🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (9)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 عاشورا روز سرور یا حزن (فرسته اول)
➖➖➖
1. اهل بیت علیهم السلام:
رَوَى عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سِنَانٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى سَيِّدِي أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع فِي يَوْمِ عَاشُورَاءَ فَأَلْفَيْتُهُ كَاسِفَ اللَّوْنِ ظَاهِرَ الْحُزْنِ وَ دُمُوعُهُ تَنْحَدِرُ مِنْ عَيْنَيْهِ كَاللُّؤْلُؤِ الْمُتَسَاقِط...؛ عبدالله بن سنان گزارش می دهد در روز عاشورا بر امام صادق(ع) وارد شدمخ و ایشان:رنگ پریده،محزون و اندوهگین،از چشمان مبارکش اشک مثل لؤلؤ می بارید.» (شیخ طوسی، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2،ص782)
+
2. امویان :
2.1. در زیارت عاشورا میخوانیم : « إِنَّ هَذَا يَوْمٌ تَبَرَّكَتْ بِهِ بَنُو أُمَيَّةَ وَ ابْنُ آكِلَةِ الْأَكْبَادِ »
-
2.2. مقریزی (۸۴۵ ق ) گزارش میدهد بنی ایوب روز عاشورا را روز شادی می دانستند،و سُرمه بر چشم می کشیدند.(مقریزی،الخطط،ج2،ص437)
+
3. غالیان
غالیان باور دارند امام حسین(ع) شهید نشده و مثل عیسی به آسمان رفته است . خَصیبی ملعون در دیوان شعرش چُنین سروده است :
▫️« کعیسی و هو عیسی و لافرق بینهم/یرونه مشهورا و یا حسین شهرته* *و قالوا قتلناه و ماکان قتله/و لاصلبوه بل شبیها لرویته »( دیوان الخَصیبی،تحقیق:س.حبیب،ص65)
▫️ در ابیاتی دیگر به مذمت گریه کنان پرداخته و می گوید:«قلت له لا تبک ذاک الذی/لم تطمع الاعداء فی غلبه** ظنوا ظنوناً کلها باطل/من قتله کان و من سلبه » (همان،ص78)
-
قاسم طبرانی نصیری ملعون نیز با صراحت می گوید: «روز عاشورا،عید است.» ( طبرانی،مجموع الاعیاد،تحقیق:ر.شتروطمان،ص110).
+
4. صوفیان
4.1. عبدالقادر گیلانی متوفای (ق 561) در کتابی که برای سلوک نوشته است !، ابتدا روایاتی در عظمت عید بودن عاشورا می آورد و میگوید: باید در این روز بر عیال خود وسعت دهید،و باید در روز عاشورا به چشم سرمه کشید.(عبدالقادر گیلانی،الغُنیه،ج2،ص89 ) . وی علت شادی در این روز را چنین توضیح میدهد:« در این روز امام حسین(ع) به کرامت بزرگی رسید و درجه بالایی یافت.پس باید این روز را شاد باشیم » ( همان،ص93).
-
4.2. شمس مى گوید: « خجندى بر خاندان پیامبر مى گریست، ما بر وی مى گریستیم، یکی به خدا پیوست، بر وی مى گرید…!». (مقالات شمس، ص 271. ) .
-
4.3. دکتر الهی قمشهای باور دارد،روز عاشورا باید رقصید.
+
5. نظر سید بن طاووس رحمه الله
این عارف برجسته شیعی در اول کتابش « ملهوف»می نویسد:
«لولا امتثال امرالسنة و الکتاب فی لبس شِعارِ الجزعِ و المصابِ....لکنا قد لبسنا لتِلکَ النعمة الکُبری اثوابِ المسرةِ و البُشری ؛ اگر دستور دین بر اظهار گریه و ناله در شهادت امام حسین(ع) نبود،سزاوار بود که در روز عاشورا لباس مسرت و شادی پوشید»
👇👇
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (8)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 عاشورا روز سرور یا حُزن (فرسته دوم)
➖➖➖
6. تحلیل
الف) شکی نیست از منظر دینی،روز عاشورا ،روز حُزن و اندوه است.دهها روایت در منابع عامه و خاصه در این زمینه هست.
-
ب) بنی امیه و پیروانشان به خاطر بُغض نسبت به اهل بیت(علیهم السلام) در این روز اظهار شادی می کنند. که وضعیت این منحرفان روشن است.
-
ج) غالیان به خاطر اباحی گری چنین سخنان سخیفی را درباره امام حسین(ع) و عاشورا دارند. آنان مورد طعن و طرد ائمه(علیهم السلام) قرار گرفتند. پیام امام صادق(ع) فصل الخطاب ماست که فرمود:«: احْذَرُوا عَلَى شَبَابِكُمْ الْغُلَاة؛ بر جوانان خود از غُلات ،بر حَذَر باشید یعنی: جوانان شیعه باید از این گروه منحرف دوری کنند » (شیخ طوسی،الامالی،ص650)
شیخ مفید نیز در نقد این بافته غالیان می نویسد: « و الأئمة من خلفائه محدثون مصنوعون تلحقهم الآلام و تحدث لهم اللذات و تنمي أجسامهم بالأغذية و تنقص على مرور الزمان و يحل بهم الموت و يجوز عليهم الفناء و على هذا القول إجماع أهل التوحيد...؛ اجماع اهل توحید بر این است،ائمه(علیهم السلام) از دنیا می روند » ( شیخ مفید،اوائل المقالات،ص72) .
-
د) اگر چه صوفیان ادعا دارند دوستدار اهل بیت اند. لیکن مبنای اینان در مرگ افراد، شادی کردن است. رازی دایه متوفای 654 ق می نویسد:« از اينجاست كه چون صوفيان را عزيزى وفات كند بعُرس او سماع كنند» ( رازی دایه،مرصاد العباد،ص182) . آن دیگری نیز چنین وصیت کرد: «ميا بى دف بگور من برادر/ كه در بزم خدا غمگين نشايد » ( دیوان شمس،تصحیح:
فروزانفر،ج2،ص83، ش 683 )
-
ه) مرحوم سید بن طاووس از مفاخر شیعه است. این دانشور امامی نه غالی است نه صوفی. وقتی ابن کثیر ناصبی حکم به ناراحتی در روز عاشورا می دهد(ابن کثیر،البدایة و النهایة،ج8،ص203) تکلیف این شیعه متقی روشن است. اما در تحلیل این سخن سید چنین به نظرم میرسد:
▫️ کتاب «لهوف/الملهوف» در دوران جوانی ابن طاووس است،و هنوز دوران پُختگی و کمال سید اهل مراقبه نبوده است.
▫️ سید،در ابتدا میگوید دین دستور به اقامه عزا داده و من تسلیم آن هستم. که این عبارت به جدایی خط فکری او از افکار انحرافی دلالت دارد.
▫️ در سن شصد سالگی کتاب مهمش«اقبال الاعمال» را نوشت. در این کتاب با ارزش درباره اندوه روز عاشورا چنین می خوانیم:
🔅 « أوّل ليلة من هذا الشهر ان يظهر على الوجوه و الحركات و السكنات شعار آداب أهل المصائب المعظمات في كلّما يتقلب الإنسان فيه، » ( الإقبال بالأعمال الحسنة،ج3،ص28)
و:
🔅 « فمن مهمّات يوم عاشوراء عند الأولياء، المشاركة للملائكة و الأنبياء و الأوصياء في العزاء،» ( همان،ص56)
و:
🔅 « و ارفعوا أصواتكم بالندب على ملوك أئمة القرى و اسبلوا العيون بالدموع» ( همان،ص57)
و:
🔅« فوضع بلسان الحال كلّ عبد من. أهل الإقبال خدودهم على تراب المواساة، و ندبوا و بكوا و استغاثوا لقتل أهل النّجاة و اتباع روح الحياة.» (همان،ص61.)
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (9)
⤴️ ⤴️ #مقتل_وروضه (4)
🔺 حبیب بن مظاهر
➖➖➖
▫️حبيب بن مظهّر الفقعسيّ،صحابی پیامبر(ص) ،امام علی(ع) و حسنین(سلام الله علیهما) است.وی علم بلایا و منایا میدانست.در کوفه از مردم برای مسلم بن عقیل بیعت می گرفت.
-
▫️ شیخ صدوق:« عن عبد اللَّه بن منصور عن جعفر بن محمّد بن عليّ بن الحسين عن أبيه عن جدّه [زين العابدين] عليهم السلام : ثُمَّ بَرَزَ حَبيبُ بنُ مُظَهَّرٍ الأَسَدِيُّ رِضوانُ اللَّهِ عَلَيهِ ، وهُوَ يَقولُ :
أنَا حَبيبٌ وأبي مُظَهَّرُ
لَنَحنُ أزكى مِنكُمُ وأطهَرُ
نَنصُرُ خَيرَ النّاسِ حينَ يُذكَرُ
فَقَتَلَ مِنهُم أحَداً وثَلاثينَ رَجُلاً ، ثُمَّ قُتِلَ رِضوانُ اللَّهِ عَلَيهِ ؛ وی در جنگ چنین رَجزی می خواند»
📕 شیخ صدوق،الامالی،ص160.
+
▫️ لَمّا قُتِلَ حَبيبُ بنُ مُظاهِرٍ هَدَّ ذلِكَ حُسَيناً عليه السلام وقالَ عِندَ ذلِكَ : أحتَسِبُ نَفسي وحُماةَ أصحابي . وقتى حبيب بن مظاهر كشته شد حسين در خود شكست و گفت: «خودم را و محافظ يارانم را پيش خدا ذخيره مىنهم.»
📕تاريخ الطبري : ج 5 ص 439.
➖➖➖
✨ از عناوین جهان مرثیه خوان مارا بس
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (10)
⤴️ ⤴️ #مقتل_وروضه (5)
🔺 عبد الله بن الحسن
➖➖➖
▫️سومین فرزند امام حسن(علیه السلام) عبدالله نام دارد.
-
▫️ طبری مینویسد: «إنَّ شِمرَ بنَ ذِي الجَوشَنِ أقبَلَ فِي الرَّجّالَةِ نَحوَ الحُسَينِ عليه السلام؛ فَأَخَذَ الحُسَينُ عليه السلام يَشُدُّ عَلَيهِم فَيَنكَشِفونَ عَنهُ، ثُمَّ إنَّهُم أحاطوا بِهِ إحاطَةً، وأقبَلَ إلَى الحُسَينِ عليه السلام غُلامٌ مِن أهلِهِ، فَأَخَذَتهُ اُختُهُ زَينَبُ ابنَةُ عَلِيٍّ لِتَحبِسَهُ، فَقالَ لَهَا الحُسَينُ عليه السلام: اِحبِسيهِ، فَأَبَى الغُلامُ وجاءَ يَشتَدُّ إلَى الحُسَينِ عليه السلام، فَقامَ إلى جَنبِهِ . قالَ: وقَد أهوى بَحرُ بنُ كَعبِ بنِ عُبَيدِ اللَّهِ - مِن بَني تَيمِ اللَّهِ بنِ ثَعلَبَةَ بنِ عُكابَةَ - إلَى الحُسَينِ عليه السلام بِالسَّيفِ، فَقالَ الغُلامُ: يَا بنَ الخَبيثَةِ! أتَقتُلُ عَمّي؟ فَضَرَبَهُ بِالسَّيفِ، فَاتَّقاهُ الغُلامُ بِيَدِهِ فَأَطَنَّها إلَّا الجَلدَةَ، فَإِذا يَدُهُ مُعَلَّقَةٌ، فَنادَى الغُلامُ: يا اُمَّتاه. فَأَخَذَهُ الحُسَينُ عليه السلام فَضَمَّهُ إلى صَدرِهِ، وقالَ: يَا بنَ أخي، اِصبِر عَلى ما نَزَلَ بِكَ ، وَاحتَسِب في ذلِكَ الخَيرَ، فَإِنَّ اللَّهَ يُلحِقُكَ بِآبائِكَ الصّالِحينَ؛ بِرَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله وعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ ، وحَمزَةَ وجَعفَرٍ ، وَالحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِم أجمَعينَ .»
📕تاریخ الطبری،ج5،ص450.
+
▫️ عن هشام : قُتِلَ عَبدُ اللَّهِ بنُ الحَسَنِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ - واُمُّهُ اُمُّ وَلَدٍ - قَتَلَهُ حَرمَلَةُ بنُ الكاهِنِ، رَماهُ بِسَهمٍ ؛ حرمله تیری به بدن عبدالله زد،او کشته شد.
📕همان.،ص468.
➖➖➖
✨ از عناوین جهان مرثیه خوان مارا بس
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (11)
⤴️ ⤴️ #زیارت_عاشورا (1)
➖➖➖
▫️زیارت عاشورا،از زیارات مورد اهتمام جامعه شیعی است.در سند آن و توضیح فقراتش صحبت فراوان است. به برخی از نکات سندی و دلالی این حدیث اشاره میشود.
===
1. سند زیارت عاشورا
الف) این روایت پنج سند دارد( عندلیب،میزان تشیع،صص39-45؛ آیت الله سبحانی،رسائل و مقالات،ج3،ص401).یکی از این اسناد صحیح است و سندهای دیگر معتبر است .یا اینکه حداقل تایید آن سند صحیح است. ( عندلیب،میزان تشیع،مقدمه کتاب) .
