eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
✍🏻نقدتعاریف اشو در مورد خداوند 💠آنجاكه اشو تعريف خداوند را غيرممكن مي‌داند و دليل خود را اين استناد مي‌كند كه تمام كلمات را عقل ساخته است، بايد گفت: خود اشو حرف خود را نقض مي‌كند، چراكه خود به تعريف خداوند مي‌پردازد. اگر تمام كلمات را عقل ساخته است، كلماتي را كه وي خدا را به واسطة آن تعريف نموده است، نيز عقل ساخته است. پس چگونه او خداوند را تعريف نموده است؟ 💠تعاريف اشو از خداوند، تعاريفي متناقض و به غايت متشتت است. وي تعريف واحدي، كه موجب اقناع ذهن و عقل شود، ارائه نمي‌دهد. براي نمونه، در موارد گفته‌شده، جايي خدا را زيبا و جايي ديگر او را زشت مي‌داند. عضویت درکانال👇🔻👇 🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
✍🏻نقد تعاریف اشو از خداوند(2) 1️⃣وي هر بار خداوند را به مخلوقي تعريف مي‌كند: گاهي خدا را شادي، گاه جشن و پايكوبي و گاه روح انسان مي‌داند. درصورتي‌كه خداوند خالق و علت هستي‌بخش اين‌گونه امور است. هيچ علتي نمي‌تواند معلول خودش باشد؛ زيرا موجب تقدّم شيء بر خودش مي‌شود. اين امر محال است و نيز خداوند واجب‌الوجود است و ساير موجودات ممكن‌الوجود. يك موجود نمي‌تواند در عين حال كه واجب‌الوجود است، ممكن‌الوجود نيز باشد. 2️⃣وي در يك تعريف، خداوند را همان «شادي» مي‌داند و در جاي ديگر مي‌گويد: هم خدا و هم مذهب در پي شادماني، از راه مي‌رسند. او در اينجا بين خدا و شادي تفاوت قائل شده، آنها را دو چيز جدا از يكديگر مي‌داند و اين تناقض است. همچنين او در جايي مي‌گويد: خدا زندگي است، ولي در جاي ديگر مي‌گويد: او با زندگي مي‌تپد. به اين ترتيب، وي بين خدا و زندگي در اين سخن تفاوت قائل شده است. عضویت درکانال🔻👇🔻 🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 ◽️ امام‌ هادی علیه السلام خطاب به یکی از اهالی ری فرمودند: «بدان که اگر قبر عبدالعظیم در شهر خودتان را زیارت کنى، همچون کسى باشى که حسین‌بن‌على علیه‌السلام را زیارت کرده باشد.» میزان الحکمه/حدیث ۷۹۸۴ علیه‌السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠علت گوساله پرست شدن بنی اسرائیل از دیدگاه ابن‌عربی 🔸ازجمله عقاید عجیب برخی از صوفیه، دیدن خداوند در شکل‌های مختلف است که از آن تعبیر به حلول و اتحاد می‌شود. 🔹معتقدین به حلول و اتحاد توجیهات مختلفی برای دفاع از این اندیشه دارند. 🔻چنانچه محمدعلی کرمانشاهی یکی از این توجیهات را که توسط ابن عربی مطرح شده را در کتاب خود آورده که ابن عربی می‌گوید: 👈«حق‌تعالی هارون را یاری نکرد تا آنکه سامری غالب شده و مردم را گوساله‌پرست گردانید، بنابراین بود که خدا خواست در همه صورت پرستیده شود.» [1] 🔰درواقع این توجیه یا به مذهب ابن عربی برمی‌گردد که احتمال در جبری مسلک بودنش دارد یا اینکه عقیده قلبی و شخصی اوست. درحالی‌که این اعتقاد با مسلمات دین مبین اسلام در تضاد است. 📚پی‌نوشت: بهبهانی (کرمانشاهی)، محمدعلی، خیراتیه، نشر انصاریان، قم، 1371 ه‌ق، ج 1، ص 24. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠سید محمد نوربخش مدعی مهدویت 🔸همواره در طول تاریخ مدعیانی برای عقیده مهدویت وجود داشته که صوفیه را می‌توان یکی از آنها دانست. 🔹سید محمد نوربخش از صوفیانی است که ادعای مهدویت او میان صوفیه مشهور است. 🔻از میان رسائل نوربخش "رساله الهدی" است که دعوت مهدویتش را در آن آشکار می‌کند. 🔻اعتقادی که به وضوح، عدول او را از تشیع دوازده امامی آباء و اجدادش نشان می‌دهد. [1] 🔰نوربخش با نقل حدیث نبوی مربوط به قیام حضرت مهدی (عج) در آخرالزمان و همچنین رمزگشایی در احادیث و اقوال حکما و علمای پیشین، خود را مهدی موعود یا مظهر و "بروز" مهدی معرفی می‌کند. [2] ♻️بنابراین در میان صوفیه کسانی بودند که با ادعای مهدویت سعی در منحرف کردن مردم داشتند. 📚پی‌نوشت: 1. محمود رضا اسفندیار، عرفان و سیاست در اندیشه سید محمد نوربخش، فصلنامه الهیات، شماره 10، 1389، ص 9. 2. خواندمیر حبیب السیر، مصحح جلال الدین همایی، تهران، 1333، ص 34. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠چگونگی اعتقاد سید محمد نوربخش به مهدویت 🔸سید محمد نوربخش از سران صوفیه مدعی مهدویت بود. نظر او درباره امام زمان و غیبت او از نظرهای عجیب است. 🔻او: «مطلقا غیبت امام دوازدهم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را نمی‌پذیرد و اظهار می‌دارد که جسم آن امام از میان رفته و اوصاف و کارکردهایش فی الحال در او بروز کرده است. 🔻او امامت مطلق را مبتنی بر این کمالات چهارگانه می‌داند و آنها عبارت‌اند از: از نسل پیامبر باشد، از کمال علم، از کمال تقوی و نیز از مکنت و قدرت دنیایی برخوردار باشد. 🔻با این اوصاف به نظر نوربخش هیچ یک از امامان به جز علی بن ابی طالب از این شرایط چهارگانه برخوردار نبوده است.» [1] 🔰درحقیقت سید محمد نوربخش با بیان ملاک‌هایی برای امامت مطلق، قصد داشت خود را بعنوان مهدی به مردم عصر خود معرفی کند که در این امر موفقیت زیادی کسب نکرد. 📚پی‌نوشت: 1. اسفندیار محمود رضا، عرفان و سیاست در اندیشه سید محمد نوربخش، مجله الهیات، شماره 10، 1389، ص 9. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 💎امام زمان (عج) : ✨هرکسى که به دنبال حاجت خداوند عزّوجلّ باشد، خداوند نیز دنبال کننده و برآورنده ى حاجت او خواهد بود. بحارالأنوار،ج51،ص331 عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
الگوهای تثنیه و نه تثلیث در کتاب مقدس1 اگر عقل طبیعی نتواند دلیل قانع کننده ای به سود تثلیث به دست دهد، توسل به کتاب مقدس محصول بهتری نخواهد داشت. در کتاب مقدس درباره ی تثلیث، نشانه های کم فروغی هست، که بعداً در دوره ی پاتریس هویدا شده است. فرمول تثلیث با امر به غسل تعمید "به نام پدر، پسر و روح القدس" در متی 28:19 شکل گرفته است؛ اما در عهد جدید الگوهای دوگانه و سه گانه هست، و هیچ اشاره ای به تثلیث نیست. جناب راش در مناقشه ی تثلیث، الگوهای دو گانه را نام می برد*. یک نمونه در رومیان، 8، 11: «و اگر روح او که عیسی را از مردگان برخیزانید در شما ساکن باشد، او که مسیح را از مردگان برخیزانید، حتی به بدنهای فانی شما نیز حیات خواهد بخشید. او این را به واسطۀ روح خود انجام خواهد داد که در شما ساکن است». در این نمونه ی یاد شده، هیچ نامی از خدای روح القدس در کار نیست. در این آیه، سه شخص (خدای پدر، خدای پسر و خدای روح القدس) با هم نیامده است. ------ https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
الگوهای تثنیه و نه تثلیث در کتاب مقدس۲ اگر عقل طبیعی نتواند دلیل قانع کننده ای به سود تثلیث به دست دهد، توسل به کتاب مقدس محصول بهتری نخواهد داشت. در کتاب مقدس درباره ی تثلیث، نشانه های کم فروغی هست، که بعداً در دوره ی پاتریس هویدا شده است. فرمول تثلیث با امر به غسل تعمید "به نام پدر، پسر و روح القدس" در متی 28:19 شکل گرفته است؛ اما در عهد جدید الگوهای دوگانه و سه گانه هست، و هیچ اشاره ای به تثلیث نیست. جناب راش در مناقشه ی تثلیث، الگوهای دو گانه را نام می برد*. یک نمونه در دوم قرنتیان، ۴: ۱۴: "زیرا می‌دانیم او که عیسای خداوند را از مردگان برخیزانید، ما را نیز با عیسی برخیزانیده، با شما به حضور او خواهد آورد". در این نمونه ی یاد شده، هیچ نامی از خدای روح القدس در کار نیست. در این آیه، سه شخص (خدای پدر، خدای پسر و خدای روح القدس) با هم نیامده است. ------ *https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠دعوای یهودیان و مسیحیان بر جنازه معروف کرخی 🔸صوفیه درباره معروف کرخی داستان سرایی‌هایی کرده‌اند. عطار نیشابوری درباره او می‌نویسد: 👈«معروف ترسایی بود که به دست علی بن موسی الرضا (علیه السلام) مسلمان شده و آنگاه نزد داوود طائی رفته و ریاضت بسیار کشیده و داوود از تلامذه ابوحنیفه بود.» [1] 🔹و نیز درباره معروف کرخی نقل کرده‌اند: «چون وفات کرد از غایت خلق و تواضع او بود که همه ادیان در وی دعوی کردند. جهودان و ترسایان و مومنان هر یک گروه گفتند که او از ماست.»[2] 🔻صوفیه داستان دعوای ادیان مختلف، درباره معروف را به منظور بزرگداشت او نقل می‌کنند ولی نمی‌دانند که اگر همه ادیان مختلف درباره کسی ادعا داشته باشد، نشانه بزرگی او نیست، بلکه نشانه زندگی منافق‌گونه آن شخص است که در طول زندگی طوری زندگی کرده است که دین خود را آشکار نکرده است، بنابراین همه ادیان او را از خود می‌پندارند. 🔰اگر این کار درست بود، باید این اتفاق درباره پیشوایان دینی اتفاق می‌افتاد، نه معروف کرخی. 📚پی‌نوشت: 1. عطار نیشابوری فریدالدین، تذکره الاولیاء، اساطیر، تهران، 1394، ص 246. 2. همان عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