بروشور 16 آذر.doc
47.1K
📠بروشور 16 آذر
📺مروري بر شكلگيري حماسه 16 آذر
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
🔹جملات طلایی از رهبر انقلاب درباره دانشجو
در آستانه فرارسیدن «روز دانشجو»، پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR بیست جملهی برگزیده از حضرت آیتالله خامنهای را در اینباره، منتشر کرد:
* بنده دلم میخواهد این جوانان ما شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتّی دانشآموزان مدارس، روی ریزترین پدیدههای سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید. ۱۳۷۲/۰۸/۱۲
* عزیزان من! رابطه با خدا را جدّی بگیرید. شما جوانید؛ به آن اهمیت بدهید، با خدا حرف بزنید، از خدا بخواهید. مناجات، نماز، نماز با حال و با توجّه، برای شما خیلی لازم است. مبادا اینها را به حاشیه برانید. ۱۳۷۷/۰۲/۲۲
* دانشگاه باید بتواند یک جنبش نرمافزاریِ همهجانبه و عمیق در اختیار این کشور و این ملت بگذارد تا کسانی که اهل کار و تلاش هستند، با پیشنهادها و با قالبها و نوآوریهای علمیِ خودی بتوانند بنای حقیقی یک جامعه آباد و عادلانه مبتنی بر تفکّرات و ارزشهای اسلامی را بالا ببرند. ۱۳۷۹/۱۲/۰۹
* برداشت و توقّع بنده و نظام اسلامی از جماعت دانشجو این است که فکر میکنیم دانشجو یک روشنفکر تمام عیارِ مسلمان است؛ متدیّن است. ۱۳۸۱/۰۹/۰۷
* من میخواهم غالب یا بیش از غالب بدنه دانشجویی کشور، مجموعهای متعهّد و دارای احساس مسؤولیت نسبت به آرمانهای دانشجویی باشند. یکی از این آرمانها مسأله علم است؛ دومی عدالتخواهی است و آرمان سوم، آزاداندیشی و آزادیخواهی است. ۱۳۸۲/۰۸/۱۵
* در زمینه عدالتخواهی، میتوانید قانون اساسی را مطالعه کنید و ببینید اگر ما بخواهیم عدالت اجتماعی را با همان مفهوم متعارفی که همه میفهمیم، تحقّق ببخشیم، باید از کدام دستگاهها چه توقّعهایی داشته باشیم. ۱۳۸۲/۰۸/۱۵
* نباید بهطور دائم در عرصهی تجربه و ترجمه - علم ترجمهای، حتّی فکر ترجمهای، ایده و مکتب و ایدئولوژی و اقتصاد و سیاست ترجمهای - بمانیم؛ زیرا این ننگ است برای انسان که از خرد، سنجش، تحلیل و درک و فهم خود استفاده نکند ۱۳۸۲/۰۹/۲۶
* سیاست زدگی و سیاست بازی به هیچ وجه مورد تأیید نیست اما سیاست گری و برخوردار شدن از قدرت فهم و تحلیل سیاسی، نیاز مبرم دانشجویان و دانشگاههاست. ۱۳۸۵/۰۷/۲۵
* مظهر شهامت و سرعت عملِ ملت ایران دانشجویان بودند؛ آن هم دانشجویانی که پیرو خطّ امام بودند، نه دانشجوی وابسته به فلان حزب سیاسی یا فلان تشکیلات گوناگون و بیایمان؛ نه، دانشجویی که خطِّ امام را قبول داشت و به آن مؤمن بود. ۱۳۸۶/۰۸/۰۹
* فرق شمای جوان و دانشجو و صادق و پاکیزهدل، با یک آدم سیاسیکار باید در همین باشد؛ حرفتان را صریح بزنید؛ آنچه را که میزنید، از دل بزنید؛ و اگر چنانچه معلوم شد که اشتباه است، سریع پس بگیرید؛ راحت. این، به نظر من یکی از بهترین شاخصههای دانشجوئی است. ۱۳۸۷/۰۷/۰۷
* جنبش دانشجوئی در کشور ما در تاریخِ ثبت شده و شناخته شدهی خود، همیشه ضد استکبار، ضد سلطه، ضد استبداد، ضد اختناق و بشدت عدالتخواه بوده است. ۱۳۸۷/۰۹/۲۴
