هدایت شده از کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
💠بررسی کلیپ معروف استاد مرحوم فاطمی نیا در مورد شب قدر (ره)
🔹یک کلیپی از استاد مرحوم فاطمی نیا در مورد شبهای قدر پخش می شود که ایشان سفارش به خواندن سوره واقعه و بعد توحید و هفت مرتبه یا الله می کنند و این را جزء اسرار معرفی می کنند.
❇️همین مطلب باعث شد بررسی کنم که آیا چنین عملی سفارش اهل بیت علیهم السلام و ماثور است ؟ و چه سری در آن وجود دارد ؟
بعد از بررسی روایات ,در خصوص این دستور العمل (واقعه و توحید و هفت مرتبه یا الله) به حدیثی دست نیافتم اما از آنجا که تعداد آیات این دو سوره صد آیه است به نظرم آمد منبع کلامشان مرفوعه علی بن اسباط از حضرت علی علیه السلام است که می فرماید :
حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مَاجِيلَوَيْهِ عَنْ عَمِّهِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي اَلْقَاسِمِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ يَرْفَعُهُ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ قَرَأَ مِائَةَ آيَةٍ مِنَ اَلْقُرْآنِ مِنْ أَيِّ اَلْقُرْآنِ شَاءَ ثُمَّ قَالَ يَا اَللَّهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ فَلَوْ دَعَا عَلَى اَلصَّخْرَةِ لَقَلَعَهَا إِنْ شَاءَ اَللَّهُ .
📗ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج ۱، ص ۱۰۳
🔸هر كس صد آيه از قرآن تلاوت كند از هر كجا كه خواهد،سپس هفت بار بگويد«يا اللّٰه»اگر براى كندن قطعه سنگ بزرگى باشد به خواست خدا از جاى بركند.
🔷این عمل اختصاص این دو سوره ندارد و اثر و سری هم که دارد استجابت دعاهای عجیب و غریب به خواست پرودگار است.
آثار دیگر خواندن صد آیه
2⃣ جزء فائزین نوشته می شود.
فِي كِتَابِ ثَوَابِ اَلْأَعْمَالِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آيَاتٍ فِي لَيْلَةٍ لَمْ يُكْتَبْ مِنَ اَلْغَافِلِينَ إِلَى أَنْ قَالَ: وَ مَنْ قَرَأَ مِأَةَ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ اَلْفَائِزِينَ.
📙الکافي ج ۲، ص ۶۱۲
(فائز به معنای سعادتمند است و طبق آیات قرآن به کسی گویند که خداوند او را به واسطه عمل به دستوراتش به رحمتش وارد کرده و از عذابش دور ساخته است )
3⃣امان از ترس از بلاء است.
اَلْعِدَّةُ عَنْ أَحْمَدَ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مِهْزَمٍ عَنْ رَجُلٍ سَمِعَ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ... قَالَ إِذَا خِفْتَ أَمْراً فَاقْرَأْ مِائَةَ آيَةٍ مِنَ اَلْقُرْآنِ مِنْ حَيْثُ شِئْتَ ثُمَّ قُلِ اَللَّهُمَّ اِكْشِفْ عَنِّي اَلْبَلاَءَ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ .
📕اَلْكَافِي ،ج۲ ص ۶۱
🔸بعد از صد آیه سه بار بگوید اَللَّهُمَّ اِكْشِفْ عَنِّي اَلْبَلاَءَ
4⃣صاعقه به او اصابت نمی کند.
🔹در حدیث معتبر از امام صادق علیه السلام: إِنَّ اَلصَّوَاعِقَ لاَ تُصِيبُ ذَاكِراً قَالَ قُلْتُ وَ مَا اَلذَّاكِرُ قَالَ مَنْ قَرَأَ مِائَةَ آيَةٍ .
📗الکافي ج ۲، ص ۵۰۰
5⃣قنوت (یا عبادت) یک شب برای او نوشته می شود.
امام صادق علیه السلام : مَنْ قَرَأَ مِائَةَ آيَةٍ يُصَلِّي بِهَا فِي لَيْلَةٍ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ بِهَا قُنُوتَ لَيْلَةٍ وَ مَنْ قَرَأَ مِائَتَيْ آيَةٍ فِي لَيْلَةٍ مِنْ غَيْرِ صَلاَةِ اَللَّيْلِ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ فِي اَللَّوْحِ قِنْطَاراً مِنَ اَلْحَسَنَاتِ وَ اَلْقِنْطَارُ أَلْفٌ وَ مِائَتَا أُوقِيَّةٍ وَ اَلْأُوقِيَّةُ أَعْظَمُ مِنْ جَبَلِ أُحُدٍ .
🔸 هر كه صد آيه در نماز در شب تلاوت كند، خداوند نمازگزارى يك شب را براى او نويسد و هر كه شباهنگام دويست آيه در غير نماز شب تلاوت كند، خداوند در لوح، قنطارى از حسنات را براى او نويسد كه هر قنطار هزار و دويست اوقيه است و هر اوقيه بزرگتر از كوه احد است.
📘ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج ۱، ص ۱۰۱
6⃣جزء غافلين نوشته نمی شود.
امام صادق علیهالسلام از پدرشان نقل می کنند که سیره عبادی ایشان در نافله عشاء (وتیره ) قرائت صد آیه بوده و اثرش این است که در غافلین نوشته نمی شود.
و راوی حدیث یعنی اسماعیل بن عبد ربه می گوید امام باقر ع در این دو رکعت واقعه و توحید می خواندند :
🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: كَانَ أَبِي يُصَلِّي بَعْدَ عِشَاءِ اَلْآخِرَةِ رَكْعَتَيْنِ وَ هُوَ جَالِسٌ يَقْرَأُ فِيهِمَا مِائَةَ آيَةٍ وَ كَانَ يَقُولُ مَنْ صَلاَّهُمَا وَ قَرَأَ بِمِائَةِ آيَةٍ لَمْ يُكْتَبْ مِنَ اَلْغَافِلِينَ قَالَ إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَبْدِ اَلْخَالِقِ بْنِ عَبْدِ رَبِّهِ إِنَّ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يَقْرَأُ فِيهِمَا بِالْوَاقِعَةِ وَ اَلْإِخْلاَصِ.
🔔پس چقدر خوب است با توجه به این آثار عالی و فراوان هر شب در نافله نماز عشا این دو سوره (واقعه و توحید ) را بخوانیم.
📒فلاح السائل ج ۱، ص ۲۵۹
✍محمد الهی منش
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
حجه الاسلام محسن تهرانی از مدافعان مکتب تصوف معتقد بود،کاملین از اقطابشان عصمت دارند😳
==
ملاعلی گنابادی یکی از صوفیان اهل سلسله نیز معتقد است :
گویند که انبیا معصوماند و اولیا محفوظ و آن ذاتی است و این عرضی، آن در تمام عمر است و این در زمان ولایت. (گنابادی،صالحیه،ص177.)
😱خوشمزه تر وقتی است پیروان گروه اول ،گروه دوم را نقد میکنند.
👈 در نقد عرفانهای کاذب نیز همین منوال الان وجود دارد. پیروان گروه اول عرفانهای نوظهور را هم نقد می کنند.
مثلا یکی از دستاربندان منتقد عرفان حلقه،طاهری را به دلیل مخالفت با عزاداری نقد می کند. لیکن صوفیه مقبول وی قائل به شادی در عاشورا بودند☺️
یا م.س که خود ....است مناظره با مسترهای حلقه می گذارد 😀
این است یک بام و چند هوای دوستان عزیزمان.
┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
عصر آب
حجه الاسلام محسن تهرانی از مدافعان مکتب تصوف معتقد بود،کاملین از اقطابشان عصمت دارند😳 == ملاعلی گنا
البته ممکن است این بنده خدا مقصودی دیگر داشته باشد. شاید من اشتباه متوجه شده باشم. شادی روحش صلواتی بفرستید.
⭕️ چند سوال بعد از مشاهده سایت دکتر موزون.
#زندگی_پس_از_زندگی
┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از باستان نامه
#هویت
🟣 پرچم براندازهای آریایی
مُشتی لجباز، بیخرد و بیهویت... بیکیفیتترین انسانهای تاریخ!
@ir_bastan
هدایت شده از باستان نامه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍
عبور موشکهای ایران از آسمان عراق، به سوی مواضع رژیم صهیونیستی
@ir_bastan
💡نظر مبارک شیخ الاسلام کلینی رحمه الله حول خلق ارواح و اجسام
▪️مرحوم کلینی در باب توضیح روایات "اعرفوا الله بالله" میفرمایند: هنگامی که اثبات شد عالم مخلوقیست که خالقی دارد دیگر خالق لامن شیئ این جواهر و اعیان از سنخ ایشان نیست و همین خالقیت اوست که دلیل نفی تشبیه است زیرا اگر از سنخ شیئ مقدرای بود و حادث دیگر مقوله خلق از این ممکن منتفی بود. لذا از همین خالقیت و احداث او ما کسب معرفت میکنیم که محدث الاجسام دیگر من الاجسام نیست بلکه غیر الاجسام است و این عدم سنخیت طریقیست به نفی التشبیه بین خالق و المخلوق که تنزیهاً تنها حالت معرفت به رب العزة را تحصیل مینماییم که خالق لا من شیئ اشیاء از سنخ ایشان نیست بلکه تشبیهش با غیر در او منتفیست.
▪️سپس تصریح میفرمایند: هیچ چیز غیر الله در خلق اشیاء سببیت و واسطیت فاعلیه ندارد و خداوند است که در خلق لامن شیئ جمیع اشیاء متفرد و واحد است و هیچ موجودی ماسوای او این قدرت را ندارند (حتی معصومین ما سلام الله علیهم که جملگی از حوادث و ممکناتند)
#غلات
┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
ادعا:
در مثنوی چنین آمده است :
گفت تو به تاریکی علی را دیدهای، زان سبب غیری بر آن بگزیدهای
تهرانی،روح مجرد،ص549.
=-=
بررسی:
چنین بیتی در مثنوی نیست. بنده نسخه نیلکسون و قونیه را بررسی کردم چنین بیتی نبود. علامه جعفری ره کتابی دارد با نام: «ازدریا به دریا» که کشف الابیات مثنوی است،در آن هم چنین بیتی یافت نشد.
👈 اگر کسی مستندی داشت،ارسال کند.
┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
New - نظر سید احمد نجفی.mp3
679.7K
سید احمد نجفی از دانش آموختگان مکتب تصوف،مدعی است این بیت در دفتر اول هست. و نشانه تشیع مولوی است😊. و پشت فلک را لرزانده است.😳
┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#رد_عینیت_با_معصومان 5️⃣1️⃣
#شبهات_جریان_غفاری
⏏️ مرحوم آیت الله بهاءالدینی معتقد بود رشد معنوی همه به تبعیت از انبیاء و اوصیاء است.در نتیجه هرچه قدر در معنویات رشد یابیم ،باز پائینتر از مقامات معصومان هستیم. و نگره صوفیانه غفاری غلط است.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water