eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
💠اصطلاح ولایت بین تشیع و تصوف 🔰2⃣ ✅ولایت زمینه ورود تصوف به تشیع 🔸با توجه به آنکه همه اقطاب صوفیه تا قرن هشتم سنی مذهب بودند و در قرن هشتم و نهم بود که در ایران تصوف به‌صورت یک گرایش عمومی درآمد[1]، نمی‌توان ولایتی که در میان اهل سنت مقبول است را با ولایت مصطلح میان شیعیان یکی دانست. 🔻بنابراین شباهاتی که میان ولایت صوفیانه و ولایت تشیع وجود دارد، بعد از قرون هشتم و نهم و در پی شیعه شدن برخی از فرقه‌های صوفیه پدید آمده است و نمی‌توان اساس هر دو را یکی دانست. 🔰اما شاید بتوان گفت یکی از زمینه‌های ورود تصوف به تشیع مفهوم ولایت بود که در شیعه جایگاه بلندی داشت و می‌توانست نقطه مشترکی میان شعیان و صوفیانی باشد که آنان نیز برای این مفهوم ارج زیادی قائل بودند. [2] 📚پی نوشت [1]. جعفریان رسول، صفویه در عرضه دین، فرهنگ و سیاست، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم،1391، چاپ سوم، جلد 2، ص 516 [2]. همان، ص 515. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔹اصول و مبانی اشو🔹 💢مراقبه ⬅️مراقبه از مبانی اصلی عرفان اُشو است و آن را روش وصول به حقیقت، از طریق انجام یک سری اعمال و تکنیک‌های بدنی و روحی معرفی می‌کند. اُشو معتقد است که مراقبه او با پاکسازی آغاز می‌شود و برای این کار فرد باید خود را آن‌گونه که هست، بپذیرد و آنچه را می‌خواهد و تمایل دارد، انجام بدهد؛ اگر در این راستا نیاز است که نیروی جنسی آزاد گذارده شود، باید این کار را انجام دهد تا خودبه‌خود اصلاح شود وگرنه سرکوب آن موجب تباهی و کج‌روی انسان می‌شود. اشو مراقبه را تنها مسیر سعادت و پیروزی می‌داند و معتقد است که مراقبه تغییر شکل را از درون پدیدی می‌آورد. 📚الماس‌های اشو، ، 1382، 279. عضویت درکانال👇👇👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔸مراقبه بر مبنای رویکرد لذت گرایی🔸 💠اشو معتقد است که برای مراقبه لازم است نیروی جنسی آزاد گذارده شود و فرد باید این کار را انجام دهد تا خودبه‌خود اصلاح شود وگرنه سرکوب آن موجب تباهی و کج‌روی انسان می‌شود. اینجا از نظر او ملاک برای بایدونباید انجام یک فعل، صرف تمایل و خواست فرد است، البته می‌دانیم منظور از تمایل چیزی است که به انسان لذّت می‌دهد؛ یعنی انسان به چیزی تمایل دارد که از آن لذّت می‌برد. ملاک اُشو صرف تمایل برای انجام هرکاری را لذّت بردن شخص می‌داند. 📚میر هاشمی، سید محمد،مطلق‌گرایی در اخلاق، قم: مؤسسه بوستان کتاب، چاپ اول،ص169 ‏گرایی عضویت درکانال👇👇👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔵نقدمراقبه برمبنای لذت گرایی اشو(1) 1️⃣ مراقبه پیشنهادی او و لذّت‌طلبی انحصاری حاصل از آن، (منظور هر نوع لذّتی، البته از جنس مادی نه الهی آن است) برای همگان قابل‌پذیرش نیست؛ 2️⃣ مراقبه او از این حیث کارآمد نخواهد بود؛ زیرا افراد دارای منش‌ها و تمایلات متفاوتی هستند و هر کس از روشی که بیشتر با روحیات و تمایلات او همخوانی دارد، بیشتر لذّت می‌برد( نه‌فقط روابط جنسی)؛ 3️⃣ آنجا که می‌گوید برای پاک‌سازی فرد باید آنچه را که می‌خواهد و تمایل دارد، انجام دهد و این به دید فرد بستگی دارد که به چه چیزی تمایل دارد و یا لذّت می‌برد، به‌حکم این قضیه، هر کس از هر آنچه می‌خواهد و تمایل دارد می‌تواند استفاده کند و در این راستا، دیگران و منافع آنها اهمیت ندارد و ممکن است که به دیگران صدمه وارد شود؛ 📚طاهره محنت فر،مقاله بررسی و نقد اخلاقی مبانی و اصول عرفان اُشو. عضویت درکانال👇👇👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⭕️نقدمراقبه برمبنای لذت گرایی اشو(2) 4️⃣ اگر استفاده از نیروی جنسی به صورت نامحدود (همانطور که اُشو می‌گوید) آزاد گذارده شود، این عمل ممکن است که فرد را به سمت شهوت‌رانی سوق داده و مشکلات و تبعات جبران‌ناپذیر از لحاظ اخلاقی به بار خواهد آورد. 🔹در مجموع می‌توان گفت که مراقبه اُشو نه‌تنها روشی برای رسیدن به خدا و پاکسازی درون و ذهن نیست، بلکه صرفاً راهی برای توجیه و بهره‌وری هرچه بیشتر انسان از لذّات جسمانی است. 👈او در این مسیر، راه افراط را در پیش‌گرفته و آمیزش جنسی را بزرگ‌ترین هنر مراقبه می‌داند و معتقد است که کابین‌های عشق مملو از خدا هستند. چه دلیلی بیشتر و بزرگ‌تر از این‌که اُشو تنها در پی لذّت طلبی است. پس بر خلاف ادعاهایش که مدعی رسانیدن فرد به خداست، تنها انسان را به ورطه نابودی و هلاکت، نه الوهیت و خدا گونه شدن سوق می‌دهد. عضویت درکانال🔻🔻🔻 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 🌷 امام سجاد (علیه السَّلام) : 👌 سه چیز موجبِ نجات انسان مؤمن خواهد بود : 1️⃣ نگهداری زبانش از حرف‌زدن درباره‌ی مردم و غیبت آنان ، 2️⃣ مشغول شدنش به خویشتن با کارهایی ‏که برای آخرت و دنیایش مفید باشد ، 3️⃣ بسیار گریستن بر خطاها و اشتباهاتش ! 📚 بحار الأنوار ج 75 ص 140 علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
چرا خدا، انسان شد؟ الهیدانان مسیحی برای توجیه (مدلل سازی) تثلیث تلاش ها می کنند؛ برای نمونه و در چرایی الوهیت عیسی مسیح، ایرنئوس، تبیینی دارد که مک گراث آن را بازگو کرده است: "As Irenaeus, one of The cornerstones in Christian theology, stated: “he became a human being amongst human beings, capable of being seen and touched, to destroy death, bring life, and restore fellowship between God and humanity.”* ایرنئوس ، یکی از ارکان اصلی الهیات مسیحی ، اظهار می کند که خدا در میان انسانها به انسانی تبدیل شد تا معاشرت بین خدا و بشریت برقرار شود. پرسش: وضعیت انسان های پیش از ظهور عیسی مسیح چگونه بوده است؟ مگر خدای عالم دانا، توانا و عادل نیست؟! چرا انسان ها پیش از عیسی مسیح از چنین فیضی بی بهره ماندند؟ این پرسش به گونه ای درباره ی انسانها، پس از به صلیب رفتن او، پیش می آید. ------- *Alister E. McGrath, Christian Theology: an Introduction, 3rd ed., (Oxford: Blackwell Publishing, 2001, 32 به نقل از: https://www.wiserinstitute.com. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠اصطلاح ولایت بین تشیع و تصوف 🔰3⃣ ✅ولایت یک مقام اکتسابی در تصوف 🔸شیعه معتقد است با توجه به قرائن قرآنی و روایی، ولایت مخصوص امامان دوازده‌گانه بوده که از طرف خداوند متعال منصوب و معین شده‌اند. 🔹در حالی که نگاه متصوفه به ولایت متفاوت بوده و آنچه از منابع سلاسل تصوف برداشت می‌شود این است که آنان ولایت را یک مقام اکتسابی دانسته و هر کس می‌تواند خود را به مقام قطبیت برساند. 🔰چنان‌چه نور علیشاه در اجازه‌ای، صالح علیشاه را به مقام قطبیت منسوب کرد و نوشته است: «شیخ محمد حسن صالح علیشاه بعد از رحلت این ضعیف در حیات خود مطاع کل و مظهر تام خواهند بود و امر ولایت و خلافت کلیه در این صورت در رحلت من منتقل به آن جناب خواهد بود.»[1] 📚پی نوشت [1]. صالح علشیاه، نامه‌های صالح، تهران، حقیقت، چاپ دوم، 1381، ص15. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اصطلاح ولایت بین تشیع و تصوف 🔰4⃣ ✅ولایت جزئیه قمریه در تصوف 🔸متصوفه ولایت و امامت را نوعی دانسته و برای این بدعت آشکار دست به توجیهاتی زده‌اند و از جمله اینکه گفته‌اند؛ 👈امامان، ولایت کلیه شمسیه و اولیای صوفی، ولایت جزئیه قمریه دارند، که می‌توان گفت این ادعا و بدعت از طرف آنان، ناشی از عقیده‌ی مذهب سران تصوف است که سنی بوده‌اند، لذا با تعریفی متفاوت از ولایت، مردم را به سوی خویش جذب کردند. 🔻اهل تصوف در این رابطه این بیت مثنوی را مد نظر خود قرار دادند که: پس به هر دوری ولیی قائم است تا قیامت آزمایش دائم است‏ ‏ پس امام حی قایم آن ولی است خواه از نسل عمر خواه از علی است[1] ♻️صوفیه با این بدعت در معنای ولایت، آن را امری اکتسابی دانسته و هر کسی را شایسته مقام ولی و قطب دانسته‌اند که با توجه به آیات و روایات درباره تعیین نصب امام از طرف خداوند متعال و معین بودن تعداد امامان برای مقام ولایت، کاملا این ادعای صوفیان رد می‌شود. 📚پی نوشت [1]. مولوی، جلال الدین محمد، مثنوی معنوی، به تصحیح رینولد نیکلسون، تهران، انتشارات امیر مستعان، چاپ اول، 1378، ج2، ص239. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 💠 امام صادق عليه السلام: با بى اعتنايى به سفيه و ندادن جواب او، با وى مقابله كن، تا مردم جانب تو را بگيرند؛ زيرا كسى كه جواب سفيه را بدهد و مقابله به مثل كند، هيزم روى آتش نهاده است 📙 بحارالأنوار ج71 ص422 💠 امام على عليه السلام: هركه با رفتارِ زشتِ سفيهانه تو را به خشم آورد، تو نيز با عملِ زيباىِ بردبارانه او را به خشم آر 📙 غررالحكم حدیث۸۶۲۰ علیه‌السلام علیه‌السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔶 انحصار فهم در علم علیه السلام به اذعان 🔶 از جمله فضائل شاه ولایت امام المتقین، علیه السلام علم بی‌کران آن حضرت می‌باشد، این مطلب هم در احادیث علیهم السلام و هم در کتب مخالفین به وضوح قابل رویت است، چنان چه حرالی یکی از علمای اهل تسنن اعتراف جالبی در این باب کرده است. مناوی از علمای می‌نویسد: قال الحرالی: قد علم الأولون والآخرون أن فهم کتاب الله منحصر إلى علم علی ومن جهل ذلک فقد ضل عن الباب الذی من ورائه یرفع الله عنه القلوب الحجاب حتى یتحقق الیقین الذی لا یتغیر بکشف الغطاء. گفته است: اولین و آخرین دانسته‌اند که فهم قرآن منحصر در علم علی بن ابی طالب (علیهما السلام) است، و هر کس نسبت به این موضوع جهل داشته باشد از بابی که خداوند از آن حجاب را از قلوب کنار می‌زند تا یقینی محقق شود که با کنار رفتن پرده‌ها تغییری در آن ایجاد نمی‌شود گمراه گشته است. 📚 فیض القدیر ج۳ ص۴۷ (چاپ دار المعرفة) عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