* این برداشت من از جنبش دانشجوئی و نگاه من به جنبش دانشجوئی است: ضد استکباری، ضد فساد، ضد اشرافیگری، ضد حاکمیت تجملگرایانه و زورگویانه، ضد گرایشهای انحرافی؛ اینها خصوصیات جنبش دانشجوئی است. ۱۳۸۷/۰۹/۲۴
* تشکلهای دانشجوئی فرصتی هم برای دانشجو ایجاد میکند برای کار دستهجمعی. و من به کار دستهجمعی اعتقاد دارم و این را یک نیاز دانشجو میدانم؛ کسب مهارتهای گوناگون؛ مهارتهای سیاسی، اجتماعی. ۱۳۸۷/۰۹/۲۴
* از دانشگاه همیشه و در همه جا این انتظار هست که محل جوشش و اوج دو جریان حیاتی در کشور باشد: اول، جریان علم و تحقیق؛ دوم، جریان آرمانگراییها و آرمانخواهیها و هدفگذاریهای سیاسی و اجتماعی. ۱۳۸۷/۰۹/۲۴
* در جنگ نرم، شما جوانهای دانشجو، افسران جوان این جبههاید... افسر جوان تو صحنه است؛ هم به دستور عمل میکند، هم صحنه را درست میبینید؛ با جسم خود و جان خود صحنه را میآزماید. لذا اینها افسران جوانند؛ دانشجو نقشش این است. ۱۳۸۸/۰۶/۰۸
* من همهی دانشجویان را به «دانشجویی» به معنای واقعی کلمه - یعنی دنبال علم رفتن - و به فعالیتهای متناسب با دانشجوئی دعوت میکنم؛ چه فعالیتهای اجتماعی، چه فعالیتهای سیاسی. ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
* سطح معرفت را بالا ببرید. با قرآن، با نوشتجات مرحوم شهید مطهری، با نوشتجات فضلای بزرگی که خوشبختانه امروز در حوزههای علمیه حضور دارند، آشنا شوید. ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
* باید همت شما این باشد که در دنیا به وضعی برسیم که اگر کسی بخواهد به تازههای علمی دست پیدا کند، مجبور باشد زبان فارسی یاد بگیرد. ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
📚مجموعه محتوا سایت رهبری
🌹به مناسبت شانزدهم اذر
جهت دانلود کلیک نمایید👇
🌐https://farsi.khamenei.ir/tag-content?id=9804
🌐https://farsi.khamenei.ir/tag-content?id=1013
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
فانوس 72 - پاییز 1401.pdf
8.35M
📚 هنر روایت
▫️گفتاری از دکتر حسن رحیمپور ازغدی پیرامون تعامل صحیح با مخالفین در جهاد تبیین
🔹یکی از مهمترین عناصر ماندگاری هر جریانی، قدرت تبیین و اقناعسازی آن است. نهضت امام خمینی با تکیه برعنصر تبیین و بدون استفاده از حرکتهای مسلحانه توانست رژیم تا دندان مسلح ستمشاهی را به زیر آورد و به پیروزی رسید. همچنین پایداری و مانایی انقلاب اسلامی نیز با بهره گرفتن از عنصر تبیین بوده است. رهبر معظم انقلاب معتقدند که «اساس کار ما، تبیین است» و اصلاً روش اسلام، تبیین است و لذا همیشه و هرجا که لازم بوده به تبیین مسائل پرداختهاند.
📌یکی از الزامات جهاد تبیین، شنیدن سخنان طرف مقابل است، چرا که جهاد تبیین در واقع مصافدادن با کسانی است که ما را قبول ندارند و قرار است ما چیزی را برای آنها تبیین کنیم که ابهام دارد و محل سوءتفاهم قرار گرفته و مخاطب، منظور ما را درست متوجه نشده و یا دیگران مانع درک درست این مسئله شدهاند، لذا مسئله نیازمند تبیین شده است، بنابراین تبیینِ مسائل معرفتی حتماً منجر به نوعی تعارض و تنازع فکری با مخالفان میشود.
