eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️توهم معنویت و معنویت توهمی ⚠️«تولتك شمنيزم» از جمله عرفان هاى سرخ پوستى آمريكايى است. بنا به اعتقادی که در قاره امریکا وجود داشته و دارد تولتك ها خردمندانى از مردان و زنان بودند كه هزاران سال پيش آيين باستانى را شكوفا كرده و براى رهايى از رنج و هدايت واقعى انسان و حفظ معرفت معنوى به وجود آمدند. بر اساس افسانه هايى كه درباره تولتك ها گفته مى شود، امپراتورى «تولتك» در سال 968م و در ناحيه مكزيك مركزى شكل گرفت. پايتخت آنها شهرى به نام «تولا» بود و بدين سبب، آنها خود را «تولتك» ناميدند. واژه «تولتك به معناى «ملت تولان» (نيزار) است. ⚠️یکی از اصول و محورهای مهم در شمنیزیم استفاده از گياهانی است که آنها را گیاهان اقتدار می نامند. شمنیزیم گیاهان اقتدار را گياهانى می داند كه به صورت طبيعى مواد مخدر، توهم زا، روان گردان و تمامی آنچه در این دایره می گنجد و انسان را از حالت طبیعی خود خارج می کند از آن‌ها تهيه مى شود. ⚠️جالب است که بنابر نظر آنها، پیروان این گروه شبه معنوی براى كسب معرفت ناب و حقيقى! بايد از این گیاهان استفاده كنند! 🔰 @Adyanuniv
معرفی چند کتاب در نقد عرفان حلقه برای کسب اطلاع بیشتر نسبت به عرفان حلقه و نقد آن و برای رهایی عزیزانتان از این فرقه پیشنهاد میشود این کتاب ها مطالعه شود. 🔰 @Adyanuniv
هموطن #آریایی برای اثبات #وطن_دوستی لازم نیست بری به مقبره کوروش سجده کنی! اگه راست میگی کفش و لباس و ظروف و لوازم خانگیت رو ایرانی بخر 🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 تلگرام: Https://t.me/adyanuniv ایتا: Https://eitaa.com/adyanuniv اینستاگرام: https://instagram.com/adyanuniv سایت: https://www.adyanuniv.ir
آيا بقيه جهنمي اند؟ و فقط بهشت میروند؟ پاسخ:👇 ✅معتقديم از ميان بيش از شش ميليارد انسان، شيعه دوازده امامي مذهب حق است واهل سعادت است، آن هم به شرطي که رعايت تکاليف شرعي را نموده باشند ، امّا هرگز معتقد نيستيم غير از اينان، بقيه انسان ها اهل جهنم و عذاب هستند، زيرا ديگران را يا عالم و عامد مي‌‌‌دانيم يا جاهل غير عامد. عالمان و عامدان اهل عذاب اند، چون عمداً بر خلاف علم خود عمل کرده اند. جاهل هم دو دسته اند: مقصر و قاصر. مقصران يا افرادي که با وجود امکان رسيدن به حقيقت ، از آن سرباز زده اند، مثل عالمان، جهنّمي اند(البته بدون لحاظ رحمت الهي که ممکن است شامل آن ها هم بشود). امّا قاصران که اکثر مردم را تشکيل مي‌‌‌دهند، به طور حتم اهل نجاتند، قرآن مجيد مي‌فرمايد: «و ما کنّا معذبين حتي نبعث رسولاً؛(1) هيچ طايفه اي را عذاب نمي کنيم. مگر حجت را بر آن ها تمام کرده باشيم». حتماً بر جاهلان قاصر اتمام حجّت نشده است، زيرا يا غافلند و اصلاً احتمال خلاف در گفتار و کردار خود را نمي دهند يا احتمال خلاف مي‌دهند، امّا راه و وسيله اي براي رسيدن به حق در اختيار ندارند و يا در پي کشف حقيقت رفته و تحقيق کرده اند، ولي نتوانسته اند بفهمند گفتار و کردارشان باطل بوده و خلاف واقع است ، هر چند پايبندي آن ها به اصول و دستورهاي ديني خودشان هم تا حدي لازم است . شهيد مطهرى(ره) در اين باره مىگويد: «اگر کسى در روايات دقت کند، مىيابد که ائمه(ع) تکيه شان بر اين مطلب بوده که هر چه بر سر انسان مىآيد، از آن است که حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصب و عناد بورزد و يا لااقل در شرايطى باشد که مىبايست تحقيق و جستجو کند ، اما افرادى که ذاتاً و به واسطه قصور فهم و يا به علل ديگر در شرايطى به سر مىبرند که مصداق منکر و يا مقصر به شمار نمىروند، آنان در رديف منکران و مخالفان نيستند. ائمه اطهار بسيارى از مردم را از اين طبقه میدانند. اين گونه افراد داراى استضعاف و قصور هستند و اميد عفو الهى درباره آنان میرود». وى از مرحوم علّامه طباطبايى نقل مىکند: «همان طورى که ممکن است منشأ استضعاف، عدم امکان تغيير محيط باشد، ممکن است اين جهت باشد که ذهن انسان متوجه حقيقت نشده باشد و به اين سبب از حقيقت محروم مانده باشد».(2) در نتيجه چه بسا افرادي که در طول عمر خويش نامي از اسلام نشنيده و احتمال هم نداده اند که ديني به نام اسلام وجود دارد و بايد از آن پيروي کرد و در طول زندگي به دين و آيين خود که آن را برحق مي دانستند عمل نمودند ، اهل بهشت و نجات باشند . خداوند با اين افراد بر اساس آنچه حق و حقيقت مي دانستند ،برخورد خواهد نمود مثلا فرد که بر اساس تعاليم مسيحيت هم اهل گناه بوده ،نسبت به اين رفتارها استحقاق عذاب دارد ؛ همچنين عقل و فطرت انساني که در حکم پيامبر دروني همه انسان هاست ، عامل مهمي در برخورد خداوند و محاسبه اعمال انسان هاست. اگر فردي بر خلاف حکم صريح عقل و فطرت انساني خود عمل نمود، مورد مواخذه قرار خواهد گرفت و نتيجه آن را خواهد ديد. البته تبيين دقيق افراد قاصر و مقصّر در مناطق مختلف و در زمان هاي گوناگون متفاوت است. در شرايط كنوني كه امكانات رسانه اي و قدرت تحليل و بررسي عالمانه براي بسياري از افراد فراهم است ، بسياري از افراد عذر موجهي در كوتاهي هاي احتمالي در اين مسير ندارند . نکته آخر اينکه اگر يک مسيحي براي خداوند و نه براي پول و يا شهرت و ... کاري براي بندگان خدا کرده است، کاري براي رضاي خدا کرده است خداوند به کار و نيت او اجر و پاداش مي دهد. اگر کسي کاري براي دنيا کرده است پاداشش را هم از دنيا مي گيرد. اختراعي کرده که شهرت به دست بياورد. کاري کرده که پولي به دست بياورد و اصلا با خدا کاري ندارد و يا مخالف خداست چنين عملي ارزش زيادي نزد خداوند ندارد. علاوه بر اينکه کار بايد خوب باشد نيّت آن کسي که آن کار را انجام مي دهد هم بايد خدايي باشد. و الا عبادت هم اگر براي خدا نباشد و رياکارانه باشد ارزش ندارد. 📚پي نوشت ها: 1.مائده (5) آيه 73. 2. مرتضى مطّهرى، مجموعه آثار، ج 1، ص 320 به بعد 🔰 @Adyanuniv
