائدية آخر تحديث: 26 / 3 / 2020 الإجابة على الأسئلة العقائدية پاسخ به سوالات اعتقادی زبان : عربی 👈تحميل جميع الأسئلة والأجوبة لاندروید 👉 👈دانلود برنامه پاسخ به سوالات اعتقادی عربی👉 قناة مركز الابحاث العقائدية 👇 @aqaed_com کانال تلگرام مركز الابحاث العقائدية ، يتصدّى للذبّ عن حمى العقيدة وتنمية المفاهيم الرصينة ونصرة مذهب أهل البيت عليهم السلام بشتى نشاطاته المتنوعة. لإرسال الاسئلة العقائدية👇 @aqaed ارسال سوال اعتقادی در تلگرام 👈 شماره تلفن جهت واستاپ👇 09392532308 👇تحمیل برنامج من موقع مركز الأبحاث العقائدية 👇 تحميل قسم المكتبة العقائدية تحميل جميع الأسئلة والأجوبة العقائدية لویندوز 2020/3/26 تحميل جميع الأسئلة والأجوبة لاندروید تحميل قسم «الشيعة والتشيع» تحميل قسم المستبصرون
faq_140914.apk
19.85M
👆تحميل جميع الأسئلة والأجوبة لاندروید👆 👆دانلود برنامه موبایلی پاسخ به سوالات اعتقادی(عربی)👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا