قال صلّی الله علیه وآله:
«إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا-كِتَابَ اللَّهِ وَعِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی...»
«من در میان شما دو گوهر گرانبها باقی می گذارم...قرآن و اهل بیتم...»
هدف:
نشرکلام نور
@Baratnezhad_h
https://t.me/alsqlyn
💠 اگر پرده از مقام تو برداشته شود...
❇️ حديث اين است: #رسول_خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: «يا علی! اگر نبود كه میترسم مسلمانان دربارهی تو همان را بگويند كه مسيحيان دربارة عيسی گفتند، در مقام تو چيزی میگفتم كه وقتی راه بروی، خاک زير قدم تو را به تبرک بردارند.¹»
👆 يک وقت علامه مجلسی این حدیث را میگويد، يک وقت احمد بن حنبل میگويد، اين حديث را درک كنيد!
🔰 معنای اين حديث اين است: اگر پرده از مقام تو برداشته شود، همچنان كه مسيحيان بعد از نزول انجيل به تثلیث مبتلا شدند و عيسی را تافته بافته از خدا پنداشتند، اگر من مناقب تو را بيان كنم، مسلمانان هم به همان گرفتار میشوند.
🔆 اين حديث نشان میدهد كه آنچه از فضائل #امیرمؤمنان گفته شده، در مقابل آنچه كه كتمان شده ناچيز است.
⁉️ آن حضرت كيست؟! ایشان چه وجود مقدسی هستند؟! اين حديث را خوب درک كرديد؟! پيغمبر صلیاللهعلیهوآله چه گفته كه باز نگفتهاش مانده؟!
📌 ۱. شرح نهج البلاغة، ابن أبي الحديد، ج۹، ص۱۶۸؛ ينابيع المودة لذوی القربی، القندوزی، ج۲، ص۴۸۷ و ج۱، ص۳۹۲.
🎙 آیت الله العظمی وحید خراسانی
📆 ۱۹/ مهر/ ۱۳۸۳
◻️ #امام_علی
☑️ @ALsqlyn
حمزه برات نژاد:
*سوال*
آيا مصايب و بلاها که بر ما نازل می شود عقوبت الهي است و بر اثر گناهان بر ما نازل می شود؟
*پاسخ*
مصیبتها ( چه خصوصی چه عمومی ) و از جمله بلایای آسمانی و زمینی چون سیل و زلزله ووو همه به تقدیر خدای تبارک و تعالی است و اسباب مختلف دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره میشود
*۱- امتحان:*
خدای تبارک و تعالی بندگان را مرتبا امتحان میکند و این امتحان گاهی به خوشی وگاهی به ناخوشی است تا خود بندگان بدانند که چقدر در ادعاهای خود صادق هستند.
▪︎أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ * وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ (عنكبوت: ٢ - ۳ )
*۲- بلاء*
یعنی کشف کردن مومنان و روشن کردن حقیقت آنان که در شرایط سخت این مهم حاصل میشود وگرنه در شرایط عادی همه مدعی هستند.
اصل کلمه بلاء از ماده ب ل و است بمعنای آشکار شدن ، لذا به پیرهن نخ نما (ثوب بالی) میگویند زیرا زیر او پیدا است.
▪︎وَلِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (انفال : ١٧)
*۳- تمحيص*
يعنی پاک کردن مومنان از گناهان . اصل ماده (م ح ص) بمعنای انداختن طلا در آتش تا زر خالص شود و فلزات مغشوش از او جدا شود.
خدا از روی لطفی که به بنده مومنِ گناهکار دارد گاهی او را گرفتار میکند تا توبه وانابه و تضرع و استغفار کند تا از گناهانش پاک شود و در برزخ یا محشر و یا قیامت عقوبت نشود یا درجاتش کم نشود
▪︎إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ * وَلِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَمْحَقَ الْكَافِرِينَ (آل عمران : ۱۴۰ - ۱۴۱)
*۴ -تمییز*
یعنی جدا کردن مومن از غیر مومن تا روشن شود که صادق است و که کاذب
▪︎لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَى بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعًا فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ (انفال : ٣٧)
*۵- تذکر*
یعنی برای متوجه کردن مردم به توبه و عمل صالح
▪︎وَلَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ (اعراف : ١٣٠)
*۶- عقوبت گناهان*
گاهی هم خدا گناهکار را قبل از آخرت در همین دنیا عقوبت میکند عقوبتی که مقدمهی عقوبت آخرت است.