بازدید از سایت مساوی زیارت امیرالمؤمنین !!!! ملاحظه نمایید که احمداسماعیل و پیروانش چقدر مقام اهل بیت را پایین می اورند .... به حدی که بازدید از سایت را مساوی زیارت امیر المومنین میشمارند ! بعد از مراجعه به روایات که مقام زیارت مولی را بیان کرده اند ، هر شیعه ای به رذالت احمداسماعیل پی میبرد ، که برای رسیدن به هدف شوم خود چه چیز را با چه چیز مقایسه میکنند.... 🔰 @Adyanuniv
آیا امام جواد (ع) از غیبت حضرت مهدی (عج) خبر داده است؟ پاسخ:👇 حضرت عبدالعظیم حسنی می گوید: 🔺من بر آقایم محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب علیه السلام وارد شدم به قصد اینکه از او درباره قائم سؤال کنم که آیا او مهدی است یا دیگری ، حضرت ابتدائا فرمود: 🔺یا اباالقاسم ! ان القائم منا هو المهدی الذی یجب ان ینتظر فی غیبته و یطاع فی ظهوره و هو الثالث من ولدی ...(۱) ؛ ای اباالقاسم ! همانا قائم از ما همان مهدی است که واجب است در غیبتش انتظار او را کشیده و هنگام ظهورش از او اطاعت شود و او سومین از اولاد من است ... ✍️در روایت دیگری صقر بن ابی دلف می گوید: به امام جواد علیه السلام عرض کردم : چرا قائم را منتظر خوانند؟ فرمود: لان اله غیبتة تکثر ایامها و یطول اءمدها فینتظر خروجه المخلصون و ینکره المرتابون ...(۲) ؛زیرا برای او غیبتی است که روزهایش زیاد و مدتش طولانی خواهد بود. مخلصین در انتظار خروج او به سر خواهند برد ، و شک کنندگان او را انکار خواهند کرد ... همچنین مرحوم صدوق؛ به سندش از صقر بن ابی دلف نقل کرده که از امام جواد علیه‌السلام شنیدم که می فرمود: "الإمام بعدی اِبنی عليّ، أمره أمری وقوله قولی وطاعته طاعتی، والإمام بعده ابنه الحسن أمره أمر أبیه وقوله قول أبیه وطاعته طاعة أبیه. ثمّ سکت فقلت له: یابن رسول اللَّه! فمن الإمام بعد الحسن؟ فبکی (علیه‌السلام) بکآءً شدیداً، ثم قال: إنّ من بعد الحسن ابنه القآئم الحقّ المنتظر..."(۳)؛ ▪️"امام بعد از من فرزندم علی است، امر او امر من وقول او قول من وطاعت او طاعت من است. وامام بعد از او فرزندش حسن است. امر او امر پدرش، وقول او قول پدرش، وطاعت او طاعت پدرش میباشد. آن گاه ساکت شد. عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! امام بعد از حسن کیست؟ ✍️امام گریه شدیدی کرد، سپس فرمود: 👈همانا بعد از حسن فرزندش قائم به حقّ منتظر است...". 📚پی نوشت ها: ۱- کمال الدین ، ص ۳۷۷؛ بحارالانوار ، ج ۵۱ ، ص ۱۵۶ ، ح ۱ ۲- کمال الدین ، ص ۳۷۸؛ بحارالانوار ، ج ۵۱ ، ص ۳۰ ، ح ۴ ۳- اعلام الوری، ص ۴۳۶ ؛ بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۵۷، ح ۵ 🔰 @Adyanuniv
💠 برای اینکه مهم‌ترین پیام یک نویسنده را درک کنیم باید مقدّمه کتاب و حرف پایانی او را بخوانیم. ، ویلیام ، در آخرین صفحات کتاب مهمّش، محمّد در مدینه ، از می‌خواهد برای معرّفی (ص) به عنوان یک الگوی اخلاقی تلاش کنند. و پیش‌بینی می‌کند که اگر این مسأله اتّفاق بیفتد مسیحیانی هستند که از او درس بیاموزند. بس یار جالب است. ترجمه‌اش را بخوانید:👇 🔺 امروزه مسلمانان ادّعا می‌کنند که محمّد (ص) نمونه ممتاز شخصیت و روابط برای نوع بشر است. از این روز افکار جهانی را برای قضاوت در این باره فرامی‌خوانند. تاکنون دنیا به این مسأله توجه ناچیزی نشان داده است، امّا به خاطر قدرت ، سرانجام مورد توجه قرار خواهد گرفت. آیا هیچ اصولی وجود دارد که بتوان آن را از زندگی و آموزه‌های محمد فراگرفت و آن اصول بتوانند در اصل واحد اخلاقی در آینده سهمی داشته باشند؟ 