[1] «المستدرك على الصحيحين للحاكم» ج3 ص 80، رقم 4457.
[2] «الأموال لابن زنجويه» ج1ص304 .
[3] «منهاج السنة النبوية » ج8ص 291.
[4] احزاب :33،آیه 33.
[5] «المعونة على مذهب عالم المدينة»ص1368: وإنما قلنا أن حكم اللص حكم المحارب / «المدونة» ج4ص651:قَالَ: هَذَا لِصٌّ يَحْكُمُ السُّلْطَانُ عَلَيْهِ بِحُكْمِ الْمُحَارِبِ، إنْ رَأَى أَنْ يَقْتُلَهُ قَتَلَهُ.
[6] «الصارم المسلول على شاتم الرسول» ص386:وكل من شاق الله ورسوله فقد حارب الله ورسوله لأن المحاربة والمشاقة سواء فإن الحرب هو الشق ومنه سمي المحارب محاربا.
[7] «المعونة على مذهب عالم المدينة» ص1366: حكم المحارب على التخيير، وأنه موكول إلى اجتهاد الإمام / «التفريع في فقه الإمام مالك بن أنس» ج2ص 232: وحد المحارب موكل إلى اجتهاد الحاكم.
[8] «السنة لأبي بكر بن الخلال» ج1 ص 174: فَأَمَّا إِذَا كَانَ لِصٌّ مَعْرُوفٌ مَشْهُورٌ أَنَّهُ قَدْ قَتَلَ وَشَقَّ عَصَا الْمُسْلِمِينَ، فَهُوَ مُحَارِبٌ، يَفْعَلُ بِهِ الْإِمَامُ مَا أَحَبَّ.
[9] «أنساب الأشراف للبلاذري» ج1ص 586، رقم 1184:الْمَدَائِنِيُّ، عَنْ مَسْلَمَةَ بْنِ مُحَارِبٍ، عَنْ سُلَيْمَانَ التيمى، وعى ابْنِ عَوْنٍ أَنَّ أَبَا بَكْرٍ أَرْسَلَ إِلَى عَلِيٍّ يُرِيدُ الْبَيْعَةَ، فَلَمْ يُبَايِعْ. فَجَاءَ عُمَرُ، ومعه فتيلة . فتلقته فاطمة على الباب، فقالت فاطمة: يا ابن الْخَطَّابِ، أَتُرَاكَ مُحَرِّقًا عَلَيَّ بَابِي؟ قَالَ: نَعَمْ، وَذَلِكَ أَقْوَى فِيمَا جَاءَ بِهِ أَبُوكِ.
[10] «صحيح البخاري» ج2 ص 938 رقم 2508 ، ت البغا [ارقام احاديث مشابه: 3450، 6064، 6317].
خبر دادن خدای متعال پیامبر ص در واقعه معراج را از حوادثی که برای پیامبر و اهل بیتش رخ خواهد داد
وَ أَمَّا ابْنَتُكَ فَتُظْلَمُ وَ تُحْرَمُ وَ يُؤْخَذُ حَقُّهَا غَصْباً الَّذِي تَجْعَلُهُ لَهَا وَ تُضْرَبُ وَ هِيَ حَامِلٌ وَ يُدْخَلُ عَلَيْهَا وَ عَلَى حَرِيمِهَا وَ مَنْزِلِهَا بِغَيْرِ إِذْنٍ ثُمَّ يَمَسُّهَا هَوَانٌ وَ ذُلٌّ ثُمَّ لَا تَجِدُ مَانِعاً وَ تَطْرَحُ مَا فِي بَطْنِهَا [ص: 333] مِنَ الضَّرْبِ وَ تَمُوتُ مِنْ ذَلِكَ الضَّرْبِ
و امّا دخترت: مورد ستم قرار گرفته، حقش را غصب مىكنند، او را مىزنند در حالى كه حامل و باردار است به حريم و منزلش بدون اذن وى داخل شده و افراد پست و فرومايه او را رنجور مىنمايند و وى مانع و دافعى نيافته و بدنبال ضرب و كتكى كه مىخورد حملش سقط شده و از ناحيه آن فوت و رحلت مىكند.
كامل الزيارات، ص: 333-332.
از اخبار معراج :
وَ أَمَّا ابْنَتُكَ فَإِنِّي أُوْقِفُهَا عِنْدَ عَرْشِي فَيُقَالُ لَهَا إِنَّ اللَّهَ قَدْ حَكَّمَكِ فِي خَلْقِهِ فَمَنْ ظَلَمَكِ وَ ظَلَمَ وُلْدَكِ فَاحْكُمِي فِيهِ بِمَا أَحْبَبْتِ فَإِنِّي أُجِيزُ حُكُومَتَكِ فِيهِمْ فَتَشْهَدُ الْعَرْصَةُ فَإِذَا وَقَفَ مَنْ ظَلَمَهَا أَمَرْتُ بِهِ إِلَى النَّارِ
و امّا دخترت:
[خدای متعال به نبی اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند:] او[فاطمه سلام الله علیها] را نزد عرش نگه می دارم، پس به او گفته مىشود: خداوند تو را در ميان خلقش حاكم قرار داد، پس كسى كه به تو و به فرزندانت ظلم نموده درباره او به آنچه خواهى حكم کن و من حكم تو را بر ايشان اجراء خواهم نمود، آن حضرت در عرصه قيامت حاضر شده و وقتى ظالمین به حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در آنجا ايستادند امر مىكنم كه ظالمین را در آتش بياندازند.
فَيَقُولُ الظَّالِمُ وَا حَسْرَتَاهْ عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ وَ يَتَمَنَّى الْكَرَّةَ
پس ظالم مىگويد:
يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ (فرياد وا حسرتا بر آورده و گويد: اى واى بر من كه جانب خدا را فروگذارده و در حق خود ظلم و تفريط كردم)
و به دنبال آن آرزوى بازگشت به دنيا را مىكند و دو دست خود را از ناراحتى و شدّت عذاب مىگزد و مىگويد:
يا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا (اى كاش من در دنيا با رسول حق راه دوستى و طاعت پيش مىگرفتم).
يا وَيْلَتى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلًا (واى بر من كاش فلان كافر و فلان فاسق را دوست خود قرار نمىدادم) نيز مىگويد:
حَتَّى إِذا جاءَنا قالَ يا لَيْتَ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِينُ (تا وقتى كه از دنيا به سوى ما باز آيد آن گاه با نهايت حسرت مىگويد: اى كاش ميان من و آن شيطان فاصلهاى به دورى مشرق و مغرب بود كه او همنشين بسيار بدى براى من بود). و نيز مىگويد:
وَ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْيَوْمَ إِذْ ظَلَمْتُمْ أَنَّكُمْ فِي الْعَذابِ مُشْتَرِكُونَ (واى ستمكاران هرگز در آن روز پشيمانى به حال شما سودى ندارد زيرا در دنيا ظلم كرديد و امروز با شياطين در عذاب دوزخ شريك هستيد) و نيز مىگويد:
أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبادِكَ فِي ما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (تو خود ميان بندگان در آنچه خلاف و نزاع مىكنند حكم فرما) پس به ايشان گفته مىشود:
أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ يَبْغُونَها عِوَجاً وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كافِرُونَ
آگاه باشيد: لعنت خدا بر ستمكاران باد آنان كه بندگان خدا را از راه خدا باز مىدارند و راه كج را مىطلبند و به عالم آخرت اعتقاد ندارند. كامل الزيارات،ص: 335-334.
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
إِذَا غَزَا قَوْمٌ بِغَيْرِ إِذْنِ الْإِمَامِ فَغَنِمُوا كَانَتِ الْغَنِيمَةُ كُلُّهَا لِلْإِمَامِ وَ إِذَا غَزَوْا بِأَمْرِ الْإِمَامِ فَغَنِمُوا كَانَ الْخُمُسُ لِلْإِمَامِ.
امام صادق علیه السلام فرمودند:
زمانی که گروهی بدون اذن امام علیه السلام جنگ کنند و درنتیجه غنائمی بدست آوردند تمام غنائم برای امام علیه السلام است و اگر به امر امام علیه السلام جنگ کنند خمس (یک پنجم) أن متعلق به امام عليه السلام مي باشد.
نکته:
فتوحات خلیفه دوم اهل سنت " عمر بن خطاب" از این قاعده مستثنی نیست و از آنجا که دلیلی بر اذن حضرت امیر علیه السلام بر فتوحات او وجود ندارد همه غنائم تمام فتوحات از آنِ امام علیه السلام می باشد و اگر برفرض محال دلیلی یافت گردد خمس غنائم جنگی این فتوحات برای امام علیه السلام می باشد.
از جمله آن غنائم ، دختران یزدگر سوم بود که خلیفه دوم اهل سنت قصد فروش آن دختران را به عنوان برده داشت و حضرت امیر علیه السلام مخالفت کرده و لذا اختیار انتخاب همسر را به خود دختران نهادند!
طوسى، محمد بن الحسن(المتوفی 460 هـ ق)، تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج4 ؛ ص135،رقم 378- 12-تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أضخم مسيرة نسائية عالمية بالعراق في ذكرى استشهادفاطمة الزهراء سلام الله عليها- الناصرية ، سوق الشيوخ
(عزادارى باشكوه خانمها در روز شهادت حضرت فاطمه زهراء سلام الله عليها در شهر ناصريه عراق)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اعتراف عجیب مولوی اهل تسنن به نقش خلیفه دوم در شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
👈 مولوی مدنی، خطاب به پیروانش:
ما گیر کردهایم و نمیتوانیم حقایق را انکار کنیم!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگو با مولوی باهیئت، امام جمعه موقت خواف، پیرامون افاضات ایشان در نماز جمعه خواف به تاریخ 1400/10/17
.
.
جوان شیعه : شما در نماز جمعه یکسری مطالب در باب شهادت حضرت فاطمه س بیان فرمودید، بحث تقویم ها را مطرح کردید، در حالی که در تقویم های دوران قبل از انقلاب هم شهادت ذکر شده. همچنین شما در ترجمه عثمان و عمر گفته ایید آنها وفات کرده اند، چرا میگویید آنها شهید شده اند؟؟
.
مولوی باهئیت: من تحقیق نکرده این مطالب را گفتم. بلد هم نیستم. در حدی هم نیستم که با شما صحبت کنم، لذا شما را ارجاع میدم به کسی دیگر.
.
جوان شیعه: شما تحقیق نکرده و بدون علم میرید در نماز جمعه صحبت میکنید؟
.
مولوی باهئیت : این به شما ربطی نداره. خداحافظ!
ارادت آيت الله سيد محمود حسینی شاهرودی رحمه الله(۱۲۶۲-۱۳۵۳ش) [که ساکن نجف بوده و در حرم حضرت علی علیه السلام دفن شده و پدر مرحوم آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی (۱۳۰۴-۱۳۹۸ش) می باشد.] به حضرت ام البنین سلام الله علیها و فرزندش حضرت عباس علیه السلام
ارادت به حضرت ام البنین علیه السلام
نقل شده که ایشان می فرمودند:
من در سختي ها ، برای مادر حضرت عباس عليه السلام ؛حضرت ام البنين سلام الله علیها ، صد مرتبه صلوات می فرستم و حاجت می گيرم.
همه صلوات بفرستیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک عدوهم
ارادت به حضرت عباس علیه السلام
و همچنین نقل شده که ایشان هر وقت که از نجف اشرف برای زیارت به کربلای معلی می رفتند اول به حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) مشرف می شدند، و بعدا به حرم مطهر حضرت اباعبدالله امام حسین (علیه السلام) می رفتند.
ایشان درباره ی علت این امر نیز می فرمودند که، اول باید خدمت وزیر و سفیر رسید، بعدا به خدمت مولا رفت.
همچنین هر وقت که وارد صحن مطهر حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) مشرف می شدند، شعر معروف
(به ذره گر نظر لطف بوتراب کند
به آسمان رود و کار آفتاب کند)
را اینگونه
زمزمه می کردند:
به ذره گر نظری شِبْل بوتُراب کند
به آسمان رود و کار آفتاب کند
یعنی اگر پسر علی امیرالمومنین (علیه السلام) اشاره کند عالمی را دگرگون می کند.
بوتراب: از القاب حضرت علی علیه السلام.
شِبْل : بچه شیر
👈بازگشت به فهرست 👉
👈فهرست کانال👉
#حضرت_عباس سلام الله علیه
#وفات_حضرت_ام_البنین_سلام_الله_علیها
.
اَلسَّلاٰمُ عَلَيْكِ يٰا زَوْجَةَ وَلِيّ اللّٰهِ
اَلسَّلاٰمُ عَلَيْكِ يٰا زَوْجَةَ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ
اَلسَّلاٰمُ عَلَيْكِ يٰا أُمَّ الْبَنِينَ
اَلسَّلاٰمُ عَلَيْكِ يٰا أُمَّ الْعَبّٰاسِ بْنِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طٰالِبٍ
رَضِيَ اللّٰهُ تَعٰالىٰ عَنْكِ، وَجَعَلَ الجَنَّةَ مَنْزِلَكِ وَمَأْوٰاكِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكٰاتُهُ
گریه های حضرت ام البنین سلام الله علیها بر امام حسین (علیه السلام)
وَكَانَتْ أُمُّ جَعْفَرٍ الْكِلَابِيَّةُ تَنْدُبُ الْحُسَيْنَ وَتَبْكِيهِ وَقَدْ كُفَّ بَصَرُهَا
حضرت ام البنین (سلام الله علیها) بر امام حسین (علیه السلام) ندبه و گریه می کرد تا جایی رسید که دیگر نمی دید.
«ترتيب الأمالي الخميسية للشجري» (1/ 230).
👈بازگشت به فهرست 👉
👈فهرست کانال👉
#حضرت_عباس سلام الله علیه
#وفات_حضرت_ام_البنین_سلام_الله_علیها
.
ام البنین _02.MP3
1.71M
نوحه وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
#وفات_حضرت_ام_البنین_سلام_الله_علیها
👈بازگشت به فهرست 👉
👈فهرست کانال👉
#وفات_حضرت_ام_البنین_سلام_الله_علیها
.
یه وقتی یه احمقی گفته بود این حضرت عباسی که این همه عباس عباس می گویید کجا بود که از فاطمه سلام الله علیها دفاع کنه!؟
اون کسی که 👆گفته را احمق گفتیم
چون👇
نمی فهمه و حماقتش آنقدر هست که حالیش نیست اول باید مادر بچه بیاد و ازدواجی رخ دهد بعد خود بچه به دنیا بیاید!
تا زمانی که حضرت فاطمه سلام الله علیها زنده بود حضرت علی علیه السلام ازدواج مجددی نداشت و بعدها با حضرت ام البنین سلام الله علیها ؛مادر حضرت عباس علیه السلام ازدواج کرد.
پس در واقع حضرت عباس علیه السلام در روزگار غصب خلافت و فدک نبود!!!!
قطعا اگر حمزه سید الشهدا و جعفر طیار علیهما السلام زنده بودند احدی جرأت جسارت نداشت تا چه رسد غصب خلافت و فدک و آتش زدن خانه فاطمه سلام الله علیها و...
👈بازگشت به فهرست 👉
👈فهرست حضرت امیرسلام الله علیه👉
👈فهرست کانال👉
#حضرت_عباس سلام الله علیه
#وفات_حضرت_ام_البنین_سلام_الله_علیها
.
سید مجید بنی فاطمه_۲۰۲۲_۰۱_۱۵_۱۸_۰۲_۰۲_۸۱۰.mp3
17.22M
نوحه وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
🎼 نوحه دشتی بسیار زیبا
شنیدم دست هایت را بریدن
شنیدم چشم نازت را دریدن...
🎤 با نواے : #سیدمجیدبنی_فاطمه
#ام_البنین
👈بازگشت به فهرست 👉
👈فهرست کانال👉
#وفات_حضرت_ام_البنین_سلام_الله_علیها
.
فقه اهل سنت و تکلیف بچه ای که بعد از 2 سال از فوت یا طلاق به دنیا می آید
بچه برای کیست؟
زنی که از شوهرش طلاق گرفته یا شوهرش مرده و ازدواج مجددی نکرده بعد از 2 سال بچه بزاید
در فقه اهل سنت ، آن بچه برای همان شوهرش است که زن را طلاق داده بود یا از دنیا رفته بود.
در مذهب مالكي و شافعي و حنابلة تا ظرف 4 سال ، محلق به آن شوهر است.
در مذهب حنفی : تا ظرف 2 سال ، بچه ملحق به آن شوهر است.
السؤال
إذا مات عن المرأة زوجها وبعد سنتين ولدت مولود هذا المولود يلحق بزوجها المتوفى علماً بأنها لم تتزوج بعده؟
الإجابــة
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد:
فلو طلقت المرأة أو مات عنها زوجها، فلم تنكح حتى أتت بولد بعد طلاقها أو موت زوجها بأربع سنين، فإن الولد يلحقه وتنقضي عدتها بوضعها الحمل، وهذا مذهب المالكية والشافعية والحنابلة.
وقال الحنفية: أقصى مدة الحمل سنتان.
منبع
أَنَّ الْخِلافَةَ لَمْ تَزَيَّنْ عَلِيًّا، بَلْ عَلِيٌّ زَيَّنَها.
علی بن ابی طالب علیه السلام مایه زینت خلافت بود و خلافت مایه زینت علی علیه السلام نبود.
این جمله احمد حنبل ؛ امام و رئیس مذهب حنابله اهل سنت که موجب سفید شدن قسمتی از پرونده اعمال شده است.به نحوی که سياري (أبو الحسين أحمد بن إبراهيم) می گوید این مطلب را به برخی از شیعیان گفتم در پاسخ گفتند : نصف بُغضی که در قلبم نسبت به أحمد بن حنبل بود را از قلبم خارج کردی!
از همین جا باید دانست کدام مسئول کار می کند و کدامیک جیب پر کرده و اسم برای خود رد می کند.
یا علی
«الجامع لعلوم الإمام أحمد - العقيدة» (4/ 349):
قال ابن أبي يعلى: أنبأنا يوسف المهرواني، قال: أخبرنا علي بن بشران، حدثنا أبو عمر محمد بن عبد الواحد. قال: وأخبرني السياري، قال: أخبرني أبو العباس بن مسروق الصوفي، قال أخبرني عبد اللَّه بن أحمد بن حنبل: كنت بين يدي أبي جالسًا ذات يوم، فجاءت طائفة من الكرخيين، فذكروا خلافة أبي بكر، وخلافة عمر بن الخطاب، وخلافة عثمان بن عفان -رضي اللَّه عنه-، فأكثروا، وذكروا خلافة علي بن أبي طالب رضي اللَّه عنه، وزادوا فأطالوا، فرفع أبي رأسه إليهم فقال: يا هؤلاء، قد أكثرتم القول في علي والخلافة، على أَنَّ الْخِلافَةَ لَمْ تَزَيَّنْ عَلِيًّا، بَلْ عَلِيٌّ زَيَّنَها.
قال السياري: فحدثت بهذا الحديث بعض الشيعة فقال لي: قد أخرجت نصف ما كان في قلبي على أحمد بن حنبل من البغض(2).
"طبقات الحنابلة" 2/ 16.
_________
(2) ذكرها ابن الجوزي في "مناقب الإمام أحمد" ص 212
حرف حساب بی نظیر از جامعه اهل سنت
سخنان نماینده مجلس اُردن "طارق خوری"
تصریحات النائب الأردنی طارق خوری تشعل الشارع الأردنی وَترهب التیارات السلفیة کتب الخوری فی تغریدة له :
سخنان نماینده مجلس اُردن طارق خوری خیابانهای اردن را شعله ور و احزاب و گروههای سلفی را به وحشت انداخت آقای خوری در مقاله خود این چنین نوشت :
هَلْ الشیعة من خان فلسطین؟
آیا آنهائی که به فلسطین خیانت کردند شیعه بودند ؟
هَلْ الشیعة من دمروا لیبیا وَیقتلون أهل لیبیا السنة؟
آیا آنهائی که لیبی را نابودکردند و اهالی لیبی را میکشند شیعه هستند ؟
هَلْ اﻹنتحاریین الذین یفجرون أجسادهم بالعراق والسعودیة وَالکویت شیعة؟
آیا انتحاریهائی که اجساد خود را در عراق ، عربستان سعودی و کویت منفجر میکنند شیعه هستند ؟
هَلْ من یحرق اﻷقصى شیعة؟
آیا آنهائی که مسجدالاقصی را به آتش میکشند شیعه هستند ؟
هَلْ الشیعة من دمروا الصومال؟
آیا شیعه بودند آنهائی که کشور سومالی را نابود کردند ؟
هَلْ الطائرات اﻷمیرکیة التی قصفت بغداد طارت من مطارات الشیعة؟
آیا هواپیماهای آمریکائی که بغداد را بمباران کردند از فرودگاههای شیعیان پرواز میکردند ؟
هَلْ تفجیرات سیناء یقوم بها شیعة؟
آیا انفجارهائی که در صحرای سینای مصر صورت میگیرد شیعیان انجام میدهند ؟
هَلْ القاعدة وَداعش وجبهة النصرة شیعة؟
آیا القاعده ، داعش و جبهه النصره شیعه هستند ؟
ماذا لم نر عملیة انتحاریة فی الصهاینة لکننا نراها بین أهلنا وَشعوبنا.
چرا در بین صهیونیستها عملیات انتحاری نمیبینیم لیکن در میان ملتهای ما ( ملتهای مسلمان ) میبینیم؟
هَلْ القرضاوی من أئمة الشیعة؟
آیا قرضاوی ( عالم تندرو سلفی ) از علمای شیعه میباشد ؟
ألیس هُوَ من حلل کل محرم؟
آیا او نیست ( قرضاوی ) که همه حرامها را حلال کرده است ؟
هنیئا للصهاینة بنا حولوا بندقیتنا ﻹتجاه آخر وَهاهم یبنون کل یوم مستوطنة ویضحکون.
خوش به حال صهیونیستها که توانسته اند تفنگهای ما را به سوی دیگر نشانه بگیرند و این آنها هستند که هر روز آبادیهای صهیونیست نشین را تاسیس میکنند و به ما میخندند.
رأینا السعودی واللیبی والتونسی ینتحر ویفجر بکل الدول المسلمة إﻻ فلسطین.. لماذا یا ترى؟
میبینیم که سعودیها و لیبیائی ها وتونسیها هر روز عملیات انتحاری انجام میدهند و در همه کشورهای اسلامی بمب منفجر میکنند به جز فلسطین .. چرا و چه میبینید ؟
هل حزب الله یمنعهم؟
آیا حزب الله مانع آنها شده است ؟
لماذا لم یتحرک المارد السنی آیام الشاه؟ .. وکان الشاه شیعیاً لکن الکل کان یطیع الشاه!
چرا جهان تسنن ( سنی مذهب ) در زمان شاه هیچ تحرک و مخالفتی با شاه نداشتند ؟.. و شاه هم شیعه بود و همه از او اطاعت میکردند !
تلومون حزب الله على عدم تحریر فلسطین وهُوَ عبارة عن حزب ومجموعة أشخاص وﻻ تلومون دوﻻ وحکومات تطلب الرضا من الیهود سراً وعلانیة وآخرهم أردوغان.
حزب الله را ملامت میکنید که چرا فلسطین را آزاد نمیکند و او ( حزب الله ) یک حزب و عده ای از اشخاص بیشتر نیست و دولتها و حکومتها ( دولتهای عربی و اسلامی ) به طور سری و علنی از یهود رضایت مندی میطلبند و آخرین آنها نیز اردوغان می باشد
بکل اﻷحوال لی رأیی ولکم رأیکم وعندما ینفذ خلیجی عملیة استشهادیة بفلسطین سأغیر رأیی.
به هر حال من نظر خودم را دارم و شما نظر خودتان! و آنوقت که یک خلیجی ( شهروند کشورهای حوزه خلیج فارس ) یک عملیات شهادت طلبانه را در فلسطین انجام داد آنوقت دیگر نظرم را تغییر میدهم
عند ما أرى علم داعش والقاعدة یرفرف فوق الکنیست الصهیونی وتغلق الدول العربیة سفارات الصهاینة سأتأکد أننی کنت على خطأ.
وقتی که ببینم که پرچم داعش و القاعده بر سر کنیست ( عبادتگاه یهودیان ) به اهتزاز در آمده است و کشورهای عربی سفارتهای صهیونیستها را بسته اند ، دیگر به این باور میرسم که من اشتباه کرده ام
نظر شیخ مفید رحمه الله نسبت به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
شیخ مفید (رحمه الله)"336-413 هـ ق" در المزار ؛ ص179 و همچنین در المقنعة ؛ص 459:
السَّلَامُ عَلَى ابْنَتِكَ الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ [بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ] يَا سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ أَيَّتُهَا الْبَتُولُ الشَّهِيدَةُ الطَّاهِرَةُ لَعَنَ اللَّهُ مَانِعَكِ إِرْثَكِ وَ دَافِعَكِ عَنْ حَقِّكِ وَ الرَّادَّ عَلَيْكِ قَوْلَكِ لَعَنَ اللَّهُ أَشْيَاعَهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ وَ أَلْحَقَهُمْ بِدَرْكِ الْجَحِيمِ
مفيد، محمد بن محمد(336-413 هـ ق)، كتاب المزار- مناسك المزار(للمفيد)؛ص179 - قم، چاپ: اول، 1413 ق. / مفيد، محمد بن محمد(336-413 هـ ق)، المقنعة ؛ص: 459- قم، چاپ: اول، 1413 ق.
شیخ مفید (رحمه الله)"336-413 هـ ق" در الإختصاص ؛ ص185:
رَسُولِ اللَّهِ ص ثُمَّ انْصَرَفَتْ فَقَالَ عَلِيٌّ ع لَهَا ائْتِي أَبَا بَكْرٍ وَحْدَهُ فَإِنَّهُ أَرَقُّ مِنَ الْآخَرِ وَ قُولِي لَهُ ادَّعَيْتَ مَجْلِسَ أَبِي وَ أَنَّكَ خَلِيفَتُهُ وَ جَلَسْتَ مَجْلِسَهُ وَ لَوْ كَانَتْ فَدَكُ لَكَ ثُمَّ اسْتَوْهَبْتُهَا مِنْكَ لَوَجَبَ رَدُّهَا عَلَيَّ فَلَمَّا أَتَتْهُ وَ قَالَتْ لَهُ ذَلِكَ قَالَ صَدَقْتِ قَالَ فَدَعَا بِكِتَابٍ فَكَتَبَهُ لَهَا بِرَدِّ فَدَكَ فَقَالَ فَخَرَجَتْ وَ الْكِتَابُ مَعَهَا فَلَقِيَهَا عُمَرُ فَقَالَ يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ مَا هَذَا الْكِتَابُ الَّذِي مَعَكَ فَقَالَتْ كِتَابٌ كَتَبَ لِي أَبُو بَكْرٍ بِرَدِّ فَدَكَ فَقَالَ هَلُمِّيهِ إِلَيَّ فَأَبَتْ أَنْ تَدْفَعَهُ إِلَيْهِ فَرَفَسَهَا بِرِجْلِهِ وَ كَانَتْ حَامِلَةً بِابْنٍ اسْمُهُ الْمُحَسِّنُ فَأَسْقَطَتِ الْمُحَسِّنَ مِنْ بَطْنِهَا ثُمَّ لَطَمَهَا
مفيد، محمد بن محمد(336-413 هـ ق)، الإختصاص ؛ ص: 185 - ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1413 ق.
شیخ مفید (رحمه الله)"336-413 هـ ق" در الأمالي؛ ص 50-49 ، ح 9:
لَمَّا بَايَعَ النَّاسُ أَبَا بَكْرٍ دَخَلَ عَلِيٌّ ع وَ الزُّبَيْرُ وَ الْمِقْدَادُ بَيْتَ فَاطِمَةَ ع وَ أَبَوْا أَنْ يَخْرُجُوا فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ أَضْرِمُوا عَلَيْهِمُ الْبَيْتَ نَاراً فَخَرَجَ الزُّبَيْرُ وَ مَعَهُ سَيْفُهُ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ عَلَيْكُمْ بِالْكَلْبِ فَقَصَدُوا نَحْوَهُ فَزَلَّتْ قَدَمُهُ وَ سَقَطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ وَقَعَ السَّيْفُ مِنْ يَدِهِ فَقَالَ (ص50:) أَبُو بَكْرٍ اضْرِبُوا بِهِ الْحَجَرَ فَضُرِبَ بِسَيْفِهِ الْحَجَرُ حَتَّى انْكَسَرَ وَ خَرَجَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع نَحْوَ الْعَالِيَةِ فَلَقِيَهُ ثَابِتُ بْنُ قَيْسِ بْنِ شَمَّاسٍ فَقَالَ- مَا شَأْنُكَ يَا أَبَا الْحَسَنِ فَقَالَ أَرَادُوا أَنْ يُحْرِقُوا عَلَيَّ بَيْتِي وَ أَبُو بَكْرٍ عَلَى الْمِنْبَرِ يُبَايَعُ لَهُ وَ لَا يَدْفَعُ عَنْ ذَلِكَ وَ لَا يُنْكِرُهُ فَقَالَ لَهُ ثَابِتٌ وَ لَا تُفَارِقُ كَفِّي يَدَكَ حَتَّى أُقْتَلَ دُونَكَ فَانْطَلَقَا جَمِيعاً حَتَّى عَادَا إِلَى الْمَدِينَةِ وَ إِذَا فَاطِمَةُ ع وَاقِفَةٌ عَلَى بَابِهَا وَ قَدْ خَلَتْ دَارُهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْقَوْمِ وَ هِيَ تَقُولُ لَا عَهْدَ لِي بِقَوْمٍ أَسْوَأَ مَحْضَراً مِنْكُمْ تَرَكْتُمْ رَسُولَ اللَّهِ ص جِنَازَةً بَيْنَ أَيْدِينَا وَ قَطَعْتُمْ أَمْرَكُمْ بَيْنَكُمْ لَمْ تَسْتَأْمِرُونَا وَ صَنَعْتُمْ بِنَا مَا صَنَعْتُمْ وَ لَمْ تَرَوْا لَنَا حَقّاً.
مفيد، محمد بن محمد(336-413 هـ ق)، الأمالي (للمفيد)؛ ص: 50-49 ، ح 9- قم، چاپ: اول، 1413ق.
در ص 281 ، ح 7:
لَمَّا مَرِضَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ النَّبِيِّ ص وَصَّتْ إِلَى عَلِيٍّ ص أَنْ يَكْتُمَ أَمْرَهَا وَ يُخْفِيَ خَبَرَهَا وَ لَا يُؤْذِنَ أَحَداً بِمَرَضِهَا فَفَعَلَ ذَلِكَ وَ كَانَ يُمَرِّضُهَا بِنَفْسِهِ وَ تُعِينُهُ عَلَى ذَلِكَ أَسْمَاءُ بِنْتُ عُمَيْسٍ رَحِمَهَا اللَّهُ عَلَى اسْتِسْرَارٍ بِذَلِكَ كَمَا وَصَّتْ بِهِ- فَلَمَّا حَضَرَتْهَا الْوَفَاةُ وَصَّتْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنْ يَتَوَلَّى أَمْرَهَا وَ يَدْفِنَهَا لَيْلًا وَ يُعَفِّيَ قَبْرَهَا فَتَوَلَّى ذَلِكَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ دَفَنَهَا وَ عَفَّى مَوْضِعَ قَبْرِهَا.
در ص351، ح2:
لَمَّا ثَقُلَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي مَرَضِهِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ أَفَاقَ إِفَاقَةً وَ نَحْنُ نَبْكِي حَوْلَهُ فَقَالَ مَا الَّذِي يُبْكِيكُمْ قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ نَبْكِي لِغَيْرِ خَصْلَةٍ نَبْكِي لِفِرَاقِكَ إِيَّانَا وَ لِانْقِطَاعِ خَبَرِ السَّمَاءِ عَنَّا وَ نَبْكِي لِلْأُمَّةِ مِنْ بَعْدِكَ فَقَالَ ص أَمَا إِنَّكُمُ الْمَقْهُورُونَ وَ الْمُسْتَضْعَفُونَ بَعْدِي .
نظرات علمای دیگر(1)
سليم بن قيس الهلالي(المتوفى76 ه ق)، ج2، ص: 585-584:
علت خانه نشینی و عدم مبارزه
فَلَمَّا رَأَى عَلِيٌّ ع خِذْلَانَ النَّاسِ إِيَّاهُ وَ تَرْكَهُمْ نُصْرَتَهُ وَ اجْتِمَاعَ كَلِمَتِهِمْ مَعَ أَبِي بَكْرٍ وَ طَاعَتَهُمْ لَهُ وَ تَعْظِيمَهُمْ إِيَّاهُ لَزِمَ بَيْتَهُ
فرستادن قنفذ ملعون به درب خانه حضرت
فَقَالَ عُمَرُ لِأَبِي بَكْرٍ مَا يَمْنَعُكَ أَنْ تَبْعَثَ إِلَيْهِ فَيُبَايِعَ فَإِنَّهُ لَمْ يَبْقَ أَحَدٌ إِلَّا وَ قَدْ بَايَعَ غَيْرَهُ وَ غَيْرُ هَؤُلَاءِ الْأَرْبَعَةِ وَ كَانَ أَبُو بَكْرٍ أَرَقَّ الرَّجُلَيْنِ وَ أَرْفَقَهُمَا وَ أَدْهَاهُمَا وَ أَبْعَدَهُمَا غَوْراً وَ الْآخَرُ أَفَظَّهُمَا [وَ أَغْلَظَهُمَا] وَ أَجْفَاهُمَا فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ مَنْ نُرْسِلُ إِلَيْهِ فَقَالَ [عُمَرُ] نُرْسِلُ إِلَيْهِ قُنْفُذاً وَ هُوَ رَجُلٌ فَظٌّ غَلِيظٌ جَافٍ مِنَ الطُّلَقَاءِ أَحَدُ بَنِي عَدِيِّ بْنِ كَعْبٍ فَأَرْسَلَهُ وَ أَرْسَلَ مَعَهُ أَعْوَاناً وَ انْطَلَقَ فَاسْتَأْذَنَ عَلَى عَلِيٍّ ع فَأَبَى أَنْ يَأْذَنَ لَهُمْ
فَرَجَعَ أَصْحَابُ قُنْفُذٍ إِلَى أَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ هُمَا [جَالِسَانِ] فِي الْمَسْجِدِ وَ النَّاسُ حَوْلَهُمَا فَقَالُوا لَمْ يُؤْذَنْ لَنَا
فَقَالَ عُمَرُ اذْهَبُوا فَإِنْ أَذِنَ لَكُمْ وَ إِلَّا فَادْخُلُوا [عَلَيْهِ] بِغَيْرِ إِذْنٍ فَانْطَلَقُوا فَاسْتَأْذَنُوا
فَقَالَتْ فَاطِمَةُ ع أُحَرِّجُ عَلَيْكُمْ أَنْ تَدْخُلُوا عَلَى بَيْتِي [بِغَيْرِ إِذْنٍ] فَرَجَعُوا وَ ثَبَتَ قُنْفُذٌ الْمَلْعُونُ
فَقَالُوا إِنَّ فَاطِمَةَ (ص585: )قَالَتْ كَذَا وَ كَذَا فَتَحَرَّجْنَا أَنْ نَدْخُلَ بَيْتَهَا بِغَيْرِ إِذْنٍ
آتش زدن خانه وحی
فَغَضِبَ عُمَرُ وَ قَالَ مَا لَنَا وَ لِلنِّسَاءِ ثُمَّ أَمَرَ أُنَاساً حَوْلَهُ أَنْ يَحْمِلُوا الْحَطَبَ فَحَمَلُوا الْحَطَبَ وَ حَمَلَ مَعَهُمْ عُمَرُ فَجَعَلُوهُ حَوْلَ مَنْزِلِ عَلِيِّ وَ فَاطِمَةَ وَ ابْنَيْهِمَا ع ثُمَّ نَادَى عُمَرُ حَتَّى أَسْمَعَ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ ع وَ اللَّهِ لَتَخْرُجَنَّ يَا عَلِيُّ وَ لَتُبَايِعَنَ خَلِيفَةَ رَسُولِ اللَّهِ وَ إِلَّا أَضْرَمْتُ عَلَيْكَ [بَيْتَكَ النَّارَ]
فَقَالَتْ فَاطِمَةُ ع يَا عُمَرُ مَا لَنَا وَ لَكَ ؟
فَقَالَ افْتَحِي الْبَابَ وَ إِلَّا أَحْرَقْنَا عَلَيْكُمْ بَيْتَكُمْ!
