💠صوفی شمردن ائمه(ع) توسط سید حیدر آملی
🔸بعد از آنکه سید حیدر آملی در کتاب خود با نام "جامع الاسرار و منبع الانوار" صوفیه را شیعه حقیقی میخواند، پا را فراتر نهاده و ائمه معصومین (علیهم السلام) را از جمله صوفیان شمرده و ایشان را دارای معرفت کشفی و خرقه صوفیانه به حساب آورده است.
🔹وی این صفت را شامل یکیک ائمه تا حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) دانسته و بدینگونه حجت حاضر شیعیان، در عین حال قطب صوفیه نیز هست.
🔻زیرا همچنانکه در نظر صوفیان دنیا نمیتواند خالی از قطب باشد، نزد شیعیان نیز روزگار بدون معصوم نیست و قطب و معصوم یا قطب و امام دو لفظاند که بر شخص واحد اطلاق میشوند. (1)
🔰اما گویا سید حیدر مسأله سنی بودن سران تصوف را تا قرن هشتم فراموش کرده است و با توجه به همین مساله، قطبی که صوفیه مطرح میکنند، نمیتواند با امامت در میان شیعیان یکی باشد.
📚پینوشت:
1. الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378 به نقل از: سید حیدر آملی، جامع الاسرار و منبع الانوار، شماره 16.
#نقد_تصوف
#سیدحیدرآملی
#اهلبیت ع
#قطب
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
🔺 دل و بی نیازی!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «هركه شناخت خدا در دلش جاى گيرد، بى نيازى از خلق خدا در آن سُكنا مى گزيند» .
🔹 مَن سَكَنَ قَلبَهُ العِلمُ بِاللّهِ ، سَكَنَهُ الغِنى عَن خَلقِ اللّهِ .
📚 غرر الحكم : ح ٨٨٩٦
#امام_علی علیه السلام
#حضرت_علی علیه السلام
#معرفت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ به رنگ خون در آمدن آسمان در مصیبت #سیدالشهداء ... (۱)
... تعلم هذه الحمرة فی الافق مم؟ هو من یوم قتل الحسین.
... و احمرت آفاق السماء ...
📚 سير أعلام النبلاء ج3 ص312و313
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهل_سنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠تلاش سید حیدر برای یکی جلوه دادن تشیع و تصوف
🔸یکی از کسانی که برای نزدیک جلوه دادن تصوف و تشیع تلاش فراوان کرد، سید حیدر ابن علی عبیدلی آملی معروف به صوفی (متوفی پس از سال 794 ه. ق) است.
🔹او درصدد برآمد میان تصوف و تشیع را جمع کند. او با اینکه به دشمنی متقابل آن دو گروه توجه داشت، با وجود این در یکی کردن تصوف و تشیع اصرار عجیبی ورزید.
🔻او در کتاب "جامع الاسرار و منبع الانوار" میکوشد تا نشان دهد حقیقت تصوف با تشیع یکی است و اگر با هم نباشند به جایی نمیرسند.
👈از همین رو دراین باره مینویسد: «درحقیقت صوفی و شیعه از همدیگر بینیاز نیستند، هرچند رفیق خود را نشناخته باشند.»(1)
🔰اما باید به این نکته توجه داشت که اگر تشیع و تصوف از همدیگر بینیاز نیستند، چرا از ائمه (علیهم السلام) احادیث فراوانی در مذمت صوفیه نقل شده است؟
📚پینوشت:
📚سید حیدر ابن علی آملی، جامع السرار و منبع الانوار، هرمس، تهران، 1395.
#نقد_تصوف
#سیدحیدرآملی
#تشیع
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تفاوت سجده شیطان بر آدم با سجده مرید بر قطب!
🔸فرقه صوفیه از بزرگترین مدافعین شیطان به شمار میآید. که برخی خودداری شیطان از سجده را از سر عشق به خداوند میدانند.(1)
اما حلاج نه تنها سجده بر حضرت آدم (علی نبینا و آله السلام) را خلاف دعوی عاشقی میداند، بلکه حتی سجده به امر خداوند متعال را نیز شرک دانسته است.(2)
🔹در حالی صوفیان اینچنین، از گناه نابخشودنی شیطان دفاع کردهاند و انجام آن را توسط شیطان شرک میدانند که سجدههای مریدان صوفیه در برابر اقطاب خویش امری پسندیده به شمار میآید که بارها در مراسم خاص از صوفیان دیده شده است.
🔻کما اینکه سجدههای صوفیان گنابادی بر نورعلی تابنده، قطب سابق این فرقه، موجب رسوایی این فرقه شده است.
🔰حال اگر سجده شیطان بر انسان، آنهم به امر خداوند متعال شرک و خلاف عشق حقیقی است، پس چطور مریدان صوفیه بدون امر و فرمان خداوند بر اقطابی همچون نورعلی تابنده و دیگر اقطاب سجده میکنند؟!
