eitaa logo
🌹🌻 احکام تقلیدی 🌻🌹
9 دنبال‌کننده
190 عکس
39 ویدیو
2 فایل
🌻 لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم 🌻 🤔 دانستن احکام، مقدمه عمل‌ کردن به احکام 🙂 مطابق با فتوی آیت الله سید علی حسینی خامنه ای «حَفَظَهُ ٱلله» 😀 سایت های استفاده abadis.ir leader.ir 🌷 ما شاء الله کان 🌷 وبلاگ newontology.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 دریافت وجه بابت معرفی کار به دیگران 💠 سؤال: با ارتباطی که دارم به عنوان مثال یک کارگر را برای شخصی معرفی می کنم برای کار کردن و قرار می گذارم با کارگر به ازای معرفی درصدی از درآمد را به من بدهد، آیا عمل من از لحاظ شرعی مشکل دارد؟ ✅ جواب: اگر به صورت قرارداد جعاله باشد اشکال ندارد، یعنی کارگر بگوید: اگر کار مناسبی به من معرفی کنی، فلان درصد از درآمدم را به شما می دهم و شما قبول کنید. 🆔 @leader_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 وقف 📚 ✍ وقف، نگه‌‌داشتن و حبس کردن عین مال و جلوگیری از انتقال آن به دیگری، به‌‌وسیله یکی از عقود؛ مانند بیع، صلح، هبه و قرار دادن منافع آن در جهتی‌‌ که واقف آن را مشخص کرده است. 💎‌‌‌‌وقف فضیلت و ثواب زیادی دارد. 🌺 امام صادق(ع) می‌‌فرمایند: خَیْرُ مَا یُخَلِّفُهُ الرَّجُلُ بَعْدَهُ ثَلَاثَةٌ وَلَدٌ بَارٌّ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ سُنَّةُ خَیْرٍ یُقْتَدَی بِهِ فِیهَا وَ صَدَقَةٌ تَجْرِی مِنْ بَعْدِهِ. 👆بهترین چیزی‌‌که انسان از خود به یادگار می‌‌گذارد، سه چیز است: فرزند نیکوکاری که برای او استغفار کند، روش و سنت خوبی‌‌که مردم از او پیروی کنند، صدقه جاریه ای‌‌(صدقه جاریه به وقف تفسیر شده است) که پس از مرگش جریان داشته باشد.
📚 اقسام وقف 📚 1⃣ وقف خاص: استفاده کنندگان از موقوفه، اشخاص، اقشار یا گروه خاصی‌‌اند؛ مثل وقف چیزی برای امام جماعت مسجد یا دانشجویان یک دانشگاه. 2⃣ وقف عام: استفاده کنندگان از آن مال، شخص یا گروه خاصّی نیستند، بلکه وقف بر جهت و مصلحت عموم، مانند مساجد، پل‌ها و کاروان‌‌سراها، یا بر عنوان عام، مانند فقرا و ایتام است
📚 شرایط وقف 📚 1⃣ واقف (وقف کننده) 2⃣ موقوفه (مال وقف شده) 3⃣ موقوف عليهم (افرادی كه مال براي آنان وقف شده) 4⃣ شرایط کلی وقف
📚 شرایط واقف (وقف کننده) 📚 ✍ از شرایط واقف بلوغ، عقل، قصد، اختیار و عدم حجر است. ❗️مثال: اگر واقف اکراه بر وقف شده باشد، تا زمانی‌‌که اجازه او به آن ملحق نشود، وقف صحیح نیست. 🔸 لازم نیست واقف مسلمان باشد.
📚 شرایط موقوفه (مال وقف شده) 📚 ۱. از اعیان باشد (نه از منافع یا دیون) ۲. ملک وقف کننده باشد. ۳. دارای منفعت حلال باشد (بر خلاف آلات قمار) ۴. منفعت آن، متعلق حق غیر که مانع از تصرف است، نباشد. بنابراین واقف نمی‌‌تواند ملکی را که رهن داده، وقف نماید. ۵. اصل مال، با استفاده از منافع آن، تمام نشده و به مقدار قابل توجهی باقی بماند. بنابراین وقف خوردنی و آشامیدنی، یا گل برای بوییدن صحیح نیست. ۶. قابلیت ملکیت داشته باشد. بنابراین وقف شراب یا خوک صحیح نیست. ۷. قابل تحویل باشد. لذا وقف حیوان فراری که امکان تحویل آن نیست، صحیح نیست. ۸. برای منفعت حرام وقف نشده باشد. بنابراین وقف مکانی برای فروش شراب، یا برای استفاده‌‌ فرق ضالّه باطل است. 🔹 مال موقوفه لازم نیست بالفعل قابلیت انتفاع داشته باشد، بلکه اگر در معرض انتفاع هم باشد کافی است؛ مانند وقف درختی که دو سال دیگر ثمر می‌‌دهد
📚 شرایط موقوف عليهم (افرادی كه مال براي آنان وقف شده) 🔸 معین باشند. بنابراین وقف چیزی برای یکی از دو مسجد یا یکی از دو نفر، صحیح نیست. 🔹 اگر وقف خاص است، در هنگام وقف، حداقل یک‌‌نفر از موقوف‌‌علیهم موجود باشند. 🔸اگر وقف عام است، هنگام وقف، امکان موجود شدن موقوف‌‌علیهم باشد. ⚠️ بنابراحتیاط واجب مرتد فطری یا کافر حربی نباشند.
