eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
💠کوکی به نام سماع 🔸بیشتر صوفیه سماع را نه تنها جایز دانسته‌اند، بلکه قولا و عملا آن را بسیار ممدوح و مطلوب داسته‌اند. 🔹دکتر قاسم غنی تحت عنوان سماع می‌گوید: «حالت جذبه و اشراق و از خود بی‌خود شدن و فنا، امر غیر ارادی است که اختیار صوفی، تاثیری در ظهور آن ندارد. 🔻ولی بزرگان صوفیه از همان دوره‌های قدیم به این نکته پی بردند که اضافه بر استعداد صوفی و علل و مقدماتی که او را برای منجذب شدن قابل می‌سازد، وسایل عملی دیگری که به اختیار و اراده سالک است نیز برای ظهور حال فنا موثر است، 🔻بلکه برای پیدا شدن حال و وجد، عامل بسیار قوی محسوب است. از جمله موسیقی و آواز خواندن و رقص که همه آنها تحت عنوان سماع در می‌آید.» [1] 🔰قاسم غنی می‌خواهد بگوید اگر برای صوفی حالت وجد –که اراده شخص در او دخیل نیست- حاصل نشد، به وسیله رقص سماع، وجد را برای خود ایجاد کند. درواقع سماع همچون کوکی است که وجد را با چرخیدن درویش برای او حاصل می‌کند. 📚پی‌نوشت: 1. میرزا جواد آقا تهرانی، عارف و صوفی چه می‌گویند؟، آفاق، چاپ دوم، 1395، ص 85. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠کوکی به نام سماع 🔸بیشتر صوفیه سماع را نه تنها جایز دانسته‌اند، بلکه قولا و عملا آن را بسیار ممدوح و مطلوب داسته‌اند. 🔹دکتر قاسم غنی تحت عنوان سماع می‌گوید: «حالت جذبه و اشراق و از خود بی‌خود شدن و فنا، امر غیر ارادی است که اختیار صوفی، تاثیری در ظهور آن ندارد. 🔻ولی بزرگان صوفیه از همان دوره‌های قدیم به این نکته پی بردند که اضافه بر استعداد صوفی و علل و مقدماتی که او را برای منجذب شدن قابل می‌سازد، وسایل عملی دیگری که به اختیار و اراده سالک است نیز برای ظهور حال فنا موثر است، 🔻بلکه برای پیدا شدن حال و وجد، عامل بسیار قوی محسوب است. از جمله موسیقی و آواز خواندن و رقص که همه آنها تحت عنوان سماع در می‌آید.» [1] 🔰قاسم غنی می‌خواهد بگوید اگر برای صوفی حالت وجد –که اراده شخص در او دخیل نیست- حاصل نشد، به وسیله رقص سماع، وجد را برای خود ایجاد کند. درواقع سماع همچون کوکی است که وجد را با چرخیدن درویش برای او حاصل می‌کند. 📚پی‌نوشت: 1. میرزا جواد آقا تهرانی، عارف و صوفی چه می‌گویند؟، آفاق، چاپ دوم، 1395، ص 85. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تاثیر سماع نزد صوفیه بیشتر از قرآن 🔸سماع از عقاید مهم صوفیان است که به طور کلی نزد متشرعین و فقها مذموم است و گناه شمرده می‌شود، ولی نزد اکثر بزرگان صوفیه از راه‌های مهم وصول به حالت وجد شمرده می‌شود؛ به این معنی که گفته‌اند: 👈«سماع حالتی در قلب ایجاد می‌کند که وجد نامیده می‌شود و این وجد، حرکات بدنی به وجود می‌آورد که اگر حرکات غیر موزونی باشد، اضطراب و اگر حرکات موزونی باشد، کف زدن و رقص است.» [1] 🔻با این وجود عده‌ای از صوفیان همچون غزالی به وجد سماع راضی نگشته و معتقد شدند: «تاثیر سماع خوب، برای طبقه‌ای از صوفیه بیش از تاثیر قرآن به شمار آورده است.» [2] 🔰بنا بر مطالب ذکر شده می‌توان فهمید سماع نزد برخی از صوفیه بیش از قرآن اهمیت داشته، همچنین اگر تنها دلیل حرام اعلام کردن سماع توسط فقها همین دلیل باشد، دیگر نیاز به دلیل دیگری برای حرمت آن وجود ندارد. 📚پی‌نوشت: 1. غنی قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، زوار، چاپ دهم، 1386، ص 342. 2. آقا تهرانی میرزا جواد، عارف و صوفی چه می‌گویند؟، آفاق، چاپ دوم، 1395، ص 93. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠نقد تعاریف اشو از خداوند(3) ☑️در جايي مي‌گويد: «زشتي و بدي هم خداست» و در جاي ديگر مي‌گويد: «خدا تجربه‌اي است از زيبايي» اين دو عبارت با يكديگر ناسازگار و در تناقض هستند. وي مي‌گويد: «همه خداوند هستند»، درصورتي‌كه خودش در جايي تصريح مي‌كند: «هيچ خداي ديگري جز خداي يگانه نيست»1 👌نكته قابل تأمل اينكه، چيزي كه در همة سخنان اشو در رابطه با تعريف خداوند ثابت است، اين است كه از منظر وي «خداوند شخص نيست». او مراد خود را از شخص نبودن خداوند، اينگونه بيان مي‌كند: «نمي‌توان خداوند را احساس كرد يا آن را با دست گرفت و مالك آن شد. خداي من چيزي عيني و آنجا نيست. خداي من همان ذهنيت است»2 📚1-اشو،( تعليمات تانترا كنداليني، يوگا1، ترجمه فرشته جنيدي، تهران، هدايت الهي.، ص 215 📚2-اشو، كودك نوين، ترجمه مرجان فرجي، تهران، فردوس.، ص 64. عضویت درکانال🔻🔻🔻 🔸http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔸
⭕️اشو و قابلیت شناخت خداوند ⬅️از نظر اشو، آيا خداوند قابل شناخت است؟ براي پاسخ به سؤال ، مي‌توان به چند سخن اشو در اين مورد استناد كرد: 💢 اشو در جايي مي‌گويد: «مباحث خداشناسي هياهويي بيش نيست، آن هم هياهو براي هيچ»1 وي معتقد است: «مردم نزد من مي‌آيند و مي‌گويند: ما آرزوي جست‌وجوي خدا را داريم. من به آنها مي‌گويم: در اين‌باره با من صحبت نكنيد. اين مقوله را به بحث نكشيد، هرگونه صحبتي در مورد خداوند، بي‌فايده است. هيچ معنا و مفهومي ‌در آنچه مي‌گويند، نيست»2 💢خداوند را نمي‌توان شناخت؛ زيرا دانستن يعني بين داننده و موضوع دانسته شده، فاصله‌اي لازم است. شما همواره از دانسته‌هايتان جدا هستيد. شما در عميق‌ترين عمق وجودتان، با خداوند يكي هستيد. بدون كمترين فاصله بين او و شما.3 💢وي در همين كتاب بيان مي‌كند: «انديشيدن به خدا سودي ندارد و انسان بايد همه چيز را در مورد خداوند فراموش كند و فقط خود را آمادة ديدار او كند. در اين صورت است كه خدا به ديدار انسان مي‌آيد»4 اشو در سخن اول، دوم و سوم به‌طور مطلق، شناخت خداوند را انكار مي‌كند. اما در سخن چهارم، شناخت خداوند را مشروط به فراموش كردن همه چيز در مورد خدا و آماده بودن براي ديدار خداوند دانسته است. در جملة پنجم، معرفت خدا، مشروط به شادمان بودن است؛ يعني به‌صورت غير‌مستقيم مي‌توان خدا را شناخت. 📚1-اشو، من درس شهامت مي‌دهم، ترجمه مجيد پزشكي،ص98 .2-اشو، راز بزرگ، ترجمه روان كهريز،ص135. 3-همان،133و134. 4-همان،ص115. عضویت درکانال🔻🔻🔻🔻 🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
الگوهای تثنیه و نه تثلیث در کتاب مقدس ۴ اگر عقل طبیعی نتواند دلیل قانع کننده ای به سود تثلیث به دست دهد، توسل به کتاب مقدس محصول بهتری نخواهد داشت. در کتاب مقدس درباره ی تثلیث، نشانه های کم فروغی هست، که بعداً در دوره ی پاتریس هویدا شده است. فرمول تثلیث با امر به غسل تعمید "به نام پدر، پسر و روح القدس" در متی ۱۹: ۲۸ شکل گرفته است؛ اما در عهد جدید الگوهای دوگانه و سه گانه هست، و هیچ اشاره ای به تثلیث نیست. جناب راش در مناقشه ی تثلیث، الگوهای دو گانه را نام می برد*. یک نمونه در افسسیان، ۱: ۱۹ - ۲۰: ‏«و آگاه شوید که چه قدرت فوق‌العاده عظیمی را در زندگی ما ایمانداران آشکار می‌کند.‏ عظمت آن را می‌توان در قدرتی مشاهده کرد. که در خصوص مسیح به کار برد،‏ یعنی زمانی که او را از میان مردگان برخیزاند و در جایگاه‌های آسمانی بر دست راست خود نشاند». در این آیه از روح القدس، ضلع سوم تثلیث، سخنی نیست. ------ https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
❗️سوالهای بی‌جواب علامه سید محمد قلی موسوی نیشابوری - پدر میر حامد حسین صاحب عبقات الانوار - از کسانی که وحدت را به معنای عدم بازگو کردن عقیده می‌دانند! - اگر همه جا حفظ وحدت لازم باشد و برائت از دشمن روا نباشد ، چرا اميرمؤمنان در برابر سران سقيفه سكوت نكردند و هنگامى كه ميخواستند ایشان را مجبور به بيعت كنند با آنها احتجاج نمودند؟ ! - چرا شبانه با همسر و فرزندان خویش روانه خانه مهاجر و انصار شدند و از مردم طلب يارى كردند تا با غاصبين خلافت مبارزه كنند؟ ! - چرا اجازه دادند تا دوازده نفر از يارانشان در برابر غاصب اول به احتجاج و استدلال بپردازند و او را بر بالاى منبر خوار و ذليل كنند؟! - چرا حضرت صديقه کبری سلام الله علیها با ايراد آنها را منافق و كافر و پيرو شيطان معرفى نمودند و نه تنها دستگاه حكومت را بلكه آنهايى كه با سكوت خويش راه را بر آنها هموار كرده بودند رسوا و مفتضح نمودند؟ - چرا بزرگان و متكلمين شيعه - از نخست تا امروز - در برابر هجوم فرهنگى مخالفان با سلاح قلم در عرصه كتاب و ميدان دانش به مبارزه با آنها پرداختند و از حريم تشيع حراست نمودند ؟ و چرا . . . ؟ ! و چرا . . . ؟ ! 📒📚 تشييد المطاعن لكشف الضغائن سيد محمد قلي كنتوري لكهنوي ج1 ص261-262 عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠دلیل موفقیت اولیاء صوفیه در کرامات 🔸برای برخی سوال است که چرا صوفیه با اینکه بر حق نیستند، دارای برخی قدرت‌های روحی و جسمی هستند و برخی از آنان از قدرت کشف و شهود برخوردارند؟ 🔹در پاسخ به این سوال باید بگوییم کشف و کرامات و قدرت‌های صوفیه از راه ریاضت بدست می‌آید و همانطور که می‌دانیم برخی از ریاضات، شرعی و بر محور قوانین شرع و برخی دیگر غیر شرعی و بی توجهی به قوانین شرع هستند و خداوند بلند مرتبه به مقتضای حکمتش، هیچ ریاضت و سعی و کوششی را از هر کس که باشد، در راه حق یا باطل و به هر منظور و هدف دنیوی یا اخروی که باشد، به کلی بی‌نتیجه و ثمره نخواهد گذاشت. [1] 🔻شاهد ما بر مدعای مطرح شده که تلاش برای دست‌یابی به ریاضت از سوی خداوند می‌کنند، آیات مختلف قرآن است که به یکی از آنها اشاره می‌کنیم. «مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ [شوری/20] کسی که زراعت (بهره) آخرت را بخواهد، به کشت او برکت و افزایش می‌دهیم و بر محصولش می‌افزاییم؛ و کسی که فقط کشت دنیا را بطلبد، کمی از آن به او می‌دهیم امّا در آخرت هیچ بهره‌ای ندارد!» ♻️بنابراین هر کس در دنیا با هر نیتی که کار کند، نتیجه‌اش را می‌بیند و این امر دلیل بر حقانیت چنین شخصی نیست. 📚پی‌نوشت: میرزا جواد آقا تهرانی، عارف و صوفی چه می‌گویند؟، آفاق، چاپ دوم، 1395، ص 126. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اشو و قابلیت شناخت خداوند(2) ⬅️وی مي‌گويد: «خدا را نمي‌توان به‌صورت مستقيم يافت. اگر خدا را جست‌وجو كني، او را نخواهي يافت و بيش از پيش بدبخت و غمگين خواهي شد»1 🔵وي در كتابي از زبان كبيركه اشو خود را مريد او مي‌داند، مي‌گويد:براساس نظر كبير، شيفتة عاشق، منتظر مي‌ماند و خداوند به سراغش مي‌رود...خداوند بايد ديده شود، حجاب‌ها بايستي برداشته شود و دستيابي به اين امر، تلاش زيادي نياز دارد. خداوند قايم باشك بازي مي‌كند،.......بايد به جست‌وجو ادامه دهيد. بايد مردانه باستيد و مثل يك مرد عمل كنيد. دراین جمله شناخت خدا مشروط به تلاش فراوان مي‌باشد .2 🔷وي در اين زمينه تصريح مي‌كند:عشق به خدا امري فطري است. هر انساني با آن زاده مي‌شود، ولي ديگران سعي دارند از دوران كودكي، آن را به ما القا كنند كه اين خود، زيان‌آور است؛ زيرا قبل از شناخت واقعي خداوند، با تصوير نادرستي كه در ذهن از او ساخته‌ايم، دچار اين توهم مي‌شويم كه او را شناخته‌ايم. از‌اين‌رو، همه فكر مي‌كنند خدا را شناخته‌اند.در این جمله انسان مي‌تواند بالقوه خداوند را به‌طور واقعي بشناسد، ولي به‌صورت بالفعل هيچ انساني نتوانسته است به خداوند، به‌طور واقعي شناخت پيدا كند.3 خداوند فقط وقتي شناخته مي‌شود كه انسان تنها باشد. وقتي ديگري او را همراهي نكند» در این جمله شناخت خدا مشروط به‌تنهايي انسان است4. 📚1-اشو با خود يكي شو ، ص 95. 2- اشو، ،ص 103-102.3-اشو، تعليمات تانترا(كنداليني)، يوگا1، ص 105 .4-اشو، راز بزرگ ص 210. عضویت درکانال👇👇👇 🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الگوهای تثنیه و نه تثلیث در کتاب مقدس ۴ اگر عقل طبیعی نتواند دلیل قانع کننده ای به سود تثلیث به دست دهد، توسل به کتاب مقدس محصول بهتری نخواهد داشت. در کتاب مقدس درباره ی تثلیث، نشانه های کم فروغی هست، که بعداً در دوره ی پاتریس هویدا شده است. فرمول تثلیث با امر به غسل تعمید "به نام پدر، پسر و روح القدس" در متی ۱۹: ۲۸ شکل گرفته است؛ اما در عهد جدید الگوهای دوگانه و سه گانه هست، و هیچ اشاره ای به تثلیث نیست. جناب راش در مناقشه ی تثلیث، الگوهای دو گانه را نام می برد*. یک نمونه در : اول تیموتائوس، ۱: ۲: « به فرزند حقيقی‌ام در ايمان، تيموتائوس. از درگاه پدرمان خدا و خداوندمان عيسی مسيح، طالب فيض و رحمت و آرامش برای تو هستم». در این آیه از ضلع سوم تثلیث (خدای روح القدس) هیچ سخنی نرفته است. ------ *https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
الگوهای تثنیه و نه تثلیث در کتاب مقدس ۵ اگر عقل طبیعی نتواند دلیل قانع کننده ای به سود تثلیث به دست دهد، توسل به کتاب مقدس محصول بهتری نخواهد داشت. در کتاب مقدس درباره ی تثلیث، نشانه های کم فروغی هست، که بعداً در دوره ی پاتریس هویدا شده است. فرمول تثلیث با امر به غسل تعمید "به نام پدر، پسر و روح القدس" در متی ۱۹: ۲۸ شکل گرفته است؛ اما در عهد جدید الگوهای دوگانه و سه گانه هست، و هیچ اشاره ای به تثلیث نیست. جناب راش در مناقشه ی تثلیث، الگوهای دو گانه را نام می برد*. یک نمونه در : اول پطرس، ۱: ۲۱: « که به وساطت او شما بر آن خدایی که او را از مردگان برخیزانید و او را جلال داد، ایمان آورده‌اید، تا ایمان و امید شما بر خدا باشد». در این آیه از ضلع سوم تثلیث (خدای روح القدس) هیچ سخنی نرفته است. ------ *https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 ✅از سفارش‌های امام حسن عسکری علیه‌السلام: ✍شما را سفارش می‌کنم به سعی و کوشش برای خدا، راستگویی و بازگرداندن امانت، و طول دادن سجده و خوش‌همسایگی؛هر یک از شما وقتی در دین خود پارسا باشد و راست گوید و امانتدار باشد و اخلاقش را با مردم خوب کند، گفته خواهد شد: ((او شیعه است)) و این مرا خوشحال می‌کند. از خدا بترسید و مایه آراستگی و آبرومندی ما باشید، نه باعث عیب و ننگ ما. دوستی‌ها را به سوی ما جلب کنید و هر گونه زشتی را از ما دور سازید؛ زیرا هر خوبی‌ای که درباره ما گفته شود، ما اهل آن هستیم و هر بدی و عیبی درباره ما گفته شود، ما چنان نیستیم. خدا را بسیار یاد کنید و همیشه به یاد مرگ باشید و قرآن زیاد بخوانید و بر حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله فراوان صلوات فرستید. 📚تحف العقول ، صفحه ۴۸۷ علیه‌السلام علیه‌السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ‬‏فرار صلی‌الله‌علیه‌وآله و علی علیه‌السلام از جنگ؟؟؟😳 🎤 حجت‌الاسلام 👈در این کلیپ با استناد به منابع به شبهه فرار صلی الله علیه و آله و امام علی عليه‌السلام از میدان جنگ، پاسخ داده شده است. 🏷پ ن: روش مخالفین شیعه این است چون بزرگان آنها فضیلتی ندارند و تعصب شان باعث میشود که از آنها دست بر ندارند، لذا با تنقیص و طعن و توهین به پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام سعی میکنند مقام بزرگان آنها را به ایشان نزدیک کنند. عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠شیطان یار و یاور صوفیان 🔸سران تصوف جایگاه عجیبی برای شیطان قائل‌اند و معتقدند که آنچه از شیطان در برابر خداوند متعال سر زد فقط از یک عاشق حقیقی می‌توانست سربزند. 🔹لذا شیطان را بزرگ‌ترین معلم توحید خود دانسته‌اند که به آن‌ها مشق عشق می‌آموزد. 🔻سران تصوف در ادعایی عجیب، شیطان را یار و مددکار خود می‌دانند و معتقدند که شیطان نه‌تنها دشمن آن‌ها نیست، بلکه در موارد زیادی یاور آن‌ها نیز بوده و مشایخ زیادی از صوفیه با شیطان دیدار داشته‌اند. 🔻کما اینکه در کتاب تذکره الاولیاء و در دیگر کتب صوفیه از این موارد بسیار نقل شده است. 🔻چنانچه سهل تستری می‌گوید: «ابلیس را در میان قومی دیدم و او را گرفتم تا اینکه آن قوم رفتند و سپس به او گفتم تا از توحید برایم نگویی تو را رها نمی‌کنم، لذا قسمتی از توحید را برایم گفت که اگر عارفان روزگار حاضر بودند انگشت تعجب به دندان می‌گرفتند.» [1] 🔰بدون شک باید صوفیان را مریدان شیطان دانست. زیرا خداشناسی را از مکتب شیطان آموخته‌اند نه از مکتب عقل و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) که با شیطان سازگاری ندارند. 📚پی‌نوشت: 1. بهبهانی (کرمانشاهی)، محمدعلی، خیراتیه، نشر انصاریان، قم، 1371 ه‌، ق، ج 2، ص 126. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠خطبه البیان از امیرالمومنین(ع) یا صوفیه 🔸درباره انتساب خطبه البیان به امیرالمومنین دو نظر و عقیده است: 🔻برخی معتقدند که "خطبه البیان" را نمی‌توان از لحاظ محتوا منسوب به امیرالمومنین(علیه السلام) دانست، زیرا این خطبه به شطحیات اهل تصوف شباهت دارد و همواره از یک سو مورد توجه صوفیان و فرقه‌های باطنیه واقع شده است. 🔹شاید نکته آنجا باشد که لاهیجی هم به آن اشاره کرده است که صوفیه برای توجیه شطحیات خود دست به دامان این خطبه شده‌اند. 🔹لاهیجی «عبارات خطبه البیان و برخی از احادیث پیامبر (صلی الله علیه و آله) را همراه با شطحیات مشهور اهل تصوف ذکر می‌کند، بی آنکه تمایزی بین آنها قائل شود و جملگی را از احوال کاملانی بر می‌شمرد که در مراتب کشف و شهود برایشان ظاهر شده است.» [1] 🔻اما گروهی دیگر عقیده دارند: «خطبه البیان با سه نقل متفاوت و با متن‌های گوناگون در کتاب "الزام الناصب" آمده است که هیچ یک از آنها سند معتبر و قابل توجهی ندارد.» [2] 🔰بنابر اینکه سند خطبه البیان ضعیف بوده و در کتاب‌های متقدم هم نقل نشده است، انتساب این خطبه به حضرت علی(علیه السلام) درست نیست و عده‌ای آن را از جعلیات صوفیه می‌دانند.[3] 📚پی‌نوشت: [1]. لاهیجی شمس‌الدین محمد، مفتاح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تهران، زوار،1373، ص529 [2]. يزدى حائرى على بن زين العابدين‏، إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب، بیروت، 1422قمری، ج2، ص178 [3]. اسدپور رضا، مقاله خطبه البیان و شطحیات عارفان، پژوهشنامه ادیان، شماره سوم،1387،ص1. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
✍🏻نقد سخنان اشو درقابلیت شناخت خداوند(1) ✅اشو در جايي، به‌طور مطلق شناخت خدا را انكار مي‌كند و در جاي ديگر، شناخت خدا را به طرقي غيرمستقيم و مشروط امكان‌پذير مي‌داند. اين موجب تناقض است و محال. ✅سخن آخر اشو، مبني بر اينكه: «... همه فكر مي‌كنند خدا را شناخته‌اند»، حاكي از اين است كه هيچ كس تا به حال خدا را به‌صورت واقعي نشناخته است؛ زيرا همة انسان‌ها از دوران كودكي با القائات ديگران در مورد خداوند مواجه مي‌شوند. اين مسئله استثناءبردار نيست و در همه صادق است. ازاين‌رو، خود او نيز شناخت واقعي از خداوند ندارد و با ديگران در اين زمينه متفاوت نيست. حال بايد پرسيد: تلاشي كه كبير براي شناخت خداوند مطرح مي‌كند، براي چيست؟ آيا براي اين است كه خدا را به‌طور واقعي بشناسد؟ اگر مراد اين است، پس شناخت واقعي خدا امكان‌پذير و حرف اشو باطل است. اگر براي شناخت غيرواقعي است، اين شناخت غيرواقعي چه سودي دارد؟ ✅اشوپاسخ قاطع به سؤال آیاخداوند قابل شناخت است را نداده و در اين زمينه، دچار تناقض و اشكالات متعددي شده است. درنتیجه درپاسخ به سؤال از چه طریقی مي‌توان به شناخت خدا پی برد بدون پاسخ میماند زیرا پاسخ به این سوال در گرو پاسخ به سوال قبل است. عضویت درکانال🔰👇🔰 🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
✍🏻نقد سخنان اشودرشناخت مشروط خداوند(2) 💠آنجايي‌كه اشو، خدا را به‌صورت مشروط قابل شناخت مي‌داند، چند طريق براي معرفت انسان به خدا بيان كرده است: 1️⃣. شناخت خدا مسبوق و مشروط به جست‌وجوي شادماني است؛ 2️⃣. فراموشي همه چيز در مورد خداوند و آماده شدن براي ديدار او؛ 3️⃣. تنها بودن انسان؛ 4️⃣. تلاش براي رسيدن به خدا. به شروط گفته‌شده مي‌توان نقد‌هايي وارد كرد: در مورد شرط اول، مي‌توان گفت: اشو دليل اينكه خدا را از طريق شادماني مي‌توان شناخت، چيست؟ آيا ممكن نيست انسان به هنگام شادماني از خدا و معرفت به او غافل شود؟ 💢در مورد شرط دوم، مي‌توان گفت: آيا فراموشي خدا با آماده شدن براي ديدار او قابل جمع است؟ آيا آماده شدن براي ديدار با خدا، مستلزم به ياد خدا بودن نيست؟ 💢در مورد شرط سوم، بايد گفت: اشو در جايي ديگر، بر گروه و در اجتماع بودن تأكيد ورزيده، مي‌گويد: انسان تنها به شيوة گروهي مي‌تواند به بيداري برسد... در تنهايي شانس مؤفقيت كمتر است. به همين دليل است كه من بر آموزش گروهي تأكيد دارم...1 💢در مورد شرط چهارم، بايد اذعان كرد كه اين طريق بسيار مبهم و كلّي است. وي بايد مشخص كند چه تلاشي مي‌توان براي رسيدن به خداوند انجام داد و چرا آن تلاش‌ها، انسان را به خداوند مي‌رساند. 📚1-اشو، تفسير آواهاي شاهانه ساراها(تعليمات تانترا) ، ص 98 و 99. عضویت درکانال👇👇👇 🔸http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
💠اشو وشناخت استدلالی خداوند 👈وي در این باره مي‌گويد: «مباحث استدلالي و منطقي براي شناخت خداوند، راه به جايي نمي‌برد»1. در جاي ديگر، معتقد است: «روي آوردن به خدا از راه عقل و برهان، همانا از دست دادن خداوند است و اصولاً گل شناخت بعد از فرو افتادن پردة دانش مي‌شكفد.2 و يا مي‌گويد: «خداوند دائماً در حال باريدن است، اما سرتان (عقل و فكرتان) راه ورود به قلبتان را مسدود كرده است»3. همچنين تصريح مي‌كند: «از راه عقل و هوش، مي‌توان خدا را شناخت، ولي از راه دانش نمي‌شود به خدا رسيد. از راه باور نمي‌شود خدا را شناخت، بلكه از راه عقل و هوش مي‌توان شناخت. براي شناخت خدا هوش فراوان نياز است.4 💠وي در جملة اول، دوم و سوم معتقد است: از راه استدلال و برهان و منطق، شناخت خداوند امكان‌پذير نيست و در جملة چهارم تصريح مي‌كند: از راه دانش نمي‌توان خدا را شناخت، ولي از راه عقل و هوش مي‌توان به خدا معرفت پيدا كرد. در اينجا نيز اشو نمي‌تواند پاسخي محكم و قاطع به اين سؤال اساسي دهد. 1- (اشو، با خود يكي شو، ص 28. 2-اشو، الماس‌هاي اشو ، ص 11. 3-همان، ص 32. 4-همان، ص 32 عضویت درکانال👇🔻👇 🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
✍🏻نــقد سخنان اشو درشناخت استدلالی خداوند همان‌طور كه گذشت، اشو در يك جا عقل و منطق را قاصر از شناخت خداوند مي‌داند و در جاي ديگر، معرفت به خداوند را از طريق عقل و هوش امكان‌پذير مي‌داند. به اين ترتيب، وي دچار تناقض‌گويي مي‌شود. ✅از نظر اشو، اگر انساني كه داراي علم و دانش است، آن‌قدر ناتوان و قاصر است كه نتواند خدا را بشناسد، چگونه وي در جاي ديگر مي‌گويد: «دانشمند از طريق علم و دانش، خود به خداي روي زمين تبديل شده است كه مي‌تواند بيافريند يا نابود كند و قدرتش حتي بيشتر از قدرت خداوند مي‌شود؟»1. وي تبديل شدن دانشمند به خدا را مرهون علم و دانشي مي‌داند كه به وسيلة آن نمي‌توان خدا را شناخت. در اينجا نيز به نوعي اشو دچار تناقض شده است. 📚1-اشو، آينده طلايي ، ص 80. عضویت درکانال🔻👇🔻 🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔸
💠شریعت گریزی به بهانه مخالفت با نفس 🔸کنترل نفس و خواهش‌های نفسانی ازجمله دستورات اخلاقی و شرعی است که همه عارفان حقیقی به استناد قرآن و روایات، تمامی انسان‌ها را به کنترل نفس خود سفارش کرده‌اند. 🔹درعین‌حال صوفیان که همواره طریق بدعت و انحراف را پیموده‌اند پا را از کتاب و سنت فراتر گذاشته و معتقدند که نفس را باید سرکوب کرد نه کنترل. 🔻چنانچه برخی از صوفیان معتقدند کمال انسانی در مخالفت کامل با نفس است اگرچه میل به نماز و روزه داشته باشد. 🔻مولوی در این‌باره می‌گوید: مشورت با نفس خود گر می‌کنی هرچه گوید کن خلاف آن دنی گر نماز و روزه می‌فرمایدت نفس مکار است فکری بایدت مشورت با نفس خویش اندر خیال هرچه گوید عکس آن باشد کمال [1] 🔻محمدعلی کرمانشاهی معتقد است که طبق این شعر، اگر وقت نماز واجب کم باشد و نفس خواهش کند که نماز را ادا کند، باید با نفس مخالفت کرد و نماز واجب را عمداً و بدون عذر شرعی ترک کند. [2] 🔰آنچه در این شعر روشن است مخالفت کامل با نفس، در تمام امور است. درحالی‌که فرق است میان نفسی که انسان را ترغیب به حسنات می‌کند با نفسی که انسان را سوق به رذائل و کبائر می‌دهد. 📚پی‌نوشت: 1.محمد بلخی، مولانا جلال‌الدین، مثنوی، محقق نیکلسون، نشر مولی، تهران، 1363، ج 2، ص 59 2.بهبهانی (کرمانشاهی)، محمدعلی، خیراتیه، نشر انصاریان، قم، 1371 ه‌ق، ج 2، ص 114. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 🔹 هر چند شکی نیست در اینکه، ظلم و گناه، به هیچ وجه روی خوشی و خوشبختی نمی بیند، 🔹 ولی به حال و روز واقعی مؤمنان، تنها خود خداست که کاملا آگاه است و تنها اوست که میداند کی عاقبت به خیر میشود روزگارش از میان اهل ایمان؛ 👈 به خودمان مغرور نشویم با چند رکعت نماز و روزه و انفاق؛ امتحان ها در پیش است و عاقبت به خیری نزد خداست و بس 👇👇👇👇 🌴 آیه 37 سوره قصص 🌴 🕋 رَبِّي أَعْلَمُ...وَمَن تَكُونُ لَهُ عَاقِبَةُ الدَّارِ ۖ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ ⚡️ترجمه: پروردگار من آگاه‌تر است ... و مى‌داند سرانجام نيك آخرت براى چه كسانى است. به درستى كه ستمكاران رستگار نخواهند شد. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تثلیث بسان بلوز آموزه ی تثلیث (یک ذات و سه شخص) با چالش تناقض روبروست. الهیدانان مسیحی با تمثیل در پی توجیه (معقول سازی) تثلیث هستند. یک تمثیل، تمثیل تثلیث به بلوز ابریشمی است. بلوز ابریشمی از نخ ابریشمی ساخته شده است. همزمان نخ و بلوز وجود دارند؛ ولی از بعد عددی، دو تاهستند.* چالش این تمثیل: بلوز ابریشمی چیزی بیش از نخ ابریشمی نیست. ما دو چیز واقعی در عین وحدت نداریم. ---- *https://plato.stanford.edu/entries/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ⬛️◼️◾️▪️دومینوی فرقه ها ⛔️ فرقه‌ها ــ در ابتدا ــ با اعمال تغییراتی کوچک در شما، در صدد تخریب باورهای بزرگتان هستند. ✅ عاقلانه تحقیق کنیم، نه مغرضانه‼️ عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e