فَقَالَتْ يَا عُمَرُ أَ مَا تَتَّقِي اللَّهَ تَدْخُلُ عَلَى بَيْتِي؟
فَأَبَى أَنْ يَنْصَرِفَ وَ دَعَا عُمَرُ بِالنَّارِ فَأَضْرَمَهَا فِي الْبَابِ ثُمَّ دَفَعَهُ فَدَخَلَ
فَاسْتَقْبَلَتْهُ فَاطِمَةُ ع وَ صَاحَتْ يَا أَبَتَاهْ يَا رَسُولَ اللَّهِ
فَرَفَعَ عُمَرُ السَّيْفَ وَ هُوَ فِي غِمْدِهِ فَوَجَأَ بِهِ جَنْبَهَا فَصَرَخَتْ يَا أَبَتَاهْ
فَرَفَعَ السَّوْطَ فَضَرَبَ بِهِ ذِرَاعَهَا فَنَادَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ لَبِئْسَ مَا خَلَّفَكَ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ
حمله علی علیه السلام به عمر ملعون
(ص586:) فَوَثَبَ عَلِيٌّ ع فَأَخَذَ بِتَلَابِيبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَ وَجَأَ أَنْفَهُ وَ رَقَبَتَهُ وَ هَمَّ بِقَتْلِهِ فَذَكَرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ مَا أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ وَ الَّذِي كَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ يَا ابْنَ صُهَاكَ لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَ عَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَيَّ رَسُولُ اللَّهِص لَعَلِمْتَ أَنَّكَ لَا تَدْخُلُ بَيْتِي
فَأَرْسَلَ عُمَرُ يَسْتَغِيثُ
سليم بن قيس الهلالي(المتوفى76 ه ق)، ج2، ص: 586-584- ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1405ق.
نظرات علمای دیگر(2)
بن حَمْدَان(رحمه الله) متوفی 334هـق در الهداية الكبرى؛ص179-178:
وَ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) جَهَّزَهَا وَ مَعَهُ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ فِي اللَّيْلِ وَ صَلَّوْا عَلَيْهَا وَ أَنَّهَا وَصَّتْ، وَ قَالَتْ لَا يُصَلِّي عَلَيَّ أُمَّةٌ نَقَضَتْ عَهْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) وَ لَمْ يُعْلِمْ بِهَا أَحَداً، وَ لَا حَضَرَ وَفَاتَهَا أَحَدٌ وَ لَا صَلَّى عَلَيْهَا مِنْ سَائِرِ النَّاسِ غَيْرُهُمْ لِأَنَّهَا وَصَّتْ (عَلَيْهَا السَّلَامُ)، وَ قَالَتْ: لَا يُصَلِّي عَلَيَّ أُمَّةٌ نَقَضَتْ عَهْدَ اللَّهِ وَ عَهْدَ أَبِي رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ بَعْلِي وَ ظَلَمُونِي وَ أَخَذُوا وِرَاثَتِي وَ حَرَقُوا صَحِيفَتِيَ الَّتِي كَتَبَهَا أَبِي بِمِلْكِ فَدَكَ وَ الْعَوَالِي وَ كَذَّبُوا شُهُودِي وَ هُمْ وَ اللَّهِ جِبْرِيلُ وَ مِيكَائِيلُ وَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ أُمُّ أَيْمَنَ وَ طُفْتُ عَلَيْهِمْ فِي بُيُوتِهِمْ وَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ وَ عَلَيْهِ) يَحْمِلُنِي وَ مَعِيَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ لَيْلًا وَ نَهَاراً إِلَى مَنَازِلِهِمْ يُذَكِّرُهُمْ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِئَلَّا يَظْلِمُونَا وَ يُعْطُونَا حَقَّنَا الَّذِي جَعَلَهُ اللَّهُ لَنَا فَيُجِيبُونَ لَيْلًا وَ يَقْعُدُونَ عَنْ نُصْرَتِنَا نَهَاراً ثُمَّ يُنْفِذُونَ إِلَى دَارِنَا قُنْفُذاً وَ مَعَهُ خَالِدُ بْنُ الْوَلِيدِ لِيُخْرِجَا ابْنَ عَمِّي إِلَى سَقِيفَةِ بَنِي سَاعِدَةَ (ص179:) لِبَيْعَتِهِمُ الْخَاسِرَةِ وَ لَا يَخْرُجُ إِلَيْهِمْ مُتَشَاغِلًا بِوَصَاةِ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ أَزْوَاجِهِ وَ تَأْلِيفِ الْقُرْآنِ وَ قَضَاءِ ثَمَانِينَ أَلْفَ دِرْهَمٍ وَصَّاهُ بِقَضَائِهَا عَنْهُ عِدَاتٍ وَ دَيْناً فَجَمَعُوا الْحَطَبَ بِبَابِنَا وَ أَتَوْا بِالنَّارِ لِيُحْرِقُوا الْبَيْتَ فَأَخَذْتُ بِعِضَادَتَيِ الْبَابِ وَ قُلْتُ: نَاشَدْتُكُمُ اللَّهَ وَ بِأَبِي رَسُولِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) أَنْ تَكُفُّوا عَنَّا وَ تَنْصَرِفُوا فَأَخَذَ عُمَرُ السَّوْطَ مِنْ قُنْفُذٍ مَوْلَى أَبِي بَكْرٍ، فَضَرَبَ بِهِ عَضُدِي فَالْتَوَى السَّوْطُ عَلَى يَدِي حَتَّى صَارَ كَالدُّمْلُجِ، وَ رَكَلَ الْبَابَ بِرِجْلِهِ فَرَدَّهُ عَلَيَّ وَ أَنَا حَامِلٌ فَسَقَطْتُ لِوَجْهِي وَ النَّارُ تَسَعَّرُ، وَ صَفَقَ وَجْهِي بِيَدِهِ حَتَّى انْتَثَرَ قُرْطِي مِنْ أُذُنِي وَ جَاءَنِي الْمَخَاضُ فَأَسْقَطْتُ مُحَسِّناً قَتِيلًا بِغَيْرِ جُرْمٍ فَهَذِهِ أُمَّةٌ تُصَلِّي عَلَيَّ، وَ قَدْ تَبَرَّأَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْهَا وَ تَبَرَّأْتُ مِنْهَا.
خُصَيْبي، حسين بْن حَمْدَان(المتوفی 334هـق)، الهداية الكبرى؛ص179-178 - بيروت، 1419 ق./مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بيروت)؛ص349-348- بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
نظرات علمای دیگر(3)
ابن قولويه (رحمه الله) متوفی367 هـ ق در كامل الزيارات ؛ ص232:
لَمَّا أُسْرِيَ بِالنَّبِيِّ ص إِلَى السَّمَاءِ قِيلَ لَهُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَخْتَبِرُكَ فِي ثَلَاثٍ لِيَنْظُرَ كَيْفَ صَبْرُكَ قَالَ أُسَلِّمُ لِأَمْرِكَ يَا رَبِّ وَ لَا قُوَّةَ لِي عَلَى الصَّبْرِ إِلَّا بِكَ....الثَّالِثَةُ فَمَا يَلْقَى أَهْلُ بَيْتِكَ مِنْ بَعْدِكَ مِنَ الْقَتْلِ أَمَّا أَخُوكَ عَلِيٌّ فَيَلْقَى مِنْ أُمَّتِكَ الشَّتْمَ وَ التَّعْنِيفَ وَ التَّوْبِيخَ وَ الْحِرْمَانَ وَ الْجَحْدَ [وَ الْجُهْدَ] وَ الظُّلْمَ وَ آخِرُ ذَلِكَ الْقَتْلُ فَقَالَ يَا رَبِّ قَبِلْتُ وَ رَضِيتُ وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ وَ أَمَّا ابْنَتُكَ فَتُظْلَمُ وَ تُحْرَمُ وَ يُؤْخَذُ حَقُّهَا غَصْباً الَّذِي تَجْعَلُهُ لَهَا وَ تُضْرَبُ وَ هِيَ حَامِلٌ وَ يُدْخَلُ عَلَيْهَا وَ عَلَى حَرِيمِهَا وَ مَنْزِلِهَا بِغَيْرِ إِذْنٍ ثُمَّ يَمَسُّهَا هَوَانٌ وَ ذُلٌّ ثُمَّ لَا تَجِدُ مَانِعاً وَ تَطْرَحُ مَا فِي بَطْنِهَا
ابن قولويه، جعفر بن محمد(المتوفی367 هـ ق)، كامل الزيارات ؛ ص232- نجف اشرف، چاپ: اول، 1356ش.
شیخ صدوق(رحمه الله) "305-381هـ ق" در أمالي؛ ص134 ، ح2:
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ: بَيْنَا أَنَا وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص إِذِ الْتَفَتَ إِلَيْنَا فَبَكَى فَقُلْتُ مَا يُبْكِيكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ أَبْكِي مِمَّا يُصْنَعُ بِكُمْ بَعْدِي فَقُلْتُ وَ مَا ذَاكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَبْكِي مِنْ ضَرْبَتِكَ عَلَى الْقَرْنِ وَ لَطْمِ فَاطِمَةَ خَدَّهَا وَ طَعْنَةِ الْحَسَنِ فِي الْفَخِذِ وَ السَّمِّ الَّذِي يُسْقَى وَ قَتْلِ الْحُسَيْنِ قَالَ فَبَكَى أَهْلُ الْبَيْتِ جَمِيعاً فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا خَلَقَنَا رَبُّنَا إِلَّا لِلْبَلَاءِ قَالَ أَبْشِرْ يَا عَلِيُّ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ عَهِدَ إِلَيَّ أَنَّهُ لَا يُحِبُّكَ إِلَّا مُؤْمِنٌ وَ لَا يُبْغِضُكَ إِلَّا مُنَافِقٌ.
ابن بابويه، محمد بن على، الأمالي( للصدوق) ؛ ص134 ، ح2 - تهران، چاپ: ششم، 1376ش.
معرفت حضرت شهربانو (سلام الله علیها) مادر امام سجاد(علیه السلام) و مقام فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
ظهیر الدین بِیهَقِی(متوفی٥٦٥هـ ق) در کتاب لُبابُ الْأَنْسَاب گفته:
در نام مادر حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام اختلاف است
سپس قول ابوحیان توحیدی آورده که گفته مادر امام سجاد (علیه السلام) دختر کسری، یزدجرد شهریار است و خواهرش با او بود. نزد عمر بن خطاب آوردند عمر بن خطاب به او سخنی گفت(فكلمها عمر) دخترِ بزرگِ یزدجرد جواب تندی بهش داد(فردت إليه الكبرى كلاماً غليظاً) و عمر بن خطاب خشمگین شد(فغضب منها عمر).
حضرت علی علیه السلام فرمودند أشهد من حضر أن حقي وحق أهل بيتي منهما حلال لله ورسوله حق من و حق اهل بیتم برای خدا و رسول (صلوات الله علیه و آله) حلال است. حاضرین از انصار هم چنین گفتند که حق ما برای خدا و رسول است.
عُمَر بن خطاب به علی علیه السلام گفت ما أردت بهذا؟ منظورت چیه چی می خوای بگی؟
حضرت علی علیه السلام فرمودند: لأنهما ابنتا ملك العجم، ومثلهما لا يسترق
چون این دو دختر پاشاه عجم (پادشاه ایران) هستند و چنین کسانی به بردگی در نمی آیند! [در منابع دیگر آوردند که عُمَر قصد فروش و به بردگی درآوردند این دختران را داشت= أنّ عُمَر رضي الله عنه أتي ببنات يزدجرد بن شهريار بن كسرى مسبيات، فأراد بيعهنّ].
عمر بن خطاب[ که در منصب خلافت اسلامی نشسته و باید حکم اسلام را بداند ولی نمی داند چون بحق خلیفه خدا و رسول نیست] گفت: فما الحكم فيهما؟ پس حکمش چی می شه؟
فقهای از صحابه[که در روایات از عایشه نقل هست که«عَلِيٌّ أَعْلَمُ النَّاسِ بِالسُّنَّةِ» علی بن ابی طالب (علیه السلام)اَعلم و دانای به سنت پیامبر (صلوات الله علیه و آله) می باشد و عمر بن خطاب هم گفته: «فَإِنَّ أَصْحَابَ السُّنَنِ أَعْلَمُ بِكِتَابِ اللَّهِ تَعَالَى»صحابه ای که سنت پیامبر(صلوات الله علیه و آله) را خوب می اعلم و دانای به قرآن هستند.و جمله معرف عمر بن خطاب «لولا علي هلك عمر» اگر علی (علیه السلام) نبود عمر هلاک می شد]گفتند:
این دو دختر را رها كنید تا خوشان برای خود زوج و همسر اختیار و انتخاب کنند.
به یکی از آن دختران گفتند: علی بن ابی طالب (علیه السلام) انتخاب کن.
در جواب گفت:
لا جور من نفسي أن أجلس على مكان قامت منها فاطمة الزهراء رضي الله عنها؟
ظلم نیست که جای فاطمه (سلام الله علیها) بنشینم ؟
گفته شده که اسم دخترِ بزرگِ یزدجرد ، شهربانو مادر امام سجاد (علیه السلام) و دختر کوچک ماه ملك مادر قاسم بن محمد بن أبي بكر بوده است.
متن عربی
واختلف الناس في اسم أم زين العابدين رضي الله عنه، فذكر أبو حيان التوحيدي هي ابنة كسرى يزد جرد شهريار ومعها أختها، فدخلتا على عمر بن الخطاب، فكلمها عمر، فردت إليه الكبرى كلاماً غليظاً، فغضب منها عمر.
فقال علي بن أبي طالب رضي الله عنه: أشهد من حضر أن حقي وحق أهل بيتي منهما حلال لله ورسوله، فوثب من حضر من الأنصار فقالوا: وحقوقنا منهما لله ورسوله كما قال.
