eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
adyanunv.pdf
2.12M
📚📖 به پیشگاه (ص) و ✍️ به تهمت هایی که به محمد(ص) زده و ذهن اروپاییها را با آن تخریب کرده اند، پاسخ میدهد و از پیامبر(ص) عذرخواهی میکند. 🔰 @Adyanuniv
در دین #زرتشت اگر #زنی #فرزندی_مرده به دنیا آورد، علاوه بر #حبس کردن وی، اولین#خوراکش ادرار گاو همراه خاکستره، نباید تا سه شب آب بنوشد و تا نه شب باید تنها بماند، تن و لباسش رو با ادرار گاونر و آب بشوید! #باستان_گرایی #زرتشت 🔰 @Adyanuniv
📕مشکل چیست؟ چرا امروز نمی‌تواند عشق به خدا تولید کند؟ 🌀حاج آقا، اشکالی دارد بدون اینکه خدا در دل ما عظمت پیدا کند، همین جوری دوستش داشته باشیم؟ 🔻نمی‌شود عزیز دل من! اگر می‌شد، که حرفی نداشتیم. تا حالا ما چقدر نشسته‌ایم پای داستان‌ها و صحبت‌هایی از عشق و محبت و لطف و مهربانی خدا و اشک ریخته‌ایم، حسابی هم گریه کرده‌ایم، امّا بعدش که از جلسه بیرون رفته‌ایم، باز هم اوضاع‌مان مثل قبل بوده و تغییر چندانی در ما ایجاد نشده است؟ 🔶 چرا از بین حسین(ع)، از همه بیشتر به اباالفضل (ع) علاقمندی؟ چون قدرت او، هیبت او و علمداری او از همه بیشتر بود. این شدت علاقه به حضرت عباس(ع)، بعد از شدت عظمت و هیبت او در دل‌های ما پدید می‌آید. اگر به شما بگویند: «اباالفضل العباس(ع) یک آقایی بود که خیلی خوب بود و خیلی به برادرش امام حسین(ع) وفادار بود، امّا حیف که ضعیف و نحیف و لاغر بود؛ به حدّی که هر کسی به او تنه می‌زد، درجا زمین می‌خورد! و همان اول جنگ هم شهید شد!» در این صورت آیا باز هم عباس(ع) این‌قدر پیش شما عزیز می‌شد؟! 🔶 بعضی‌ها دوست دارند قدرت و عظمت خدا را حذف کنند، و فقط با خدا عشق‌بازی کنند! الان سرزمین نازنین ما که پر است از معنویت و نعمات معنوی، دارد مین‌گذاری می‌شود! عرفان‌های وارداتی و کاذب که از غرب و شرق عالم می‌آیند تا با ظاهر جذاب عرفانی‌های کاذب مانع رسیدن انسان‌ها به عرفان و معنویت واقعی شوند. تا دلتان بخواهد از نویسندگان مختلف غربی و شرقی کتاب فارسی چاپ می‌کنند. نویسندگانی که هیچ دینی ندارند اما با خدا حرف می‌زنند و به اصطلاح خودشان، با خدا عشق‌بازی می‌کنند! کتاب‌هایشان پر است از حرف‌های خوب درباره اینکه: خدا ناز و مهربان است، حرف ما را می‌شنود، خدا ما را دوست دارد و از این‌جور حرف‌ها. 🌀ممکن است سؤال شود که این حرف‌های خوب چه ایرادی دارد؟ می‌دانید مشکل چیست؟ مشکل‌شان این است که خدای‌ آنها عظمت ندارد، فقط مهربان است. تنها کاری که خدایشان بلد است انجام دهد، این است که ببخشد. خدایی که انسان از او حساب نبرد، عاشق او هم نمی‌تواند بشود 🔶مشکل این است که خدای آنها مهربان و بخشنده است ولی عظمت ندارد. می‌دانید این چه فاجعه‌ای درست می‌کند؟ خدایی که عظمت نداشت، همه می‌خواهند دوستش داشته باشند، ولی در عمل هیچ کس دوستش نخواهد داشت. همه دوست دارند عاشق این خدای عشق‌پرور باشند، ولی کسی عاشق خدایی که عظمت ندارد، نخواهد شد. 📚 بخشی از کتاب "چگونه یک خوب بخوانیم؟" اثر علیرضا پناهیان 🔰 @Adyanuniv
تاثیر تمدن اسلامی و دانشمندان مسلمان بر اروپا مسلمان به خصوص در زمینه و پیشرفت کردند. آنها جراحان و چشم پزشکانی ماهر بودند. جبر که از ریشه عربی الجبر میباشد توسط مسلمانان اختراع شد و سیستم اعداد عربی که نمونه ای از آن هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد به اروپا معرفی گشت. هرچند مسیحیان در طول مسلمانان را از نژاد کافر و دشمن بی رحم میدانستند‌، امّا با گسترش روابط تجاری بین آنها؛ از این تمدّن بسیار پیشرفته درس های زیادی آموختند. حتی در اوج جنگهای صلیبی، اروپاییها چیزهای زیادی را از پزشکان مسلمان یاد گرفتند، زیرا دانش آنها به مراتب بسیار بیشتر بود. داروسازان مسلمان به درمان بسیاری از بیماری ها پرداختند و در قرن ۱۱ پزشک مسلمان ایرانی برجسته به نام ابن سینا با نگارش یک دایره المعارف پزشکی بیشترین تاثیر را بر پزشکی دوران قرون وسطی گذاشت. 📚 اروپا در قرون وسطی؛ اندرو لنگی؛ ص۷۶ 🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاف ها و اشتباهات احمد بصری (مدعی یمانی و امامت) در این فیلم چند نمونه از خطاهای این امام فیسبوکی اشاره شده است که حجت را بر مریدان او تمام میکند. به امید بیدار شدنشان و برگشت شان به آغوش شیعه اثنی عشری 🔰 @Adyanuniv
رهبران و مبلغین بهائی همواره تلاش کرده اند تا با تأویل و تفسیر آیات و روایات در جهت اثبات آئین باطل خود و شبهه افکنی، مسلمانان را به انحراف بکشانند. یکی دیگر از تفاسیر غلط بهائیت بر علائم ظهور قائم، نمایان شدن کنوز ارض در زمان ظهور و تطبیق آن بر مردم طالقان می باشد، که مبلغین بهائی با وقاحت تمام آن را بر بهائیان منطبق می کنند.[1] جالب این است که اتباع احمد الحسن نیز به تبعیت از بهائیت این احادیث شریف را منطبق بر یاران به اصطلاح دستگیر شده خود می دانند. جهت مشاهده متن کامل این مقاله به پایگاه تخصصی نقد بهائیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/bahai/ مراجعه فرمایید. 🔰 @Adyanuniv
شایعه: تندیس کورش بزرگ توسط حکومت آخوندی به دریا پرتاب شد! 😁 پاسخ را در متن بخوانید. 👆 واقعاً چرا برخی هر شایعه مسخره‌ای رو باور می‌کنند؟! #شایعات #کورش 🔰 @Adyanuniv
سید کاظم رشتی زمینه ساز بهائیت شد تردیدی نمی توان داشت که طرز تفکر سید کاظم رشتی می تواند پیامدهای نامطلوب و گمراه کننده داشته باشد. به این نکته نیز باید توجه داشت که او شاگردان بسیار داشت و در میان شاگردان خود نیز نفوذ کلمه و تأثیر سخن بسیار بهره مند بود. منابع تاریخی نشان می دهد که سید علی محمد باب هنگامی که به کربلا مسافرت کرد برای مدت چندین سال به حوزه ی تدریس حاج سید کاظم رشتی پیوست و از اندیشه‌های او بهره گرفت‌. جهت مشاهده متن کامل این مقاله به پایگاه تخصصی نقد بهائیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/bahai/ مراجعه فرمایید. 🔰 @Adyanuniv
اصحاب اخدود چه کسانی بودند و سرانجام شان به کجا رسيد؟ در سوره ی بروج، از اصحاب اخدود ياد شده است.(1) «اخدود» به معناي «گودال» است. قبل از اسلام گروهی از مردم نجران در جزيره ي العرب به مسيحيّت، دين بر حق آن عصر ، گرويده بودند. حاكم و پادشاه يمن كه «ذونواس حميری» نام داشت،(2) از اين مسأله خشمگين شده، دستور داد گودالي حفر كنند و در آن آتش بيفروزند، آن گاه را مجبور كرد يا از آيين خود دست بردارند و يا خود را در آتش بيندازند، تعدادي از آنان بر دين خود اصرار كردند و به آتش در آمدند. امام باقر (عليه السلام) فرمود: « روزی نجران به حضور اميرالمؤمنين(عليه السّلام) رسيد و درباره ي اصحاب اخدود سخن به ميان آمد، حضرت علي(عليه السّلام) فرمود: « خداوند پيامبر حبشي را بر قومش فرستاده، آن قوم ايمان نياوردند و با او جنگيدند و جمعي از اصحابش را كشته و بقيه را اسير كردند. آن گاه گودالی بزرگ را پر از آتش كردند و گفتند: هر كس كه پيرو دين ما است، كنار برود و هر كس پيرو دين اين پيامبر است، بايد به آتش درآيد. همه ي پيروان آن پيامبر خود را به آتش انداختند. يكی از آن ها زني بود كه نوزادی يك ماهه در آغوش داشت و از آتش می ترسيد. فرزندش به سخن آمد و گفت: « به درون آتش برو. او خود و فرزندش را به آتش انداخت. [ از اين رو] به آن ها اصحاب اخدود می گويند.»(3) اما اين كه منظور از اصحاب اخدود كدام يك از اين دو گروه ظالم و مظلوم است، علّامه طباطبائی مي گويد: « مراد از اصحاب اخدود، ظالمان هستند كه مؤمنان را سوزاندند و خود در اطراف گودال، شاهد سوختن آن ها بودند، امّا بعضی گفته اند مراد مؤمنانی است كه اين قول ضعيف است.»(4) دو قول ديگر نيز درباره ی اصحاب اخدود وجود دارد كه عبارت است از: اصحاب اخدود در شام بوده اند و پادشاه ظالم آن ها «انطيا خوس» رومی بوده است. اصحاب اخدود در فارس در زمان بخت النصر بوده اند.(5) 1. بروج: 85: 1 ـ 5. 2. التبيان، ج3، ص 453. 3. بحارالانوار، ج14، ص438 . 4. تفسيرالميزان، ج 20، ص370. 5. بحارالانوار، ج14، ص 444. 🔰 @Adyanuniv
آیا می دانید اکثر سروده های گاتها در گذر تاریخ ، از بین رفته است ؟ در ادامه بر اساس دلیل به این موضوع می پردازیم . بسیاری از سروده هایی که در گذر تاریخ همواره جزو گاتها شمرده می شد امروزه از گاتها اخراج شده و جزو یسنا ( و نه گاتها ) محسوب می گردد. [۱] علاوه بر این مسئله باید توجه داشت که اکثر گاتها در گذر تاریخ از بین رفته است و هیچ اثری از آن باقی نمانده است. جهت مشاهده متن کامل این مقاله به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید. 🔰 @Adyanuniv
اسلام و تقوای معاویه در مورد اسلام آوردن معاویه مورخان اقوال مختلفی در کتاب‌های خود نقل کرده‌اند. اکثر آنها بر این باورند که معاویه همراه پدر، مادر و برادرش، روز فتح مکه به اسلام مشرف شده است. ولی واقدی معتقد است که معاویه پس از صلح حدیبیه اسلام را پذیرفته، اما تا روز فتح مکه مسلمان بودنش را مخفی نموده بود. باید توجه داشت که؛ اولاً: واقدی جزء دروغگویان و جعالان است و از نظر اهل‌سنت سخن او اعتباری ندارد و بر تضعیف او اتفاق نظر دارند، چنانچه ذهبی (حنبلی یا شافعی) بدان اشاره کرده است، [۱] و اما شافعی فرموده: «کتاب‌های او دروغ است» و امام احمد فرموده: «که او یک دروغگوست». جهت مشاهده متن کامل این مقاله به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید. 🔰 @Adyanuniv
بی هویتی و پوچی در عصر حاضر یکی از راههای انتقال مفاهیم و اعتقادات، استفاده از ابزارهای پر استفاده مردم میباشد، که یکی از این ابزارها، هنر موسیقی است، هنری که بین مردم، خصوصا جوانان جذابیت داشته و به آن پرداخته میشود. در بین معنویت های جدید و نوظهور بحث شیطان گرایی، یکی از مباحث جنجال برانگیز و مهم میباشد، که این فرقه که خود نحله های متعددی را درست کرده و با عقاید خاص و خطرناکی رو به رشد و ترویج میباشد، برای انتقال مفاهیم و عقاید خود از ابزارهای موجود، خصوصا موسیقی نهایت استفاده را میبرند، در واقع سبک های خاص موسیقی و اشعار برای شیطان گراها، در جهان و کشور ما شناخته شده هستند. جهت مشاهده متن کامل این مقاله به پایگاه تخصصی نقد عرفان های نوظهور به آدرس https://www.adyanuniv.ir/cults/ مراجعه فرمایید. 🔰 @Adyanuniv
وهابيت و تشيع در خليج فارس منطقه خليج فارس شامل 8كشور ايران، عراق، عربستان سعودى،كويت، قطر، بحرين، امارات عربى متحده و عمان است كه تنها كشورهاى ايران، عراق وعربستان سعودى بيش از 93درصد جمعيت منطقه را در خود جاى داده‌اند. از كل جمعيت منطقه، 65درصد را شيعيان و 33درصد را اهل‌سنت تشكيل مى‌دهند. جهت مشاهده متن کامل این مقاله به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید. 🔰 @Adyanuniv
✡️ چند قسمت از :👆👇 اگر یک چیزی را پیدا کند که که مال غیر یهودی باشد ، نیازی نیست آن را برگرداند . Baba mezia 24a اگر یک غیر یهودی توسط یک یهودی شود هیچ برای او نیست. Sanhedrin 57a اگر یک یهودی چیزی از غیر یهودی بدزدد میتواند آن را نگه دارد. Sanhedrin 57a تمام فرزندان غیر یهودیان مانند حیوانات هستند.😶 Yebamoth 98a غیر یهودیان انسان نیستند آنها هستند.😐 Baba mezia 114b اگر یهودی با یک غیر یهودی چیزی بخورد همانند آن است که با یک غذا خورده است.😒 Tosapoth, jebamoth 94b بهترین کار برای غیر یهودیان این است که باید همه کشته شوند.😳 Soferim 15 مقاربت همانند مقاربت بین حیوانات است. Sanhedrin 74b 🔰 @Adyanuniv
وهابيت و گوگل اسلامي انفجار در مسجد مقدس براثا، جنایات وهابیت علیه شیعیان در منطقه ای موسوم به مثلث مرگ، کشف روزانه ده‌ها جنازه در رود دجله و فرات که توسط وهابیون کشته شده اند. کشته شدن 120 کودک، زن و غیر نظامی در بازار شهرک صدر و… تمام این‌ها خبرهایی است که هرازگاهی به گوشمان می‌رسد. کشتار شیعیان توسط وهابیون و تخریب مکان‌های مذهبی توسط این گروه تراژدی غمناکی برای اسلام است. آنها که مخالفان خود را متهم به کفر و شرک می‌کنند و قائل به جنگ با دیگر فرقه ها و مذاهب اسلامی هستند و ایات مربوط به شرک و کفر را بر مسلمانان مخالف خود منطبق می‌کنند؛ نمی دانند در این عرصه‌ای که تمام فعالیت دشمنان بر ضد اسلام رقم خورده است چه ضربه‌ای بر پیکر جامعه اسلامی و مسلمانان وارد می‌کنند. جهت مشاهده متن کامل این مقاله به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید. 🔰 @Adyanuniv
وهابيت و بهائيت امتداد دو جريان خیلی وقت‌ها چینش و کنار هم گذاردن وقایع تاریخی می‌تواند گمان های درجه بالایی از گزاره‌های جامعه‌شناسانه و مردم‌شناسانه ارائه دهد؛ در این متن با واکاوی تاریخی فرهنگی دو جامعه عربستان و ایران اشاره‌ای گذرا به زمینه‌های شکل‌گیری دو فرقه وهابیت و بهائیت خواهیم داشت. جهت مشاهده متن کامل این مقاله به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید. 🔰 @Adyanuniv
💠💠 (ره) و شناخت حقیقت 🔸از ویژگی‌های خاص بنیان‌گذار جمهوری اسلامی نگاه ویژه و منحصر به فرد ایشان به مسائل گوناگون ایران بود. 🔹حضرت امام (ره) با تیزبینی بی‌نظیر خود در زمینه‌های مختلف مسائل را چنان تحلیل می‌کردند که پس از گذشت سال‌ها نظرات ایشان چراغ راهی است برای ما تا از مسیر حق منحرف نشویم. 🔸یکی از مسائلی که ایشان از همان ابتدای نهضت به آن توجه ویژه‌ای داشتند نقش‌آفرینی یهود در اداره‌ی قبل از انقلاب بود. 🔹نکته بسیار مهمی که امام (ره) به آن اشاره دارند، یهودیتی است که خود را با نام بهائیت به مردم معرفی می‌کند. 🔸در گذشته و حتی امروزه نیز این تصور بین مردم وجود دارد که بهائیان از نسل مسلمانان خصوصاً بوده و هستند. 🔹همین تحلیل اشتباه موجب می شود که از نیات خبیثانه‌ی یهود در تخریب فرهنگ اسلامی با خبر نشویم و یهودیت صهیونیستی نیز در این هجمه‌ی فرهنگی از اتهام مصون بماند. 🔸این در حالی است که مرور تاریخ به ما نشان می‌دهد که نه تنها حامی و بلکه خودِ بهائیت بوده و بسیاری از بزرگان بهائیت از نسل یهودیان هستند. 🔹بررسی این مطلب نشان می‌دهد که حضرت امام (ره) سال‌ها پيش به خوبی به وجود شبکه پنهانی یهودیت صهیونیستی پی برده بودند. 🔰 @Adyanuniv
✡️ اعتراف در مورد مجسمه منتسب به در پاسارگاد! 1️⃣ در مجموعه کاخ ، یک مجسمه بدون نوشته را به صرف داشتن بال و ارتباط دادن آن با قرآن به نسبت داده‌اند! 2️⃣ اگرچه باستان‌شناسان آمریکایی و نیز در خفا آن را کوروش نمی‌دانند! 3️⃣ به‌عنوان نمونه یهودی می‌گوید: ✍️ «تفاوت دیگر میان تخت جمشید و پاسارگاد در مضامین مجسمه‌ها است. در کاخ R همزادی که چهار بال و لباسی ایلامی بر تن و تاجی بیگانه و احتمالاً مصری بر سر دارد در آستانه در ایستاده است. عده‌ای این نقش را تصویر کوروش دانسته‌اند که پنداشتی کاملاً خطا است.» 📚 «ایران در شرق باستان»، هرتسفلد، ص 262 اندیشکده مطالعات یهود 🔰 @Adyanuniv
✡️ کابالا و مسیح‌گرایی اروپایی 1️⃣ از نیمه دوّم سده 15، کابالیست‌های یهودی به تدوین برخی رساله‌های کابالی منطبق با زبان و فرهنگ دست زدند. این رساله‌ها در ایتالیا و به‌ویژه در کانون فرهنگی خاندان مدیچی در فلورانس بسیار مؤثر بود. به‌نوشته دائرة‌المعارف یهود محافل فرهنگی عمیقاً باور کردند که در رساله‌های کابالی به منابع اصیل و دست اوّل رازهای کهن هستی دست یافته‌اند؛ رساله‌های گمشده‌ای که اینک پدیدار شده و به کمک آن نه تنها می‌توان به اسرار نوشته‌های افلاطون و سایر متفکرین یونان باستان پی برد، بلکه رازهای مسیحیت را نیز می‌توان شناخت! 2️⃣ در سده‌های 16 و 17 فرقه در تمامی مراکز مهم قاره اروپا گسترده شد. مورخین دانشگاه عبری اورشلیم این گسترش را به قدرت خلاقه، نیروی معنوی و توانمندی روانی (مارانوها) نسبت می‌دهند. بدین‌سان، مکتب کابالا به نیروی متنفّذ سیاسی در میان مسیحیان بدل شد که بر آرمان‌های مسیحایی و صلیبی جدید دامن می‌زد و طلوع قریب‌الوقوع دولت جهانی اروپاییان را نوید می‌داد. به تأثیر از این موج، بسیاری از متفکران اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید آرمان را با مفاهیم رازآمیز شناخت و تنها منبع معتبر برای این شناخت «رساله‌های کابالی» است! 3️⃣ جووانی‌پیکو‌ دلا‌ میراندولا از نامدار‌ترین و مؤثرترین چهره‌های فکری رنسانس، به‌عنوان «پدر مسیحی» شناخته می‌شود. وی از بنیان‌گذاران دانش شرق‌شناسی اروپا نیز به‌شمار می‌رود. این به‌دلیل پیوند پیکو با گروهی از است که در پیرامون او حضور داشتند. به‌دلیل این پیوندها، پیکو به نخستین چهره‌ فرهنگی اروپا بدل شد که به «دانش رازآمیز یهود» و رساله‌های کابالی شیفتگی داشت. مهم‌ترین اقدام پیکو ارائه 900 تز به علمای دینی مسیحی در شهر رم در سال 1486 بود. یکی از این تزها چنین است: «هیچ علمی چون و کابالا حقانیت مسیح را بر ما ثابت نمی‌کند.» ادعاها و تبلیغات او در جلب توجه مسیحیان به مکتب کابالا بسیار مؤثر بود و رساله‌هایی که دوستان یهودی او، به لاتین ترجمه کردند به منبع تغذیه فکری بدل شد. 4️⃣ پس از پیکو، یوهانس روشلین، عبری‌شناس نامدار دربار فردریک سوّم، در ترویج کابالا در محافل فکری مسیحیان نقشی برجسته داشت. روشلین در سال 1490 در ایتالیا با پیکو دیدار کرد و تحت تأثیر او به کابالا علاقمند شد. در همین زمان، ، یهودی مسیحی شده و پزشک دربار امپراتور ماکزیمیلیان نیز به نگارش کتاب‌هایی در زمینه کابالا اشتغال داشت! نوشته‌های پیکو و روشلین، به‌عنوان دو شخصیت درجه اوّل فرهنگی اروپای آن روز، تأثیر عمیقی بر جای نهاد و توجه محافل اشرافی و فرهنگی اروپا را به این طریقت‌جادویی نوظهور جلب کرد. 5️⃣ در نیمه دوّم سده 16، عقاید رازآمیز کابالی چنان در محافل مسیحی جاذبه داشت که حتی برخی شخصیت‌های مهم دینی مسیحی در آثار خود به تکرار مضامین و مفاهیم کابالی پرداختند. در این زمان، کتاب زوهر به اثری نامدار بدل شد و ارجاع به آن رواج فراوان یافت. سرانجام، کار بدان‌جا کشید که گیوم پاستل فرانسوی، یکی از شخصیت‌های متنفذ رنسانس، به ترجمه و انتشار کتاب زوهر به لاتین دست زد و به همراه آن شرح مفصل خود را نیز انتشار داد. این در حالی است که ترجمه عبری زوهر هنوز منتشر نشده بود! عبدالله شهبازی 🔰 @Adyanuniv
نقد کتاب بیست و سه سال نقد کتاب بیست و سه سال خیانت در گزارش تاریخ - مصطفی حسینی طباطبایی جهت مشاهده و دریافت متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/220/مراجعه فرمایید. 🔰 @Adyanuniv
برده‌داری در عصر هخامنشیان در فضای مجازی به وفور مشاهده می‌شود که از لغو برده‌داری در منشور کورش بزرگ سخن گفته می‌شود. بی‌تردید، کورش کبیر، پادشاهی بزرگ بود که اصلاحات زیادی در جهان باستان به انجام رساند و صفات نیکش قابل انکار نیست. اما به راستی در هیچ‌ قسمت از منشور وی سخنی از لغو برده‌داری نیست. او هیچ‌گاه برده‌داری را لغو نکرد. تنها اسیران یهودی را از بند آزاد نمود و بیگاری را برانداخت، یعنی جیره‌ای بسیار اندک برای بردگان قرار داد.[۱] لیکن این به معنی لغو برده‌داری نیست. روشن است که برده‌داری در عصر هخامنشیان (در زمان حکومت کورش و پس از آن) امری کاملاً رایج بود. بردگان، همواره بخشی از بدنه‌ی جامعه‌ی طبقاتی بودند، بردگان و کنیزان، رسماً خرید و فروش می‌شدند و در مقابلِ دریافت جیره‌ای اندک، مجبور به کار کردن برای اشراف و ثروتمندان بودند. جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید. 🔰 @Adyanuniv
تبلیغ احمد بصری در دیوار‼️ فضای بی در و پیکر مجازی.. 🔰 @Adyanuniv
اختلاف متی و یوحنا در نحوه‌ی دستگیری مسیح علاوه بر اختلاف زیاد و فاحش و جدید، این اختلاف‌ها و تناقضات اساسی در بین اناجیل نیز مشهود هست. یکی از این اختلافات مربوط به نحوه‌ی دستگیری ادعایی عیسی به روایت متی و یوحنا هست. یهودا به کسانی که به همراه خود برای دستگیری عیسی مسیح آورده بود، قبلاً گفته بود که چون من داخل جمع شدم هر که را بوسیدم او عیسی مسیح بوده پس وی را دستگیر کنید: «و هنوز سخن می‌گفت، که ناگاه یهودا که یکی از آن دوازده بود با جمعی کثیر با شمشیرها و چوبها از جانب روساء کَهَنه و مشایخ قوم آمدند. و تسلیم کننده او بدیشان نشانی داده، گفته بود، هر که را بوسه زنم، همان است. او را محکم بگیرید. در ساعت نزد عیسی آمده، گفت: سلام یا سیّدی! و او را بوسید. عیسی وی را گفت: ای رفیق، از بهر چه آمدی؟ آنگاه پیش آمده، دست بر عیسی انداخته، او را گرفتند.» ترجمه‌ی قدیم کتاب مقدس، متی 26: 47_ 50. 👈 لوقا نیز در خود روایتی همچون روایت متی در مورد دستگیری عیسی مسیح نقل کرده است: «و سخن هنوز بر زبانش بود که ناگاه جمعی آمدند و یکی از آن دوازده که یهودا نام داشت بر دیگران سبقت جُسته، نزد عیسی آمد تا او را ببوسد. و عیسی بدو گفت: ای یهودا آیا به بوسه پسر انسان را تسلیم میکنی؟»ترجمه‌ی قدیم کتاب مقدس، لوقا 22: 47_ 48. 👈👈امّا در روایت این ماجرا توسط یوحنا، اثری از این نقشه بوسیدن عیسی مسیح توسط یهودا وجود ندارد. یوحنّا نیز به ماجرای دستگیری عیسی مسیح پرداخته و در اینکه یهودا با دستگیر کنندگان همکاری داشته با روایت متی و لوقا اشتراک دارد؛ اما وی دستگیری عیسی مسیح را به‌گونه‌ای دیگر تعریف کرده چنان‌که در آن یهودا با نقشه قبلی عیسی مسیح را به دشمنان نشناسانده بلکه عیسی مسیح در برابر پرسش آنان، شخصیت حقیقی خود را معرفی می‌کند: «آنگاه عیسی با اینکه آگاه بود از آنچه می‌بایست بر او واقع شود، بیرون آمده، به ایشان گفت: که را می‌طلبید؟ به او جواب دادند، عیسی ناصری را! عیسی بدیشان گفت: من هستم! و یهودا که تسلیم کننده او بود نیز با ایشان ایستاده بود. پس چون بدیشان گفت: من هستم، برگشته، بر زمین افتادند. او باز از ایشان سوال کرد، که را می‌طلبید؟ گفتند: عیسی ناصری را! عیسی جواب داد، به شما گفتم من هستم! پس اگر مرا می‌خواهید، این‌ها را بگذارید بروند! تا آن سخنی که گفته بود تمام گردد که از آنانی که به من داده‌ای یکی را گُم نکرده‌ام.» ترجمه‌ی قدیم کتاب مقدس، یوحنا 18: 4-9. ☝️👈☝️👈آیا این کتابی که در مورد این حادثه‌ی مهم ، این قدر اختلاف و تناقض داره، می‌تونه هدایت‌گر انسان‌ها به سعادت دنیوی و اخروی باشه؟ 🔰 @Adyanuniv