#جهاد_تبیین
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
دانشجوی عدالت خواه.pdf
370.7K
📚 #جزوه | نسخه ویژه مطالعه در تلفن همراه
💢 دانشجوی عدالتخواه
👤 گفتاری از: محمدصادق شهبازی
محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی
🔗 مشاهده گفتگوی تصویری از صفحه رسمی گرا در آپارات:
🌐https://aparat.com/v/Vibjv
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
#عدالت_خواهی
#مطالبه_گری
🆔@Activism_ideas
🔺 فروپاشیِ جنبش دانشجوییِ تجدّدی
۱- دانشگاه و دانشجو، یک کلّیّت یکپارچه و همگون نیست و نباید دربارۀ آن، قضاوت عام کرد. دستکم میتوان سه لایه را در دانشگاه شناسایی کرد: یکی «لایۀ بیطرفها و وسطنشینان» که همیشه بودهاند و نوپدید نیستند و به فراتر از زندگی روزمرّۀ خویش نمیاندیشند و بیش از خود را نمیبینند؛ دیگری «لایۀ نیروهای تجدّدی و غرباندیش» که از اوایل دهۀ هفتاد، به وجود آمدند و هویّت خویش را در هندسۀ درآمیختن سنّت و تجدّد تعریف کردند و حتّی در قالب لیبرالیسم و مارکسیسم و فمینیسم و قومیّتگرایی، بهکلّی از سنّت دینی بریدند؛ و سرانجام، «نیروهای مؤمنِ انقلابی» که همزاد انقلاب هستند و به همان اصالتهای اوّلیّه و روایت نخستین از انقلاب و ارزشهای آن معتقد هستند و یک هویّتِ ریشهدارِ مستمر داشتهاند.
۲- جنبش دانشجوییِ تجدّدی، دچار «انسداد فکر و نظریه»، «فقدان رهبر و مغز طرّاح»، و «فقر هوادار و بدنۀ دانشجویی» شده است. چیزی در دست ندارد جز «چاقو» و «انگشتش بهمثابه نشانۀ جنسی»، و سخنی هم ندارد جز «فحاشیهای بیسابقه» و «رکیکگوییهای بیشرمانه»، و آیندهای هم تصوّر نکرده است جز «ابتذال اخلاقی» و «ولنگاری جنسی». البتّه از ابتدا نیز تا حدی اینچنین بود و میکوشید با ترجمه و تقلیدِ دستچندمِ شبهروشنفکرانه، ضعف خویش را پنهان کند، امّا امروز، حتّی توان گرتهبرداریِ طوطیوار را نیز ندارد. همچنان که جریان «اصلاحاتِ تجدّدی»، مُرده و میخواهد با کجروایت، خود را زنده و بانشاط نشان بدهد، شاخۀ دانشجویی آن نیز که مقلّد و دنبالهرو بود، از رمق افتاده و دیگر بضاعتی ندارد. نهفقط «زایش فکری» ندارد، بلکه قادر به «تکرار گذشته» نیز نیست. اینان از آرمانهای معطوف به ایدئولوژیِ لیبرال-دموکراسی در دهۀ هفتاد و هشتاد که بر روی «آزادی» و «مردمسالاری» و «حقوق فردی» و «گفتگوی جهانی» و ... بود، به مطالبۀ «کشف حجاب» و «غذاخوری مختلط» و ... رسیدهاند. این سقوط، نهتنها «سقوط اخلاقی و معنوی» است، بلکه «انحطاط فکری» و «تنزّل ایدئولوژیک» نیز هست. سقفِ آرمانهای اینان، این اندازه کوتاه و خواستههایشان حقیر و پَست شده است. «خیابانیشدن» به معنی هرزه و هرجایی شدن، مفهومی است که میتواند هویّت فرهنگیِ این پاره از جنبش دانشجویی را توصیف کند؛ نوعی لمپنیسمِ عریان و بهشدّت مبتذل، همۀ وجود آنها را درگیر خود کرده و از آنها، چهرۀ «اراذل و اوباش» یا «ناکسانِ بیریشه» را ساخته است.
