📚 راه های ثابت شدن اول ماه 📚
1 .رؤیت شخص مکلف.
2 .گذشت سی روز از اول ماه قبل.
3 .حکم حاکم شرع.
4 .شهرتی که مفید علم یا اطمینان باشد.
5 .شهادت دو فرد عادل، درصورتیکه جمع زیادی رؤیت هلال را انکار نکنند و گمان اشتباه در آن دو عادل تقویت نشود.
📚 احکام رؤیت هلال ماه 📚
1. دیدن هلال هنگام عصر، حلول ماه قمری را اثبات میکند و شب بعد از رؤیت هلال، شب اول ماه حساب می شود.
2. رؤیت با وسیله، فرقی با رؤیت به طریق عادی ندارد و معتبر است. ملاک آن است که عنوان رؤیت محفوظ باشد، پس رؤیت با چشم و با عینک و با تلسکوپ
محکوم به حکم واحدند. بلی رؤیت تصویر هلال از طریق انعکاس به رایانه که در آن صدق عنوان رؤیت معلوم نیست محل اشکال است.
3. صرف کوچکی و پایین بودن هلال یا بزرگی و بالا بودن و یا پهن یا باریک بودن آن و مانند آن، دلیل شرعی شب اول یا دوم بودن نیست، ولی اگر مکلف ازآن
علم به چیزی پیدا کند باید به مقتضای علم خود در این زمینه عمل نماید.
4. استهلال (دیدن هلال) فی نفسه واجب شرعی نیست.
5. اول ماه به وسیله ی تقویمها و محاسبات علمی منجمین ثابت نمی شود مگر این که از گفته ی آنها یقین حاصل شود.
6 .اگر در شهری اول ماه ثابت شود برای شهرهای دیگر که در افق باهم متحد هستند کفایت می کند.
⚠️ منظور از اتحاد افق، شهرهایی است که از جهت احتمال رویت و عدم احتمال رویت هلال یکسان باشند.
7 .تا حاکم حکم به رؤیت هلال نکند، صرف ثبوت هلال نزد او، برای تبعیت دیگران از وی کافی نیست، مگر آن که اطمینان به ثبوت هلال حاصل نمایند.
8. اگر شخصی هلال ماه را ببیند و بداند که رؤیت هلال برای حاکم شرع شهر او به هر علتی ممکن نیست، واجب نیست رؤیت هلال را به حاکم اطلاع دهد مگر آن که ترک آن مفسده داشته باشد.
9. در تبعیت از اعلام رؤیت هلال توسط یک حکومت، اسلامی بودن آن حکومت شرط نیست، بلکه ملاک در این مورد، حصول اطمینان به رؤیت در منطقه یی است که نسبت به مکلف کافی محسوب می شود.
10. اگر حاکم حکم نماید که فردا اول ماه است و این حکم، شامل همه ی کشور باشد حکم او شرعاً برای همه ی شهرهای آن کشور معتبر است.
11. اگر هلال ماه در شهری دیده نشود ولی تلویزیون و رادیو از حلول آن خبر دهند، در صورتی که مفید اطمینان به ثبوت هلال گردد، کافی است و نیازی به تحقیق نیست.
12. اگر اول ماه شوال از طریق رؤیت هلال حتی در افق شهرهای مجاوری که یک افق دارند و یا از طریق شهادت دو فرد عادل و یا از طریق حکم حاکم ثابت نشود باید آن روز را روزه گرفت.
13 .اگر اول ماه رمضان ثابت نشود روزه واجب نیست، ولی اگر بعداً ثابت شود که آن روزی را که روزه نگرفته اول ماه بوده باید آن را قضا کند.
14 .روزی که انسان شک دارد آخر رمضان است یا اول شوال باید روزه بگیرد، اما اگر در اثنا ی روز ثابت شود که اول شوال است باید افطار کند، هر چند نزدیک
مغرب باشد.
📚 مسائل متفرقه روزه 📚
1 .در جایی که بیشتر مردم در شبهای ماه مبارک رمضان برای قرائت قرآن و خواندن دعا و شرکت در مراسم دینی و امثال آن بیدار هستند، پخش برنامه های خاص سحرهای این ماه از بلندگوی مسجد جهت شنیدن همگان اشکال ندارد، ولی اگر سبب اذیت همسایگان مسجد شود جایز نیست.
2 .قرائت دعاهای مخصوص ماه رمضان که به صورت دعای روز اول و روز دوم تا آخر ماه وارد شده است، اگر به قصد ثواب و مطلوبیت باشد اشکال ندارد.
3 .هرگاه کسی روزه ی مستحبی بگیرد واجب نیست آن را به آخر برساند و هر موقع بخواهد می تواند روزه ی خود را افطار کند، بلکه اگر مؤمنی او را به غذا
دعوت کند شرعا پسندیده است دعوت او را قبول کرده در اثنای روز افطار نماید.
4 .اگر روزه داری هنگام غروب در سرزمینی افطار کرده باشد و سپس به جایی مسافرت کند که خورشید در آن هنوز غروب نکرده است روزه ی او صحیح است و تناول مفطرات در آن مکان قبل از غروب خورشید با فرض این که در وقت غروب در سرزمین خود افطار کرده برای او جایز است.
5 .اگر شخصی از اول ماه رمضان تا بیست و هفتم آن در وطن خود روزه بگیرد و در صبح روز بیست و هشتم به مکانی که با شهر خودش هم افق می باشد مسافرت کند و در روز بیست و نهم به آنجا برسد و متوجه شود که در آنجا عید اعلام شده است در صورتی که اعلان عید در روز بیست و نهم در آن مکان، به نحو شرعی و صحیح باشد، قضای آن روز بر او واجب نیست، ولی این کشف می کند که یک روز روزه در اول ماه از او فوت شده، لذا واجب است قضای روزه یی را که یقین به فوت آن دارد را به جا آورد.
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🔄 یاد آوری
📚 احکام نموداری روزه / بخش اول
⏺ کليات روزه:
📒 تعریف روزه: عبارت است از: «خودداری از مبطلات روزه، به قصد انجام فرمان خداوند».
📔 نیت روزه: عزم بر خودداری کردن از خوردن و آشاميدن و ساير چيزهای باطل کنندهی روزه، بخاطر دستور خداوند و همين که چنين عزمی باشد کافی است و لازم نيست آن را بر زبان بياورد.
📘 زمان روزه داری: از اول فجر (اذان صبح) تا مغرب (اذان مغرب) مي باشد.
🕓 وقت نیت:
📗 روزه ی ماه رمضان و نذر معیّن: همزمان با شروع روزه باید عزم بر روزه داشت، هرچند این نیت قبل از آن انجام شده باشد.
📓 روزه ی غیرمعیّن (روزه ی قضا و نذر مطلق): تا قبل از ظهر
🗂 روزه ی مستحبّی: تا موقعی که به اندازه ی نیّت کردن به مغرب، وقت مانده باشد.
🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
📚 حکم تجسس در امور خصوصی دیگران
💠 سؤال: تجسس در حریم خصوصی دیگران چه حکمی دارد؟ آیا در این قبیل موارد، فرقی بین فضای حقیقی و مجازی وجود دارد؟
✅ جواب: تجسس در امور شخصی و خصوصی دیگران چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی جایز نیست.
#محدودۀ_تجسس #تجسس
🆔 @leader_ahkam
📚 معنای خمس 📚
✍ خمس در لغت به معنی یک پنجم است، و در اصطلاح یکی از واجبات مهم مالی در دین اسلام به شمار می رود، و عبارت است از مالی که هر فرد واجد شرایط به نسبت یک پنجم طبق ضوابط خاصی باید بپردازد.
⚠️ وجوب خمس از ضروریات اسـلام اسـت.
❌ تأخیر پرداخت خمس از سال خمسی به سال دیگر جایز نیست، هر چند هر وقت آن را بپردازد ادای بدهی حاصل می شود و در صورت تنزل ارزش پول بنابر احتیاط واجب با حاکم شرع مصالحه کند.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
❌ پرداخت نکردن خمس بدون عذر حرام است.
❌ اگر میت وصیت کند که مقداری از دارایی او به عنوان خمس پرداخت شود یا ورثه بدانند که وی خمس بدهکار است، تا زمانیکه به وصیت میت عمل نشده و
یا خمسی را که بر عهده او بوده از ترکه نپردازند، نمی توانند در آن تصرف کنند، مگر آنکه تصمیم جدّی بر ادای خمس و انجام وصیت بدون سهلانگاری داشته
باشند.
✅ خمس فقط بر شخصیتهای حقیقی (شخص یا اشخاص) واجب است، و بر شخصیتهای حقوقی از قبیل دولتها و حکومتها، مؤسسه ها و بانکها و مانندآن واجب نیست، بنابراین اگر مؤسسه یی منفعتی ببرد لازم نیست بعد از کسری مخارج سالانه، خمس منافع را بپردازد. بله، اگر اموال آن شخصیت حقوقی ملک اشخاص حقیقی بوده باید خمس آن منفعت را بپردازد.
❌ مالیاتی که حکومت جمهوری اسلامی بر اساس قوانین و مقررات وضع می کند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان می شود واجب است، و
مالیات پرداختی هر سال از مؤونه ی همان سال محسوب است، ولی از خمس (سهمین مبارکین) محسوب نمی شود، بلکه بر آنان دادن خمس درآمد سالانه شان در زائد بر مؤونه ی سال به طور مستقل واجب است.
❌ صرف عدم توانایی یا دشواری پرداخت خمس، موجب فراغت ذمه و سقوط تکلیف نمی شود، بنابراین افرادی که خمس بر آنها واجب است ولی تاکنون آن را نپرداخته اند و در حال حاضر هم توانایی پرداخت آن را ندارند و یا بر آنها دشوار است واجب است هر زمانی که توانایی پرداخت بدهی بابت خمس داشتند آن را بپردازند. این افراد می توانند با دست گردانِ مبالغ بدهی خود با ولی امر خمس یا وکیل او، آن را به تدریج بر حسب استطاعت خودشان از جهت مقدار و زمان ادا نمایند.
⚠️ هرگاه به مال شخص غیر بالغ خمس تعلق بگیرد (مثل این که معدن یا حلال مخلوط به حرام باشد) بر ولی شرعی او پرداخت آن واجب است، مگر خمس سود حاصل از تجارت با اموال او یا منافع کسبش که پرداخت آن بر ولی واجب نیست، بلکه بنابر احتیاط واجب در صورتی که سود به دست آمده باقی بماند ادای خمس آن بر خود طفل بعد از رسیدن به سن تکلیف واجب است.
📚 خمس در هفت چیز واجب است 📚
1 .درآمد (منافع کسب و کار
2 .معدن
3 .گنج
4 .مال حلال مخلوط به حرام
5 .جواهراتی که با غواصی از دریا به دست می آید
6 .غنایم جنگی
7 .زمینی که کافر ذمی از مسلمانان می خرد
📚 بر هر فرد واجد شرایط واجب است خمس درآمد مازاد بر مؤونه ی خود را پرداخت کند.
📚 معنای درآمد
✍ منظور از درآمد در این جا، مال و ثروتی است که از راه فعالیتهای اقتصادی به دست می آید، و به اصطلاح عنوان کسب در آن دخالت دارد.
📚 انواع درآمد
1 .درآمد کشاورزی= که از راه فعالیتهای کشاورزی به دست می آید.
2 .درآمد بازرگانی= که از راه فعالیتهای تجاری و بازرگانی به دست می آید.
3 .درآمد املاک= که از راه اجاره ی اعیان به دست می آید، مثل درآمدی که از راه اجاره ی سرمایه های مستغلاتی از قبیل خانه، اتومبیل و مانند آن یا تولیدی از
قبیل دستگاه تراش فلزات، ماشین جوراب بافی و مانند آن به دست می آید.
4 .درآمد حقوقی= که افراد از راه اجاره ی نفس (خدمات) دریافت می دارند، مثل حقوق و مزدی که استاد با تدریس یا مهندس با فعالیتهای فنی یا کارگر با کارهای ساده دریافت می دارد، و همچنین هر فرد دیگری که نیروی انسانی خود را در اختیار دیگری می گذارد و در برابرش مزد و حقوق می گیرد.