آیا طبق گفته بزرگان صوفیه این عمل شرک و خلاف دعوی عاشقی نیست؟
📚پینوشت:
1. عین القضات همدانی عبدالله، تمهیدات، به کوشش عفیف عسیران، تهران، 1341.
2. موسوی بجنوردی، دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، نشر دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، 1374.
#نقد_تصوف
#سجده #شیطان
#حلاج #عینالقضات_همدانی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
📛 ریخت و پاش و تجمل گرایی، ممنوع و حرامی است که آدمی را در تبار شیاطین در می آورد
⭕️ جای این بریز و بپاش های شیطانی، سهم والدین و فقرای اقوام و همسایگان را از مال و حقوقت کنار بگذار،
👈 که سهمی ثابت و واجب دارند از حقوق ماهیانه و رزق و روزی ات!
👇👇👇👇
🌴 آیات 26 و 27 سوره اسراء 🌴
🕋 إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطِينِ
🕋 وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَ الْمِسْكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِيراً
⚡️ ترجمه:
حقّ خويشاوند و بيچاره و در راه مانده را ادا كن و هيچ گونه ريخت و پاش و اسرافى نكن.
همانا اسرافكاران برادران شيطانهايند
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
از خود گذشتگی خدا برای آشتی کردن با انسان
آموزه ی تجسم/تجسد، باور به موجودی، هم نامحدود (خدا) و هم محدود (انسان) است. برخی برای دست نخوردن تجسم، به بازنگری در صفات خدا، دست می زنند. اینان می گویند که در تجسم، خدا آزادانه از صفات نامحدودش به نفع تجسم، چشم پوشی کرده است. برخی اندیشمندان، اشکال می کنند که اگر هر عضو تثلیث چنین کند، مردم عادی که قویتر از عیسی هستند، در دانایی و توانایی از خدا پیشی می گیرند. برخی مدافعین (رونالد ج. فنسترا) می گویند به جای قید "آزادانه" قید "برای آشتی" را اضافه می کنیم. خدا از صفات مطلقش به خاطر آشتی با بشر، صرفه نظر می کند:
"replacing omnipotence unless freely given up with omnipotence unless freely given up for the sake of reconciliation"
او معتقد است که با توجه به این تنظیم دقیق و این فرض که خدای پسر، کار رستگاری را انجام داده است، سناریوی پوچی که در آن بسیاری از انسانها از نظر دانش و قدرت از هر سه عضو تثلیث پیشی می گیرند، دیگر امکان پذیر نخواهد بود.
"it would no longer be possible to have an absurd scenario in which many humans surpass all three members of the Trinity in knowledge and power."
براستی چنین است؟! اگر همه ی اعضای تثلیث برای آشتی با انسان از صفات نامحدودشان صرفه نظر کنند، آیا انسان بر خدا پیشی نمی گیرد؟!
------
https://iep.utm.edu/incarnat/#SSH3ci
#تجسم
#توجیه
#آشتی_خدا
#فنسترا
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
پیامبر صلی الله علیه وآله:
بهترین صدقه، صدقه زبان است...
صدقه زبان یعنی ميانجيگرى كردن،
یعنی با زبانت، گرفتاری را نجات دهی،
و خونى را از به ناحق ريخته شدن، حفظ كنى،
و به برادرت خيرى برسانى،
و پيشامد ناگوارى را دفع كنى!
📚 عدة الداعي: ص 62
#حضرت_محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)
#پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
#صدقه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ به رنگ خون در آمدن آسمان در مصیبت #سیدالشهداء ... (۲)
وقال علي بن محمد المدائني، عن علي بن مدرك، عن جده الأسود بن قيس: احمرت آفاق السماء بعد قتل الحسين بستة أشهر، نرى ذلك في آفاق السماء كأنها الدم. قال: فحدثت بذلك شريكا، فقال لي: ما أنت من الأسود؟ قلت: هو جدي أبو أمي قال: أم والله إن كان لصدوق الحديث، عظيم الأمانة، مكرما للضيف.
علی بن مدرك از پدر بزرگش اسود بن قيس نقل میكند كه گفت:
پهنه آسمان پس از شهادت #امام_حسين به مدت شش ماه سرخرنگ شده بود كه ما آن را شبيه خون در آسمان مشاهده ميكرديم،
علي بن محمد مدائني از وي سؤال كرد: چه نسبتي با اسود داری؟ گفت: او جد مادری من است گفت: به خدا سوگند كه او راستگو و امانتداری بزرگ و ميهمان نواز بود.
📚 تاريخ الإسلام الذهبي، ج 5 ص 15
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهل_سنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠ارزش مردم و اجتماع در تصوف!
🔸ضرب المثل معروفی با عنوان «الطُّرُقُ الَی اللهِ بِعَدَدِ اَنفاسِ الخَلائِق» در بین مردم رایج شده که مانند خیلی از حرفهای دیگر میتوان از آن برداشت متفاوتی داشت.
🔹صوفیه از این ضرب المثل که با جعل و سندسازی آن را از احادیث پیامبر (صلی الله علیه و آله) روایت میکنند، برداشت سوئی دارد و آن را دستاویزی برای توجیه رفتارها و آموزههای خود که بعضاً مخالف و مغایر با دین و شریعت اسلام هستند، قرار داده است.
🔻صاحبنظران در اینباره میگویند: «این فرض که هر کس رابطهی مستقیم و شخصی با خداوند دارد و عقیده به اینکه به عدد نفوس خلق، به سوی خدا راه هست، به تائبان راسخ اجازه نمیداد که وقت خود را صرف نجات دیگران کنند.»(1)
🔰بر طبق این نظر برای یک صوفی با این اعتقادات، زندگی اجتماعی انسانها اصلا مهم نیست و حوادث اجتماعی، بلایای طبیعی، اتفاقات فرهنگی و ... هیچگاه نظر یک صوفی را جلب نمیکند!
آیا این مسلک برای جامعهی بشری ارزشی قائل است؟
📚پی نوشت
1.زرینکوب عبدالحسن، تصوف ایرانی در منظر تاریخی آن، صص 73-72.
#نقد_تصوف
#شریعت
#شریعت_گریزی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠خیانت صوفیه به اسلام و اهلبیت (ع)
🔸سران تصوف معتقدند که در تمام امور دینی به دنبال باطن آن، یعنی حقیقت هستند.
🔹از طرف مقابل علما و فقها را انسانهایی ظاهربین و قشری معرفی میکنند که تنها بهدنبال ظاهر امور دینی هستند.
🔻ازجمله اموری که سران تصوف، آن را بهظاهر و باطن تقسیم کردند، امر ولایت امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) است، که ملاعلی گنابادی میگوید:
👈«دعوت باطنی و علم لدنی با علی بوده و دعوت ظاهری سلطنت و جهاد با خلفای ثلاثه بوده است.» (1)
🔻درواقع این تفکر که باید ولایت را بهظاهر و باطن تقسیم کرد ازجمله دسیسههای بنیامیه تا به امروز بوده است، که سران تصوف با ادامه راه بنیامیه، راه را برای خود هموارتر کردند.
🔰چراکه تقسیم ولایت امام حاضر، منجر به این میشود که با توجه به باطنگرا بودن صوفیه، بتوانند خود را نائبان امام در امر باطن ولایت معرفی کنند، که از طرف امام مسئول دستگیری از مریدان برای رساندن آنها به کمال و حقیقت هستند.
که البته باید این کار را بزرگترین خیانت صوفیه به اسلام و اهلبیت مظلوم دانست.
📚پینوشت:
1. بلاغی، حجت علی (حجت علی شاه)، مقامات العرفا، انتشارات مظاهری، تهران، 1371.
#نقد_تصوف
#ولایت
#اهلبیت علیهمالسلام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تناقض عملی در معنویتهای وارداتی(3)
💢ساخت اماکن جایگزین
⬅️عرفانهاى جدید، اماکن پذیرفتهشده در ادیان، همچون مسجد، حسینیه، معبد و کلیسا را مردود اعلام کردهاند. اما هرکدام به طریقى، مکانی مقدس برای عبادت ابداع نموده است. اشو، مکانى به نام «کمون بینالمللى اشو» را در هند پایهگذارى کرد. «ساى بابا» کاخى به نام «آشیانۀ صلح برین» دارد که در اعیاد همۀ ادیان، در آن مراسمی برگزار مىشود و همچنین محل ملاقات و تشرّف ساى بابا است که پیروان وى در آن¬جا او را دیدار مىکنند.
پیروان مکتب اکنکار، هر چند مکتب خود را جهانى اعلام کردهاند و آن را فرا مکانى مىدانند، معبدى مقدس در یکى از شهرهاى آمریکا دارند و هر ساله در سالروز تولّد پال¬توئیچل(بنیان¬گذار این مکتب که افسر نیروى دریایى امریکا بوده است) در آنجا جمع مىشوند. این مکان مقدّس به «معبد زرین اک» مشهور است. یادآورى میشود که پارهاى از فرقههاى اسلامى، مانند صوفیان که معمولاً با مسجد و حسینیه میانه¬ای ندارند، خانقاه را به جاى آن برگزیدهاند.
#عرفانهای_نوظهور
#تناقض_عملی
#ساخت_اماکن
#اکنکار_سایبابا
عضویت درکانال👇🔻👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