۳- در مقابل، پارۀ انقلابی از جنبش دانشجویی به کمال و وزانت بیشتر رسیده است. کلانمسألههای جنبش دانشجوییِ انقلابی، «انقلابیگری» و «مقاومت» و «عدالت» و «جهادیاندیشی» و «پیشرفت» و «ایران قوی» و «حلقههای میانی» و «روایت» و «تمدّنسازی» و «پیچ تاریخی» است و کلانمسألههای جنبش دانشجوییِ تجدّدی، «کشف حجاب» و «بدننمایی» و «برهنگی» و «غذاخوریِ مشترک» و «فحاشی» و «همباشی» و «همجنسبازی». تاریخِ «حیاتِ هویّتی» این دو بخش، به این «نقطۀ شفاف» رسیده است و اکنون بیش از هر زمان دیگری میتوان به قضاوت نشست. جنبش دانشجوییِ انقلابی از آیتالله خامنهای الهام گرفت و اندیشهاش را شنید و پی گرفت و «دغدغههای متعالی» و «آرمانهای تمدّنی» دست یافت، و جنبش دانشجوییِ تجدّدی، آن بیراهه را رفت و اینگونه خوار و زار شد. در یک سو، «قانون» و «شرع» و «اخلاق» و «واقعیّت» قرار دارد و در سوی دیگر، «اغتشاش» و «سکولاریسم» و «برهنگی» و «کجروایت». در یک سو، «تبیین» و «مباحثه» و «مناظره» و «گفتگو» وجود دارد و در سوی دیگر، «کُشتهسازی» و «انسانسوزی» و «فحاشی» و «دروغپراکنی».
۴- جریان اغتشاش، «ظرفیّت اجتماعیِ» جنبش دانشجوییِ تجدّدی را آشکار کرد و ما اینک از حدسها و گمانهزنیها فراتر رفتیم و دریافتیم که «واقعیّتِ نهان» چیست. آنهمه غوغا و هیاهوی روایی، با اینچنین استقبال بیمایه و نحیفی روبرو شد؛ چنانکه در دانشگاههای چند هزار نفری، تنها جماعتهایی با حجم پانصد نفر به جریان اغتشاش پیوستند. این «واقعیّتِ آشکارشده»، بسیار تعیینکننده است و نشان میدهد «روند عمومیِ دانشگاه»، چه سمتوسویی دارد و چه رویشها و ریزشهایی رخ داده است. اینک مشخص شده است که ما با یک «اقلّیّتِ پُرمدعا» روبرو هستیم که فقط «صدای بلند» دارند و میخواهند با «نعرهزدن»، خود را غالب کنند و اگر به نعرههایشان بیاعتنایی شد، «رکیکگویی» کنند و حرمت اخلاق را نادیده بگیرند و زشتترین و بیسابقهترین فحاشیها را در دانشگاه به نمایش بگذارند. بهاینترتیب، هم «اقلّی» و «اندک» بودنشان نمایان شد و هم «هتاک» و «بیاخلاق» بودنشان. آیا نظام جمهوری اسلامی باید تسلیم این «اقلّیّتِ مطلق» شود و در برابر «مطالبههای فرومایه»، سر تعظیم فرو آورد؟!
🖋 مهدی جمشیدی
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
2031886082_2071835022.pdf
11.67M
⁉️ جزوه استقلالطلبی و عدالتخواهی
🔹 خصوصیات تاریخی جنبش دانشجویی
👤 گفتگویی با: شهریار زرشناس
#جزوه
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از جنبش دانشجویی تا جریانهای سیاسی
📎رهبری گفتند نگذارید دانشگاه و جنبش دانشجویی، تبدیل به "باشگاه احزاب" بشود؛ چون در این صورت، "استقلال وجودی"اش را از دست میدهد و "عقل منفصلِ حاکمیّت" نمیشود و "نظر خویشبنیاد" ندارد و تکرارکننده نظریات و تصمیمسازیهای اتاق فکر احزاب میشود.
📎 نه "عدالت"، مسئله جریانهای سیاسی است نه "جوانگرایی". اینها افرادی هستند که در کنار یکدیگر، "محافل معطوف به قدرت" شکل دادهاند و شب انتخابات، "سهمیهبندی" میکنند. هر کس هم که ثروت بیشتر یا اعتبار سیاسی بیشتر دارد سهم بیشتری دارد.
📎 جنبش دانشجویی، چنین نگاهی ندارد و از تمام این تعلقات، آزاد است. زمانیکه جنبش دانشجویی، آزاد و بیتعهد نسبت به این مناسبات سیاسیِ آلوده و منفعتمدار باشد، طبیعی است که زبانش از همه گشودهتر و بازتر است.