-
ب) این اسناد زیارت را به امام باقر (علیه السلام) و امام صادق نسبت میدهد. ( شیخ طوسی،مصباح المتهجد،ج2،ص772،شرح زيارة أبي عبد الله ع في يوم عاشوراء من قرب أو بُعْد) . البته برخی این زیارت را حدیث قُدسی می دانند(مسلم داوری،زیارة عاشورا تحفة من السماء،ص102)
+
2. ثواب قرائت
الْمَلَائِكَةِ وَ كَتَبَ اللَّهُ لَكَ مِائَةَ أَلْفِ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كُنْتَ كَمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَيْنِ ع حَتَّى تُشَارِكَهُمْ فِي دَرَجَاتِهِمْ وَ لَا تُعْرَفُ إِلَّا فِي الشُّهَدَاءِ الَّذِينَ اسْتُشْهِدُوا مَعَهُ وَ كَتَبَ لَكَ ثَوَابَ زِيَارَةِ كُلِّ نَبِيٍّ وَ كُلِّ رَسُولٍ وَ زِيَارَةِ كُلِّ مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ ع مُنْذُ يَوْمَ قُتِلَ .. . ( شیخ طوسی،مصباح المتهجد،ج2،ص773).
+
3. تفاوت برخی نسخه ها
الف) در نسخه ابن قولویه در کامل الزیارة و شیخ طوسی سلام چنین است:«السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَيْن» بر خلاف نسخه ای که الان مشهور شده است.
-
ب) در لعن کردن نیز : « َ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً أَسْرَجَتْ وَ أَلْجَمَتْ وَ تَهَيَّأَتْ لِقِتَالِك » و : « للَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِي حَارَبَتِ [جَاهَدَتِ] الْحُسَيْن» برخلاف نسخه ای که الان در مفاتیح الجنان هست. همچنین عبارت :اللهم العن اولا و...» در نسخه ابن قولویه نیست.
-
👈 ادامه دارد
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (12)
⤴️ ⤴️ #مقتل_وروضه (6)
🔺 قاسم بن الحسن
➖➖➖
▫️السَّلامُ عَلَى القاسِمِ بنِ الحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ ، المَضروبِ عَلى هامَتِهِ ، المَسلوبِ لامَتُهُ ، حينَ نادَى الحُسَينَ عَمَّهُ ، فَجَلا عَلَيهِ عَمُّهُ كَالصَّقرِ ، وهُوَ يَفحَصُ بِرِجلَيهِ التُّرابَ ، وَالحُسَينُ يَقولُ : «بُعداً لِقَومٍ قَتَلوكَ ! ومَن خَصمُهُم يَومَ القِيامَةِ جَدُّكَ وأبوكَ» . ثُمَّ قالَ : «عَزَّ وَاللَّهِ عَلى عَمِّكَ أن تَدعُوَهُ فَلا يُجيبَكَ ، أو أن يُجيبَكَ وأنتَ قَتيلٌ جَديلٌ فَلا يَنفَعَكَ ، هذا وَاللَّهِ يَومٌ كَثُرَ واتِرُهُ وقَلَّ ناصِرُهُ» ، جَعَلَنِيَ اللَّهُ مَعَكُما يَومَ جَمعِكُما ، وبَوَّأَني مُبَوَّأَكُما ، ولَعَنَ اللَّهُ قاتِلَكَ عُمَرَ بنَ سَعدِ بنِ عُروَةَ بنِ نُفَيلٍ الأَزدِيَّ ، وأصلاهُ جَحيماً وأعَدَّ لَهُ عَذاباً أليماً .
📕(زیارت ناحیه مقدسه )
-
▫️ قاسم بن الحسن مادرش کنیزی است با نام نرجس. طبری مقتل ایشانرا چنین نوشته است: «خَرَجَ إلَينا غُلامٌ كَأَنَّ وَجهَهُ شِقَّةُ قَمَرٍ، في يَدِهِ السَّيفُ، عَلَيهِ قَميصٌ وإزارٌ ونَعلانِ قَدِ انقَطَعَ شِسعُ أحَدِهِما - ما أنسى أنَّهَا اليُسرى - فَقالَ لي عَمرُو بنُ سَعدِ بنِ نُفَيلٍ الأَزدِيُّ: وَاللَّهِ لَأَشُدَّنَّ عَلَيهِ! فَقُلتُ لَهُ: سُبحانَ اللَّهِ! وما تُريدُ إلى ذلِكَ؟! يَكفيكَ قَتلُ هؤُلاءِ الَّذينَ تَراهُم قَدِ احتَوَلوهُم. قالَ: فَقالَ: وَاللَّهِ لَأَشُدَّنَّ عَلَيهِ؛ فَشَدَّ عَلَيهِ ، فَما وَلّى حَتّى ضَرَبَ رَأسَهُ بِالسَّيفِ، فَوَقَعَ الغُلامُ لِوَجهِهِ، فَقالَ: يا عَمّاه! قالَ: فَجَلَّى الحُسَينُ عليه السلام كَما يُجَلِّي الصَّقرُ، ثُمَّ شَدَّ شِدَّةَ لَيثٍ غُضُبٍّ، فَضَرَبَ عَمراً بِالسَّيفِ، فَاتَّقاهُ بِالسّاعِدِ، فَأَطَنَّهامِن لَدُنِ المِرفَقِ، فَصاحَ، ثُمَّ تَنَحّى عَنهُ وحَمَلَت خَيلٌ لِأَهلِ الكوفَةِ لِيَستَنقِذوا عَمراً مِن حُسَينٍ عليه السلام، فَاستَقبَلَت عَمراً بِصُدورِها، فَحَرَّكَت حَوافِرَها وجالَتِ الخَيلُ بِفُرسانِها عَلَيهِ فَوَطِئَتهُ حَتّى ماتَ. وَانجَلَتِ الغَبرَةُ، فَإِذا أنَا بِالحُسَينِ عليه السلام قائِمٌ عَلى رَأسِ الغُلامِ، وَالغُلامُ يَفحَصُ بِرِجلَيهِ؛ وحُسَينٌ عليه السلام يَقولُ: بُعداً لِقَومٍ قَتَلوكَ، ومَن خَصمُهُم يَومَ القِيامَةِ فيكَ جَدُّكَ! ثُمَّ قالَ: عَزَّ وَاللَّهِ عَلى عَمِّكَ أن تَدعُوَهُ فَلا يُجيبَكَ ، أو يُجيبَكَ ثُمَّ لا يَنفَعَكَ! صَوتٌ وَاللَّهِ كَثُرَ واتِرُهُ وقَلَّ ناصِرُهُ.»
