eitaa logo
🌹🌻 احکام تقلیدی 🌻🌹
9 دنبال‌کننده
190 عکس
39 ویدیو
2 فایل
🌻 لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم 🌻 🤔 دانستن احکام، مقدمه عمل‌ کردن به احکام 🙂 مطابق با فتوی آیت الله سید علی حسینی خامنه ای «حَفَظَهُ ٱلله» 😀 سایت های استفاده abadis.ir leader.ir 🌷 ما شاء الله کان 🌷 وبلاگ newontology.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 نحوه پرداخت مال قرض 📚 1⃣ اگر چیزی‌‌که قرض داده شده، از اشیای مثلی باشد_چیزی باشد که مثل آن در بازار وجود دارد؛ نه مثل گوسفند و گاو و چیزهای دیگری که مثل آن وجود ندارد. بلکه نهایتاً مشابه آن وجود دارد_، در این صورت مثل همان لازم الوفاست؛ اگرچه قیمت آن فرق کرده باشد. هیچ یک از طرفین هم نمی‌‌تواند دیگری را ملزم کند که قیمت دریافت شود؛ مگر هر دو راضی باشند. ❗️مثال: کسی‌‌که یک سکه تمام بهار آزادی را به دیگری قرض داده است، باید سکه را برگرداند، نه پول سکه را در زمان قرض گرفتن. اما اگر قرض دهنده سکه را فروخته و پول آن را قرض داده، فقط می‌تواند قرض گیرنده را به پرداخت همان پول با احتساب تورم آن ملزم کند. 2⃣ اگر چیزی‌‌که قرض داده شده، از قیمیّات است، مانند گاو و گوسفند، قیمت آن داده می‌‌شود و معیار قیمت، زمان گرفتن قرض است؛ و محاسبه تورم در بازپرداخت قرض با رضایت طرفین اشکالی ندارد. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ⁉️ مسائل متفرقه بازپرداخت قرض ۱. در قرض مثلی، مقرض می‌‌تواند شرط کند که به غیر از آن جنس ادای قرض شود؛ به شرطی‌‌که از نظر قیمت، بیشتر از جنس قرض گرفته شده، نباشد. ۲. در صورت تراضی طرفین، جایز است به‌‌جای مثل در مثلیّات و به‌‌جای قیمت در قیمیّات، جنس دیگری پرداخت شود. ۳. محصولات کارخانه‌‌ها، مانند ظروف بلور، چینی، یخچال، توپ پارچه ملحق به مثلیّات است.
📚 زمان و محل ادای قرض 📚 ✍ زمان ادای قرض همان است که در درس "دین" (مؤجل و حال) بیان می‌شود و از نظر مکان ادای قرض، باید نکات زیر رعایت شود: 1⃣ اگر در ضمن قرض شرط کرده باشند که در فلان مکان ادای قرض شود، باید در محل تعیین شده ادای قرض شود. حتی اگر برای قرض‌گیرنده هزینه داشته باشد (مگر طرفین جای دیگری را توافق کنند). و اگر مقرض در جای دیگر، مطالبه مال کند، بر قرض گیرنده لازم نیست بپردازد یا اگر قرض‌گیرنده در مکان دیگر خواست قرض خود را بدهد، بر مقرض لازم نیست بپذیرد. 2⃣ اگر محل خاصی تعیین نشده است: الف) در محل قرض دادن مطالبه ادا می‌شود ← بر قرض گیرنده ادای آن واجب است و بر مقرض هم قبول آن واجب است. ب) غیر محل قرض دادن مطالبه اداء می‌شود. یک- ادای قرض در آن محل بدون هزینه و ضرر است ← احتیاط واجب است که ادا شود. دو- هزینه‌‌دار است یا ضرر دارد ← رضایت و توافق طرفین لازم است. لذا واجب نیست.  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 شرایط فقیر برای دریافت کفاره 💠 سؤال: چه کسی فقیر محسوب می شود و برای دریافت کفاره، چه شرایطی باید داشته باشد؟ ✅ جواب: فقیر کسی است که مخارج سال خود و خانواده اش را ندارد و نمی تواند به دست آورد؛ 📎 برای پرداخت کفاره به فقیر شرایط زیر باید مراعات شود: ۱- مسلمان باشد (پرداخت کفاره به غیر شیعه در صورتی که از نظر اعتقادی مستضعف بوده و ناصبی نباشد، اشکال ندارد). ۲- از کسانی نباشد که حیایی در ارتکاب گناه نداشته و آشکارا آن را مرتکب می شوند. ۳- از کسانی نباشد که نفقه او بر کفاره دهنده، واجب است. 🆔 @leader_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 دین 📚 ✍ دین، مال کلی است که به سببی از اسباب، در ذمه شخص دیگری است.   📎 اصطلاحات 🔹 فرد مشغول‌‌الذّمه: مدیون یا مدین 🔸 طلبکار: دائن یا غریم 📒 اسبابی که در تعریف‌ دین به آن اشاره شد و موجب بدهکار شدن انسان به دیگری می‌گردد، دو نوع‌‌اند: ۱. اسباب اختیاری: مانند قرض، جنس فروخته شده در بیع سلم (پیش فروش)، ثمن در معامله نسیه، اجرت اجاره، مهریه زن، عوض و مالی که در طلاق خلع و مبارات وجود دارد و... . ۲. اسباب غیر اختیاری (قهری): مانند ضمانات (مثل دیه و... )، نفقه زوجه دائمه و... .