📚 شرایط کلی وقف 📚 ۱. انشاء وقف: در وقف نیت به تنهایی کافی نیست، بلکه انشاء وقف نیز لازم است. فرقی نمی‌‌کند انشاء وقف با لفظ و صیغه خاصی باشد یا هر فعلی که بر این معنا دلالت کند که به آن وقف معاطاتی گویند؛ مثلاً واقف زمینی را به عنوان مسجد بسازد و در اختیار عموم گذارد و گروهی هم در آن نماز بخوانند یا پلی برای عابرین بسازد و بعضی هم با اجازه واقف از آن عبور کنند، در تحقق وقف کافی است. ۲. صیغه وقف لازم نیست عربی باشد و هر لفظی که دلالت بر انشاء وقف نماید، کافی است؛ ❗️مانند اینکه گفته شود «وقفت»، یعنی وقف کردم یا «جعلته موقوفاً»، یعنی به عنوان موقوفه قرار دادم یا «هذا وقفٌ»، یعنی این وقف است. ۳. وقف نباید موقّت و زمان‌‌دار باشد. بلکه باید دائمی باشد. ۴. بنابر احتیاط واجب وقف، ‌باید قطعی باشد؛ یعنی معلّق و مشروط به شرطی نباشد. ۵. وقف باید برای دیگران باشد، نه برای خود واقف ۶. وقف قصد قربت لازم ندارد. ۷. در وقف باید قبض صورت بگیرد. (در ادامه در مورد قبض مطالبی خواهد آمد) ۸. اذن واقف در قبض شرط است. ۹. در وقف عام و به‌‌خصوص در وقف خاص، بنابر احتیاط مستحب قبول از طرف موقوف‌‌علیهم لازم است. در وقف عام قبول بر عهده حاکم یا نماینده اوست. ۱۰. در وقف مسجد، علاوه بر شروط ذکر شده، قصد عنوان مسجد نیز نیاز است. بنابراین اگر مکانی صرفاً برای عبادت و نماز مسلمانان وقف شود، وقف صحیح است. لکن مسجد محسوب نمی‌‌شود. ⚠️ چگونگی بازگشت وقف در صورت نیاز ✍ واقف هنگام وقف می‌‌تواند شرط کند که هر زمان نیازمند شد، وقف به او برگردد که در این صورت، اگر واقف بمیرد و قبل از مرگ محتاج شده باشد، به عنوان ارث محسوب می‌‌شود و اگر محتاج نبوده است، به حالت وقف باقی می‌‌ماند.
📚 قبض در وقف 📚 1⃣ وقف خاص: هر کدام از طبقه موجودی که وقف برای آنان صورت گرفته، اگر مال موقوف را تحویل بگیرد، وقف نسبت به این شخص تحقّق یافته است و کسانی‌‌که تحویل نگرفته‌‌اند، وقف درمورد آنان تحقّق نیافته است. 2⃣ وقف عام: الف) عناوین کلیه (فقراء، ایتام و...): اگر یکی از این افراد (فقراء، ایتام و...) مال وقفی را قبض کند و مستولی بر عین مال شود، کافی است. ب)‌ جهات عامه (مسجد، پل و...): در این حالت، قیّم و متولی تعیین شده توسط واقف (که در حین وقف تعیین کرده است) باید قبض کند و اگر این دو نبودند، حاکم شرع باید قبض نماید؛ هرچند در مورد مسجد و مقبره، با خواندن یک نماز یا دفن یک میت با اذن واقف و به‌عنوان تسلیم و قبض، قبض محقق می‌‌شود. 📒 چند نکته 👇 ۱. اگر واقف، ولی شرعی افرادی باشد که مال برای آنان وقف شده است، در این صورت صحت وقف متوقف به قبض جدیدی نیست. البته باید قصد قبض از جانب مولّی علیه را داشته باشد. ۲. در قبض وتحویل گرفتن موقوفه، فوریت لازم نیست. ۳. اگر واقف قبل از قبض طرف مقابل بمیرد، وقف محقق نمی‌‌شود و مال موقوفه به عنوان ارث، به ورثه می‌رسد.
📗 حکم در مورد بعضی عبارات وقف 🔸 وقف سیدالشهداء ⬅️ صرف برپایی عزاداری حضرت می‌شود. 🔹 مسلمان چیزی را بر فقرای شهر وقف کند. ⬅️ به فقیران مسلمان می‌رسد؛ بلکه اگر واقف شیعه باشد، به فقرای شیعه می‌‌رسد و اگر از اهل تسنن باشد، به فقرای اهل تسنن می‌‌رسد و اگر کافر باشد، به هم مسلکش می‌‌رسد. 🔸 چیزی را بر فقرای فامیل وقف کند و آنها در نقاط مختلف زندگی کنند. ⬅️ به همه آنها می‌رسد و نمی‌‌توان فقط به حاضرین داد. 🔹وقف در راه خدا یا در کار خیر ⬅️ در هر کاری که ثواب داشته باشد، خرج می‌‌شود. 🔸وقف بر ارحام و نزدیکان به طور مطلق ⬅️ به کسانی که عرف مردم، آنها را از ارحام و اقارب بدانند می‌رسد. 🔹وقف بر ارحام و فامیل با قید الاقرب فالاقرب ⬅️ مطابق تقسیم ارث 🔸وقف بر اولاد (بدون قید) ⬅️ به دختر و پسر مساوی می‌رسد. 🔹وقف بر علماء (بدون قید و با همین لفظ) ⬅️ به عالمان دینی می‌رسد. 🔸وقف بر مسجد (بدون قید و شرط) ⬅️ صرف نور، فرش، خادم، تعمیر و سایر مخارج می‌شود؛ اگر زیاد بیاید به امام جماعت داده می‌شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا