eitaa logo
🌹🌻 احکام تقلیدی 🌻🌹
9 دنبال‌کننده
193 عکس
37 ویدیو
2 فایل
🌻 لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم 🌻 🤔 دانستن احکام، مقدمه عمل‌ کردن به احکام 🙂 مطابق با فتوی آیت الله سید علی حسینی خامنه ای «حَفَظَهُ ٱلله» 😀 سایت های استفاده abadis.ir leader.ir 🌷 ما شاء الله کان 🌷 وبلاگ newontology.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 کیفیت نماز آیات ‌ ✅  نماز آیات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و به چند صورت می‌توان آن را به جا آورد: صورت اول: در هر رکعت، پنج بار حمد و سوره خوانده می‌شود؛ به این صورت که بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، یک حمد و سوره‌ی کامل می‌خواند و به رکوع می‌رود، سپس سر از رکوع برداشته، دوباره حمد و سوره را می‌خواند و به رکوع دوم می‌رود و باز سر از رکوع برمی‌دارد و به همین شکل ادامه می‌دهد تا پنج رکوع انجام شود، سپس به سجده می‌رود و پس از انجام دو سجده، رکعت دوم را مانند رکعت اول به جا می‌آورد و پس از انجام دو سجده تشهد را خوانده و سلام می‌دهد. صورت دوم: در هر رکعت فقط یک حمد و سوره خوانده می‌شود؛ به این صورت که سوره را پنج قسمت کرده و بعد از نیّت و تکبیرة الاحرام، حمد و یک قسمت از سوره را (چه یک آیه باشد یا کمتر و یا بیشتر) می‌خواند و به رکوع می‌رود و بعد از رکوع بدون اینکه حمد بخواند، قسمت دوم سوره و سپس رکوع دوم را انجام می‌دهد، و همین‌طور ادامه می‌دهد تا سوره‌ای که پیش از هر رکوع، یک قسمت از آن را خوانده، قبل از رکوع آخر تمام شود، سپس رکوع پنجم را به جا می‌آورد و به سجده می‌رود و پس از اتمام دو سجده، رکعت دوم را مانند رکعت اول انجام داده و تشهد را خوانده و سلام می‌دهد. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۶۷۳ 💻 Farsi.Khamenei.ir
📚 تفاوت قیمت کالای تحویل نشده 💠 سؤال: ده سال پیش، مصالح ساختمانی به شخصی فروختم که بخشی از آن را تحویل نگرفت و علیرغم چند بار تماس مراجعه نکرد اما اکنون آن را مطالبه می کند؛ تکلیف چیست؟ آیا تفاوت قیمت را می توان از مشتری دریافت کرد؟ ✅ جواب: در صورتی که قیمت و مقدار کالا (مثلا یک تن سیمان) در زمان معامله مشخص شده و تمام پول را گرفته باشید، نمی توانید تفاوت آن را دریافت کنید و باید کالای مذکور را تحویل دهید. 🆔 @leader_ahkam
📚 معامله صوری برای فرار از ربا 💠 سؤال: اگر شخصی نیاز به مبلغی پول داشته باشد، آیا جایز است که کالایی را به صورت نسیه به بیش از نرخ حقیقی بخرد و سپس آن را در همان مجلس به فروشنده، به قیمت کمتری بفروشد، مثلاً تکه ای طلا را به مبلغ مشخصی به طور نسیه برای مدّت یک سال بخرد و در همان مجلس آن را به صورت نقد به شخص فروشنده، به دو سوم قیمت خرید بفروشد؟ ✅ جواب: چنین معامله ‏ای که در واقع نوعی حیله برای فرار از ربای قرضی است، شرعاً حرام و باطل است. 🆔 @leader_ahkam
📚 ازدواج مرد و زن مسلمان و مسیحی 💠 سؤال: آیا ازدواج مرد مسلمان با زن مسیحی یا زن مسلمان با مرد مسیحی صحیح است؟ ✅ جواب: ازدواج (دائم یا موقت) زن مسلمان با مرد مسیحی باطل است و نیز ازدواج دائم مرد مسلمان با زن مسیحی بنا بر احتیاط واجب باطل می باشد اما ازدواج موقت مرد مسلمان با زن مسیحی با رعایت شرایط شرعی اشکال ندارد. درباره ازدواج زن یا مرد مسلمان با سایر اهل کتاب نیز احکام گذشته جاری است. 🆔 @leader_ahkam