📚 انواع دین 📚 ✍ دین دو نوع است: 1⃣ حال: منظور آن دینی است که برای بازپرداخت آن زمان تعیین نشده است؛ یعنی طلبکار هر لحظه حق مطالبه آن را دارد. لازم به ذکر است دین مؤجل، اگر زمان ادای آن رسیده است، دین حال محسوب می‌شود و احکام آن را دارد.   2⃣ مؤجل (مدت‌‌دار): منظور دینی است که برای پرداخت آن زمان مشخصی تعیین شده است و لذا طلبکار در هر زمانی که بخواهد، حق مطالبه ندارد. 📎 تعیین مدت به دو گونه است: الف) تعیین طرفین: مثل معامله نسیه یا سلم که طرفین با توافق همزمان، تحویل ثمن یا جنس را مشخص می‌کنند. ب) تعیین از طرف شرع: مثل آنچه در مبحث دیه در کتب فقهی آمده است (مثلاً دیه خطأ در طول سه سال و هر سال ثلث آن ادا شود.)
📚 احکام دین حال 📚 1⃣ هر لحظه حق مطالبه برای طلبکار وجود دارد. 2⃣ ادای دین بر مدیون، در هر زمانی‌‌که تمکّن پیدا کند، واجب است. 3⃣ بر طلبکار واجب است هر زمانی‌‌که مدیون دین خود را ادا نمود، آن را بگیرد و اگر طلبکار چنین نکند، مراحل زیر طی می‌شود: الف) اجبار طلبکار توسط حاکم (اگر مدیون اجبار را مطالبه کند)؛ ب) احضار دائن و قرار دادن مال تحت سلطه طلبکار؛ ج) دادن دین به حاکم شرع. البته وجوب قبول از طرف حاکم شرع محل اشکال است. د) در ذمه بدهکار باقی می‌ماند تا یکی از مراحل قبل را بتواند اجرا کند. ⚠️ بدهکار هر کدام از مراحل بالا را با رعایت اولویت انجام دهد، دیگر بدهکار نخواهد بود.
📚 احکام دین موجّل 📚 1⃣ عدم حق مطالبه قبل از زمان تعیین شده برای طلبکار. 2⃣ در صورت پرداخت مدیون قبل از زمان مقرر، بر طلبکار قبول آن واجب نیست (مگر از قرائن فهمیده شود که مدت گذاشتن صرفاً ارفاق در حق مدیون است که در این صورت اگر بدهکار زودتر از موعد، بدهی را پرداخت، طلبکار باید قبول کند).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓در غسل که گفته شده عورت در هر طرف شسته شود، آیا عانه که بالای عورت می باشد هم شامل می شود؟ جواب: خیر، عانه جز عورت محسوب نمی شود. پاسخگو را از لینک زیر دریافت کنید: https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 📚 عورت مرد: آلت تناسلی، بیضه ها و مخرج غائط است و بنابراحتیاط واجب، موهای اطراف عورت است. و عورت زن: «قُبل» و «دُبر»_مخرج غائط_ است و بنابراحتیاط واجب، موهای اطراف عورت، حکم عورت را دارد.
📚 مسئولیت کودک برای خسارت زدن به دیگران 💠 سؤال: آیا کودک نسبت به خسارت های مالی که وارد کرده، ضامن است یا والدین او؟ ✅ جواب: خود کودک، ضامن است و ولیّ او می تواند از مال کودک، خسارت را بپردازد و اگر نپرداخت، پس از بلوغ بر خودش واجب است که جبران کند یا از شخصِ خسارت دیده، حلالیت طلب کند. 🆔 @leader_ahkam