eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.6هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
208 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ أَخْذِهِمْ الرِّبَواْ وَقَدْ نُهُواْ عَنْهُ وَ أَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَ أَعْتَدْنَا لِلكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَاباً أَلِيماً{۱۶۱} و به خاطر ربا گرفتن، كه از آن نهى شده بودند و خوردن مال مردم به ناحق (طیّبات را بر آنان حرام كردیم) و براى كافران از ایشان عذاب دردناكى فراهم ساخته‌ایم(۱۶۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ حكم تحریم ربا در تورات سِفر تثنیه، فصل‏۲۳ جملات ۱۹ و۲۰ آمده است ⬅️ رباخوارى گرچه به ظاهر منبع درآمد و عامل كامیابى است ولى در واقع زمینه‏ محرومیّت و عذاب است   ⬅️ همه‏ ادیان آسمانى، نسبت به روابط مالى انسان‌ها و چگونگى دخل و خرج سخن و حساسیت دارند ⬅️ تا ظلم و ربا و حرام‏خوارى انسان را در مدار كفر قرار نداده راه بازگشت آسان است وگرنه این گونه گناهان زمینه‏ كفر و عذاب است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ 《اَما اِنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ اِلاّ اَرْبَعُ اَصابِعَ - فَسُئِلَ عَنْ مَعْنى قَولِهِ هذا، فَجَمَعَ اَصابِعَهُ وَ وَضَعَها بَیْنَ اُذُنِهِ وَ عَیْنِهِ - ثُمَّ قالَ: اَلْباطِلُ اَنْ تَقولَ: سَمِعْتُ وَالْحَقُّ اَنْ تَقولَ: رَأَیْتُ》 میان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست از آن حضرت درباره معناى این فرمایش سؤال شد امام انگشتان خود را به هم چسباند و آنها را میان گوش و چشم خود گذاشت و آنگاه فرمودند: باطل این است که بگویى: شنیدم و حق آن است که بگویى: دیدم 📗نهج البلاغه، صفحه ۱۹۸
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨لَكِنِ الرَّاسِخُونَ فِى الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ يُؤمِنُونَ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَيْکَ وَ مَآ أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَالْمُقِيمِينَ الصَّلَوةَ وَالْمُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَالْمُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ أُوْلَئِکَ سَنُؤْتِيهِمْ أَجْراً عَظِيماً{۱۶۲} ولى راسخان در علم از یهود و مؤمنان، به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است ایمان دارند و به ویژه برپا دارندگان نماز و اداكنندگان زكات و ایمان آورندگان به خدا و قیامتند، بزودى آنان را پاداش بزرگى خواهیم داد(۱۶۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ از اینكه بارها در قرآن جمله‏ «و ما انزل من قبلك» آمده و یك بار هم عبارت «من بعدک» نیامده است خاتمیّت دین اسلام را می‌توان فهمید ⬅️ در حدیث آمده است: آنكه زكات نمی‌پردازد نمازش قبول نیست ⬅️ پیامبر ﷺ نیز نمازگزارانى را كه اهل پرداخت زكات نبودند از مسجد بیرون مى‏ كرد و به فرموده‏ قرآن نمازگزار واقعى بخیل نیست. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹امـام صـادق علیـه‌السلام⇩ ↫◄ بنـدگان گـــروهند: گروهى خدا را از سر هراس می‌پرستند كه اين پرستش است و گروهى او را برای پاداش می‌پرستند كه این پرستش است و گروهی خداوند را به سبب محبّت به او می‌پرستند كه این پرستش و برترين پرستش است. 📗الكافی، جلد ۲، صفحه ۸۴