📕 تاريخ الطبري: ج 5 ص 447.
🔅 تذکر:
💡داستان ازدواج قاسم در منابع و مقاتل معتبر و قدیمی نیست. پس آنرا معتبر نمی دانیم.
💡همچنین آنچه معروف شده است که در شب عاشورا قاسم بن الحسن فرمود« مرگ برایم از عسل شیرن تر است» تنها در کتاب « الهدایة الکبری» حسین بن حمدان خصیبی است. که وی مذهب فاسدی دارد و متفرد است. در نتیجه این نقل نیز معتبر نیست.
➖➖➖
✨ از عناوین جهان مرثیه خوان مارا بس
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (13)
⤴️ ⤴️ #مقتل_وروضه (7)
🔺 علی اکبر
➖➖➖
▫️السَّلامُ عَلَيكَ يا أوَّلَ قَتيلٍ مِن نَسلِ خَيرِ سَليلٍ مِن سُلالَةِ إبراهيمَ الخَليلِ ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيكَ وعَلى أبيكَ ،
-
▫️ مادرش لیلی نام دارد.لیلی دختر ميمونة بنت أبي سفيان،است. معاویه در عظمت علی اکبر گفت:سزاوارترین مردم به خلافت اوست (مقاتل الطالبیین،ص52) .به دلیل خویشاوندی او با یزید (پسر عمه و پسر دائی) آن ملعون برای ایشان امان نامه فرستاد.
-
▫️ وقتی به میدان رفت،امام حسین(علیه السلام) فرمود:«اللَّهُمَّ اشهَد عَلى هؤُلاءِ القَومِ، فَقَد بَرَزَ إلَيهِم غُلامٌ أشبَهُ النّاسِ خَلقاً وخُلُقاً ومَنطِقاً بِرَسولِكَ مُحَمّدٍ صلى اللَّه عليه وآله ، كُنّا إذَا اشتَقنا إلى وَجهِ رَسولِكَ نَظَرنا إلى وَجهِهِ »
-
▫️ در ابتدای نبردش چنین رجزی خواند:
أَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِي نَحْنُ وَ بَيْتِ اللَّهِ أَوْلَى بِالنَّبِي
تَاللَّهِ لَا يَحْكُمُ فِينَا ابْنُ الدَّعِي أَضْرِبُ بِالسَّيْفِ أُحَامِي عَنْ أَبِي
ضَرْبَ غُلَامٍ هَاشِمِيٍّ قُرَشِي.
-
▫️ مرَّةُ بنُ مُنقِذِ بنِ النُّعمانِ العَبدِيُّ ابتدا با نیزه به وی زد.سپس بقیه آمدند با شمشیر تکه تکهاش کردند.
📕تاريخ الطبري: ج 5 ص 446،
-
▫️ امام صادق(ع) در زیات نامه ایشان فرمودند: «بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي مِنْ مَذْبُوحٍ وَ مَقْتُولٍ مِنْ غَيْرِ جُرْمٍ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي دَمَكَ الْمُرْتَقَى بِهِ إِلَى حَبِيبِ اللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي مِنْ مُقَدَّمٍ بَيْنَ يَدِي أَبِيكَ يَحْتَسِبُكَ وَ يَبْكِي عَلَيْكَ مُحْتَرِقاً عَلَيْكَ قَلْبُهُ يَرْفَعُ دَمَكَ بِكَفِّهِ إِلَى أَعْنَانِ السَّمَاءِ- لَا يَرْجِعُ مِنْهُ قَطْرَةٌ وَ لَا تَسْكُنُ عَلَيْكَ مِنْ أَبِيكَ زَفْرَة؛ امام حسین خون علی اکبر را در دست ریخت و انرا به آسمان پاشید . و در غم فرزندش «زفرة» داشت. «زَفْره» یعنی تمام وجود او آتش گرفته است.»
👈👈 دقت شود چند روضه ذیل در منابع و مقاتل معتبر نیست:
1.به احتضار رفتن امام حسین(ع) کنار بدن علی اکبر.
2. مانع شدن زنان در خیمه ها از آمدن وی برای جنگ.
3. اگرچه در مقاتل معتبر سخن از آمدن زینب(س) در کنار بدن علی اکبر آمده است. اما آنچه معالی السبطین و برخی منابع دیگر از انگیزه این عمل حضرت زینب(س) آوردهاند،صحیح نیست. چه آنکه این مولفان نوشتهاند: زینب (س) آمد و خود را روی بدن علی انداخت؛ تا اینکه امام حسین(ع) جان ندهد.
➖➖➖
✨ از عناوین جهان مرثیه خوان مارا بس
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (14)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 شاملو: روضه ابوالفضل دروغ شیخ عباس قمی است و از شاهنامه گرفته شده است.
➖➖➖
👇پاسخ این شبهه در فرسته بعدی
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (14)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 شاملو: روضه ابوالفضل دروغ شیخ عباس قمی است و از شاهنامه گرفته شده است. (فرسته دوم)
➖➖➖
💡جواب:
1.فردوسی چه گفته است
گرامی پسر جاماسب وقتی به نبرد رفت و درفش از دست ایرانیان بیرون شد و بر زمین افتاد، گرامی درفش را برداشت اما تورانیان دست او را بریدند و او درفش را به دندان گرفت و با دست دیگر جنگید تا کشته شد:
💧 ز هر سو به گِردش همی تاختند
به شمشیر دستش بینداختند
درفش فریدون به دندان گرفت
همی زد به یک دست، گُرز ای شگفت!
+
2. شاملو کیست:
شاملو ،نوپرداز مشهور معاصر،با نوع شاعران کشورمان (حتی با نیما) در تعریف شعر و شاعری و لوزم رعایت وزن(حتی اوزان نیمایی) تضادی بنیادین داردو با حذف نام کسانی چون نظامی از لیست شاعران!اصولا مقوله وزن و قافیه بندی را بر دست و پای شاعر ،و مخرب بودن موضوع و مضمون اصلی شعر می داند!( بوسه بر خاک پی حیدر،ص271). او در 1320 شیفته نازیها بود. (عبدالعلی دست غیب،نقد آثار شاملو،ص11)
▫️البته وی تحت تاثیر نیما یوشیج است .نیما به ویژه در نیمه اول عمرش به فرهنگ غرب به ویژه فرانسه و بریدگی و بیزاریش از فرهنگ اسلامی ایران. چنانکه همو،در شعر مشهور «افسانه»اش صراحتا به انکار معاد برخاسته: خنده زد عقل زیرک بر این حرف/ کر پس از این جهان هم جهانی است. ( بوسه بر خاک پی حیدر،ص735)
+
3. آیا همه تاریخ دروغ است
دکتر مهاجرانی می نویسد:« شاملو شاعری بزرگ است.البته سرگشته ای بزرگ» (مهاجرانی،گزند باد،ص16).
« آیا هرچه در تاریخ است دروغ است جای چند پرسش خالی است:
1.آیا هرچه به نام یا عنوان تاریخ در دست است،دروغ و یاوه است؟
2.آیا همه تواریخی که دروغ و یاوهاند،همه مطالبشان اینگونه است یا بعضی قسمتهایشان؟
3.اگرچنین است چگونه شاملو توانسته چهره روشن،مردمی و انقلابی ضحاک را از درون تاریخ و اساطیر کشف کند و تباهی و خبث کاوه را نشان دهد
براستی طبری و ابن مسکویه و بیهقی و دینوری ...همه چاپلوسان و متملقان درباری بودهاند و هرچه گفته اند به جز یک مشت دروغ و یاوه نیست .این داوری و اینگونه مطلق گویی نتیجه طبیعی کم دانشی است.تردیدی نیست که کسی انتظار نداشته و ندارد که شاملو منتقد و صاحب نظر در تاریخ باشد،اما توقع میرود در حوزه ای که کم می داند،مطلق نگوید. ....در بند 21 خلاصه سخنش آمده «خطر کم دانستن از خطر ندانستن بسیار بیشتر است.» (مهاجرانی،گزند باد،ص21-23)
+
4. قطع دو دست حضرت عباس
شیخ صدوق(م 381ق) حدیثی را از امام سجاد نقل کرده است که امام(ع) فرمودند:« ....رَحِمَ اللَّهُ العَبّاسَ! فَلَقَد آثَرَ وأبلى وفَدى أخاهُ بِنَفسِهِ حَتّى قُطِعَت يَداهُ، فَأَبدَلَهُ اللَّهُ عزّ وجلّ بِهِما جَناحَينِ يَطيرُ بِهِما مَعَ المَلائِكَةِ فِي الجَنَّةِ ، كَما جَعَلَ لِجَعفَرِ بنِ أبي طالِبٍ، وإنَّ لِلعَبّاسِ عِندَ اللَّهِ تَبارَكَ وتَعالى مَنزِلَةً يَغبِطُهُ بِها جَميعُ الشُّهَداءِ يَومَ القِيامَةِ .؛ خدا عمویم عباس را رحمت کند. که دو دستش قطع شد و خدا عوض آن در بهشت دو بال به او خواهد داد» [ الأمالي للصدوق: ص 547 ح 731،]
-
قاضی نعمان مغربی (متوفای ۳۶۳ ق)، «فَثَمَّ قَبرُهُ، وقَطَعوا يَومَئِذٍ يَدَيهِ ورِجلَيهِ ؛دو دست و پاهایش را قطع کردند» [قاضی نعمان،المناقب و المثالب،ص310)
⤴️به راستی چگونه می توان پذیرفت این روضه حضرت عباس را شیعیان از شاهنامه گرفتهاند؛ چه مضحک. فردوسی متوفای 411 ق و این دو سند از جدا شدن دستان حضرت عباس قبل از او نگارش شده است.
-
🔥شاملو (علیه مایستحقه) چرا این احتمال را نمیدهد که فردوسی این داستان شیعی را در مورد ایرانیان باستان ساخته باشد . کما اینکه در مواردی وی چنین کرده است.
نمونه:
🔹فردوسی،ابتدای جنگ بزرگ کیخسرو با افراسیاب، در مدح محمود غزنوی گوید: « پس لشگرش هفتصد ژندهپیل•••••خدای جهان یارش و جبرئیل»
که برگرفته از آیه شریفه «فان الله هو مولاه و جبریل»است.
🔹یا در بیت زیر که در مقدمه داستان بیژن و منیژه آمده: «گهی میگسارید و گه چنگ ساخت•••••تو گفتی که هاروت نیرنگ ساخت» پیداست که اشارت به آیه شریفه «... و لکن الشیاطین کفروا یعلمون الناس السحر و ما انزل علی الملکین ببابل هاروت و ماروت...» دارد.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (15)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 الهی قمشهای:شمر قاتل امام حسین(ع) به شفاعت ایشان وارد بهشت خواهد شد.
➖➖➖
👇پاسخ این شبهه در فرسته بعدی
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
👆👆فرسته دوم
1.4. قاتل امام حسین است.
خوارزمی می نویسد: « شمر بن ذي الجوشن ، و كان أبرص فضربه برجله، و ألقاه على قفاه، ثم أخذ بلحيته. ... كنا مع الحسين عليه السّلام بنهر كربلاء، فنظر إلى شمر بن ذي الجوشن، فقال: «اللّه اكبر! اللّه أكبر! صدق اللّه و رسوله، قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: كأني أنظر إلى كلب أبقع يلغ في دماء أهل بيتي» .... فغضب شمر منه، و جلس على صدر الحسين عليه السّلام، و قبض على لحيته، و همّ بقتله، فضحك الحسين، و قال له: «أ تقتلني؟ أو لا تعلم من أنا» ؟ قال: أعرفك حقّ المعرفة، امّك فاطمة الزهراء؛ و أبوك عليّ المرتضى؛ و جدك محمد المصطفى؛ و خصمك اللّه العلي الأعلى، و أقتلك و لا ابالي، و ضربه بسيفه اثنتي عشرة ضربة، ثم حزّ رأسه»( مقتل خوارزمی،ج2،ص41-42).
-
▫️قندوزی حنفی یک مطلب اضافه ذکر میکند : « فقال: ويلك فاذا علمت ذلك فلم تقتلني؟ قال: أريد بذلك الجائزة من يزيد. فقال له: يا ويلك أيّما أحبّ إليك، الجائزة من يزيد أم شفاعة جدّي رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم؟ فقال الشمر الملعون: دانق (16 درهم) من جائزة يزيد أحبّ إلى الشمر من شفاعة جدّك؛ امام حسین به شمر فرمود: آیا جایزه یزید از شفاعت جدم برایت بهتر است؟او گفت: 16 درهم از یزید بگیرم برایم از شفاعت جدت برایم بهتر است»(قندوزی،ينابيع المودة لذو القربى،ج3،ص83)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
👆👆 فرسته اول
توضیح شبهه:
حسین الهی قمشهای از صوفیان رسانهای است که سالها با ذوقیاتش از رسانه ملی مبلغ تصوف بود. چندی است الحمدلله از صفحه رسانه ملی کشور عزیزمان حذف شده است. وی در سخنرانیاش مدعی است عشق کلید همه مسائل است و نهایتاً شِمر توسط امام حسین (علیه السلام) شفاعت شده وارد بهشت میشود. البته سالها قبل نیز آ صمدی آملی چنین مطلبی را در درسش گفته بود. در ادامه به این شبهه پاسخ داده می شود.
➖➖
💡جواب:
1. شمر کیست :
1.1.نام او:
شرحبيل بن بن قرط الضبابي الكلابي، معروف به شِمر بن ذي الجوشن . کنیه اش ابوسابغه است .
+
1.2. پدر و مادر
در روز عاشورا امام حسین (ع) به شمر فرمود: «...يَا ابْنَ رَاعِيَةِ الْمِعْزَى أَنْتَ أَوْلى بِها صِلِيًّا؛ ای پسر مادر بُزچِران» ( شیخ مفید،الارشاد،ج2،ص96)
+
1.3. مذهبش
شمر تا شکست قبیله اش بت پرست بود و از ترس مسلمان شد. در جنگ صفین در سپاه امام علی (ع)بود. وقتی خوارج از امام جدا شدند او نیز همراه خوارج شد. و بعدا به معاویه پیوست. او از پیروان سقیفه است . و مذهبش نیز مثل جماعت سنیان است.در سپاه امام حسن(ع)،جاسوس معاویه بود و مامور متلاشی کردن سپاه آن حضرت بود. (شیخ مفید، الاختصاص، ص 139) .
-
همانند دیگر امویان و عثمانیان بر ضد حجر بن عدی شهادت داد تا معاویه او را به قتل برساند ( بلاذری، أنسابالأشراف، ج5، ص:256.) .به همراه مردم شام به کربلاء آمده بود.(شیخ صدوق، امالی،مجلس سیم، ص 163.) .
-
▫️ راوی می گوید: «شمر همراه ما نماز میخواند. پس از نماز دستان خود را به آسمان بلند کرده می گفت که خدایا تو میدانی من انسان شریفی هستم مرا ببخش یکی بدو گفت چه میکنی وچه میگویی ؟! چگونه خداوند تو را ببخشاید در حالی که در قتل پسر پیامبر همراهی و معاونت کردهای؟
گفت: وای بر تو! چه باید می کردیم؟ #امام ما (یعنی چه کسی) دستوری به ما داد و ما با آن مخالفت نورزیدیم. اگر مخالفت می کردیم، از خران آبکش بدتر بودیم !» (
-
▫️هنگامى كه نزديك دمشق رسيدند، حضرت امّ كلثوم عليها السلام كه جزء اسيران بود نزد شمر آمد و فرمود: «من درخواستى دارم.» شمر گفت: آن چيست؟امّ كلثوم عليها السلام فرمود: «وقتى كه ما را وارد شهر دمشق مىكنى، ما را از دروازهاى وارد كن، كه تماشاچى كمترى داشته باشد، و به اين سپاه پيشنهاد كن كه سرها را از بين محملها بيرون ببرند، و از ما دور كنند، زيرا از بس ما را در حال اسارت ديدند كه رسوا شديم.» شمر از روى ناپاكى و ظلمى كه داشت در پاسخ به درخواست امّ كلثوم عليها السلام به عكس دستور داد سرهاى شهدا را بر بالاى نيزهها نمودند و در ميان محملها عبور دادند، و در نتيجه اهل بيت امام حسين عليه السّلام را به صورت اسير در ميان تماشاگران حركت دادند تا آنان را كنار دروازه دمشق آوردند، و آنها را در روى پلههاى مسجد جامع، در همان جا كه اسيران را نگه مىداشتند، سر پا نگهداشتند. ( سید بن طاووس، اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى،ص175)
-
▫️ زهیر بن قین روزعاشورا به شمر گفت: « فَقَالَ زُهَيْرٌ: يَا ابْنَ الْبَوَّالِ عَلَى عَقِبَيْهِ! مَا إِيَّاكَ أُخَاطِبُ، إِنَّمَا أَنْتَ بَهِيمَةٌ! وَاللَّهِ مَا أَظُنُّكَ تُحْكِمُ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ آيَتَيْنِ فَأَبْشِرْ بِالْخِزْيِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالْعَذَابِ الْأَلِيمِ؛ ولله تو دو آیه از قرآن بلد نیستی! » (الکامل فی التاریخ،ج3،ص171)
+
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water