▪︎ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ (نحل : ١١٢)
▪︎فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ (اعراف : ۱۶۵)
*۷ - رفع درجات*
بندهای که خدا او را دوست دارد و میخواهد درجات او را بالا ببرد . چون حکمت در این است که خود بنده هم با صبر و شکر و دعا و طاعت سهمی در بالارفتن درجاتش داشته باشد.
گرفتاری انبیاء و ائمه عموما از این قبیل است.
▪︎وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ( بقرة : ۱۲۴)
▪︎أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ (بقره : ۲۱۴)
*۸- سوء مدیریت*
گاهی هم سبب بلا سوء مدیریت است که باعث مشکلات میشود اینجا خدا غالبا اعجاز نمیکند و در اینصورت همگی گرفتار میشوند
▪︎أَوَلَمَّا أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَيْهَا قُلْتُمْ أَنَّى هَذَا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (آل عمران : ۱۶۵)
البته در این حالت ممکن است که همه گرفتار شوند خدا میگوید :
▪︎وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (انفال : ۲۵ )
غیر ظالم گرچه گناهی ندارد اما :
آتش به نیستان چه فروزد
یک جا تر و خشک را بسوزد.
در جنگ احد ۳۸ نفر از تیراندازها امر نظامی پیامبر را عصیان کردند و باعث شکست مسلمانان شدند و ۷۰ نفر از مسلمانان را به کشتن دادند با اینکه آن شهدا هیچ تقصیری نداشتند.
*۹- سبب طبیعی*
مانند زلزله در جاهای زلزله
خیز
البته در ا
ینجا بر انسان لازم است که تلاش خود را انجام دهد تا از آن سبب طبیعی جلوگیری کند و یا حد اقل تلفات وضرر را در آن کم کند.
*۱۰ - وغیره*
ممکن است که اسباب دیگری هم باشد
یا در یک مصیبت چند سبب نهفته باشد
در مورد جنگ احد و شکست مسلمانان خدا در سوره آل عمران چند سبب از اسباب فوق را بیان کرده.
*خلاصه*
اسباب گرفتاری متعدد است و ما غالبا سبب را نمیدانیم که از کدام نوع است.
اما مشکل ما در این است که اگر گرفتاری برای خودمان یا عزیزانمان باشد آن را حمل بر رفع درجات ، و اگر دشمنان ما گرفتار شدند آن را حمل بر عقوبت میکنیم.
علی کل حال در هنگام مصایبِ عمومی لازم است که به خدا توجه و تضرع کنیم که یا گرفتار نشویم و یا اگر گرفتار شدیم از نوع رفع درجات و یا پاک کردن گناهان باشد و اگر عقوبت بود خدا ما را ببخشد
▪︎ وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ * فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (انعام :۴۲ - ۴۳).
دوستان عزیز بر من منت بزارید امشب نماز لیله الدفن برای عموی بزرگوار و پدر خانم عزیزم بخوانید.
شیخ محمود فرزند کربلایی محمد برات نژاد
خداوند متعال رفتگان شما را غریق رحمتش کند. صلوات
هدایت شده از علی
انا لله و انا الیه راجعون
"اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شئ"
با کمال تاسف و تاثر، رحلت غریبانه عالم خود ساخته،روحانی با فضیلت و متعهد، عالم با بصیرت و ولایتمدار، عاشق و دل باخته اهل البیت علیهم السلام، عالم ساده زیست ومردمی ومتواضع، تحصیل کرده حوزه علمیه قاین، مشهد،نجف، قم، حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمود محمدی فرد رضوان الله تعالی علیه را به پیشگاه با عظمت حضرت حجت بن الحسن المهدی عجل الله تعالی فرجه، حوزه های علمیه، دوستان، همشهریان، آشنایان و خانواده و خاندان داغدارشان تسلیت گفته، از بارگاه الهی برای آن فقید سعید علو درجات و همجواری با اهل البیت علیهم السلام و برای همسر و فرزندان و بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم.
حاجی آقای محمدی از جمله ستارگان درخشان عالمان وارسته حوزه های علمیه بود که خاطرات ارزشمندی را در زمینه عنایات اهل بیت بخصوص عنایت خاص حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام ،آداب زیارت و ... از خویش به یادگار گذاشت و دوستان بسیاری را در این عرصه ها پروراند.آن مرحوم همچنین در میدان اخلاق و تقوا و فضیلت و عشق و ارادت به اهل البیت علیهم السلام اسوه ای شایسته بود. روحش شاد و نزول رحمت و مغفرت و رضوان الهی بر او مستدام.
قربانی
نماینده مجمع طلاب وفضلای ،شهرستان های قاین وزیرکوه
من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق
بسم الله الرحمن الرحیم
با تشکر و قدردانی از کلیه عزیزانی که تلفنی، پیامکی یا از طریق شبکه های اجتماعی ابراز همدردی نموده و رحلت عالم بزرگوار حجت الاسلام والمسلمین
مرحوم حاج شیخ محمود محمدی
را تسلیت گفتند. و با قرائت فاتحه خشنودمان کردند،
به اطلاع میرساند
با توجه به وضعیت موجود و ممکن نبودن برگزاری مراسم ختم بصورت دسته جمعی در مسجد،
به مناسبت سومین روز درگذشت
مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمود محمدی فرد
طرح ختم قرآن کریم
در منازل و اهدای ثواب آن به این عالم تازه درگذشته و دیگر رفتگان از دوستان و شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام برگزار میشود.
امیدواریم در روزهای باقی مانده از سال در این کار خیر شرکت کنید و همه درگذشتگان از شیعیان بخصوص این عالم جلیل القدر را شاد کنید تا علاوه بر شادی روح مرحوم ذخیرهای باشد برای فردای قیامت خوانندگان.
اجرکم عندالله
از طرف بازماندگان
🚩 «السّلامُ عَلَی المُعَذّبِ في قَعرِ السُّجون.»
حضرت #امام_کاظم صلواتاللهعلیه در بخشی از نامهای که در پاسخ سؤالات علی بن سوید نگاشته بودند، در مورد غاصبین خلافت چنین مرقوم فرمودند:
🔥 «به جانم قسم، آن دو قبل از اینکه این کار را انجام دهند، نفاق داشتند و کلام خدای تعالی را رد نموده و رسولش صلّی الله علیه و آله را مسخره کردند؛ آن دو کافرند؛ لعنت خدا و ملائکه و همهی مردم بر آنها باد؛ به خدا قسم از وقتی که آن دو، حال قبل از اسلام خود را کنار گذاشتند، ذرّهای ایمان در دلشان وارد نگشت و شکّشان دائماً زیاد میشد؛ آن دو همیشه خدعهباز، شکّاک و منافق بودند، تا اینکه ملائکهی عذاب، جانشان را گرفتند و به محل ذلّت در دیار باقی بردند.»
💠 «فلعمري لقد نافقا قبل ذلك وردا على الله عز وجل كلامه وهزئا برسوله صلّى الله عليه وآله وهما الكافران عليهما لعنة الله والملائكة والناس أجمعين والله ما دخل قلب أحد منهما شئ من الايمان منذ خروجهما من حالتيها وما ازدادا إلا شكا، كانا خداعين، مرتابين، منافقين حتى توفتهما ملائكة العذاب إلى محل الخزي في دار المقام.»
📚 کافی (شیخ کلینی)، ج۸، ص۱۲۵
#حدیث #سقیفه #لعن #برائت
@ALsqlyn
سلام و تشکر از توجه شما
در این وضعیت ناجور
در شب و روز شهادت امام موسی بن جعفر علیهما السلام متوسل به امام باب الحوائج میشویم و برای ظهور و گشایش فرج و دفع بلا دست به دعا بر می داریم ومی گوییم
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر
ومی گوییم خداوندا به داد ما برس.
پیشاپیش سالروز شهادت پدر حضرت رضا علیه السلام تسلیت باد.