فقال عمر لعلي رضي الله عنه: ما أردت بهذا؟ فقال علي رضي الله عنه: لأنهما ابنتا ملك العجم، ومثلهما لا يسترق.
فقال عمر: فما الحكم فيهما؟ فقال من حضر من فقهاء الصحابة: تختاران لأنفسهما زوجان.
فقيل لإحداهما: اختاري لنفسك
فقالت: أريد أهل بيت رسول الله صلى الله عليه وآله.
فقيل: لها: اختاري علي بن أبي طالب رضي الله عنه
فقالت: لا جور من نفسي أن أجلس على مكان قامت منها فاطمة الزهراء رضي الله عنها؟
...وقيل: اسم الكبرى شهربانوية، واسم الصغرى ماه ملك أم القاسم بن محمد بن أبي بكر.
« لُبابُ الْأَنْسَابِ والأَلْقابِ وِالأَعْقابِ لِلْبَيْهَقِيِّ ، ظَهِيرُ الدِّينِ (المتوفی٥٦٥هـ ق) » (ص21 بترقيم الشاملة آليا).
ديلمى، حسن بن محمد(متوفی841هـ ق) در ارشاد القلوب آورده:
وَ قَالَ ص أَيُّمَا امْرَأَةٍ وَهَبَتْ صَدَاقَهَا لِزَوْجِهَا فَلَهَا بِكُلِّ مِثْقَالِ ذَهَبٍ كَأَجْرِ عِتْقِ رَقَبَةٍ.
هر زنى كه مهريه خود را به شوهرش ببخشد، براى هر درهمى ثواب آزاد كردن بندهاى برايش منظور مىگردد.
وَ قَالَ ص أَيُّمَا امْرَأَةٍ كَتَمَتْ سِرَّ زَوْجِهَا فَلَمْ تُطْلِعْ عَلَيْهِ أَحَداً فَهِيَ فِي دَرَجَاتِ الْحُورِ الْعِينِ فَإِنْ كَانَ فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللَّهِ فَلَا يَحِلُّ لَهَا أَنْ تَكْتُمَ.
هر زنى كه اسرار شوهر را بپوشد، در قيامت در رديف حور العين قرار مىگيرد، و ليكن اگر در معصيت خدا باشد جايز نيست، آن را كتمان كند.
(ص175) وَ قَالَ ع مَا مِنِ امْرَأَةٍ تَسْقِي زَوْجَهَا شَرْبَةَ مَاءٍ إِلَّا كَانَ خَيْراً لَهَا مِنْ سَنَةٍ صِيَامٍ نَهَارُهَا وَ قِيَامٍ لَيْلُهَا وَ بَنَى اللَّهُ لَهَا بِكُلِّ شَرْبَةٍ تَسْقِي زَوْجَهَا مَدِينَةً فِي الْجَنَّةِ وَ غُفِرَتْ لَهَا ستين [سِتُّونَ] خَطِيئَةً.
هر زنى كه به شوهرش آب دهد، ثواب عبادت يك سال را برده است و خداوند براى هر جرعهاى كه به شوهرش داده، شهرى در بهشت به او مىدهد، و شصت گناه او را مىبخشد.
وَ قَالَ ع ثَلَاثٌ مِنَ النِّسَاءِ يَرْفَعُ اللَّهُ عَنْهُنَّ عَذَابَ الْقَبْرِ وَ يَكُونُ مَحْشَرُهُنَّ مَعَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ ص امْرَأَةٌ صَبَرَتْ عَلَى غَيْرَةِ زَوْجِهَا وَ امْرَأَةٌ صَبَرَتْ عَلَى سُوءِ خُلُقِ زَوْجِهَا وَ امْرَأَةٌ وَهَبَتْ صَدَاقَهَا لِزَوْجِهَا يُعْطِي اللَّهُ تَعَالَى لِكُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِيدٍ وَ يَكْتُبُ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُنَّ عِبَادَةَ سَنَةٍ.
سه گروه از زنها هستند كه خداوند ايشان را عذاب نمىكند و با حضرت فاطمه عليه السّلام محشور مىگرداند؛ و به هر كدام ثواب هزار شهيد و ثواب يك سال عبادت مىدهند،
(اول) زنى كه بر غيرت شوهرش صبر كند،
و (دوم) زنى كه بد خلقى شوهر را تحمّل نمايد
(و سوم) زنى كه مهريه خود را به شوهر ببخشد.
وَ قَالَ ع أَيُّمَا امْرَأَةٍ أَطَاعَتْ زَوْجَهَا وَ هُوَ شَارِبُ الْخَمْرِ كَانَ لَهَا مِنَ الْخَطَايَا بِعَدَدِ نُجُومِ السَّمَاءِ وَ كُلُّ مَوْلُودٍ يَلِدُ مِنْهُ فَهُوَ نَجِسٌ وَ لَا يَقْبَلُ اللَّهُ تَعَالَى مِنْهَا صَرْفاً وَ لَا عَدْلًا حَتَّى يَمُوتَ زَوْجُهَا أَوْ تَخْلَعَ عَنْهُ نَفْسَهَا.
هر زنى كه شوهر شرابخوارش را اطاعت كند براى او بعدد ستارگان آسمان گناه است و هر بچهاى كه از او متولد شد نجس و آلوده است و اعمالش قبول نمىشود تا وقتى كه همسرش بميرد يا طلاقش بدهد
وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمَرْأَةُ الصَّالِحَةُ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ رَجُلٍ غَيْرِ صَالِحٍ وَ أَيُّمَا امْرَأَةٍ خَدَمَتْ زَوْجَهَا سَبْعَةَ أَيَّامٍ غَلَقَ اللَّهُ عَنْهَا سَبْعَةَ أَبْوَابِ النَّارِ وَ فَتَحَ لَهَا ثَمَانِيَةَ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ تَدْخُلُ مِنْ أَيْنَمَا شَاءَتْ.
يك زن صالحهى شايسته بهتر است از يك هزار مرد ناصالح و هر زنى هفت روز همسرش را خدمت كند خدا هفت در جهنم را بروى او به بندد و هشت در بهشت را برويش باز كند از هر درى كه بخواهد وارد بهشت شود.
وَ قَالَ ع مَنْ ضَرَبَ امْرَأَةً بِغَيْرِ حَقٍّ فَأَنَا خَصْمُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا تَضْرِبُوا نِسَاءَكُمْ فَمَنْ ضَرَبَهُمْ بِغَيْرِ حَقٍّ فَقَدْ عَصَى اللَّهَ وَ رَسُولَهُ.
هر مرديكه همسرش را بيگناه و بدون تقصير بزند من روز قيامت دشمن اويم زنهايتان را نزنيد هر كس بىتقصير آنان را بزند معصيت خدا و رسولش را كرده.[1]
[1]ديلمى، حسن بن محمد(متوفی841هـ ق)، إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ص175-174- قم، چاپ: اول، 1412ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 سخنان استاد الازهر مصر پس از شیعه شدن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✧❁﷽❁✧
#العلامة_الشهید_النادم
◀️ اعتراف العلامة الشهید الشیخ حسن شحاته من علماء المستبصر لاهل السنة :
✍️ «... أنا کلّ خوفی یوم القیامة ... خوفی کلّه أن یوقفنی امیرالمومنین علی (ع) کیف ترضیّتَ علی اعدائی؟...»
🔵 شاهدوا و انتشروا