📚 شرایط مالی که عاریه میدهند:
۱. قابل بهرهبرداری باشد؛ آن هم بهرههای حلالیکه عین مال از بین نرود. لذا نمیتوان نان و روغن را عاریه داد یا جایز نیست ظرف طلا را برای استفاده خوردن و آشامیدن عاریه داد.
۲. معین بودن آن در ابتدا لازم نیست. لذا اگر کسی بگوید یکی از لباسهایم را که دوست داری، عاریه دادم، صحیح است.
۳. آنچه منافع متعدد دارد، در صورتیکه عاریه آن شیء به خاطر بعض منافع باشد، باید منافع مورد نظر مشخص شود تا معلوم باشد از کدام منافع میخواهد استفاده کند. در این صورت حلیت انتفاع از آن شیء مختص به همان منافع میشود و اگر میخواهد از مطلق منافع بهرهمند شود، میتواند به عموم تصریح کند. مگر آنکه با مطلق گفتن فهمیده شود که از تمام منافع آن جواز بهرهمندی دارد.
📚 فسخ کردن عاریه و باطل شدن آن
1⃣ عقد عاریه عقد جایز(یعنی هر یک از طرفین حق فسخ آن را دارند.) است؛ مگر عاریه زمین یا قبری برای دفن، در صورتیکه بدن میت پس از دفن کاملاً در آنجا پوشانده شده باشد که بنابر احتیاط واجب، نمیتوان نبش قبر کرد. لذا اگر کاملاً پوشانده نشده، میتوان زمین عاریه را پس گرفت. اما در این حالت هزینه حفر قبر و هزینه پر کردن زمین یا قبر (یعنی هزینه کارهای انجام شده) با عاریهدهنده نیست، همچنانکه پر کردن زمین نیز با عاریهگیرنده نیست.
2⃣ مرگ عاریهدهنده ← بطلان عاریه (بدون نیاز به فسخ)
3⃣ از بین رفتن سلطه عاریهدهنده (جنون و... ) ← بطلان عاریه (بدون نیاز به فسخ)
4⃣ اگر زمین را برای ساختمانسازی یا درختکاری و کاشت عاریه دهند ← حق فسخ برای عاریهدهنده و حق گرفتن خسارت برای عاریهگیرنده وجود دارد. اما باید احتیاطاً به نحوی باشد که رضایت طرفین جلب شود؛ یعنی عاریهدهنده رضایت طرف مقابل را و برعکس، عاریهگیرنده، در گرفتن خسارت، رضایت عاریهدهنده را جلب کند.
📚 استفادههای مجاز از عاریه و موارد ضامن بودن عاریهگیرنده
✍ در این رابطه باید موارد زیر رعایت شود:
1⃣ عاریهگیرنده فقط مجاز است به همان مقدار معمول و متداول از عاریه بهرهبرداری کند. در غیر این صورت غاصب و ضامن است؛ به این معنا که اولاً: به میزان ارزش استفادههای بیش از حد به عاریه دهنده بدهکار است و ثانیاً: اگر در این استفادههای بیش از حد، آسیبی به مال عاریه وارد شود، باید آن را جبران کند و خسارت بپردازد.
❗️مثال: اگر کسی اتومبیلی را عاریه بگیرد و بدون اینکه از صاحب آن اجازه بگیرد که با آن بار جابهجا کند، بارهای فراوان و سنگینی حمل کند، اولاً: باید کرایه حمل بار را به مالک بپردازد؛ ثانیاً: باید هر هزینهای را که از خسارت اتومبیل به مالک وارد شده، جبران کند.
2⃣ مال عاریه، در دست عاریه گیرنده، حکم امانت را دارد. لذا در موارد زیر ضامن است:
— در نگهداری آن کوتاهی کرده باشد.
— در بهرهبرداری از آن زیادهروی کرده باشد. (بند ۱)
— عاریهدهنده شرط کرده باشد که به هر دلیلی (اگرچه کوتاهی یا زیادهروی هم نباشد) عاریهگیرنده ضامن باشد و خسارت را به عهده بگیرد.
— موارد سهگانه فوق در مورد غیر طلا و نقره است؛ زیرا در طلا و نقره مطلقاً ضامن است؛ مگر اینکه عاریهگیرنده شرط کند که ضامن نیست.
— چنانچه هیچ یک از موارد فوق محقق نشود، اما خسارت وارده به مال عاریه، مستند به عاریهگیرنده باشد، باز هم عاریهگیرنده ضامن است.
❗️مثال: فرض کنید ظرف کریستال حسن در دست علی باشد و به صورت سهوی و بدون کوتاهی در مراقبت از آن، پای علی به آن بخورد و بشکند. علی در اینجا ضامن است؛ زیرا شکستن کریستال مستند به علی است.
3⃣ چنانچه عاریهدهنده غاصب مال عاریه باشد، در مورد تلف شدن مال یا عوض منفعتی که عاریهگیرنده از آن استفاده نموده:
الف) عاریهگیرنده جاهل به غصب است ← ضمان بر عهده غاصب است. لذا اگر مالک اصلی به غاصب رجوع کرد، غاصب نمیتواند به عاریهگیرنده رجوع نماید. اما اگر به عاریهگیرنده رجوع کند، او میتواند به غاصب رجوع کند.
ب) عاریهگیرنده عالم به غصب است← ضمان بر عهده عاریهگیرنده است. لذا اگر مالک به غاصب رجوع کند، در صورتیکه عین مال تلف شده باشد، غاصب میتواند به عاریهگیرنده رجوع کند و اگر مالک به عاریهگیرنده رجوع کند، او نمیتواند به غاصب رجوع کند.
⚠️ هر زمان که عاریهگیرنده علم به غصب پیدا کند، جایز نیست آن را به غاصب برگرداند. بلکه باید آن را به مالک برگرداند.
4⃣ زمانی عاریهگیرنده چیزی برگردنش نخواهد بود که مال عاریه را تحویل مالک آن، یا وکیل قانونی یا ولی او دهد و صرف قرار دادن مال در صندوق کافی نیست.
❗️مثال: اگر اتومبیل را پس از استفاده، در پارکینگ عاریهدهنده قرار دادیم، فایده ندارد. بلکه باید به خودش تحویل دهیم.
📚 غسل میت با وجود لاک و مانند آن
💠 سؤال: اگر هنگام غسل میت متوجه شویم که میت لاک دائمی یا مانند آن دارد، چه وظیفه ای داریم؟
✅ جواب: اگر بدون حرج و آسیب رساندن به بدن میت، رفع مانع ممکن باشد باید برطرف شود؛ در غیر این صورت احتیاط در این است که هم غسل جبیره ای داده شود و هم تیمم انجام گیرد.
#احکام_میت
#غسل_میت
#ناخن_مصنوعی
🆔 @leader_ahkam
📚 مسح پا با نوک انگشتان دست
💠 سؤال: آیا میتوان مسح پا را با انگشتهای دست انجام داد یا کشیدن کف دست روی پا لازم است؟
✅ جواب: کشیدن مسح با انگشت دست کفایت میکند ولی بهتر است که با تمام کف دست، روی پا را مسح کنید.
#احکام_وضو
#کیفیت_مسح
#مسح_پاها
🆔 @leader_ahkam
📚 کیفیت نیت نماز در آخر وقت
💠 سؤال: دو دقیقه مانده به پایان وقت، نماز صبح را شروع کردم اما هنگام خواندن نماز، آفتاب طلوع کرد، حکم نمازم چیست؟ باید قضایش را بجا بیاورم یا نمازم صحیح بوده است؟
✅ جواب: اگر یک رکعت از نماز را داخل وقت خوانده باشید کافی است و نماز، ادا محسوب می شود و در صورت شک در این که وقت لااقل به مقدار یک رکعت باقی است یا خیر، نماز را به قصد مافی الذمّه (نه ادا و نه قضا) بخوانید؛ البته نباید عمداً نماز را تا آن وقت به تأخیر بیندازید.
#احکام_نماز
#نیت_نماز
#وقت_نماز
🆔 @leader_ahkam
"طبرسی در کتاب مکارم الاخلاق میگوید:
هرگاه موذن میگفت: «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ»، تویی که این صوت را میشنوی، بگو:
«صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ اللَّهُمَّ اجْعَلْ عَمَلِی بِرّاً وَ مَوَدَّةَ آلِ مُحَمَّدٍ فِی قَلْبِی مُسْتَقَرّاً وَ أَدِرَّ عَلَیَّ الرِّزْقَ دَارّاً»؛
«درود خدا بر محمد و آل پاکش. خدایا! کردارم را نیکو گردان و دوستی آل محمّد (صلی الله علیه و آله) را در دلم ریشهدار کن، و روزى مرا فراوان کن.»
و زمانی که موذن میگوید: «حىّ على الصلاة» و «حىّ على الفلاح» تو بگو:
«لا حَولَ و لا قُوّة إلا بالله العلى العظیم»."
https://rasekhoon.net/article/show/1459575#:~:text=%D8%B7%D8%A8%D8%B1%D8%B3%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8,%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%D9%89%20%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B8%DB%8C%D9%85%C2%BB.
36.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 نسیم احکام
💠 مسئله جدید و کاربردی خمس
مسئله جدید درباره خمس و تفاوت دیدگاه امام راحل و رهبر انقلاب در آن موضوع
#احکام_خمس
#مال_مخمس
#کسر_مال_مخمس_مصرفی
🆔 @leader_ahkam