#زیارت_نیابتی
#معرفی_مجموعه_فاخر
یکی از قابلیت های باد صبا این می باشد که یکی از خادمین حرم به نیابت از شما به زیارت امام رضا(ع) میرود و عکس زیارت رو برای شما ارسال می نماید.
🔅تمد🔅
🆔 @Temod_uni
#مقدمه
این فقط یک استوری ساده از همسر شهید نیست بلکه بیانگر پشت پرده ی سیاستهای حاکم بر فرهنگ شهادت است، به گونه ای که قرائت های فانتزی، ماورائی و مصنوعی از عرفان، معنویت و شهادت را به جامعه پمپاژ می کند.
🔅تمد🔅
🆔 @Temod_uni
کنشگری
#مقدمه این فقط یک استوری ساده از همسر شهید نیست بلکه بیانگر پشت پرده ی سیاستهای حاکم بر فرهنگ شهادت
📝گزیدهای از یادداشت
📚 بالیوود مذهبی در ژانر روایتهای صورتی
.
🔹پرده اول:
با شروع روایت سیره شهدا، از ابتدای دفاع مقدس، مادران و همسران شهدا به عنوان اولین راویان معرفی میشوند.
بنابر اثرگذاری این هنر انقلابی، با پایان جنگ، روایتهای مادرانه و همسرانه قوت گرفته و تولیدات فرهنگی در قالبهای مختلف، بخش مهمی از گفتمانسازیهای حول جهاد و شهادت را به دوش میکشد. نظرات انتقادی در این برهه علاوه بر نفی برخوردهای ماورایی با شهدا، اغراق را به مثابه تحریف میدانست و اعتقاد داشت پنهان ماندن آرمانهای شهدا پشت آفتاب شهیدان خطاست.
🔸پرده دوم:
نسل جدید انقلابیون پا به عرصه فعالیتهای فرهنگی گذاشتهاند و از روایتهای سیره شهدا برای خود فانتزیهای مذهبی ساخته و در گوشه آمال خود به دنبال الگوهایی همچون همسر شهید مدق و یا همسرانی در تراز ابراهیم همت میگردند. اما با عقلانیت شکلگیری این شخصیتها را اقتضای محیطی میبینند و انقلاب و جنگ را کارخانه انسانسازی میدانند؛ در نهایت خود را نیز عهدهدار حفظ این آرمانها میبینند.
🔸مسئله اصلی ساخت این فانتزیها و نوع روایتگریها روایت همسرانهای بود که فقط لبه باریکی از زندگی شخصی و برشی تراش خورده و صیقلی افراد را نشان میداد.
و بالاخره نسلی با این تمناها، خود صاحب جریان اصلی فرهنگ در کشور شده و پا به عرصه نهادند.
🔹پرده سوم:
با شروع صحنه مجاهده دفاع از حرم، خادمین شهدا دیگر بازیگران اصلی میدان جبهه حق بودند و همسرانی که با همان خاطرات انس گرفته بودند حالا خود به صحنهگردانهای اصلی تبدیل شدهاند.
🔺دوباره تولیدات فرهنگی و نویسندههایی که به قصههای ناب رسیدهاند؛ اما آن چیزی که با آن مواجه میشویم دیگر رنگ و بوی نیمه پنهان ماهها را ندارد و کمی دلبرانهتر مینویسد و تا حریم خلوت شهدا پیش میرود.
و این آغاز بحرانی بود که صورت و چشمان شهدا به جای سیرت و ایمانشان الگوی نوجوانان و جوانان قرار گرفت. به کار بردن الفاظی در وصف شهدا که فقط از محارمشان بر میآمد حالا ورد زبان نامحرمان شده بود.
🔺روایتهای خلق شده روایت همسر از شهید بود نه همسر شهید..
کتابهایی که پرفروش میشوند و در این میان آنچه فدا میشود خود شهید است.
#روایت_صورتی دیگر پاسدار ارزشها نیست بلکه نگهبان خوانده شدن و دیده شدن است.
آیا قرار بود ما شهدا را اینگونه شناخته و تا این حد به لایههای حریم خصوصی شهید وارد شویم؟ این تولیدات چه هدف و الگوسازی خاصی را در نظر دارد؟
💠روایت اهداف شهیدان، باید آسان کنندهی خودسازی باشد و مانع دست یازیدن به راه شهدا نشود. روایت ناب و تراز که با پرداخت صحیح به نیت، شور و عشق انقلابی حاصل میشود، نیاز به منطق پرداختی دارد که با شروطی همراه است:
۱. هدف از تولید محصول برای متولی امر، صرفاً خوانده شدن و دیده شدن نباشد، نویسنده برای دل به خواه خود ننویسد، دچار طاغوت شهید پرستی نشود و با روایتهای حاشیهای روی شخصیت حقیقی شهید، حجاب ایجاد نکند.
۲. محصول به کار انقلاب بیاید؛ بدین معنا که قابل تعریف در مسیر تمدنسازی انقلاب اسلامی باشد و اسلام اجتماعی را در مرحله سوم انقلاب معنا کند یا به عبارتی ظهور دولت اسلامی، به عنوان معیار نویسندگان قرار بگیرد.
بنابراین برنامهریزی و هزینه برای تربیت نسلی اینچنینی از نویسندگان، ضروری و غیرقابل اجتناب است.
‼️ روایتهای صورتی هشدار ذائقهسازیهایی زرد و نسلی لاعلاج را میدهد که نیاز به جراحیهای عمیق تربیتی دارد.
و این آغاز ماجراست...
#روایت_خوب
#منطق_پرداخت
#روایت_صورتی
#کتاب_قصه_دلبری
#یادداشت_فاخر
🆔 @Temod_uni
کنشگری
#مقدمه این فقط یک استوری ساده از همسر شهید نیست بلکه بیانگر پشت پرده ی سیاستهای حاکم بر فرهنگ شهادت
#ماجرا_استوری
استوری همسر شهید بلباسی
⚠️همیشه خدا دانشجوها تو راهیان نور، تو دوره های معرفتی دانشجویی،سر کلاس درس،.... میگند که زندگی ما کجا و شهدا کجا؟
اصلا ما خودمون را هم بکشیم به اونا نمی رسیم! اصلا اگه بخواهیم هم نمیتونیم اونطوری باشیم!
⚠️مقصر این طرز تفکر و زاویه دید؛عزیزانی اعم از نویسنده و گوینده و روایت گرایی هستند که واقعیت زندگی شهدا را گلچین و تیکه پاره می کنند.
⚠️در صورتی که اولین آسیب پنهان کردن قسمتی از واقعیت زندگی شهدا؛غیر دست یافتنی کردن اونا برای جوان امروزی است.
⚠️آسیب بعدی که بین دانشجوها کم نیست؛اینه که برخی از اختلافات دختر و پسرهای مذهبی و خیلی شهدایی؛بعد از ازدواج همین هست که دختر خانم ها به همسراشون گیر میدند و یا دل زده میشند که ؛
چرا مثل فلان شهید نیستی؟
چرا نماز شبت ترک شد؟
چرا بعد از نماز صبح جامعه کبیره مثل فلان شهید نخواندی؟
یعنی یه متری دست شون دادیم که بر اساس کل واقعیت زندگی عادی شهدا نیست؛و لذت های زندگی را به کام شون تلخ کردیم.
🔰شهدا افراد مقدسی هستند که قبل از شهادت یک زندگی کاملا عادی مثل زندگی میلیون ها نفر داشتند؛و نقطه عطف زندگی شون یا مبانی معرفتی قوی شون بوده؛یا یه تصمیم درست دقیقه نود تو زندگی شون بوده؛یا هر عامل مثبت دیگری.
اصلا اینطوری نبوده که اینا از عالم دیگه ای اومده باشند؛نه. اتفاقا زندگی کاملا عادی مثل من و شما داشتند.
🔰مثل شهدای کربلا که تاریخ کل واقعیت درباره اونا را بیان کرده. میتونی شهید حر بن ریاحی باشی؛که راه را بر امام ات بستی ولی بعدش شهید تو رکاب امامت بشی و امام زمان بهت سلام بده.
میتونی زهیر یا وهب باشی و تغییر مذهب بدی و شهید بشی.
#یادداشت_فاخر
🆔 @Temod_uni
🔸جملات کوتاه از علامه حسن زادها املی
🖇هر چه تعـلقــات بیشتـر، تعـقلات کمتــر و همچنیـن از آن طرف، هرچه تعـقـل بیشتــر تعلـــق کمتر
🖇 قراین و شواهد نشان می دهد انقــلاب اسـلامی و نـظام مقدس جمهـوری اسلامی ایران ظهور صغرای حضرت بقیه الله الاعظم و بین الطلوعین حکومت جهانی امام زمان ارواحنا فداه می باشد.
#روحش_شاد
#اربعین
#علامه_حسن_زاده
📌آدرس کانال؛
🆔@Temod_uni
🔰در سوگ بزرگتر و بزرگتری
✍️یادداشت در باب فوت ۵ تن
از همراهان قدیمی انقلاب
👤علامه حسن زاده آملی
👤علامه مصباح
👤علامه حکیمی
👤حیدر رحیم پور
👤سیدهادی خسروشاهی
بسم الله
💠 فقدان مجاهدانی که در نهضت امام نقش پیشرانهای فکری و عقیدتی را ایفا میکردند، رخنهای جبران ناپذیر است. انقلاب اسلامی، گام دوم خود را با از دست دادن بیش از پیش رهبران نهضت برداشته است. اما سوگ عظیمتر، فقدان «بزرگتری» در مناسبات اجتماعی جریان انقلاب اسلامی است. ما پیش از «بزرگترها»، «بزرگتری» را از دست دادیم
.
💠قریب به یک دهه است که عرصه عمومی متمرکز در شبکههای اجتماعی در انقطاع کامل از رهبران فکری، دچار التهاب و تشتت و تکروی است. فرایند اجتماعی شدن و مسئولیتپذیری و اثرگذاری اجتماعی به گونهای است که نه تنها کسی نیازی به «بزرگتر» ندارد، بلکه این کنشگران برتر شبکه (!) هستند که حیات اجتماعی بزرگترها را تضمین میکنند و یا امتداد میبخشند
.
💠 درست است که ما همه سوگوار این عزیزان هستیم. اما پیش از آنکه به سوگ بنشینم، کدامیک از این بزرگان نقش راهبری در مناسبات اجتماعی و سیاسی ما داشتند؟ ما با سیاستورزی تکلیفگرایانه علامه مصباح یزدی چه کردیم؟ عدالتخواهی مرحوم حکیمی چه نسبتی با رفتارهای غیرمتعهدانه ما داشت؟ و تا چه اندازه توانستیم سنت تربیتی مرحوم حاج حیدر رحیمپور را ادامه دهیم و جبهه انقلاب را تقویت کنیم؟
💠 بزرگترها مانند هر پدیده دیگری در این زمانه، مصادره و مصرف میشوند. میدانداری متشتت سلبریتیهای حزباللهی نیازی به سنت بزرگتری اندیشمندان و مصلحان فرهیخته ندارد. همین امر است که اساتید حوزه و دانشگاه رغبتی برای ایفای نقش به عنوان مصلحان اجتماعی ندارند. چرا که شاید ورود به این عرصه در اختیار آنان باشد، اما قطعا مدیریت چنین میدانی دست آنها نخواهد بود و معلوم نیست معادلات حاکم بر جهان فضای مجازی با آینده و سنت فکری آنان چه میکند؟
💠 از سوی دیگر، در دوران دولت اسلامی ما به بزرگترهایی نیازمندیم که علاوه بر جایگاه نظری، بتوانند جامعه را در تشکیل دولت مطلوب یاری دهند. چنین امری نیازمند نزدیک شدن به امر سیاسی و حتی کنش سیاسی مطلوب است. این در حالی است که سنت فرهنگی ما میانهای با «بزرگتر مقتدر و سیاستورز» ندارد. ما عموما از بزرگتر «مظلوم و گوشهنشین» [و البته در عین حال معترض] استقبال میکنیم. هر چه زهد نسبت به قدرت بیشتر، برای ما محترمتر!
.
💠 لذا سوال اینجاست؛ در دوران حاکمیت سلبریتیهای حزباللهی بر مناسبات اجتماعی جریان انقلاب اسلامی و بینیازی آنها از راهبری بزرگترها و نیز مذمومانگاری قدرت و تقدیسانگاری گوشهنشینی معترضانه، چگونه میتوان به حضور بزرگان در قدرت امیدوار بودو به دولت اسلامی اندیشید؟
✍️تنها چیزی که از این بزرگان برای ما به یادگار مانده است آثار مطالعاتی آنها می باشد که نباید بگذاریم به فراموشی سپرده شوند.
🔹جهت آشنایی با اندیشه هر استاد و سیر مطالعاتی آنها بر روی لینک های زیر کلیک نمایید
🖊استادخسروشاهی:https://b2n.ir/p31215
🖊علامه مصباح:https://b2n.ir/w75201
🖊علامه حکیمی:https://b2n.ir/d29112
🖊علامه حسن زاده آملی:https://b2n.ir/e03843
🖊حیدر پورازغدی:https://b2n.ir/k61599
#یادداشت_فاخر
🔅تمُد🔅
🆔 @Temod_uni
May 11
📌مراتب پذیرش حق
گفتاری از استاد صفایی:
🖌بر اساس برخورد و تلقى با حقيقت و پذيرش آن، تيپهاى كافر، شاك، منافق، مستضعف، مسلم، مؤمن، متقى، محسن، شاكر و مخبت و مقرب، شكل مىگيرند.