🔺 دنیا تاکنون به این پرسش یک پاسخ نهایی نداده است. آنچه تاکنون توسّط مسلمانان در حمایت از ادّعاهایشان بیان شده تنها می‌تواند به عنوان یک دولتمرد درباره او در نظر گرفته شود و غیرمسلمانان اندکی با این بیانات توجیه شده‌اند. با این حال، مسأله همچنان حل نشده باقی مانده است. این که جهان چگونه به پرسش درباره محمّد (ص) پاسخ می‌گوید تا حدّی به آنچه مسلمانان امروز انجام می‌دهند بستگی دارد. آن‌ها هنوز فرصت دارند تا چهره بهتر و کامل‌تری از خود برای بقیّه جهان به نمایش بگذارند. آیا مسلمانان می‌توانند به دوران حیات محمّد (ص) بازگردند و با بررسی کردن دنیا نسبت به آن از جزییات موجود اصول اخلاقی را کشف کنند تا کمکی به وضع زندگی امروزی کرده باشند؟ یا اگر این مطلب دور از انتظار است آیا آن‌ها قادر خواهند بود لااقل نشان دهند که زندگی محمّد (ص) می‌تواند یک نمونه دست‌یافتنی از انسان ایده‌آل در اخلاقیات دنیای یکپارچه امروزی باشند؟ اگر ایشان نمونه‌های خوبی ارائه کنند، مسیحیانی وجود دارند که حاضر خواهند بود به سخن آن‌ها گوش فرادهند و هرآنچه را که باید از آن‌ها بیاموزند. 🔰 @Adyanuniv
#تمبر_اسرائیلی با تصویر معبد طلایی #بهائیان در #حیفا! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل..☝️ 🔰 @Adyanuniv
آیا #بهائیان #نجسند؟! یکی از کانال‌های تبلیغی بهائی، پس از ذکر مصادیق کافر (شرک به خدا، #انکار_رسالت و انکار ضروری دین) مدعی شد که بهائیان از آنان بری بوده و کافر و نجس نیستند. اما با توجه به این‌که بهائیان به ربوبیت پیامبرخوانده‌ی خود اذعان دارند و خاتمیت #پیامبر اسلام را قبول ندارند و معاد موعود ادیان را منکرند؛ هیچ شکی در #کفر و #نجاست آنان باقی نمی‌ماند. 🔰 @Adyanuniv
علی‌محمد #باب نمی‌تواند قائم موعود شیعیان باشد #بهائیان شخصیتی به نام #علی‌محمد شیرازی ملقب به باب را مهدی موعود و امام دوازدهم شیعیان معرفی می‌کنند. این در حالیست که با بررسی دقیق روایات اسلامی، هیچ‌کدام از ویژگی‌های مهدی موعود و وقایعی که به دست ایشان رقم می‌خورد را در علی‌محمد شیرازی نمی‌توان یافت. وقایعی نظیر: جهانی کردن دین اسلام، توسعه‌ی عدالت و حاکمیت اخلاق و عقل. 🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نظر مرحوم آخوند خراسانی درباره امکان دیدار امام زمان استاد میرشفیعی 🔰 @Adyanuniv
✝️ آیا میدانستید مسیحیان هم زیارت اهل قبور را قبول داشته و دارند ؟ ✒️🇬🇧 استیون رانسیمان نویسنده مشهور انگلیسی در فصلی از کتابش با نام "زُوار حضرت #عیسی" (ع‌) مینویسد: 📖🔹 عشق به #زیارت در نهاد بشر ریشه ای بس عمیق دارد.ایستادن در جائیکه روزی پیشوایان ما ایستاده اند، دیدن #اماکنی که روزی در آنها چشم گشوده، رنج کشیده و سرانجام دیده فرو بسته اند، خود پدید آورنده ی رابطه ای عرفانی میان ما و پیشوایان دینی ما و بیان گویای بیعت درونی ما با ایشانست. گو آرامگاه مردان بزرگ گیتی و #زیارتگاه ستایشگران آنان از راه های بس دور باشد، چون اکثر مردم مشتاقانه رو به اماکنی می آورند که معتقدند #خداوند زمین را درآن نقطه، مشمول لطف و عنایت خاص خویش گردانیده است ! 📕تاریخ جنگ های صلیبی _ استیون رانسیمان _ جلد اول صفحه 49 #مسیحیت 🔰 @Adyanuniv
✍️ #گوستاو_لوبون، فیلسوف، مورخ و جامعه شناس مشهور فرانسوی که مطالعات ارزشمندی در مورد تاریخ و تمدن #اسلام انجام داده است، در کتاب خود به نام "تمدن اسلام و عرب" می نویسد: "اگر بخواهیم ارزش اشخاص را به کردار و آثار نیکشان بسنجیم، مسلماً #محمد، بزرگترین مرد تاریخ است." 🔺او در مورد اسلام نیز می نویسد: "این افتخار، تنها بهره ی اسلام است که نخستین دینی است که #توحید را در جهان آورده و باید در این باره به خود ببالد." 🔺او ادامه می‌دهد: "اسلام از مطالبی که #عقل سلیم از پذیرش آن خودداری می‌کند و در ادیان دیگر نمونه های آن بسیار است، کاملاً مبراست؛ یعنی #تناقضات و پیچیدگی هایی که غالباً در کیش ها و آیین های دیگر دیده می‌شود، در دین اسلام، وجود ندارد." 📚 تمدن اسلام و عرب، ترجمه ی سید هاشم رسولی محلاتی، صفحات 129، 141 و 142. #تاریخ 🔰 @Adyanuniv
طبق رسمی که از قرن ۱۹ در #انگلستان به وجود آمده است ، مردم برای #خوش_شانسی، در اولین روز از هر ماه کلمه «#خرگوش» را به زبان می آورند.🐇🐰 🔰 @Adyanuniv
⁉️‼️ ویژه نادان ایرانی سورﻩابراهیم_آیه۴ «وَ مَا اَرْسَلْنَا مِن رَّسُول اِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ» معنی: (ما هیچ پیامبرى را، جز به زبان قومش نفرستادیم) ای مسلمانان ایرانی... آیا محمد هم زبان شما بود؟ با این حساب محمد پیامبر شما نیست و باید زرتشت باشد. این هم سند از داخل خود پاسخ👇👇👇 الف –آیه مبارکه به شرح ذیل است: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ» (ابراهیم - 4) ترجمه: هيچ پيغمبرى را جز به زبان مردمش نفرستاديم، تا (احكام را) براى آنان بيان كند، و خدا هر كه را بخواهد گمراه، و هر كه را بخواهد هدايت مىنمايد، و او عزيز و حكيم است. معنا و مفهوم آیه این است که هیچ یک از پیامبران را از آسمان نفرستادیم. بلکه از میان مردم و اقوام برانگیختیم و با هیچ یک نیز به زبان جن، یا ملک، یا موجود ناشناخته یا زبان خارجی و ... سخن نگفتیم، بلکه به همان زبان خودش و قومش که از میان آنان برانگیخته شده است سخن گفتیم. حال کجای این آیه نشان می‌دهد که محدوده‌ی رسالت هر نبی فقط همان محدوده‌ای است که با آن زبان سخن می‌گویند؟ به راستی وقتی حضرت موسی (ع) از مصر به فلسطین و بیت‌المقدس و از آنجا به دیار دیگر سفر نمود، زبان همه‌ی آنها یک چیز بود، یا گروهی ابری، گروهی عربی و گروهی به زبان‌های دیگر تکلم می‌کردند؟ ب – اگر می‌خواهند در اثبات ضرورت زرتشتی‌گری ایرانیان به امر الله، رسول الله (ص) و قرآن کریم استناد کنند، پس باید ابتدا به آنها ایمان آورند. یعنی اول اسلام آورند. و سپس به آیاتش استناد کنند. حال کدام دینی امر می‌کند که لطفاً از این دین خارج شوید؟! ج – اگر به الله، رسول‌الله (ص) و قرآن اعتقاد و باور دارند، نمی‌توانند یک آیه را قبول کنند و آیات دیگر را نادیده گرفته یا رد کنند. همان قرآنی که فرمود با هر رسولی به زبان خودش و قومش تکلم می‌شود، فرمود: موسی و عیسی (ع) را برای قوم بنی‌اسرائیل فرستادم، اما حضرت محمد (ص) را برای همه بشریت فرستادم: « وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشيراً وَ نَذيراً وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ» (سبأ - 68) ترجمه: و ما تو را يا محمّد (ص) نفرستاديم مگر براى همه مردم جهان، تا آنان را (به پاداش كار نيك) بشارت دهى (و از عذاب كار بد) بترسانى. ولى مردم اكثراً نمىدانند. د – حال برگردیم به مسئله دین زرتشت و ایرانیت. اگر می‌خواهند بر ملیت زرتشت استناد کنند و ملیّت را اولی بر دیانت بشمارند، در ایران انبیای دیگری نیز (مانند دانیال نبی و انبیایی که در تخت فولاد اصفهان مدفون هستند و ...) نیز وجود داشتند، چه ضرورتی دارد که بین این همه نبی، ایرانی‌ها حتماً زرتشتی شوند؟ اگر می‌خواهند به مقوله‌ی زبان استناد کنند، وضع بدتر می‌شود، چرا که زرتشت و کتابش اصلاً فارسی نبوده است. بلکه به زبان «اوستایی‌» مشهور است. زبان فارسی نیز از دوره‌ی هخامنشیان و در میان قوم آریایی رواج داشت که به سنسکریت و زبان اوستایی نیز نزدیکی‌داشت. و ایرانی و زبان فارسی نیز از همان دوران تشکل آریایی‌ها شکل گرفت. زبان اوستایی نیز زبانی بود که فقط در میان قومی در شرق ایران که دقیقاً ثبت نشده در کدام منطقه‌ی آن رایج بوده است. ھ – بنابر این اگر زبان یک پیامبر ملاک باشد، اولاً در همان موقع نیز فقط اهالی یک منطقه از شرق ایران باستان مخاطب زرتشت بودند و به زبان اوستایی تکلم می‌کردند و نه همه‌ی ایران و ایرانی‌ها و ثانیاً بنا بر همین استناد و استدلال، تکلیف فارسی زبانان آن عصر، یا آذری‌زبان‌ها، کرد زبان‌ها، بلوچ زبان‌ها و ... چه می‌شود؟ آیا باید برای آنان نیز پیامبری با زبان خودشان بیاید؟ اگر پاسخ‌شان مثبت است، پس زرتشت متعلّق به همه ایرانی‌ها نبوده است. مگر نمی‌گویند که هر پیامبری مخصوص قومی است که به آن زبان سخن می‌گویند. لذا نه در گذشته [حتّی زمان حیات شخص زرتشت] و نه در طول و نه اکنون، زرتشت دین همه‌ی ایرانی‌ها نبوده و نمی‌توانسته باشد و نیست. و – به رغم تحقیقات گسترده‌، تاریخ پیدایش زرتشت اصلاً مشخص نیست، چه رسد به زبان او و کتابش. برخی قدمت او را حتی شش هزار سال پیش بیان کرده‌اند. اغلب ایران شناسان ده تا یازده قرن قبل از را بیان کرده‌اند. ارسطو و اودوکسوس و هرمی پوس نوشته‌اند که زرتشت پنج هزار سال پیش از جنگ تروا می‌زیسته است. منابع دوران رواج زبان ، زایش او را سه قرن قبل از اسکندر مقدونی بیان کرده‌اند. در هر حال اصلاً معلوم نیست که چه زمانی و در کجا به دنیا آمده و به چه زبانی تکلّم می‌نموده و با چه خطّی می‌نوشته است؟ 🔰 @Adyanuniv