💢اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الْشَّيْطَانِ الْرَّجیمْ💢 🍃بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ🍃 ⬅️ آغاز روزی دیگر با ذکر شریف صلوات بر محمـღـد و آل محمـღـد 🌸🍃اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلِيَاءَ الله 🌸🍃اَلسَّلامُ عَلَیْکَ يَا مَوْلایَ يَا أَبَا اِبْرَاهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ 🌸🍃اَلسَّلامُ عَلَیْکَ يَا مَوْلایَ يَا اَبَا الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنَ مُوسَى 🌸🍃اَلسَّلامُ عَلَیْکَ يَا مَوْلایَ يَا اَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِی 🌸🍃اَلسَّلامُ عَلَیْکَ يَا مَوْلایَ يَا اَبَا الْحَسَنِ عَلِیّ بْنَ مُحَمَّدٍ ☑️ امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السلام و همگی میهمان این چهار معصوم علیهم السلام هستیم ◽️⇦ ان‌شاءالله تمام کارهای خیر امروزمان را با احترام تقدیم می‌کنیم به ساحت مقدس این چهار امام معصوم علیهم السلام 🌸🍃ان‌شاءالله مورد قبول درگاه الهی باشد ⬅️ ذکر روز چهارشنبـه 100 مرتبه 《یَـا حَـیُّ یَـا قَـیُّـومُ》 امیدوارم همگی حاجت روا باشید 🌸🍃الهــღــی آمیــ🙏ـــن °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إِنَّا أَوْحَيْنَآ إِلَيْکَ كَمَآ أَوْحَيْنَآ إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَوْحَيْنَآ إِلَى‏ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَ عِيسَى‏ وَأَيُّوبَ وَيُونُسَ وَهَرُونَ وَسُلَيَْمانَ وَءَاتَيْنَا دَاوُدَ زَبُوراً{۱۶۳} اى پیامبر! ما به تو وحى كردیم، آن‏گونه كه به نوح و پیامبران پس از او وحى كردیم و همچنین به ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، یعقوب، اسباط «فرزندان یعقوب»، عیسى، ایوب، یونس، هارون و سلیمان وحى كردیم و به داود «زبور» دادیم(۱۶۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در تمام قرآن نام ۲۵ نفر از پیامبران آمده است، نام یازده تن از آنان در این آیه ذكر شده و نام بقیه آنان عبارت است از: آدم، ادریس، هود، صالح، لوط یوسف، شعیب، ذى‏ الكفل، موسى الیاس، یسع، زكریا، یحیى و عُزیر ⬅️ در حدیث آمده است: آنچه بر انبیاى پیشین وحى شده بود بر پیامبر اسلام وحى شده است ⬅️ «اَسباط» جمع «سِبط» به معناى نوه عنوان فرزندانى از یعقوب است كه به پیامبرى رسیدند ⬅️ «زَبور» در لغت به معناى كتاب است ولى در اصطلاح به كتاب حضرت داود گفته می‌شود ⬅️ «مزامیر داود» از كتب عهد قدیم (تورات) است و ۱۵۰ فصل دارد كه هر كدام یک «مزمور» است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ رُسُلاً قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْکَ مِنْ قَبْلُ وَ رُسُلاً لَّمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْکَ وَ كَلَّمَ اللَّهُ مُوسَى تَكْلِيماً{۱۶۴} و به پیامبرانى كه پیش از این داستان آنان را برایت باز گفته‌ایم و پیامبرانى كه ماجراى آنان را براى تو نگفته‌ایم نیز وحى كردیم و خداوند با موسى سخن گفت، سخن گفتنى ویژه(۱۶۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در میان سوره‏ هاى قرآن سوره‏ هاى هود و شُعرا در بیان قصص انبیاء جامعیّت بیشترى دارند ⬅️ همه‏ پیامبران طرف سخن خدایند ولى در این میان تنها حضرت موسى علیه السلام «كلیم الله» شده است شاید براى آنكه حضرت موسى در مبارزه با فرعون و تحمّل لجاجت و سرسختى بنى ‏اسرائیل، لازم بود بیشتر و پى در پى با خداوند مرتبط باشد و پیام بگیرد، از این رو كلیم الله شد. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨رُّسُلاً مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ كَانَ اللهُ عَزِيزاً حَكِيماً{۱۶۵} پیامبرانى را فرستادیم كه بشارت دهنده و بیم دهنده بودند، تا پس از پیامبران براى مردم بر خداوند حجّتى نباشد و خداوند همواره شكست ‏ناپذیر و حكیم است(۱۶۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ این آیه، كلّیات دعوت انبیاء و شیوه كار و هدف از بعثت آنان را بیان می‌كند ⬅️ عقل همچون وحى، حجّت الهى است ولى چون مدار ادراكاتش محدود است به تنهایى كافى نیست و حجّت تمام نیست لذا انبیاء از دانستنیهای غیبى و ملكوتى و اخروى كه دست عقل از آن كوتاه است خبر می‌دهند. ⬅️ قرآن در جاى دیگر می‌فرماید: «و لو انا اهلكناهم بعذاب من قبله لقالوا ربنا لولا ارسلت الینا رسولاً» اگر ما پیش از فرستادن رسولان عذابشان كنیم، می‌گویند: چرا براى ما رسولى بیانگر و هشدار دهنده نفرستادى؟ 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله⇩ 《لَا تَتَّبِعُوا عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِینَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ فَضَحَهُ وَ لَوْ فِی جَوْفِ بَیْتِه》 عیب‌های مؤمنان را جستجو نکنید زیرا هر که دنبال عیب‌های مؤمنان بگردد خداوند عیب‌های او را دنبال کند و هر که خداوند متعال عیوبش را جستجو کند، او را رسوا سازد گرچه درون خانه‌اش باشد. 📗المحاسن برقی، جلد۱، صفحه۱۰۴
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨لَكِنِ اللَّهُ يَشْهَدُ بِمَآ أَنْزَلَ إِلَيْکَ أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ وَالْمَلِكَةُ يَشْهَدُونَ وَ كَفَى‏ بِاللهِ شَهِيداً{۱۶۶} گرچه كفّار، بهانه می‌گیرند ولى خداوند، به آنچه بر تو نازل كرده گواهى می‌دهد كه به علم خود بر تو نازل كرد و فرشتگان نیز بر حقّانیت تو شهادت می‌دهند و گواهى خداوند براى تو كافى است(۱۶۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ این كه معارف والاى قرآن از زبان شخص درس ناخوانده‌اى در منطقه جهل و شرک و دشمنى بیان شده و مردم تحوّل یافتند و از تفرقه به وحدت از بخل به ایثار از شرک به توحید از جهل به علم و از سقوط به عروج معنوى و تشكیل «امّت اسلامى» رسیدند گواهى خداوند بر لطفى است كه به پیامبر و دین او دارد. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ 《أشَدُّ النّاسِ نَدامَةً و أكثَرُهُم مَلامَةً العَجِلُ النَّزِقُ الّذی لا يُدرِكُهُ عَقلُهُ إلاّ بَعدَ فَوتِ أمرِهِ》 ↫◄ سخت‌ترين پشيمانى و بيشترين سرزنش دامنگير كسى مى‌شود كه شتابكار و بی‌فكر است و وقتى كار از كار گذشت تازه به سر عقل می‌آيد. 📗ميزان الحكمه، جلد۱۲، صفحه۲۰۱
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَ صَدُّواْ عَنْ سَبِيلِ اللهِ قَدْ ضَلُّواْ ضَلَالاً بَعِيداً{۱۶۷} قطعاً كسانى كه كافر شدند و با القاى شبهه و تهمت و تحقیر مردم را از راه خدا باز داشتند به تحقیق گمراه شدند، گمراهى دور(۱۶۷) ✨إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَ ظَلَمُواْ لَمْ يَكُنِ اللهَ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقاً{۱۶۸} همانا كسانى كه كافر شدند و ستم كردند خداوند بر آن نیست كه آنان را بیامرزد و به راهى هدایتشان كند(۱۶۸) ✨إِلَّا طَرِيقَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَآ أَبَداً وَ كَانَ ذَلِکَ عَلَى اللهِ يَسِيراً{۱۶۹} مگر به راه جهنّم كه براى همیشه در آن ماندگارند و این عذاب و كیفر بر خداوند آسان است(۱۶۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ مراد از «ضلال بعید» گمراهى مضاعف كافران است ▪️ كفر یک گمراهى است و مانع شدن از ایمان دیگران، گمراهى دگر ▪️كفر یک انحراف است و خود را بر حقّ دانستن، انحرافى بالاتر ▪️كفر، ظلم به خویش است و مانع راه دیگران شدن، ظلم به تاریخ و نسل بشر ⬅️ شاید مراد از «ظلم» در آیه ۱۶۸ همان مانع شدن از هدایت دیگران باشد زیرا چه ظلمى بالاتر از ظلم فكرى و فرهنگى و اعتقادى؟  ⬅️ سخت‌ترین عذاب‌ها و بدترین تعبیرات براى كافرانى بیان شده كه با انواع تبلیغات، تهمت‌ها و تهدیدات مانع رسیدن پیام حق به گوش حقجویانند عدم مغفرت، عدم هدایت دوزخى شدن و جهنّم ابدى ⬅️ باز دارندگان مردم از هدایت خود در گمراهى سختى هستند ⬅️ كفر و ظلم، در كنار همند و نتیجه آنها محرومیّت از آمرزش و هدایت الهى است ⬅️ كیفر كافران ظالم كه مانع هدایت مردمند، دوزخ ابدى است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَكُمْ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَّبِّكُمْ فَامِنُواْ خَيْراً لَّكُمْ وَ إِنْ تَكْفُرُواْ فَإِنَّ للهِ مَا فِی السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَ كَانَ اللهُ عَلِيماً حَكِيماً{۱۷۰} اى مردم همانا پیامبر از سوى پروردگارتان همراه با حق (قرآن) براى شما آمده است پس ایمان بیاورید كه براى شما بهتر است و اگر ناسپاسى كرده و كفر ورزید پس بدانید كه آنچه در آسمان‌ها و زمین است از آن خداست و خداوند دانا و حكیم است(۱۷۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ اهل كتاب و حتّى مشركان در انتظار ظهور پیامبرى بودند و زمینه‏ ذهنى داشتند لذا در این آیه بجاى «رسولاً» می‌فرماید: «الرسول» یعنى همان پیامبرى كه انتظارش را می‌كشید، اكنون آمده است، پس به او ایمان بیاورید. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُواْ فِى دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُواْ عَلَى اللهِ إِلَّا الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللهِ وَ كَلِمَتُهُ أَلْقَهَا إِلَى مَرْيَمَ وَ رُوحٌ مِّنْهُ فََامِنُوا بِاللهِ وَ رُسُلِهِ وَلَا تَقُولُوا ثَلَاثَةٌ انْتَهُوا خَيْراً لَكُمْ إِنَّمَا اللهُ إلَهٌ وَاحِدٌ سُبْحَانَهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَ كَفَى بِاللهِ وَكِيلاً{۱۷۱} اى اهل كتاب! در دین خود غلوّ نكنید و جز حقّ، به خداوند نسبتى ندهید، همانا مسیح، عیسى پسر مریم، فرستاده خداوند و كلمه اوست كه به مریم القا نمود و روحى است از جانب او، پس به خداوند و پیامبرانش ایمان آورید و به تثلیث قائل نشوید، از این حرف دست بردارید كه به نفع شماست، جز این نیست كه الله خدایى است یكتا، و از اینكه فرزندى داشته باشد منزّه است. آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است از آن اوست و خداوند براى تدبیر و سرپرستى هستى كافى است(۱۷۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ كلمه الله به انبیاء و اولیاء گفته می‌شود چون همانطور كه كلمه بیانگر مطالبى است كه در ذهن گوینده است پیامبران و اولیاء بیانگر كمالات پروردگارند چنانكه در حدیث آمده است: «نحن كلمات الله التّامات» ما كلمات كامل الهى هستیم ⬅️ شاید هم مراد از كلمه همان جمله‏ «كن فیكون» باشد كه قول خداوند است و مانند هر سخن دیگر محصول آن كلمه است چنانكه در جاى دیگر خداوند آفرینش عیسى‏ علیه‌السلام را به آفرینش آدم ‏علیه‌السلام تشبیه نموده و می‌فرماید: «انّ مثل عیسى عندالله كمثل آدم خلقه من تراب ثمّ قال له كن فیكون» ⬅️ از امام صادق ‏علیه السلام درباره «روح منه» سؤال شد حضرت پاسخ دادند: مقصود روح خداست كه خداوند آن را در آدم و عیسى علیهما السلام قرار داد ⬅️ مسیحیان عقیده به تثلیث دارند و الله را خداى پدر، مسیح را خداى پسر و جبرئیل را واسطه‏ این دو خدا می‌دانند كه نوعى كفر است قرآن هم می‌فرماید: «لقد كفر الّذین قالوا انّ الله ثالث ثلاثة» آنانكه خدا را یكى از خدایان سه ‏گانه می‌دانند كافرند البتّه گروهى از آنان نیز حضرت مریم را به جاى جبرئیل یكى از خدایان سه ‏گانه می‌دانند كه قرآن در این باره می‌فرماید: «یا عیسى ‏بن مریم ءانت قلت للناس اتّخذونى وَ اُمّى اِلهَین مِن دون الله» اى عیسى! آیا تو به مردم گفته‌اى كه مرا و مادرم را دو خدا قرار دهید؟  در روایات، به غلوّ كنندگان نفرین شده و آنان از بدترین اقسام كفّار و مشركان به شمار آمده‌اند ⬅️ اگر نداشتن پدر دلیل بر الوهیّت باشد حضرت آدم باید به طریق اولى الوهیّت داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹امـام جـواد علیـه‌السلام⇩ 《مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكاً فيهِ》 ↫◄ هر کس گنـاهی را تحسیـن و تائیـد کنـد در آن شریک است❗️ 📗کشف الغمه، جلد۲، صفحه۳۴۹ هر پستی رو لایک نکنیـم⚠️
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً للهِ وَلَا الْمَلَِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ مَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَ يَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعاً{۱۷۲} و هرگز مسیح از اینكه بنده خدا باشد استنكاف ندارد و فرشتگان مقرّب نیز سرپیچى ندارند و هر كس از بندگى خداوند سرپیچى كند و تكبّر ورزد، پس بداند كه به زودى همه را به نزد خود محشور می‌كند(۱۷۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ امام رضا علیه‌السلام به جاثلیق رهبر مسیحیان آن زمان فرمود: همه چیزِ عیسى خوب بود جز آنكه اهل عبادت نبود جاثلیق ناراحت شد و گفت: او بیشترین عبادت را انجام می‌داد حضرت پرسید: چه كسى را می‌پرستید؟ جاثلیق خاموش شد، چون فهمید كه هدف امام آن است كه بفهماند «عابد» نمی‌تواند «معبود» باشد ⬅️ مردم نسبت به عبادت خداوند سه حالت دارند: ◄ گروهى مستكبر ◄ گروهى تسلیم ◄ و گروهى طالب ⬅️ حضرت على علیه‌السلام می‌فرماید: «كَفى بى عِزّاً ان اَكون لکَ عَبداً وَ كَفى بى فَخراً ان تَكون لى ربّا» برایم همین افتخار بس كه بنده‏ تو باشم 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَأَمَّا الَّذِينَ ءامَنُواْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدُهُم مِّنْ فَضْلِهِ وَ أَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُواْ وَاسْتَكْبَرُواْ فَيُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً أَلِيماً وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللهِ وَلِيّاً وَلَا نَصِيراً{۱۷۳} پس آنان كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‌اند، خداوند پاداش آنان را كامل می‌دهد و از فضل خویش به ایشان افزون‏تر می‌بخشد و اما آنان كه سرپیچى كردند و تكبّر ورزیدند، خداوند آنان را به عذابى دردناک كیفرشان می‌دهد و در برابر قهر خدا براى خود دوست و یاورى نخواهند یافت(۱۷۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ اهل كتاب، یا پیامبر خود را برتر می‌دانستند و درباره ‏او غلوّ می‌کردند و یا خود را برتر می‌دانستند و می‌گفتند: «نحن ابناء الله» و یا دیگران را تحقیر می‌کردند «قالت الیهود لیست النصارى على شى‏ء...» در حالى كه در قیامت هیچ كدام از اینها كارساز نیست و ایمان و عمل لازم است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَكُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَّبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنَآ إِلَيْكُمْ نُوراً مُّبِيْناً{۱۷۴} اى مردم از سوى پروردگارتان براى شما برهان و حجّتى آمده است و نورى روشنگر همچون قرآن را به سوى شما فرود آوردیم(۱۷۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ طبق روایات مراد از «برهان» شخص پیامبر و مراد از «نور مبین» قرآن است و به راستى كه پیامبر، برهان دین است چرا كه كسى درس ناخوانده چنین معارف و كتابى را آورده كه هرچه زمان می‌گذرد و علوم رشد می‌كند حقّانیت دین و عمق تعالیمش روشن‌تر می‌شود ⬅️ اسلام با همه‏ مردم و همه نسل‌ها و عصرها سخن می‌گوید و پیامش جهانى است ⬅️ فرستادن نور و برهان از شئون ربوبیّت خداست ⬅️ قرآن كتاب استدلال، هدایت و نور است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَأَمَّا الَّذِينَ ءامَنُواْ بِاللهِ وَاعْتَصَمُواْ بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِى رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَ فَضْلٍ وَ يَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِرَاطاً مُّسْتَقِيماً{۱۷۵} پس كسانى كه به خداوند ایمان آورده و به او توسّل جستند، به زودى آنان را در رحمت و فضل خویش وارد می‌كند و آنان را به سوى خود در راه راست هدایت می‌كند(۱۷۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ ممكن است مراد از اعتصام به خداوند در این آیه، اعتصام به اولیاء و رهبران الهى باشد كه مانع تفرّق و تشتّت مى ‏گردند در زیارت جامعه می‌خوانیم: «من اعتصم بكم فقد اعتصم بالله» در دو آیه‏ قبل، ایمان و عمل صالح وسیله‏ دریافت لطف الهى عنوان شد و در این آیه ایمان و اعتصام به خداوند این نشانه آن است كه راه اعتصام به خدا و پیوستن به او عمل صالح است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹امام حسن مجتبی علیه‌السلام⇩ ↫◄ بهترين دوست نزدیک به انسان آن كسى است كه در تمام حالات دلسوز و با محبت باشد گرچه خويشاوندى نزدیک نداشته باشد ↫◄ و بيگانه ترين افراد كسى است كه از محبّت و دلسوزى بعيد باشد گرچه از نزدیکترين در خويشاوندان باشد. 📚بحارالانوار، جلد۷۵، صفحه۱۰۶
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَسْتَفْتُونَکَ قُلْ اللهُ يُفْتِيكُمْ فِی الْكَلالَةِ إِنِ امْرُؤٌاْ هَلَکَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَ لَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَکَ وَ هُوَ يَرِثُهَا إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهَا الثُّلثَانِ مِمَّا تَرَکَ وَ إِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالاً وَ نِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ يُبَيِّنُ اللهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا وَاللهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ{۱۷۶} اى پیامبر! از تو فتوا می‌خواهند بگو: خداوند درباره‏ (ارث) كلاله برادر و خواهر پدرى یا پدر و مادرى به شما چنین فتوا می‌دهد كه اگر مردى بمیرد و فرزندى یا پدر و مادرى نداشته باشد ولى خواهرى داشته باشد نصف آنچه بجا گذاشته از آنِ خواهر است و او نیز از خواهرش اگر فرزندى نداشته باشد همه اموال را ارث می‌برد و اگر دو خواهر باشند، دو سوّم دارایى به جامانده را ارث می‌برند (هر كدام یک سوّم) و اگر چند برادر و خواهر باشند مرد برابر سهم دو زن ارث می‌برد خداوند احكام را براى شما بیان می‌كند تا گمراه نشوید و خداوند به هر چیز دانا است(۱۷۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در آیه ۱۲ همین سوره آمده بود كه خواهر و برادر از یكدیگر یک ششم ارث می‌برند و اینجا می‌فرماید: نصف این به خاطر آن است كه در آنجا مراد خواهر و برادر مادرى بود و در اینجا پدرى، یا پدر و مادرى ⬅️ ارث بردن خواهر و برادر از میّت وقتى است كه او فرزند یا پدر و مادر نداشته باشد وگرنه نوبت به خواهر و برادر نمی‌رسد ⬅️ سوره نساء با مسائل خانواده آغاز شد و با مسائل خانواده به پایان رسید. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُم بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَى‏ عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّى الصَّيْدِ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ إنَّ اللهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ{۱} اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! به عقد و پیمان‌هاى خود با خدا و مردم وفا كنید خوردن گوشت چهارپایان براى شما حلال گشته مگر آنها كه حكم حرمتش بر شما خوانده خواهد شد و در حال احرام شكار را حلال نشمرید همانا خداوند به هر چه خواهد و مصلحت بداند حكم می‌كند(۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ كلمه «بهیمة» در اینجا به معناى چهارپا و اعم از «اَنعام» است «اَنعام» را به گاو و شتر و گوسفند می‌گویند و «بهیمة الانعام» كه سه بار در قرآن آمده به معناى حلال بودن گوشت این چهارپایان است ⬅️ امام صادق‏ علیه‌السلام فرمودند: مراد از «بهیمة الانعام» جنین حیوان ذبح شده است كه تزكیه مادرش، تزكیه‏ او نیز به شمار می‌رود ⬅️ مرحوم فیض در تفسیر صافى می‌فرماید: ممكن است این روایت بیان مصداق پنهان آن باشد و یا اینكه از شكم مادر به آنها «بهیمة» گفته می‌شود بنابراین منافاتى با تعمیم ندارد ⬅️ پیامبر صلى الله علیه وآله فرمود: «لادین لمَن لاعهد له» كسى كه وفا ندارد، دین ندارد آرى اگر به پیمان‌ها عمل نشود اساس جامعه و اعتماد عمومى بهم می‌ریزد و هرج ومرج پیش می‌آید ⬅️ قرآن وفاى به پیمان حتى با مشركان را لازم می‌داند «فأتمّوا الیهم عهدهم الى مدّتهم» و طبق حدیثى از امام صادق‏ علیه‌السلام وفا به پیمان فاجران هم لازم است ⬅️ بر اساس روایتى دیگر اگر یک مسلمان حتى با اشاره به دشمن كافر امان داد بر دیگر مسلمانان رعایت این پیمان اشاره‌اى الزامى است ⬅️ كتب آسمانى عهد خداوند هستند و باید به آنها وفادار بود عهد قدیم (تورات)، عهد جدید (انجیل) و عهد اخیر (قرآن) در حدیث می‌خوانیم: «القرآن عهدالله» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹امـام رضـا علیـه‌السلام⇩ 《الصغائرُ مِنَ الذُّنوبِ طُرُقُ اِلیَ الکَبائِرِ وَ مَن لَم یَخَفِ اللهَ فِی القَلیلِ لَم یَخَفهُ فِی الکَثیرِ》 ↫◄ گناهان کوچک راهی به سوی گناهان بزرگ است هر کس که در گناهان کوچک و کم از خــدا نترسد در گناهان بــزرگ و بسیار هــم از او نمی‌ترسد. 📗مسند الامام رضا جلد۱، صفحه ۲۹۰