📚 فرار از ربای قرضی با انجام معامله 💠 سؤال: من از دوستم درخواست قرض کردم اما او پیشنهاد کرده که خودرو خود را به او بفروشم و او به من پول نقد بدهد و من دوباره فی المجلس خودرو خود را از او به قیمت بیشتری بخرم و چکی به مبلغ خرید برای پنج ماه بعد به او بدهم؛ آیا این عمل مشمول حکم ربا می باشد یا خیر؟ ✅ جواب: عمل مذکور که برای حیله و فرار از ربا می باشد، جایز نیست. 🆔 @leader_ahkam
🔸 عذر داشتن در هنگام بیان ذکر رکوع در نماز ‌ ✅ کسی که به خاطر بیماری و مانند آن نمی‌تواند به اندازه گفتن سه «سُبْحانَ اللهِ» در حال رکوع بماند، کافی است که یک مرتبه «سُبْحانَ اللهِ» بگوید و اگر فقط یک لحظه می‌تواند در حال رکوع باشد، احتیاط واجب آن است که ذکر را در همان لحظه شروع کند و در حال سر برداشتن تمام کند. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۲۳۱ 🆔 @khamenei_ahkam
📚 تبدیل موقوفه های بلا استفاده 💠 سؤال: حمام عمومی موقوفه ای در روستای ما بوده که سالهاست مخروبه شده است و با وجود حمام در خانه ها دیگر نیازی به آن نیست؛ آیا می توان از آن جهت غسال خانه بهره برداری کرد؟ ✅ جواب: اشکال ندارد. 🆔 @leader_ahkam
📚 تفاوت وجه التزام و جریمه دیر کرد 💠 سؤال: تفاوت وجه التزام با جریمه دیرکرد چیست؟ آیا وجه التزام همان رباست؟ ✅ جواب: مبلغ دیر کرد به معنای گرفتن وجهی در ازای مهلت دادن به مدیون برای ادای دین است که ربا محسوب می شود اما وجه التزام به معنای جریمه در ازای تخلف از تعهدی است که مدیون برای ادای دین در زمان معین داشته است و لذا مانعی ندارد. 🆔 @leader_ahkam
📚 ساختن طبقه دوم و زیرزمین برای مسجد 💠 سؤال: مسجدی که از قدیم موقوفه است و از نیت واقف خبر نداریم، آیا می توانیم یک طبقه روی مسجد بسازیم یا برای مسجد زیر زمین بسازیم و اجاره بدهیم تا منبع درآمدی برای مسجد باشد؟ ✅ جواب: احداث طبقۀ فوقانی یا تحتانی در مکانی که مسجد است، به عنوان غیرمسجد شرعا ممکن نیست و طبقات احداثی جدید نیز حکم مسجد را داشته و اجاره دادن آن صحیح نمی باشد. 🆔 @leader_ahkam
📚 نماز به همراه اجزای حیوان حرام گوشت 💠 سؤال: اگر اجزای حیوانی که خوردن آن حرام است مانند خرگوش، گربه، ماهی بدون پولک، مار، پشه و مگس؛ همراه نمازگزار باشد، نماز او چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: اگر از اجزای حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد مانند خرگوش و گربه، به همراه نمازگزار باشد، نماز او باطل می گردد اما اگر حرام گوشتی باشد که خون جهنده ندارد مانند ماهی و مار، بنا بر احتیاط واجب نماز باطل خواهد بود و اگر از حشراتی باشد که گوشت ندارند مانند پشه و مگس، اشکال ندارد. 🆔 @leader_ahkam
📚 کم شدن متراژ زمین مورد معامله 💠 سؤال: زمینی به مساحت ۱۶۰ متر را در سال ۹۷ فروختم چند مرتبه از خریداران تقاضا کردم زمین را به نام آنها کنم که به دلایل مختلف حاضر نشدند پس از آن وقتی برای انتقال سند، از شهرداری استعلام گرفتم، متوجه شدم که ۱۰متر از زمین در طرح جدید کسر شده و مساحت زمین ۱۵۰ متر شده است، آیا جبران کمبود متراژ زمین بر عهده فروشنده است؟ ✅ جواب: اگر در زمان قرارداد این طرح اجرایی شده بوده، مشتری می تواند قرارداد را فسخ کند و یا پول متراژ کم شده را با محاسبه تورم پس بگیرد اما اگر پس از قرارداد چنین طرحی اجرا شده است، چیزی به عهده فروشنده نیست. 🆔 @leader_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 چهار دیواری اختیاری برای آسایش است نه بی بند و باری گر وعده دوزخ است و یا خود 🌺 مویی نجنبد از سر ما جز به اختیار وان اختیار هم در کف اختیار اوست ✍ ما آزادیم اما در آزادی آزاد نیستیم این آزادی را خدا به ما داد و راه هم نشان داد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و ? فروش و معامله مال وقف شده 🔹 وقف عام الف) وقف بر جهات و مصالح عامه (مانند مساجد، مشاهد مشرفه، مدارس و...): 1⃣ فروش و معامله عین موقوفه ← مطلقاً جایز نیست؛ حتی اگر خراب شود و از بهره‌‌برداری ساقط گردد.(این حکم در غیر مساجد و مشاهد مشرفه احتیاط واجب است) ❗️مثال: اگر شخصی زمین موقوفه‌‌ای را بدون مجوز شرعی بفروشد، معامله باطل است و فروشنده باید پولی را که از مشتری گرفته، برگرداند. 2⃣ فروش و معامله آلات و فرش‌‌ها و سایر متعلّقات ← اول- امکان استفاده از آن وجود دارد(هر انتفاعی حتی انتفاعی که مورد نظر واقف نبوده است)؛ مثل فرشی که برای زمین مسجد وقف شده، اما مسجد به فرش نیاز ندارد و به پرده‌‌ای برای گرم کردن مکان نیاز دارد ← در این صورت باید فرش را به عنوان پرده استفاده کرد و نمی‌‌توان آن را فروخت. دوم- علاوه بر عدم امکان انتفاع در آن محل، اگر موجب تلف شدن یا ضرر خوردن به این آلات و متعلقات گردد: 🔸در محل مماثل دیگر (مثل مسجد دیگر) قابل استفاده است ← در آنجا استفاده شود. 🔸در محل مماثل دیگر قابل استفاده نیست ← در مصالح عام‌‌المنفعه استفاده شود. 3⃣ امکان استفاده از آن در هیچ محلی، حتی مصالح عمومی مردم نباشد و تنها راه بهره‌‌مندی از آن، به فروش آن باشد، به شرط آنکه ماندن آن موجب تلف شدنش شود ← با پول فروش آن در همان مسجد و اگر نشد در مسجد دیگر و الّا در مصالح عامّه مصرف شود. 🔹 وقف خاص ✍ در وقف خاص، فروش مال وقف شده جایز نیست، مگر در مواردی‌‌ که استثناء است. الف) خرابی که غالباً و عادتاً به حالت قبلی برنمی‌‌گردد و مال قابل ان تفاع نباشد؛ مگر با فروش آن و استفاده از پول آن برای کسانی که مال برای آنان وقف شده ← فروخته می‌شود و با رعـــــایت "الاقرب فالاقرب" نسبت به عین موقوفه چیزی خریداری شود که قابل انتفاع برای موقوف‌‌علیهم باشد. ب) در صورت وجود سه شرط: از انتفاع قابل توجه خارج شود، امید برگشتن به حالت اولیه وجود نداشته باشد و با فروش آن بتوان چیزی خرید که منفعت آن قابل توجه باشد. ← فروخته می‌شود و الاقرب فالاقرب رعایت می‌شود. ج) واقف شرط کرده باشد که اگر امری حادث شد، فروش موقوفه جایز باشد؛ مانند اینکه واقف شرط کند جواز فروش وقف را در صورت کم شدن منفعت موقوفه، یا زیاد شدن مخارج آن، یا وقوع اختلاف بین موقوف‌‌علیهم، یا به خاطر ضرورت و یا هر شرط دیگری نظیر این شروط← با تحقق آن امر، موقوفه فروخته می‌شود. د) بین صاحبان وقف (موقوف‌‌ علیهم) اختلاف شدیدی پیش آید که از تلف شدن اموال و جان‌‌ها ایمن نباشیم و راه حل مشکل، فقط فروش آن باشد ← فروخته می‌شود و پول آن بین موقوف‌‌ علیهم تقسیم می‌شود. البته اگر رفع مشکل با صرف پول فروش در خرید چیز دیگری و وقف آن چیز برای موقوف‌‌علیهم ممکن است، پول فروش موقوفه باید در آن صرف شود.
📚 سه سوال و جواب ❓سؤال ۱: شخصی مقداری آهن و لوازم جوشکاری را برای ساخت مسجد در مکانی هدیه کرده و بعد از پایان کار، مقداری از آنها زیاد آمده است. آیا می‌توان مقدار زیاد آمده را برای سایر هزینه‌‌های مسجد با فروش آن و استفاده از پول حاصل هزینه کرد؟ جواب: فروش آن حرام است و باید برای تعمیر مساجد دیگر به‌‌کار رود و اگر شخص هدیه‌‌دهنده، این اموال را از ملک خود خارج نساخته و فقط اجازه استفاده آن را در مسجد مذکور داده، مازاد آن برای خودش است و اختیار آن در دست خود او خواهد بود. ❓سؤال ۲: فردی مغازه خود را برای ایجاد صندوق قرض‌‌الحسنه وابسته به مسجد وقف کرده و از دنیا رفته و چندین سال، آن مکان بسته مانده و در معرض خرابی است. آیا می‌توان برای موارد دیگری استفاده کرد؟ جواب: اگر وقف محقق شده باشد، استفاده از آن محل باید(در صورت عدم امکان استفاده در آن مسجد) برای صندوق‌‌های قرض‌‌الحسنه مساجد دیگر باشد و اگر این هم ممکن نبود، در هر کار خیری استفاده شود (یعنی حق فروش نیست؛ مگر آنکه برای کارهای خیر دیگر نیز قابل استفاده نباشد). ❓سؤال۳: منبری‌‌که برای مسجد وقف شده، ولی به علت ارتفاع زیاد آن عملاً قابل استفاده نیست، آیا تبدیل آن به منبر مناسب دیگری جایز است؟ جواب: اگر با شکل خاص فعلی در این مسجد یا مساجد دیگر قابل استفاده نیست، تغییر شکل آن برای اینکه قابل استفاده شود، اشکال ندارد. 📒 آنچه برای جواز فروش موقوفه بیان شد، وقتی است که انتفاع از آن منحصر در فروش موقوفه و استفاده از پول فروش باشد. اما در مورد سؤال فوق با تغییر شکل منبر، می‌توان از آن استفاده نمود. لذا حق فروش وجود ندارد.
📚 متولی فروش📚 ✍ متولی‌‌ای که از جانب واقف تعیین شده، متولی فروش وقف در صور فوق است و در نبود او، حاکم شرع یا کسی که منصوب از جانب اوست، متولی این امر است. 📒 به مثال‌‌های زیر توجه کنید:  ❗️مثال۱: شخصی مقداری آب و زمین زراعی را وقف پسران خود نموده، ولی به علت کثرت اولاد و سنگینی کارهای کشاورزی و کمی محصول، کسی تمایل به زراعت در زمین ندارد و به همین دلیل وقف در آینده نزدیک خراب، و از قابلیت انتفاع خارج خواهد شد. ← تا زمانی که قابلیت انتفاع و استفاده در جهت وقف وجود دارد - اگرچه با اجاره دادن و مصرف اجاره در جهت وقف یا با تغییر کاربری آن و استفاده از زمین در مصرف غیر زراعی- حق فروش موقوفه وجود ندارد؛ مگر بهره‌‌برداری‌‌های مذکور در بالا هم مقدور نباشد، لذا فروخته می‌شود. اما در صورت امکان حتماً ملک دیگری خریداری شود، تا منافع آن در جهت وقف مصرف شود.  ❗️مثال۲: شخصی کتابخانه‌‌اش را بر اولاد ذکورش وقف کرده، ولی هیچ‌‌یک از اولاد و نوه‌‌های او موفق به تحصیل و استفاده از آن نشده‌‌اند و مقداری از کتاب‌‌ها به مرور از بین رفته و بقیه در معرض تلف شدن است. ← کتابخانه باید در معرض کسانی‌‌که استفاده می‌کنند قرار گیرد و به هر حال حق فروش وجود ندارد.
📚 اجاره موقوفه 📚 1⃣ اگر وقف منفعت باشد(۱) ← اجاره آن جایز است؛ چه وقف خاص باشد و چه عام. همچنین چه بر عناوین عامه وقف شده باشد و چه جهات عامه؛ به دلیل اینکه مقصود، تحصیل منفعت از موقوفه و دادن آن به موقوف علیهم است؛ مانند مزرعه‌‌ای که واقف برای اولاد یا فقرای سید وقف کرده است. 2⃣ اگر وقف انتفاع باشد(۲) ← اجاره آن جایز نیست. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ۱. غرض در این وقف، تحصیل منفعت و صرف آن در اموری است که در وقف بیان شده است؛ مانند اینکه مغازه‌‌ای را وقف مسجد می‌‌کنند. ۲. غرض، تحصیل منفعت برای امر دیگر نیست. بلکه استفاده از همان موقوفه مدّ نظر است؛ مانند خانه‌‌ای‌‌که برای سکونت امام جماعت وقف شده است یا مدرسه‌‌ای که برای تحصیل محصلین وقف شده است.
📚 موقوفه نیازمند تعمیر 📚 ✍ اگر موقوفه برای بقاء و استفاده از آن نیاز به تعمیر داشته باشد: 1⃣ واقف برای موقوفه هزینه‌‌ای قرار داده است که صرف آن شود← باید همان را مصرف کرد. 2⃣ واقف هزینه‌‌ای قرار نداده است ← بنابر احتیاط واجب از منافع موقوفه برای تعمیر آن استفاده می‌‌شود. 3⃣ چیزی‌‌که صرف تعمیر شود، وجود ندارد← برای متولی جایز است قرض کردن با قصد اینکه آن قرض را از منافع موقوفه بپردازد؛ و یا با مال خود، موقوفه را تعمیر کند با قصد اینکه از منافع موقوفه، استیفاء کند. اگر قصد ادای قرض یا استیفاء از منافع موقوفه را نداشته باشد، بعد از آن نمی‌‌تواند از منافع موقوفه بردارد.
📚 فروش موقوفه برای تعمیرات 1⃣ در صورتی‌‌که بقای موقوفه متوقف بر فروش بعضی از وقف است، فروش آن بعض جایز است. 2⃣ در صورت خرابی قسمتی از وقف، به‌‌گونه‌‌ای که مجوز بیع پیدا شود و قسمت دیگر هم برای تحصیل منفعت نیاز به تعمیر داشته باشد، باید به ترتیب زیر عمل کرد: الف) با فروش قسمت خراب می‌‌توان موقوفه مشابه آن را خرید؛ این خود دو حالت دارد: 🔹 از منافع قسمت محتاج به تعمیر، امکان تعمیرش هست ← بنابر احتیاط واجب پول فروش را باید صرف خرید موقوفه مشابه کرد و از منافع صرف تعمیر شود. 🔹 امکان تعمیر با منافع قسمت مزبور نیست ← پول فروش فقط می‌‌‌‌توان صرف تعمیر لازم (برای تحصیل منفعت، نه تعمیر برای بهتر شدن و زیاد شدن منفعت) کرد. ب) با فروش آن نمی‌‌توان موقوفه مشابه خرید ← پول آن صرف تعمیر بقیه موقوفه می‌‌شود؛ چه تعمیر برای حصول منفعت باشد (تعمیر لازم) و چه برای زیاد شدن منفعت.
📚 تغییر وقف 📚 ✍ تغییر وقف، حتی توسط واقف هم جایز نیست؛ برای مثال، نمی‌‌توان مکانی را که به عنوان حسینیه وقف شده است، به مسجد تبدیل کرد. البته اگر وقف منفعت باشد، در صورتی‌‌که با این عنوان فعلی‌‌اش منفعتی ندارد یا منفعت آن بسیار اندک بوده، جایز است به عنوان دیگری که دارای منفعت است، تبدیل شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا