eitaa logo
کانال اطلاع رسانی مسجد حضرت ابوالفضل ع
228 دنبال‌کننده
882 عکس
518 ویدیو
32 فایل
هسته فرهنگی مسجد حضرت ابوالفضل ع سیدشهاب
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤲نماز عید فطر چگونه خوانده می‎شود؟!
💠 اعمال شب‌ و روز عید فطر
➖غذا قبل از نماز عید 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: اطْعَمْ‌ يَوْمَ الْفِطْرِ قَبْلَ أَنْ تَخْرُجَ إِلَى الْمُصَلَّى. 🔰امام‌صادق علیه السلام: در روز عید فطر قبل از اینکه به سمت نماز عید حرکت کنید غذا بخورید 📚: الكافي ج4 ص 168
🔸زکات فطره‌ی میهمان ⁉️ آیا پرداخت فطریه مهمان به عهده میزبان است؟ ✅ فطریه‌ی میهمان یک شبه، به عهده میزبان نیست؛ در وجوب فطریه میهمانی که پیش از غروب آفتاب بر میزبان وارد می‌شود، شرط است که جزء افراد نانخور و تحت عنوان عائله‌ی میزبان محسوب شود، مانند خدمتکار یا بعض افراد فامیل که هر از چند گاه چند روزی در منزل شخص بسر می‌برند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 اعمال روز عید فطر 1⃣ کنار گذاشتن زکات فطر پیش از نماز عید 2⃣ غسل 3⃣ پوشیدن جامه نیکو 4⃣ افطار کردن پیش از نماز عید 5⃣ خواندن نماز عید 6⃣ زیارت امام حسین علیه‌السلام در عید فطر 7⃣ خواندن دعای ندبه
❓فطریه‌مون رو باید در چه راهی مصرف کنیم؟ 📚 آیات عظام رهبری، مکارم، وحید، سیستانی، سبحانی و صافی: فطریه رو بنابر احتیاط واجب، فقط باید به فقرای شیعه داد. 📚 بقیه مراجع: فطریه رو در هر کدوم از موارد مصرف زکات که بخواین، می‌تونین مصرف کنین؛ اما بهتر و مستحب‌تر اینه که اون رو به فقرای شیعه بدین. ✌️ موارد مصرف زکات ایناست: 🔸فقیر (منبع درآمد داره، اما کمه و به خرجش نمی‌رسه)؛ 🔸مسکین (منبع درآمد هم نداره)؛ 🔸مأمور جمع‌آوری و نگهداری زکات؛ 🔸مسلمونایی که در اسلام ثابت‌قدم نیستن و به‌وسیله دادن زکات، می‌شه ایمانشون رو تقویت کرد؛ 🔸بدهکاری که نمی‌تونه قرضش رو بده (به‌شرطی که در راه گناه بدهکار نشده باشه)؛ 🔸کارهایی که مصلحت عمومی داشته باشه. 🔸مسافری که در سفر درمانده شده. ⭕️ نکته: در جزئیات بعضی از این موارد تفاوت نظرهایی بین مراجع هست که هر کسی می تونه در مورد اونا به رساله مرجعش مراجعه کنه. ⭕️ نکته: اکثر مراجع میگن فطریه رو به کسی که اون رو در معصیت خرج می‌کنه، نباید داد و همین طور بنابر احتیاط واجب به شرابخوار و کسی که آشکارا معصیت میکنه (سیستانی و وحید: و بی نماز ) نباید فطریه داد. 🔺توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۲۰۱۴؛ عروةالوثقی، ج۲، زکاةالفطره، فصل فی‌مصرفها؛ منهاج‌الصالحین، ج۱، ذیل م۱۱۸۲؛ هدایةالعباد، ج۱، م۱۵۹۸؛ وسیلةالنجاة، ج۱، م۱۳۶۲.
➖اندوهی به وسعت هزاران عید .. 🛑 عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِینَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ" علیه السلام" قَالَ قَالَ: یَا عَبْدَ اللَّهِ مَا مِنْ عِیدٍ لِلْمُسْلِمِینَ أَضْحًی وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ یَتَجَدَّدُ فِیهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ "صلی الله علیه و آله" حُزْنٌ قُلْتُ فَلِمَ قَالَ لِأَنَّهُمْ یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی یَدِ غَیْرِهِمْ.)1 🔰حنّان بن سدیر از عبد اللَّه بن دینار، از امام باقر "علیه السّلام "نقل کرده که آن جناب فرمودند: ای عبد اللَّه! هیچ عیدی برای مسلمین نمی آید چه قربان و چه فطر مگر آنکه برای آل محمّد "علیهم السّلام" حزن و اندوه تجدید می‌شود. عبد اللَّه می‌گوید: عرضه داشتم برای چه ؟! حضرت فرمودند: چون می‌بینند که حقّشان در دست دیگری است . ✍توضیح مرحوم علامه مجلسی "رضوان الله تعالی علیه" مینویسد👇 🛑«لأن العيد إنما وضع ليجتمع الناس عند الإمام و يأخذوا عنه معالم دينهم فإذا رأوا أئمة الضلال غاصبين لحقوقهم يضلون الناس عن الصراط المستقيم يحزنون لما يصيب الناس من الهلاك و الضلال لا لأنفسهم فإنهم في جميع الحالات فائزون بأعظم السعادات.)2 🔰 حکمت عید برای این است که مردم گِرد امام معصوم آیند و معالم دینشان را از ایشان اخذ کنند، اما اهل بیت علیهم السلام وقتی می‌بینند که حقشان در دست سرانِ گمراهی است و مردم را از صراط مستقیم منحرف می‌کنند و به هلاکت و ضلالت می‌کِشانند، محزون می‌شوند. لذا این حزن بخاطر خودشان نیست، چراکه آنان در اوج سعادتند. ⬅️ مرحوم شیخ حرّ عاملی" رضوان الله علیه " در وسائل الشیعۀ یکی از تکالیف روز عید فطر و عید قربان را میفرمایند : 🔺بَابُ اسْتِحْبَابِ اسْتِشْعَارِ الْحُزْنِ فِي الْعِيدَيْنِ لِاغْتِصَابِ آلِ مُحَمَّدٍ حَقِّهِمْ .)3 🔰إستحباب غمگینی در دو عید فطر و قربان، به دلیل آن که حقّ آل محمد" صلوات الله علیهم اجمعین،" غصب شده است . ✍کلام علامه مجلسی (ره) در توضیح این روایت:👇 🔺يدل على استحباب إظهار الحزن في العيدين عند استيلاء أئمة الضلال و مغلوبية أئمة الهدى" صلوات الله عليهم")4 🔰این روایت دلالت دارد بر مستحب بودن اظهار غم و اندوه در عیدفطر و قربان در روزگار تسلط ائمه ی گمراهی و مغلوبیت ائمه ی هدایت "صلوات الله علیهم" وقتی بزرگان اصحاب ائمه معصومین (علیه السلام) چنین رفتار کرده اند به علاوه اینکه اظهار اندوه اقتدایی است به ائمه (علیه السلام) آنچنان که نقل شده در هر عیدی به خاطر دیدن حقِ خویش در دست دیگران غم و اندوه شان تجدید می شود. 📚:منابع 1: الفقیه ج۱ ص۵۱۱ 2: مرآة العقول ج ۱۶ص۴۱۱ 3: وسائل الشیعه ج۷ ص ۴۷۷ 4: بحارالأنوار ج ۸۸ ص۱۳۵
➖اندوه و غم معلی بن خنیس در روز عید 🛑 أَبُو جَعْفَرٍ أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ الْقُرَشِیُّ قَالَ أَخْبَرَنِی بَعْضُ أَصْحَابِنَا ، قَالَ کَانَ الْمُعَلَّی بْنُ خُنَیْسٍ رَحِمَهُ الله إِذَا کَانَ یَوْمُ الْعِیدِ خَرَجَ إِلَی الصَّحْرَاءِ شَعِثاً مُغْبَرّاً فِی زِیِّ مَلْهُوفٍ ، فَإِذَا صَعِدَ الْخَطِیبُ الْمِنْبَرَ مَدَّ یَدَهُ نَحْوَ السَّمَاءِ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ هَذَا مَقَامُ خُلَفَائِکَ وَ أَصْفِیَائِکَ وَ مَوَاضِعُ أُمَنَائِکَ الَّذِینَ خَصَصْتَهُمْ ، ابْتَزُّوهَا وَ أَنْتَ الْمُقَدِّرُ لِلْأَشْیَاءِ ، لَا یُغَالَبُ قَضَاؤُکَ وَ لَا یُجَاوَزُ الْمَحْتُومُ مِنْ تَدْبِیرِکَ ، کَیْفَ شِئْتَ وَ أَنَّی شِئْتَ ، عِلْمُکَ فِی إِرَادَتِکَ کَعِلْمِکَ فِی خَلْقِکَ ، حَتَّی عَادَ صَفْوَتُکَ وَ خُلَفَاؤُکَ مَغْلُوبِینَ مَقْهُورِینَ مُبْتَزِّینَ ، یَرَوْنَ حُکْمَکَ مُبَدَّلًا وَ کِتَابَکَ مَنْبُوذاً وَ فَرَائِضَکَ مُحَرَّفَهً عَنْ جِهَاتِ شَرَائِعِکَ وَ سُنَنَ نَبِیِّکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مَتْرُوکَةً. اللَّهُمَّ الْعَنْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ الْغَادِینَ وَ الرَّائِحِینَ وَ الْمَاضِینَ وَ الْغَابِرِینَ. اللَّهُمَّ وَ الْعَنْ جَبَابِرَهَ زَمَانِنَا وَ أَشْیَاعَهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ وَ أَحْزَابَهُمْ وَ أَعْوَانَهُمْ إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ. 🔰 راوی میگوید: معلّی بن خُنیس رحمة الله علیه هر وقت روز عید میشد با قیافه گرفته و درهم با موی پریشان و غبار آلود همانند مصیبت زدگان به بیابان میرفت ، وقتی خطیب بر منبر میرفت: معلّی دست به آسمان بر میداشت و میگفت بار خدایا این جایگاه خلفاء و بر گزیدگان تو است. این مقام امناء وحی تو است کسانی که به آنها اختیار بخشیده ای، حال آن را غصب نموده اند و بزور بر این مقام تکیه کرده اند. خدایا زمام امور بدست تو است کسی نمیتواند تصمیم تو را در هم شکند و نقشه تو را بنابودی سپارد، هر طور و هر وقت که تو بخواهی ، خواسته ، خواسته توست ، دانش تو در اراده و آفرینش یکسان است. اینک برگزیدگان و خلفای تو مغلوب و شکست خورده هستند. چرا که مقام آنها را بزور صاحب شده اند. آشکارا مشاهده میکنند که دستورات تو را زیر پا نهاده اند و کتاب آسمانی را کنار گذاشته و واجبات دینی را تغییر داده اند و سنّت پیامبر را پشت سر انداخته اند. خدایا لعنت کن دشمنان آنها را از پیشینیان و طبقات بعد و آنها که صبح و شام بدر خانه این دغل بازان رفت و آمد دارند ، و کسانی که مرده اند و آنها که می آیند. خدایا ستمکاران زمان ما و پیروان آنها و همکارانشان را لعنت فرما تو بر هر کار قادر و توانا هستی. 📚: رجال الکشی ج۱ ص۳۸۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 فیلم کامل خطبه‌های نماز عید سعید فطر توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای. ۱۴۰۳/۱/۲۲ https://eitaa.com/Abolfzl40🔰🔰🔰
حتما این سخنرانی رو گوش کنید خیلی مهم بود
🦋 🌿صدقه اول ماه فراموش نشه. ‌
بسم الله. سلام و عرض ادب خدمت همه عزیزان. ان شالله از امروز احکام را خدمت سروران تقدیم میکنم.
🔹 محارم سه دسته هستند: 1. محارم فامیلی (نسبی) 2. محارم بخاطر ازدواج (سببی) 3. محارم بخاطر شیر خوردن (رضایی)
💠 توضیحات جدول محارم نسبي 🔹 کساني که از راه نسب (فامیل) به انسان محرمند: 🍃 پدر و مادر و هر چه رو به بالا روند: مانند پدربزرگ و مادر بزرگ 🍃 اولاد و هر چه رو به پايين روند: مانند فرزند، نوه، نتيجه، نبیره، ندیده 🍃 خواهر و برادر و هر چه رو به پايين روند: مانند خواهر زاده و برادر زاده، نوه‌ی خواهر و برادر 🍃 عمو و عمه و هرچه رو به بالا روند: مانند عمو و عمه پدر و مادر 🍃 دايي و خاله و هر چه رو به بالا روند: مانند دايي و خاله پدر و مادر 🔵 توضيحات: ☘️ خواهر و برادري که به هم محرمند چهار قسمند: ‌☘️ 1. خواهر و برادر (پدري و مادري) که پدر و مادرشان يکي باشد. ☘️ 2. خواهر و برادر (پدري) که فقط پدرشان يکي باشد و مادرشان دو تا هستند. ☘️ 3. خواهر و برادر (مادري) که فقط مادرشان يکي باشد و پدرشان دو تا هستند. ☘️ 4. خواهر و برادری رضاعی در بخش محرمیت بخاطر شیر خوردن توضیح داده خواهد شد. 🌺 عمو و عمه و دايي و خاله 🌱 عمو و دايي پدر و عمو و دايي پدر پدر، و عمو و دايي مادر و عمو و دايي مادر مادر، هر چه بالا روند به انسان محرمند. 🌱 عمه و خاله پدر و عمه و خاله پدر پدر، و عمه و خاله مادر و عمه و خاله مادر مادر، هر چه بالا روند به انسان محرمند. 🌱 عمو و عمه و دايي و خاله چه ابويني (پدري و مادري) باشند چه ابوي (پدري) و امّي (مادري) به خواهرزاده و برادرزاده خود محرم مي‌باشند یعنی: 🔸👈 عمو و عمه و دايي و خاله که پدر و مادرشان پدر بزرگ و مادر بزرگ ما مي‌باشند: محرمند 🔹👈 عمو و عمه و دايي و خاله که پدر يا مادرشان پدر بزرگ يا مادر بزرگ ما مي‌باشند: محرمند 👌 افراد نامحرم اقوام فرقي با ديگر نامحرمان ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تلاوت طوفانی و فوق‌العاده دو برادر و حیرت داوران برنامه محفل شبکه سه
➖ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