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
📺تلویزیون جنبش دانشجویی
مجموعه برنامه و گفت و گو پیرامون جنبش دانشجویی
📌مناظره جنبش دانشجویی
🖇محمد مهدی میرزایی پور و مهدی نجفی خواه
📌مناظره جنبش دانشجویی
🖇علی مهدیان و وحید اشتری
📌مناظره جنبش دانشجویی
🖇هادی ذوالفقاری و احسان ابراهیمی
📌جنبش دانشجویی؛ از عدالتخواهی تا مطالبهگری تخصصی
🖇ارشا نامدار و ساراعاقلی
📌نقش جنبش دانشجویی در قبال تحولات دنیای اسلام
🖇محمد جواد اخوان و حسین نقاشی
📌فیلم کامل برنامه ثریا با موضوع جنبش دانشجویی
🖇حسین شهبازی، وحید اشتری و سجاد اسماعیلی و ....
📌سه دهه جنبش دانشجویی
🖇امیر حسین بلالی، مجتبی بیات و محی الدین فاضلیان
📌بازخوانی نقش جنبش دانشجویی
🖇دکتر علیرضا شفاه و دکتر محمدهادی محمودی
📌تحولات جنبش دانشجویی
🖇پویش گفتار
📌معرفی فعالیت های موثر و جریان ساز جنبش دانشجویی ثریا
🖇هشت میهمان برنامه ثریا
📌جنبش دانشجویی و پیشبرد اهداف انقلاب
🖇میثم نیلی
📌جنبش دانشجویی و رسالت بینالمللی
🖇حجت الاسلام رستمی
📌تبار شناسی جنبش دانشجویی
🖇غلامرضا ظریفیان
📌چالش های انقلاب اسلامی و نقش جنبش دانشجویی
🖇مجتبی عرب و فیروزآبادی
📌جنبش دانشجویی خارج از کشور؛ دوام یا زوال؟
🖇رحیم پور ازغدی
📺مجموعه برنامه های گفت و گو محور که پیرامون جنبش دانشجویی پرداخت کرده اند:
🔺ارمان تی وی
🔺کانون اندیشه جوان
🔺محفل دال
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
🎥 ۱۸ مستندی که تشکیلاتیها باید ببینند
🔹 نامگذاری یک روز از ۳۶۵ روز سال به اسم دانشجو میتواند بهانه خوبی برای نگاه ویژه به این قشر باشد، نگاهی که غالبا با برگزاری برنامه های همایشی، نشست و جشن خلاصه میشود. اما در این بین بسیاری این روز را روز جنبش دانشجویی در ایران مینامند و ...
هفتهنامه «دانشجویان» در شماره پیشین خود به معرفی ۱۸ مستندی که فعالان سابق دانشجویی پیشنهاد دادهاند، پرداختهاست🔻
📲 goo.gl/isXXMu
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
sahife 48 - tamaddon eslami 8.pdf
12.77M
📚 نظام فکری و حوادث اجتماعی
▫️گفتاری از آیتالله میرباقری پیرامون جنگ شناختی، آخرین عرصه نبرد تمدن غرب و اسلام
ما باید بین اعتقاداتمان و اندیشههای کلان دینی با رفتارها و موضعگیریها در موضوعات، ارتباط برقرار کنیم و برای تحقق این مهم باید یک نظام فکری داشته باشیم که بتواند نسبت بین همه حوادث خرد و کلان را روشن کند؛ به این صورت که نظام کلامی و اعتقادی، رابطهای بین ایمان فرد و عمل فردیاش برقرار میکند و در آنجا پس از اثبات توحید و معاد و نبوت عامه و خاصه و امامت ائمه علیهمالسلام، راه را به او نشان داده و برایش ثابت میشود که باید مسیر خود را از بیانات ایشان استنباط کند و بر همین اساس ادامه میدهیم و به این شکل میتوان یک منظومه فکری ارائه کرد، اگر چه نانوشته باشد و نتیجه آن این است که باید شخص به رساله عملیه عمل کند و تمام شئون حیاتش را در مقیاس رساله عملیه ترسیم کند که چه عباداتی را باید انجام بدهد و چه معاملاتی جایز است و چگونه باید ازدواج کند.
#روایت_تاریخ
🆔@Activism_ideas