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُحِلُّواْ شَعَائِرَ اللهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ لَاالْهَدْىَ وَلَا الْقَلَائِدَ وَلَا ءَآمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ رَّبِّهِمْ وَ رِضْوَاناً وَ إِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنََانُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى‏ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدوَانِ وَاتَّقُواْ اللهَ إِنَّ اللهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ‏{۲} اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! حرمت شعائر الهى و ماه حرام و قربانى حج و حیواناتى كه براى حج علامت‏گذارى شده‌اند و راهیان خانه خدا كه فضل و خشنودى پروردگارشان را می‌طلبند نشكنید و هرگاه از احرام بیرون آمدید و اعمال عمره را به پایان رساندید می‌توانید شكار كنید و دشمنى با گروهى كه شما را از مسجدالحرام بازداشتند شما را به بى‏ عدالتى و تجاوز وادار نكند و در انجام نیکی‌ها و دورى از ناپاكی‌ها یكدیگر را یارى دهید و هرگز در گناه و ستم، به هم یارى نرسانید و از خداوند پروا كنید كه همانا خداوند سخت كیفر است(۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «هَدْى» حیوان بى‏ نشانى است كه براى قربانى در حج هدیه می‌شود و «قلائِد» حیواناتى هستند كه پیش از مراسم حج، با آویختن چیزى به گردن آنها یا داغ زدن، علامت‏دار مى ‏شوند تا در مناسک حج، قربانى شوند ⬅️ خداوند در ابتداى این آیه احترام به همه شعائر را واجب و هتک حرمت آنها را حرام نموده است ولى در میان شعائر، چند مورد را بخصوص ذكر كرده است از جمله: چهار ماه رجب، ذیقعده، ذیحجّه و محرّم كه جنگ در آنها حرام است و ماه ذیحجّه كه حج در آن انجام می‌شود هَدْى كه قربانى بى‏ نشان است و قلائد كه قربانى نشان‏دار است ⬅️ در سال ششم هجرى، مسلمانان با طىّ هشتاد فرسخ راه از مدینه به مكّه آمده بودند تا حج بگذارند ولى كافران مانع شدند و صلح حدیبیه پیش آمد اكنون كه مكّه فتح شده نباید دست به تجاوز بزنند «صدّوكم عن المسجد الحرام»  اگر تحصیل علم یك «بِرّ» است زمینه‏ هاى آن چون: تأمین مدرسه كتاب، كتابخانه، آزمایشگاه، وسیله نقلیّه و استاد و... همه «تعاون بر بِرّ» است ⬅️ همیارى در نیكى و پاكى در آیه ۱۷۷ سوره بقره، مواردى از «برّ» را بیان كرده است: «لكن البرّ مَن آمن بالله والیوم الاخر والملائكة والكتاب والنبیّین و آتى المال على حبّه ذوى القُربى‏ والیتامى و... و اولئک هم المتّقون» برّ، ایمان به خدا و قیامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و انبیاء و رسیدگى به محرومان جامعه و پایبندى به قراردادها و صبر در كارهاست ⬅️ در روایات بسیارى به تعاون بر نیکی‌ها و یارى رساندن به مظلومان و محرومان سفارش شده و از کمک و یارى به ستمگران نهى شده است و ما در اینجا چند حدیث را براى تبرّک ذكر می‌کنیم:  ⬅️ امام صادق ‏علیه‌السلام فرمود: هر كس براى یارى رساندن به دیگران گامى بردارد، پاداش مجاهد و رزمنده دارد ◽️تا زمانى كه انسان در فكر یارى رساندن به مردم است خداوند او را یارى می‌كند ◽️یارى كردن مسلمان از یک ماه روزه مستحبّى و اعتكاف بهتر است ◽️هر كس ظالمى را یارى كند خودش نیز ظالم است حتّى در ساختن مسجد، ظالم را یارى نكنید 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹امـام حسن عسکری علیه‌السلام⇩ 《اِنّ لِلسّخاء مِقداراً فَانْ زَادَ عَلیه فَهُوَ سَرْفٌ، وَ اِنّ لِلحَزم مِقداراً فَانْ زَادَ عَلیه فَهُوَ جُبْنٌ، وَ لِلاقتصادِ مِقداراً فَانْ زَادَ عَلیه فَهُو بُخْلٌ وَ لِلشّجاعَةِ مِقداراً فَانْ زَادَ عَلیه فَهُو تَهوّرٌ》 ◽️سخاوت و بخشندگی اندازه‌ای دارد اگر از آن بیشتر شود است ◽️حزم و دوراندیشی نیز حدّی دارد اگر بیش از آن شود است ◽️میانه‌روی در خرج هم اندازه‌ای دارد اگر افراط شود، است ◽️شجاعت نیز اندازه‌ای دارد اگر آن از بیشتر شود تهـوّر و بی‌باکی است 📗تحف العقول، صفحه۳۶۲