👈اسلام؛ شناخت و تسليم در برابر آن است.
👈ايمان؛ شناخت در سر به اضافه عشق در دل است
«قولوا أسلمنا و لما يدخل الايمان فى قلوبكم». (حجرات، 14).
👈تقوا؛ شناخت و عشق به اضافه عمل است و اطاعت.
👈احسان؛ شناخت و عشق و عمل و صبر است در درگيرىها.
«من يتق و يصبر فان الله لا يضيع أجر المحسنين». (يوسف، 90).
👈شكر؛ شناخت و عشق و عمل و سپاس و منتپذيرى است.
👈اخبات؛ شناخت و عشق و عمل و صبر و شكر و خشيت است بدون غرور و سرافرازى.
👈 قرب؛ شناخت و عشق و عمل و صبر و شكر و خشيت و خشوع است به اضافه سبقت و شتاب، كه: «السابقون السابقون اولئك المقربون». (واقعه، 10).
و هر كدام از اين دستهها خود مراحلى و درجاتى دارند كه هر كدام با علامتها و نشانههايى همراه است
#ع_ص
🔅تمُد🔅
🆔 @Temod_uni
🔰نظام ارجاعات
#تربیت
✍️ یادداشتی از محمد روضه سرا
پس از گذشت سال ها از دوران دبیرستان، بین آنچه آموخته ام و آنچه که الان به آن نیاز دارم.
دعایم را بدرقه راه آن معلمی میکنم که به جای آنکه حریص باشد که پاسخ هر پرسشم را خودش بدهد،یک کلمه می گفت نمی دانم ولی به کسی که خوب می داند معرفی ات میکنم،یا کتابی را که پرسش پاسخ ات در آن هست بهت معرفی می کنم.
نظام ارجاعات یکی از مهم ترین و با اولویت ترین؛مهارت هایی است که تمامی معلمان و اساتید و مربیان تعلیم و تربیتی باید آن را بیاموزند و در عمل اجرا کنند.
در تجربه یک دهه معلم و مربی بودن برای دانشجویان؛هیچ گاه نبوده که پرسش یک دانشجویی را تمام و کمال و راحت پاسخ بدهم؛ بلکه مقدمات
پاسخ را مطرح میکنم و انگیزه رفتن پی پاسخ را برایش ایجاد میکنم و در گام بعدی کتاب یا صوت یا شخصی را به او معرفی می کنم تا خودش به پاسخ پرسش اش برسد.
اگر شما هم معلم؛مربی؛استاد دانشگاه؛
پدر و مادر؛برادر و خواهر بزرگتر؛هستید از مهارت نظام ارجاعات استفاده کنید.
یکی از مهم ترین آسیب هایی که نسل دانش آموزان و دانشجویان فعلی دارند؛
انتظار دست یابی فوری به همه چیز اعم از اطلاعات و پاسخ پرسش ها و آرزوها و ایده آل هاشون و.... هست.آسیب صبور نبودن در رسیدن به آنچه خواستار آن هستند؛جدی و قابل تامل هست.
و ما مربیان و معلمان و والدین نباید با پاسخ های آماده به این آسیب دامن بزنیم.
#جهت_گیری_تخصصی
🔅تمُد🔅
🆔 @Temod_uni
📌شنونده خوب باشیم
🔸شنونده خوبی باشیم و خوب گوش دادن به سخنان دیگران را یاد بگیریم. گوش دادن به سخنان و کلام دیگری موجب میشود تا مخاطب سخن در نهایت آرامش خیال، با خاطری آرام، منویات قلبی و احساسات خود را با ما در میان بگذارد و انتقادهای خود را به راحتی بیان کند.
🔻همچنین موجب این مساله سبب میشود برایمان احترام قائل شود و نظرات ما را به خوبی گوش داده، در صدد عمل بر آنها برآید.
🔸پیامبر اکرم آنقدر به سخنان دیگران خوب گوش میکردند که مورد تهمت عدهای از مشرکین قرار گرفتند و حضرت را «اذن» یعنی گوش خواندند.
#مهارت_مدیریت
#مهارت_خانواده
🔅تمُد🔅
🆔 @Temod_uni